آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:83368)    مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:75912)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:66606)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:64461)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر و فهم سوره يوسف:درس داستان هاي يوسف و زليخا و برادرانش چيست؟تبيين معناي توحيد در سوره    تدبر و فهم سوره قصص:داستان موسي و فرعون؛نمونه اي از عزت مستضعفين و هلاكت مستكبرين،اهل ايمان نترسيد.    آيا هر امتي رسول داشتند؟ در اين صورت،چرا خدا مي فرمايد قوم پيامبر، پدرانشان انذار نشده اند؟    منظور از نفس واحده در ايه 1 سوره نساء چيست؟ ايا زن از دنده مرد خلق شده است؟       آخرین رویداد تالار: با توجه به اختلال تلگرام،كانال قران‌پويان را در ايتا،گپ و بله دنبال نماييد.      

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
Guest
#1 ارسال شده : 1398/10/28 10:56:59 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 675

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

بلوغ از منظر قران: آيا در قرآن اعدادي بعنوان سن بلوغ و تكليف بيان شده است؟

فتواي آيت الله جناتي:

"بلوغ دختر از نظر ما زمانی است که حایض شود؛ زیرا حیض نمایانگر این است که تخمک در رحم او پیدا شده و توانایی عمل جنسی و تولید مثل را دارد و تا این تخمک در رحم او پیدا نشود، بلوغ برای او حاصل نمی‌شود. پس بلوغ یک امر طبیعی است و پیدایش آن برای دختران بر اثر شرایط زندگی خوب و بد و از حیث قوّت و ضعف جسمی، و از حیث شرایط آب وهوایی و جغرافیایی مناطق زندگی آن‌ها از حیث گرمسیری، مانند کشورهای آفریقای و سردسیری مانند قطب شمال فرق می‌کند.

در مناطق گرمسیر حیض و تخمک که علامت بلوغ است، زودتر حاصل می‌شود؛ اما در مناطق سردسیر دیرتر حاصل می‌شود، و نیز دخترانی که زندگی مرفه دارند و نیز دخترانی که از نظر جسمی قوی می‌باشند، حیض و تخمک در آن‌ها زودتر حاصل می‌شود؛ لذا در 9 سالگی حیض می‌شوند و دخترانی که زندگی مرفه ندارند و دخترانی که از نظر جسمی قوی نمی‌باشند و دخترانی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند، حیض و تخمک در آن‌ها دیرتر حاصل می‌شود.

پس زمان خاص و سن معیّن 9 سال که امروزه معروف است و 13 سالی که فیض کاشانی و 14 سالی که شیخ طوسی در زمان گذشته گفته‌اند، از نظر ما ملاک نمی‌باشد. پس زمان بلوغ دختر، زمانی است که حیض شود.
اگر حیض برای دختر اصلاً حاصل نشود، باید به زمان حیض فامیل‌های نزدیک خود مانند: مادر، خواهر، خاله و عمه رجوع کرده و آن را علامت قرار بدهد."

كلمات كليدي:بالغ بلوغ دختر پسر تكليف

ali Offline
#2 ارسال شده : 1398/11/06 08:32:08 ق.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 539

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال

مراحل بلوغ
- بر پايه ى آيه ى «و اوحِىَ الَىَّ هذا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ ...» (سوره ى انعام، آيه ى 19) شريعت قرآنى ويژه ى تمامى بالغان و مكلفان است، و نخستين گام بلوغ و رسايى، دريافتى ساده و پذيرا از پايه هاى عقيدتى اسلام است به اندازه اى كه مسئوليت آور باشد.
و اين بلوغ و رسايى از نظر روحى و جسمى مراحلى گوناگون دارد:

مسأله ی 25- مرحله ى نخستين احكام بلوغ، رسايى و پذيرش الزامى عقلى براى نماز و مانند آن است، كه زيربناى تمامى عبادات و ارتباطاتِ بندگى در برابر حضرت اقدس الهى است. و همان رشد عقلى شناخت خداى تعالى و دين براى انجام نقطه ى نخستين احكام اسلامى كافى است.

مسأله ی 26- ميانگين بلوغ در مورد نماز و مانندش- از تكاليف عقلانى- براى پسر و دختر نوعاً از آغاز ده سالگى است، زيرا به گونه اى همسان و همپايه در جو ايمانى عقيده ى ايمانى را آغاز مى كنند، چنان كه رواياتى هم در اين زمينه وارد شده است.

مسأله ی 27- مرحله ى دوّم بلوغ، بلوغِ براى روزه دارى است كه معيار آن توانايى جسمى، و ميانگينش براى هر دوى پسر و دختر، سيزده سالگى است، و توانايى جسمى دختر اگر كم تر از پسر نباشد، بيشتر هم نيست، و دست بالا برابرند. و در رواياتى هم سن معمولى بلوغ هر دو را- براى روزه- سيزده سالگى ذكر فرموده اند بنابراين اين خود تحميلى ناروا بر دختران است كه شش سال پيش تر از پسران روزه بگيرند! بنابراين نظرات و فتاوا نه سال براى دختران و پانزده سال براى پسران هيچ گونه پايه و اساسى ندارند.

مسأله ی 28- سومين مرحله ى تكليف، بلوغ براى ازدواج است كه ميزان آن، توان زناشويى است. و در اين مرحله نوعاً دختران زودتر از پسران بالغ مى شوند. و بلوغِ جسمى و جنسى در دختران تقريباً يكسان است.

مسأله ی 29- مرحله ى چهارم، بلوغ اقتصادى است كه نوعاً پسران از دختران جلوترند، زيرا رشد و زمينه ى تلاش اقتصاديشان قهراً بيشتر است، به ويژه براى پرداخت حقوق شرعيه، حجّ، عمره و ساير عباداتى كه نياز مالى دارند.

مسأله ی 30- مرحله ى پنجم، بلوغ براى تبليغ اسلام و امر به معروف و نهى از منكر است كه به هنگام دارا بودن شرائط لازم، بر هر دوى پسر و دختر واجب است. و اين جا هم مسئوليت و امكان براى پسران بيشتر و پيشتر از دختران است، زيرا در اجتماع وسيع ترى زندگى مى كنند.

مسأله ی 31- مرحله ى ششم، بلوغ براى جهاد و دفاع است كه بر پسرانى كه واجد شرائط آن باشند واجب است، و در صورت نياز كلّى و بسيج عمومى بر دختران نيز واجب مى گردد.
مسأله ی 32- معيار نشيب و فراز بلوغ در تمامى مراحل آن، توان عقلى سپس بدنى يا جنسى يا مالى و يا اجتماعى است.

از رساله ایت اله صادقی تهرانی
ali Offline
#3 ارسال شده : 1398/11/07 10:34:32 ق.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 539

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال

فتواي علامه فضل الله راجع به سن تكليف دختران و پسران

سنّ تكليف دختران و پسران

دختران زمانى مکلف مى شوند که به سنّ سيزده سالگى بر اساس تقويم قمرى يا دوازده سال و هفت ماه و بيست روز، بنابر تقويم شمسى برسند، يا پيش از اين تاريخ خون حيض ببيند. ولى بنابر احتياط استحبابى بهتر است که از نه سالگى- بر اساس تقويم قمرى- خود را به انجام تکاليف، بخصوص نماز و حجاب، ملزم ‏سازند.

سنّ بلوغ پسران نيز پانزده سالگى بنابر تقويم قمرى، و چهارده سال و هفت ‏ماهگى بنابر تقويم شمسى است. بيرون آمدن منى بر اثر محتلم شدن و يا خروج آن در بيدارى، روييدن موى زبر بر روى شرمگاه ولو اينکه قبل از پانزده سالگى باشد، از علايم ديگر بلوغ هستند.

المسائل الفقهية، بخش عبادات، ص١١
farhang Offline
#4 ارسال شده : 1398/11/18 10:05:58 ق.ظ
نقل قول
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 616
Iran (Islamic Republic Of)

33 تشکر دریافتی در 21 ارسال
سن بلوغ از منظر قرآن:

آیا در قران سن بلوغ ذکر شده است؟ آیه قران به مساله بلوغ افراد و مکلف شدن انها اشاره کرده است؟


1- ابعاد مختلف بلوغ فردی

الف بلوغ مالی


در قران،به چند نوع بلوغ اشاره شده است. و انکه بیش از همه بکار رفته،بلوغ مالی است.یعنی رسیدن به سنی که فرد بتواند اداره امور مالی خود را مستقلا انجام دهد.

آیاتی که در این زمینه وجود دارد،عبارتند از:

الاسراء(34)
وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ يَبْلُغَ أَشُدَّهُ ۚ وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ ۖ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا
ترجمه : و به مال يتيم -جز به بهترين وجه- نزديک مشويد تا به رشد برسد، و به پيمان [خود] وفا کنيد، زيرا که از پيمان پرسش خواهد شد.

الكهف(82)
وَأَمَّا الْجِدَارُ فَكَانَ لِغُلَامَيْنِ يَتِيمَيْنِ فِي الْمَدِينَةِ وَكَانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُمَا وَكَانَ أَبُوهُمَا صَالِحًا فَأَرَادَ رَبُّكَ أَنْ يَبْلُغَا أَشُدَّهُمَا وَيَسْتَخْرِجَا كَنْزَهُمَا رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ ۚ وَمَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِي ۚ ذَٰلِكَ تَأْوِيلُ مَا لَمْ تَسْطِعْ عَلَيْهِ صَبْرًا
ترجمه : و اما ديوار، از آنِ دو پسر [بچه‌] يتيم در آن شهر بود، و زير آن، گنجى متعلق به آن دو بود، و پدرشان [مردى‌] نيکوکار بود، پس پروردگار تو خواست آن دو [يتيم‌] به حد رشد برسند و گنجينه خود را -که رحمتى از جانب پروردگارت بود- بيرون آورند. و اين [کارها] را من خودسرانه انجام ندادم. اين بود تأويل آنچه که نتوانستى بر آن شکيبايى ورزى.


الأنعام(152)
وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ يَبْلُغَ أَشُدَّهُ ۖ وَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ ۖ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۖ وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۖ وَبِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

ترجمه : و به مال يتيم -جز به نحوى [هر چه نيکوتر]- نزديک مشويد، تا به حد رشد خود برسد. و پيمانه و ترازو را به عدالت، تمام بپيماييد. هيچ کس را جز به قدر توانش تکليف نمى‌کنيم. و چون [به داورى يا شهادت‌] سخن گوييد دادگرى کنيد، هر چند [در باره‌] خويشاوند [شما] باشد. و به پيمان خدا وفا کنيد. اينهاست که [خدا] شما را به آن سفارش کرده است، باشد که پند گيريد.



النساء(6)
وَابْتَلُوا الْيَتَامَىٰ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ ۖ وَلَا تَأْكُلُوهَا إِسْرَافًا وَبِدَارًا أَنْ يَكْبَرُوا ۚ وَمَنْ كَانَ غَنِيًّا فَلْيَسْتَعْفِفْ ۖ وَمَنْ كَانَ فَقِيرًا فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ ۚ فَإِذَا دَفَعْتُمْ إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ فَأَشْهِدُوا عَلَيْهِمْ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا

ترجمه : و يتيمان را بيازماييد تا وقتى به [سن‌] زناشويى برسند؛ پس اگر در ايشان رشد [فکرى‌] يافتيد، اموالشان را به آنان رد کنيد، و آن را [از بيم آنکه مبادا] بزرگ شوند، به اسراف و شتاب مخوريد. و آن کس که توانگر است بايد [از گرفتن اجرت سرپرستى‌] خوددارى ورزد؛ و هر کس تهيدست است بايد مطابق عرف [از آن‌] بخورد؛ پس هر گاه اموالشان را به آنان رد کرديد بر ايشان گواه بگيريد، خداوند حسابرسى را کافى است.


همانطور که مشاهده میشود از 4 ایه فوق که به رسیدن به رشد مالی ایتام و برگرداندن اموالشان به انها دلالت دارد،در 3 آیه از عبارت "بلغ اشده" و در یک آیه به "رشد" تعبیر شده است.

در هیچ کدام از این آیات ،عددی برای سن وضع نشده و حتی در ایه 6 سوره نساء، اطمینان از رسیدن به این مرحله از رشد را منوط به سنجش و امتحان توسط سرپرستان ایتام نموده است.

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#5 ارسال شده : 1398/11/21 07:30:25 ق.ظ
نقل قول
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 616
Iran (Islamic Republic Of)

33 تشکر دریافتی در 21 ارسال
بررسی سن و ابعاد بلوغ در قران

اشاره شد که در قرآن بلوغ در ابعاد مختلف مطرح شده است:

ب)بلوغ روحی و معنوی (فکری)


در سوره يوسف ایه (22) و در سوره قصص ایه 14 در توصیف عطای حکمت و علم به حضرت یوسف و موسی از همان عبارت بلغ اشده استفاده شده است.

وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ
ترجمه : و چون به حد رشد رسيد، او را حکمت و دانش عطا کرديم، و نيکوکاران را چنين پاداش مى‌دهيم.

القصص(14)
وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَىٰ آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ
ترجمه : و چون به رشد و کمال خويش رسيد، به او حکمت و دانش عطا کرديم، و نيکوکاران را چنين پاداش مى‌دهيم.
سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#6 ارسال شده : 1398/11/25 01:24:09 ب.ظ
نقل قول
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 616
Iran (Islamic Republic Of)

33 تشکر دریافتی در 21 ارسال

بررسی سن و ابعاد بلوغ در قران

اشاره شد که در قرآن بلوغ در ابعاد مختلف مطرح شده است:

ج)بلوغ جسمی

در دو سوره از قران خدواند مراحل خلقت و رشد تدریجی انسان

از خاک به نطفه به علقه به طفل به بلوغ و سالمندی و پیری را برشمرده است.

غافر(67)
هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُيُوخًا ۚ وَمِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّىٰ مِنْ قَبْلُ ۖ وَلِتَبْلُغُوا أَجَلًا مُسَمًّى وَلَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
ترجمه : او همان کسى است که شما را از خاکى آفريد، سپس از نطفه‌اى، آنگاه از علقه‌اى، و بعد شما را [به صورت‌] کودکى برمى‌آورد، تا به کمال قوّت خود برسيد و تا سالمند شويد، و از ميان شما کسى است که مرگ پيش‌رس مى‌يابد، و تا [بالاخره‌] به مدتى که مقرّر است برسيد، و اميد که در انديشه فرو رويد.

الحج(5)
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَكُمْ ۚ وَنُقِرُّ فِي الْأَرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ۖ وَمِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّىٰ وَمِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلَىٰ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئًا ۚ وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ

ترجمه : اى مردم، اگر در باره برانگيخته شدن در شکّيد، پس [بدانيد] که ما شما را از خاک آفريده‌ايم، سپس از نطفه، سپس از علقه، آنگاه از مضغه، داراى خلقت کامل و [احياناً] خلقت ناقص، تا [قدرت خود را] بر شما روشن گردانيم. و آنچه را اراده مى‌کنيم تا مدتى معين در رحمها قرار مى‌دهيم، آنگاه شما را [به صورت‌] کودک برون مى‌آوريم، سپس [حيات شما را ادامه مى‌دهيم‌] تا به حد رشدتان برسيد، و برخى از شما [زودرس‌] مى‌ميرد، و برخى از شما به غايت پيرى مى‌رسد به گونه‌اى که پس از دانستن [بسى چيزها] چيزى نمى‌داند. و زمين را خشکيده مى‌بينى و[لى‌] چون آب بر آن فرود آوريم به جنبش درمى‌آيد و نمو مى‌کند و از هر نوع [رستنيهاى‌] نيکو مى‌روياند.


سیدکاظم فرهنگ
پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2020, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.087 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi