logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:176956)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140029)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130758)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95069)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    وصیت در چه چیزهایی و برای چه کسانی؟    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟             

توجه

Icon
Error

به ناز Offline
#1 ارسال شده : 1396/09/11 08:07:53 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
درس و تفسير خلاصه سوره اعلي -پيام هاي سوره اعلي

با سلام،
سوره مبارکه اعلی،
َمکی و دارای ۱۹ آیه است.

از سوره های نازل شده در مرحله اول نزول قرآن.

پاراگراف اول:
آیات ۱ الی ۵،
درب پاراگراف:
خداوند را به پاکی یاد کن.

پاراگراف دوم:
آیات ۶ الی ۱۳،
درب پاراگراف:
خطاب به پیامبرکه قرآن را به تومی آموزیم و سختی آن را برتوهموار میکنیم تو تذکر بده گرچه برخورد انسانها دوگانه است، یا‌پند می پذیرند یا روی میگردانند.

پاراگراف سوم:
آیات ۱۴ و ۱۵،
درب پاراگراف:
هرکس نفس را تزکیه کند و خداوند را بندگی کند، رستگار است.

پاراگراف چهارم:
آیات ۱۶ الی ۱۹،
درب پاراگراف:
مطابق این کتاب و کتب آسمانی پیشین، آخرت بهتر و پایدارتر از دنیاست ولی منکران دنیا را ترجیح میدهند.

درس سوره:
ای پیامبر خداوند را تسبیح گو و به مردم تذکر بده ، ما تورا یاری میکنیم.
انسان خاشع پند می پذیرد و بدکار روی میگرداندو دنیارا ترجیح می دهد.
آخرت برتر از دنیاست و هرکس نفس را تزکیه کند رستگار میشود
.



خانم موبدی

كلمات كليدي:درس سوره اعلي تفسير و تدبر

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/12 04:17:20 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#2 ارسال شده : 1396/09/12 08:05:05 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار

❤️ تدبر در سوره اعلی

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ

سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى {۱} الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى {۲} وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَى {۳} وَالَّذِي أَخْرَجَ الْمَرْعَى {۴} فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَى {۵} سَنُقْرِؤُكَ فَلَا تَنسَى {۶} إِلَّا مَا شَاء اللَّهُ إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا يَخْفَى {۷} وَنُيَسِّرُكَ لِلْيُسْرَى {۸} فَذَكِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّكْرَى {۹}

سَيَذَّكَّرُ مَن يَخْشَى {۱۰} وَيَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى {۱۱} الَّذِي يَصْلَى النَّارَ الْكُبْرَى {۱۲} ثُمَّ لَا يَمُوتُ فِيهَا وَلَا يَحْيَى {۱۳} قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى {۱۴} وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى {۱۵} بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا {۱۶} وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى {۱۷} إِنَّ هَذَا لَفِي الصُّحُفِ الْأُولَى {۱۸} صُحُفِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى {۱۹}

به نام خداوند رحمتگر مهربان

نام پروردگار والاى خود را به پاكى بستاى {۱} همان كه آفريد و هماهنگى بخشيد {۲} و آنكه اندازه‏گيرى كرد و راه نمود {۳} و آنكه چمنزار را برآورد {۴} و پس [از چندى] آن را خاشاكى تيره‏ گون گردانيد {۵}

ما بزودى [آيات خود را به وسيله سروش غيبى] بر تو خواهيم خواند تا فراموش نكنى {۶} جز آنچه خدا خواهد كه او آشكار و آنچه را كه نهان است مى‏ داند {۷} و براى تو آسانترين [راه] را فراهم مى ‏گردانيم {۸} پس پند ده اگر پند سود بخشد {۹}

آن كس كه ترسد بزودى عبرت گيرد {۱۰} و نگون‏بخت‏ خود را از آن دور مى ‏دارد {۱۱} همان كس كه در آتشى بزرگ در آيد {۱۲} آنگاه نه در آن مى ‏ميرد و نه زندگانى مى‏ يابد {۱۳}

رستگار آن كس كه خود را پاك گردانيد {۱۴} و نام پروردگارش را ياد كرد و نماز گزارد {۱۵}

ليكن [شما] زندگى دنيا را بر مى ‏گزينيد {۱۶} با آنكه [جهان] آخرت نيكوتر و پايدارتر است {۱۷} قطعا در صحيفه‏ هاى گذشته اين [معنى] هست {۱۸} صحيفه ‏هاى ابراهيم و موسى {۱۹}

ترجمه : مهدی فولادوند

*پاراگراف اول : آیات ۱ الی ۵

ای پیامبر نام پروردگار بلند مرتبه ات را که خالق هستی است به والایی بستای

*پاراگراف دوم : آیات ۶ الی ۹

ای پیامبر فارغ از نگرانی فراموشی آیات وحی به مردم پند ده

*پاراگراف سوم : آیات ۱۰ الی ۱۳

خاشعان راه حق را می گزینند و اشقیاء منحرف می شوند و جایگاهشان دوزخ است

*پاراگراف چهارم : آیات ۱۴ و ۱۵

رستگار کسی است که خود را تزکیه نماید و نماز گزارد

*پاراگراف پنجم : آیات ۱۶ الی ۱۹

همانطور که در کتب پیشین هم آمده زندگی دنیا فانی و زندگی آخرت پایدار است.

درس سوره_اعلی : ای پیامبر پروردگارت را به نیکی یاد کن و از آیاتی که به تو وحی میشود به مردم پند ده و بدان راه رستگاری ، یاد خدا و بی توجهی به دنیای فانی است.

🔹آیات اصلی : آیات ۱ و ۶ و ۹ و ۱۰ و۱۴ و ۱۵ و ۱۶ و ۱۸


شهره شهروزی

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/23 10:01:34 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#3 ارسال شده : 1396/09/13 03:59:32 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
بنام خدا


🔸تدبر درسوره اعلی🔸


⭐پاراگراف۱: ایات ۱تا۵

درب:پروردگارت که دارای صفات کمال است را بستای✨


⭐پاراگراف ۲:ایات۶تا۹

درب:ای پیامبر توسط پروردگارت درحفظ وپیشبرد وحی الهی یاری خواهی شد پس متذکر باش✨

⭐پاراگراف۳:ایات۱۰تا۱۳

درب: با تذکرتو راه رستگاری ازراه شقاوت مشخص میشود✨

⭐پاراگراف ۴: ایات ۱۴تا۱۷

درب:حب دنیا باعث مقدم شمردن دنیا براخرت است ولی رستگاری درگرو توجه به اخرت است✨

⭐پاراگراف ۵:ایات ۱۸تا۱۹

درب:تعالیم پیامبران پیشین نیز برهمین اصل است✨


☑درس سوره: ای پیامبر بستای پروردگارت را که تورابرهدایت بندگانش رسالت داد،
پس متذکرباش که رستگاری انها درگرو فرمانبرداری ازتذکر وهدایت الهی است💢




الهه سادات خدایی

به ناز Offline
#4 ارسال شده : 1396/09/16 02:10:19 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
با سلام
🔷🔶🔷🔶


فرازهای سوره اعلی 🔹🔸

۱◀ (۱-۵) پاک و منزه بدار نام خدای بلند مرتبه ات را که همه عالم تحت ربوبیت اوست.

۲◀(۶-۹) تو را در حفظ آیات وحی و انجام رسالتت یاری خواهیم داد؛ پس مردم را به آیات متذکر ساز!

۳◀(۱۰-۱۳) خاشعین متذکر خواهند شد و اشقیا از تذکر گریزان و مستوجب آتش (دوزخ)

۴◀( ۱۴-۱۵) بی تردید رستگاری در تزکیه نفس ( در پی تذکرپذیری) و ذکر ( دایمی) نام خدا و سپس بجای آوردن نماز است.

۵◀(۱۶-۱۹) لیکن شما انسانها زندگی دنیای ( فانی) را (بر آن رستگاری) ترجیح می دهید، در حالیکه آخرت بهتر و فنا ناپذیر است.

☑درس سوره:
بدان که رستگاری در آخرت بی تردید در گرو تذکر پذیری از آیات وحی، تزکیه نفس (از تعلقات) دنیای فانی و ذکر (دایمی) نام پروردگار بلند مرتبه و سپس نماز است.💢


خانم معصومیان
به ناز Offline
#5 ارسال شده : 1396/09/22 07:25:36 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
سوره اعلي 🔅

از نخستين سوره هاي نازل شده است كه خداوند بطور صريح به پيامبر دلداري و دستور ميدهد كه تذكر دادن به ديگران را شروع كن ❇
و به او اين ديد را ميدهد كه در برابر اين تذكردادن هاي تو
مردم دو دسته ميشوند⭐
يا اهل خشيت هستند و تذكر ترا مي پذيرند🔅
و يا شقي و دنيا طلب هستند كه از تذكرات تو روگرداني ميكنند.🔅


▪◽◾◻◼⬜ ⬛

🎆🎆👈 نکات و عبارات قابل توجه سوره اعلی در مقایسه با سوره های نزدیک :🎆🎆

قد افلح من تزکی (اعلی) 🔅:قدافلح من زکیها (شمس)🔅

نیسرک للیسری:اعلی 🔅، فسنیسره للیسری:لیل🔅

فذکر ان نفعت الذکری:اعلی 🔅،اویذکر فتنفعه الذکری :عبس🔅

توثرون الحیاه الدنیا:🔅اعلی،اثر الحیاه الدنیا:نازعات🔅

اخره خیر و ابقی:اعلی🔅،اخره خیر لک من الاولی:ضحی🔅

یتجنبها الاشقی:اعلی🔅،سیجنبها الاتقی:لیل🔅

ذکراسم رب🔅:اعلی مزمل انسان 🔅

تزکی ،یزکی،یتزکی 🔅: اعلی نازعات لیل عبس

یخشی🔅: اعلی نازعات عبس



اقای سیدکاظم فرهنگ

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/23 10:03:52 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#6 ارسال شده : 1396/09/22 07:39:40 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
تدبر در ایات و فرازهای سوره اعلی

سئوال یکی از اعضای گروه تدبر:

با سلام

حرف "ف" در فعل "فصلی" در سوره اعلی در ترجمه و تفسیرهای مختلف به سه شکل ترجمه شده

"و" ،"پس" ، "بلافاصله" که هر کدام مفهوم جداگانه ای در ذهن تداعی می کند و همچنان برایم سوال است.

و:مثل این است که برای فلاح هر سه حالت یعنی تزکیه، ذکر نام خدا و نماز(عبادت) توام باشد
پس: نماز نتیجه دو شرط قبل باشد
بلافاصله: تزکیه و ذکر ناخودآگاه در انسان حالت خضوع و خشوع در برابر خدا ایجاد کند

لطفا توضیح دهید.


پاسخ از آقای سید کاظم فرهنگ:

ف ⚡ به معناي پس است ،اما هيچ كدام از سه گزينه مورد اشاره شما نيست
فقط👈 نتيجه ذكراسم رب است و شامل تزكيه نميشود✨

يعني نتيجه و اثر و نشان به ياد رب بودن،عبادت و نماز است.

اين از خود متن قابل حصول است💢✨

از ايات سوره هاي ديگر هم قابل نتيجه است
چون افراد تزكيه شده،نكوهش نشده اند
اما مصلين چرا.✨
بنابراين☑ صرفا نماز و عبادت ،نميتواند نشانه تزكيه و رستگاري باشد



پاسخ فرد سئوال کننده:

سلام
بله با این توضیح کاملا مجاب شدم. من تمام این مدت "صلی" را هم با آیه قبل و هم با ذکر مرتبط می دانستم. یک دنیا ممنون از پاسختان🙏🙏

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/23 10:12:15 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#7 ارسال شده : 1396/09/23 10:40:36 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
☑تدبر در ایات وفراز های سوره اعلی

❔سوال یکی از اعضا گروه تدبر🔽
سلام

به نظر بنده این سوره فقط پیامبر را خطاب قرار نداده (خصوصا ۹آیه اول) که بخواهیم👈 درس سوره را تسبیح کردن و تذکر دادن پیامبر قرار دهیم.🍀

📝 برداشت بنده: این هست که در عصر امروز که پیامبر ص نیستند این آیات خطاب به پیامبر درونی ما (عقل) است که باید تذکر دهنده باشد در انتهای عصاره ی فراز ها که علامت❗️ گذاشتم "درسی" بود که خودم باید از نتیجه عصاره دریافت میکردم.

شاید 🔻در قرآن فقط آیات محدودی باشند که تنها خطاب به پیامبر باشد.🔺

سوال خانم هادیان زاده


⏬🔼⏬🔼⏬

با سلام و تشکر از شما

📍در برداشت و فهم از ایات ،باید به ظواهر متن و سیاق وفاداربود🔹

💢 نه تعمیم های بلاوجه داد و نه تضییق .💢

✨پنج ایه اول را می توان علاوه بر پیامبر ،برای سایر مخاطبان قران ،هم قابل عمل دانست ✨

اما💢 در سنقریک فلا تنسی،نمی توان.

بنابر👈این،مخاطب سوره پیامبر است
اما منافاتی با این ندارد که برخی پندها و پیامهای سوره ،قابل استفاده برای همه انسانها باشد.🎆


پاسخ : اقای سید کاظم فرهنگ

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/23 10:44:42 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

farhang Offline
#8 ارسال شده : 1396/09/27 08:16:28 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
تدبر در سوره اعلی- درس و تفسیر خلاصه سوره اعلی

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان

سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى {1}نام پروردگار والاى خود را به پاكى بستاى {1}
{الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى {2}همان كه آفريد و هماهنگى بخشيد {2}
وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَى {3}و آنكه اندازه‏ گيرى كرد و راه نمود {3}
وَالَّذِي أَخْرَجَ الْمَرْعَى {4}و آنكه چمنزار را برآورد {4}فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَى {5}و پس [از چندى] آن را خاشاكى تيره‏ گون گردانيد {5}}

عصاره فراز:ای پیامبر رب والای خود( با این صفات و توانایی ها)را تسبیح کن(به پاکی یاد کن)

سَنُقْرِؤُكَ فَلَا تَنسَى {6}ما بزودى [آيات خود را] بر تو خواهيم خواند تا فراموش نكنى {6}
{إِلَّا مَا شَاء اللَّهُ إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا يَخْفَى {7}جز آنچه خدا خواهد كه او آشكار و آنچه را كه نهان است مى‏داند {7}}
وَنُيَسِّرُكَ لِلْيُسْرَى {8}و براى تو آسانترين [راه] را فراهم مى‏گردانيم {8}
فَذَكِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّكْرَى {9}پس تذکرده اگر تذکر سود بخشد {9}

عصاره فراز: ای پیامبر با پشتوانه برخورداری از حمایتهای الهی ،تذکر به افراد مستعد را آغاز کن.

{سَيَذَّكَّرُ مَن يَخْشَى {10}آن كس كه ترسد (از خدا) متذکر (متنبه) خواهد شد{10}
وَيَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى {11}و نگون‏ بخت‏ خود را از آن دور مى‏دارد {11}
{الَّذِي يَصْلَى النَّارَ الْكُبْرَى {12}همان كس كه در آتشى بزرگ در آيد {12}
ثُمَّ لَا يَمُوتُ فِيهَا وَلَا يَحْيَى {13}آنگاه نه در آن مى‏ميرد و نه زندگانى مى‏يابد {13}}}

عصاره فراز:ای پیامبر، تذکرات تورا،افراد مستعد(دارای خشیت از رب)می پذیرند و افراد شقی از ان رو گردانند.



قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى {14}رستگار آن كس كه خود را پاك گردانيد {14}
وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى {15}و نام پروردگارش را ياد كرد پس عبادت ونمازکند {15}
بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا {16}ليكن [شما] زندگى دنيا را بر مى‏گزينيد {16}
{وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى {17}با آنكه [جهان] آخرت نيكوتر و پايدارتر است {17}}

عصاره فراز:(تذکر این است که)رستگاری در تزکیه و رب را یاد کردن است.اما شما بدلیل ترجیح دنیا براخرت،از مسیر رستگاری فاصله گرفتید.


{إِنَّ هَذَا لَفِي الصُّحُفِ الْأُولَى {18}قطعا در صحيفه‏هاى گذشته اين [معنى] هست {18}
صُحُفِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى {19}صحيفه‏ هاى ابراهيم و موسى {19}}

عصاره فراز: این مطلب،در کتب انبیای قبل هم بوده است( از اینرو،تذکر و یاداوری لازم است)

پشت سرهم گذاشتن فرازهای اصلی:

ای پیامبر رب والای خود( با این صفات و توانایی ها)را تسبیح کن(به پاکی یاد کن)
ای پیامبر با پشتوانه برخورداری از حمایتهای الهی ،تذکر به افراد مستعد را آغاز کن.

(تذکر این است که)رستگاری در تزکیه و رب را یاد کردن است.اما شما بدلیل ترجیح دنیا براخرت،از مسیر رستگاری فاصله گرفتید.

درس سوره:ای پیامبر با پشتوانه برخورداری از حمایتهای رب والای خود، به افراد مستعد تذکر بده که رستگاری در تزکیه نفس با محوریت توجه به رب است.

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#9 ارسال شده : 1396/10/01 10:01:27 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,034
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال

تدبر در سوره اعلی -نکات جالب و جدید سوره سبح اسم

 نکات و عبارات قابل توجه در مقایسه با سوره های نزدیک :

1-قد افلح من تزکی (اعلی) :قدافلح من زکیها (شمس): شرط ذکر رب و عبادت برای فلاح ،به تزکیه که در سوره شمس آمده بود،اضافه شد

2-نیسرک للیسری:اعلی ، فسنیسره للیسری(لیل) فعل نیسر فقط در این دو سوره امده.با توجه به سوره لیل،تیسیر خدا هم بر اسانی است و هم بر عسر.ضمن انکه تیسیر به یسر منحصر به پیامبر هم نیست.(یسرنا القران للذکر)

3-فذکر ان نفعت الذکری:اعلی ،اویذکر فتنفعه الذکری (عبس)،شرط تذکردادن در سوره اعلی،نافع بودن ان است.(با توجه اینکه ابتدای رسالت است) با توجه به سوره عبس،که متذکر شدن فرد را نشانه نافع بودن میداند (لذا نظر برخی مفسرین که تذکر به فرد روگرداننده از تذکر را هم برای نخستین بار به منظور اتمام حجت،نافع میدانند،قابل تایید نیست) پس در این مرحله پیامبر موظف به تذکر به افراد مستعد (خداباور)که احتمال پذیرش میداده ،بوده است و این امر با انچه که در تاریخ اسلام به دوران دعوت مخفی نامیده شده،تطابق دارد.با این توضیح و دستور، تذکر خدا به پیامبر در سوره عبس مبنی بر رعایت اولویت به افراد مستعد در تبلیغ،راحت تر فهمیده میشود.

4-توثرون الحیاه الدنیا:اعلی،اثر الحیاه الدنیا:نازعات در سوره های مراحل نخست از ترجیح دنیا براخرت و حب دنیا شدیدا نکوهش شده
در سوره عادیات ،ناسپاسی انسان نسبت به ربش ناشی از حب مال بیان شده است.لذا در اینجا هم توثرون الحیاه الدنیا،بی توجهی به رب را بدنبال دارد وبنابراین با شر ط فلاح که تزکیه و ذکر رب است،در تناقض است لذا این پیام را میرساند که شما ها که دنیا طلب هستیداز مسیر فلاح دور شده اید،و نیازمند تذکر هستید.

5- اشقی (اعلی و لیل):این کلمه فقط در این دو سوره بیان شده است که در هر دو هم این افراد ،تکذیب کننده و نپذیرنده تذکر معرفی شده و سرانجام وارد اتش میشود.

6-یخشی: اعلی (سیذکر من یخشی)نازعات(ان فی ذلک لعبره لمن یخشی) عبس (وهو یخشی فانت عنه تلهی)
در هر سه سوره،خشیت از خدا،شرط و نشانه عبرت و پند پذیری است.

7-تزکی ،یزکی،یتزکی : اعلی (قد افلح من تزکی)نازعات(فقل هل لک الی ان تزکی) لیل (الذی یوتی ماله یتزکی)عبس(و مایدریک لعله یزکی،و ماعلیک الایزکی) در سوره شمس و اعلی و عبس ،تزکیه بطور مطلق بیان شده اما در سوره لیل،به تزکیه مالی اشاره شده است.

8-فعل صلی در سوره های مراحل اولیه مکی،لزوما به نمازهای کنونی ما منطبق نیست (که در اواخر مکی و مدنی،فعل اقام الصلاه وضع شد) فعل صلی به عبادات و نیایش با خدا و نمازهای اعراب ان زمان اشاره دارد.در این سوره هم مصداقی از ذکر رب است.

اخره خیر و ابقی:اعلی،اخره خیر لک من الاولی:ضحی
یتجنبها الاشقی:اعلی،سیجنبها الاتقی:لیل
ذکراسم رب:اعلی مزمل انسان

سیدکاظم فرهنگ
admin Offline
#10 ارسال شده : 1398/07/12 11:43:47 ق.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 421

9 تشکر دریافتی در 9 ارسال
ترجمه فهم و تدبر سوره اعلی :پرسش های تفسیری سوره اعلی

منظور از تسبيح اسم رب چيست؟(سبح اسم ربک الاعلی)و چه تفاوتی با تسبیح رب دارد؟



"سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَي فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ در اين دو آيه همچنين در آيۀ ۹۶ واقعة و ۵۲ حاقّه. امر بتسبيح اسم پروردگار شده بر خلاف آيات ديگر كه تسبيح ذات پروردگار است مثل وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِيلًا احزاب: ۴۲. وَ سَبِّحْهُ لَيْلًا طَوِيلًا انسان: ۲۶. و آيات ديگر.

گفته اند: مراد از اسم، مسمّي يعني ذات حق تعالي است و گفته اند: مراد از ذكر اسم، تعظيم مسمّي است و نيز گفته اند مراد از اسم، ذكر است و گفته اند: تنزيه اسم تنزيه مسمّي است.

ناگفته نماند مراد از تسبيح اسم قطعا تسبيح مسمّي است و در ذكر اسم مسمّي چنان مجسّم است كه اصلا توجّهي باسم نيست آنگاه كه يا اللّه و سبحان اللّه ميگوئيم توجّه فقط بذات پروردگار است و بالف و لام و هاء اللّه ابدا توجّهي نيست و تسبيح اسم جز تسبيح مسمّي چيز ديگر نميشود باشد ولي تعلّق تسبيح بر اسم شايد جهت ديگري داشته باشد و آن اينكه همانطور كه در حق تعالي از لحاظ معبوديّت و خالقيّت شريك قائل شده اند در اسماء اللّه نيز الحاد كرده اند چنانكه فرموده وَ لِلّٰهِ الْأَسْمٰاءُ الْحُسْنيٰ فَادْعُوهُ بِهٰا وَ ذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمٰائِهِ سَيُجْزَوْنَ مٰا كٰانُوا يَعْمَلُونَ اعراف: ۱۸۰. الحاد و لحد بمعني ميل است يعني خدا را با نامهاي نيكش بخوانيد و از كسانيكه در نامهاي خدا از حق و واقعيت منحرف اند كنار شويد. الحاد در نام خدا آنست كه نام خدا را بچيزهاي ديگر نسبت دهيم مثلا بگوئيم خالق شرور اهريمن است و نسبت خلقت و اهلاك را بماده و دهر بدهيم كه ميگفتند وَ مٰا يُهْلِكُنٰا إِلَّا الدَّهْرُ … جاثية: ۲۴. و يا علم و قدرت و اراده و ساير صفات خدا را مثل علم و قدرت افراد بشر بدانيم. الميزان ذيل آيۀ ۱۸۰ اعراف از معاني الاخبار نقل كرده كه حضرت صادق عليه السّلام در حديثي فرمود: براي خدا شبه و مثل و عدل نيست اسماء حسني براي خداست ديگري با آنها خوانده نميشود اسماء حسني آنست كه خدا در كتاب خود بيان داشته و فرموده فَادْعُوهُ بِهٰا وَ ذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمٰائِهِ الحادشان از روي جهل است ملحد ندانسته كافر ميشود گمان دارد كه كار خوب ميكند آنست قول خدا وَ مٰا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّٰهِ إِلّٰا وَ هُمْ مُشْرِكُونَ

آنها در نامهاي خدا الحاد ميكنند بدون علم. و نامهاي خدا را در غير موضع آن ميگذارند. علي هذا مراد از آيات تسبيح اسم آنست همانطور كه خدا را منزه ميداني اسماء خدا را نيز منزّه بدان و بكسي نسبت مده و يا مانند اوصاف ديگران مدان."


قاموس قرآن، ج ۳، ص: ۲۱۴
admin1 Offline
#11 ارسال شده : 1398/07/12 11:51:30 ق.ظ
admin1

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/14
ارسالها: 199

8 تشکر دریافتی در 7 ارسال

تفاوت رب با اسم رب چیست؟ واذکراسم ربک،سبح اسم ربک

در سوره مزمل نیز عبارت واذکر اسم ربک خطاب به پیامبر وجود دارد.


جهت ملاحظه تفاوتهای ذکر اسم رب با ذکر رب به لینک زیر مراجعه نمایید


[
u]تدبر در سوره مزمل:معنای واذکراسم ربک چیست؟[/u]
مدیر تالار
سمیرا گودرزی Offline
#12 ارسال شده : 1400/09/30 06:19:36 ق.ظ
سمیرا گودرزی

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1399/06/17
ارسالها: 112
Iran (Islamic Republic Of)
مکان: تهران


پیشگفتار سوره اعلی (87)

نام اين سوره به فارسي عالي‌ترين، بهترين، بلندمرتبه‌ترين و... است و مترجمان به انگليسي آن را The Great, The Most High, The Lofty ترجمه كرده‌اند. «عالي» همچون اكبر [بزرگتر از هرچه تصور شود]، دلالت بر فوق‌العاده بودن اين صفت [Superlative Adjective] در مورد خدا مي‌كند.

نام «اعلي» نُه بار در قرآن تكرار شده است؛ چهار بار دربارة پروردگار: «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى» [اعلي 1 (87:1) ]، «إِلاَّ ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَى» [ليل 20 (92:20) ]، «...وَلِلَّهِ الْمَثَلُ الْأَعْلَى...» [نحل 60 (16:60) و روم 27 (30:27) ]؛ و بقيه درباره: جبرئيل «وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَى» [نجم 7 (53:7) ]؛ آسمانهاي فوقاني جوّ «...بِالْمَلإِ الْأَعْلَى...» [صافات 8 (37:8) و ص 69 (38:69) ] و نيز فرعون كه ادّعاي ربوبيّت مي‌كرد و مي‌گفت: «فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى» [نازعات 25 (79:25) ]؛ و خداوند به موسي(ع)، كه از مواجهه با فرعون بيم داشت، فرمود: نترس! مسلما اين تويي كه برتري «قُلْنَا لا تَخَفْ إِنَّكَ أَنْتَ الْأَعْلَى» [طه 68 (20:68) ].

سورة اعلي در اواخر اولين سال بعثت نازل شده و چهارمين گروه آياتي به شمار مي‌رود كه مسلمانان اوليه با آن آشنا شدند. جان كلام اين سوره در محور مثلث توحيد، نبوّت و آخرت جريان دارد، اما به تناسب زمان نزول، بسيار فشرده و سربسته بيان شده است. در روايات آمده است با نزول اين سوره پيامبر مكرّم به مسلمانان فرمود در سجود ذكر «سبحان ربي الاعلي» گويند، و با نزول سوره‌هاي واقعه و حاقه، در سالهاي 2 و 3 كه در آن جملة «فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ» آمده است [واقعه 74 (56:74) و 96 (56:96) ، حاقه 74 (69:74) ]، فرمود اين ذكر را در ركوع نماز تلاوت نمايند. «ربوبيّت عظيمِ» خداوند، عظمت دستگاه مديريت او را تداعي مي‌كند و «ربوبيّت اعلي»، عالي و بي‌نظير بودن تدبير و سازماندهي او را.

📚تفسیر آقاے بازرگان

┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
 
ali Offline
#13 ارسال شده : 1402/02/10 09:08:35 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,949

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
ترجمه تدبر و فهم سوره اعلي: نكات مهم تفسيري سوره اعلي از تفسير تسنيم

در آغاز فرمود نام مبارک «الله» را تسبیح کن! یعنی سبّوح بدان، منزه بدان هم از عیب هم از نقص. ما یک عیب داریم و یک نقص، اینها کاملاً از هم جدا هستند. عیب آن است که خود شیء پوسیده و فرسوده باشد فرش سه در چهار که پوسیده است سوخته است این معیب است، فرش سه در چهار سالم که تازه از کارخانه درآمد این معیب نیست عیب ندارد ولی برای اتاقی که مساحت آن بیست متر است ناقص است، هیچ عیبی ندارد این فرش همه اتاق را پر نمی‌کند این ناقص است، نقص چیزی است عیب چیزی است. ذات اقدس الهی سبوح از نقص است و قدوس از عیب این را تسبیح کن،

این «اعلی من ان یوصف» است نه «اعلی من فلان و فلان» تا ما دو اله داشته باشیم ـ معاذالله ـ یکی عظیم و یکی اعظم و یکی اعلا، آن‌گاه کل جهان می‌شود مظهر او و نمی‌شود گفت خدا و فلان! اول خدا دوم فلان شخص! این در بخش پایانی سوره مبارکه «یوسف» که برای ما زنگ خطر است این برطرف می‌شود ـ ان‌شاءالله ـ در آن آیه بخش پایانی سوره «یوسف» دارد که ﴿وَ مَا یُؤْمِنُ اَکْثَرُهُم بِاللَّهِ اِلّا وَ هُم مُشْرِکُونَ﴾[5] در اکثر مردم یک شرک رقیقی هست که می‌گویند اول خدا دوم فلان شخص. باید بگوییم خدا را شاکریم که به وسیله فلان شخص یا فلان دارو یا فلان باران یا فلان شیء مشکل ما را حل کرد؛ نه اینکه اول خدا دوم فلان شخص، خدا اولی نیست که دوم داشته باشد. همه آنچه در آسمان و زمین‌اند مخلوق خدا هستند و ابزار دست خدا هستند نِعَم الهی‌اند مظاهر الهی‌اند؛ پس او «اعلی من ان یوصف» است

«اعلی من کل شیء» است، حالا که «اعلی من کل شیء» است ما به مقدار فهم خود چگونه ذات اقدس الهی را معرفی کنیم؟ بعد چهار وصف را در اینجا ذکر می‌کند که از غیر خدا ساخته نیست:
يك ﴿الَّذی خَلَقَ﴾، این ﴿خَلَقَ﴾ مطلق است حذف متعلق هم «یدلّ علی العموم».يعني «خلق کل شیء»
اصل دوم این است که هر چه آفرید به زیباترین وجه آفرید، ممکن نبود بگوید اگر این طور بود بهتر بود آن طور بود بهتر بود. فرمود: ﴿الَّذی اَحْسَنَ کُلَّ شَیْ‌ءٍ خَلَقَهُ﴾ همه اشیاء در حد طاووس هستند برای اینکه ﴿اَحْسَنَ کُلَّ شَیْ‌ءٍ خَلَقَهُ﴾ یعنی چه؟ یعنی این موجود هر چه لازم داشت به او داد ولو به صورت خرچنگ در بیاید،
اصل سوم حالا خلق کرد که اینجا بمانند یا بروند؟ فرمود: ﴿الَّذی قَدَّرَ﴾ مقدار، مهندسی، قَدَر، قَدر راه، راه را مشخص کرد این که نیامده اینجا بماند، این باید راهش را ادامه بدهد؛
اصل چهارم راه را نشان داد، علامت‌ها، پیچ‌ها، کجا تُند کجا کُند، با چه سرعت، این را گفته یا نگفته؟ فرمود: ﴿فَهَدی﴾‌ بله گفته است هدایت کرده، راهنمایی کرده کجا بروید؟ چه طور بروید؟ چه وقت بروید؟ با چه کسی بروید؟ همه را گفته است. این اصول چهارگانه برهان «الاعلی» بودن خدای سبحان است.

حالا که این نام قداست پیدا کرد به غیر او اسناد ندهد دیگری را «ربّ» نداند دیگری را «اله» نداند دیگری را معبود نداند نگویی فلان کس ربّ است فلان کس اله است، یا کاری که از او برمی‌آید از غیر او نخواهی، نگویید اول خدا، دوم فلان شخص

﴿وَ الَّذی اَخْرَجَ الْمَرْعی﴾ زمین را به صورت چراگاه در آوردن هم ﴿مَتاعاً لَکُمْ﴾ هم ﴿وَ لِاَنْعامِکُمْ﴾، هم ﴿کُلُوا﴾، هم ﴿وَ ارْعَوْا اَنْعامَکُمْ﴾
بدانید به هر حال این چراگاه سبز همیشه سبز نیست. ﴿فَجَعَلَهُ غُثاءً اَحْوی﴾‌ آن پرهای ضعیف و ریزی که دور‌انداخته می‌شود به وسیله آب و غیر آب، بعد سیاه‌رنگ می‌شود رنگ مایل به تیرگی دارد این پایان کار این فضای سبز است. هر چمنی ﴿غُثاءً اَحْوی‌﴾ خواهد بود، هر درختی ﴿غُثاءً اَحْوی﴾ خواهد بود، هر مزرعه و مرتعی پایانش ﴿غُثاءً اَحْوی﴾ خواهد بود، هر سرسبزی یک پژمردگی آن را تعقیب می‌کند فرمود این هم حواس شما جمع باشد.

منظور از فلاتنسي الا ماشاء الله چيست؟ خدا چه چيزهايي را خواسته كه پيامبر فراموش كند؟


بعد از اقامه آن براهین چهارگانه فرمود تو در سه بخش معصوم هستی: در بخش دریافت که ﴿اِنَّکَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَکیمٍ عَلیمٍ﴾، در بخش حفظ ﴿سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسی﴾، در بخش ابلاغ و املاء ﴿وَ مَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَی ٭ اِنْ هُوَ اِلاّ وَحْیٌ یُوحَی﴾
اما اینکه فرمود فراموش نمی‌کنی ﴿اِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ﴾، بعضی از موارد این استثنا مؤکِّد مستثنا است؛ نظیر آنچه در سوره مبارکه «هود» آیه 106 دارد که ﴿فَاَمَّا الَّذینَ شَقُوا فَفِی النَّارِ لَهُمْ فیها زَفیرٌ وَ شَهیقٌ ٭ خالِدینَ فیها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْاَرْضُ اِلاَّ ما شاءَ رَبُّکَ﴾؛ فرمود اینها در جهنم هستند مگر اینکه خدا بخواهد، یعنی هیچ راهی برای خروج آنها نیست، اولاً؛ مگر اینکه خدا بخواهد ثانیاً؛ خدا خواست که اینها بمانند، ثالثاً؛ پس راهی برای خروج اینها نیست، رابعاً. این ﴿اِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ﴾ یعنی هیچ راهی نیست مگر اینکه خدا بخواهد و حال اینکه خدا خواسته که اینها بمانند.

در جریان ﴿سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسی﴾ این است که هیچ راهی برای سهو و نسیان تو نیست که مثلاً حوادثی پیش بیاید و تلخی پیش بیاید یا شیرینی پیش بیاید، جِدال پیش بیاید، فتح و پیروزی پیش بیاید که باعث بشود تو بخشی از آیات الهی را ـ معاذالله ـ فراموش بکنی این نیست؛ گاهی انسان در اثر شدّت بیماری یا شدّت حوادث تلخ یا شدّت نشاط و سرور و خوشحالی و فتح و پیروزی گاهی بعضی از چیزها یادش می‌رود، فرق نمی‌کند. گاهی در اثر شدت نشاط، گاهی در اثر شدت‌اندوه، حال غیر عادی که پیش آمد ممکن است انسان بعضی از چیزها یادش برود، فرمود هیچ چیزی باعث نمی‌شود که تو یادت برود، مگر اینکه من بخواهم من که خواستم تو حافظ باشی. این استثنا مؤکِّد آن مستثنا است ﴿سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسی٭ اِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ﴾ مگر اینکه ما بخواهیم ما هم که خواستیم تو فراموش نکنی چون تو مبلّغ ما هستی حرف ما را می‌خواهی بزنی ما که هرگز این نسیان را برای تو تقدیر نمی‌کنیم این محال است، این مؤکِّد مستثنا است. فرمود ﴿اِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ﴾

می‌فرماید: ﴿فَذَکِّرْ اِنْ نَفَعَتِ الذِّکْری﴾تا آن جایی که احتمال اثر می‌دهیم البته ﴿سَیَذَّکَّرُ مَنْ یَخْشی‌ ٭ وَ یَتَجَنَّبُهَا الْاَشْقَی ٭ الَّذی یَصْلَی النَّارَ الْکُبْری‌﴾؛ آن‌که اهل خشیت است، ، آن کسی که اهل خشیت است، به هر حال متذکر می‌شود و آن کسی که اشقی است و اصلاً شقاوت او به جایی رسید که اصلاً کاری به حضرت ندارد او از این آیات الهی تجنّب دارد، از آن فاصله می‌گیرد؛ لکن باید بداند که اولاً ﴿یَصْلَی النَّارَ الْکُبْری‌﴾ «یَصلی» یعنی انسان می‌رود می‌سوزد، ثانيا ﴿ثُمَّ لا یَمُوتُ فیها وَ لا یَحْیی﴾ نه زنده است که راحت باشد، نه می‌میرد تا راحت باشد

باید بگویی چه بپذیرید چه نپذیرد باید اتمام حجت بکنیم اما بار دوم و سوم و چهارم اگر دیدی اثر ندارد، نه! ﴿اِنْ نَفَعَتِ الذِّکْری﴾ برای بار دوم و سوم و چهارم است اما بعد از اینکه حجت بالغه الهی به اینها رسید می‌خواهند «قبول» می‌خواهند «نکول»، از آن به بعد تکلیف نیست. ولی درباره مؤمنین مرتّب اینها احتیاج به تذکره دارند مرتّب محتاج به نصیحت هستند مرتّب احتیاج به موعظه و امثال آن دارند.

﴿قَدْ اَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی ٭ وَ ذَکَرَ﴾ اسم پروردگار را و به یاد اسم پروردگار بود و نماز گذاشت نماز نزدیک‌ترین راهی است که عابد را به معبود نزدیک می‌کند. مشکل این است که شما دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دهید این یک مشکل عمومی است. ﴿بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا﴾ در حالی که ﴿وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ اَبْقی﴾ دنیا خیر نیست آخرت خیر است یک، دنیا ماندنی نیست آخرت ماندنی است دو، طبق این دو برهان مردان الهی به فلاح می‌رسند برای اینکه خودشان را پاک می‌کنند معلوم می‌شود که دنیازدگی یک نحوه آلودگی است

بعد می‌فرماید این مخصوص شما نیست به جامعه بشریت ما این حرف را گفتیم الآن هم همان حرف‌ها را نسبت به جامعه بشریت بازگو می‌کنیم،این صحف ابراهیم و موسیٰ تقریباً ذکر خاص بعد از عام است این طور نیست که تمام صحف اُولی همین صحف ابراهیم و موسی باشند ﴿اِنَّ هذا لَفِی الصُّحُفِ الْاُولی﴾ آن صحف اُولی اعم از صحف ابراهیم و صحف موسیٰ است منتها در خاورمیانه فقط صحف ابراهیم و موسی شناخته شدند

ویرایش بوسیله کاربر 1402/02/17 09:56:49 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.775 ثانیه ایجاد شد.