رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,985
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
🟢 #قرآن به #عقل، بهاي زيادي داده است. #عقل حتی میتواند علیه خدا احتجاج کند
#علامه_طباطبایی وقتی مشاهده کردند که در حوزه به فقه و اصول به خوبی پرداخته میشود اما #تفسیر و #فلسفه مهجور مانده، ایشان لازم دیدند تا به تفسیر و فلسفه نیز به خوبی پرداخته شود و همت خود را بر آن گذاشتند. اگر یک نفر عاقل باشد برای جامعه برکت دارد، اما اگر قائم به عقل باشد، برکات آن خیلی بیشتر است. «و قوم یعقلون» که در قرآن آمده، ناظر به نژاد و قوم خاصی نیست، بلکه منظور قائم بالعقل است 👈👈و اگر جامعه قائم بالعقل شد، #جامعه_عاقل نه بیراهه می رود و نه راه کسی راه می بندد. 🟢 قرآن به #عقل بهای زیادی داده و از مردم خواسته قائم به عقل و قوام بالعقل باشند.
🔻 اگر خداوند انبیا را نمی فرستاد مردم در قیامت، با عقلشان علیه خدا احتجاج میکردند که چرا رهبران الهی را نفرستادی که به ما دین را یاد بدهند؟ تو که می دانستی بعد مرگ ما اینجا می آییم، چرا راهنما نفرستادی؟ ♦♦ نکته این مطلب این است که #عقل حتی میتواند علیه خدا احتجاج کند، اما بعد از ارسال رسل دیگر بهانهای باقی نمی ماند، و عقل باید پیروی کند. اگر عقل از اسارت نفس درآمد، چشمه جوشان خواهد شد #عقل پروری را خود قرآن کریم به عهده گرفته و لذا اول سخن از عقل است و سپس سخن از قوم یعقلون است و پس از آن به جایی می رسد که علیه خدا احتجاج می کند، و این بها دادن به عقل است که انسان می تواند با آن علی الله احتجاج کند.
قرآن کریم عهده دار مطالبی است که هیچ علم و هیچ حکمتی عهده دار آن نیست. 📗 قرآن کریم شبهاتی را که در جوامع بشری مطرح است، یکی پس از دیگری ذکر می کند و سپس پاسخ می دهد. بسیاری از آیات قرآن پاسخ به شبهاتی هستند که مادیون مطرح کردند و آن #شبهات امروز نیز مطرح میشوند لذا ما باید به قرآن مسلط شویم تا بتوانیم آن شبهات را پاسخ دهیم.
🎙از سخنان ايت اله جوادي املي در سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی
كلمات كليدي: عقل قران حجت
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,985
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
﴿ما ميخواهيم مردم فقيه بار بيايند﴾
مطلب مهم آن است كه فرمود: ﴿انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ اْلآياتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ﴾ فرمود ما نميخواهيم مردم مقلّد بار بيايند ما ميخواهيم مردم فقيه بار بيايند فقه هم گفتند اصطلاحاً آن علم مستدل است حالا چه دربارهٴ اصول دين چه دربارهٴ فروع دين گاهي ممكن است اصل فقه به معني درك عام باشد هر كسي هر مطلبي را كه دانست فقيه نيست فقيه آن است كه مطلبي را عالمانه و براساس دليل بداند
ذات اقدس الهي ميفرمايد كه ما اين براهين را اقامه ميكنيم با انواع گوناگون سخن ميگوييم به انواع گوناگون حرف ميزنيم تا مردم فقيه بشوند . گاهي از راه تجربه و نشانههاي حسي دليل اقامه ميكنيم كه به علوم تجربي و مانند آن برميگردد گاهي براساس مراحل حكمت و كلام برهان عقلي اقامه ميكنيم گاهي از راه وحي از راه اخبار به غيب مسائل غيبي را براي آنها تشريح ميكنيم كه اينها مانعة الخلو است كه جمع هر سه را يكجا هم شايد انواع گوناگون علوم و روشها را به كار ميبريم و تفهيم ميكنيم تا اينها فقيه بشوند ﴿انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ اْلآياتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ﴾
تفسير سوره انعام ايت الله جوادي املي
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.