logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:30543)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:26783)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:23197)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:16051)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: منظور حضرت لوط(ع) از عرضه کردن دختران خود به مردان در آیه ۷۸ سوره هود چیست؟؟    موسیقی در اسلام و قرآن،معیارهای موسیقی حلال و حرام چیست؟    منظور از خلود و جاودانگی در بهشت و جهنم چیست؟    12 نكته پيرامون داستانهاي قرآن        آخرین رویداد تالار: برگزاری دوره آموزشی حضوري و مجازي "روش مطالعه و تدبر در قران"      

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
Azam.pormaye Offline
#1 ارسال شده : 1395/08/17 08:44:56 ق.ظ
نقل قول
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 254
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
25 تشکر دریافتی در 25 ارسال
در سوره نساء آیه 24 آمده اگر زنان کفار به اسارت مسلمانان درآیند بر مسلمانان حلال است و زناشویی با آنها اشکال ندارد . چون با اسارت آنها عقدشان باطل می شود .

شبهه این است به چه دلیل اسرای زن کفار را می توانند به نکاح خود در آورند ؟

وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَاءَ ذَلِكُمْ

فولادوند: و زنان شوهردار [نيز بر شما حرام شده است] به استثناى زنانى كه مالك آنان شده‏ ايد [اين] فريضه الهى است كه بر شما مقرر گرديده است و غير از اين [زنان نامبرده] براى شما حلال است


آقای عبدالله رضایی

ویرایش بوسیله کاربر 1395/08/17 09:46:40 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

شهروزی
#2 ارسال شده : 1395/08/17 08:57:01 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 407

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
این آیه، بحث آیه گذشته را درباره زنانى که ازدواج با آنها حرام است دنبال مى کند، و اضافه مى نماید: «ازدواج و آمیزش جنسى با زنان شوهردار نیز، حرام است» (وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ).


این حکم، اختصاصى به زنان مسلمان ندارد، بلکه زنان شوهردار از هر مذهب و ملتى، همین حکم را دارند، یعنى ازدواج با آنها ممنوع است.

تنها استثنائى که به این حکم خورده است، در مورد زنان غیر مسلمانى است که به اسارت مسلمانان در جنگ ها درمى آیند،

اسلام اسارت آنها را به منزله «طلاق» از شوهران سابق تلقى کرده، و اجازه مى دهد بعد از تمام شدن عدءه آنها(1) با آنان ازدواج کنند و یا همچون یک کنیز با آنان رفتار شود، لذا مى فرماید: «مگر آنها را که از راه اسارت مالک شده اید» (إِلاّ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ).

ولى این استثناء، به اصطلاح، «استثناى منقطع» است، یعنى چنین زنان شوهردارى که در اسارت مسلمانان قرار مى گیرند، رابطه آنها به مجرد اسارت، با شوهرانشان قطع خواهد شد، درست همانند زن غیر مسلمانى که با اسلام آوردن رابطه او با شوهر سابقش (در صورت ادامه کفر او) قطع مى گردد، و در ردیف زنان بدون شوهر قرار خواهد گرفت.

از اینجا روشن مى شود: اسلام به هیچ وجه اجازه نداده است مسلمانان با زنان شوهردار حتى از ملل و مذاهب دیگر ازدواج کنند، و به همین جهت، عده براى آنهامقرر ساخته و در دوران عده از ارتباط زناشوئى با آنها جلوگیرى نموده است.
فلسفه این حکم، در حقیقت این است که: این گونه زنان، یا باید به محیط «کفر» بازگشت داده شوند.
یا بدون «شوهر» همچنان در میان مسلمانان بمانند.

و یا رابطه آنها با شوهران سابق قطع شود و بتوانند از نو ازدواج دیگرى نمایند.
صورت اول بر خلاف اصول تربیتى اسلام، و صورت دوم ظالمانه است، بنابراین تنها راه، همان راه سوم است.

تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی

ویرایش بوسیله کاربر 1395/12/04 08:59:45 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

Azam.pormaye Offline
#3 ارسال شده : 1395/08/19 05:31:12 ب.ظ
نقل قول
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 254
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
25 تشکر دریافتی در 25 ارسال
با اهداى سلام
اين امر را در فرهنگ زمان خودش بايد فهميد . در آن عصر زنان و مردانى كه در جنگ حضور مى يافتند خود را منقطع مى نمودند و اگر اسير مى شدند ديگر حر محسوب نمى شدند و انسان غير حر مالكيتى بر خود نداشت . بناى اسلام از ميان بردن برده دارى بود ولى به دليل شرايط اجتماعى سياسى فرهنگى ، به تدريج ، همراه با چهار كار كه در قرآن آمده و در مصاحبه با حديث انديشه توضيح داده ام ؛ گرفتن اسير جنكى و آزاد كردنش با لوازمى اصل بود و اگر نمى شد
ايجاد زمينه تربيت ، پاسداشت حقوق ، جلوگيرى از تجاوز مجدد دشمن ، و سپس آزاد سازى به بهانه هاى مختلف پس از مدتى كه با فرهنگ اخلاق انسانى ايمانى آشنا شده يا خو گرفته بودند .



نظر آقای دکتر دلشاد تهرانی در مورد آیه ۲۴ سوره نساء
رویا یارایی
#4 ارسال شده : 1395/08/19 05:37:49 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 407

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
بسیار عالی
ضمنا وقتی (طبق رسم آن زمان) همه در جنگها از طرف مقابل اسیر میگرفتند و آن اسیر را برده محسوب میکردند، مسلمانان هم نمی توانستند بگویند نه ما اسیر نمیگیریم؟ ظلم به خودشان بود و منطقی بود که برای محافظت از خودشان آنها هم اسیر بگیرند ولی خوشرفتار باشند و بعد به بهانه های مختلف آزادشان کنند
ولی الان که در دنیا مرسوم است با اسیر جنگی محترمانه برخورد شود و شهروندان عادی اصلا اسیر محسوب نمیشوند، آیا مسلمانان باید به سنت اعراب دوران جاهلی عمل کنند و اسیر را برده محسوب نمایند آنهم شهروندان را؟
یک اشکال در اینجاست که گاهی سنتهای اعراب آن زمان را سنتهای اسلامی میدانیم، در صورتیکه بسیاری موارد فقط برای بقا در جامعه آن دوران بوده
در اینجور موارد اگر مراقب باشیم معیارهای مهم دینی را به خاطر یک حکم موقت اجتماعی زیر پا نگذاریم مثل اینکه خداوند ظلم و تعدی را نمی پسندد، دین قیم بر اساس فطرت است و .... راحت تر میشود تحلیل کرد (البته با مطالعه و رعایت اعتدال و انصاف و...)
جمال گنجه ای
#5 ارسال شده : 1395/08/21 03:47:16 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 407

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
از این آیه فقط این مقدار فهمیده میشود که زنان محصنه برای نکاح حرام اند ولی کنیزان محصنه حرام نیستند
بیشتر از این از این آیه فهمیده نمیشود
وچیزهایی که نوشته اند تفسیرشان است نه اینکه ترجمه آیه باشد

ملکت ایمانکم یعنی کنیز
آن چیزهایی را که در پرانتزها اضافه کرده اند تفسیر خودشان است که باید توضیح دهند از کجا آورده اند
بهتر است بدانیم آیه حجت است ، روایاتی که قطعا بدانیم از معصوم صادر شده و مفهوم فرازمانی-فرامکانی داشته باشد (که شرط مهمی است و ثابت کردنش هم آسان نیست) نیز حجت است
اما تفسیر مفسران فقط برای خودشان و کسانی که نظر آنها را قبول دارند حجت است و برای دیگران حجت نیست
شهروزی
#6 ارسال شده : 1395/08/21 03:50:15 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 407

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال


تفسیر المیزان در این ایه،ما ملکت ایمانکم را به کل کنیزان تفسیر کرده است .

"راههای بهره مندی از زنان در جاهلیت شامل :(۱ - نکاح ،(۲ - خزیدن کنیز،(۳ - زنا،بی عفتی بود،

در این آیه راه حلال را منحصر به دو راه (۱ - نکاح ،(۲ -خرید کنیز نموده و علت تأکید بر اموال آنست که دو راه نامبرده جز با مال عملی نیست ،"


جمله : (الا ما ملكت ايمانكم ) در اين مقام خواهد بود كه حكم منعى كه در محصنات بود از كنيزان محصنه بردارد، يعنى بفرمايد زنانى كه ازدواج كرده اند، و يا بگو شوهر دارند، ازدواج با آنها حرام است به استثناى كنيزان كه در عين اينكه شوهر دارند ازدواج با آنها حلال است به اين معنا كه صاحب كنيز كه او را شوهر داده مى تواند بين كنيز و شوهرش حائل شود، و در مدت استبرا نگذارد با شوهرش تماس بگيرد، و آنگاه خودش با او همخوابگى نموده، دوباره به شوهرش تحويل دهد، كه سنت هم بر اين معنا وارد شده است.


تفسير ديگرى كه كرده اند و ذيلا از نظر خواننده مى گذرد درست نيست، و آن اين است كه گفته اند مراد از جمله : (ما ملكت ايمانكم ) زنان جوانى است كه شوهر كافر دارند، ولى در جنگ اسير مسلمانان شده اند، (و آيه شريفه مى خواهد بفرمايد بطور كلى زن شوهردار حرام است، الا چنين زنى كه با اينكه شوهر دارد، از آنجا كه جزء غنائم جنگى مسلمين شده براى مسلمان تمتع از او حلال است )، و اين تفسير را با روايت زير تاءييد كرده اند كه

ابى سعيد خدرى گفته : اين آيه درباره اسير شدن اوطاس نازل شد، كه مسلمانان زنان مشركين را اسير گرفتند و با اينكه در دارالحرب شوهرانى مشرك داشتند با اين همه به حكم اين آيه حلال شدند و منادى رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) ندا درداد كه هر كس كنيزى از اين زنان نصيبش شده، اگر كنيزش حامله است با او همخوابگى نكند، تا وضع حمل كند و آنها هم كه كنيزشان حامله نيست صبر كنند تا مدت استبرا تمام شود.

وجه نادرستى اين تفسير اين است كه عبارت (ما ملكت ايمانكم ) مطلق است، هم شامل اسراى جنگى شوهردار مى شود، و هم شامل غير آنان، و روايت نامبرده به خاطر اينكه سندش ضعيف است، و قدرت آن را ندارد كه اطلاق قرآن را مقيد كند
"

مؤ لف قدس سره : در اين تفسير مكرر خاطرنشان كرديم كه امثال اين حوادث كه در روايات به عنوان شان نزول نقل شده، و مخصوصا حوادثى كه مربوط به بعضى از جملات يك آيه و به اجزاى آن مى باشد، صرف تطبيق هايى است كه راويان كرده، حوادث را با آيات تطبيق نموده اند نه اينكه سبب حقيقى نزول آيه اى باشد.

رواياتى در ذيل آيه (والمحصنات من النساء الا ما ملكت ايمانكم)

و در كافى و تفسير عياشى از محمد بن مسلم روايت شده كه گفت : من از امام باقر (عليه السلام ) از معناى كلام خداى عزوجل پرسيدم، كه فرمود: (والمحصنات من النساء الا ما ملكت ايمانكم )، فرمود: به اينكه انسان به برده خود كه كنيزش همسر او است بگويد: از همسر خودت كناره گيرى كن، و ديگر با او نزديكى نكن، آنگاه خود او كنيزش را از دسترس غلام دور نگه بدارد، تا حيض ‍ شود بعد از آن كه پاك شد خودش با او نزديكى كند، سپس اگر خواست دوباره او را در اختيار غلام بگذارد، بعد از آنكه حيض شد او را به غلام برمى گرداند، بدون اينكه حاجت به عقد نكاح داشته باشد.

و در تفسير عياشى از ابن مسكان از ابى بصير از يكى از دو امام باقر و صادق (عليهما السلام ) روايت كرده كه در معناى آيه : (و المحصنات من النساء الا ما ملكت ) فرموده : منظور از محصنات زنان شوهردار است، كه ازدواج با آنان حرام است، به جز زنى كه كنيز تو باشد، و تو او را به غلام خودت شوهر دادى هر وقت بخواهى مى توانى او را از شوهرش جدا كنى، و خودت از او بهره بگيرى، ابى بصير مى گويد: عرضه داشتم : حال اگر كنيزش را به غير غلامش شوهر داده چطور؟ فرمود: او نمى تواند بين اين زن و شوهر جدائى بيندازد، مگر آنكه كنيز خود را بفروشد، آنگاه ديگر ناموس كنيز ملك مشترى مى شود، و مشترى اگر خواست زناشوئى كنيزش با غلام غير را باقى مى گذارد، و اگر خواست مى تواند بين آن دو جدائى اندازد.

تفسیر المیزان

ویرایش بوسیله کاربر 1395/12/04 09:29:32 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

عبدالله رضایی
#7 ارسال شده : 1395/08/23 10:19:24 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 407

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
جناب آقای گنجه ای سلام نظر حضرتعالی در باره ملکت ایمانکم چیست ؟
جمال گنجه ای
#8 ارسال شده : 1395/08/23 10:23:02 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 407

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
سلام
ملکت ایمانکم یعنی کنیز (که میرفتند می خریدند)
سه جنگ بدر و احد و احزاب که مردانه بود و اسیر جنگی زن معنا نداشت
جنگ تبوک هم به درگیری نیانجامید
فتح مکه هم که بی خون ریزی و درگیری انجام شد
فقط میماند جنگ حنین که مهاجمان خانواده شان را هم آورده بودند و شکست خوردند و زنانشان اسیر شدند که با خواهش پیامبر فاتحان اسراء را به صاحبانشان برگردادند
لذا این بحث ما ملکت ایمانکم چطور به چنان تلقی گره خورده والله عجیب است
من امروز با این مطلب مواجه شدم و بسیار تعجب کردم
عبدالله رضایی
#9 ارسال شده : 1395/08/27 10:07:02 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 407

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
جنابعالی این مطلب را از کجا به دست آورده اید ؟ این نقل شما هم از همان روایات است که در چند مطلب قبلی نفی می نمودید . اگر جنگ اوطاس را کامل مطالعه نمایید این مطلبها آمده است .
جمال گنجه ای
#10 ارسال شده : 1395/08/27 10:10:17 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 407

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
جنگ اوطاس چیست و سابقه قرآنی اش کدام است؟
عبدالله رضایی
#11 ارسال شده : 1395/08/27 10:12:26 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 407

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
اگر قرار باشد که هر مورد سابقه قرانی داشته باشد پس آیه های سوره مائده در باره غدیر هم قابل اثبات نیست . و حتی معرفی امام هم از طرف پیامبر در قران نیامده است . و حتی نحوه نماز خواندن هم در قران نیامده است .
yaran10000 Offline
#12 ارسال شده : 1395/10/13 00:28:43 ق.ظ
نقل قول
yaran10000

رتبه: Newbie

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1394/10/08
ارسالها: 4

تشکرها: 19 بار
با سلام به دوستان

خدواند متعال در قران ازدواج با زنان را به صورت اجبار نهی کرده است

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا (19) نساء
ای کسانیکه ایمان آورده اید حلال نیست بر شما که زنان را به اجبار به ارث ببرید : ارث بردن چه از پدر باشد که سنت جاهلی بوده که با زن پدر ازدواج می کردند و یا چه به عنوان غنیمت باشد
یعنی اگر زنی به عنوان غنیمت جنگی اسیر شود هیچگاه به اجبار نمی شود با او ازدواج کرد

دوم : منظور از آیه وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَاءَ ذَلِكُمْ زنان مسلمانی که می توانستند از دست شوهران کافر خود فرار کرده وبه مسلمانان پناه آوردند و مسلمانان با پرداخت نفقه( مخارج و مهریه قبلی) آنها به شوهران سابق می توانستند با این زن مسلمان ازدواج کنند (سوره ممتحنه )

سوم : زنان شوهردار که در جنگ اسیر می شدند باید عده طلاق می گذراندند( عده ی طلاق همگانی است طبق نظر قران) نه اینکه صرف اسیر شدن ، مسلمانان می توانستند با آن زنان ازدواج کنند و داستان جنگ اوطاس به عنوان شان نزول از این منظر می تواند مورد تردید واقع شود

در ضمن کنیزان محصنه به کنیزان شوهردار نمی گویند بلکه به کنیزانی که تمایل نداشته باشند به عنوان منبع درآمد ،صاحبان آنها از آنها استفاده بکننددلیل وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا معنی : و كنيزان خود را در صورتى كه تمايل به پاكدامنى دارند براى اينكه متاع زندگى دنيا را بجوييد به بغی(زنا) وادار مكنيد

در آخر جمله ما ملکت ایمانکم به عباد و اماء و فتیات قلمداد می شود عباد(جمع عبد) بدلیل مرد بودن از مسئله ازدواج خارج است اما بین اماء(کنیزان) و فتیات (دختران جوان)فرق است که مورد توجه دوستان قرار گیرد

شاید سوال شوداگر ازدواج با زنان اسیر به اجبار حرام است پس چرا این گونه برداشت شده که حرام نبوده بلکه حلال است؟ دلیل آن این است که اسلام در حیات پیامبر صلی الله علیه وآله به صورت مکتوب دستورات را بیان داشته اما شرایط ابلاغ متفاوت بوده است مثل اینکه بگوییم چرا خداوند شراب خوردن را از همان ایتدا نهی نفرموده است می گوییم شراب خوردن در قران همان ابتدا (در مکه )حرام بوده اما شرایط اظهار آن را در زمانهای مختلف ،متفاوت بیان داشته است.

مسئله اسیر گرفتن برای اعراب یک مسئله طبیعی بوده حال اگر خدا بدون در نظر گرفتن شرایط تربیتی مسئله حرمت را اظهار میکرد، شاید مسئله خطرناکتری در پیش امت مسلمین قرار می گرفت...

ویرایش بوسیله کاربر 1395/12/04 08:37:18 ب.ظ  | دلیل ویرایش: تکمیل مطالب

farhang Offline
#13 ارسال شده : 1395/10/23 05:23:19 ب.ظ
نقل قول
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 439
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

18 تشکر دریافتی در 15 ارسال

به نام خدا


در خصوص زنان اسیر،خداوند بخاطر آسودگی و ارضای زن،حرمت ازدواج از زن شوهردار اسیر را برداشته و او مثل سایر زنان مسلمانان مجرد ،درصورت تمایل ،می تواند با مرد دلخواهش از مسلمانان ازدواج نماید.

هم چنانکه وقتی قران در ایات دیگر،ازدواج با غیرمحارم را حلال و مجاز کرد ،به معنای ترک تشریفات و مقدمات و رضایت طرفین و ..نبوده است.بلکه تنها مجاز بودن یا شرط لازم برای ازدواج با این زنان را بیان کرده و نفی شرایط دیگر را ننموده است.
سیدکاظم فرهنگ
 1 کاربر از farhang برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
yaran10000 در تاریخ 1395/10/23
rahim Offline
#14 ارسال شده : 1395/12/11 03:47:01 ب.ظ
نقل قول
rahim

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04
ارسالها: 103

3 تشکر دریافتی در 2 ارسال
در تفسير فرقان ،مرحوم صادقي تهراني چنين گفتهخ است


" الا ما ملكت ايمانكم" اينجا استثناى از كل «المحصنات» تحقق يافته،
مانند زنان اسير مشرك كه در عين شوهردار بودنشان، كه بوسيله اسارت از شوهرانشان جدا مى شوند،

و نيز زنان مسلمان شده مهاجر كه بوسيله ايمان و مهاجرت از شوهران كافرشان جدا مى گردند،

و همچنين زنان مشركه كه ايمان آورده اند و شوهرانشان بر شرك خود باقى مى باشند،

اين قبيل زنان در عين شوهردار بودن، بدون طلاق از آنان جدا مى شوند، و ازدواج مؤمنان با آنان به شرط عدم احتمال باردارى حلال است.

" و احل لكم ماوراء ذلكم" اين استثنائى است كلى كه در نتيجه مستثنامنه در بقيه موارد نص است، يعنى كل زنانى كه در اين سه آيه و آياتى ديگر ياد نشده اند، ازدواج با آنها با شرايطش حلال است،
دکتر موسوی
#15 ارسال شده : 1395/12/16 09:40:04 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 407

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
در ازدواج های محرم گفته که با محصنات نمی توانید ازدواج کنید که منظور زنانی است که در حصن یا اصطلاحا حباله نکاح دیگری اند. بعد کنیزان را استثنا کرد چون ازدواج با آنها معلق به مالکیت است، یعنی اگر به دیگری منتقل شوند در صورتی که ازدواج کرده باشند، دوام ازدواجشان مشروط به اذن صاحب جدیدشان است. در صورت مخالفت ارباب، با نگاهداشتن عده دو ماهه، از شوهرشان جدا می شوند (کتاب الله علیکم، کتاب به معنای عده در بقره آمده).

ملک یمین آن چیزی است که به تملک فرد در بیاید. کدام مشرک را پیغمبر برده کرد که زنش را بخواهد کنیز کند؟ سوره محمد می گوید فاما منا بعد و اما فداء، شق سوم ندارد.
پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2017, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.267 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi