logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170767)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133478)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123427)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89879)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.    ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
Azam.pormaye Offline
#1 ارسال شده : 1396/05/19 06:13:06 ق.ظ
نقل قول
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال

سلام
آیا صله رحم تنها به معنی رفت و آمد با خویشاوندان است؟ ايا با هر فاميلي حتي اگر مومن نباشد،بايد صله رحم كرد و رفت و امد داشت؟ ايا دوستان و همكاران و همسايگان هم مشمول صله رحم هستند؟

ارسالی در گروه قرآن پویان(reza.m)


كلمات كليدي: صله رحم خويشان فاميل همخون

ویرایش بوسیله کاربر 1396/05/22 01:57:24 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

TM
#2 ارسال شده : 1396/05/19 06:16:58 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

یعنی همواره جویای احوال هم خونهای خودت باشی که در چه اوضاع و شرایطی هستند.

مهمونبازی بهانه ای است برای احوالپرسی که متاسفانه در حال حاضر تشریفات میهمانی دادن اصل شده است
.
reza.m
#3 ارسال شده : 1396/05/19 06:21:29 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

صله رحم بمعنی ارتباط یا دیدار بستگان نیست
صله بمعنی پیوند است
رحم بمعنی مهر و محبت است

پس معنی آن یعنی پیوند و دوستی از روی علاقه و محبت
بنابراین الزاما بمعنی دیدار خویشاوندان نیست


رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ - فتح29

صله رحم به برقراری ارتباط بین مومنین اشاره میکند
یعنی آنها بر طبق همین آیه قرآن
باید همیشه نسبت به یکدیگر مهربان باشند
و این پیوند را حفظ کنند


خلاصه کلام اینکه
صله رحم الزاما بمعنی رابطه داشتن با فامیل و خانواده نیست

بلکه بمعنی رابطه صمیمی بین سایر مومنین میباشد

وقتی کسی از حکم خدا پیروی نمیکند
از نظر خداوند بمعنی خویشاوند نیست
حتی اگر آن شخص پسر حضرت نوح(ع) باشد

قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ - هود 46
TM
#4 ارسال شده : 1396/05/21 06:12:42 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

مطلبتان بسیار عالی است اما صله رحم همان معنا را دارد که عرض کردم و بحث معاشرت با همسایه و برادر دینی در جایی دیگر است.

توجه کنیم دستورات دینی اگر در جاهایی بخش بخش می شود لابد دلیلی دارد.


از جمله مؤیدات که برای خاتمه عرض می کنم فرمایش معصوم است که:
اگر می خواهی کمک و یاری به کسی برسانی اولویت با خویشاوندان مستمندت است.

🍁🍁🍁
زهرا سادات ابوترابی
#5 ارسال شده : 1396/05/21 06:17:38 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

این دو کلمه را ترجمه کنید میشود همان خویشاوندان
در حدیثی خوندم.که دوستانی که بیش از 20 سال با هم رفت و آمد داشته باشند. مثل یک خانواده میشن پس بنا براین جزء صله رحم محسوب میشن

راه های پیوند با خویشاوندان
در آیات قرآنی بر پیوند با خویشاوندان و صله رحم تاکید بسیار شده است. اما این که چگونه می توانیم این پیوند را به بهترین شکل داشته باشیم، پرسشی است که قرآن به آن در آیات چندی پاسخ داده است. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. عفو و گذشت: این که نسبت به خویشان و اشتباهات و خطاهایشان عفو و گذشت داشته باشیم و حتی چنان صفحه را ورق بزنیم که گویی اصلا اتفاقی نیافتاده است.(نور، آیه 22)
2. اطعام و کمک غذایی: یکی از راه های نیک و خوب برای ارتباط خویشاوندی و تقویت آن، اطعام و کمک غذایی به آنان است.(بلد ، آیات ؛ نور، آیه 61)
3. کمک مالی : انفاق و کمک مالی به خویشان از مهم ترین راه هایی است که در قرآن برای پیوند خویشاوندان بیان شده است.(حشر ، آیه 7)
4. کمک در قالب وصیت: از راه های دیگر، کمک در قالب وصیت است ؛ یعنی حتی نسبت به کسانی که بر اساس طبقات ارث چیزی نمی رسد ؛ زیرا با حضور طبقه اول ، به طبقه دوم نمی رسید، ولی می توان در قالب یک امر مستحب برای آنان از ثلث مال میت چیزی در نظر گرفت به ویژه کسانی که از فقر رنج می برند و یا انتظاراتی دارند و میت نیز ثروتمند و دارا است(نساء، آیه 8)
5. احسان و دادن نفقه و صدقه: خویشاوندان نسبت به دیگران اولویت دارند و در این میان خویشاوندان همسایه اولویت بیش تری دارند و باید انفاق و صدقات را به ایشان داد نه به دیگران(بقره، آیه 177)
reza.m
#6 ارسال شده : 1396/05/21 06:23:34 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

در فامیل ممکن است افرادی باشند که نه اعتقادی به خدا دارند و نه قرآن

اگر صله رحم را خویشاوندان معنی کنیم آیا طبق این حدیث باید با این افراد معاشرت داشت؟
مسلما خیر

پس خویشاوندی الزامی برای رفت و آمد نمی آورد

اما اگر بگوییم منظور از صله رحم ( پیوند مهر و محبت ) معاشرت با مومنین است مسلما شخصی که مومن است به خدا و قرآن ایمان دارد

و از طرفی اگر خویشاوندی را در نظر بگیریم ، خویشاوندان واقعی ما مومنین هستند

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ (الحجرات ۱۰)


و همچنین هر خویشاوندی به دلیل خویشاوندی حتما خداشناس نیست و در جامعه امروز ما بعضی از افراد به کفر خود افتخار هم میکنند و خداوند میفرماید با این افراد نشست و برخواست نکنید (النساء ۱۴۰)


خلاصه اینکه منظور از صله رحم معاشرت با مومنین است که هر لحظه آن میتواند سودمند باشد

اگر خویشاوندان ما جزو مومنین هستند شامل این حدیث میشوند

توضیحات من مبنی بر قطع ارتباط با خویشاوندان نیست
صحبت من این است که صله رحم بسیار خوب است اما با مومنین

خویشاوندان مومن
همسایه مومن
دوست مومن
همکار مومن
و ...
زهرا سادات ابوترابی
#7 ارسال شده : 1396/05/22 05:49:54 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

✅پرسش:

صله رحم تا چه حد واجب است؟ حتی با برادری که هر چقدر هم تلفن و پیامک به او می زنیم و مغرورانه همه را رد می کند و .. باید خودمان را کوچک کنیم و مدام تحمیل کنیم تا قطع رحم نکرده باشیم؟

🌺پاسخ:

امام صادق ‌می‌فرمایند: پیوند خویشاوندی خویش را حتی با جرعه‌ای از آب محکم کن. بهترین راه برای خدمت به آنان این است که (حد اقل‌) از تو آزار و مزاحمتی نبینند. (1)

🔹البته باید روشن باشد که منظور از صله رحم،‌ رفت و آمد روزانه نیست؛ صله رحم، حد مشخصی ندارد و می تواند با تلفن، نامه یا پیام از طریق واسطه و مانند آن باشد؛ ولی باید طوری باشد که قطع رحم گفته نشود.

🔺بعضی از فقها فرموده اند: مراد از صله رحم، این است که فرق گذارده شود بین رحم و اجنبی. صله ارحام، متوقف بر مراوده و رفت و آمد با ایشان نیست. با احوال پرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه یا با واسطه هم محقق می شود.

البته در برخی مواقع، استثنائاتی دارد که بستگی به شرایط افراد دارد، از جمله:

1⃣هر گاه کسى در صله رحم نسبت به بعضى از ارحامش به این نتیجه برسد که نه تنها از دیدنش خوشحال نشده، بلکه ناراحت مى‏شود یا هتک حرمت یا آزار انسان گردد، صله رحم واجب نیست. (2)

2⃣ ارحامى که آشکارا گناهان مى‏کنند و یا هنگام رفتن به خانه آن ها موجب غیبت و دعوا و دلخوری می شود، اگر قطع رابطه موجب آگاهی آن ها می شود، لازم است قطع رابطه شود. (3) (البته در مورد پدر و مادر و خواهر و برادر، نیاز است در صورت وجود مشکل، مسئله جداگانه استفتا شود. ) دراین باره می توانید با بخش فقه و احکام مرتبط شوید و طبق نظر مرجع تقلیدتان عمل نمایید.

🔺هر چند در این باره برخی بزرگان مانند آیت الله خویی و تبریزی که قائل به عدم قطع ارتباط هستند و برای این صله رحم کیفیاتی خاص را در نظر گرفته اند و مضمون سخن ایشان بدین شرح است که :

🔹اگر ارتباط ما با بعضی از خویشان و رفت و آمد به منزلشان باعث ناراحتی آنها شود و یا باعث اهانت به ما شود باز وظیفه ی صله رحم از بین نمی رود و در اینصورت باید به روشهای دیگر که باعث چنین مشکلی نمی شود ارتباط حفظ شود مثلا بدون رفتن به منزل آنها تلفنی حال آنها را سالیانه جویا شویم و یا حتی غیر مستقیم به آنها توجه داشته باشیم و از دیگران احوال آنان را بپرسیم یا غیر مستقیم به آنان کمک کنیم چه کمکهای مالی و چه حمایت زبانی از آنان در مقابل دیگران. به هر حال نباید با ارحام چون غریبه ها رفتار کرد و با وجود تمام بی محبتیها به هر نحو ممکن در مواقع مختلف ارتباط خود با آنان را نشان دهیم(4).

📚پى ‏نوشت‏ ها:
1. شیخ عباس قمی، سفینة ‌البحار، ج 1، ص 514، دار الاسوة، تهران، 1422ق.
2. آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات، ج 3، ص 69.
3. همان.
4. استفاده شده از صراط النجاة مرحوم تبریزی و خوئی ج 3 ص 294.



🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
TM
#8 ارسال شده : 1396/05/22 05:56:08 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

خویشاوندان انسان حامی و پشتیبانان او در مشقات و سختیها هستند همه انسانها نسبت به همخون خود غیرت دارند و این احساسی غریزی در وجود انسان است که هرچه خویشاوندان بیشتر و خوش نامتری داشته باشد حس افتخار می کند و اعتماد بنفس ویژه ای به او می دهد و موجب می شود بخاطر تعلق به این طایفه و خویشاوندان با عملی ناپسند وجهه اقوامش را زیرسوال نبرد زیرا که این وابستگی خویشاوندی موجب می شود مورد مواخذه قرار بگیرد.

باید پیوند خویشاوندی محکمتر شود و صله رحم کاری بسیار مهم در تداوم و استحکام این مهم است .

خویشاوندان شامل بزرگان فامیل و جوانان و بچه ها هستند و در میان خود رسوماتی دارند که قوانین آن خاندان است.

خانواده کوچکترین نهاد اجتماعی است که در دل یک فامیل مدیریت می شود.


متاسفانه پیوندهای خانوادگی و خویشاوندی در غرب شکسته شد و فردگرایی که بسیار سم مهلک برای بشریت است نهادینه شد. و می بینیم که‌متاسفانه غربزدگان این پیوندها را دست و‌پاگیر و تمسخرآمیز می انگارند.


بقول معروف دست خدا با جماعت است و همیشه از طرف خداوند جمعهای اینچنینی قداست دارد چون در آن رشد وجود دارد.
تعاون و مشورت و همکاری و همیاری و داوری و تربیت و تفریح و تشویق و تنبیه و ... همگی تحت عنوان همخونی در این نهاد گرد آمده است که موجب رشد است.

کاش انقلابی در جهت پررنگ کردن صله رحم اتفاق می افتاد که البته رسانه نقشش مهمتر است که اهمالکاری آن موجب فرار افراد یک خاندان از یکدیگر شده تحت بهانه: فضولی در زندگی تعطیل شود و خرجها به زندگی خود مصروف شود
.


سیاست تجملگرایی در مهمانیهای خویشاوندان نیز ورود پیدا کرده و موجب کم شدن صله رحم و سست شدن پیوندهای خونی شده است.
Toktam
#9 ارسال شده : 1396/05/24 01:05:52 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

یک توضیح کوچک در مورد صله رحم
درست است که رحم که جمع آن ارحام است در یک معنا به نزدیکان انسان اشاره دارد

اما از آنجایی که انسان در تعریف خداوند فقط به مومن گفته میشود بنابراین نزدیکان یک مومن، سایر مومنین هستند
و نه الزاما همسر یا فرزند یا افراد خانواده و فامیل که در معنای متعارف بین خودمان قرار میگیرند
و چنانچه آنها به هر عنوان خود را در مسیر خداوند قرار ندهند نه تنها هیچ الزامی حتی به دیدار آنها نیست بلکه اگر لازم باشد باید از آنها دوری کرد


پیامبر-ص عمویی داشت بنام ابوالحکم که در اثر دشمنی با پیامبر-ص به ابوجهل لقب گرفت و عموی دیگری داشتند که لقب ابولهب گرفت
آیا وقتی راه این دو عمو مشخص شد
هیچ رابطه یا رفت و آمدی بین پیامبر-ص و آنها صورت گرفت؟
آیا در مناسبتها و سال نو و گردهمایی های خانوادگی یکدیگر شرکت میکردند؟
آیا حمزه سید الشهداء که عموی دیگر پیامبر-ص بود بخاطر اسلام رابطه اش با این دو برادر قطع نشد؟
و آیا حمزه به دیدار همین دو برادرش میرفت و یا حتی جویای احوال آنها میشد؟
یا اینکه حتی در صورت لزوم بر ضد آنها و به نفع پیامبر-ص در جنگ شرکت مینمود؟

جوابها کاملا مشخص است

آیا ابراهیم بقول خداوند از پدر خوانده خود جدا نشد آنهم به این دلیل که راه خدا را قبول نکرد؟
آیا زن فرعون از همسرش بخاطر دین موسی-ع جدا نشد؟

آیا خداوند بدلیل حفظ ایمان یک پدر و مادر فرزند آنها را حتی قبل از سن تکلیف بدست خضر-ع به قتل نرسانید که بجای آن خداوند فرزند صالحی به آنها بدهد؟

این موارد نمونه های کوچکی از رفتار نهایی ما با کسانی است که بالاترین بی احترامی را به پروردگار عالمیان انجام میدهند یعنی عدم پذیرش کلام خداوند
چه برسد به اینکه جزو کسانی باشند که خدا و رسول و دین را مسخره کنند

پس صله رحم در اسلام یعنی دیدار و حفظ روابط با مومنین
چه این مومن همسر باشد یا فرزند یا خانواده و یا از میان غریبه ها


یادمان باشد که بسیاری از کسانی که میشناسیم و چه بسا با آنها به عناوین مختلف خویشاوندی داریم اگر در راه خدا نباشند حتی از عالم برزخ ببعد با ما نخواهند بود و یک ابد در جهنم گرفتار خواهند شد و هیچ دیدار یا نسبتی بین ما و آنها نخواهد ماند
پس مبادا بخاطر بدست آوردن دل آنها خدای مهربان را آزرده کنیم

ویرایش بوسیله کاربر 1396/05/24 01:10:15 ق.ظ  | دلیل ویرایش: Edit

TM
#10 ارسال شده : 1396/05/24 01:18:07 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

مگر شما دیده اید که پیامبر ارتباط خویشاوندی را با عمویش قطع کرد؟

مگر از معاشرت نکردن حمزه با برادرش خبر دارید؟

مگر مؤمن بودن و منافق بودن را می توان از ظاهر آدمها فهمید؟

چه بسیار کافران ظاهری که در باطن مؤمنانی در سطوح بالا بوده اند.


مفهوم ظاهری آیات را براحتی کنار نگذارید و از طرف خود و به سلیقه خود معنا نکنید...اصل در ظهور معنا از لفظ است.


در روایت نیز در اصول کافی داریم که فردی به نزد امام صادق علیه السلام رفت که از خویشاوندانم بر جانم بیمناکم آیا قطع ارتباط کنم؟ امام صادق فرمود به هیچ وجه...


آیا همه این مطالب در کنار هم موجب نمی شود معنای صله رحم را در معنای واقعی خود بگیریم که موجب هدایت همخونان ما می شود؟


اینهمه از طرف قرآن داریم که دعوت به صبر می کند صبوری در همین عرصه هاست دیگر.

در روایت داریم در میان هر خانواده و طایفه ای فردی هست که برایشان پیغمبری می کند و موجب هدایتشان می شود.


این مطالب واقعی است و سرسری نگیریم...


ارتباط با مؤمن نیز در جای خود توصیه شده است و منکر آن نیستیم اما بحث صله رحم چیزی دیگر است... دقت کنیم و واقع بین باشیم.

🍁🍁🍁

مؤمن با این رفتار که فقط با همفکرانش معاشرت کند نه صبرش سنجیده می شود و نه ایمانش اصلاحگر خواهد بود مؤمن با این معنای شما منزوی می شود و این به صلاح اسلام نیست.
Toktam
#11 ارسال شده : 1396/05/27 04:41:09 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
در جنگ بدر ابوجهل جلوی پیغمبر به جنگ میرود

به نظر شما پیغمبر ص که در جنگ بدر جلوی ابوجهل و لشکر کفار قرار میگیرند رفت و آمد خویشاوندی را با ابوجهل ادامه دادند !!!!!!!

درباره ابولهب آیه ۱ سوره المسد نازل شده
به گونه ای آبروی ابولهب که خود را از بزرگان عرب میدانست با نزول این آیه رفت و شما همچنان فکر میکنید با پیغمبر ص رفت و آمد خانوادگی داشته است !!!!!

حمزه ع عموی پیغمبر ص


اولین فرمانده نظامی اسلام بود و در نبردهای اولیه و منجمله نبرد مشهور «غزوه بدر» سپاه مسلمانان را رهبری می‌کرد.

و همچنان فکر میکنید با برادرشون رفت و آمد داشتن !!!!!!
reza.m
#12 ارسال شده : 1396/05/28 05:18:51 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

مومن با کافر نباید معاشرت داشته باشد
مگر اینکه مجبور باشد
آیا واقعا ما مجبوریم با بعضی از افراد فامیل و یا دوست و آشنا معاشرت کنیم؟

مسلما خیلی از معاشرتهای ما به دلیل وقت گذرانیست

آیا حضور در مجلسی که با یک مومن میتوان در مورد خداوند و قرآن صحبت کرد بهتر است یا جمعی که در آن عده ای خداوند را انکار میکنند و این کار را با افتخار انجام میدهند؟
_________________

آیه قرآن کریم ۲۸ سوره ۳. آلعمران

لَّا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَن تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً ۗ وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ۗ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ



مؤمنان نباید مؤمنان را رها کنند و کافران را به جای ایشان به دوستی گیرند، و هر که چنین کند وی را در چیزی از (رحمت) خدا نیست - مگر آن که (ناچار شوید و) خویشتن را از (اذیّت و آزار) ایشان مصون دارید و (به خاطر حفظ جان خود تقیه کنید) - و خداوند شما را از (نافرمانی) خود برحذر میدارد و بازگشت (همگان) به سوی او است.

پس در صله رحم ( پیوند مهربانی ) اولویت نه خویشاوندیست و نه دوستی و ....
اولویت با مومن بودن است
TM
#13 ارسال شده : 1396/05/28 05:21:27 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
معاشرت با مومنان در عمیقترین حالت معاشرت انجام می گیرد اما این دستور قرآن است که و معاشرت با خویشان نیز انجام شود که دارای برکاتی است تنها بدین خاطر که خویشاوند ما هستند نه اینکه مومن است یا کافر؟


اینکه در جمع خویشان کاری نکنیم که برخی از آنها باورهایمان را به تمسخر نگیرند نیز هنر می خواهد که آموزه های دینی در این رابطه کارگشاست.


از طرفی پی در پی عرض کردم مصادیق صله رحم بسیار است و تنها خلاصه در رفت و امد و‌دید و بازدید و میهمانی نیست مصداق اقلش همان احوالگیری است.
reza.m
#14 ارسال شده : 1396/05/29 06:08:32 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
برکات رفت و آمد با خویشاوند کافر بیشتر است؟
یا قطع رابطه با آن فامیل؟
TM
#15 ارسال شده : 1396/05/29 06:09:45 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
این داستان را بسیار شنیده ایم که فردی یهودی مدام رسول الله را آزار می کرد و از بام خانه اش خاک و زباله و شکمبه گوسفند در زمان عبور ایشان بر سرشان می ریخت تا اینکه روزی از این اقدام او اثری نبود پیامبر پیگیر او شد که گفتند بیمار است و به عیادتش رفت و او را خجل کرد که گویا او بواسطه همین حسن خلق و حسن معاشرت رسول الله ایمان به اسلام آورد.

ببینید حسن خلق و احوالگیری چقدر دلها را نرم می کند؟ پس چرا این عمل را در مورد طایفه و خویشان خود انجام ندهیم که ظرفیت بیشتری در جلب محبت آنها در آنها وجود دارد؟

رسول الله فرمود: انی بعثت لمکارم الاخلاق


اگر شما مصادیق مختلف صله رحم را در نظر آورید قطعا برکات بیشتر است.


ویرایش بوسیله کاربر 1396/05/29 06:10:53 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

باقری
#16 ارسال شده : 1396/05/29 06:12:27 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
سلام علیکم.
با کسانی که راغب به رفت و آمد با ما هستند، رفت و آمد کنیم و با کسانی که به ما راغب نیستند، قطع سلام نکنیم.
reza.m
#17 ارسال شده : 1396/05/31 05:34:57 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

سلام یکی از نامهای خداوند است

اگر به کسی سلام میکنیم در حقیقت درخواست از خداوند است برای قرار گرفتن آن شخص در سلام خداوند

سلام خداوند یعنی سلامت محض
یعنی پاک شدن از هر نوع غل


وقتی تاکید شده اگر به کسانی که راغب نیستند با شما رفت و آمد کنند و یا برعکس سلام کنید یعنی قرار گرفتن در شرایط سلام و از بین رفتن مواردی که باعث جدایی شده
TM
#18 ارسال شده : 1396/05/31 05:36:23 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
سلام به معنای صلح و سلامت و آشتی است وقتی دو نفر به هم می رسند با گفتن سلام به هم اظهار آشتی و صلح نسبت به هم دارند یعنی جان و آبرو و مال و ناموست از طرف من در امنیت است و هیچ ضرری از من به تو نمی رسد.
Farhang
#19 ارسال شده : 1396/05/31 05:41:19 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
افرادی مثل ابولهب و ابوجهل که دشمن هستند را نمیتوان مصداق برخورد با همه خویشان در نظر گرفت.قطع رابطه با دشمن مسلم ،اصلی عقلی است.

احسان به همه خویشان،همسایگان و ...بدون درنظر گرفتن دین و آیین شان واجب است.

وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ 
وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ

وطبق ایه ۸و۹ سوره ممتحنه،فقط از دشمنان درحال جنگ ،منع شده است.
لذا با دسته بندی خویشان و دوستان معمولی و متعارف خود ،به کافر و مومن ، برداشتی ناموجه و غیر معقول از قران ارایه ندهیم.

ارحام،در کوچکترین محدوده خود،افراد هم خون و بستگان و در برداشت برخی دیگر از مفسران،همه انسانها را در بر می گیرد
.
عبدالله رضایی
#20 ارسال شده : 1396/06/08 11:11:53 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
با سلام
اینکه آمده است صله رحم منظور کسانی که از طریق رحم اتصال داشته و دارند .
این کار از هر طریقی میسر می باشد . حضوری ، حتی تلفنی قابل قبول است . به صورتی که قطع رحم نشود . یعنی قطع کامل رابطه .
reza.m
#21 ارسال شده : 1396/06/08 11:22:39 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

بعضی از افراد میگویند منظور از صله رحم فقط خویشاوندان هستند

اما همانطور که جناب فرهنگ اشاره کردند منظور از ارحام همه انسانها هستند
که من یک مورد دیگر به آن اضافه میکنم و آن مومنین هستند چون در آیات قرآنی نیز اگر دقت کنیم اولویت دوستی با مومنین هست

اگر شخصی با خداوند دشمنی داشته باشد باز هم نیاز به صله رحم هست؟

ویرایش بوسیله کاربر 1396/06/09 08:05:38 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

عبدالله رضایی
#22 ارسال شده : 1396/06/09 08:08:34 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
اگر پدر و مادر باشند و در شخص اثر گذار نباشند قطع رحم کامل نکند . اما اگر بر شخص اثر گذار باشد و والدین نباشند قطع رحم ایراد ندارد .

اگر تاریخ اسلام را نگاه کنیم . افرادی که به پیامبر ایمان می آوردندو پدرانشان در لشگر کفر بودند ، پیامبر می فرمود شما با پدرت درگیر نشو
Toktam
#23 ارسال شده : 1396/06/10 12:40:49 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

اگر محاربه با خداوند و اسلام درکار نباشد و کافر باشند باز هم صله رحم مشکلی ندارد


اما زمانیکه در جمعی قرار بگیریم که قرار است حرفهایی بشنویم و توهین به مقدساتمان باشد قطع رحم کاملا منطقی است

در زمان خودمان هم امثال ابوجهل و ابولهب ها زیاد هستند و شاهد توهینها هم هستیم

و البته کاملا با شما موافقم که بحث پدر و مادر کاملاااااا متفاوت است
ali Offline
#24 ارسال شده : 1400/06/01 09:33:48 ق.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
صله رحم به معناي حب خويشان نيست

علامه طباطبايي در تفسير ايه 23 سوره شوري نكته جالبي دارد كه صله رحم ،حب و مودت به خويشان نيست.

مودت به قربى نمى تواند كنايه از صله رحم باشد

آرى اسلام هرگز مردم را دعوت نمى كند به اينكه خويشاوند خود را به خاطر اينكه خويشاوند است دوست بدارند، بلكه آن محبت به خويشاوندى كه اسلام بشر را بدان خوانده ، محبت فى اللّه است ، بدون اينكه مسأله خويشاوندى كمترين دخالتى در آن داشته باشد. البته اسلام اهتمام زيادى به مسأله قرابت و رحم دارد، اما به عنوان صله رحم ، و اينكه با رحم قطع رابطه نكنند، و از دادن مال عزيز و مورد حاجت خود به ارحام فقير مضايقه ننمايند، نه به عنوان اينكه رحم خود را دوست بدارند، چون اسلام بر هر محبتى به جز محبت به خدا خط بطلان كشيده .

و ما نمى توانيم بگوييم كه مودت به قربى در آيه شريفه كنايه است از همين صله رحم و احسان به ايشان و انفاق مال به آنان ، چون در آيه شريفه هيچ قرينه اى نيست كه دلالت كند بر اينكه معناى حقيقى مودت منظور نيست ، بلكه صله رحم منظور است ، چون صله رحم مسأله ديگرى است و حب فى اللّه مسأله اى ديگر.
Guest
#25 ارسال شده : 1402/08/08 09:19:58 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

خدا اهميت رحامت را در كنار اهميت ارتباط با خودش ذكر كرد فرمود و اتقوا الله الّذي تسائلون به و الارحام , وقتي خدا بخواهد به يك چيزي اهميت بدهد آنرا در كنار خود ذكر مي‌كند مي‌فرمايد حق خدا و حق رحم را حفظ كنيد اين كه در اول سوره نساء آمده است و اتقوا الله الذي تسائلون به و الارحام براي اهميت دادن به مسئله صله رحم است

البته امر الله به ان يوصل و آنكه كافر هست
وقتي خداي سبحان در قرآن به ما مي‌فرمايد كه شما ملت پدرتان ابراهيم را حفظ كنيد بعد مي‌فرمايد ان اولي الناس بابراهيم للذين اتبعوه و هذا النبي و الذين آمنوا , بهترين گروهي كه شايسته است راه ابراهيم(سلام الله عليه) را طي كند شمائيد بعد مي‌فرمايد ابراهيم خليل هم خودش فرمود اني بريءٌ منكم هم به همراهانش دستور داد كه با او هم صدا بشوند فرمود انا برآؤُا منكم هم خودش تنها فرمود من از رحم و عموي بت پرست بيزارم و هم مؤمنين تابع ملت ابراهيم(سلام الله عليه) با او هم‌صدا شدند گفتند نحن برئاء منكم
بعد قرآن به ما مي‌فرمايد اين روش روش ملت ابراهيم است پيداست صله رحم در جايي است كه آنها مؤمن باشند اگر كافر باشند اين رحامت قطع است مگر در حد امر به معروف و نهي از منكر

اين را مرحوم كليني(رضوان الله تعالي عليه) نقل مي‌كند كه عبد الرحمن ظاهراً دم در كسي ايستاده بود امام ششم(سلام الله عليه) فرمود اينجا چه مي‌كني عرض كرد اينها از ارحام من هستند آمدم صله رحم اينجا منزل دايي من است فرمود مگر نمي‌داني او در مسير سعادت نيست رفت و آمد با دايي كه در مسير سعادت نيست ممنوع است چرا آمدي
اينجا يك وقت انسان مي‌رود به عنوان نهي از منكر آن مسئله صله رحم نيست آن رحم امت اسلامي است
يك وقت به عنوان ديد و بازديد مي‌رود كه او را از اين رفتن خوشحال كند با اينكه مي‌داند او كافر است و نفعي هم نمي‌برد اين است كه آنجا سخن از نحن برئاء منكم است
در نهج‌البلاغه اين بيان هست كه حضرت امير(سلام الله عليه) فرمود ما همه يك قبيله بوديم امتيازي بين ما و شما نبود باهم زندگي مي‌كرديم اما يك امري آمده ما را دو گروه كرده شما نپذيرفتيد ما پذيرفتيم لذا صفتان جدا شد فرمود ما قبل از اسلام باهم بوديم, قبيله بوديم, بسته بوديم, فاميل بوديم, عشيره بوديم, با هم بوديم, اختلافي هم نداشتيم اما حق آمد ما پذيرفتيم شما نپذيرفتيد صفهايمان جدا شد
در اين كريمه فرمود و الذين يصلون ما امر الله به ان يوصل آنچه كه انسان بايد وصل بكند از اين رحامتهاي خانوادگي تا برسد به اصل جامعه اسلامي و امت اسلامي

ايت اله جوادي املي- تفسير سوره رعد

پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.278 ثانیه ایجاد شد.