رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 2,029
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
#خوردني هاي_حرام در شرايط #اضطرار با چه شرطي #حلال است؟
🔸فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ «3» پس هركه در گرسنگى گرفتار شود، بىآنكه ميل به گناه داشته باشد، (مىتواند از خوردنىهاى تحريم شده بهره ببرد.) همانا خداوند، بخشندهى مهربان است.
🔻👈در پایان آیه بار دیگر به مسائل مربوط به #گوشتهای_حرام برگشته، و حکم صورت #اضطرار را بیان می کند و می گوید: «کسانی که به هنگام گرسنگی ناگزیر از خوردن گوشتهای حرام شوند در حالی که ت#مایل_به_گناه نداشته باشند خوردن آن برای آنها حلال است، زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است» و به هنگام ضرورت بندگان خود را به مشقت نمی افکند و آنها را کیفر نمی دهد
1⃣- #اضطرار غير اختيارى، مجوّز مصرف حرام است، پس انسان نبايد به اختيار خود را مضطر كند. «اضْطُرَّ» (فعل مجهول است.)
2⃣- قانونى كامل است كه به همهى حالات و شرايط انسان توجّه داشته باشد، مخصوصاً حالت اضطرار و مخمصه. آرى، در احكام اسلام، بنبست نيست.
3⃣- شرايط ويژهى اضطرار، نبايد زمينهساز گناه و آزاد سازى مطلق شود؛ بلكه بايد به همان مقدار رفع اضطرار اكتفا كرد. «غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ»
4⃣- از تسهيلاتى كه براى افراد مضطرّ قرار داده مىشود، سوء استفاده نكنيم.
↩️«غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ» امام باقر عليه السلام در تفسير اين جمله فرمودند: «غَيْرَ مُتَجانِفٍ» كسى است كه عمداً به سراغ گناه نرود
#خوردنيهاي_حرام در قرآن فقط همين چهار مورد است، جالب اين كه شرايط اضطراري نيز «فَمَنِ اضْطُرَّ» چهار بار [در: بقره 173 (2:173) ، مائده 3 (5:3) ، انعام 145 (6:145) و نحل 115 (16:115) ] تكرار شده است.
📚تفاسير: نور بازرگان و نمونه.
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 2,029
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
🟨بيان #خوراكيهاي_حرام و #جواز خوردن انها در حالت #اضطرار
🔸قُل لَّا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ انعام:145
ـ [اي پيامبر] بگو: در آنچه بر من وحي شده است، چيزي كه خوردنش بر هر مصرف كنندهاي حرام باشد نمييابم، مگر آنكه [قبل از ذبح] مرده باشد، يا خونِ ريخته شده، يا گوشت خوك كه [اين موارد] پليدند يا [ذبح] خلاف شرعي كه نام غير خدا بر آن برده شده باشد، [با اين حال] اگر شخصي [از شدت گرسنگي] در حالت اضطرار باشد، بدون آنكه مشتاق يا متجاوز [از حداقل لازم] باشد، بيشك پروردگارت [نسبت به اين افراد] بخشندة مهربان است. __________
↩️- «رِجْسَ»به #پليديِ ناشي از #گناه و زنگاري که بر دل ميبندد گفته ميشود. خداوند شراب و قمار و بُتهاي نصب شده و قرعه را #رجس ناميده ، همچنين خوردن حرام و بُت پرستي و سخن ناروا را . رجس همان آلودگيهاي اخلاقي است که با «طهارت» پاک ميشود و بالاخره رجس با ايمان نياوردن و تعقل نکردن (يونس 100 (10:100) ) و نفاق (توبه 95 (9:95) ) پديد ميآيد. در مقام مثال، همچنانکه تغذيه ناسالم، بيحرکتي، کمخوابي، خستگي و... آثار بيمارکنندهاي را در جسم موجب ميگردد، رجس نيز مشابه اين آثار در روح و روان است. - #محرمات_چهارگانه در خوردنيها در چهار سورة قرآن مورد تأكيد قرار گرفته است (بقره 173 (2:173) ، انعام 145 (6:145) ، نحل 115 (16:115) ). تفسير بازرگان
🔴در اين آيه كه در مكه نازل شده و اولين آيهاى است كه از خوردنىهاى حرام نام مىبرد ، بين سه حرام اول (مردار، خون و گوشت خوك) با حيوانى كه براى غيرخدا ذبح مىشود، تفاوت گذاشته شده است. علت تحريم سه حرام اول را پليدى و ناپاكى آنها مىداند: « فَاِنَّهُ رِجْسٌ » ؛ اما براى حرام چهارم (حيوانى كه هنگام ذبح، نام خدا بر آن برده نشده)، از تعبير ديگرى استفاده مىكند: « فِسْق » ؛ چراكه آلودگى سه حرام اول، منشأ طبيعى و مادى دارد كه با اندك توجّهى، قابل فهميدن و موجب اجتناب است، اما حرمت چهارمين موضوع، منشأ معنوى و غيرمادى دارد.
♦استفاده از خوراكىهاى حرام براي فرد مضطر جايز است، و آن، حالت #اضطرار به خوردن غذاى حرام است. « بَاغ » كه در اصل «بَاغِى» بوده، از ريشهى «بَغَى» بهمعنى طلب شديد، و در اينجا بهمعنى كسى است كه از حد خودش تجاوز مىكند. « عَادٍ » كه در اصل «عادى»، از ريشهى «عَدو» بهمعنى كسى كه به حقوق ديگران تجاوز مىكند، است. 🔻« غَيرَ بَاغٍ وَ لَا عَادٍ » ، حال است براى شخص #مضطر، و روشن مىكند كه شخص مضطر، هنگامى تغذيهاش از اين گوشتها حرام نيست كه از حد خويش تجاوز نكرده و حقوق ديگران را نيز پايمال نكند. 👈اشاره به دو صفت « غَفُور » و « رَحِيم » هم نشانهى اين است كه حكم به جواز #خوردن_حرام، درحالت اضطرار، تخفيفى است كه ازسوى حق تعالى صورت گرفته است.
📚تفسير همگام باوحي
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.