logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:178936)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:141481)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:133058)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:96295)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تفقه در دين وظيفه همه است نه فقط علما. دين را با تحقيق بايد شناخت    تدبر و فهم سوره جاثیه :خداوند با وجود ایات و نشانه های مختلف در جهان هستی کتاب هدایتگر هم فرستاد    ايا قران براي همه انسانها در همه زمانها و مكانهاست يا مختص اعراب زمان پيامبر است؟    اهميت صداقت در گفتار و رفتار در قران ،صداقت شرط تقوا و اسلام است             

توجه

Icon
Error

2 صفحه<12
ali Offline
#26 ارسال شده : 1403/10/17 08:41:24 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 2,004

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

امام باقر (ع) با اجبار امور دینی مخالف بود و از پیامبر خدا (ص) چنین نقل می‌فرمود:
این دین محکم و پابرجاست؛ پس با ملایمت در آن پیش بروید و بندگی خدا را برای بندگان خدا ناخوشایند نسازید؛ اگر نه همچون سوار درمانده‌ای خواهید بود که نه مسافتی را پیموده و نه مرکبی را باقی گذاشته است.

إِنَّ هَذَا اَلدِّينَ مَتِينٌ فَأَوْغِلُوا فِيهِ بِرِفْقٍ وَ لاَ تُكَرِّهُوا عِبَادَةَ اَللَّهِ إِلَى عِبَادِ اَللَّهِ فَتَكُونُوا كَالرَّاكِبِ اَلْمُنْبَتِّ اَلَّذِي لاَ سَفَراً قَطَعَ وَ لاَ ظَهْراً أَبْقَى.
اصول کافی، ج۲، ص۸۶.

🔗 حجت الاسلام سید حمید حسینی
ali Offline
#27 ارسال شده : 1403/10/24 09:37:28 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 2,004

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

از انچه #خدا_وحي كرده #تبعيت كن اما به ديگران #تحميل نكن تا خودشان با #اختيار بپذيرند.


🔸اتَّبِعْ ما أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ «106» انعام
تنها آنچه را از سوى پروردگارت به تو وحى شده پيروى كن، معبودى جز او نيست و از مشركان روى بگردان.

🔸وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكُوا وَ ما جَعَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ «107»
و اگر خداوند مى‌خواست (همه به اجبار ايمان مى‌آوردند و) شرك نمى‌ورزيدند (ولى سنّت الهى چنين نيست) و ما تورا بر آنان نگهبان قرار نداديم و تو وكيل (ايمان آوردن) آنان نيستى

👈در آيه‌ى قبل، #تهمت #مشركان به پيامبر مطرح شد كه مى‌گفتند: كلام تو وحى نيست، بلكه آموخته از ديگران است. اينجا به پيامبر دلدارى مى‌دهد كه تو كار خويش را بكن و به حرف مخالفان #اعتنايى نداشته باش.

⏪شيوه‌هاى #برخورد با #مخالفان، در موارد مختلف متفاوت است، از جمله:
گاهى سلام كردن است. «إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً»
🔻گاهى #سكوت و عدم برخورد است. «ذَرْهُمْ»
🔻گاهى #اعراض و #بى‌اعتنايى است. «أَعْرِضْ عَنْهُمْ»

🔻گاهى #درشتى و غلظت است. «وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ»
🔻گاهى #مقابله_به_مثل است. «فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‌ عَلَيْكُمْ»

#مشيّت و خواستِ خداوند دو گونه است: خواست تشريعى و خواست تكوينى. خداوند از نظر تشريعى، هدايتِ همه‌ى مردم را خواسته است و لذا پيامبران و كتب آسمانى را فرستاده است، امّا از نظر تكوينى خواسته است كه مردم بر اساس اراده و اختيار خود، راه را انتخاب‌ كنند، نه آنكه مجبور به پذيرش دين باشند

-↩️ #مشيّت و #اراده‌ى_الهى بر آزاد گذاشتن انسان‌هاست و وجود مشركان، نشانه‌اى از اين آزادى است. «وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكُوا»

↩️- پيامبران الهى، مربّى و معلّم مردمند نه زندانبانانى كه با زور و #تحميل، دستور دهند. «ما جَعَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً»

↩️- پيامبر، نه مسئول دفع بلا از مشركان و نه مسئول جلب منفعت براى آنان است. «ما جَعَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ»

↩️ انبيا #ضامنِ وظيفه‌اند نه نتيجه. با آن همه تلاش، گروه بسيارى مشرك ماندند. «وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ»
اعراض، روي گرداندن از اشخاص است، اما وقتي با حرف اضافه «عن» باشد، معناي معترض نشدن و رها کردن كسي به حال خود مي‌دهد.
📚تفسر نور

👈 معنا اين است كه : تو آنچه را به سويت #وحى شده و پروردگارت با وحى آنها تو را مورد عنايت بالغه و رحمت خاصه خود قرار داده پيروى كن، و از اين مشركين اعراض نما، البته نه به اينكه كارى بكار آنان نداشته باشى و بگذارى بتهاى خود را بپرستند، و به عمل ناشايستشان راضى باشى تا در نتيجه بتپرستى آنان را امضا كرده باشى، چون معبود يكى است و او همان پروردگار تو است كه به سويت وحى فرستاده، معبود ديگرى جز او نيست،
بلكه به اينكه از آنان اعراض نموده و خود را در #تحميل دين توحيد بر آنان به زحمت نيندازى،
و خلاصه تو ماءمور به تكليفى كه فوق طاقتت باشد نيستى، وظيفه تو تنها #ابلاغ رسالت است، نه اينكه حفيظ و #وكيل آنان باشى، حفيظ و وكيل آنان خدا است، و خداوند مشيتش تعلق نگرفته كه ايشان موفق به دين توحيد شوند، چون اگر مشيتش تعلق گرفته بود هرگز شرك نمى ورزيدند، آرى، خداوند ايشان را به خودشان واگذاشته كه در همان ضلالت باقى بمانند، چون از #حق_اعراض و از #خضوع در برابر حقيقت #استكبار كردند

📚تفسير الميزان


ali Offline
#28 ارسال شده : 1403/10/30 12:03:28 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 2,004

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

#مسئوليت #رسول فقط ابلاغ است. مسئوليت اعراض از ان و #عقوبت_الهي با شماست. خدا انچه اشكار يا كتمان مي كنيد، ميدانيد.

🔸اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وَأَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
بدانيد كه خداوند شديد العقاب [=سخت پيگرد؛ در عين حال] و آمرزندة مهربان است. مائده:98


مَّا عَلَى الرَّسُـولِ إِلَّا الْبَلَاغُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ سوره مائده 99 :
بر رسول [وظيفه‌اي] جز ابلاغ [پيام] نيست. [اما] خدا آنچه را آشكار يا پنهان مي‌كنيد مي‌داند.


🔸مٰا عَلَى اَلرَّسُولِ إِلاَّ اَلْبَلاٰغُ‌.
از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله چيزى بيش از ابلاغ پيام الهى خواسته نمى‌شود؛ چرا كه پس از ابلاغ، كسى كه اهمال و سهل‌انگارى كند، معذور نخواهد بود.
امّا حساب‌رسى و مجازات تنها به عهدۀ خداوند است: «... آنچه بر عهدۀ توست تبليغ است و آنچه بر عهدۀ ماست حساب كشيدن».
وَ اَللّٰهُ يَعْلَمُ مٰا تُبْدُونَ‌؛
خداوند همۀ گفتارها و كردارهاى علنى شما را مى‌داند وَ مٰا تَكْتُمُونَ‌، و نيز آنچه را #پنهان مى‌داريد.

👈اين آيه #هشدارى است به كسى كه دربارۀ #حق_سكوت اختيار مى‌كند و به طريق اولى به كسى كه حق را وسيلۀ تجارت قرار مى‌دهد و آن را زير نام دين و ميهن‌پرستى پنهان مى‌كند.
📚تفسير كاشف

💠 - وظيفه‌ى پيامبر، تنها ابلاغ دين است، نه اجبار و تحميل كردن آن. «مٰا عَلَى اَلرَّسُولِ إِلاَّ اَلْبَلاٰغُ‌»

-↩️ استقبال مردم به دين يا اعراض از آن، ضررى به پيامبر نمى‌زند. «مٰا عَلَى اَلرَّسُولِ إِلاَّ اَلْبَلاٰغُ‌»
چنانكه در آيه‌ى 20 سوره‌ى آل عمران مى‌خوانيم: «وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمٰا عَلَيْكَ اَلْبَلاٰغُ‌»

-↩️ چون #علم_الهى فراگير است، پس كتمان يا آشكار سازى، نزد او يكسان است. يَعْلَمُ مٰا تُبْدُونَ وَ مٰا تَكْتُمُونَ‌
📚تفسير نور



کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (14)
2 صفحه<12
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2025, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.155 ثانیه ایجاد شد.