logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170790)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133487)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123447)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89889)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.    ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

farhang Offline
#1 ارسال شده : 1390/03/06 03:04:14 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 924
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
تحيت و احسان در قران-احترام و رابطه متقابل مردم در قران

سوره نسائ آیه 86

اوَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلى‏ کُلِّ شَيْ‏ءٍ حَسيباً

اگر باتحیت یا هدیه یا ... یادشدید،شما با بهتر از آن تحیت دهید یا (اگر نمی توانید)مانند آنرا برگردانید.

كلمات كليدي:احسان خوبي تحيت قران

ویرایش بوسیله کاربر 1396/02/19 10:15:09 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
kabir Offline
#2 ارسال شده : 1394/03/24 11:15:59 ق.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 221

6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
مشابه اين معنا در سوره رحمان نيز بيان شده است:جايي كه خدا نعمات و پاداش اهل بهشت را برميشمرد


هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ ﴿۶۰﴾

مگر پاداش احسان جز احسان است (۶۰)


rahmat Offline
#3 ارسال شده : 1396/05/18 06:38:34 ب.ظ
rahmat

رتبه: Advanced Member

گروه ها: students, member
تاریخ عضویت: 1390/03/01
ارسالها: 38

4 تشکر دریافتی در 3 ارسال
پاسخ خوبي و تحيت واحسان ديگران

در تفسير الفرقان در ذيل آيه 86 سوره نساء چنين امده است:

"«تحيّة» در لغت شاد باش زندگى است، كه اصلش حيات و زندگى در كل ابعادش مى باشد و شامل نواميس پنچگانه انسانيت است و اين شاد باش تمامى مراحل خدماتى و احترامات و كمكهاى لفظى، معنوى، مالى، فردى، اجتماعى، علمى، عقيدتى، اخلاقى و كل جهات زندگى ساز را در كل ابعادش شامل است كه ساده ترين و آسان ترين تحيات سلام است و گرچه آغازش مستحب است ولى پاسخش واجب مى باشد

و ابعاد ديگرى چه حالى و چه مالى اش نيز چنين است، كه اگر كسى به شما هديه اى داد حداقل در صورت امكان بايستى همانند آنرا به او به هر مناسبت شايسته اى برگردانيد و اگر قرض الحسنه اى به شما پرداخت بايستى همچنان مانند آن و يا بهتر از آنرا در وقت نياز به او قرض الحسنه دهيد و همچينن اگر از پولى كه به وام گرفته ايد در اثر كاربُرد آن، سودى بدست آورديد ـ كه بتوانيد بخشى از آنرا به وام دهنده بدهيد ـ بايد آنرا بپردازيد و اين هرگز ربا نيست، حتى اگر دهنده وام با شما قرارداد كرده كه در صورت استفاده اى شايسته بخشى از آنرا به او بدهيد، اين هم ربا نيست بلكه اين در حقيقت در صورت قرار داد مضاربه و در غير اين صورت پاسخى شايسته براى تحيّت است.

در هر صورت اين جريان در كل ابعاد در صورت امكان مماثلش واجب و بيشترش مستحب است و حتى اگر مماثلش در توان مسلمان نباشد با كمترش در صورت امكان، اكتفا مى شود.

از باب نمونه اقتصادى برتر كنيزى از كنيزان امام حسين(عليه السلام) چند شاخه ريحان به حضرتش تقديم كرد، آن حضرت در پاداش او فرمودند: تو آزادى، اشخاصى به حضرتش گفتند: چند شاخه ريحان برابرى با آزادى اين كنيز را ندارد، فرمودند: آرى ولى اين "بأحسن منها" است و بهتر از شاخه ريحان آزاد كردن اوست.

و توضيحاً بايد گفت تحية لفظى در انحصار سلام نيست بلكه شامل تمام تعارفات لفظى است، گرچه سلام در آغاز برخورد و در پايانش، از بهترين تحيات است و نيز تحيات كتبى كه اگر كسى به شما نامه اى كه شامل تحيت سلام يا غيرسلام است مانند احوالپرسى يا غير آن داده باشد، شما نيز واجب است در صورت امكان همانگونه يا بهتر از آنرا پاسخ دهيد

سلام حداقل در بعد لفظى اش به كفار نيز شايسته است، چنانكه ابراهيم(عليه السلام) به آزر بت پرست سلام كرد و اين دست كم معناى دوم سلام را در بر دارد، كه از طرف من براى تو جُز سلامتى و هدايت نيست و اگر هم در راه هدايت باشى سلام نخست كه دعاى براى سلامتى توست محقق مى باشد، گرچه اين سلام در بُعد استغفار براى كسانى كه مطمئناً از جهنميان هستند جايز نيست"

rahim Offline
#4 ارسال شده : 1396/06/07 11:14:01 ق.ظ
rahim

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04
ارسالها: 134

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
نكات و پيام هاي آيه 86 سوره نسا در تفسير نور



وَ إِذٰا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهٰا أَوْ رُدُّوهٰا إِنَّ اللّٰهَ کٰانَ عَلیٰ کُلِّ شَیْءٍ حَسِیباً«۸۶»
و هرگاه شما را به درودی ستایش گفتند، پس شما به بهتر از آن تحیّت گویید یا (لااقّل) همانند آن را (در پاسخ) باز گویید که خداوند همواره بر هر چیزی حسابرس است.

نکته ها:

🖌مراد از«تحیّت»، سلام کردن به دیگران، یا هر امر دیگری است که با آرزوی حیات و سلامتی و شادی دیگران همراه باشد، همچون هدیه دادن. چنانکه وقتی کنیزی به امام حسن علیه السلام دسته گلی هدیه داد، امام او را آزاد کرد و این آیه را قرائت فرمود.

🖌در اسلام، تشویق به سلام به دیگران شده، چه آنان را بشناسیم یا نشناسیم. و بخیل کسی شمرده شده که در سلام بخل ورزد. و پیامبر به هر کس می‌رسید حتّی به کودکان، سلام می‌داد.

🖌در نظام تربیتی اسلام، تحیّت تنها از کوچک نسبت به بزرگ نیست، خدا، پیامبر و فرشتگان، به مؤمنان سلام می‌دهند.

سلام خدا. «سَلاٰمٌ عَلیٰ نُوحٍ فِی الْعٰالَمِینَ»

سلام پیامبر. «إِذٰا جٰاءَکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِآیٰاتِنٰا فَقُلْ سَلاٰمٌ عَلَیْکُمْ»

سلام فرشتگان. «تَتَوَفّٰاهُمُ الْمَلاٰئِکَةُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلاٰمٌ عَلَیْکُمْ»

پیام ها:

۱.رابطه ی عاطفی خود را با یکدیگر گرم تر کنید. «فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ»

۲.ردّ احسانِ مردم نارواست، باید آن را پذیرفت و به نحوی جبران کرد. «فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهٰا»

۳.پاسخ محبّت‌ها و هدایا را نباید تأخیر انداخت. حرف فاء در کلمه «فَحَیُّوا» نسانه تسریع است.

۴.پاداش بهتر در اسلام استحباب دارد. «فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهٰا»


۵.در پاسخ نیکی‌های دیگران، ابتدا به سراغ پاسخ بهتر روید، اگر نشد، پاسخی مشابه. «بِأَحْسَنَ مِنْهٰا أَوْ رُدُّوهٰا»

۶.از تحیّت‌های بی جواب نگران باشید، که اگر مردم پاسخ ندهند، خداوند حساب آن را دارد و نه عواطف مردم را بی جواب گذارید، که خداوند به حساب شما می‌رسد. «إِنَّ اللّٰهَ کٰانَ عَلیٰ کُلِّ شَیْءٍ حَسِیباً» .



❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
ali Offline
#5 ارسال شده : 1401/10/07 10:47:48 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

هر گونه محبتی را پاسخ گویید

این آیه یک حکم کلی و عمومی است در زمینه تمام تحیتها و اظهار محبتهایی که از طرف افراد مختلف می شود، در آغاز می گوید: «هنگامی که کسی به شما تحیت گوید پاسخ آن را به طرز بهتر بدهید و یا لااقل بطور مساوی پاسخ گویید» (وَ إِذا حُییتُم بِتَحِیةٍ فَحَیوا بِأَحسَنَ مِنها أَو رُدُّوها).

«تحیت» در لغت از ماده «حیات» و به معنی دعا برای حیات دیگری کردن است، ولی معمولا این کلمه هر نوع اظهار محبتی را که افراد به وسیله سخن یا عمل، با یکدیگر می کنند شامل می شود که روشنترین مصداق آن همان موضوع سلام کردن است.

تفسير نمونه

نساء:86
وَإِذَا حُيِّيتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا
و هرگاه به شما تحيّتي داده شد [=دعاي سلامتي يا خير و خدمتي براي شما كردند]، نيكوتر از آن يا [حداقل] به همان ميزان پاسخ دهيد، البته خدا بر همه چيز حسابرس است.

______________
- تحيّت از ريشة حَيّ (زندگي)، دعاي زنده ماندن (جسمي و روحي) و بقاي عمر با عزّت براي ديگران است. اين دعا سه بار در قرآن آمده و هر سه بار همراه سلامت خواستن براي اهل بهشت است (يونس 10 (10:10) ، ابراهيم 23 (14:23) ، و احزاب 44 (33:44) ). درودِ مصطلح، لفظي خشک و خالي و بدون محتواست، اما تحيت معناي زندگي دارد؛ آنهم زندگي پر برکت و پاک که از جانب خدا باشد: «تَحِيَّهً مِنْ عِنْدِ اللهِ مُبَارَكَهً طَيِّبَهً».
اگر ميان آيات ارتباطي معنايي قائل باشيم و مطالب هر سوره را منسجم و مرتبط باهم، مثل يك مقاله بدانيم، در اين صورت بايد ديد چه ارتباطي ميان تحيّت نيكوي توصيه شده در اين آيه با موضوع شفاعت در آية قبل وجود دارد؟ آيا نمي‌توان گفت واسطه و شفيع شدن براي ديگري، در مسير گام گذاشتن در سبيل‌الله، كه متضمّن «حيات طيّبه» دنيايي و اخروي است، امداد زباني و همان «تحيّت» و خير و خدمتي است كه بايد به نحو احسن جبران گردد تا چرخة حيات طيّبه در جامعه به رشد و كمال بيشتري نائل شود؟ وگرنه تحيّت شفاهي و درود زباني، هرچند پسنديده و نيكوست، براي انسان بي‌نهايت طلب كفايت نمي‌كند.

تفسير بازرگان
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.114 ثانیه ایجاد شد.