آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:65508)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:52541)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:42500)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:39215)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: فهم سوره صاد:خطاي حضرت داود،سليمان و ايوب در سوره صاد چيست؟ ارتباط اين سه داستان با محور سوره چيست؟    تفسير و فهم سوره صافات:منظور از والصافات صفا چيست؟    وضعیت کوهها در قیامت چگونه خواهد بود؟اوصاف و آیات مختلف قران برای توصیف قیامتی جبال    دانلود فایل پی دی اف تدبر در سوره های مرحله سوم نزول بارویکرد انسجام درونی سوره ها       آخرین رویداد تالار: توفيقات قرآن‌پويان در سال 1397      

توجه

Icon
Error

Azam.pormaye Offline
#1 ارسال شده : 1397/10/01 07:40:21 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 365
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
28 تشکر دریافتی در 28 ارسال
فهم آيه 42 سوره قاف:آيا انسان بعد از مرگ،مي بيند و مي شنود؟

يك سئوال از سوره قاف

در ايه يوم يسمعون الصيحه بالحق ذلك يوم الخروج

فاعل يسمعون،كيست؟ارواح برزخي؟ يا افراد مقارن با صيحه اول و قبل از موت عمومي؟

اين ايه به صيحه اول اشاره دارد يا نفخ صور دوم؟


سيدكاظم فرهنگ

كلمات كليدي:صيحه قاف نفخ روح موت برزخ

ویرایش بوسیله کاربر 1397/11/01 02:23:55 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

reza.m
#2 ارسال شده : 1397/10/02 07:03:31 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 640

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

سلام

منظور همه هستند
با صور اول همه در حالت صعق قرار میگیرند
و با صور دوم همه برانگیخته میشوند

______________


وَيَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ فَفَزِعَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاءَ اللَّهُ وَكُلٌّ أَتَوْهُ دَاخِرِينَ

ﻭ (ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻭﺭﻳﺪ) ﺭﻭﺯﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ «ﺻﻮﺭ» ﺩﻣﻴﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺗﻤﺎم ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺩﺭ ﻭﺣﺸﺖ ﻓﺮﻭ ﻣﻲ ﺭﻭﻧﺪ، ﺟﺰ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ; ﻭ ﻫﻤﮕﻲ ﺑﺎ ﺧﻀﻮﻉ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺍﻭ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ!
(٨٧) النمل

وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَىٰ فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنظُرُونَ

ﻭ ﺩﺭ ﺻﻮﺭ ﺩﻣﻴﺪﻩ ﻣﻰ  ﺷﻮﺩ ، ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ صعق میشود ، ﻣﮕﺮ ﻛﺴﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺑﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺻﻮﺭ ﺩﻣﻴﺪﻩ ﻣﻰ  ﺷﻮﺩ ، ﻧﺎﮔﺎﻩ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮ ﭘﺎﻯ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻩ [ ﻣﺎﺕ ﻭ ﻣﺒﻬﻮﺕ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺳﻮ ] ﻣﻰ  ﻧﮕﺮﻧﺪ [ ﻛﻪ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﻛﺎﺭﺷﺎﻥ ﭼﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ! ](68)


در آیات صعق ، مرگ ترجمه شده که درست نیست

در زمان صور اسرافیل اول همه ( برزخیان و افرادی که در روی زمین هستند) به حالت صعق در می آیند

و با صور اسرافیل دوم همه از حالت صعق خارج میشوند

منظور از همه یعنی تمام افراد مرده (زنده در برزخ) و زنده (روی زمین)هستند

زمان صور اول مشخص نیست
همانطور که زمان ظهور امام زمان ع مشخص نیست

در مورد کلمه صعق بهترین حالتی که میشه گفت ، حالتی مثل بیهوشی هست

اگر منظور از صعق مرگ بود ، در مورد برزخیان مرگ ۲ بار شامل اونها میشد
Azam.pormaye Offline
#3 ارسال شده : 1397/10/04 06:38:32 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 365
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
28 تشکر دریافتی در 28 ارسال
بيهوشي ارواح،يعني چه؟
ارواح،بيهوش مي شوند و بعد صداي صيحه را مي شنوند؟

يك سئوال كلي تر
افراد مرده،چه قابليتهايي دارند؟
ايا مي شنوند؟ ايا مي بينند؟
چه تفاوتهايي با فرد زنده دارند؟(بر اساس آيات قرآن)

سید کاظم فرهنگ
Azam.pormaye Offline
#4 ارسال شده : 1397/10/08 03:54:16 ب.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 365
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
28 تشکر دریافتی در 28 ارسال

طبق آیه ای که حضرت ابراهیم علیه السلام از خدای متعال در خواست کرد که زنده شدن مردگان را ببیند؛
به آن حضرت گفته شد هر یک از پرندگان را 《بخوان》.

بنده از این آیه برداشت می کنم که مردگان می شنوند در صورت خواست خدای متعال.

از ء سربازء گمنام ء
Azam.pormaye Offline
#5 ارسال شده : 1397/10/09 07:21:03 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 365
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
28 تشکر دریافتی در 28 ارسال
البته ان ،مورد معجزه است و استثنا
ما همين الان اگر پرندگان زنده را فرا بخوانيم،ايا به سويمان مي ايند?

اگر خدا بخواهد كه هر امري ممكن است.

سئوال ما در واقع اين است كه ايا انسان ميت،(در واقع روح او)قابليت شنيدن و ديدن دارد؟
يعني الان ارواح اموات ميشنوند؟اگر بله،خب در لحظه نفخه صور هم ميتوانند
اگر خير،پس يعني شنيدن ،مستلزم بدن ماديست كه ان هم پس از محشور شدن رخ ميدهد نه قبل از ان


✒سید کاظم فرهنگ


ویرایش بوسیله کاربر 1397/10/24 07:42:53 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

Azam.pormaye Offline
#6 ارسال شده : 1397/10/10 07:24:54 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 365
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
28 تشکر دریافتی در 28 ارسال

آیا پیامبر با مردگان سخن گفته است؟
پاسخ
سخن گفتن پیامبر با کشتگان جنگ بدر: بعد از پایان جنگ بدر و دفن شهدای مسلمانان پیامبر دستور داد که کشتگان مشرکین را در چاهی بریزند.
وقتی اجساد آنان در چاه قرار گرفت، پیامبر گرامی اسلام آنان را یک‌یک به نام صدا زد و فرمود: ای اباجهل، عتبه، شیبه، امیة! آیا آنچه را که پرودگار شما وعده داده بود، حق و پابرجا یافتید؟ من آنچه پروردگارم وعده داده بود، حق و حقیقت یافتم .
در این موقع گروهی از مسلمانان گفتند: آیا کسانی را که مرده‌اند، صدا می‌زنید؟ پیامبر فرمود: «والذی نفسی بیده ما أنتم بأسمع لما أقول منهم ولکنهم لایقدرون أن یجیبوا؛ قسم به کسی که جانم در دست او است! شما شنواتر از آنها به آنچه می‌گویم نیستید، اما آنها نمی‌توانند پاسخ دهند».
در میان اهل سنت اصل این روایت از مسلمات است. هر چند عایشه شنیدن کشتگان را نمی‌پذیرد و معتقد است که پیامبر فرموده «آنان می‌دانند آنچه به آنها می‌گویم، حق است»، اما اصل روایت را انکار نکرده و نهایت اختلافی که میان نقل­های مختلف آن وجود دارد وجود کلمه «الآن» در برخی از نقل‌هاست که موجب شده برخی آن را دلیل بر عدم سماع کشتگان در غیر آن موقع بدانند.

از ء سرباز ء گمنام ء
Azam.pormaye Offline
#7 ارسال شده : 1397/10/18 07:20:57 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 365
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
28 تشکر دریافتی در 28 ارسال
سلام
با فرض صحت سندي و دلالي اين حديث،ميتوان نتيجه گرفت كه ارواح،قابليت شنوايي دارند.اما قابليت حرف زدن،خير
بقيه قابليتها،چطور؟
از ايات قران،چه استفاده اي مي توان كرد در اين موضوع؟

✒سید کاظم فرهنگ

ویرایش بوسیله کاربر 1397/10/24 07:42:06 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

Azam.pormaye Offline
#8 ارسال شده : 1397/10/18 07:25:02 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 365
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
28 تشکر دریافتی در 28 ارسال

سلام جناب فرهنگ

همانطور که در دنیا بدن داریم ، در برزخ و بهشت نیز بدن متناسب با برزخ و بهشت داریم

به محض مرگ ما وارد بدن برزخی میشویم

و حتی بلافاصله پس از مرگ عذاب کافران شروع میشود
_______________

الأنفال

وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُوا الْمَلَائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ

ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺒﻴﻨﻲ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺟﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺻﻮﺭﺕ ﻭ ﭘﺸﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻲ ﺯﻧﻨﺪ ﻭ (ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ:) ﺑﭽﺸﻴﺪ ﻋﺬﺍﺏ ﺳﻮﺯﻧﺪﻩ را

(٥٠) الانفال


reza.m
Azam.pormaye Offline
#9 ارسال شده : 1397/10/23 07:11:20 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 365
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
28 تشکر دریافتی در 28 ارسال

1-يضربون وجوههم در ايه به لحظه توفي روح در همين دنيا اشاره دارد نه بعد از مرگ
ضمن اينكه اين ايه مربوط به جنگ بدر است و
ميتواند حاكي از ان باشد كه برخي كافران لجوج مستحق عذاب،بلافاصله بعد از مرگ
عذاب جهنمي شان شروع ميشود و اين،مخصوص همه نيست.

2- فرمودين صعق يعني بيهوشي.برزخيان هم حتي اگر بدن داشته باشند،مصعوق ميشوند. چگونه صيحه را در حالت بيهوشي مي شنوند؟

3-قران،دلالتي بر بدن برزخي ندارد.قران،حالت انسان بعد از موت دنيوي را با اسم ميت خطاب كرده و بعد از حشر و نفخه دوم را احيا.

✒سیدکاظم فرهنگ

ویرایش بوسیله کاربر 1397/11/01 02:16:36 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

Azam.pormaye Offline
#10 ارسال شده : 1397/10/23 07:15:01 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 365
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
28 تشکر دریافتی در 28 ارسال

پيامبر صلى الله عليه و آله :
فانّ احدكم اذا مات فقد قامت قيامته يرى ما له من خير و شر
هرگاه يكى از شما بميرد، قيامتش برپا مى شود و خوبى‏ ها و بدى‏ هاى خود را مى ‏بيند.
ارشادالقلوب ، ج1 ، ص64


reza.m
Azam.pormaye Offline
#11 ارسال شده : 1397/10/24 07:37:54 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 365
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
28 تشکر دریافتی در 28 ارسال

اين حديث اشاره به برزخ دارد كه قيامت هر شخص است
نه قيامت عمومي

اما ميتواند مويد امكان ديدن يا درك در ارواح باشد.

✒سید کاظم فرهنگ
Azam.pormaye Offline
#12 ارسال شده : 1397/10/24 07:41:08 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 365
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
28 تشکر دریافتی در 28 ارسال

اگر با مثال بخواهم توضیح بدهم :
فرض کنید شخصی با یک شوک شدید بیهوش شده است
این شوک میتواند به هر دلیلی که غیر قابل تحمل باشد اتفاق بیفتد(خبر غیر قابل تحمل ، صدای غیر قابل تحمل ، ضربه غیر قابل تحمل و ...)
وقتی به شخص شوک وارد میشود آنچنان فشاری را متحمل میشود که برای مدت زمانی هوشیاری خود را از دست میدهد
در این حالت نمیتوان با تحریکهای کوچک مجددا شخص را هوشیار کرد
اما با یک شوک شدید دیگر ، میتوان او را هوشیار کرد
مانند ریختن یک لیوان آب روی صورت و یا یک صدای بلند دیگر که باعث یک شوک جدید و هوشیاری طرف میشود
حتی وقتی ما خواب هستیم صداهای اطراف را نمیشنویم و با صداهای کم بیدار نمیشویم
اما یک صدای بلند مانند صدای زنگ ساعت یا موبایل میتواند ما را از حالت خواب بیدار کند
امیدوارم توانسته باشم منظورم را برسانم

✒reza.m
Azam.pormaye Offline
#13 ارسال شده : 1397/10/25 01:30:22 ب.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 365
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
28 تشکر دریافتی در 28 ارسال

سلام جناب فرهنگ.
به گمانم آیه روشن است روزی که آن بانگ را می شنوند همان روز خروج است در نتیجه آن بانگ باید صیحه دوم باشد.
در چنین شرایطی بافرض وجود عالم برزخ ارواح برزخی نیز حیاتی ندارند. و آدمیان با صیحه دوم به تعبیر قرآن از خاک برمی‌خیزند.
وقتی کل شیء هالک الا وجهه چه فرقی می‌کند فاعل ارواح برزخی باشند یا آدمیانی که باید از خاک برخیزند.
ممکن است بگویید اگر همه مرده‌اند پس دیگر کسی نیست که بشنود به گمانم کلام وحی را در این موارد باید کاملاً عرفی فهمید درست مانن و امره اذا اراد شیئاً فانما یقول له کن فیکون در این آیه نیز می‌توان پرسید وقتی چیزی نیست و قرار است خلق شود پس مخاطب «کن» چیست یا کیست.
به نظرم این تعابیر را باید استعاری فهمید یعنی آدمیان در روز حساب باید زنده شوند. و زنده می شوند خداوند از این فرایند با استعاره صیحه و یا نفخ صور و شنیدن و برخاستن از زمین تعبیر کرده است.

همان گونه که در آیه‌ای که آوردم تعبیر کاملاً استعاری است. وگرنه چیزی که نیست چگونه مورد خطاب قرار می‌گیرد؟
به نظر من همه آیات مربوط به قیامت و بهشت زبان استعاری دارند

✒محسن آرمین
Azam.pormaye Offline
#14 ارسال شده : 1397/10/25 01:35:29 ب.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 365
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
28 تشکر دریافتی در 28 ارسال
سلام جناب آرمين

و تشكر از توجه و پاسخ شما

1- فرموديد:بافرض وجود عالم برزخ ارواح برزخی نیز حیاتی ندارند

به نظرم يكي از نكات تعيين كننده،اين موضوع است كه فرق ميت با حي چيست؟
برخي ايات قران و روايات،مويد اين است كه ارواح يا اموات،قابليت شنيدن و ديدن و ادراك را دارند اما توان عمل ندارند.

در اين صورت مي تواند ايه سوره قاف ،بر انها هم (حتي بدون استعاري دانستن آن) منطبق باشد.

2-فرموديد:چه فرقی می‌کند فاعل ارواح برزخی باشند یا آدمیانی که باید از خاک برخیزند.

درست است .هر دوي اينها يك مصداق و در يك دوره است اما سئوال من بر افتراق بين اينها و زندگان زمان وقوع نفخه اول،مبتني بود

طبق ايه زير در سوره زمر

وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَىٰ فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنظُرُونَ

بعد از نفخه اول ،همه مي ميرند جز من شاءالله


اگر براي ارواح ،ادراك و امكان شنيدن قايل نباشيم،در اين صورت تنها زنده ماندگان بين دو نفخه هستند كه صيحه را مي شنوند و حوادث مقارن صيحه دوم را خواهند ديد.

3- نكته انتهايي تون در مورد استعاره نيز ميتواند درست باشد.بايد در مقايسه با ساير ايات مرتبط ،ميتوان انرا كنترل كرد.

✒سید کاظم فرهنگ

ویرایش بوسیله کاربر 1397/11/01 03:09:15 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

farhang Offline
#15 ارسال شده : 1397/11/01 02:57:28 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 583
Iran (Islamic Republic Of)

31 تشکر دریافتی در 21 ارسال

با سلام و تشكر از همه دوستان مشاركت كننده در اين بحث

با توجه به مطالعه نظرات مختلف،به نظرم اين گونه ميتوان جمع بندي كرد:

ایه 42 در ادامه ایات قبل است که پیامبر را به فاصبر علی ما یقولون توصیه کرد و ضمیر فاعلی یقولون نیز به کفار منکر معاد (در ایات 2و3 سوره )برمیگردد.

این ایات خطاب به پیامبر است که ضمن توصیه او به صبر در برابر انکارها و تکذیبهای مخالفان،بر وعده الهی عذاب انها پس از خروج از قبرها و حشر در قیامت تاکید میکند.

با توجه به اینکه این مخالفان پیامبر در زمان قیامت،سالها و قرنهاست که مرده اند،این آیه موید ان است که ارواح انها(در برزخ) قابلیت درک صدای عظیم صیحه مقارن با قیامت(نفخ صور دوم) را دارا هستند.
هم چنین با توجه به ادامه ایات که به یوم الخروج و حشر اشاره کرده،لذا این صیحه مقارن با نفخه صور دوم است نه نفخه اول.لذا ایه نمی تواند بر زندگان معاصر وقوع نفخه اول یا همین کافران در صورتیکه مشمول رجعت شده باشند، حمل گردد.

سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2019, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.190 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi