رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,949
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
#خوردني هاي_حرام در شرايط #اضطرار با چه شرطي #حلال است؟
🔸فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ «3» پس هركه در گرسنگى گرفتار شود، بىآنكه ميل به گناه داشته باشد، (مىتواند از خوردنىهاى تحريم شده بهره ببرد.) همانا خداوند، بخشندهى مهربان است.
🔻👈در پایان آیه بار دیگر به مسائل مربوط به #گوشتهای_حرام برگشته، و حکم صورت #اضطرار را بیان می کند و می گوید: «کسانی که به هنگام گرسنگی ناگزیر از خوردن گوشتهای حرام شوند در حالی که ت#مایل_به_گناه نداشته باشند خوردن آن برای آنها حلال است، زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است» و به هنگام ضرورت بندگان خود را به مشقت نمی افکند و آنها را کیفر نمی دهد
1⃣- #اضطرار غير اختيارى، مجوّز مصرف حرام است، پس انسان نبايد به اختيار خود را مضطر كند. «اضْطُرَّ» (فعل مجهول است.)
2⃣- قانونى كامل است كه به همهى حالات و شرايط انسان توجّه داشته باشد، مخصوصاً حالت اضطرار و مخمصه. آرى، در احكام اسلام، بنبست نيست.
3⃣- شرايط ويژهى اضطرار، نبايد زمينهساز گناه و آزاد سازى مطلق شود؛ بلكه بايد به همان مقدار رفع اضطرار اكتفا كرد. «غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ»
4⃣- از تسهيلاتى كه براى افراد مضطرّ قرار داده مىشود، سوء استفاده نكنيم.
↩️«غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ» امام باقر عليه السلام در تفسير اين جمله فرمودند: «غَيْرَ مُتَجانِفٍ» كسى است كه عمداً به سراغ گناه نرود
#خوردنيهاي_حرام در قرآن فقط همين چهار مورد است، جالب اين كه شرايط اضطراري نيز «فَمَنِ اضْطُرَّ» چهار بار [در: بقره 173 (2:173) ، مائده 3 (5:3) ، انعام 145 (6:145) و نحل 115 (16:115) ] تكرار شده است.
📚تفاسير: نور بازرگان و نمونه.
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.