logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:104664)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:89802)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:79277)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:69573)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: منظور از دو بار میراندن و زنده کردن در آیه 11 سوره غافر چیست؟ ایا به مرگ برزخی اشاره دارد یا رجعت؟    آيا پدر بدليل قتل فرزند قصاص نميشود؟ بررسي مستندات و دلايل استثناي پدر از حكم قصاص    فهم آیات 90-117 سوره انعام:خدا ایات خود را بصورتهای مختلف ارایه کرده است. هر کس بپذیرد بسود خود اوست    تدبر و فهم سوره سبا:معاد قطعي است.معبودان و اربابان شما و مال و اولاد شما هم کمکی نميتواتند كنند             

توجه

Icon
Error

ali Offline
#1 ارسال شده : 1394/08/12 10:11:49 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 736

تشکرها: 4 بار
14 تشکر دریافتی در 14 ارسال
بنام خدا

در آیات زیادی از قرآن خداوند خلقت شب و روز را از نشانه ها و آیات خود معرفی کرده وانسانها را به تامل در آنها فراخوانده است.

در این گونه آیات بر خاصیت آرام بخشی شب و تحرک و جنبش در روز تاکید شده است.

به تعدادی از این آیات اشاره میشود:

أَلَمْ يَرَوْا أَنَّا جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِيَسْكُنُوا فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ﴿۸۶﴾سوره نمل

فولادوند: آيا نديده‏اند كه ما شب را قرار داده ‏ايم تا در آن بياسايند و روز را روشنى ‏بخش [گردانيديم] قطعا در اين [امر] براى مردمى كه ايمان مى‏ آورند مايه‏ هاى عبرت است

وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِبَاسًا وَالنَّوْمَ سُبَاتًا وَجَعَلَ النَّهَارَ نُشُورًا ﴿۴۷﴾سوره فرقان

فولادوند: و اوست كسى كه شب را براى شما پوششى قرار داد و خواب را [مايه] آرامشى و روز را زمان برخاستن [شما] گردانيد

وَمِن رَّحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۷۳﴾

مکارم: از رحمت اوست كه براي شما شب و روز قرار داد، تا هم در آن آرامش داشته باشيد و هم براي بهره گيري از فضل خدا تلاش كنيد، شايد شكر نعمت او را بجا آوريد.

کلمات کلیدی:شب روز کار خواب
ali Offline
#2 ارسال شده : 1394/08/14 08:24:05 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 736

تشکرها: 4 بار
14 تشکر دریافتی در 14 ارسال
خداوند در سوره نبا نیز شب و خواب را مایه آرامش و روز را دنبال معاش رفتن معرفی کرده است.

و خواب شما را [مايه] آسايش گردانيديم (۹)

وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا ﴿۹﴾

و شب را [براى شما] پوششى قرار داديم (۱۰)


وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا ﴿۱۰﴾

و روز را [براى] معاش [شما] نهاديم (۱۱)


وَجَعَلْنَا النَّهَارَ مَعَاشًا ﴿۱۱﴾
ali Offline
#3 ارسال شده : 1394/08/27 09:32:21 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 736

تشکرها: 4 بار
14 تشکر دریافتی در 14 ارسال
در تفسير نمونه در ذيل آيه 86 سوره نمل چنين آمده است:

آرامشى که از تاریکى شب به وجود مى آید یک واقعیت مسلّم علمى است پرده هاى تاریک شب نه تنها یک وسیله اجبارى براى تعطیل فعالیت هاى روزانه است، بلکه اثر عمیقى روى سلسله اعصاب انسان و سایر جانداران مى گذارد، و آنها را در استراحت و خواب عمیق ـ و به تعبیر قرآن «سکون» ـ فرو مى برد.

همچنین رابطه روشنائى روز، و تلاش، حرکت و جنبشى که خاصیت تابش نور است نیز، از نظر علمى جاى تردید نیست، نور آفتاب نه تنها، صحنه زندگى را روشن، و چشم انسان را فعال مى سازد، که تمام ذرات وجود انسان را بیدار کرده و به فعالیت وا مى دارد.


توجه به این نکته نیز لازم است که: انسان باید خود را با این نظام هماهنگ سازد، شب استراحت کند، و روز به تلاش و کوشش بپردازد، تا همیشه سالم و فعال باشد، نه همچون هوسرانانى که شب بیدار مى مانند و روز تا نزدیکى ظهر در خواب فرو مى روند.

جالب این که: «مبصر» که در اصل به معنى «بینا» است، صفت روز قرار داده شده است، در حالى که وصف انسان ها در روز مى باشد، این یک نوع تأکید زیبا است همان گونه که گاه شب را توصیف به خواب رفتن مى کنند و مى گویند: «لَیْلٌ نائِمٌ»!.

این تفاوت تعبیر، که در بیان فائده شب و روز در آیه مشاهده مى شود که: در یک جا «لِیَسْکُنُوا فِیْهِ» مى گوید، و در جاى دیگر «مبصراً»، ممکن است اشاره به این باشد که: هدف اصلى شب، سکونت و آرامش است، ولى هدف روشنائى روز دیدن نیست، بلکه دیدن، ابزارى است براى رسیدن به مواهب حیات و بهره گیرى از آن (دقت کنید).

به هر حال، این آیه گرچه مستقیماً سخن از توحید و تدبیر عالم هستى مى گوید، ولى مى تواند اشاره لطیفى به مسأله معاد نیز در برداشته باشد; چرا که خواب، همچون مرگ است، و بیدارى همچون زندگى پس از مرگ.
pakizeh1sadat Offline
#4 ارسال شده : 1399/06/14 03:17:40 ب.ظ
pakizeh1sadat

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Moderator, students
تاریخ عضویت: 1397/09/13
ارسالها: 49
مکان: Qom

🌸 خداوند در سوره مبارکه فرقان می فرمایند :

🔶وَ هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِباساً وَ النَّوْمَ سُباتاً وَ جَعَلَ النَّهارَ نُشُوراً «47»فرقان

🔸و او كسى است كه شب را براى شما پوشش و خواب را آرام بخش گردانيد و روز را زمان برخاستن (و تلاش) شما قرار داد.

🌸خواب و بيدارى خود را با طبيعت هماهنگ كنيم. «اللَّيْلَ لِباساً وَ النَّوْمَ سُباتاً» تاريكى و سكوت، در ايجاد آرامش مؤثّرند، چنانكه وجود نور در تلاش و جنب و جوش انسان، مؤثّر است.

💐 خواب به موقع و به اندازه، تجدید کننده تمام نیروهای بدن است و نشاط آفرین و مایه قدرت، و بهترین وسیله برای آرامش اعصاب است.

💫💫تفسیر نور
🌸🌸

ویرایش بوسیله کاربر 1399/06/14 03:19:35 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

ali Offline
#5 ارسال شده : 1399/06/16 08:16:12 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 736

تشکرها: 4 بار
14 تشکر دریافتی در 14 ارسال

وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِبَاسًا وَالنَّوْمَ سُبَاتًا وَجَعَلَ النَّهَارَ نُشُورًا

او کسى است که شب را براى شما پوشش قرار داد، و خواب را مایه استراحت، و روز را وسیله حیات (و حرکت).
(فرقان/47)

او کسى است که شب را براى شما لباس قرار داد (وَ هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِباساً).

چه تعبیر زیبا و جالبى، شب را لباس قرار داد... این پرده ظلمانى، نه تنها انسان ها که تمام موجودات روى زمین را در خود مستور مى سازد و آنها را همچون لباس، محفوظ مى دارد و همچون پوششى که انسان به هنگام خواب براى ایجاد تاریکى و استراحت از آن استفاده مى کند، او را در برمى گیرد.

آن گاه اشاره به نعمت خواب مى کند: او خواب را براى شما مایه راحتى قرار داد (وَ النَّوْمَ سُباتاً).
سُبات در لغت از ماده سبت (بر وزن وقت) به معنى قطع نمودن است، سپس، به معنى تعطیل کردن کار به منظور استراحت آمده، و این که: روز شنبه را در لغت عرب یوم السبت مى نامند، به خاطر آن است که نامگذارى آن از برنامه یهود گرفته شده; چرا که روز شنبه، روز تعطیلى آنها بود.

در حقیقت، این تعبیر اشاره اى به تعطیل تمام فعالیت هاى جسمانى به هنگام خواب است; زیرا مى دانیم در موقع خواب، قسمت مهمى از کارهاى بدن به کلى تعطیل مى شوند، و قسمت دیگرى همچون کار قلب و دستگاه تنفس، برنامه عادى خود را بسیار کم کرده، و به صورت آرام تر ادامه مى دهند تا رفع خستگى و تجدید قوا شود.
خواب به موقع و به اندازه، تجدید کننده تمام نیروهاى بدن است، نشاط آفرین و مایه قدرت، و بهترین وسیله براى آرامش اعصاب، به عکس، قطع خواب، مخصوصاً براى یک مدت طولانى، بسیار زیانبار و حتى مرگ آفرین است و به همین دلیل، یکى از مهمترین شکنجه ها براى شکنجه گران، قطع برنامه خواب است که مقاومت انسان را به سرعت در هم مى شکند.


در پایان آیه، به نعمت روز اشاره کرده، مى فرماید: و خداوند روز را مایه حرکت و حیات قرار داد (وَ جَعَلَ النَّهارَ نُشُوراً).

واژه نشور در اصل از نشر به معنى گستردن، در مقابل پیچیدن است. این تعبیر، ممکن است اشاره، به گسترش روح، به هنگام بیدارى در سراسر بدن باشد که بى شباهت به زنده شدن بعد از مرگ نیست، و یا اشاره، به گسترش انسان ها در صحنه اجتماع و حرکت براى کارهاى مختلف زندگى در روى زمین.

در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: همه روز، صبحگاهان این جمله را مى فرمودند: الحَمْدُ لِلّهِ الَّذِى أَحْیانا بَعْدَ ما أَماتَنا وَ اِلَیْهِ النُّشُورِ:
ستایش مخصوص خداوندى است که ما را بعد از مرگ، زنده کرد و حیات نوین بخشید، و سرانجام به سوى او محشور خواهیم شد .
و به راستى روشنائى روز، از نظر روح و جسم انسان، حرکت آفرین است همان گونه که تاریکى، خواب آور و آرام بخش است.

تفسير اقاي عبدالعلي بازرگان

pakizeh1sadat Offline
#6 ارسال شده : 1399/06/18 11:07:17 ق.ظ
pakizeh1sadat

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Moderator, students
تاریخ عضویت: 1397/09/13
ارسالها: 49
مکان: Qom

🌹🌹 در نهج البلاغه از حضرت علی علیه السلام نقل شده که به یکی از دوستان خود دستور داد در آغاز شب هرگز به سیر خود ادامه مده؛ زیرا خداوند شب را برای آرامش قرار داده است و آن را وقت اقامت و نه کوچ کردن قرار داده است.

👌 پس در شب بدن خود را آرام بدار و استراحت کن.

💫👌تفسیر آیه 47فرقان
↑ فیض کاشانی ملامحسن، تفسیر الصافی، ج۲، ص۱۴1
🌸🌸
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2020, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.066 ثانیه ایجاد شد.