در آیه سوم ﺑﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﭘﻨﺞ ﻭﺻﻒ ﺩﻳﮕﺮ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:" ﺍﻭ ﺍﻭﻝ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺁﺧﺮ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻇﺎﻫﺮ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺑﺎﻃﻦ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ
ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﺻﻔﺎﺕ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺎ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺟﻤﻊ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺻﻔﺎﺕ ﻣﺘﻀﺎﺩ ﺟﻠﻮﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻣﺜﻠﺎ ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻳﻚ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺑﺎﺷﻢ ﻗﻄﻌﺎ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻧﻔﺮ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﺑﻮﺩ، ﺍﮔﺮ ﻇﺎﻫﺮ ﺑﺎﺷﻢ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻢ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺑﺎﺷﻢ ﻇﺎﻫﺮ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﺑﻮﺩ، ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺎ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻳﻚ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻣﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺑﻪ ﺻﻔﺎﺕ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ، ﺍﻭﺻﺎﻑ ﺩﮔﺮﮔﻮﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺷﻜﻞ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ، ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻇﺎﻫﺮ ﻭ ﺑﺎﻃﻦ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺟﻤﻊ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺁﻏﺎﺯ ﻭ ﺍﻧﺠﺎم، ﻭ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻟﺎ ﻳﺘﻨﺎﻫﻰ ﺑﻮﺩﻥ ﺫﺍﺕ ﻣﻘﺪﺳﺶ ﺟﺎﻯ ﺗﻌﺠﺐ ﻧﻴﺴﺖ.
ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻰ ﺩﺭ" ﺻﺤﻴﺢ ﻣﺴﻠﻢ" ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺹ ﻓﺮﻣﻮﺩ:
ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﻧﺖ ﺍﻟﺎﻭﻝ ﻓﻠﻴﺲ ﻗﺒﻠﻚ ﺷﻰ ء، ﻭ ﺍﻧﺖ ﺍﻟﺁﺧﺮ ﻓﻠﻴﺲ ﺑﻌﺪﻙ ﺷﻰ ء، ﻭ ﺍﻧﺖ ﺍﻟﻈﺎﻫﺮ ﻓﻠﻴﺲ ﻓﻮﻗﻚ ﺷﻰ ء، ﻭ ﺍﻧﺖ ﺍﻟﺒﺎﻃﻦ ﻓﻠﻴﺲ ﺩﻭﻧﻚ ﺷﻰ ء:
" ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺍ! ﺗﻮ ﺍﻭﻟﻰ ﻫﺴﺘﻰ ﻛﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭼﻴﺰﻯ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﺁﺧﺮﻯ ﻫﺴﺘﻰ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭼﻴﺰﻯ ﻧﻤﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﻇﺎﻫﺮ ﻭ ﻏﺎﻟﺒﻰ ﻛﻪ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻭ ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﺎﻃﻦ ﻭ ﭘﻨﻬﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻭﺭﺍﻯ ﺗﻮ ﭼﻴﺰﻯ ﺗﺼﻮﺭ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ
تفسیر آیه 4 سوره حدید
هوالذی خلق السموات والارض فی سته ایام ثم استوی علی العرش یعلم ما یلج فی الارض وما یخرج منها وما ینزل من السماء وما یعرج فیها وهو معکم این ما کنتم والله بما تعلمون بصیر
اوست که آسمانها وزمین را در شش روز آفرید پس به عرش پرداخت هر چه در زمین فرو رود وهر چه را از زمین بیرون آید وهر چه را ازآسمان فرود آید وهر چه به آسمان رود می داند هر کجا باشیدهمراه شماست وهر کاری بکنید می بیند
خلقت در شش روز
شاید منظور از این شش روز شش دوران باشد نظر اکثر مفسرین هم همین است که منظور دورانهای مختلف است هر چند خداوند قدرت کن فیکن دارد یعنی در هر لحظه هر چه اراده کند به خواستش میشود ولی چون این کار مخالف حکمت خداوندی است لذا برای هر کاری وهر عملی یک زمان خاصی باید سپری شود مثلا برای تولد یک نوزاد باید 9ماه در بطن مادر باشد تا کامل شود هر چند خداوند قدرت دارد این کودک را در یک لحظه بیافریند ولی آنطور نکرده است در تمام موارد اینچنین است ولذا است که این دوران که شش دوران بود مقدار زمان طی شده آن برای ما معلوم نیست عرفا هم این لفظ روز برای دوران استفاده میشود مثلا می گوییم دیروز شاه بود در اصل شاه 30 سال قبل از این کشور رفته است منظور ما دوران سلطنت شاه میباشد که یک زمانی وجود داشته حالا نیست
استوی علی العرش
چند قول در اینجا وجود دارد
1- مجسمه به این آیه استناد می کنند که خداوند در عرش نشسته
2- خداوند بعد از خلقت آسمان وزمین رفت برای خلقت عرش
3- کنایه از ملکییت وسلطنت خداوند
4- منظور پرداختن به تدبیرآسمان وزمین
در جواب قول اول باید بگوییم که ما طبق آیات وروایات مختلف وحکم عقل معتقدیم که خداوند جسم ندارد چون لازم میآید خداوند محدود و نیازمند اجزاء که خداوند برئ از همه آنهاست
در جواب قول دوم میگوییم که عرش الهی قبل از خلقت آسمان و زمین وجود داشته است در جواب قول سوم میگوییم ملکییت خداوند بر همه چیز بوده است واینکه بعداز خلقت مالک شده معنی ندارد
در مورد قول جهارم که خداوند بعد از خلقت آسمان وزمین به تدبیر وتنظیم آن پرداخت که به نظر مفسر محترم علامه طبا طبا یی هم منظور همین است یعنی خداوند بعد از خلقت شروع به تدبیر ملک وجود کردند و همیشه زمام حکومت و تدبیر را در دست دارد و به غیر خود واگذار نکرده است
یعلم ما یلج فی الارض
آنچه در زمین فرو میرود مثل بذر ، میت ، آب و حیوانات خاکی
آنچه از زمین خارج میشود مانند زراعتها وگیاهان ومواد معدنی
آنچه از آسمان فرو میاید مانند باران وملائکه الهی
آنچه به آسمان می رود مانند بخارات و روح و دعای مومنین
این کلمات کنایه از این است که علم خداوند در همه جهات وجود دارد وقابل خدشه نیست وچیزی نیست که خارج از محدوده علم خداوند باشد پس منظورمان جامعییت علم الهی است هومعکم اینما کنتم خداوند درهمه جا باانسانهاست یعنی جایی نیست که خداوند درآنجا نباشد
پیامبربزرگوار اسلام فرمودند (ان من افضل ایمان المرء ان یعلم ان الله تعالی معه حیث کان) برترین ایمان فردبه این است که بداند که خداوند همه جا همراه اوست ولذا خداوند اینجا میفرمایدهو معکم او با شماست چون با ماست بما تعلمون بصیر است از همه چیز ما از خفی وآشکار ما آگاه است شاید این آیه تهدیدی باشد برای افراد طاغی وگناهکار که بدانند خدا همه جا با آنها است و به همه اعمال آنها آگاه است حضرت علی (ع) در نهج البلاغه خطبه 91 می فرماید :عالم السر من ضمائرالضمرین ونجوی المتخافتین وخواطر رجم الظنون وعقد عزیمات الیقین ومسارق ایماض الجفون و ما ضمنته اکنان القلوب و غیابات الغیوب
خداوند از اسرار پنهان مردم ونجوای نجوا کنندگان آگاه است از آنچه در ذهن ما خطور می کند واز تصمیم هایی که به یقین می رسد واز نگاه های رمزی چشم که از لابلای چشم خارج میشود آگاه است از هرچه در دلها قرار دارد و یا پشت پرده غیب است خبر دارد
تهيه از خانمها رنجبريان و ياوري فر
ویرایش بوسیله کاربر 1393/10/05 08:27:21 ب.ظ
| دلیل ویرایش: مشخص نشده است