logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:178927)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:141475)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:133054)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:96289)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تفقه در دين وظيفه همه است نه فقط علما. دين را با تحقيق بايد شناخت    تدبر و فهم سوره جاثیه :خداوند با وجود ایات و نشانه های مختلف در جهان هستی کتاب هدایتگر هم فرستاد    ايا قران براي همه انسانها در همه زمانها و مكانهاست يا مختص اعراب زمان پيامبر است؟    اهميت صداقت در گفتار و رفتار در قران ،صداقت شرط تقوا و اسلام است             

توجه

Icon
Error

rahim Offline
#1 ارسال شده : 1396/09/09 02:58:44 ب.ظ
rahim

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04
ارسالها: 134

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال


قرآن کریم هیچ معادلی غیر از عترت طاهرین ندارد؛ هر روایت و درایتی که در جهان عرضه شود باید به پیشگاه قرآن و عترت باشد
👈اما عترت است که معادل قرآن است،نه روایت؛ 👉
اهل بیت(ع) مطرح کردند که هرچه از ما نقل می کنند به قرآن عرضه کنید چون به نام ما دروغ می گویند اما به نام قرآن کریم، دروغ گفتن ممکن نیست. حتی روایتهای تفسیری که در ذیل آیات امده است باید بر قرآن عرضه شود نه تنها روایتهای اخلاقی، فقهی و حقوقی بلکه روایتهای تفسیری هم چه در ذیل روایات وارد شده است، چون همان نصوص بیان می کند که روایاتی که معارض داشته باشد یا نداشته باشد باید به قرآن عرضه شود زیرا به نام اهل بیت(ع) روایات دروغینی نیز جعل و بیان شده است.




در حوزه باید اولین حرف را قرآن بزند؛ 👉
اولین رسالت اساتید حوزه ، قرآن محوری است.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه اساتید و مفسران قرآن نائبان امام هستند گفت: اولین کار شما رسالت قرآن، تفسیر آن و عرضه هر روایت به قرآن کریم است.
اگر روایت معتبری وجود داشت که سند و جهت صدور آن قطعی باشد در این صورت می‌توانیم آن را معادل قرآن قرار دهیم.


او یادآور شد: قرآن مانند باران نیست که از آسمان بر زمین ریخته شود بلکه مانند طنابی آویخته است که یک سمت آن در دست خدا و سمت دیگر آن در دست بشر است و پیامبر(ص) نیز واسطه این فیض است تا مردم سمت عربی مبین آن را بگیرند و به عرش بروند.

قرآن کریم منبع هدایت جامعه است بنابراین قرآن محوری باید کار اصلی حوزه باشد

👈وی با بیان اینکه نباید بگذاریم المیزان تنها بماند اظهار داشت: اگر علامه طباطبایی زنده بود یک المیزان دیگر می‌نوشت و این وظیفه امروز هم بر دوش ما قرار دارد.

از سخنان آیت الله جوادی آملی در همایش اساتید تفسیر قرآن کریم به مناسبت سی و ششمین سالگرد علامه طباطبایی


http://mcut.net/6D8A99845754

http://mcut.net/EDCE99842438

کلمات کلیدی: قرآن روایت تفسیر جعلی
farhang Offline
#2 ارسال شده : 1403/10/28 10:45:57 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,064
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال

خود ائمه(عليهم السلام) فرمودند به اينكه هر روايتي كه از ما رسيده است اين را بر قرآن عرضه كنيد، چون مثل قرآن كسي حرف نمي زند، جعل در آنجا راه ندارد، اما مثل مخلوق خدا حرف مي زنند، روايت مجعول فراوان است.

روايت تعيين‌كننده اي چه در طريق سنت، چه در طريق شيعه وجود ندارد كه ثابت كند چه مقداري از اين سوره در مكه نازل شده، چه مقداري از اين سوره در مدينه، لذا مرحوم شيخ طوسي(رضوان الله عليه) در تبيان همين راه را رفته كه «بعضه مكي» و «بعضها مدني». بعد امين‌السلام(رضوان الله عليه) در مجمع‌البيان همين راه را رفته از شيعه ها. جناب فخررازي از سنيها همين راه را رفته كه «بعضها مكي بعضها مدني». يك روايت شفاف و صحيح و معتبري كه تعيين كننده باشد كه چند آيه اش در مكه نازل شده، چند آيه اش در مدينه اين نيست. آنكه از #ابن_عباس و امثال ابن عباس نقل كرده اند

مستحضريد كه اينها روايت معتبري نيست، چون ابن عباس بالأخره اين چنين نيست كه از كسي نقل كرده باشد. ابن عباس اين چنين گفته آن هم اتصال سند تا ابن عباس هم بسياري از اينها يا مقطوع است، يا مرفوع است، يا مرسل است و مانند آن.


مطلب ديگر اينكه اگر #روايتي مخالف ظاهر قرآن باشد، ظاهر روشن و حجت قرآن اين است كه مثلاً خطاب به مردم مشرك است يا مثلاً در مكه نازل شد يا فلان بخش در مدينه نازل شد، اگر ظاهر آيه اين است كه اين بخش در مكه يا در مدينه نازل شد و روايتي مخالف اين ظاهر باشد به دستور خود ائمه(عليهم السلام) علم آن روايت را بايد به اهلش ارجاع كرد و گفت ما معناي اين روايت را نمي فهميم نه اينكه به وسيله اين روايت دست از ظاهر قرآ ن برداريم، چون خود ائمه(عليهم السلام) فرمودند به اينكه هر روايتي كه از ما رسيده است اين را بر قرآن عرضه كنيد، چون مثل قرآن كسي حرف نمي زند، جعل در آنجا راه ندارد، اما مثل مخلوق خدا حرف مي زنند، روايت مجعول فراوان است.

وجود مبارك پيغمبر(صليٰ الله عليه و آله و سلّم) هم فرمود: «قد كثرت علي الكذابة و ستكثر»[12] خدا غريق رحمت كند مرحوم مجلسي(رضوان الله عليه) فرمود اين روايت دليل است بر اينكه يك چيزهايي به نام پيغمبر جعل كرده اند براي اينكه اين روايت يا راست است يا دروغ، اگر راست است پس حضرت فرمود به اينكه بعد از من رواياتي را به نام ما جعل مي كنند، اگر دروغ باشد همين دليل است كه روايتي را به نام حضرت جعل كرده اند، براي اينكه اينها مي گويند پيغمبر چنين فرمود در حالي كه نفرموده.

بنابراين «قد كثرت علي الكذابة و ستكثر» نشان مي دهد به اينكه روايات جعلي داريم، چه اينكه هست. نه تنها روايات جعلي، #راويان_مجعول داريم چه رسد به روايتهاي جعلي، لذا خود ائمه(عليهم السلام) فرمودند به اينكه هر روايتي كه از ما رسيده است، چه معارض داشته باشد چه نداشته باشد اين را بر قرآن كريم عرضه كنيد،
نصوص عرض دو طايفه است، يك طايفه نصوص علاجيه است كه در كتابهاي اصول مطرح است كه اگر دو روايتي اختلاف داشته «أحدهم يأمر و الآخر ينهي» عرضه كنيد به قرآن كه اين نصوص علاجيه است.

طايفه ديگر رواياتي است كه نه مطلق ما نُقل عنهم(عليهم السلام) بايد عرضه بر قرآن بشود. خب اگر روايتي با ظاهر آيه موافق نبود، مخالف ظاهر آيه، يعني مباين ظاهر آيه بود علمش را بايد به اهلش ارجاع داد، اين هم يك مطلب.

آنكه عِدل قرآن كريم است عترت طاهرين(عليهم السلام) است نه روايت، روايت عدل قرآن نيست، چون روايت صحيح دارد، ضعيف دارد، قوي دارد، مجعول دارد، منقول دارد، صحيح دارد، باطل دارد، لذا روايت را بايد بر قرآن عرض كرد و اگر مخالف قرآن بود «مضروب علي الجدار» است، روايت هرگز عدل قرآن كريم نيست آنكه عدل قرآن كريم است و همتاي قرآ ن كريم است عترت طاهرين(عليهم الصلاة و عليهم السلام) است.

ایت اله جوادی املی تفسیر سوره نحل
سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2025, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.136 ثانیه ایجاد شد.