رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,975
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
احترام به عقايد و مقدسات ديگران در قران حتي بتها در ایات 106 و107 سوره انعام خدا با پیامبر اسلام راجع به مشرکین رهنمود میدهد.سپس در ایه 108 همه مسلمانان را مورد خطاب قرار میدهد
وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا أَشْرَكُواْ وَمَا جَعَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا وَمَا أَنتَ عَلَيْهِم بِوَكِيلٍ ﴿۱۰۷﴾ فولادوند: و اگر خدا مىخواست آنان شرك نمىآوردند و ما تو را بر ايشان نگهبان نكردهايم و تو وكيل آنان نيستى مکارم: اگر خدا ميخواست (همه به اجبار ايمان ميآوردند و هيچ يك) مشرك نميشدند و ما تو را مسئول (اعمال) آنها قرار نداديم و
وظيفه نداري آنها را مجبور (به ايمان) سازي.
وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ﴿۱۰۸﴾ فولادوند: و آنهايى را كه جز خدا مىخوانند دشنام مدهيد كه آنان از روى دشمنى [و] به نادانى خدا را دشنام خواهند داد
مکارم: (معبود) كساني را كه غير خدا را ميخوانند دشنام ندهيد مبادا آنها (نيز) از روي ظلم و جهل خدا را دشنام دهند، لذا وقتی با مشرکین اینگونه وظیفه داریم که عقاید ومقدساتتشان را دشنام ندهیم و توهین نکنیم به طریق اولی نسبت به مقدسات ادیان الهی ونیز اهل سنت
نیز باید از اهانت بپرهیزیم .چرا که اگر باب خلیفه کشی باز شد مقدسات ماهم از جانب انها مورد اهانت قرار خواهد گرفت.کلمات کلیدی:دشنام،توهین،مقدسات،عقاید ویرایش بوسیله کاربر 1396/02/19 11:09:20 ق.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,975
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
دشنام دادن به سران دولتهای مخالف جایز نیست
:وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ﴿انعام/ ۱۰۸﴾ (به آنهايى كه جز خدا را مى خوانند دشنام مدهيد كه آنان از روى دشمنى [و] به نادانى خدا را دشنام خواهند داد)
:"از این آیه کریمه به خوبی روشن می شود که بدگویی و تعبیرهای زشت درباره دولت ها و سران آنها و ملت های مخالف به هیچ وجه جایز نیست و برخلاف شعور انسانی و اخلاق اسلامی است و باید همواره به این موضوع مهم توجه شود. تعلیلی که در آیه کریمه آمده است دلیل بر آن است که این حکم صرفا اخلاقی نیست و بلکه رعایت آن واجب است و ترک آن مسقط عدالت (حاکمان و حکومت).
:در عرف سیاست جهانی ارتباطات بین المللی به ویژه در میان رجال سیاست نیز رعایت هر گونه ادبی در گفتار ها و برخوردها مفید است و عکس آن مضر، پس رجال سیاسی باید بر اعصاب خویش مسلط باشند و حتی با مخالفان و دشمنان از حد ادب و احترام نگذرند و این موضوع تاکید بیشتری پیدا می کند اگر رجال سیاسی جنبه دینی و معنوی و روحانی نیز داشته باشند." (الحیاة جلد نهم صفحه ۸۶)
مرحوم استاد محمد رضا حکیمی
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
❇️توهین نکردن به مقدسات دیگران و خوش رفتاری
🔷یکی از روشهای ایجاد وحدت، محبت و جذب دیگران به خود و داشتن ارتباط مؤثر، خوش زبانی است. قرآن مجید مؤمنان را به خوش سخنی سفارش میکند و تذکر میدهد که بد زبانی اخلاقی شیطانی است که باعث تفرقه و جدایی میشود: «به بندگانم بگو: سخنی بگویند که بهترین باشد! چرا که (شیطان بوسیله سخنان ناموزون)، میان آنها فتنه و فساد میکند همیشه شیطان دشمن آشکاری برای انسان بوده است!» (اسراء: ۵۳). «و به مردم نیک بگویید.» [۳] (بقره: ۸۳).
🔷امام باقر(ع) در تفسیر این آیه میفرماید: «خداوند به انسانی که بسیار لعن و نفرین میکند و طعنه زده، سخنان زشت بر زبان میآورد دشمن میدارد. سخنی را به مردم بگویید که دوست دارید مردم آن سخن را به شما بگویند.» (فیض کاشانی، ۱۴۲۵، ج۱، ص۶۳۸). قرآنکریم به طور صریح توهین به پیروان ادیان و مذاهب دیگر را ممنوع دانسته است: «(به معبود) کسانی که غیر خدا را میخوانند دشنام ندهید، مبادا آنها (نیز) از روی (ظلم و) جهل، خدا را دشنام دهند.» [۴] (انعام: ۱۰۸)
🔷به حکم این آیة شریفه توهین کردن به عقاید دیگران هر چند باطل باشد راه صحیحی نیست. علی ع به بعضی از اصحاب خود که به مخالفین دشنام میدادند سفارش میکند: من خوش ندارم که شما دشنام دهنده باشید، اما اگر کردارشان را تعریف، و حالات آنان را باز گو میکردید به سخن راست نزدیکتر، و عذر پذیرتر بود.» [۵] (هاشمی خویی، ۱۴۰۰، ج ۱۳، ص ۸۲).
👈خوارج یکی از سرسختترین گروه دینی مخالف امام علی ع بودند، اما بنا به فرمایش امام باقر: آن حضرت هیچگاه آنان را به کفر، شرک و نفاق متهم نکرد، بلکه فرمود: «هُمْ إِخْوَانُنَا بَغَوْا عَلَیْنَا» (حمیری، ۱۴۱۳، ص۹۴).
📚سیره اهل بیت (علیهم السلام)در ایجاد وحدت میان مسلمان :سید حسن فلاحیان
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,975
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
در همين سوره انعام آيات 108 به بعد ملاحظه ميفرماييد فرمود و لا تسبّوا الذين يدعون من دون الله فيسبّوا الله عدوا بغير علم هرگز به مقدسات كسي فحش نگوييد ولو بت بتِپرست باشد زيرا آنها هم برميگردند به معبود شما بد ميگويند و اين كار كارِ صحيحي نيست سبّ نكنيد فحش ندهيد سبّ غير از لعن است دشنام ندهيد به معبودهاي كسانيكه غير خدا را عبادت ميكنند و لا تسبّوا الذين يعني معبود هايي كه يدعون اين بت پرستها من دون الله چرا چون شما اگر معبودهاي آنها را سب كرديد آنها هم معبود شما را سب ميكنند فيسبّوا الله عدوا بغير علم فرمود كارتان سب و بدگويي نباشد راه برهان را طي كنيد و اين هم فرمود اختصاصي به بت پرستها ندارد هر گروهي طرز تفكر آنها پيش آنها محترم است كذلك زينا لكل أمة عملهم اينطور نيست كه مخصوص بت پرستها باشد كه بتپرستها بتشان را دوست دارند كه اگر به بت آنها بد گفتيد آنها هم به معبودتان اهانت ميكنند اينچنين نيست نظام بر آن است كه هر امتي معبود خود را و طرز تفكر خود را دوست دارد شما با برهان مسئله را حل كنيد كذلك زينا لكل امة عملهم البته بازگشت همه در روز حساب به خداست
سؤال ... جواب: يك وقت است كه انسان معبود را طرز تفكر را مثلاً اگر يك كسي حرفي عليه ماركسيست دارد بايد برهان اقامه كند اگر بخواهد بد بگويد به رهبر يك ماركسيست او هم ـ معاذ الله ـ بر ميگردد بد ميگويد بدگويي فرمود كار خوبي نيست آنها شروع كردند شما جواب بدهيد يك مسئله است اما شما بخواهيد ابتدائاً به معبودهاي آنها بد بگوييد آنها هم برميگردند بد ميگويند ديگر.
ايت اله جوادي املي تفسير سوره رعد
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.