logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:33333)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:28858)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:24981)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:17097)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: معنای صله رحم چیست ؟آيا فقط خويشاوندان را شامل ميشود؟    دانلود فايل وردي و اكسل متن و ترجمه سوره هاي قرآن به ترتيب نزول    تمرين عملي تدبر قران آموزان دوره حضوري روش مطالعه و فهم قرآن    رجعت چیست؟آیا رجعت در قرآن اشاره شده است؟       آخرین رویداد تالار: تعداد كل بازديد علاقه مندان به تفسير و تدبر قران از سايت قران پويان از 4 ميليون عبور كرد.      

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
آقايي
#1 ارسال شده : 1395/07/07 01:53:43 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 451

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال


تکرار در قران-تکرار کلمات در قرآن- آیات تکراری در قرآن
سلام.

درمورد وجود تکرار های زیاد در قرآن ،دلایل مختلفی ذکرشده ،اما بسیار علاقه مندم که نظر اساتید این گروه را در این مورد بدانم.

همچنين دلیل تکرار بعضی از ایات در یک سوره چیست؟

مشهودترین تکرار مربوط به سوره الرحمن وآیه «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ» می باشد.

كلمات كليدي:تكرار ايه رحمان

ویرایش بوسیله کاربر 1395/09/08 06:42:46 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

گنجه ای
#2 ارسال شده : 1395/07/08 07:43:08 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 451

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال

این سوال در جاهای مختلف مطرح میشود

اصل سوال غلط است و قرآن مطلب تکراری ندارد

قرآن 114 سوره است و سوره ها «واحد سخن» هستند در این مجموعه سوره ها هر سوره به مقتضای نیاز جامعه مخاطب نازل شده و تقریبا تمام سوره ها ، اعم از کوچک و بزرگ پیامهای اصلی رسالت (توحید-معاد-حقانیت رسول) را دارد

یعنی در این 114 سوره ، این سه پیام اصلی وجود دارد

هر سوره یک واحد سخن است و لذا در داخل سوره تکرار وجود ندارد

قرآن مجموعه 114 سوره است و اگر کسی بگوید مطالب قرآن تکراری است سخن او دلیل بر قرآن ناشناسی اوست و سخن چنین کسی مانند این است که کسی بگوید در دفتر شعر فلان شاعر مفهوم مثلا عشق تکرار شده است ، در دفتر شعر هر شعر یک واحد مستقل سخن است

در قرآن نیز هر سوره یک واحد مستقل سخن است ، اسمش هم رویش است : «سوره» (چهار دیواری) و داخل سوره مطلب تکراری وجود ندارد .
آقايي
#3 ارسال شده : 1395/07/11 03:42:12 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 451

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال

سلام.

خیلی ممنون استاد گنجه ای.

دلیل تکرار بعضی از ایات در یک سوره چیست؟

1-مشهودترین تکرار مربوط به سوره الرحمن وآیه «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ» می باشد.

2.«وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِینَ»؛ این آیه «10» مرتبه در سوره «مرسلات» آمده است.


3. «وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ»؛ این آیه، هم در آیه «3» و هم در آیه «5» سوره «كافرون» تكرار شده است.



4. «یا بَنِی إِسْرائِیلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْكُمْ وَ أَنِّی فَضَّلْتُكُمْ عَلَی الْعالَمِینَ وَ اتَّقُوا یَوْماً لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئاً وَ لا یُقْبَلُ مِنْها شَفاعَهٌ وَ لا یُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ»؛ این آیات ، بین آیات «47 ، 48» و «122 ، 123» سوره «بقره» مشابه می‌باشد.


5.دو آیه «فَکَیْفَ کانَ عَذابِی وَ نُذُرِ» و «وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ»در سوره قمرتکرار شده است

ویرایش بوسیله کاربر 1395/07/11 03:45:25 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

گنجه اي
#4 ارسال شده : 1395/07/11 03:52:32 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 451

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال

سلام

1-«فبای آلاء . . » سوره رحمان و «لقد یسرنا القران للذکر. . » سوره قمر و «ان فی ذلک لآیه . . » سوره شعراء از باب تکرار نیست بلکه از باب جلب توجه و تاکید است و کارکردی شبیه «ترجیع بند» در اشعار دارد


2-اما آنچه در سوره کافرون آمده تکرار است و نیز آنچه در سوره ذاریات آمده که «انی لکم منه نذیر مبین» است که هم در آیه 50 و هم در 51 آمده است:

مورد سوره کافرون «لا انتم عابدون ما اعبد» بار معنائی لطیفی دارد
در آیه 2 دارد لا اعبد ما تعبدون و در آیه 4 آمده لا انا عابد ما عبدتم ظاهرا هر دو یک معنی دارد ولی واقعا دومی معنی قوی تری دارد و این معنی را میدهد که «اساسا از من بر نمی آید عبادت کننده معبودان شما باشم» لذا آیه 4 تکرار آیه 2 نیست

اما آیه 5 تکرار آیه 3 هست زیرا این معنی را میدهد که «اساسا از شما بر نمی آید که عبادت کننده معبود من باشید (زیرا عبادت معبود من یک پیش نیاز هایی از انواع لیاقت ها میخواهد که شما ندارید)

لذا این مورد یک تکرار هست و کارکرد تاکید را دارد

مورد سوره ذاریات ، اولی پس از ذکر آیات مهم الهی است و این کارکرد را دارد : «ببینید خدائی که من تبلیغش میکنم چنین خدائی است ، پس به او متکی شوید و از آنچه گرفتارش هستید به او پناه برید»

اما دومی این کارکرد را دارد : «این چه گرفتاریی است که شما گرفتارش هستید برای بیرون رفت از آن به خدا پناه برید»
یعنی اولی توجه به قدرت ها و نعمت های الهی میدهد (یعنی بار آموزشی دارد) و دومی تشویق به عمل برای اصلاح موقعیت فردی است (یعنی بار تشویقی دارد) و این دو مساوی نیستند و لذا تکرار نیست

3-در مورد سوره بقره و آیه هایی که اشاره فرموده اید مانند موردی که در سوره ذاریات عرض شده ، اگر به متن مراجعه فرمایید معلوم خواهد شد که منظور گوینده از هریک با دیگری فرق دارد و لذا تکرار نیست
maghrebi Offline
#5 ارسال شده : 1395/07/23 10:37:49 ب.ظ
نقل قول
maghrebi

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1393/12/23
ارسالها: 41
Iran (Islamic Republic Of)

2 تشکر دریافتی در 2 ارسال
چرا برخی از موضوعات، اسامی و آیات در قرآن تكرار شده است؟

می توان به دلایل زیر اشاره نمود

1 ـ تكرار يكي از فنون فصاحت و بلاغت است . غرض عمده از آن تأكيد است، چنان كه مرحوم استاد مغينه مي نويسد: « مفسران اتفاق دارند كه، غرض از تكرار، تأكيد است. گوستاولين در كتاب «آراء و معتقدات» مي‌گويد: هر كس لفظ يا ساختاري را پيوسته تكرار كند، آن را تبديل به عقيده مي‌كند.» و براي دست يابي به اين نتيجه، قرآن ، يك معني را، به شيوه ديگر به مقتضاي حكمت تكرار مي‌كند»

فراء يكي از بزرگان ادبيات عرب در اين باره مي نويسد: « قرآن به لغت عرب و به شيوه محاوره‌اي آنان نازل شده است. و از عادت قوم و ادبیات عرب تكرار كلام، براي تأكيد و فهماندن مطلب، مي‌باشد. به عنوان نمونه در تأييد مطلب ديگران مي‌گويند: « بله! بله!» و در ردّ آن مي‌گويند: « نه! نه!» از آن جايي كه قرآن كتاب هدايت است، نه كتاب علمی یا کتاب قانون يا ... و هدايت عمومي جز با تكرار مطالب با بيانات گوناگون امكان ندارد، بنابراین در آن تكرار وجود دارد.

چنان كه برخی مفسرین ‌نوشته اند: « تكرار در قرآن كريم از آن روست كه قرآن كتاب نور و هدايت است و در مقام هدايت لازم است مطلب واحد، در هر مناسبت، با زباني خاص ادا شود، تا ويژگي موعظه داشته باشد؛ بر خلاف كتب علمي كه هر مطلب، تنها در يك جا بيان مي‌شود و تكرار آن سودمند نيست. سرّ لزوم تكرار در كتاب هدايت، آن است كه، شيطان و نفس امّاره كه عامل ضلالت و عذابند، پيوسته به اضلال ( گمراه كردن آدمي مشغولند، و كار آنها گر چه گاهي كم مي‌شود، ليكن ترك نمي‌شود، از أين رو تكرار ارشاد و هدايت نيز ضروري است.»
نتيجة تكرار و تأكيد، تلقين است كه اثر آن بر روان و درون انسان ها غير قابل انكار است و شايد به همين دلیل بر تكرار عبادات و دعاها و ... در اسلام تأكيد شده است.

2ـ نكته‌اي قابل توجه در مورد شخصیت ها در قصه‌هاي قرآن این است که، چون الگوها، نمود زشتي ها و زيبايي‌ها مي‌باشند، انسان و جامعه را آگاه نموده، و نحوه حركتش را به او یادآور مي شوند. بنابراين تكرارشان بر حسب نياز، ضروري می باشد.

3ـ نکته مهم تر از همه، این است که تكرار در قرآن به دلیل اهداف گوناگون مي‌باشد؛ مطالب و قصه هاي قرآن در هر جا به دلیل یا علت و هدفی ویژه، تكرار شده است. به عنوان نمونه آية مباركة «فبأي آلاء ربكما تكذبان » در سورة الرحمن، به طور بي نظيري، 31 بار ذكر شده است و اين به جهت علل و عوامل گوناگون که شامل ‌نعمت‌ها مورد سؤال مي‌باشد.

به نظر مرحوم استاد مغنيه اين تكرارها مانند اين است كه به كسي كه خدمات زيادي كرده‌اي، بگويي: « تو را از دست دشمن نجات دادم و اموال زيادي به تو دادم؛ پس كدامشان را انكار مي‌كني؟! فرزندانت را تربيت كردم و برايت خانه ساختم، پس كدامشان را انكار مي‌كني؟! و ... كه اين در واقع تأكيد و تكرار يك چيز نيست، بلكه هر يك پيام تازه‌اي دارد.

دلایل تکرار قصه های قرآنی


قرآن براي آسان شدن فهم حقایقش ، از مثل و قصه استفاده كرده است ؛ و قصه‌‌هاي حقيقي را به صورت گزينشي ، و با بهترين شيو‌ه‌ها ، با هدف اصلي درس آموزی و عبرت گيري ، بيان كرده است؛ و هر قصه‌اي یا به عبارت بهتر تاریخی را كه آموزه ها و عبرت های بيش‌تري دارد، بیشتر تكرار كرده است؛ از اين رو قصه‌هاي موسي(ع) بيش‌تر تكرار شده است. و اين جا به سه مطلب كلي آنها اشاره مي کنیم:

1ـ تجربه تحولات اجتماعی- سیاسی دوران موسي (ع) به گونه ای می باشد که نیاز دوران پیامبر اسلام و امت اسلامی بعد از ایشان، به دلیل مشابهت های آن، هم می باشد.

2- به نظر علامه طباطبائي (ره)، ويژگي های بني اسراييل، دشمني، لجبازي، مادي گرايي، و حس گرايي بوده است؛ و اين ویژگی كفار دوران پيامبر (ص) و جوامع امروزي است؛ و قرآن قصه‌هاي آنها را تكرار كرده است، تا مردم عبرت گيرند و دچار اين نوع مشکلات نشوند.
البته راه حل های قرآن در این مشکلات برای پیامبر اسلام و مسلمانان قابل توجه و راهگشاست.

3- داستان ماجرای سامری و ساختن گوسالة طلايي، و بي اعتنايي آنان به مخالفت هارون(ع) جانشین موسي (ع) که در 4 سوره تكرار شده است. و امام علي (ع) همان سخن هارون(ع) به موسي(ع) را خطاب به پيامبر ادا نمود : « يا ابن ام ان القوم استضعفوني و كادوا يقتلونني فلاتشمت بي الاعداء » ، « فرزند مادرم! اين گروه مرا در فشار گذاردند، و ناتوان كردند، و نزديك بود مرا بكشند، پس كاري نكن كه دشمن مرا شماتت كند.»

و نتيجه اين كه دقت در هر بخش از قصه‌هاي قرآن نشان مي‌دهد، در هر مورد داراي حكمت و فلسفة جديدي است كه در حقيقت تكرار نشده و در صدد بيان مطلب جديد خواهد بود

حمید فغفور مغربی
ابوترابي
#6 ارسال شده : 1395/07/26 11:42:54 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 451

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال

اَللّٰهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ اَلْحَدِيثِ كِتٰاباً مُتَشٰابِهاً مَثٰانِيَ

تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ اَلَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلىٰ ذِكْرِ اَللّٰهِ ذٰلِكَ هُدَى اَللّٰهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشٰاءُ وَ مَنْ يُضْلِلِ اَللّٰهُ فَمٰا لَهُ مِنْ هٰادٍ (٢٣)زمر

این ایه دلیل تکراری بودن ایات در قران میتونه باشه

در تفسير نمونه در توضيح كلمه مثاني چنين گفته است:

" ویژگى دیگر این کتاب این است که (مکرر است)؛ «مَثانِیَ». این تعبیر، ممکن است اشاره به تکرار مباحث مختلف داستانها، سرگذشت ها، مواعظ و اندرزها بوده باشد، اما تکرارى که هرگز ملالت آور نیست، بلکه شوق انگیز است و نشاط آفرین، و این یکى از اصول مهم فصاحت است که انسان به هنگام لزوم چیزى را براى تاثیر عمیق بخشیدن، تکرار کند، اما هر زمان به شکلى تازه و صورتى نو که ملالت خیز نباشد.
به علاوه، مطالب مکرر قرآن، مفسر یکدیگر است، و بسیارى از مشکلات از این طریق حل مى شود.

بعضى نیز آن را اشاره به تکرار تلاوت قرآن و کهنه نشدن بر اثر تکرار تلاوت دانسته اند.
و بعضى، اشاره به تکرار نزول قرآن که یک بار به صورت دفعى بر قلب پیامبر(صلى اللهعلیه وآله) در «شب قدر» نازل شده، و یک بار هم به صورت تدریجى طى 23 سال.
این احتمال نیز، وجود دارد که مراد، تکرار حقیقت قرآن در هر زمان و تجلى تازه اى از عینیت آن با گذشت سال و ماه است.
از میان این تفسیرها، تفسیراول مناسب تر به نظر مى رسد، هر چند تضادى در میان آنها نیست، و جمع همه آنها ممکن است."
ali Offline
#7 ارسال شده : 1395/10/19 02:51:38 ب.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 271

تشکرها: 4 بار
12 تشکر دریافتی در 12 ارسال
در خصوص تكرار ايه فباي الاء ربكما تكذبان در سوره الرحمان ،نكات جالبي از مقاله تحلیل نشانه شناختی گفتمانی سوره الرحمن (مبتنی بر الگوي تنشی) نوشته حدیث شریفی؛فؤاد نجم الدین منتشر شده در دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن / شماره پنجم ارايه ميشود:

در گفتمان سوره الرحمن آیه فباي آلاء ربکماتکذبان عامل تحریک حسی انسان به عنوان سوژه حسی- ادارکی و به عنوان مهمترین عنصر حسی- ادراکی حضور دارد. این آیه به طور پی درپی در سوره تکرار میشود.

«قرآن اعتقاد ندارد که تکرار لزوما مسئله اي پیش پا افتاده است. قرآن سرشار از تکرار مضمون و بیان
است، همانگونه که از کتابی که خود را مذُکّر می نامد و دغدغه اصلی اش تبیین پیام الهی به شکاکان و معترضین و نیز مومنین و مسلمین است انتظار دیگري نمیرود.تکرار، عقیده اي مذهبی را جلوه اي دو چندان میبخشد.»
.( حري 339 :1386 )

همه انواع تکرار در قرآن حاوي قصد و غرض خاصی میباشد، که تاثیر کلام را در جان شنونده می افزاید، خصوصا در این سوره تکرار لفظ و معانی آیه«فبا ي الاء ربکما تکذبان» نه تنها ملال آور نیست، بلکه شخصیت خفته آدمی را دگرگون میسازد.

قاضی عبدالجبار میگوید که: «تکرار در این جا طرف مورد خطاب را بیشتر به منظور و مراد گوینده میرساند، که این نوعی بلاغت است. اگر کسی خرده بگیرد که چرااین آیه بعد از آیات عذاب تکرار شده است، باید گفت
که این آیات بازدارنده از معاصی و در جهت ترغیب به انجام طاعات است و در واقع مضامین این آیات نیز از نعمتهاي الهی محسوب میگردد و چه بسا که تهدید ووعید خداوند اهمیت بیشتري در مقایسه با سایر نعمتها
داشته باشد» (حجازي، 16 :1383).

آیت االله مکارم شیرازي در این خصوص میفرماید:تکرار آیه آن هم در مقطعهاى کوتاه آهنگ جالب و زیبایى بـه سوره داده، و چون با محتواى زیبایش آمیخته مىشود و جاذبه خیره کننده اى پیدا مى کند...

این استفهام، استفهام تقریرى است که در مقام اقرار گرفتن مى آورند... خداوند متعال از بندگانش بعد از ذکر این نعمتها نسبت به یک یک آنها اقرار مى گیرد، و این جمله را در ذکر نعمتهاى دیگر تکرار مي كند
این تکرار نه تنها منافاتى با فصاحت ندارد بلکه خود یکى از فنون فصاحت است. (مکارم، 23 :1387).

حجت الاسلام قرائتی نیز در خصوص تکرار دراین سوره میفرمایند: براى ایجاد یک فرهنگ، تکرار
مسایل، مهم و ضرورى است. تکرار، گاهى براى تذکّر و یادآورى نعمتهاى گوناگون است. (قرائتی، 1388:
.(385-183/9

تکرار پی در پی این آیه در سوره به گفتمان سوره ضرب آهنگ خاصی را بخشیده است.

یکی از ابزارهاي ایجاد حساسیت در مخاطب ضرب آهنگ است. ضرب آهنگ نوع حرکت و میزان تاثیر بر مخاطب را در جریان حسی_ادراکی و فضاي تنشی تعریف مینماید. ریتم و آهنگ و نقاط فشار در فرآیند گفتمان، تغییرات تنشی را مشخص میکنند.

بحث ریتم و آهنگ کلام را میتوان در تکرار آیه فباي آلاءربکما تکذبان در سوره الرحمن که نمودي از ضرب
آهنگ کلام است، دید. وجود این آیه باعث ایجاد ریتم و ضربآهنگ تند و یکنواختی در گفتمان سوره میشود
که باعث تثبیت موضوع سوره الرحمن (رحمانیت خدا و تذکر و یادآوري نعمتها) در ذهن و دل مومنان راستین
میگردد.


Guest
#8 ارسال شده : 1396/07/10 08:16:07 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 451

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال
سلام چه صفتی ازخداوند درقران کریم بیشترتکرار شده وچرا
موذن
#9 ارسال شده : 1396/07/15 09:56:18 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 451

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال

سلام
صفت رحمت با چند شكل رحمن و رحيم و ذوالرحمة و ارحم الراحمين و خيرالراحمين


واژه "الرحمن" در سراسر قرآن کریم 157 مرتبه، و واژگان الرحیم و رحیم و رحیما جمعاً 166 مرتبه تکرار شده اند. در مواردی که در قرآن کریم این کلمات آمده، به عنوان صفت الهی است، مگر در یک مورد در آیه 128 سوره توبه که کلمه رحیم در وصف پیامبر اکرم (ص) آمده است.

در 4 جا هم خداوند متصف به «ارحم الراحمین»؛ اعراف/151، یوسف/64، یوسف/92 و انبیاء/83
و در یک مورد «خیر الراحمین» مؤمنون/118.

و يك مورد ذوالرحمة( انعام /133) كه به تعبير علامه جامعتر از رحمن و رحيم است .
Guest
#10 ارسال شده : 1396/07/15 09:58:52 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 451

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال

سلام و سپاس از شما

صفت عليم هم 161 بار تكرار شده
عزيز 99 بار
حكيم 97 بار
غفور 91 بار

ساير صفات را هم بقيه دوستان كنترل كنند
گنجه اي
#11 ارسال شده : 1396/07/17 09:19:34 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 451

9 تشکر دریافتی در 8 ارسال

البته «کتب علی نفسه الرحمه» به رحیم و رحمان و ذوالرحمه و رحیما و . . . چنان وزنی میدهد که کلمه های مشتق از (ر ح م) را چنان جلوتر و دورتر از دیگر واژه های مادرِ صفات مورد بحث قرار میدهد که آنها را از اینکه معارض صفت مذکور باشند حذف میکند

کتب علی نفسه الرحمه!
پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2017, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.336 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi