logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170718)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133443)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123378)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89859)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا كشف حجاب،مجازات شلاق دارد؟ قواعدفقهی تعیین جرم و مجازات و تعزیزات چيست؟    آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
rahim Offline
#1 ارسال شده : 1397/04/04 10:49:22 ق.ظ
نقل قول
rahim

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04
ارسالها: 134

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
پرسش قراني:عدالت ميان زنان پيامبر،

در سوره احزاب آيات 50 و51 احكام خاصي را براي ازدواج پيامبر و نيز نحوه برخورد ايشان در تقسيم زمانهاي اختصاصي خود با همسرانش وضع كرده است.

فولادوند: اى پيامبر ما براى تو آن همسرانى را كه مهرشان را داده‏ اى حلال كرديم و [كنيزانى] را كه خدا از غنيمت جنگى در اختيار تو قرار داده و دختران عمويت و دختران عمه ‏هايت و دختران دايى تو و دختران خاله ‏هايت كه با تو مهاجرت كرده‏ اند و زن مؤمنى كه خود را [داوطلبانه] به پيامبر ببخشددر صورتى كه پيامبر بخواهد او را به زنى گيرد [اين ازدواج از روى بخشش] ويژه توست نه ديگر مؤمنان ما نيك مى‏ دانيم كه در مورد زنان و كنيزانشان چه بر آنان مقرر كرده‏ ايم تا براى تو مشكلى پيش نيايد و خدا همواره آمرزنده مهربان است 50

فولادوند: نوبت هر كدام از آن زنها را كه مى‏ خواهى به تاخير انداز و هر كدام را كه مى‏ خواهى پيش خود جاى ده و بر تو باكى نيست كه هر كدام را كه ترك كرده‏ اى [دوباره] طلب كنى اين نزديكتر است براى اينكه چشمانشان روشن گردد و دلتنگ نشوند و همگي‏شان به آنچه به آنان داده‏ اى خشنود گردند و آنچه در دلهاى شماست‏ خدا مى‏ داند و خدا همواره داناى بردبار است 51

سئوال من از ايه 51 است كه ان حضرت را از حفظ عدالت در اختصاص نوبت به همسرانش استثنا كرده است و حال انكه طبق ايه 3 سوره نسا همه مسلمانان ،موظف به رعايت عدالت در ميان زنان خود هستند.

آيا اين دو ايه،با هم تنقض دارند؟


كلمات كليدي:
زنان پيامبر عدالت همسر
Guest
#2 ارسال شده : 1397/04/09 09:06:43 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

آیه 51 سوره احزاب

"ومعناي آيه اين است كه با هر يك از همسرانت كه ميخواهي هم بستر شوي و مقدم بداري مقدم بدار، ملاحظه تقسيم لازم نيست. بنابراين نوعي توسعه ي در قسمت و تقسيم بين همسرانش ميباشد.

يا معناي آيه اين است: از هريك ازهمسران كه ميخواهي كناره گيري كن بدون طلاق و بيست ونه روز بعد از كناره گيري اگر خواستي به سوي تو باز ميگردد.

يا هر كدام را ميخواهي طلاق بده و هر كدام را ميخواهي امساك كن و نگهدار يا هريك از زنان امتت را ميخواهي نكاح كن وميخواهي ترك نكاح كن.

به هر تقدیر جمله جواب سوال مقدر و توسعه براي رسول خدا نسبت به همسرانش و نكاح او است.

و درباره ي مخير گذاشتن، رسول خدا همسرانش را بین اختیار دنیا و اختیار خدا و رسولش، و در صورت اختيار دنيا همين اختيار طلاق آنان بوده یا بعد از این اختیار احتیاج به طلاق داشتند؟ و همچنین در مورد کناره گیری رسول خدا از همسرانش.

از امام باقر روایت شده که سوال شد از مردی که زنش را مخیر گذاشته پس او خودش را اختيار كرده آيا اين زن جدا ميشود و همين طلاق است؟

فرمود: نه اين چيزي بود كه مخصوص رسول خدا بود که به این مطلب امر شد و انجام داد. اگر همسران رسول خدا خودشان را اختیار میکردند آنان را طلاق مي داد

و اين است معناي قول خدا: قل لأزواجک ان کنتن ... تا آخر

وَمَنِ ابْتَغَيْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكَ ۚهر یک از همسران را بعد ازكناره گيري خواستي باکي برتو نيست و احتياج به عقد جديد ندارد.

اين تخيير و توسعه بر تو, یا این اجازه در ترک تقسیم و تسويه ي بين همسران يا اين اجازه كه از هر كدام ميخواهي كناره گيري كن, يا اجازه نكاح يا ترك نكاح زناني كه خودشان رابه تو مي بخشند، کوچك ترين چيزي است كه چشمان همسرانت را روشن میکند


وَلَا يَحْزَنَّ وآنان نبايد با ترك تقسيم و تسويه ناراحت و اندوهناك شوند

وَيَرْضَيْنَ بِمَا آتَيْتَهُنَّ كُلُّهُنَّ باید راضی باشند به آنچه که به همه آنان داده ای"


تفسيربيان السعاده
ali Offline
#3 ارسال شده : 1397/04/10 10:43:28 ق.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,740

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال


آيه 51 احزاب:"عدالت دررابطه با همسران یکی از شروط ازدواج مجدد است که حتما باید رعایت شود. شخصیتهای بزرگ تاریخ مثل پیامبر اکرم که دائم درگیر جنگها یا امور و مسائل مختلف بودند ولی با این حال تمام سعی خود را داشتند تا این عدالت را رعایت کنند که گاهی دچار زحمت میشدند و حسادت زنان نیز این را مضاعف کرده بود.

در این آیه خداوند این اختیار را به پیامبر داده اند تا عدالت را آنگونه که مناسب میدانند برقرار کنند و این تغییرات هیچ گونه بی عدالتی نیست.و این تغییر که شاید برای عده ای بی عدالتی به نظر بیایید در اصل باعث شادی و خوشحالی و مانع کدورت آنان میشود.

مثل خیلی از احکامی که شاید با نگاه اول سخت و دشوار و ناعادلانه به نظر برسد مثل فرق دیه و ارث زن و مرد یا حزانت کودکان یا حجاب و ....

قطعا خداوندی که انسانها را آفریده به تمام نیازهایش آگاه است و تنها او میداند چه چیزی مناسبش هست. و به تمام حقوق و نیازهای او اگاه است.

و خداوند به آنچه در دل داریم و مخفی میکنیم آگاه است او نیتها را میداند.او میداند چه کارهایی کرده ایم .کارهایی که چه بسا موجب عذاب است اماصفت حلم خداوند مانع آن میشود که بخواهد در آن لحظه عذاب کند."


تفسير نمونه
Guest
#4 ارسال شده : 1397/04/16 09:52:14 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال

تفسير فرقان،آيه 51 را در ادامه آيه 50 تفسير نموده است(يعني ضمير هن در منهن به زناني برميگردد كه ميخواهند خودشان را به پيامبر هبه كنند)

"
هر كدام از زنانت را كه مى خواهى (از خود) دور مى كنى، و هر كدام را كه مى خواهى به پيش خود پناه و جاى مى دهى. بر تو گناهى نيست كه هر كدام را كه ترك كرده اى (دوباره) طلب كنى.

آيه 51 ـ راجع به جرياناتى ويژه يا عمومى درباره سلب يا ايجاب ازدواجهائى نسبت به حضرتش آمده است، از جمله اينكه اگر زنى با ايمان بخواهد بگونه اى مجانى به همسرى با رسول الله(صلى الله عليه وآله) درآيد ديگران حق ازدواج با آن زن را ندارند، البته اين تنها در صورتى است كه حضرتش تقاضاى اين زن را بپذيرد.

و اين جريان خود نشانگر اين حقيقت بر خلاف معمول جاهليت است كه گمان مى كنند اين تنها مردانند كه بايد به خواستگارى زنان بروند، بلكه اگر زنى پاك از روى پاكى تقاضاى ازدواجى با مردى پاك و بدون مهريه نمايد اين نه تنها جايز است، بلكه پسنديده نيز هست، و درست است كه بر حَسَب وضع عُرفى و معمولى اين مردانند كه به خواستگارى زنان مى روند و آنان را با مهريه به ازدواج خود در مى آورند، ولى اين جريان استثنا پذير است كه اگر زنى با نگرشى درست ازدواجش را با مردى پاك شايسته بداند حتى بدون قرار مهريه هم مى تواند با او ازدواج كند

روى اين اصل رواياتى كه اينگونه ازدواج را ويژه پيامبر دانسته تنها اين ويژگى كه تا زمانيكه پيامبر با اين زن ازدواج نكرده ديگرى هرگز حق خواستگارى و ازدواج با او را ندارد، ولى اگر حضرتش تصميم بر اين ازدواج نداشته باشد ديگران در ازدواج با اين زن آزادند،

چنانكه "ترجى مَن تشاء منهن" شاهد بر اين مطلب است، و اين تنها ويژه پيامبر(صلى الله عليه وآله) است، پس چنين نيست كه اگر زنى به شما پيشنهاد اينگونه ازدواج بدون مَهر دهد و شما تصميم بر اين ازدواج داشته باشيد اين تصميم شما مانع از ازدواج ديگران با اين زن باشد بلكه اين اختصاص مقام رسالتى محمدى(صلى الله عليه وآله) است."

farhang Offline
#5 ارسال شده : 1397/04/24 08:26:33 ق.ظ
نقل قول
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 922
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
با سلام

مناسب است كه همه ايات راجع به حقوق و وظايف خاص همسران پيامبر را با هم ديد. خداوند در سوره احزاب در چندين جا،براي همسران پيامبر امتيازات و وظايف خاص و متفاوتي نسبت به ساير مسلمانان وضع كرده است:

در انتهای فراز اول سوره به اولی بودن پیامبرص نسبت به سایر مومنین و نیز ام المومنین بودن همسران پیامبر اشاره شد.در ایات28-34 خداوند الزامات مقام ام المومنین را بیان میکند.


آیات 28و29 :همسران پیامبر نباید دنیا طلب باشند.اگر اولویت آنها دنیا و زینت دنیوی باشد،شایسته همسری پیامبر نیستند و پیامبر آنها را باید به خوبی و نیکویی طلاق دهد و رها کند.
اما اگر محور زندگی انها ترجیح خدا و رسول و اخرت باشد،میتوانند هم چنان همسر پیامبر و ام المومنین باشند و خدا هم برای این همسرانی که نیکوکار هم باشند،اجر عظیمی متعهد شده است.



آیات 30 و31:ثواب وعقاب مضاعف:
ای زنان پیامبر با توجه به انتساب شما به پیامبر از انجا که رفتارهای زشت و گناهان آشکار شما،تضییع و تجاوز به حدود و حرمت پیامبر است، عذاب مضاعفی در نزد خدا نسبت به سایر افراد دارد.همان گونه که کارهای صالح شما در اطاعت خدا و رسولش نیز پاداشی دو برابر دارد.

آیات 32-34 :مراقبتها و مسئولیتها:ای زنان پیامبر،شما مانند سایر زنان نیستید اگر تقوا داشته باشید. تنها نقطه تمایز زنان پیامبر از سایر زنان مسلمان ،همان"امهات مومنین" بود.در اینجا تاکید میکند اگر تقوا نداشته باشید،همانند سایر زنان هستید و امتیازی ندارید.

هم چنين در آيه 54 مردان مسلمان،از ازدواج با همسران پيامبر،پس از فوت ايشان،منع شده اند

لذا همسران پيامبر با اطلاع از امتيازات و محدوديتهاي خاص اين موقعيت،مختار به ادامه يا ترك آن بوده و يا تصميم به ازدواج با پيامبر مي گرفتند.

نكته ديگر انكه خداوند براي پيامبر هم محدوديتها و اختيارات بيشتري در ازدواج و رابطه با همسرانش نسبت به ساير مسلمانان وضع نمود

آیات 50-52:قوانین ویژه ای در ارتباط با ازدواج پیامبر و ارتباط او با همسرانش وضع میکند.

ایه 49 به پیامبر میگوید خدواند زناشویی با این زنها را برای تو حلال نموده است:

همسران فعلی که مهریه آنها را داده ای، انهایی که خدا بعنوان فیء در اختیار تو گذاشته ، دختران عمو،عمه؛خاله و دایی که با تو از مکه به مدینه مهاجرت کردند و زنان مومنی که خود را به تو می بخشند و توهم مایل به ازدواج با انها باشی.

این قوانین متفاوت نسبت به سایرمومنان _که انها را هم خدا برایشان وضع کرده_(افزایش در تعداد همسران (نسبت به 4 زن مجاز دیگران) و محدودیت در دایره انتخاب همسران نسبت به سایر مردان مسلمان(که میتوانند از بین تمام زنان مسلمان غیر محارم،همسر انتخاب کنند)و پذیرش زنانی که خود را بدون مهریه به رسول خدا میبخشند)فقط برای پیامبر است (نه سایر مومنان) تا حرجی بر او نباشد.

ایه 51 :در اینجا توسعه اختیاری برای پیامبر(نسبت به سایر مردان) در ارتباط با همین زنانی که میتواند با انها ازدواج کند وضع شده است.

به نظر میرسد با توجه به تعدد زنان واجد شرایط و متمایل به ازدواج با پیامبر که در ایه قبل بیان شد از یک طرف و مشکلات و محدودیتهای پیامبر در معاشرت با همه انها از سوی دیگر،برای اینکه این زنان (که مایل به هبه خود به پیامبر هستند)از پاسخ منفی پیامبر ناراحت نشوند و چشمشان روشن شود،خدا باو اختیار داده که نکاح با برخی را پیش انداخته و بعضی را با قول به اینده،تاخیر اندازد یا انهایی را که کنار زده،فراخواند. با این کار و نیز عطایی به انها (علیرغم اینکه مهر نمی خواستند) همه انها را ،راضی نماید.

در مجموع،با ان محدودیت قبلی و این توسعه اختیار در نحوه ارتباط با همسران،زنان پیامبر هم خوشحال و راضی خواهند بودعلاوه بر آنکه از پیامبر هم رفع حرج شدو خداوند انچه در قلوب شماست را میداند.

آیه 52:تاکید و مکمل ایه 50 است که فراتر از دایره زنان ذکر شده در ان ایه،نمی توانی با زنان دیگر ازدواج کنی و نمی توانی هم انها را جایگزین کنی هر چند که حسن(ظاهری یا باطنی )انها در حد کمال و تعجب برانگیز باشد.مگر آنکه از کنیزان باشد.و خدا بر همه چیز مراقب است. (پس محدودیت در تعداد همسران نیست بلکه محدودیت در کیفیت و افراد مشمول شرایط است)


سیدکاظم فرهنگ
پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.134 ثانیه ایجاد شد.