logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:177892)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140760)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:131729)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95660)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟    ياد قيامت: عامل بازدارنده از هر گناه    دعاي مستمر براي عدم انحراف قلب پس از هدايت    تفقه در دين وظيفه همه است نه فقط علما. دين را با تحقيق بايد شناخت             

توجه

Icon
Error

farhang Offline
#1 ارسال شده : 12 years ago
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,051
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
با توجه به نزدیک شدن ماه ذیحجه و ایام حج تمتع به لطف خدا ایات واحکام حج را که در قران ارایه شده جمع اوری و در مورد انها گفتگو می کنیم.

نخستین موضوع را از وجوب حج بر افراد مستطیع اغاز می کنیم.دوستانی که مشرف شده اند نیز واقفند که نخستین جلسات اموزشی حج نیز به این مسئله واحکام استطاعت تعلق دارد.سایر کاربران نیز می توانند در این زمینه مشارکت نمایند.

در ایه 97 سوره ال عمران اصل این مسئله بصورت زیر بیان شده است:

وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴿۹۷﴾

فولادوند:و براى خدا حج آن خانه بر عهده مردم است [البته بر] كسى كه بتواند به سوى آن راه يابد و هر كه كفر ورزد يقينا خداوند از جهانيان بى ‏نياز است

مکارم:و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانائي رفتن به سوي آن دارند، و هر كس كفر بورزد (و حج را ترك كند به خود زيان رسانده)، خداوند از همه جهانيان، بي نياز است.

در تفسیر نور نکات زیر در این خصوص عنوان شده است:

1-واجبات، يك نوع تعهّد الهى برگردن انسان است. «وللّه على‏ النّاس حِجّ‏البيت»

2- حج، بايد خالصانه و تنها براى خدا باشد. «للّه على النّاس حِجّ البيت»

3- تكليف و وظيفه، به مقدار توان است. توان فرد از نظر مالى و بدنى، وفراهم بودن شرايط بيرونى. «من استطاع اليه سبيلاً»

4 - استطاعت شرط حج است.[121] «من استطاع اليه سبيلاً»

5- انكار حج و ترك آن، سبب كفر است. «و من كفر»

6 فايده‏ى انجام دستورات الهى، به خود انسان برمى‏گردد وگرنه خداوند نيازى به اعمال ما ندارد. «فان اللّه غنىّ عن العالمين»

7- خداوند دعوت مى ‏كند، ولى منّت نمى ‏كشد. «وللّه على النّاس حِجّ البيت... و من كفر فانّ اللّه غنىّ عن‏العالمين»



🔶🔸«و لله علی النّاس ...» چون در محیط این خانه فقط نام خدا ظاهر و اراده او حاکم است،
برای خدا و بیدار شدن روح حق پرستی و زنده شدن وجدان عدالتخواهی و حکومت این روح بر سایر غرایز و هواهای انسان بر هر مستطیعی حج این خانه واجب است
،
👈تا برای یک بار هم شده در تمام عمر هر کس خود را از محیط غوغای شهوات و خودپرستی و نفع جویی و اختلافات که صدای پیامبران و ندای وجدان و دعوت خدا را دور و کم اثر نموده بیرون آید و تغییر محیط دهد و هر کس کفر ورزید و این دعوت را نپذیرفت، بداند که خداوند بی نیاز است و این بشر است که در تقویت و حفظ بنیه مادی و معنوی خود و در هر چیز سراسر احتیاج است

📚برگرفته ار ڪتاب "به سوے خدا میرویم"
🖋️نوشته آیت الله طالقانی



کلمات کلیدی:حاجی مستطیع استطاعت حجاج واجب تمتع

ویرایش بوسیله کاربر 6 months ago  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#2 ارسال شده : 11 years ago
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,051
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
علّت وجوب حج در کلام صادق آل محمد(علیهم السلام)


امام صادق(عليه‌السلام) در باره علّت وجوب حج فرمود:

خداوند در حج اجتماع مردم را از شرق و غرب قرار داد تا يكديگر را بشناسند... و به آثار رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم و اخبار او پي‏ برند تا يادآوري شود و به دست فراموشي سپرده نشود

؛«فَجعلَ فيه الاجتماعُ مِنَ الشَّرْقِ وَالْغربِ لِيَتَعارَفُوا... ولِتُعرَفَ آثارُ رسولِ اللهِ‏صلي الله عليه و آله و سلم وتُعْرَفَ أخبارُهُ ويُذْكَرَ ولايُنْسي»

همچنین آن حضرت در پاسخ شخصي كه از مردم نقل كرد: كسي كه حج واجب خود را به جا آورده، اگر در سالهاي بعد به‏ جاي حج،

صدقه و صله دهد براي او بهتر است، فرمود: دروغ گفتند؛ اگر مردم چنين كنند اين خانه تعطيل مي‏ شود،

حال آنكه خداي سبحان كعبه را براي قيام و قوام مردم قرار داد

؛«كَذَبُوا. لو فَعَلَ هذا النّاسُ لَعُطّلَ هذا البيتُ. إنَّ الله عَزّ وجلَّ جَعَلَ هذا البيتَ قيامًا لِلنّاسِ»


برگرفته از کتاب جرعه ای از صهبای حج،حضرت آیت الله جوادی آملی،ص39

سیدکاظم فرهنگ
ali Online
#3 ارسال شده : 9 years ago
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,984

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
حج ،آيين ابراهيم است.

خداوند در سوره حج ضمن اشاره به ساخت خانه كعبه توسط ابراهيم پاره اي از مناسك حج را كه به او وحي شده اعلام ميكند.

در اولين خطاب ميفرمايد كه به همه مردم اعلام كن از همه نقاط به مكه بيايند.

و چون براى ابراهيم جاى خانه را معين كرديم [بدو گفتيم] چيزى را با من شريك مگردان و خانه‏ ام را براى طواف‏ كنندگان و قيام ‏كنندگان و ركوع‏ كنندگان [و] سجده‏ كنندگان پاكيزه دار (۲۶)

وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَن لَّا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ ﴿۲۶﴾

و در ميان مردم براى [اداى] حج بانگ برآور تا [زايران] پياده و [سوار] بر هر شتر لاغرى كه از هر راه دورى مى‏ آيند به سوى تو روى آورند (۲۷)

وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ ﴿۲۷﴾
rahim Offline
#4 ارسال شده : 9 years ago
rahim

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04
ارسالها: 134

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
حج از شعائر الهی است

خداوند در سوره حج پس از بیان برخی احکام و آداب حج،این مناسک را از شعائر الهی و حدود خدا دانسته که عمل به آن از تقوای الهی است

ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ عِندَ رَبِّهِ ﴿۳۰﴾

فولادوند: اين است [آنچه مقرر شده] و هر كس مقررات خدا را بزرگ دارد آن براى او نزد پروردگارش بهتر است

ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ ﴿۳۲﴾


مکارم: (اينگونه است مناسك حج) و هر كس شعائر الهي را بزرگ دارد اين كار نشانه تقواي دلهاست.
ali Online
#5 ارسال شده : 7 years ago
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,984

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

اهميت حج در قرآن:

اهميت حج همين بس كه از زمان ابراهيم (سلام الله عليه) مطرح شده بود و نامگذاري سال هم به مناسبت حج بود. در جريان قرارداد بين موسي و شعيب (سلام الله عليهما) آنجا سخن از «ثماني حجج» است.

در سوره «قصص» آيه بيست و هفتم اين‌ چنين فرمود:

قٰالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى اِبْنَتَيَّ هٰاتَيْنِ عَلىٰ أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمٰانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِنْدِكَ وَ مٰا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِنْ شٰاءَ اَللّٰهُ مِنَ اَلصّٰالِحِينَ


نفرمود «ثماني سنين» [بلكه] فرمود هشت حجِه؛ چون هر سال حج انجام مي‌شود.

ماهي كه در او حج انجام مي‌شود «حِجه» است و هر سال يك بار حج انجام مي‌شد، سال را به احترام حج و به مناسبت حج حِجّه مي‌ناميدند.


هشت حجِه يعني هشت سال و آن قدر مسئله حج مهم بود كه سال را به مناسبت حج و به ارقام حج نامگذاري مي‌كردند و شماره مي‌كردند كه فرمود: ﴿عَلَي أَن تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ﴾ هشت حجّه؛ يعني هشت سال؛ نه هشت ماه و اين ﴿ثَمَانِيَ حِجَجٍ﴾ جاي ثماني سنين قرار دارد و اين نه تنها در اثر اهميت اوست بلكه در اثر شهرت او هم خواهد بود.


دروس_تفسیر_سوره_بقره آيت االه جوادی.آملی
zahrapakpoor Offline
#6 ارسال شده : 7 years ago
zahrapakpoor

رتبه: Newbie

گروه ها: students, member
تاریخ عضویت: 1396/05/29
ارسالها: 1

باسلام دنبال مطلبي بودم راجع به ارتباط آيه " وواعدنا...." (ميثاق حضرت موسي با خداوند) با حج
چرا در دهه اول ماه ذيحجه نمازي مي خوانيم كه اين آيه در آن خوانده مي شود
ارتباط اين آيه با حج چيست؟
admin Offline
#7 ارسال شده : 7 years ago
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 422

9 تشکر دریافتی در 9 ارسال
با سلام و تشكر از توجه شما مخاطب گرامي

جهت مطالعه مطالب مرتبط با آيه وواعدنا و ارتباط ان با حج به لينك زير مراجعه نماييد


كليك كنيد
pakizeh1sadat Offline
#8 ارسال شده : 3 years ago
pakizeh1sadat

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, students, member
تاریخ عضویت: 1397/09/13
ارسالها: 167
مکان: Qom

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
🕋 حج و كعبه در قرآن

💮🔶وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ (حج:27)

🔹و در ميان مردم بانگ حج برآور تاآنان، پياده و سوار بر مركب‌هاى چابك از هر راه دورى به سراغ تو بيايند.

👈و [پس از بنای خانه] در میان مردم ندای حج کن 41 تا پیاده و [سوار] بر هر شتر تکیده‌ای 42 از راه‌های دور 43 به سوی تو آیند.
__
✨41- معنای «حج»، آهنگ و قصد کردن است که در اصطلاح شرعی، قصد خانه خدا کردن معنا مي‌دهد. [...وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ...، قصد خانه کردن حقی است خدائی بر گردن مردم- آل‌عمران 97 (3:97) ]. ما به عادت مي‌گوئيم زیارت خانه خدا، قرآن می‌گوید: قصد خانه خدا! #زیارت، دیدن است و قصد، بر اراده و نیّت و همّت نیاز دارد.

✨42- در زبان عربی ظاهراً بیش از 70 نام برای شتر وجود دارد که تعدادی از آنها در قرآن یاد شده است: مثل: بُدْن [شتر چاق]، جَمَل [شتر نر بزرگ] و اِبِل. ضامر به شتر تکیده و لاغری گفته مي‌شده که متناسب با طی طریق در صحاری سوزان و راههای طولانی بوده است، شاید هم مَرکب ارزان‌تری محسوب مي‌شده است.

✨43- «فَجٍّ»، همان شکاف و دره میان سلسله کوههاست که راه عبور انسان‌ها از روزگار گذشته، قبل از احداث راههای مواصلاتی، محسوب مي‌شده است [انبیاء 31 (21:31) ، نوح 20 (71:20) ].

📚تفسير بازرگان

💮💢یکی‌ ‌از‌ فروع‌ مهمّه اسلام‌ بلکه‌ ‌از‌ زمان‌ ابراهیم‌ مسأله حج‌ّ ‌است‌ ‌که‌ واجب‌ ‌است‌ ‌بر‌ ‌هر‌ ‌که‌ استطاعت‌ داشته‌ ‌باشد‌ و منکر ‌آن‌ کافر ‌است‌، . و ثواب‌ #حج‌ّ بسیار ‌است‌ ‌به‌ ‌هر‌ قدمی‌ هفتصد حسنه‌ و ‌اگر‌ سواره‌ بیاید ‌به‌ ‌هر‌ خطوه هفتاد حسنه‌، و خداوند مسی‌ء ‌آنها‌ ‌را‌ ‌به‌ محسن‌ ‌آنها‌ می‌بخشد و آنچه‌ بخواهند بآنها عطا می‌شود و چون‌ برگردند مثل‌ ‌اینکه‌ ‌که‌ ‌از‌ مادر متولّد شده‌اند هیچ‌ گناهی‌ ‌برای‌ ‌آنها‌ نیست‌، و مثوبات‌ دیگر.
و امّا واجبات‌ حج‌ّ، بیست‌ واجب‌ دارد پنج‌ راجع‌ ‌به‌ عمره تمتّع‌ و پانزده‌ راجع‌ ‌به‌ حج‌ّ تمتّع‌.

🌸💮امّا عمره‌:
1‌-‌ احرام‌ ‌از‌ مواقیت‌ لباس‌ احرام‌ بپوشد نیّت‌ احرام‌ کند تلبیه‌ بگوید. 2‌-‌ طواف‌ عمره‌ هفت‌ شوط دور کعبه‌..3‌-‌ نماز طواف‌ خلف‌ مقام‌ ابراهیم‌. 4‌-‌ سعی‌ صفا و مروه‌ هفت‌ شوط ‌از‌ صفا شروع‌ کند بمروه‌ ختم‌ کند.

💮🌸و امّا #حج‌ّ:
1‌-‌ احرام‌ ‌از‌ مسجد الحرام‌ حجر اسماعیل‌ ‌ یا ‌ خلف‌ مقام‌. 2‌-‌وقوف‌ عرفات‌ ‌از‌ ظهر ‌تا‌ مغرب‌ روز عرفه‌. 3‌-‌ بیتوته‌ بمشعر شب‌ عید. 4‌-‌ رمی‌ جمره عقبه‌ روز عید. 5‌-‌ ذبح‌. 6‌-‌ تقصیر حلق‌ رأس‌. 7‌-‌ طواف‌ حج‌. 8‌-‌ نماز طواف‌. 9‌-‌ سعی‌ صفا و مروه‌. 10‌-‌ وقوف‌ شب‌ یازدهم‌ ‌به‌ منی‌. 11‌-‌ رمی‌ جمرات‌ ثلاث‌ روز یازدهم‌. 12‌-‌ وقوف‌ بمنی‌ شب‌ دوازدهم‌. 13‌-‌ رمی‌ جمرات‌ ثلاث‌ روز دوازدهم‌. 14‌-‌ طواف‌ نساء. 15‌-‌ نماز طواف‌.

📚تفسير اطيب البيان

ویرایش بوسیله کاربر 6 months ago  | دلیل ویرایش: edit

farhang Offline
#9 ارسال شده : 3 years ago
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,051
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال

سیر الی الله

: در بعضی از روایات ما ذیل این آیه كریمه ای كه ذات اقدس الهی در قرآن فرمود: ﴿فَفِرُّوْا إِلَی اللَّهِ﴾[1] گفتند: منظور #حج است. فرار كنید، سفر كنید به طرف خدا؛ این سیر_الی_الله را همان حج دانستند.

یكی از بارزترین مصادیق سیر_الی_الله همین جریان حج است كه انسانی كه حج می ‌رود سفر_الهی دارد. گرچه هر جا انسان خدا را می ‌تواند زیارت كند و عبادت كند و «ضیف الرحمن» باشد، ولی ذات اقدس الهی بعضی از مكان ها را و بعضی از زمان ها را برای ضیافت و برای پذیرایی آماده كرده است و مشخص كرده است
فرمود: ﴿فَفِرُّوْا إِلَی اللَّهِ﴾ كه در ذیل این كریمه آمده است یعنی سفر به #حج [و] قهراً فرار از غیر خداست به خدا. چون خدا همه جا هست معنای #سیر_إلی_الله سیر مكانی یا زمانی نخواهد بود؛ خدا در هر زمان و در هر زمین و درهمه موارد هست ﴿هُوَ الَّذِی فِی السَّماءِ إِلهٌ وَفِی الأرْضِ إِله﴾.

ایت الله جوادی املی

اسرار حج جلسه اول
سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.380 ثانیه ایجاد شد.