آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:78589)    مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:61869)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:61249)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:59578)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تفسير و تدبر سوره شعرا:ای پیامبر این قران که از جانب رب العالمین برتو نازل شده،نشانه هایی روشن است.    تفسیر و فهم سوره اسراء:تاکید بر محور اصلی هدایت قران در باور به معاد و توحید و نیز تثبیت پیامبر    اصحاب اعراف چه كساني هستند؟آيا اولياي خدا يند يا كساني كه نه بهشتي اند نه جهنمي؟    دستورات قران به صبر در سختی ها و ناملایمات       آخرین رویداد تالار: تالار گفتگوهاي قرآن‌‌‌‌‌‌‌‌‌پويان جزو برگزيدگان يازدهمين جشنواره رسانه هاي ديجيتال      

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
ali Offline
#1 ارسال شده : 1398/08/19 08:37:37 ق.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 501

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال
عذاب امت اسلام

در قران كريم بارها به عذابهاي مختلف اقوام قبلي اشاره شده است و متعاقب آن مخاطبان قرآن هم از عذاب مشابه،انذار شده اند

اما باوري مشهور شده است كه عذاب از امت اخرالزمان برداشته شده است.


آيا آيات قران،چنين باوري را تاييد مي كنند؟



كلمات كليدي:عذاب امت پيامبر استيصال
آرمين
#2 ارسال شده : 1398/08/26 03:44:04 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 668

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال


معروف است که خدا عذاب‌هایی را که بر امت‌های پیشین نازل می‌کرده در دوره پیامبر خاتم نازل نمی‌کند. به همین دلیل به رغم همه آزارهایی که علیه پیامبر روا داشتند این گونه عذاب‌ها نازل نشد.
البته برخی از مفسران نظر دیگری دارند مثلاً معتقدند این گونه عذاب‌ها در زمان دعوت پیامبر نازل شده است از جمله خشکسالی که گویا درمکه رخ داده را مثال می‌زنند یا جنگ بدر و کشته شدن تعدادی از سران قریش را از جمله این عذاب‌ها می‌دانند. البته حوادثی نظیر جنگ بدر از جنس عذاب‌های مورد بحث نیست.

همچنین قرآن می‌فرماید «قإن اعراضوا فقل أنذرتکم صاعقة مثل صاعقة عاد و ثمود.» از این آیه می‌توان چنین فهمید که نزول عذاب در دوره پیامبر خاتم از نظر قرآن منتفی نیست در عین حال در این دوره هرگز شاهد عذاب‌هایی نظیر آیات نه گانه دوره حضرت موسی نیستیم آیا قریش حق طلب‌تر از اقوام پیامبران گذشته بوده‌اند یا باید حوادثی نظیر جنگ بدر را مصداق عذاب دانست؟

نظر دوستان چيست؟
ali Offline
#3 ارسال شده : 1398/08/27 08:37:16 ق.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 501

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال
سلام. هشدار دادن لزوما به معنای وقوع نیست، کارکرد هشدار بازدارندگی است و می‌تواند به دلایلی به وقوع نپیوندد

ویرایش بوسیله کاربر 1398/08/27 10:16:24 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

ارمین
#4 ارسال شده : 1398/08/30 10:19:05 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 668

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

از سه حال خارج نیست
۱-با بعثت پیامبر خاتم دوران چنین عذاب‌هایی به سر آمده در این صورت هشدار وقوع چنین عذاب‌هایی از زبان پیامبر خاتم به معنی آن است که به امری که قرار نیست اتفاق بیفتد هشدار داده است؟
۲-دوران چنین هشدارهایی به سر نیامده اما چنان که فرموده‌اید به دلایلی این عذاب‌ها علیه مشرکان قریش به وقوع نپیوسته است. آن دلایل کدام است؟
۳-این که آن عذاب‌ها در زمان پیامبر خاتم رخ داده است در این صورت آن عذاب‌ها کدام است؟
ali Offline
#5 ارسال شده : 1398/09/01 04:56:17 ب.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 501

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال

عمل نکردن به وعید نه قبح عقلی دارد نه امتناع شرعی. چه اشکالی دارد که هشدار داده شده باشد ولی چون زمینه ای برای عملیاتی شدن آن فراهم نشده تحقق نیافته باشد

به بیان دیگر مشرکان عصر پیامبر با مشرکان دیگر اعصار در اینکه اگر عنادشان به نقطه عذاب برسد عذاب خواهند شد تفاوتی ندارند، ولی عملا به این نقطه نرسید و اکثرا ایمان آوردند و زمینه عذاب استیصال از میان رفت و این یکی از تفاوت های پیامبر خاتم و نقش وجودی آن حضرت است


اقای باقری فر
ارمین
#6 ارسال شده : 1398/09/02 08:38:34 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 668

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

به نظر من هم فرض دوم درست است.
در سوره فصلت آیه ۱۳ می‌فرماید فإن اعراضوا فقل انذرتکم صاعقة مثل صاعقة عاد و ثمود.که به معنای منتفی نبودن عذاب استیصال در دوره پیامبر خاتم است. در عین حال به قول شما چون نهایتاً قریش ایمان آوردند عذاب استیصال منتفی شده اما قریش مشمول عذاب‌های دیگر بوده‌اند مثل خشکسالی و یا جنگ بدر
admin Offline
#7 ارسال شده : 1398/09/04 07:49:32 ق.ظ
نقل قول
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 364

6 تشکر دریافتی در 6 ارسال
در این موضوع که عذابهای الهی که قرآن،مشرکین مکه را به ان تهدید میکرده،چه بوده است

گفتگوهایی بین علاقه مندان در گروه مجازی مطرح شده است که در لینک زیر میتوانید مطالعه نمایید


ایا وعده های عذاب مشرکین مکه محقق شده است؟
farhang Offline
#8 ارسال شده : 1398/09/06 09:11:58 ق.ظ
نقل قول
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 600
Iran (Islamic Republic Of)

32 تشکر دریافتی در 21 ارسال
نظر جالب علامه طباطبايي در تفسير الميزان

اين پندار غلط و خرافى كه عذاب دنيوى از امت اسلام برداشته شده با منطق اسلام سازگار نيست:

اين داستانها، مؤمنين را نيز راهنمائى مى كند به اينكه امت معاصر پيامبر اسلام نيز - كه درباره دين حقى كه آن جناب آورده بود اختلاف كردند - بزودى دچار همان سرنوشتى خواهند شد كه آن امتها دچار شدند، و آن اين است كه بزودى خداى تعالى بين آنان و بين فرستاده خودش قضاوت عملى خواهد كرد، يعنى به همان علتى كه آن امتها را عذاب كرد، اينان را نيز عذاب خواهد فرمود، و خداى تعالى در كمين آنان است .

در اينجا به عهده دانشمندان است كه به يك نكته توجه كنند و آن اينست كه هر چند خداى تعالى سخن را درباره خصوص مشركين آغاز كرد، ولى در بين اين سخن ، مجرمين از اين امت را نيز تهديد فرمود. پس ، همه آن تهديدها شامل مجرمين اين امت نيز مى شود، و چون در ميان اهل قبله مجرمين بسيارند، پس اين امت نيز بايد منتظر عذاب الهى باشد، عذابى لازم و برقرار كه خداى تعالى با آوردن آن بين آنان و پيامبرشان حكم فصل خواهد كرد. و آنچه را كه شيطان تلقينشان كرده و به دلهايشان افكنده كه ((اين امت ، امتى مورد رحمت است و خدا به احترام پيامبر آنان كه نبى رحمت است عذاب دنيايى را از آنان برداشته ، و از چنين عذابى آنها را در امان كرده ، هر چند كه در همه اقسام گناهان و خطاها غرق شوند، و هر پرده اى از حيا را پاره سازند)) بايد فراموش كنند و متوجه باشند كه هيچ مسلمانى نمى تواند به چنين خرافه اى معتقد باشد و چگونه ممكن است چنين چيزى را به اسلام نسبت داد، با اينكه در منطق اسلام احدى نزد خدا احترامى ندارد مگر به تقوا؟ و چگونه چنين چيزى از معارف اسلام است با اينكه قرآن مؤمنين را به امثال آيه زير خطاب كرده و فرموده : ((ليس بامانيكم و لا امانى اهل الكتاب من يعمل سوء يجز به ))؟!

و اى بسا از تجاوزگرانى كه از اين مقدار هم تجاوز كرده عذاب آخرت را نيز عطف بر عذاب دنيا كرده و گفته اند كه ((امت اسلام نه در دنيا عذاب مى بيند و نه در آخرت ، هم نيكوكارش آمرزيده است و هم گنهكارش ، و براى اين امت در دنيا باقى نمى ماند مگر اين كرامت كه هر چه دلش خواست بكند، براى اينكه خداى عزوجل پرده امنيت به روى اين امت كشيده ، و اما در آخرت برايش باقى نمى ماند مگر مغفرت و بهشت )).

و معلوم است كه بنا به گفته اينان براى اين ملت و شريعت باقى نميماند مگر يك مشت احكام و تكاليف گزافى كه - العياذ باللّه - خداى تعالى ، رب العالمين آنها را بازيچه و سرگرمى خود قرار داده ، نه از مخالفين آن احكام بازخواست مى كند كه چرا مخالفت كرديد؟ و نه براى امتثال كنندگان فرقى با مخالفين ميگذارد، بلكه هم امتثال كنندگان را به بهشت مي برد و هم مخالفين و عاصيان را، (و اگر از آنان بپرسى آخر فايده اين احكام و تكاليف چه بود؟ كه اين همه انبياء و اولياء به خاطر آن كشته شدند و رنجها تحمل كردند؟ در پاسخ خواهند گفت : كارهاى خدا چون و چرا ندارد! ((لا يسئل عما يفعل و هم يسئلون )) و ((سبحانه و تعالى عما يقولون علوا كبيرا)).

همه اين نظريه هاى باطل ناشى از اعراض از ذكر خدا و دورى از كتاب او است ، كه به گفته قرآن كريم رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) در قيامت خواهد گفت : ((پروردگارا امت من از اين قرآن قهر كردند، و آن را مهجور و متروك گذاشتند

ومساءله گرفتاريها وهلاكت ها وعذابها همه به دست خداى تعالى است ، واودر كتاب خود نوشته كه هر قريه اى را قبل از روز قيامت هلاك كند، و يا به عذاب شديدى مبتلاسازد، در بين امتهاى گذشته هم همين معنا را اعمال كرده ، براى هر امتى آيات ومعجزات خود را مى فرستاده وچون كفر مى ورزيدند وآن را تكذيب مى كردند دنبالش عذاب انقراض آور را مى فرستاده ولى درامت آخرين از آوردن آن معجزات كه دنبالش عذاب استيصال است خوددارى كرد.

آرى خداوند چنين خواست كه رفتار ايشان را با هلاكت تلافى نكند، چيزى كه هست اصل فساد در ميان آنان روبه پيشرفت است ، وبه زودى شيطان همه شان را گمراه مى كند، آن وقت است كه وعده خدا در باره آنان محقق گشته وخدا هلاكشان مى سازد، واين امرى است شدنى .


ترجمه تفسير الميزان جلد 10 صفحه 107
سیدکاظم فرهنگ
پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (3)
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2019, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.065 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi