آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:84404)    مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:81160)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:69066)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:65524)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر و فهم سوره قصص:داستان موسي و فرعون؛نمونه اي از عزت مستضعفين و هلاكت مستكبرين،اهل ايمان نترسيد.    تدبر و فهم سوره نمل:پيام هاي داستان مواجهه حضرت سليمان با ملكه سبا چيست؟درس سوره نمل چیست؟    زمینه‌های مختلف بلوغ انسان در قران:ايا در قران اعداد 9 و13 سال براي بلوغ دختران و پسران ذكر شده است؟    ظلم نكردن به ديگران و شهروندان       آخرین رویداد تالار: لينك كوتاه تدبر در سوره‌هاي مختلف قرآن به ترتيب نزول      

توجه

Icon
Error

mehrdad25465 Offline
#1 ارسال شده : 1394/10/10 07:41:49 ب.ظ
mehrdad25465

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1394/09/05
ارسالها: 36
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 1 بار
3 تشکر دریافتی در 3 ارسال
جز گروه کافران کسی از رحمت خدا نا امید نمیشود

خداوند متعال در آیه ی 87 سوره ی مبارکه ی یوسف از زبان حضرت یعقوب خطاب به فرزندانش ، تاکید میکند که جز گروه کافران کسی از رحمت خدا نا امید نمیشود.

در تفسیر احسن الحدیث اینطور بیان شده که با توجه به سیاق آیه،نا امیدی به درگاه الهی از گناهان کبیره است.

يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِن يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلَا تَيْأَسُوا مِن رَّ‌وْحِ اللَّـهِ ۖ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِن رَّ‌وْحِ اللَّـهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُ‌ونَ

فولادوند: اى پسران من، برويد و از يوسف و برادرش جستجو كنيد و از رحمت خدا نوميد مباشيد، زيرا جز گروه كافران كسى از رحمت خدا نوميد نمى‌شود

صادقی تهرانی: ای پسران من! بروید و از یوسف و برادرش با احساسی اکید کاوش و پویش کنید. و از آسایش روح‌افزا و نسیم فریادرسی و شادی و مهربانی و بخشایش ربانی نومید نشوید. بی‌گمان جز گروه کافران (کسانی) از رحمت خدا نومید نشوند

خلاصه ای از تفسیر المیزان : ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺁﻳﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﭙﺲ ﻳﻌﻘﻮﺏ ﺑﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻔﺖ:" ﻳﺎ ﺑﻨﻰ ﺍﺫﻫﺒﻮﺍ ﻓﺘﺤﺴﺴﻮﺍ ﻣﻦ ﻳﻮﺳﻒ ﻭ ﺍﺧﻴﻪ".

ﺍﻯ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻣﻦ ﺑﺮﻭﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻳﻮﺳﻒ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺼﺮ ﺩﺳﺘﮕﻴﺮ ﺷﺪﻩ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻛﻨﻴﺪ، ﺷﺎﻳﺪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﺑﻴﺪ" ﻭ ﻟﺎ ﺗﻴﺎﺳﻮﺍ ﻣﻦ ﺭﻭﺡ ﺍﻟﻠﻪ" ﺍﺯ ﻓﺮﺟﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺷﺪﺕ ﺍﺭﺯﺍﻧﻰ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻧﻮﻣﻴﺪ ﻧﺸﻮﻳﺪ،" ﺍﻧﻪ ﻟﺎ ﻳﻴﺎﺱ ﻣﻦ ﺭﻭﺡ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺎ ﺍﻟﻘﻮم ﺍﻟﻜﺎﻓﺮﻭﻥ" ﺯﻳﺮﺍ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﻣﺎﻳﻮﺱ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﻣﮕﺮ ﻣﺮﺩﻣﻰ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﻧﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﻮﺍﻧﺎ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﻫﺮ ﻏﻤﻰ ﺭﺍ ﺯﺍﻳﻞ ﻭ ﻫﺮ ﺑﻠﺎﻳﻰ ﺭﺍ ﺭﻓﻊ ﻛﻨﺪ


کلمات کلیدی: یاس رحمت امید لطف فضل خدا

ویرایش بوسیله کاربر 1399/01/05 09:58:36 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

ali Offline
#2 ارسال شده : 1399/01/05 10:21:10 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 580

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال

در هنگام از دست دادن نعمت و رحمت خدا نیز مایوس نشوید بلکه صبر کنید

خداوند در سوره هود می فرماید:

وَ لَئنْ أَذَقْنَا الانسنَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَيَئُوسٌ كفُورٌ 9

انصاریان: و اگر از سوی خود رحمتی [چون سلامتی، ثروت، اولاد و امنیت] به انسان بچشانیم، سپس آن را [به علتی حکیمانه] از او سلب کنیم [نسبت به آینده زندگی] بسیار نومید شونده و [نسبت به نعمت هایی که دارا بود] بسیار کفران کننده است.

إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ ﴿۱۱﴾انصاریان: مگر کسانی که [در خوشی ها و آسیب ها] شکیبایی ورزیدند و کارهای شایسته انجام دادند، اینانند که برای آنان آمرزش و پاداشی بزرگ است.


تفسیر المیزان در ذیل آیه فوق چنین نگاشته است:

"كلمه ((يؤس )) بر وزن فعول ، صيغه مبالغه از ماده ((يأس : نوميدى )) است ، و ياءس ‍ عبارت از حالتى است كه يقين كنى آن چيزى كه اميد و انتظارش را دارى تحقق نخواهد يافت ، و نقيض اين حالت را ((رجاء: اميد)) گويند.


هر نعمتى كه كه خدا عطا مى كند، #رحمتى از اوست و بشر طلبكار آن نبوده تا با گرفتن آن نوميد شده ، كفران بورزد

و در اين آيه رحمت به جاى نعمت به كار رفته ، تا اشاره كند به اينكه هر نعمتى كه خداى تعالى به انسان مى دهد مصداقى از رحمت خدا است ،زيرا حاجتى از انسان را برطرف مى سازد، در حالى كه خود انسان استحقاق آن را ندارد و طلبكار از خداى تعالى نيست .

و معناى آيه اين است : اگر ما به انسان چيزى از نعمتهايى كه انسان ، متنعم به آن است بدهيم و سپس از او نزع كنيم و بگيريم ، دچار ياس شده به شدت نوميد مى گردد، تا اين حد كه گوئى بازگشت مجدد آن نعمت را غير ممكن ميداند، آنگاه به كفران نعمت ما مي پردازد

خداى عزّوجل بعد از بيان اين دو طبيعت از انسانها، طايفه اى از آنان را استثناء نموده مى فرمايد: ((الا الذين صبروا و عملوا الصالحات ))، سپس به اين طايفه وعده نيك داده مى فرمايد: ((اولئك لهم مغفرة و اجر كبير))"
pakizeh1sadat Offline
#3 ارسال شده : 1399/01/10 09:31:39 ب.ظ
pakizeh1sadat

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Moderator, students
تاریخ عضویت: 1397/09/13
ارسالها: 46
مکان: Qom


◀️خداوند درسوره زمر می فرمایند :

🔶قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ «53»زمر

🔹🔸بگو: «اى بندگان من كه بر نفس خويش اسراف (و ستم) كرده‌ايد! از رحمت خداوند مأيوس نشويد، همانا خداوند همه‌ى گناهان را مى‌بخشد، زيرا كه او بسيار آمرزنده و مهربان است.»

👈نکته ها

در تمام كلمات اين آيه لطف و مهر الهى نهفته است.

🔸1. خداوند همه را بنده‌ى خود و لايق دريافت رحمتش دانسته است. «عِبادِيَ»

♦♦2. يأس از رحمت، حرام است. «لا تَقْنَطُوا»

🔸3. رحمت او محدود نيست. «رَحْمَةِ اللَّهِ» ( «رَحْمَةِ اللَّهِ» به جاى «رحمتى» رمز جامعيّت رحمت است، چون لفظ «اللَّهِ» جامع‌ترين اسم اوست).

🔸4. وعده‌ى رحمت قطعى است. «إِنَّ اللَّهَ»

🔸 5_خدا بسيار بخشنده و رحيم است. «إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ»

💫💫تفسیر نور

pakizeh1sadat Offline
#4 ارسال شده : 1399/01/12 03:23:22 ب.ظ
pakizeh1sadat

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Moderator, students
تاریخ عضویت: 1397/09/13
ارسالها: 46
مکان: Qom

◀️خداوند در سوره یوسف می فرمایند :

🔶🔸يا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخِيهِ وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكافِرُونَ «87»

🔸اى پسرانم! (بار ديگر به مصر) برويد و از يوسف و برادرش جستجو كنيد و از رحمت خداوند #مأيوس نشويد، حقّ اين است كه جز گروه كافران، از رحمت خداوندى مأيوس نمى‌شوند.

👈كلمه ((روح )) - به فتح راء و سكون واو - به معناى نفس و يا نفس خوش است ، هر جا استعمال شود كنايه است از راحتى ، كه ضد تعب و خستگى است ، پس روحى كه منسوب به خداست همان فرج بعد از #شدتى است كه به اذن خدا و مشيت او صورت مى گیرد .
♦️ و هيچ صاحب ايمانى نمى تواند و نبايد از روح خدا #مأيوس و از رحمتش نااميد شود زيرا ياس از روح خدا و نوميدى از رحمتش در حقيقت محدود كردن قدرت او، در معنا كفر به احاطه و سعه رحمت اوست ،

💫💫ترجمه تفسير الميزان جلد 11 صفحه 321
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2020, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.080 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi