logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:179143)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:141732)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:133291)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:96434)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر و فهم سوره جاثیه :خداوند با وجود ایات و نشانه های مختلف در جهان هستی کتاب هدایتگر هم فرستاد    قرآن به عقل، بهاي زيادي داده است. عقل حتی می‌تواند علیه خدا احتجاج کند    ایا بنی اسراییل پس از غرق فرعونیان، به مصر برگشتند و در انجا حاکم شدند؟    رب و معبود ما، بايد دوست‌داشتني و هميشگي باشد       آخرین رویداد تالار: فروش كتاب "باورها و رفتارهاي قرآني" با 50درصد تخفيف بمناسبت عيد سعيد مبعث      

توجه

Icon
Error

farhang Offline
#1 ارسال شده : 1403/10/25 10:18:31 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,074
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
💠💎پيرو #علي (ع) باشيم.

💢هشدارهاي حضرت علي (ع) به #حاكمان_ومديران_وقدرتمداران
در #ظلم نكردن و #سخت_نگرفتن_به_مردم

🌹خَيْرُ الْمُلوكِ مَنْ اَماتَ الْجَوْرَ وَ اَحْيَى الْعَدْلَ؛
👈بهترين فرمانروا كسى است كه ظلم را از بين ببرد و عدل را زنده كند.
شرح بر غررالحکم و دررالکلم ج3، ص 431، ح 5005

♦️🔶"قالَ اللهُ تَعالی: و عِزَّتی وجَلالی، لا یَجُوزُنی ظُلمُ ظالِمٍ ولَو کَفٌّ بِکَفٍّ ولَو مَسحَةٌ بِکَفٍّ، ... فّیّقتَصُّ اللهُ لِلعبادِ بَعضِهِم مِن بَعضٍ، حتّی لا یَبقی لِأحَدٍ عِندَ أحَدٍ مَظلِمَةٌ، ثُمّ یَبعَثُهُمُ اللهُ إلیَ الحِسابِ. "
🔹♦️خدای تعالی فرمود: به عزّت و جلالم سوگند، که از #ظلم هیچ #ظالمی نگذرم گر چه فشردن دستی یا لمس کردن دستی باشد، ... خداوند تقاص بندگان را از یکدیگر می گیرد، تا جایی که هیچ کس نزد دیگری مظلمه ای نداشته باشد، آن گاه ایشان را برای حسابرسی می فرستد.
📚المحاسن ، ج1,ص7

🌹استعمِل العدل، واحذر العسف و الحَيف، فان العسف يعود بالجلاء، والحيف يدعو الى السيف.

👈وقتى زياد بن ابيه را به جاى عبدالله بن عباس كارگزار فارس كرد، در ضمن سخنرانى مفصل او را از گرفتن خراج اضافى منع كرد و فرمود: عدل و داد را به كار بند و از #سختگيرى و #بيداد بپرهيز؛ زيرا سختگيرى ناروا مردم را آواره مى كند و ستمگرى مايه شورش و خونريزى مى شود.
📚حكمت 476.نهج البلاغه

🌹.عنه عليه السلام :إذا حَدَتكَ القُدرَةُ على ظُلمِ الناسِ، فَاذكُرْ قُدرَةَ اللّه ِ سبحانَهُ على عُقُوبَتِكَ. و ذَهابَ ما أتَيتَ إلَيهِم عَنهُم و بَقاءَهُ علَيكَ.

👈.امام على عليه السلام :هرگاه قدرتْ تو را به ستم كردن بر مردم برانگيخت. به ياد آر كه خداوند سبحان بر #كيفر دادن تو تواناست و ستمى كه به مردم روا مى دارى. مى گذرد.ولی گناه وکیفرش برای تو می ماند .
📚.غرر الحكم : ۴۱۰۹.

♦ مَن ظَلَمَ عِبادَ اللّه ِ كانَ اللّه ُ خَصمَهُ دُونَ عِبادِهِ .
هر كه به بندگان خدا #ستم كند، خداوند به جاى بندگانش خصم و مدّعى او باشد .
📚( غرر الحكم : ۸۲۵۰)


کلمات کلیدی: حکومت علوی علی

ویرایش بوسیله کاربر 1403/11/04 11:41:15 ق.ظ  | دلیل ویرایش: ویرایش

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#2 ارسال شده : 1403/11/04 11:39:48 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,074
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
رویکرد #امام_علی ع به #حکومت

🟩 12 ویژگی #حکومت_علوی :

1️⃣حکومت علی، #انسان_گرا بود، یعنی انسان و مردم مهمترین مساله حکومت بودند که #کرامتشان حفظ شود، به خراج گیران دستور می‌داد براساس خوداظهاری و تمایل افراد مالیات و زکات بگیرید، به گونه ای که #ناراضی نشوند، نه مثل نظامهای مالیاتی که همه را دزد فرض می‌کنند و رضایت مردم در درجه آخر اولویتها هم نیست. خدا در قرآن درباره آدم غیرت دارد، به خاطر او به شیطان تشر می‌زند و به فرشته ها می‌گوید نمی‌فهمید و قتل هر یک انسان را معادل قتل کل انسانها می‌داند.

2️⃣حکومت علی، #شهروند درجه یک و دو نداشت، #دوقطبی مومن و حزب‌اللهی و غیر آن نداشت، همه #محترم بودند حتی اگر مخالف بودند یا مسلمان نبودند، 👈👈به مالک فرمود: با مردم مهربان باش که یا در دین مثل تو هستند و یا مثل تو انسانند. آیت‌الله سیستانی در ملاقات پاپ به همین تعبیر اشاره کرد که انعکاس زیادی داشت،
علی(ع) اینگونه نبود که بیت المال یا امتیازات یا مناصب را متعلق به قشرخاصی بداند که چون شما طرفدار من هستید یا انقلابی و حزب‌اللهی هستید، مملکت مال شماست و دیگران که مخالف من هستند، حقی ندارند.😔
3️⃣ نسبت به #زنان حساسیت داشت، در نامه 14 نهج البلاغه که سندی درخشان برای امروز است فرمود: شروع به جنگ نکنید، افراد دشمن را در حال فرار نزنید، کشتگان را مثله نکنید و با زنان دشمن، خشونت به خرج ندهید، در صفین که زنان لشگر معاویه فحاشی می‌کردند، به یارانش دستور صبر داد و فرمود در جاهلیت هم عرب حرمت زنان را حفظ می‌کرد و آنها را نمی‌زد، حالا ببنید ما چگونه با زنان رفتار می‌کنیم!

4️⃣علی(ع) دشمن دشمن نمی‌کرد، در صفین سربازانش را از #دشنام دادن به دشمن برحذر داشت و فرمود به جای دشنام، دعا کنید بین ما صلح برقرار شود و خونی از دو طرف ریخته نشود و آنان آگاه شوند.
5️⃣ اهل #نظارت_دقیق و #تنبیه_کارگزاران بود. #قاضی سرشناسی از حامیانش را عزل کرد فقط بدین خاطر که سر متهم فریاد زده بود
👈👈. وقتی قنبر که دستیارش بود، سه ضربه تازیانه اضافه به فردی زد، همانجا امیرمومنان به او سه ضربه تازیانه زد،👉👉 نسبت به نقض حقوق مردم مخصوصا مخالفان توسط مسئولان وکارگزارنش بسیار حساس بود.

6️⃣امیرمومنان با تبلیغات و #هیاهو برای حکومت مخالف بود، فرمود ما آن ابری نیستیم که رعد و برق زیاد و بدون بارش داشته باشد، بلکه ابری هستیم که بی سر وصدا باران سیل آسا فرومی‌ریزد،

7️⃣ پرهیز از مجازات قبل از ارتکاب جرم، وقتی طلحه و زبیر به نام عمره با امام خداحافظی کردند، معلوم بود دنبال فتنه هستند، اما علی ع گفت قبل از جرم نمی‌توان برخوردی با آنها کرد.

8️⃣علی(ع) با #سنتهای_قومی مقابله نمی‌کرد، به مالک نوشت با سنتهای مردم که آنها را دورهم جمع می‌کند و موجب الفت و مهربانی می‌شود، مخالفت نکن، چون بدنامی برایت می‌ماند. حالا این را مقایسه کنید با برخورد ما در همین سیزدهم نوروز که دنبال مچ گیری و اشتباه گیری از رفتار مردم هستیم.

9️⃣حفظ #آبروی_افراد برایش مهم بود. مجازات زنی که خود اعتراف به فحشا کرد را به بهانه‌های مختلف تا بعد از به دنیا آمدن و شیر خوردن فرزندش عقب انداخت.
♦♦♦♦♦از حق الله کوتاه می‌آمد، اما خط قرمزش حق الناس بود. ما برعکسیم، اگر موی کسی پیدا شده با خداست، اما اگر کسی پول مردم را خورده با او چه می‌کنیم؟😔😔

🔟به #فقر_مردم، حتی پیرمرد یهودی توجه داشت.
1️⃣1️⃣ اهل #تحمیل به مردم نبود و وقتی مردم در جنگیدن تعلل می‌کردند، فرمود من مجاز نیستم شما را به کاری که نمی‌خواهید وادار کنم.
2️⃣1️⃣به دنبال بالا رفتن #عقلانیت و قدرت درک مردم بود.


📌 در قسمت اول به 12 ویژگی #حکومت_علوی اشاره شد. در این قسمت به برخی تفاوتهای حکومت علوی با انچه که حکام معمولا شاخص و امتیاز می دانند، اشاره میشود.

🔸صرف نظر از #حکومتهای_استبدادی، حکومتها در تمدن‌سازی متداول و رایج چند هدف را دنبال می‌کنند: نخست #توسعه و رشد علوم و فنون؛ دوم عمران و آبادانی، سوم ایجاد اقتدار سیاسی، چهارم توسعه جغرافیایی یا حوزه اثرگذاری؛ پنجم تلاش برای ایجاد فرهنگ و آداب و رسومی که مردم و جامعه را به هم پیوند دهد.

🔹براساس بررسی نهج البلاغه و سایر روایات تاریخی و منابع حدیثی باید بگوییم 👈👈امیرمومنان هیچ یک از این اهداف را به صورت مطلق قبول نداشت و همه آنها را تحت الشعاع اصولی قرار می‌داد که همان تحقق عدل و بزرگ داشتن انسان است.

🔹البته امیرمومنان در حکومتش #مسئولیت‌پذیر بود، برخلاف حاکمانی که موفقیتها و خوبی‌ها را به خود نسبت می‌دهند و شکستها و اشتباهات را به دیگر اجزاء حکومت مثل دولتها، علی(ع) مسئولیت عملکرد حکومتش را می‌پذیرفت و #حاکمیت_دوگانه تعریف نمی‌کرد، هم سیاستگذار بود و هم مجری.

1️⃣امیرمومنان دست به کشورگشایی و فتوحات نزد، دنبال توسعه کمی و افزایش قلمرو نفوذ و حکومت خود نبود، می‌فرمود این حکومت ارزش گرفتن یک کاه از دهان مورچه را ندارد.

2️⃣در مورد ایجاد اقتدار سیاسی هم به عکس دنبال آزادسازی فضای سیاسی بود، مردم را تشویق به انتقاد از خود می‌کرد و به ابن عباس فرمود این حکومت برای من پست تر از عطسه بز مریض است.

3️⃣دنبال ایجاد سرود ملی و ایجاد فرهنگ و ادبیات و هنر وابسته به قدرت هم نبود و به شدت جلوگیری می‌کرد. از اینکه هیات همراه و بدرقه و استقبال داشته باشد، گریزان بود و مردم را نهی می‌کرد که دنبال او حرکت کنند. دنبال اینکه #شاعران برایش بسرایند و کودکان سرود بخوانند نبود، مانند یک فرد عادی زندگی می‌کرد. بر عکس ما که نه تنها در مورد مقامات، بلکه در سطح یک پیشنماز هم دنبال ایجاد #تمایز و جداکردن این فرد از مردم عادی هستیم و طبیعی است این جدا کردن موجب تفاخر و توهم برای صاحبان قدرت و موقعیت می‌شود.

4️⃣برخلاف ما که دنبال تفاخر به تولید علم و مقاله، آن هم با تقلب و حواشی زیاد هستیم، امیر مومنان دنبال تولید علم نبود، دنبال رشد بود، همانگونه که به روایت قرآن موسی از خضر می‌خواهد او را رشد دهد و معیار قرآن هم در علم آموزی، هم عبادت و هم فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، رشد است، نه دستاوردهای کمی و ظاهرگرایی.

🔷در مجموع می‌توان گفت اهداف حکومت و تمدن علوی در سه بخش متمرکز بود:

♦️نخست #انسان_گرایی به جای قدرت گرایی.
هدفش انسان بود، نه حکومت.
حتی #دین هم برای انسان است، نه انسان برای دین.
♦️دوم از هر ابزاری برای حفظ حکومت استفاده نمی‌کرد. فرمود خدا نبیند من برای حفظ حکومت از #اراذل و اوباش استفاده کنم، اما ما برای حفظ قدرت اینها را به خط می‌کنیم.
♦️سوم حکومت را برای ایجاد آرامش و #آسایش و #رشد مردم می‌خواست.
امام علی بیلان حکومت 4 ساله خود را اینطور می‌دهد که در کوفه همه آسایش و آرامش دارند، پایین‌ترین طبقات نان گندم می‌خورند و سرپناه دارند و آب شیرین می‌خورند.
نمی‌گوید طول راهپیمایی #اربعین این قدر است. یا تعداد شرکت کنندگان در اعتکاف انقدر است.


🎙استاد مهدی مهریزی، شب 23 رمضان

سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2025, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.213 ثانیه ایجاد شد.