آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:84404)    مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:81157)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:69063)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:65524)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر و فهم سوره قصص:داستان موسي و فرعون؛نمونه اي از عزت مستضعفين و هلاكت مستكبرين،اهل ايمان نترسيد.    تدبر و فهم سوره نمل:پيام هاي داستان مواجهه حضرت سليمان با ملكه سبا چيست؟درس سوره نمل چیست؟    زمینه‌های مختلف بلوغ انسان در قران:ايا در قران اعداد 9 و13 سال براي بلوغ دختران و پسران ذكر شده است؟    ظلم نكردن به ديگران و شهروندان       آخرین رویداد تالار: لينك كوتاه تدبر در سوره‌هاي مختلف قرآن به ترتيب نزول      

توجه

Icon
Error

ali Offline
#1 ارسال شده : 1398/12/23 12:13:05 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 580

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال

آيا شيوع بيماريهاي واگيردار مثل کرونا و تلفات جاني و مالي آنها و نيز ترس همگاني ناشي از آنها عذاب خداست؟ يا امتحان است؟
يا مصیبتی است که توسط انسان ها ساخته شده است؟


کلمات کلیدی: بیماری کرونا ترس عذاب امتحان بلا
admin Offline
#2 ارسال شده : 1398/12/24 03:34:14 ب.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 377

6 تشکر دریافتی در 6 ارسال

:در آموزه های دینی برای اینگونه وقایع چـند دلیل را بر شمــرده اند :

: الف) امتحان الهی :
برخى بلاهـا براى آزمـایش کـردن مردم رخ مى دهـد ؛ چرا که یکى از سنت هاى جاري و هميشگي الهى است .

خداوند در سوره بقره، مصاديقي را براي امتحان و ابتلاي انسانها معرفي كرده است:

وَ لَنَبْلُوَنَّکُم بِشیَ‌ْءٍ مِّنَ الخَْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِِینَ(155- بقره)

:«به طور قطع ما همه شما را با اموری همچون
#ترس
و گرسنگی
و زیان #مالی
و زيان #جانی و کم شدن فرزندان
و زيان در محصولات و میوه‌ها آزمایش می‌کنیم.
و بشارت باد بر صابران»

بنابراين ترس و خسارت هاي مالي و جاني كه در شيوع بيماري ها مبتلابه افراد جامعه ميشود،ميتواند نوعي امتحان الهي براي تك تك افراد جامعه باشد.

ب) #کفاره گناهان : گاهى خداى متعــال براى از بیـن بردن آثار گناهان ، برخى #بلاها و مصیبت ها را متوجه انسان ها مى کند تا به لطف و کرمش بخشى از گناهان برخى گنه کاران را در دنیا بشوید تا پس از مرگ ، گرفتار عذاب هاى دردناک نشــوند .

ایت الله جوادی املی در تفسیر ایه 17 سوره انعام که می فرماید: وان یمسسک الله بضر فلا کاشف له الا هو... گفته اند: "نزول عذاب اخروي يا دنيوي یه اراده حق تعالی است. منتها بر اساس حکمت و مصلحت عمل می کند.
اگر کسی گرفتار بدی می شود یا به عنوان #عقوبت است یا به عنوان #امتحان.
واگر ازکسی بردارد یابه عنوان پاذاش است یا باز هم به عنوان امتحان"


:حضرت علی (ع) می فرماید:
“بلا برای انسان ظالم وسیله#ادب کردن،
و برای مؤمن وسیله #امتحان،
و برای پیامبران موجب بالا رفتن درجات
و برای اولیا موجب کرامت است”.

:ج) عاملى براى #تنبه و #توبه :
گاهى حوادث ناخوشایند و ناگوار در زندگى انســان ها رخ مى دهد تا عاملى براى بازگشت و سازنده روح آنان باشد .
:غرور و غفلت و خواب زدگى و روزمرگی، مسلماً از موانع تکامل معنوى و سعادت انسان است و براى دگرگون ساختن این وضعِ نابسامان و جایگزین کردن یاد خدا به جاى فراموشى ها ، وجود حوادث غیرمترقبه که با فراز و نشیب خویش ، زندگى آرام را از انسان سلب مى کند ، بسیار راهگشاست .

قرآن کریم مى فرماید :
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ ﴿۴۲﴾ انعام
انصاریان: و بی تردید ما به سوی امت هایی که پیش از تو بودند [پیامبرانی] فرستادیم؛ پس آنان را به تهیدستی و #سختی و رنج و #بیماری دچار کردیم، باشد که [در پیشگاه ما] فروتنی و زاری کنند.

و در ادامه از متنبه نشدن و متذکر نشدن انسانها از این سختی ها نکوهش میکند

فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۴۳﴾
قمشه‌ای: -پس چرا وقتی که #بلای ما به آنها رسید #تضرّع و زاری نکردند (تا نجات یابند)؟: ولی (بدین سبب که نکردند) دلهاشان را #قساوت فرا گرفت و شیطان کردار زشت آنان را در نظرشان زیبا نمود.

:د) مصایب #خودساخته :
برخى #بلاها به دســت خود انسان ساخته مى شود ; به عبارت دیگر ،در نظام علت و معلول پیرامون ما بسیاری از رخدادها به سبب و نتیجه اعمال فردی و گروهی ماست و به عبارتی این حوادثِ دردناک از نوع طبیعى است که پرورده دست خود انسان هاست .

:قرآن کریم مى فرماید : «إِنَّ اللَّهَ لاَ یَظْـلِمُ النَّاسَ شَیْـًا وَ لَـکِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ یَظْـلِمُونَ ; (یونس ، ۴۴)

: خداوند هیچ بر مردم ستم نمى کند ; ولى این مردمند که بر خویشتن ستم مى کنند .»

در سوره روم آیه ۴۱اینگونه بیان شده است:

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ

#فساد، در خشکی و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام داده‌اند آشکار شده است؛ خدا می‌خواهد نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (بسوی حق) بازگردند.

ظهور و آشکار شدن فساد های ناشی از عملکرد انسانها،فرصتی برای #تذکر و تنبه و #بازگشت به صلاح است.

ویرایش بوسیله کاربر 1398/12/26 09:49:08 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

farhang Offline
#3 ارسال شده : 1398/12/26 09:45:33 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 629
Iran (Islamic Republic Of)

33 تشکر دریافتی در 21 ارسال

:سؤال:مگر عذابهای الهی فراگیر و ناگهانی مانند عذابهای اقوام قبل که در قران،امده نیست؟

آیا #کرونا و بیماریهای واگیردار مشابه،میتوانند مصداق عذاب باشند؟

:پاسخ:

-بلحاظ لغوی، عذاب هر نوع #عقوبت و نتیجه مقتضای حال فرد را شامل میشود:"#عذاب از ریشه عذب: اصل الواحد در ماده، چيزي است كه با طبع، سازگار است و حال، آن را اقتضا ميكند. مانند: آب عَذب (گوارا) و عذاب (شكنجه) نيز از همين باب است و الف بر امتداد دلالت ميكند و درباره ناخوشايندي و عقوبتي به كار ميرود كه حال انسان گناهكار، آن را اقتضا ميكند و با حالت دروني كدر(تيره) او سازگار است.

:ماده عذاب در قرآن كريم - در معناي عقوبت - نزديك به 370 بار ذكر شده و به عدل و لطف پروردگار كريم اشاره ميكند؛ زيرا او بدكاران را تنها به قدر استحقاقشان و به مقتضاي باطنشان عقوبت ميكند. "التحقیق فی کلمات القران"

:عذاب با معنای فوق (#عقوبت) در قران،نیز اشکال مصادیق گسترده و متعددی دارد.
:همه عذابهای دنیوی با هدف هلاکت و نابودی انسانها نیست بلکه بسیاری از انها ،فرصتی برای #بازگشت به خدا ست.

آیه 21 سوره سجده نیز چنین می گوید:
: لَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴿۲۱﴾
فولادوند: و قطعا غير از آن عذاب بزرگتر ،از عذاب اين دنيا [نيز] به آنان مى‏ چشانيم :point_left: اميد كه آنها [به خدا] بازگردند


::برخی از اشکال مختلف عذاب در قران عبارتند از:

:- هلاکت عمومی اقوام پیشین مثل قوم نوح و لوط و عاد و ثمود که بطور مکرر در قران اشاره شده است
:-تفرقه و اختلاف و در گیری میان مردم (انعام 65) و عداوت و دشمنی بین انها(مائده 14)
:- حاکم شدن ظالمین و ستمکاران(انعام 129)
:-گرفتاریهای اموال و اولاد (توبه 85 و 55)
:-هلاکت در جنگ (انفال 13 و14)
:-مسخ (اعراف 166)
::-سنگدلی و قساوت قلب (مائده 13)
:-انواع #بیماری و سختی های درونی و بیرونی (انعام42)
:_ظهور #ترس (نحل 47)
.
..
(ایات فوق را به همراه ترجمه و توضیح در لینک زیر می توانید مطالعه نمایید:https://v.ht/pYCZ)

: پس بیماری فردی و مسری و ترس فراگیر ناشی از آن، می‌تواند مصداقی از #عقوبت و عذاب الهی با هدف تضرع و باز گشت و استغفار بسوی خدا باشد.

: پس چون مضطری که رفع این بلا و ریشه کن شدن این بیماری جهانی را فقط با خواست و قدرت خدا ممکن میداند( و البته اقدامات پزشکی و بهداشتی هم از وسایل تحقق خواست اوست) او را بخوانیم.:pray:


:books:برای مطالعه بیشتر در مورد دلایل و انواع عذابها به لینک زیر مراجعه کنید:

https://v.ht/azaab

سیدکاظم فرهنگ
ali Offline
#4 ارسال شده : 1398/12/27 09:41:29 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 580

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال

آیا کرونا عذابی الهی است یا امری طبیعی!؟


در قرآن آمده است ما همه شما را با نیک و بد آزمایش می‌کنیم، پس همه ما در همه لحظات با همه آنچه داریم یا نداریم، با سلامتی و بیماری، خیر و شرّ، رفتار با دیگران و... در معرض آزمون، یعنی در چالش در مسیر رشد و کمال خود هستیم. اما این که کرونا عذاب خداست یا امری طبیعی است، از این تصور ناشی می‌شود که میان آنها تفاوت قایل می‌شویم، کار طبیعت مطابق نظامات خدا و به فرمان اوست.

معنای واقعی عذاب هم محرومیت از آن چیز یا چیزهایی است که به آن احتیاج داریم، مثل احتیاج گیاه به آب، خاک، هوا، نور و غیره که محرومیت از هرکدام برای آن گیاه عذاب است. اما گیاهان مثل انسان اختیار ندارند و مطابق ژن‌های خود درست عمل می‌کنند. انسان چون مختار است و می‌تواند خلاف نظامات الهی عمل کند، بازتاب ظلم و زور و زیاده طلبی و خلاف و خطا و خیانتش موجب عذاب او می‌شود، هم در دنیا و هم در آخرت.

عملکرد انسان و جوامع انسانی در طبیعت اثر می‌گذارد و انسان تافته جدابافته‌ای از طبیعت نیست، پس ممکن است کرونا عذابی باشد که خود انسانها موجب آن شده اند، ولی چون خدا مسبب‌الاسباب است و همه تحولات عالم از او ناشی می‌شود، قرآن عذاب‌ها رابه خدا نسبت می‌دهد، وگرنه خدا هرگز کوچکترین ظلمی به بندگانش نمی‌کند و عامل هر عذابی خود انسان است.

حالت دوم این است که آن را مثل سیل و زلزله و طوفان و طاعون امری از امور طبیعت بدانیم که از چشم ما شرّ است ولی با نگاهی فرابشری، امری طبیعی و خیر است، چرا که اگر بشر مسئله و مشکلی نداشت، هنر و همتی هم نمی‌کرد و درجا می‌زد همان‌طور که تنازع بقاء در طبیعت موجب رشد و کمال آنها می‌شود. چنان که دریدن گوسفند توسط گرگ، از چشم گوسفند شر است و از چشم گرگ عین خیر و برکت. اگر گرگ را از جنگل‌ها حذف کنیم آهوان آن قدر زیاد می‌شوند که هر جوانه و حتی پوست درختان را می‌خورند و جنگل نابود می‌شود. اگر بشر دخالتی در طبیعت نکند تعادل میان گیاهان و حیوانات همچون میلیاردها سال گذشته بر قرار بوده و خواهد بود.
از نگاه مولوی:
عاشقم بر قهر و بر لطفش به جد
بوالعجب من عاشق این هر دو ضدّ

عبدالعلی بازرگان
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2020, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.086 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi