آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:83368)    مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:75909)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:66606)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:64461)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر و فهم سوره يوسف:درس داستان هاي يوسف و زليخا و برادرانش چيست؟تبيين معناي توحيد در سوره    تدبر و فهم سوره قصص:داستان موسي و فرعون؛نمونه اي از عزت مستضعفين و هلاكت مستكبرين،اهل ايمان نترسيد.    آيا هر امتي رسول داشتند؟ در اين صورت،چرا خدا مي فرمايد قوم پيامبر، پدرانشان انذار نشده اند؟    منظور از نفس واحده در ايه 1 سوره نساء چيست؟ ايا زن از دنده مرد خلق شده است؟       آخرین رویداد تالار: با توجه به اختلال تلگرام،كانال قران‌پويان را در ايتا،گپ و بله دنبال نماييد.      

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
admin Offline
#1 ارسال شده : 1398/09/12 09:01:49 ق.ظ
نقل قول
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 372

6 تشکر دریافتی در 6 ارسال
سئوال:خداوند در برخي آيات قرآن فرموده است كه هر امتي رسول داشتند ازجمله سوره يونس آيه 47


ولكل امه رسول


اما از آن طرف در آيات زيادي به پيامبر اسلام خاطر نشان ميكند كه تو اين قوم را انذار و هشدار بده چرا كه پدرانشان ،منذري نداشته اند؟

آيا اين آيات تناقض ندارند؟چگونه قابل جمع هستند؟


كلمات كليدي: منذر نذير قوم امت رسول پيامبر

ویرایش بوسیله کاربر 1398/09/12 10:46:57 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

ali Offline
#2 ارسال شده : 1398/09/14 09:32:16 ق.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 539

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال

وَ لَوْ شِئْنَا لَبَعَثْنَا فِى كُلِّ قَرْيَة نَّذِيرًا _…_51_
_ و اگر مى خواستيم همواره در هر مجتمعى هشداردهنده اى بر مى انگيختيم (گرچه در مراكز مجتمعات همواره فرستاده ايم). _…_51_

آيه 51 ـ اين آيه فرستادن منذران را در كل مجتمعات بشرى محال دانسته. و اينجا جاى اين پرسش است كه آياتى كه دلالت دارند بر اينكه در هر امتى رسولى است با اين آيه منافات دارد؟
پاسخ اين است كه آياتى از قبيل (28:59) تبيين كرده كه اين تنها در مراكز مجتمعات اصلى و فرعى مكلفان مى باشد، جُز اينكه مراكز و محتمعات مكانهاى رسالتهاى اصلى هستند و ساير مجتمعات داراى رسالتهاى فرعى يا شرعدارانى غير رسول بوده و هستند .

تفسير فرقان
admin Offline
#3 ارسال شده : 1398/09/15 04:46:18 ب.ظ
نقل قول
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 372

6 تشکر دریافتی در 6 ارسال

مقصود از هر امتی، هر نسلی نیست. بلکه پیامبری برای جمعی از مردم می آمده و لزوما نباید بلافاصله پس از او پیامبر دیگری می بوده. زیرا دین نسل به نسل از طریق پدران و مادران به فرزندان منتقل می شده است. مانند امت مسلمان که بیش از هزار سال است از وجود حضوری امام محروم است اما گسترش دین و تبلیغ آن ادامه دارد.

قوم پیامبر امتی بودند که دین حنیف ابراهیم نبی را داشتند (هر چند تحریف شده) لذا هم بر ان امت پیامبر امده بود هم پدران پیامبر مستقیما انذار دهنده ای (پیامبری) را درک نکرده بودند. و هم میان بعثت حضرت ابراهیم و حضرت رسول ص فاصله طولانی وجود داشته است.


سرکار خانم مرادی
admin Offline
#4 ارسال شده : 1398/09/16 03:44:39 ب.ظ
نقل قول
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 372

6 تشکر دریافتی در 6 ارسال
معناي قريه چيست؟ تفاوت قريه با مدينه و بلد چيست؟

قَريَة بر وزن فَعلَة: براي مَرَّة (يك بار)، به معناي ساختار واحدي از تجمّع است؛ يعني يك جامعه واحد سازمان يافته، گاهي در قرآن كريم در مورد ساختمانها و آباديها، گاهي در مورد افراد و جمعيتها و گاهي براي هر دو مورد باهم به كار رفته است.
سوره مباركه بقره آيه 58: وَإِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هَـذِهِ الْقَرْيَةَ فَكُلُوا مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ، و [نيز به يادآريد] هنگامی را كه گفتيم: بدين شهر درآييد و از [نعمتهای] آن، هرگونه خواستيد، بخوريد

سوره مباركه احقاف آيه 27: وَلَقَدْ أَهْلَكْنَا مَا حَوْلَكُمْ مِنَ الْقُرَی وَصَرَّفْنَا الْآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ، و بیگمان، همه شهرهای پيرامون شما را هلاك كرده و آيات خود را گونهگون بيان داشتهايم، اميد كه آنان بازگردند.

اما فرق ميان بلد، قرية و مدينه اين است كه: بَلَد؛ مطلق قطعه محدودي از زمين است؛ خواه آباد باشد يا نباشد و در قرية، تجمّع لحاظ مي-شود؛ خواه در عمارتي باشد يا در افرادي از مردم و ميان آنها عموم و خصوص مِن وجه است.

اما در مدينة؛ مفهوم اقامت و نظم و تدبير لحاظ ميشود. به همين دليل إهلاك (هلاك كردن)، أخذ (گرفتن)، إنذار (بيم دادن) و فرستادن پيامبر( ص) در مقابل قريه است، كه بر تجمعي از افراد مردم يا عمارتها دلالت ميكند و تقابل اين معاني با بلد تناسب ندارد.

بنابراين گفته نميشود: أرسلنا الرسول الی البلد، يا أهلكنا البلد. همچنين اين معاني با مدينه تناسب ندارند؛ زيرا مدينه (شهر)، داراي نظم و تدبير است.

پس كاربرد قريه در جايي است كه مطلق تجمّع - بدون در نظر گرفتن نظم يا تدبير- لحاظ شود و محدود و وسيع بودن محل -آنچنان كه از عرف رايج مردم فهميده ميشود- در آن لحاظ نمي-شود؛ زيرا مردم به شهر كوچك محدود؛ قريه ميگويند، در حالي كه قرية در قرآن كريم: گاهي بر شهرهاي وسيع بزرگ اطلاق شده؛ به شرط اينكه خالي از نظم صحيح و تمدن بوده باشد.

نقل از نرم افزار التحقيق في كلمات القران

ali Offline
#5 ارسال شده : 1398/10/19 03:19:13 ب.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 539

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال

در سوره قصص اشاره شده که رسولان به ام القری ارسال میشدند.

وَ مَا كانَ رَبُّك مُهْلِك الْقُرَى حَتى يَبْعَث فى أُمِّهَا رَسولاً

در تفسیر المیزان اینگونه امده است:

"كلمه ((ام القرى (( به معناى مركز دهات ، و آن شهرستانى است كه همه دهات بدانجا مراجعه مى كنند، و در آيه شريفه سنت الهى در عذاب قرا، و انقراض اهل آنها بيان شده ، و آن اين است كه : عذاب استيصال و انقراض هيچ وقت از خداى تعالى صادر نشده مگر بعد از آنكه حجت را بر آنان تمام كرده باشد، يعنى رسولى به سويشان فرستاده باشد، تا آيات خدا را بر آنان بخواند، و بعد از آنكه ايشان آن رسول را تكذيب كرده ، و به آيات خدا كفر ورزيده باشند"

پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2020, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.046 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi