logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170791)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133488)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123448)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89890)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

admin1 Offline
#1 ارسال شده : 1393/09/12 08:22:38 ب.ظ
admin1

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/14
ارسالها: 199

8 تشکر دریافتی در 7 ارسال
آيه 90 سوره نحل- «ان‌الله يامر بالعدل والاحسان و ايتاء ذي‌القربي و ينهي عن‌الفحشاء والمنكر و البغي يعظلكم لعلكم تذكرون»

همانا خداوند امر به عدل كرده و احسان و بخشش به خويشان را نموده است و از كارهاي زشت و ناروا و ظلم نهي نموده است شما را موعظه مي‌كند اميد است كه متذكر شويد.

در اين آيه 6 اصل تذكر داده شده سه تا مثبت و سه تا منفي و در روايتي آمده است «جماع‌التقوي في قوله تعالي ان‌الله يامربالعدل…» همه تقوي در سخن خدا در آيه فوق جمع شده است.

اول عدالت را ذكر كرده امر به عدالت، عدالت در جامعه است عدالت خدا بر دو گونه است. عدالت تكويني- نظام آسمان و زمين. عدالت تشريعي- عدالت در قانون‌گذاري و فرستادن انبياء و قانون عادلانه ارائه دادن است ولي اجراي عدالت تشريعي به عهده انسان هاست، در حالي كه عدالت تكويني در نظام خلقت رعايت مي‌شود و اين دو عدالت با يكديگر ارتباط دارند.

عدالت در شريعت تقوي و عمل به دستورات اسلامي موجب بركات آسمان ها و زمين مي‌شود. عدالت آرمان انبياء و آرمان امام زمان(ع) مي‌باشد.

البته برخى متكلمين از عدالت قضايى و جزايي هم ياد كرده اند

به هرحال در آيه فرمان به رعايت عدالت در برابر خويشان داده شده است

احسان بالاتر از عدالت است و آن اين كه اگر فهميدي كمكي و كاري براي خويشان مي‌تواني انجام دهي قبل از اين كه چيزي بگويد انجام دهيد. دادن و بخشش به خويشان نيز از احسان بالاتر است چون در بخشش احتمال گفتن و درخواست خويشان هم نيست و در احسان احتمال وجود دارد

سه مورد فوق همان قاعده كلي امر بمعروف است و نهي از فحشاء- يعني نهي از هر عمل زشت آشكار و پنهان باشد و نهي از منكر نهي از عمل زشتي كه در ميان مردم و بر مردم انكار آن لازم باشد و بغي يعني ظلم بر مردم كه بالاتر از منكر و منكر بالاتر از فحشاء است و اين سه نيز همان نهي از منكر را در بر مي‌گيرد.

در پايان مي‌گويد اين ها موعظه الهي است تا متذكر شويد و بدانيد اين موعظه موجب سعادت شماست.


از دکتر مغربی

کلمات کلیدی:عدالت تقوی احسان معروف منکر فحشا بغی

ویرایش بوسیله کاربر 1393/09/13 08:10:35 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

مدیر تالار
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.050 ثانیه ایجاد شد.