logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170730)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133447)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123383)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89864)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا كشف حجاب،مجازات شلاق دارد؟ قواعدفقهی تعیین جرم و مجازات و تعزیزات چيست؟    آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

Guest
#1 ارسال شده : 1395/07/28 12:33:01 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

آیا با توجه به آیه زير می توان گفت (در زمان حال) هر شهری که در آن بلایای طبیعی حادث می شود ،مردمش ستمکارند؟

وَمَا كَانَ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرَى حَتَّى يَبْعَثَ فِي أُمِّهَا رَسُولًا يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِنَا وَمَا كُنَّا مُهْلِكِي الْقُرَى إِلَّا وَأَهْلُهَا ظَالِمُونَ ﴿۵۹﴾

و پروردگار تو [هرگز] ويرانگر شهرها نبوده است تا [پيشتر] در مركز آنها پيامبرى برانگيزد كه آيات ما را بر ايشان بخواند و ما شهرها را تا مردمشان ستمگر نباشند ويران‏ كننده نبوده‏ ايم (۵۹)

كلمات كليدي:عذاب سيل زلزله فساد امتحان بلا

ویرایش بوسیله کاربر 1395/07/29 09:49:41 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

جمال گنجه ای
#2 ارسال شده : 1395/08/03 10:39:34 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
نه
زیرا در آن شهرها اکثریت قریب به اتفاق چنان بود
اما امروز در شهرهای جهان اکثریت قریب به اتفاق (صرف نظر از مرام و مسلک) اهل سلم و سداد اند
Farhang
#3 ارسال شده : 1395/08/03 10:42:08 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
سلام
فكر كنم براي پاسخ درست باين سئوال
اول بايد اين سوال را جواب دهيم كه
ايا هر بليه طبيعي چون سيل وزلزله و طوفان و...،عذاب الهي است؟
واگر پاسخ ،منفي است تفاوت انها در چيست؟يعني چه زلزله اي را طبيعي بدانيم و چه زلزله اي را مصداق عذاب؟

ايا اگر قران طوفان عاد را عذاب ،معرفي نمي كرد ما و مورخان هرگز بذهنمان خطور ميكرد كه اينها عذاب اعمالشان بوده ونه يك حادثه طبيعي؟
!!
جمال گنجه ای
#4 ارسال شده : 1395/08/03 10:44:18 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
نه
هر زلزله و سیل و امثال اینها از باب عذاب نیست
هادی موذن
#5 ارسال شده : 1395/08/04 11:56:06 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
سلام
برخی بلایای و حوادث طبیعی برای عذاب بکارگرفته شده مثلا طوفانی به امر الهی عاتیه شده و قومی را تنبیه کرده اند یا زلزله یا آتشفشانی ووو
من در مورد شهابسنگها هم همین را معتقدم که برخی ازآنها برای تنبیه شیاطین است نه همه اش
Farhang
#6 ارسال شده : 1395/08/04 12:00:06 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
تفاوت انها در چيست؟چه طوفاني را عذاب ميناميم؟ايا معيار بشري مشهود دارد؟
هادی موذن
#7 ارسال شده : 1395/08/04 12:02:42 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
تفاوتش را ما نمی فهمیم مگر به اخبار الهی .... من در مقاله ای بازنموده ام که طبق آیه 65/ انعام : قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلىَ أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تحَْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَ يُذِيقَ بَعْضَكمُ بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ كَيْفَ نُصرَِّفُ الاَْيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُون.
چهارگونه عذاب داشته ایم که عذابهای من فوق و من تحت ارجل به واسطه وجود رحمة للعالمینی رسول الله ص برداشته شده اما یلبسکم شیعا یعنی تفرقه و یذیق بعضکم بأس بعض یعنی جنگ و درگیری تا استقرار دوران چهارم زندگانی بشر یهنی دوران وحدت صالحه مهدوی ادامه خواهد داشت.
رویا یارایی
#8 ارسال شده : 1395/08/07 07:45:57 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
به نظرم با توجه به آیه نقص فی الاموال و الانفس والثمرات و بشر الصابرین بسیاری آسیبها و عذابها طبیعی هستند و گویا در آیه "مهلکی القری" منظور آسیب به افراد یا محیط و .. نیست بلکه از بین بردن اساسی یک تمدن است

یعنی کل آن جامعه و آثار مهمشان
Farhang
#9 ارسال شده : 1395/08/07 07:52:34 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
ممنون از شما
منظورتون از بسیاری آسیبها و عذابها طبیعی هستند،چيه؟
چون سيل و زلزله هم منجربه نقص در اموال وانفس ميشه
رویا یارایی
#10 ارسال شده : 1395/08/07 07:55:35 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
منظورم اینه که اینها مصداق "هلاک" نیستند بلکه آزمایش الهی هستند و قرار است همیشه رخ بدهند

آنچه از دو آیه میفهمم این است: خداوند بنا ندارد اگر مردم جائی ظالم نباشند، کل آن جامعه را هلاک کند
رویا یارایی
#11 ارسال شده : 1395/08/09 03:11:20 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
هلاک مربوط به ظالم بودن و بعد از انذار الهی و آمدن پیامبران، یک نوع نابود شدن درست و حسابی است!!!

بقیه آسیبها به نسبت جزئی است و امتحان است
Farhang
#12 ارسال شده : 1395/08/09 03:13:58 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
ممنون از شما
ميتونه معيار قابل تشخيصي باشه.
براي شفاف شدن بحث ،مثال بزنم
به نظر شما با اين معيار ،زلزله بم مصداق هلاك است يا نه؟
رویا یارایی
#13 ارسال شده : 1395/08/09 03:15:45 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
ذلک ان لم یکن ربک مهلک القری بظلم و اهلها غافلون

خیر به نظر من نه ولی خدا عالم است

زلزله بم ، یک تمدن را نابود کرد؟ نه بخشی از یک شهر و البته مردم زیادی از یین رفتند
هادی موذن
#14 ارسال شده : 1395/08/12 00:28:55 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
حیر...عذابهای ارضی و سماوی حذف شده
Farhang
#15 ارسال شده : 1395/08/12 00:31:11 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
1-استناد قراني اين نظر چيه؟

2-پس به نظر شما ، در دوران ما هيچ حادثه ارضي و سماوي مصداق عذاب نيست.درسته؟
هادی موذن
#16 ارسال شده : 1395/08/12 00:35:31 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
سنن تاریخی منقطع یعنی چه؟
در تفسیر آیه
«قل هو القادر علی ان یبعث‏ علیکم عذابا من فوقکم او من تحت ارجلکم‏ او یلبسکم شیعا و یذیق بعضکم بأس بعض»
(انعام/65
)
نقل شده که پیامبر(ص)پس از نزول آیه وضوء ساخته و نماز بپا داشتند و دعا فرمودند که خداوند این چهار مورد را در این امت جاری نفرماید،اما تنها دو مورد اول پذیرفته شد.سپس دوباره پیامبر(ص)دعا فرمود و آیه نازل شد که
«الم احسب الناس‏ ان یترکوا ان یقولوا امنا و هم لا یفتنون...»
(عنکبوت/1 و 2)چرا که با انقطاع وحی‏ (دقت شود)و باقی ماندن شمشیر و افتراق‏ کلمه،فتنه برای تعیین صادق از کاذب لازم‏ است(المیزان،ج 16،ص 110).
اگر به آیه
«و کم اهلکنا من القرون بعد نوح...»

(اسراء/17)که اشعار دارد به اینکه‏ سنت هلاک بعد از نوح(ع)جاری شده‏ (المیزان،ج 13،ص 62)دقت کنیم و در سرگذشت اقوامی که در قرآن از آنان‏ یادشده تدبر نمائیم،خواهیم یافت که اکثر آنها به عذابهای از بالای سر(چون صیحه و باران سوء)یا از زیرپا(چون زلزله)و یا هر دو (در طوفان نوح که آسمان بارید و زمین‏ جوشید و...)عذاب شده‏اند و تفرقه و جنگ‏ همواره میان بشر برپا بوده است،به دعای‏ پیامبر اسلام(ص)عذاب به دو شکل مذکور برداشته شد و مسلما دعای پیامبر(ص)گزاف‏ نبوده و براساس ظرفیت تاریخی بشر چنین‏ خواسته‏اند،اما تفرقه چیزی است که در دوران تفرقه،دوران سوم،ضروری التحقق‏ است،کما آنکه در آیه
«و لو شاء اللّه لجعلهم‏ امة واحدة»
(شوری/8)اشاره دارد به اینکه‏ سنت الهی بر تفریق جاری شده و دلیل بر استمرار این سنت آن است که فرمود: «و لکن یدخل من یشاء فی رحمته»و نفرمود لکن ادخل یا مانند آن(المیزان،ج 18 ص‏ 19). و این سنت دائمی از مشهودات همه‏ ماست و نگاهی کوتاه و گذرا به جغرافیای‏ امروز جهان مؤید آن و شاهدی بر افزایش‏ گروههای انسانی متعدد به نام کشور و قوم‏ و...
از آنچه ذکر شد بخوبی معلوم شد که در دوره آخرین سنت مرسلین و سنن منقطع‏ (عذاب من فوق و من تحت ارجل که به‏ اصطلاح قرآن از جمله مصادیق سنت اولین‏ است)جاری نیست،یکی به دلیل انقطاع‏ وحی و دومی بدلیل تغییر کیفی در احوال‏ بشر که صورت تحقق عذاب از صیحه و رجفه و طوفان و صرصر و صاعقه و سیل،به‏ تفرقه و قتال منحصر شده است و دلایل این‏ امر و بررسی همه جانبه آن خود موضوع‏ رساله‏ای مستقل است.
لینک مقاله قرآن و دورانهای زندگی انسان:

http://maarefquran.org/i...viewArticle/LinkID,12434
Farhang
#17 ارسال شده : 1395/08/13 07:39:46 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
ایات سوره شعرا که هلاکت اقوام مختلف را بیان میکند،به عذاب و هلکت اکثریت ان اقوام و نجات اهل ایمان اشاره دارد:
اغرقنا بعدالباقین،اغرقنا الاخرین،دمرنا الاخرین،

بنابراین مراد از "اهلها ظالمین" ظالم بودن اکثریت آن شهر و سپس هلاکت آن اکثریت است.
جمال گنجه ای
#18 ارسال شده : 1395/08/13 07:43:11 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
تا کسی قرآن را مکررا به ترتیب نزول نخواند متوجه نکته های اساسی نمیشود
مثلا در سوره شمس بیان مطلب در باره قوم ثمود طوری است که نشان میدهد گفتمان مخالفت با رسولشان به اندازه یک سر سوزن از صد در صد کمتر بود
عذاب مال چنین شرایطی است
اگر کسی در سوره شمس که به آن کم حجمی است دقت کند و این مطلب را بفهمد دیگر در تمام سوره های پس از آن که ذکر عذاب میشود خطا نمیکند
سوره انعام کجا سوره عنکبوت کجا و فاصله زمانی شان چی؟ (آجیل است؟ ضغثا از این و ضغثا از آن و نقل قول از این تفسیر و آن تفسیر)
نقل از این تفسیر و آن تفسیر که ایجاد حجت و علم نمیکند ، باید ببینیم چه کسی برچه مبنایی استدلالی کرده و مبانی را مورد دقت قرار دهیم
همینکه بگوئیم فلان تفسیر اینطور و آنطور گفته که کار تمام نیست شاید اشتباه کرده باشد
Farhang
#19 ارسال شده : 1395/08/13 07:45:52 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال



در تایید نتیجه شما از سوره شمس،اشاره کنم که در همین سوره شعرا،قوم ثمود و قوم هود و شعیب اقوامی هستند که ظاهرا همه انها هلاکت شدند و به نجات یافتن هیچ گروهی از انها اشاره نشده (برخلاف قوم لوط و نوح و موسی
)
جمال گنجه ای
#20 ارسال شده : 1395/08/15 05:04:43 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
به ما قال توجه داریم نه من قال
قوم لوط هم همه هلاک شدند (فما وجدنا فیها غیر بیت من المسلمین) هلاکت کامل فرعونیان (که تجلی فرعونی بودن حضور در آن لشکر بوده) هم که واضح است
M.A
#21 ارسال شده : 1395/08/15 05:08:35 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
سلام وعرض ادب.

آقای دکتر موذن ،پیامبر فقط امت خود را دعا نمودند ،پس تکلیف بقیه افراد چیست؟

(مثلا سونامی در میان سایر افراد عذاب الهی به شمار می آید?
هادی موذن
#22 ارسال شده : 1395/08/19 05:43:40 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
سلام علیکم
امت ما امت مرحومه است و سرریز رحمت براو برسایر امم هم رحمت ارزانی داشته.... ضمنا تمام بلایای آسمانی وارضی دیگر حکم عذاب ندارد... شما درژاپن می بینید زلزله 8 ریشتری یک زخمی دارد و در 5 ریشتری درایران 20 هزار کشته!! آن که نوشتم " تغییر کیفی در احوال بشر" ناظر به امثال این موارد است ... البته نگاه من فلسفه تاریخ قرانی است که با صرف خواندن قران اعم از ترتیبی و نزولی به آن نمیرسیم و باید کمی بیشتر زحمت کشید وتامل کرد
farhang Offline
#23 ارسال شده : 1395/08/26 11:23:23 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 922
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
با سلام

اين سئوال حدود دو سال پيش هم كه در تهران و چند شهر كشور طوفان هاي شديد و سرخ رنگي رخ داد ،مطرح شد

و نظرات دوستان ارايه شد.

جهت مطالعه نظرات به لينك زير مراجعه نماييد.

ايا همه بلاياي طبيعي ،مصداق عذاب الهي است؟
سیدکاظم فرهنگ
ali Offline
#24 ارسال شده : 1401/06/08 07:15:55 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

حوادث طبيعي محصول سهل‌انگاري انسان يا كيفر او

منتها انسان را به عنوان انسان آفريد نه به عنوان مصرف‌كننده اگر سيلي هست اگر زلزله‌اي هست اگر آتشفشاني هست همه اينها راه‌هاي علمي دارد مي‌شود اينها را مهار كرد
يك وقت است كه انسان بيراهه مي‌رود مشمول كيفر الهي است از آن ديگر مفرّي نيست

بين انسان و اعمال انسان با حوادث روزگار يك رابطه مستقيم است فرمود اگر بيراهه رفتيد ما مدتي صبر مي‌كنيم راه توبه و انابه را باز مي‌كنيم بعد ﴿خَسَفْنَا بِهِ الْأَرْضَ﴾ [13] هست, ﴿فَأَخَذْنَاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ﴾ [14] هست, ﴿أَرْسَلْنَا عَلَيْهِ حَاصِباً﴾ [15] هست, ﴿سَخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ﴾ [16] هست, باد را مسلط مي‌كنيم آب را مسلط مي‌كنيم زمين را مسلط مي‌كنيم سنگ‌ريزه‌ها و شهاب‌سنگ‌ها را مسلط مي‌كنيم فرمود اگر بيراهه رفتيد ما مهلت مي‌دهيم درِ توبه را باز مي‌كنيم كه برگرديد, برنگشيد شما را به كام مرگ مي‌بريم اگر به راه بوديد ﴿لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَي آمَنُوا وَاتَّقَوا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ﴾, [17] ﴿وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِم مِن رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ﴾ [18]

اين آيات نشان مي‌دهند بين ما و حوادث عالَم ارتباط مستقيمي هست ما را خدا به عنوان يك موجود مصرف‌كننده خلق نكرده فرمود مقداري عقل را به كار ببريد همه چيز را مي‌توانيد بفهميد ما براي شما مسخّر كرديم چطور مي‌شود شما نفهمي كه كجا جاي گُسل زلزله است كجا سيل مي‌آيد اصلاً براي همين ما به شما هوش داديم كه سد بسازيد اين آب‌ها هرز نرود نه سد مي‌سازيد كه جلوي فشار اقتصادي‌تان را بگيريد, نه وقتي سيل آمده دست از گِله برمي‌داريد خب ما شما را براي اين كار خلق كرديم شما خيال مي‌كنيد براي مصرف كردن خلق كرديم ما انسان را براي تلاش و كوشش آفريديم بنابراين چيزي از طرف ذات اقدس الهي در عالَم نيست كه كمبود داشته باشد.

تفسير تسنيم سوره سجده
farhang Offline
#25 ارسال شده : 1402/03/18 04:44:12 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 922
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال


اين بيان نوراني امام رضا(سلام الله عليه) را مرحوم كليني نقل كرده است «كلّما أحدث العباد مِن الذنوب ما لم يكونوا يعملون أحدث الله لهم من البلاء ما لم يكونوا يعرفون» فرمود گناهان تازه, عذاب‌هاي تازه مي‌آورد گناهاني كه سابقه نداشت اگر انجام دادند عذاب‌هايي مي‌آيد كه اصلاً نمي‌دانند از كجاست «كلّما أحدث العباد مِن الذنوب ما لم يكونوا يعملون أحدث الله لهم من البلاء ما لم يكونوا يعرفون» اين تلازم هست انسان چيزي جداي از عالَم نيست همان‌طوري كه حوادث عالَم در انسان اثر مي‌گذارد اعمال انسان هم در رخداد عالَم بي‌اثر نيست اين‌طور نيست كه آدم بگويد چه بد چه خوب زلزله يک امر طبيعی است، بله زلزله امر طبيعي است اما چه وقت بيايد و كجا بيايد و چقدر بيايد نظمي دارد حساب و كتابي دارد باران يك امر طبيعي است اما چه وقت بيايد و كجا بيايد و چقدر بيايد هر قطره‌اي را فرشته‌اي مي‌آورد [36] حساب و كتابي دارد

در روايات هست كه اگر مردم نالايق بودند ما به اين ابرها دستور مي‌دهيم باران را ببرد در دريا بريزد اين طور نيست كه اعمال ما اثري نداشته باشد از آن طرف فرمود: ﴿وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَي آمَنُوا وَاتَّقَوا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ﴾ كار به دست ديگري است رازق ديگري است زمين در اختيار خدا, آسمان در اختيار خدا, نيروها در اختيار خدا, فرمود مگر ديگري رازق است؟! واقعش اين است فرمود اگر شما درست راه رفتيد ما همه نعمت‌ها را به شما مي‌دهيم فرمود: ﴿وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِم مِن رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ﴾ اين سنّت الهي است مسيحي اين طور است يهودي اين‌طور است مسلمان اين‌طور است هر كسي با خدا بود دستور خدا را انجام داد در هر زمان و زميني باشد اين است


اگر عذابي بيايد و منطقه‌اي را ويران كند و در بين آنها آدم‌هاي صالحي باشند حتماً آن آدم‌هاي صالح به وظيفه‌شان كه امر به معروف و نهي از منكر باشد عمل نكردند اين روايت نوراني را مرحوم كليني در كافي هم نقل كرده كه فرشته‌هاي الهي مأمور شدند منطقه‌اي را زير و رو بكنند وقتي نزديك آ‌ن منطقه رسيدند ديدند كسي هست كه اهل نماز شب‌ است گفتند ما عذاب بفرستيم, نفرستيم, وقتي از ذات اقدس الهي سؤال كردند فرمودند اين فقط گرفتار كار خودش است امر به معروف نكرده, نهي از منكر نكرده به فكر اصلاح جامعه نبوده اين دين خدا را حفظ نكرده اين به وظيفه خودش عمل نكرده اين روايت را مرحوم كليني در كافي نقل كرده بنابراين اگر عذاب الهي بيايد و كسي در آن منطقه به وظيفه خودش عمل كرده باشد حتماً خدا او را نجات مي‌دهد جريان قوم موسي اين‌طور بود جريان بسياري از امم اين‌طور بود كه مؤمنينشان را نجات مي‌دادند و كفارشان را تعذيب مي‌كردند.

ایت اله جوادی املی تفسیر سوره عنکبوت
سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.218 ثانیه ایجاد شد.