آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:52565)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:43204)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:33711)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:26612)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر و فهم سوره واقعه:سه نوع حيات اخروي و سه نوع حيات برزخي براي افراد مختلف    تدبر و فهم سوره مرسلات:واي بر مكذبين    آغاز ثبت نام دوره جديد آموزش مجازي روش فهم بهتر قران    تدبر و فهم سوره مطففين:كم گذاشتن از حقوق مردم،تمسخر مومنان و افسانه خواندن آيات:ناشي ازانكارمعاد       آخرین رویداد تالار: خلاصه سخنان آقایان فرهنگ،بهجت پور و حری در برنامه بررسی کتاب روش فهم ساده قران      

توجه

Icon
Error

admin Offline
#1 ارسال شده : 1396/10/25 02:41:27 ب.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 288

5 تشکر دریافتی در 5 ارسال

تدبر در سوره شمس-ترجمه و تفسير خلاصه و پرسش و پاسخ سوره شمس

💠پاراگراف اول

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ﴿١﴾ سوگند به خورشيد و تابندگى ‏اش«۱»

وَالْقَمَرِ إِذَا تَلاهَا ﴿٢﴾ سوگند به مه چون پى [خورشيد] رود«۲»

وَالنَّهَارِ إِذَا جَلاهَا ﴿٣﴾ سوگند به روز چون [زمين را] روشن گرداند«۳»

وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا ﴿٤﴾ سوگند به شب چو پرده بر آن پوشد«۴»

وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا ﴿٥﴾ سوگند به آسمان و آن كس كه آن را برافراشت«۵»

وَالأرْضِ وَمَا طَحَاهَا ﴿٦﴾ سوگند به زمين و آن كس كه آن را گسترد«۶»

وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿٧﴾ سوگند به نفس و آن كس كه آن را درست كرد«۷»

فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿٨﴾ سپس پليدكارى و پرهيزگارى‏ اش را به آن الهام كرد«۸»

قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا ﴿٩﴾ كه هر كس آن را پاك گردانيد قطعا رستگار شد«۹»

وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿١٠﴾و هر كه آلوده‏ اش ساخت قطعا درباخت«۱۰»

🔸💦رستگاری و فلاح انسان در تزکیه نفس و تقوای الهیست.



💠پاراگراف دوم

کَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا ﴿١١﴾ [قوم] ثمود به سبب طغيان خود به تكذيب پرداختند«۱۱»

إِذِ انْبَعَثَ أَشْقَاهَا ﴿١٢﴾ آنگاه كه شقى ‏ترينشان بر[پا] خاست«۱۲»

فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْیَاهَا ﴿١٣﴾ پس فرستاده خدا به آنان گفت زنهار مادو ‏شتر خدا و [نوبت]آب‏خوردنش را [حرمت نهيد]«۱۳»

فَکَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاهَا ﴿١٤﴾
و[لى] دروغزنش خواندند و آن [ماده‏ شتر] را پى كردند و پروردگارشان به [سزاى] گناهشان بر سرشان عذاب آورد و آنان را با خاك يكسان كرد«۱۴»

وَلا یَخَافُ عُقْبَاهَا ﴿١٥﴾و از پيامد كار خويش بيمى به خود راه نداد«۱۵»

🔸💦عاقبت سرکشان و طغیانگران هلاکت است

🔖درس سوره:

💫. راه نجات از هلاکت تزکیه نفس وتقوای الهی است 💫


خانم شهره شهروزی

كلمات كليدي:تزكيه رستگاري ثمود نفس اشقي
به ناز Offline
#2 ارسال شده : 1396/10/27 04:34:50 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 218

تشکرها: 1 بار
💫به نام خدا 💫


پاراگراف 1⃣ آیات 1-10
خداوند تمام وسایل مادی و معنوی را برای انسان ها مهیا کرده با هدف پیمودن راه_سعادت یعنی فلاح و رستگاری.

پاراگراف2⃣ آیات 10-15

عاقبت مرگبار طغیانگران و ذکر نمونه ای از اقوام عصیانگر که به خاطر ترک تهذیب نفس در شقاوت ابدی فرو رفتند و گرفتار عقوبتی سخت شدند.

💢درس سوره :

قسم به یازده موضوعمهم از عالم خلقت وذات پاک خداوندمبنی بر اینکه فلاح ورستگاری انسان در گرو تهذیب نفس وتزکیه است





🔖نکته قابل توجه این سوره

فالهمها فجورها وتقویها

💢هنگامی که انسان خلقتش تكميل شد خداوند «بايدها ونبايدها» را به او تعليم كرد در نتيجه وجودي است كه ميتواند برتر از فرشتگان وملائكه گردد .
رسيدن به اين مقام در گرو رام كردن نفس است.


خانم شکیبا
به ناز Offline
#3 ارسال شده : 1396/10/27 04:36:39 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 218

تشکرها: 1 بار
نكات جالبي از سوره شمس-ارتباط لغات سوره شمس با شتر

فراز اول
آیات ۱ تا ۱۰

❣عصاره فراز :
قسم به آفریده های باعظمت خداوند و آفرینش نفس که همانند آنهاست و اینکه که نتیجه فجور (آزاد گذاشتن نفس) همان دسی (آلوده و پست شدن نفس) و نتیجه تقوی (حفظ کردن نفس)، تزکیه نفس (تربیت و نمو صالح) است

فراز دوم
آیات ۱۱ تا ۱۵

❣عصاره فراز
خداوند با حکایت قوم ثمود (برای تفهیم آیات قبل) نشان میدهد که انسان ها با پشت کردن به حق و تکذیب حق، نفس را طغیانگر (پوشاندن حق) میکنند و و آنرا به سوی شقی ترین آن میکشانند و از عاقبت آن نمیترسند

🔰درس سوره:

نتیجه فجور (آزاد گذاشتن نفس) سقوط آن و شقی شدن آن
و نتیجه تقوی (حفظ کردن نفس) تزکیه (تربیت و رشد صالح نفس) و رستگاری است


🔰⚜🔰نکات سوره:


📎❗️ نفس مانند آفریده های خدا شش گانه ثبات و عظمتی دارد.

📎❗️ نفس می تواند مانند خورشید نوربخش و تاثیر گذار (عین حق)
و یا مانند ماه بدون نور و تاثیر پذیر (عین باطل)
مانند روز جلوه گر (حق) و یا مانند شب پوشاننده (حق) باشد
مانند آسمان (کهکشان) پهناور و باعظمت (عظمت حق)
و مانند زمین که نقطه ای در کهکشان است (کوچکی و بی ارزش بودن باطل)

📎❗️ همانند شتر ماده اگر رها شود طغیان میکند نفس نیز نباید آزاد گردد.

📎❗️ شتر تنها حیوانی است که نمیتواند بدون صاحب بماند مانند نفس که باید صاحبی بر اعمال آن نظارت کند.

📎❗️همانگونه که با پی کردن شتر (کشتن نفس) او را به خاک انداختند خودشان نیز با خاک یکسان شدند.

♻️⚜♻️⚜ تاملي در معاني برخي لغات سوره شمس

بعث: برخیزانیدن ناقه را. (منتهی الارب ) (آنندراج ). برخیزانیدن ماده شتر. (ناظم الاطباء) (دهخدا)
بعث ---> انبعث (باب انفعال)

باب انفعال در چهار معني به كار ميرود:
1. مطاوعه
2. مبالغه
3. براي اصل فعل
4. براي رسيدن به چيزي 

به گفته ي شيخ رضي الدين فقط افعال علاجي (افعال ظاهري) به اين باب مي روند ،‌زيرا باب انفعال براي مطاوعه مي باشد و مطاوعه يعني اثر پذيري و اثر پذيري در افعاليست كه حدث آن ها توسط چشم قابل رويت است مانند :‌كسر ( شكستن) و قطع (قطع كردن).


سقی: پوستکی که در آن آب زرد باشد و از شتر بچه می شکافد. (دهخدا)
شقی : برآمدن دندان نیش شتر (دهخدا)

کاذب شدن ماده شتر یعنی گشنی کردن و دم برداشتن و باردار نگردیدن

کذّب: بد حرکت کردن شتر در سیر. یا قادر نبودن قوم بر شب رفتن (دهخدا)



خانم هادیان زاده

ویرایش بوسیله کاربر 1396/11/03 09:04:06 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#4 ارسال شده : 1396/10/27 04:38:17 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 218

تشکرها: 1 بار
بنام خدا

🔶تدبردرسوره شمس🔶


بسم الله الرحمن الرحيم

و الشمس و ضحئها (1)
و القمر إ ذا تلئها (2)
و النهار إ ذا جلئها (3)
و اليل إ ذا يغشئها (4)
و السماء و ما بنئها (5)
و الا رض و ما طحئها (6)
و نفس و ما سوئها (7)
فأ لهمها فجورها و تقوئها (8)
قد اءفلح من زكئها (9)
و قد خاب من دسئها (10)

1 - به خورشيد و گسترش نور آن سوگند!
2 - و به ماه در آن هنگام كه بعد از آن در آيد
3 - و به روز هنگامى كه صفحه زمين را روشن سازد
4 - و قسم به شب آن هنگام كه صفحه زمين را بپوشاند
5 - و قسم به آسمان و كسى كه آسمان را بنا كرده .
6 - و قسم به زمين و كسى كه آن را گسترانيده .
7 - و سوگند به نفس آدمى و آن كس كه آن را منظم ساخته ،
8 - سپس فجور و تقوا (شر و خير) را به او الهام كرده است
9 - كه هر كس نفس خود را تزكيه كرده ، رستگار شده
10 - و آن كس كه نفس خويش را با معصيت و گناه آلوده ساخته ، نوميد و محروم گشته است


🔸درب پاراگراف:ایات ۱تا۱۰

سوگند به پدیده های متضاد آفرینش وسوگندبه نفس(باگرایشهای فطری متضاد) که رستگاری درگروتزکیه نفس است وپیروی ازنفس محرومیت از رستگاری رادنبال خواهد داشت


كذبت ثمود بطغوئها (11)
إ ذ انبعث اءشقئها (12)
فقال لهم رسول الله ناقة الله و سقيها (13)
فكذبوه فعقروها فدمدم عليهم ربهم بذنبهم فسوئها (14)
و لا يخاف عقبها (15)

11 - قوم ثمود بر اثر طغيان (پيامبرشان را) تكذيب كردند.
12 - آنگاه كه شقى ترين آنها بپاخاست .
13 - و فـرسـتـاده الهـى (صـالح ) به آنها گفت ناقه خدا را با آبشخورش واگذاريد (و مزاحم آن نشويد).
14 - ولى آنـهـا او را تـكـذيـب نـمـودنـد و نـاقـه را پـى كردند و به هلاكت رساندند، لذا پروردگارشان آنها را به خاطر گناهى كه مرتكب شده بودند در هم كوبيد و سرزمينشان را صاف و مسطح نمود!
15 - و او هرگز از فرجام اين كار بيم ندارد


🔸درب پاراگراف :ایات ۱۱تا۱۵

فساد وهلاکت جامعه درعدم تزکیه وطغیان نفس، حتمی است




♻️ درس سوره:

پیامدفردی واجتماعی عدم تزکیه ، هلاکت (محرومیت از رستگاری ) است


خانم الهه سادات خدایی
به ناز Offline
#5 ارسال شده : 1396/10/27 04:39:53 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 218

تشکرها: 1 بار
پرسش و پاسخ تدبر كنندگان در سوره شمس:


سئوال :ايا درب فراز دوم را ميتوان اين گونه بيان كرد:؟
فساد وهلاکت جامعه درتبعیت از انسان تزکیه نشده حتمی است

پاسخ:
در ایه 14تکذیب عمومی و فعل جمع بکاررفته.یعنی همه انها این حالت را داشتند.تاکید ایه بر تبعیت از یک نفر نیست.ضمن انکه شقی ترین یک قوم،لزوما یک نفر هم نیست

در اینجا که تعداد قسم ها زیاد است،خود این مقسم به ها و ارتباط انها با پیام ،نیز حاوی نکته است اما لزوما در درب فراز،اثر گذار نیست.

ویرایش بوسیله کاربر 1396/10/30 10:21:43 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#6 ارسال شده : 1396/10/27 04:41:32 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 218

تشکرها: 1 بار
❓تدبر و پرسش و پاسخ در سوره شمي

پرسش:خانم خدایی

پاراگراف دوم با ایه ۱۱شروع شده که طغیان وتکذیب قوم ثمود رامطرح کرده ودرآیه ۱۴نیز مجددانرامطرح نموده وهلاکتشان راقطعی کرده است
اما

۱ـچرا دراین سوره ایه ۱۲یعنی اذانبعث اشقیها (شقی ترین جمع یا مفرد)درتوضیح ایه ۱۱اورده شده؟

۲ـکاربرد معنایی «اذ » درسوره هایی که خطاب به پیامبراست معمولا به یاد اور می باشد دراینجا که ایه قبل حکایت قوم طغیانگراست کاربرد معنایی ان چیست؟ایا تبعیت نیست؟

۳ـدرسوره هایی که شروع با ذکر مکرر قسم است مثل سوره لیل وشمس

وباتوجه به اموخته هایمان دراولین دوره تدبرکه:درب پارگراف باید طوری مطرح شود که نه بتوان جمله ای اضافه ونه جمله ای کم کرد البته بعدازتعیین درس سوره میتوان تغییراتی دران بوجود اورد

که خب بعضی ایات رابا قرینه معنایی ایات دیگر میتوان ذکر نکرد
ولی:می بینیم که از ده ایه ابتدایی سوره شمس ۷ ایه فقط قسم وتاکید خداونداست
ایا حذف کامل این ۷ایه یا ذکرقسم در تعیین درب پاراگراف ازنظر ساختاری خللی دران وارد نمیکند؟

پاسخ : اقای فرهنگ 👇

سلام و تقدیر از توجه شما

در پاسخ به قسمت اول سئوال

" ﺁﻳﺎﺕ 11 ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺳﻮﺭﻩ ﻳﻚ ﺷﺎﻫﺪ ﻋﻴﻨﻰ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺧﺎﺏَ ﻣَﻦْ ﺩَﺳﱠﱠﺎﻫﺎ ﻛﻪ ﻗﻮﻡ ﺻﺎﻟﺢ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺻﺎﻟﺢ ﺭﺍ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻳﻌﻨﻰ ﻗﻠﻮﺑﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﮔﺮﻓﺖ، ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺗﻘﻮﺍﻯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ، ﻣﺼﺪﺍﻕ «ﺧﺎﺏ» ﻭ ﻧﻮﻣﻴﺪﻯ گردیدند." -تفسیر احسن الحدیث

پاسخ تكميل تر سئوال يك و دو را در پست ارسالي من از سوره شمس (پست پايين)ميتوانيد ملاحظه كنيد.

در خصوص سئوال سوم،همانطور كه درکلام بشر هم هست،در جاهایی که قسم ،داریم جواب قسم،لب مطلب و مراد گوینده است

در اینجا که تعداد قسم ها زیاد است،خود این مقسم به ها و ارتباط انها با پیام ،نیز حاوی نکته است اما لزوما در درب فراز،اثر گذار نیست.

ویرایش بوسیله کاربر 1396/10/30 10:20:16 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

farhang Offline
#7 ارسال شده : 1396/10/28 09:07:19 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 537
Iran (Islamic Republic Of)

25 تشکر دریافتی در 18 ارسال
عصاره فرازها و درس سوره شمس-نکات و پرسش و پاسخ در سوره شمس

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا {1}سوگند به خورشيد و تابندگى ‏اش {1}وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا {2}و سوگند به مه چون پى [خورشيد] رود {2}

وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا {3}و سوگند به روز چون [خورشید را] آشکار گرداند {3}
وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا {4}و سوگند به شب چو پرده بر آن (خورشید) پوشد {4}

وَالسَّمَاء وَمَا بَنَاهَا {5}و سوگند به آسمان و آن كس كه آن را برافراشت {5}
وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا {6}سوگند به زمين و آن كس كه آن را گسترد {6}

وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا {7}سوگند به نفس و آن كس كه آن را پرداخت{7}
فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا {8}سپس پليدكارى و پرهيزگارى‏اش را به آن الهام كرد {8}

قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا {9}كه هر كس آن را پاك گردانيد قطعا رستگار شد {9}
وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا {10}و هر كه آلوده‏ اش ساخت قطعا درباخت {10}

عصاره فراز آیات 1-10:سوگند که رستگاری انسان در تزکیه نفس با تقوا و خسران او در پوشاندن گوهر نفس با گناه

برخی نکات قابل استفاده از ارتباط قسم های سوره با جواب قسم:

1-سوره با خورشید و البته روشنایی بخشی ان( که کمال مورد انتظار خورشید است) شروع میشود. خورشید و ماه و آسمان و زمین ،اجرام و اشیایی هستند که علیرغم وجود همیشگی انها ،بسته به موقعیت انها ،شب و روز یا بهره مندی و عدم بهره مندی انسانهااز نور خورشید پدید می اید.یعنی اثر وکارکرد روشنی بخشی خورشید برای زمین،زمانی است که زمین رو به خورشید قرارگرفته است.چرخش زمین،موجب ظهور شب و پوشیده شدن خورشیداست.

2-این اشیا و پدیده های دوگانه به صورتی هستند که غالبا ظهور و غلبه یکی ،معادل نبود دیگری است.و یا حضور در یکی ،مانع از حضور در دیگری است. شب و روز،ماه و خورشید،اسمان و زمین

3-نفس انسان هم مشابه اشیا و پدیده های بالاست
اولا نفس همواره وجود دارد ولی بسته به رفتار و انتخاب انسان،میتواند در مسیر تقوا(رو به روشنایی) یا فجور (رو به تاریکی)قرار گیرد.
ثانیا کمال روشنایی و فلاح نفس در تزکیه و رشد دادن ان با قرار گرفتن در مسیر تقوی و خودکنترلی
و تاریکی و خسران ان در پوشاندن گوهر نفس باچرخش انسان از مسیر تقوی و قرار گرفتن در مسیر پرده دری وبی پروایی است.
ثالثا هر زمان که نفس در مسیر فجور قرارگرفت از مسیر تقوا خارج شده و اگر به فلاح نرسد ،خسران زده و مغبون است .
رابعا همان طور که خلق اسمانها و زمین و ظهور تاریکی و روشنایی خواست و قانون خداست،تمایل انسان به تقوی و فجور خواست خدا و فلاح و خسران نفس هم تابع قانون خداست.

فراز دوم

كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا {11}[قوم] ثمود به سبب طغيان خود به تكذيب پرداختند {11}(نمونه ای از افراد فاجر بی پروا که خسران کردند)
إِذِ انبَعَثَ أَشْقَاهَا {12}آنگاه كه شقى‏ ترین انها برخاستند (در مقابل رسولشان و با تکذیب او،درخواست معجزه کردند) {12}
فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْيَاهَا {13}پس(در پاسخ به خواست آنها) فرستاده خدا به آنان گفت زنهار ماده‏شتر خدا (نشانه و معجزه است)و [نوبت] آب‏خوردنش را [حرمت نهيد] {13}

فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُم بِذَنبِهِمْ فَسَوَّاهَا {14}و[لى] دروغزنش خواندند و آن [ماده‏ شتر] را پى كردند و پروردگارشان به [سزاى] گناهشان بر سرشان عذاب آورد و آنان را با خاك يكسان كرد {14}
وَلَا يَخَافُ عُقْبَاهَا {15}و از پيامد كار خويش بيمى به خود راه نداد {15}

عصاره فراز آیات 11-15:هلاکت قوم ثمود بدلیل طغیان نفس و اصرار در حق پوشی،نمونه ای از سرنوشت خاسرین است.

نکته ای در خصوص آیه 12،غالب مفسرین و مترجمین،اذا انبعث اشقیها را به فرد کشنده شترصالح نسبت داده اند اما به دولیل درست نیست:
اولا ترتیب قرار گیری ایات و ف ابتدای ایه 13 نشان میدهد که ابتدا تکذیب بوده (که قاعدتا بعد از ابلاغ پیام اول رسولشان بوده) بعد بپاخاستن و جمع شدن اشقای قوم ،سپس پاسخ صالح مثبت به انها و ضهور ناقه بعنوان نشانه الهی و درخواست توجه به سهم اب این ناقه و سپس پی کردن ناقه توسط قوم و نزول عذاب الهی که این ترتیب با سایر سوره های قران از جمله سوره شعرا هم منطبق است.


كَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلِينَ {141}ثموديان پيامبران [خدا] را تكذيب كردند {141}
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صَالِحٌ أَلَا تَتَّقُونَ {142}آنگاه كه برادرشان صالح به آنان گفت آيا پروا نداريد {142}
إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ {143}من براى شما فرستاده‏ اى در خور اعتمادم {143}
فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {144}از خدا پروا كنيد و فرمانم ببريد {144}
.....
قَالُوا إِنَّمَا أَنتَ مِنَ الْمُسَحَّرِينَ {153}گفتند قطعا تو از افسون‏شدگانى {153}
مَا أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا فَأْتِ بِآيَةٍ إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ {154}
تو جز بشرى مانند ما [بيش] نيستى اگر راست مى‏گويى معجزه‏اى بياور {154}
قَالَ هَذِهِ نَاقَةٌ لَّهَا شِرْبٌ وَلَكُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَّعْلُومٍ{155}گفت اين ماده‏ شترى است كه نوبتى از آب او راست و روزى معين نوبت آب شماست {155}

وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابُ يَوْمٍ عَظِيمٍ{156}و به آن گزندى مرسانيدكه عذاب روزى هولناك شما را فرو میگيرد {156}
فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُوا نَادِمِينَ {157}پس آن را پى كردند و پشيمان گشتند {157}
فَأَخَذَهُمُ الْعَذَابُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ {158}آنگاه آنان را عذاب فرو گرفت قطعا در اين [ماجرا] عبرتى است و[لى] بيشترشان ايمان‏آورنده نبودند {158}

ثانیا کلمه اشقی در سوره لیل و اعلی هم(که از سوره های ابتدای نزول هستند) بکاررفته است و بر کسانی بارشده که دعوت پیامبران را تکذیب کرده و از ان رو برگردانده اند.(لا یصلیها الا الاشقی الذی کذب و تولی)

بنابراین اشقای قوم ثمود هم انانی بودند که رسالت و پیام رسولشان را تکذیب کردند و در نهایت درخواست معجزه کردند اما علیرغم اتیان معجزه الهی،بازهم حقیقت را پرده پوشی و کتمان کردند و این نشانه الهی را کشتند.

درس سوره: سوگند که رستگاری انسان در تقوا و تزکیه نفس و خسران او درپوشاندن گوهر نفس با گناه است

سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2018, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.260 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi