logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170932)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133583)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123554)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89938)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.    منظور از ایه إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَو مٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ چیست؟       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

SAGHI Offline
#1 ارسال شده : 1392/04/29 11:13:59 ق.ظ
SAGHI

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 102

تشکرها: 1 بار
12 تشکر دریافتی در 9 ارسال
ادامه سوره توبه

1) مطالبي در مورد جنگ تبوك:

الف- تاريخ اسلام نشان مي دهد كه مسلمانان در هيچ جنگي به اندازه جنگ تبوك در فشار و زحمت نبوده اند زيرا در گرماي تابستان بود, خشكسالي مردم را به ستوه آورده بود, فصل برداشت محصول بود, مركب مسلمانان به اندازه اي كم بود كه گاهي ده نفر مجبور بودند به نوبت از يك مركب استفاده كنند ,فاصله بين مدينه و تبوك بسيار طولاني بود, دشمن يعني امپراطوري روم دشمني نيرومند بود, بعضي بدون كفش بودند و مجبور بودند با پاي برهنه از ريگ هاي سوزان بيابان بگذرند ,از نظر غذا و آب در مضيقه بودند بطوريكه گاهي يك دانه خرما را چند نفر به نوبت در دهان گرفته مي مكيدند تا موقعي كه فقط هسته خرما باقي مي ماند و يك جرعه آب را چند نفر مي نوشيدند و بدين ترتيب وسوسه منافقين سخت تاثير داشت.

ب- غزوۀ تبوك بقدري سخت بود كه خداوند در آيه 117 سوره توبه از آن به عنوان " ساعة العُسرة " ياد مي كند, يعني زمان سختي و شدت.

ج- لشكر چهل هزار نفري دشمن با آمادگي و اسلحه كافي آمده بود و پيامبر نيز با نيروي سي هزار نفري خود , درس عبرتي به روم و همسايگان داد.

د- تنها غزوه اي بود كه امام علي (ع) در آن شركت نداشت زيرا احتمال داشت مشركان و منافقاني كه از شركت در اين ميدان سر باز زده بودند , از غيبت طولاني پيامبر (ص) استفاده كنند و به زنان و كودكان مدينه حمله كنند و آنها را به قتل برسانند. از اينرو حضرت علي(ع) از طرف پيامبر مأمور شدند كه در مدينه بمانند.

ه- اين لشكر كشي درسهاي خوبي به دشمنان اسلام داد. سپاه اسلام با عظمت و هيبت خاصي عازم تبوك شد , اما هنگاميكه به آنجا رسيد اثري از سپاهيان روم كه از ترس فرار كرده بودند نبود.

2) آيه 118 سوره توبه درباره قطع رابطه با سه تن از متخلفان تبوك است كه به خاطر سستي و تنبلي از شركت در جنگ خودداري كرده بودند. زمانيكه پيامبر از تبوك بازگشت , آن سه نفر براي عذرخواهي نزد پيامبر آمدند. حضرت با آنها سخني نگفت. مدينه با آنهمه وسعت بر آنها تنگ آمد و به كوهي پناه بردند و تصميم گرفتند تا هر كدام به تنهايي در آنجا به سر برند و طلب توبه نمايند. سرانجام پس از پنجاه روز تضرع به پيشگاه خداوند, توبه آنان پذيرفته شد.

3) آيه 107 سوره توبه داستان مسجد ضرار را بيان مي كند. گروهي از منافقان براي تحقق بخشيدن به اهداف شومشان در برابر مسجد قبا كه نخستين مسجدي بود كه در مدينه ساخته شد, اقدام به ساختن مسجدي كردند كه بعدها به مسجد ضرار معروف شد و هنگاميكه پيامبر از مدينه برگشت از او خواستند كه در اين مسجد نماز گذارد, كه پيك الهي پرده از روي اسرار خطرناك آنها برداشت.

زيرا آنها مي خواستند با اين عمل به مسلمانان ضرر و زيان برسانند وهدفشان تقويت كفر بود و قصد ايجاد تفرقه بين مسلمانان داشتند و مي خواستند آن مكان كانوني براي دشمنان خدا و رسول خدا باشد. پيامبر نيز دستور داد مسجد مزبور را آتش بزنند و بقاياي آن را ويران كنند و محل ريختن زباله هاي شهر سازند.

4) مطالب ديگر سوره مباركه توبه:
الف- درمورد زكات: خداوند در آيات 103 تا 105 سوره توبه به پيامبرمي فرمايد كه از اموال مردم زكات بگيرد زيرا زكات عامل پاكي و طهارت است و براي آنها دعا كند و بدانند كه خداوند صدقات را مي گيرد.

در همين رابطه:
• در روايات آمده كه همۀ اعمال آدمي را فرشتگان تحويل مي گيرند الا صدقه كه مستقيما به دست خدا مي رسد.

• در احاديث آمده كه وقتي پيشوايان معصوم به نيازمند صدقه مي دادند آن را از او مي گرفتند , مي بوسيدند و مي بوئيدند و سپس به او باز مي گردانيدند, چرا كه با دست خدا روبرو بودند.

• پيامبر(ص) مي فرمايد صدقه پيش از آنكه در دست نيازمند قرار گيرد به دست خدا مي رسد.

• امام سجاد(ع) مي فرمايد صدقه در دست بنده نمي افتد مگر اينكه در دست خدا قرار مي گيرد.

ب- تجارتي سودمند: خداوند در آيه 111 سوره توبه مي فرمايد خدا خريدار جان و مال مؤمنان است و در مقابل , بهشت را از آن ايشان مي نمايد. در اين تجارت پنج ركن اصلي هر تجارتي وجود دارد: اول خريدار كه خداست, دوم فروشنده كه مؤمنين هستند, سوم متاع كه جان و دل مؤمن است, چهارم قيمت معامله كه بهشت است و پنجم سند معامله كه تورات, انجيل و قرآن هستند.

ج- در آيه 113 سوره توبه آمده است هيچكس حق ندارد براي مشركي طلب مغفرت كند, هرچند كه از نزديكان وي باشد.

د- در آخر سوره توبه , آيه 128 خداوند چهار صفت از صفات پيامبر(ص) را بيان مي كند:دو صفت اول اينكه پيامبر از به هلاكت افتادن مردم سخت ناراحت است و به هدايت مردم به شدت علاقمند, و دو صفت دوم اينكه نسبت به مؤمنان با رأفت و مهربان است.

سوره يونس

5) سوره مباركه يونس بيان مي كند كه سنت الهي , جاري شده كه بين رسولان و امت هاي تكذيب كننده ايشان, حكم قطعي انجام شود و آنگاه امت پيامبر بيم مي دهد كه نظير آنچه بر پيشينيان گذشته, بر آنان نيز خواهد گذشت.

خداوند در اين سوره به كسانيكه وحي را منكر شده اند مي فرمايد:" قرآن يك كتاب آسماني است" و تكذيب كنندگان آيات الهي را تهديد مي نمايد. همچنين علامه طباطبايي درباره سوره يونس مي فرمايد:" سزاوار است آن را سوره تهديد و داوري و فيصله قطعي بين پيغمبر و امت بناميم".

شاهد اين سخن, آيه آخر سوره يونس مي باشد كه خداوند مي فرمايد:" بر آزار مشركين صبرنما تا آنگاه كه خدا حكم كند و خدا بهترين حكم كنندگان است".( واصبر حتي يحكم الله و هو خير الحاكمين)

6) مشركين و قرآن مجيد:
الف- خداوند در آيه دوم سوره يونس مي فرمايد آيا مردم تعجب كرده اند كه خدا به يك مرد عادي حقايقي نازل كرده است. و تعجب آنان مورد مذمّـت قرار گرفته است.

ب- از آنجا كه آيات قرآن با عقايد بت پرستان سازگار نبود با آن مخالفت مي كردند. در آيه 15 سوره توبه آمده است:" و چون خوانده شود بر مشركان مكه آيه هاي قرآن ما ,در حاليكه روشن است اين آيات , آنان كه ديدار ما را اميد ندارند گويند قرآني غير از اين بياور و يا آن را تبديل كن". يعني بجاي آيه عذاب آيه رحمت بنه و مطالبي را كه نمي پسنديم حذف كن.

ج- پيامبر در جواب مشركين مي فرمود من فقط از چيزي كه به من وحي شده است پيروي مي كنم و حق هيچگونه تصرفي ندارم , بدانيد اين كلمات از سوي خداست زيرا تاكنون در طي سالهايي كه بين شما بودم اين خبر ها را براي شما ذكر نمي كردم.

د- مشركان قرآن را آيه و معجزه نمي دانستند و همانطور كه در آيه 20 سوره يونس آمده, براي سبك كردن قرآن مي گفتند: "چرا از طرف پروردگارش معجزه اي بر محمد نازل نشد".

ه- خداوند در آيه 37 سوره يونس مي فرمايد: "قرآن را نشايد كه ساخته و پرداخته غير خدا باشد و ليكن تصديق كننده و بيان كننده كتب آسماني پيش از خود است".

7) مطالبي راجع به قرآن:

الف- قرآن معجزه آسماني است و بارها مردم را به مبارزه دعوت كرده است.در آيه 38 سوره يونس كه به آيه تحدّي معروف است آمده كه: " اگر اين قرآن كلام خدا نيست سوره اي مانند آن بياوريد و در اين كار هر كس را كه مي توانيد به ياري بگيريد".

ب- در آيه 57 سوره يونس اوصاف قرآن به اين شرح آمده است; اول اينكه قرآن پند و موعظه ايست از جانب پروردگار, دوم اينكه شفاي دردهاي است , سوم اينكه كتاب هدايت است و چهارم اينكه رحمتي براي مؤمنان است. يعني در ابتدا با موعظه , مردم را از خواب غفلت بيدار مي كند و از كارهاي ناروا بازمي دارد و در مرحله دوم باطن مردم را از صفات ناپسند پاك مي كند و در مرحله سوم مردم را به سوي خوبيها هدايت مي كند و در مرحله چهارم بشارت دهنده رحمت ,خيرات و بركات براي كساني است كه به آن گرويده اند.

ج- خداوند در آيه 58 سوره يونس مي فرمايد اي پيامبر به بندگانم بگو تنها به فضل خدا و رحمت وي
(كتاب آسماني) شادمان باشيد , كه البته آن از مالهايي كه جمع مي كنيد براي شما بهتر است.
د- حضرت علي(ع) در خطبه 176 نهج البلاغه مي فرمايد از قرآن براي بيماريهاي خود شفا بطلبيد و به آن براي حل مشكلاتتان استعانت بجوييد , چون قرآن شفاي بزرگترين دردهاست كه آن درد كفر و نفاق و گمراهي است.

8) وعده هاي خداوند در آيه هاي سوره يونس: درآيه 4 اين سوره , جمعي به عذاب دردناك و مايع جوشان جهنم وعده داده شده اند و در آيه 27 ساكنين هميشگي جهنم با چهره هايي كه از تاريكي, مانند شب ظلماني پوشيده شده است ترسيم شده اند و در آيه 53 تأكيد مي كند كه وعده مجازات راست است و در آيات 9 و 10 جمعي ديگر به باغهاي پرنعمت بهشت و محيط اُنس آنجا و سلام ساكنان بهشت وعده داده شده اند.

9) خداوند در آيات 75 تا 93 داستان حضرت موسي (ع) و دعوت وي به سوي خدا, معجزۀ اژدهاي او , غرق نمودن فرعونيان و نگه داشتن بدن فرعون را براي پيامبر نقل مي كند, زيرا پيامبر نيز در دعوت خود با تكذيب قريشيان مواجه شد و مانند حضرت موسي مهاجرت نمود و قوم پيامبر نيز برخوردهايي شبيه قوم موسي با وي داشتند.

10) تشبيه زيباي بي اعتباري اين دنيا به چهار فصل سال در آيه 24 سوره يونس نشانه ايست براي گروهي كه اهل انديشيدن هستند.

11) از مطالب ديگر سوره يونس آيات توحيدي 5 و 6 اين سوره درباره قدرت خداوند در خلقت ماه و خورشيد و روز و شب است و در آيه 12 وضعيت انسان ضعيف در هنگام گرفتاري و سپس رفتار وي وقتي كه از گرفتاري نجات مي يابد بيان شده است.

در آيه 62 روحيه اولياء خدا بيان مي شود كه نه خوفي دارند و نه اندوهناك مي شوند. در آيه 65 خداوند پيامبر را دلداري مي دهد كه از گفتار كافران اندوهگين نشود زيرا غلبه و عزت با خداوند است و در آيه 98 به قوم يونس اشاره مي شود كه تنها قومي هستند كه از عذاب نجات يافتند.


كلمات كليدي:توبه يونس تبوك مسجد ضرار قرآن

ویرایش بوسیله کاربر 1394/04/06 03:31:12 ب.ظ  | دلیل ویرایش: key words

farhang Offline
#2 ارسال شده : 1399/02/15 10:26:20 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 927
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
نکات کلیدی و پیام های مهم جزء یازده قرآن مجید

جزء یازدهم شامل ادامه آیات سوره توبه و تمامی سوره یونس است.

در مراکز دینی که با هدف تفرقه میان مسلمانان برپا میشوند حاضر نشوید

گروهي از منافقان در برابر مسجد قبا كه نخستين مسجدي بود كه در مدينه ساخته شد, اقدام به ساختن مسجدي كردند كه بعدها به مسجد ضرار معروف شد و هنگاميكه پيامبر از مدينه برگشت از او خواستند كه در اين مسجد نماز گذارد, كه پيك الهي پرده از روي اسرار خطرناك آنها برداشت. زيرا آنها مي خواستند با اين عمل به مسلمانان ضرر و زيان برسانند و هدفشان تقويت كفر ايجاد تفرقه بين مسلمانان بود. پيامبر نيز دستور داد مسجد مزبور را آتش بزنند.

و آنهايى كه مسجدى اختيار كردند كه مايه زيان و كفر و پراكندگى ميان مؤمنان است و [نيز] كمينگاهى است براى كسى كه قبلا با خدا و پيامبر او به جنگ برخاسته بود و سخت‏سوگند ياد مى‏كنند كه جز نيكى قصدى نداشتيم و[لى] خدا گواهى مى‏دهد كه آنان قطعا دروغگو هستند {107}
هرگز در آن جا نايست چرا كه مسجدى كه از روز نخستين بر پايه تقوا بنا شده سزاوارتر است كه در آن [به نماز] ايستى [و] در آن مردانى‏اند كه دوست دارند خود را پاك سازند و خدا كسانى را كه خواهان پاكى‏اند دوست مى‏دارد {108}
آيا كسى كه بنياد [كار] خود را بر پايه تقوا و خشنودى خدا نهاده بهتر است‏يا كسى كه بناى خود را بر لب پرتگاهى مشرف به سقوط پى‏ريزى كرده و با آن در آتش دوزخ فرو مى‏افتد و خدا گروه بيدادگران را هدايت نمى‏كند {109}


-غلظت در مقابل دشمن فقط به سلاح نیست بلکه در زمینه فکری و فرهنگی هم ضروریست.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً آيه 123
"اگر شما مثل کوه باشيد در داشتن اسلحه؛ ولي مثل کوه نباشيد در مسئله برهان، نفوذناپذير هستيد . اگر چهار تا شبهه از هِگِل و کانت و اين طرف و آن طرف آمده و حوزه و دانشگاه نتواند پاسخ بدهد که ﴿وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً﴾ نيست! اگر با شبهه آمد که بدتر از جنگ است! نفوذناپذيري تنها از راه مرز زميني نيست، مرز زمينه هم مطرح است؛ بايد حوزه هاي شما، فضاي دانشگاهي شما، فضاي جوانهاي شما طوري باشد که اينها هر شبهه اي که ديدند بتوانند پاسخ بدهند."
آيت الله جوادي آملی

همان خدایی که توبه پذیر است، زکات و صدقات شما را هم دریافت می کند.

از اموال آنان زکات بگير تا به وسيله آن پاك و پاكيزه‏شان سازى و برايشان دعا كن زيرا دعاى تو براى آنان آرامشى است و خدا شنواى داناست {103}
أَلَمْ يَعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ {104}
آيا ندانسته‏ اند كه تنها خداست كه از بندگانش توبه را مى‏ پذيرد و صدقات را مى‏ گيرد و خداست كه خود توبه ‏پذير مهربان است {104}

سوره یونس

آیا قرآن، شفای امراض جسمی است؟

حضرت علي(ع) در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه مي فرمايد از قرآن براي بيماريهاي خود شفا بطلبيد و به آن براي حل مشكلاتتان استعانت بجوييد , چون قرآن شفاي بزرگترين دردهاست كه آن درد كفر و نفاق و گمراهي است.
طبرسی در مجمع البیان می‌نویسد: منظور از واژه «شفاء» در قرآن این است که: این کتاب پرشکوه شفابخشى دلها از بیمارى مرگبار شرک و کفر و آفت شک و تردید است، چرا که در فرهنگ این کتاب انسان ساز نعمت «یقین» به مفهوم درمان دردهاى معنوى و اجتماعى آمده و شرک و گناه و تردید درباره خدا و روز رستاخیز، بیمارى معرفى شده است.(مجمع البیان، ذیل آیه ۴۴ سوره فصلت)
طبرسی در ذیل آیه ۵۷ سوره یونس نیز می‌نویسد: واژه «شفاء»، بسان دارو و درمان است که براى برطرف ساختن بیمارى به کار میرود؛ و میدانیم که بیمارى جهل و نادانى، از بیمارى جسم زیانبخش‌تر و درمان آن نیز دشوارتر و طبیب آن نیز کمتر و نجات از این آفت نیز سرنوشت ساز‌تر خواهد بود؛ و سینه نیز که جایگاه دل میباشد، به خاطر شرافت دل، شریف‌ترین جایگاه نظام وجود انسان است."

انسان، ناسپاس و فراموشکار
و چون انسان را گزند و آسیبی رسد، ما را [در همه حالات] به پهلو خوابیده یا نشسته یا ایستاده [به یاری] می خواند، پس زمانی که گزند و آسیبش را برطرف کنیم، آن چنان به راه ناسپاسی و گناه می رود که گویی هرگز ما را برای برطرف کردن گزند و آسیبی که به او رسیده [به یاری] نخوانده است!! این گونه برای اسراف کاران اعمالی که همواره انجام می دادند، آراسته شده [تا جایی که زشتی اعمالشان را نمی فهمند.]یونس 21

از ناآگاهان تبعیت نکنید
وَلاَ تَتَّبِعَآنِّ سَبِيلَ الَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ ﴿۸۹﴾
(خطاب به موسی و هارون): و راه كسانى را كه نمى ‏دانند پيروى مكنيد

خیر و شر را جز خدا کسی نمیتواند از ما برگرداند.

وَإِن يَمْسَسْكَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ كَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿۱۰۷﴾
مکارم: و اگر خداوند (براي امتحان يا كيفر گناه) زياني به تو رساند، هيچكس جز او آنرا بر طرف نمي‏سازد،و اگر اراده خيري براي تو كند هيچكس مانع فضل او نخواهد شد، آنرا به هر كس از بندگانش بخواهد مي‏رساند و او غفور و رحيم است.

این ایه حقیقت و مفهوم بسیار مهمی را به ما انسانها گوشزد میکند.و مشابه آن ،ایات دیگری هم در قرآن وجود دارد.این حقیقت که مصداقی از توحید افعالی است ،می خواهد به انسانها بگوید اگر خدا برایتان خیر و شری در دنیا مقدر کرده باشد نه شما و نه کس دیگری نمی تواند مانع رسیدن ان خیر وشر به شما شود.لذا برای بدست اوردن منفعت بیشتر یا چلوگیری از ضرر دیدن ،این همه اضطراب نداشته باشید و خود را به هرکارنادرست یا نیرنگ و دروغ و تهمت و ... الوده نکنید.

سیدکاظم فرهنگ
pakizeh1sadat Offline
#3 ارسال شده : 1400/02/03 10:06:31 ب.ظ
pakizeh1sadat

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, students, member
تاریخ عضویت: 1397/09/13
ارسالها: 169
مکان: Qom

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال

✅ پیوند دین و دنیا

💮🔶وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُمَتِّعْکُمْ مَتاعاً حَسَناً إِلى أَجَل مُسَمّىً وَ یُؤْتِ کُلَّ ذی فَضْل فَضْلَهُ وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ عَذابَ یَوْم کَبیر(3هود)

🔹و از پروردگارتان طلب مغفرت كنيد و بسوى او بازگرديد تا شما را به بهره‌اى نيكو تا مدّتى معيّن (كه عمر داريد) كامياب كند و به هر صاحب فضيلتى فزونى بخشد و اگر (از بندگى‌خدا) روى بگردانيد، همانا من‌از عذاب روزى بزرگ بر شما بيمناكم.

💢هنوز کم نیستند کسانى که، گمان مى کنند دین دارى فقط براى آباد ساختن سراى آخرت، و راحتى پس از مرگ است، و اعمال نیک توشه اى است براى سراى دیگر، و به نقش مذهب پاک و اصیل در زندگى این جهان به کلّى بى اعتنا هستند، و یا اهمیت کمى براى آن قائلند.
در حالى که، مذهب پیش از آن که سراى آخرت را آباد کند، آبادکننده سراى دنیا است، و اصولاً تا مذهب در این زندگى اثر نگذارد تأثیرى براى آن زندگى نخواهد داشت!

♦️🔸قرآن با صراحت این موضوع را در آیات بسیارى عنوان کرده است، و حتى گاه دست روى جزئیات مسائل گذاشته، چنان که در سوره نوح از زبان این پیامبر بزرگ(علیه السلام) خطاب به قومش مى خوانیم: فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفّاراً * یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً * وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوال وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنّات وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً: من به آنها گفتم: از گناهان خود استغفار کنید، و با آب توبه آنها را بشوئید که خدا آمرزنده است، تا برکات آسمان را پى در پى بر شما فرو فرستد، و با اموال و فرزندان، شما را یارى بخشد و باغ هاى سرسبز و نهرهاى آب جارى در اختیارتان قرار دهد .(ـ نوح، آیات ۱٠ ـ ۱۲)

📚تفسیر نمونه
سمیرا گودرزی Offline
#4 ارسال شده : 1400/02/04 00:11:53 ق.ظ
سمیرا گودرزی

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1399/06/17
ارسالها: 114
Iran (Islamic Republic Of)
مکان: تهران



⏳وقت نیاز

👈وقتی یه ضرری به آدم میرسه، دَعَانَا لِـجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا، دعامون میکنه خوابیده و نشسته و ایستاده. بعد وقتی ضرر رو برمیداریم ازش، همچین راهشو میگیره و میره،
💠كَأَن لَّمْ يَدْعُنَا إِلَى ضُرٍّ مَّسَّهُ، که انگار ما رو تو ضررش اصلا نخونده (12/یونس)

💠فَإِنَّ الْإِنسَانَ كَفُورٌ، پس قطعا این انسان خیلی ناسپاسه (48/شورے)

👈وقتی برای رفع مشکل کسی قدم برمیداریم، اگه بفهمه و خوشحال و راضی باشه، چقدر دوست داریم بیشتر براش وقت و توان بزاریم؟

💮چقدر بده یکی فقط وقتی سراغمون میاد که مشکلی داره. از اون بدتر، وقتی کارش راه افتاد راهشو بگیره و بره، تا مشکل بعدی.😞

💮خدا به تشکر ما نیازی نداره، ما به عادت تشکر کردن نیاز داریم تا قدر جایگاهی که توش هستیم رو بدونیم.😕

💮خدا رحمانه، یعنی چه شاکر باشیم چه کافر، وقتی ازش میخوایم کمکمون می کنه مشکلمون حل شه. اما اگه ناسپاس نباشیم، خودمون راحت تریم باهاش صحبت کنیم، در خلال مشکل بعدی.😊❣

💮چه خوبه یه دفتر داشته باشیم و توش بنویسیم:✍

👈من کجاهای زندگیم گیر افتاده بودم و خیلی تحت فشار بودم، که از جایی که فکرشو نمیکردم مشکلم حل شد؟ آرامش الان زندگیم، چقدرش بابت رفع اون مشکل به دست خداست؟⁉️

💮کاش تمرین کنیم، نه فقط در مشکلات، که هر وقت فرصتی شد، خوابیده و نشسته و ایستاده به یادش باشیم. به خاطر همه چیز، و از همه مهمتر بخاطر خودش.😍

📚تفسیر آقاے بازرگان

┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═
ali Offline
#5 ارسال شده : 1401/01/24 08:26:23 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,746

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

اينفوگرافي نكات كليدي جزء يازده قران كريم

براي مشاهده تصوير با نام كاربري خود وارد شويد

يا به صفحه اينستاگرام قران پويان مراجعه كنيد


https://www.instagram.co..._source=ig_web_copy_link
ali تصاویر زیر را ارسال کرده است:
جزو11.jpg (74kb) تعداد دانلود 0 بار.

شما نمی توانید ضمائم را ببینید/دریافت کنید. ثبت نام کنید.
farhang Offline
#6 ارسال شده : 1402/01/13 04:59:58 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 927
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
نکته ای از جزء 12

️ای مردم و ای حاکمان ،بدی تان به خودتان برمیگردد

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْيُكُمْ عَلَى أَنفُسِكُم سوره یونس آیه 23

اى مردم سركشى(ظلم) شما فقط به زيان خود شماست‏

🔷در آیه 23 از سوره مباركه «یونس» فرمود: ﴿فَلَمَّا أَنجَاهُمْ إِذَا هُمْ یبْغُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیرِ الْحَقِّ﴾ بعد یك اصل كلی را فرمود, فرمود: ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾ _ سخن از ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾ نیست, سخن از ﴿یا أَهْلَ الْكِتَابِ﴾ نیست، سخن از ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾ است _ ﴿إِنَّمَا بَغْیكُمْ عَلَی أَنفُسِكُم﴾؛ این حصر است یعنی هر كس ستمی می ‌كند ولو نسبت به خانواده ‌اش, ولو نسبت به همسایه ‌اش, ولو نسبت به زیرمجموعه ‌اش، در واقع نیشی به خود میزند، منتها الآن مَست قدرت است؛ ولی وقتی این حالت تخدیری برطرف شد دادش در می ‌آید.

🔷این ‌طور نیست كه الآن درد نباشد، الآن آسیب هست منتها چون ﴿فِی سْكْرَتِهِمْ یعْمَهُونَ﴾ یعنی مستانه زندگی می‌ كنند و تخدیر شده ‌اند، كسی كه تخدیر شده است درد را احساس نمی ‌كند، اما وقتی آخرهای عمر فرا رسید دادش در می ‌آید؛ فرمود: ﴿إِنَّمَا بَغْیكُمْ عَلَی أَنفُسِكُم﴾.

🔷آن آیه كه در سوره مباركه «اسراء» هست كه ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾، آنجا لام, لام اختصاص است؛ ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ﴾ یعنی «إنّ الإحسان یختصّ بالمحسن»، ﴿وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾ یعنی «إنّ الاسائة تختصّ بالمسیء».

📚آیت الله جوادی آملی
سیدکاظم فرهنگ
ali Offline
#7 ارسال شده : 1403/01/03 01:48:42 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,746

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
قول ها و نذرهایمان در زمان درماندگی و هجوم مشکلات را ازیاد نبریم.

وَ مِنْهُمْ مَنْ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَ لَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِينَ (۷۵) فَلَمَّا آتاهُمْ مِنْ فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَ تَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ (۷۶/توبه)
‏و برخی از آنان با خدا پيمان بسته بودند كه اگر خداوند از فضل خويش به ما عطا كند، حتماً صدقه (زكات) خواهيم داد و از نيكوكاران خواهيم بود.
‏پس چون خداوند از فضل خويش به آنان بخشيد، بدان بخل ورزيدند و (به پيمان) پشت كرده و روی‌گردان شدند.
🔹انسان، ناسپاس و عهد شكن است.
‏‏🔹اگر لياقت وظرفيّت نباشد، نعمت‌های الهی برای انسان نقمت می‌شود. مالی ارزشمند است كه عامل سقوط نگردد. آتاهُمْ مِنْ فَضْلِهِ‌ ... تَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ‌
🔹دلبستگی به دنيا، انسان را بدفرجام می‌كند.
📚‏تفسیر نور



#شیوه_مواجهه با انها که اعمال و #باورهای ما را #نفی میکنند

💠‏وَ إِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ لِي عَمَلِي وَ لَكُمْ عَمَلُكُمْ أَنْتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَ أَنَا بَرِي‌ءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ (۴۱/یونس)

🌱‏واگر تو را #تكذيب كردند، پس بگو: عمل من برای من و عمل شما برای شما باشد. (و هر يك از ما و شما، جزای كار خود را خواهد ديد.) شما از آنچه من انجام می‌دهم بيزاريد و من نيز از آنچه شما انجام می‌دهيد، بيزارم.

‏🔹مردم را نمی‌توان به ايمان آوردن مجبور كرد. وظيفه‌ی پيامبران ارشاد و هدايت است، نه اجبار. وَ إِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ‌ ...


‏🔹در مقابل تكذيب كنندگان احساس شكست نكنيم، چون پاداش هدايت و ارشاد را می‌بريم و مخالفان نيز به كيفر تكذيب و لجاجت خود می‌رسند ولی برنده‌ی اين معامله ما هستيم. «لِي عَمَلِي وَ لَكُمْ عَمَلُكُمْ»

‏‏🔹سود وزيان هركس تنها به خود او بر می‌گردد. «لِي عَمَلِي وَ لَكُمْ عَمَلُكُمْ»

‏🔹اسلام دين #استدلال و #اخلاق است. اگر حقّ را پذيرا نشدند، بيزاری خود را از رفتار وعقايد آنان اعلام كنيم. «أَنْتُمْ بَرِيئُونَ، وَ أَنَا بَرِي‌ءٌ»

‏🔹رضای به كار ديگران، انسان را شريك در پاداش يا كيفر می‌كند. «أَنْتُمْ بَرِيئُونَ، وَ أَنَا بَرِي‌ءٌ» (دليل آنكه مزد هر كس مخصوص خود اوست، اين است كه من و شما هيچ يك به كار ديگری راضی نيستيم)
📚تفسیر نور

💠قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنِ اهْتَدی‌ فَإِنَّما يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها وَ ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ (۱۰۸/یونس)
🌱‏بگو: ای مردم! اينك حقّ از سوی پروردگارتان به سراغ شما آمده است.
‏پس هر كس هدايت يابد، يقيناً به سود خويش هدايت می‌يابد و هر كس گمراه شود، تنها به زيان خويش گمراه می‌شود ومن بر (ايمان آوردن) شما وكيل نيستم (تا به اجبار شما را به راه حقّ درآورم).

🔷✨ به عنوان یک دستور عمومى مى‏فرماید:" به همه مردم بگو از طرف پروردگارتان حق به سوى شما آمده است" این تعلیمات، این کتاب آسمانى، این برنامه و این پیامبر همه حق است و نشانه‏‌هاى حق بودنش آشکار و با توجه به این واقعیت" هر کس در پرتو این حق هدایت شود، به سود خود هدایت یافته، و هر کس با عدم تسلیم در برابر آن راه گمراهى را برگزیند به زیان خود گام برداشته" و من مامور و وکیل و نگاهبان شما نیستم" (وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِوَکِیلٍ).
🔷✨یعنى نه وظیفه دارم که شما را به پذیرش حق مجبور کنم، چرا که اجبار در پذیرش ایمان معنى ندارد، و نه اگر نپذیرفتید مى‌‏توانم شما را از مجازات الهى حفظ کنم، بلکه وظیفه من دعوت است و تبلیغ، و ارشاد و راهنمایى و رهبرى، و اما بقیه بر عهده خود شما است، که به اختیار خود راهتان را برگزینید.

این آیه علاوه بر اینکه بار دیگر مساله اختیار و آزادى اراده را تاکید مى‏کند دلیل بر این است که پذیرش حق در درجه اول به سود خود انسان است همانگونه که مخالفت با آن به زیان خود او است، در واقع تعلیمات رهبران الهى و کتب آسمانى کلاسهایى است براى تربیت و تکامل انسانها، نه موافقت با آن چیزى بر عظمت خدا مى‌‏افزاید، و نه مخالفت با آن چیزى از جلال او مى‌‏کاهد!
📚تفسیر نمونه



کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.285 ثانیه ایجاد شد.