logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170808)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133495)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123454)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89892)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
ali Offline
#1 ارسال شده : 1396/01/19 08:47:45 ب.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
سلام

در ایاتی از قران امده است که موسی لکنت زبان داشته و فرعون هم به همین خاطر او را ملامت کرده است.

از جمله در آیه ۵۲ سوره زخرف با نسبت دادن دو نقص به حضرت موسی(ع) خودش را برتر از وی معرفی کرد:

۱. او مردی پست است: أَمْ أَنَا۟ خَيْرٌ مِّنْ هَٰذَا ٱلَّذِی هُوَ مَهِينٌ

۲. در زبانش لکنت و سنگینی داشت: وَ لاَ يَكَادُ يُبِينُ

لطفا در خصوص جزییات این نقص،توضیح دهید.

Azam.pormaye Offline
#2 ارسال شده : 1396/01/20 06:11:05 ب.ظ
نقل قول
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
نقص دومی که فرعون به حضرت موسی(ع) نسبت داد لکنت زبان و نوعی سنگینی در گفتار آن حضرت بود که قبلاً داشت ولی زمانی که آن حضرت از سوی خدا به رسالت برگزیده شد، در دعای خود اموری را از خدا طلب کرد و از جمله درخواست کرد که خدای متعال لکنت و سنگینی را از زبان او بردارد:
وَ ٱحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی ۲۷ يَفْقَهُوا۟ قَوْلِی (طه ۲۷ و ۲۸)
و خدای متعال نیز تمام خواسته‌های آن حضرت را پذیرفت و اجابت فرمود: قَالَ قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ يَٰمُوسَیٰ (طه ۳۶) بنابراین در آن زمان اصلاً در زبان حضرت موسی(ع) لکنتی نبود

از ظاهربرخی از آیات قرآن برمی آید ک حضرت موسی ع در تکلم مقداری مشکل داشت از این رو در تفسیر آیه"و گره از زبانم باز کن" تا مردم سخنم را نیکو فهم کنند..( سوره طه آیه،27)
چنین گفته اند:موسی ع از خدا خواست تا گرهی راکه درزبان وجود دارد برطرف کند،زیرا او دچار مشکلی بود ک با وجود آن نمیتوانست حروف را به طور واضح تلفظ کند.طبق برخی از نقل ها پدید آمدن این مشکل را منتسب به رسیدن اثر آتش به زبان ایشان میدانند.(طوسی،محمد بن حسن،التبیان فی تفسیر القرآن ،ج7ص170،بیروت؛داراحیاء التراث العربی؛بی تا
)
زهرا سادات ابوترابی
#3 ارسال شده : 1396/01/23 05:50:56 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
شهید مطهری در کتاب سیری در سیره ی نبوی در این باره:
پیامبران حتی نقص ظاهری و فیزیکی نداشتند ، نه که اینها نقص است نه .. اینها نقص نیست .. این به خاطر آن است که مثلاً یکی نیاید بگوید چرا تو که پیامبری خدا یکی از دست هایت را ازت گرفته ؟ چرا نابینایی و چرا ... ؟؟؟


نمی شود گفت لکنت به معنای امروزی داشته است از طرفی مشکل حرف زدن زبانی موسی نقص ظاهری و فیزیکی که نبوده بلکه شاید قدرت سخنوری و فن خطابه را خوب نداشته 

و یا فقط موقع حرف زدن در میان جمع دچار مشکل سخنوری می شده ولی در شرایط عادی مشکلی نداشته است 


شاید این برادشت ها(لکنت زبان موسی) بخاطرمنظور حضرت موسي(ع) از اين سخن باشد كه فرمود «[خدايا] گره از زبانم بگشا تا سخنان مرا درك كنند.» [طه/27و28]
در حلی که با کمی دقت متوجه می شویم که جمله دوم، جمله اول را تفسير مي كند و از آن، روشن مي شود كه منظور از گشوده شدن گره زبان اين نبوده است كه زبان موسي(ع) بخاطر سوختگي در دوران طفوليت يكنوع گرفتگي داشته (آنگونه كه بعضي از مفسران از ابن عباس نقل كرده اند) .بلكه منظور گره هاي سخن است كه مانع درك و فهم شنونده مي گردد، يعني آنچنان فصيح و بليغ و گويا سخن بگويم كه هر شنونده اي منظور مرا به خوبي درك كند. 

پاورقي:

قصه هاي قرآن حضرت آيت الله مكارم شيرازي
 
زهرا سادات ابوترابی
#4 ارسال شده : 1396/01/23 05:53:05 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
اگر به کلمه افصح در ایه دقت کنیم
نشون میده که موسی فصیح بوده ولی هارون فصیح تر بوده


وَ أَخِي هٰارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي لِسٰاناً فَأَرْسِلْهُ مَعِي رِدْءاً يُصَدِّقُنِي إِنِّي أَخٰافُ أَنْ يُكَذِّبُونِ (٣٤)قصص

*
هلیا
#5 ارسال شده : 1396/01/25 03:01:04 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
در این مورد مطلبی از تورات می نویسم شاید به روشنتر شدن موضوع کمک کند.
موسی عرض کرد: ای خداوند، من سخنور خوبی نبوده ام، نه از ابتدا و نه از وقتی که تو با من صحبت کرده ای. من در حرف زدن کند هستم و نمی توانم خوب حرف بزنم.
خداوند فرمود: چه کسی به انسان زبان داد؟ یا چه کسی او را کر و لال آفرید؟ چه کسی او را بینا و یا کور کرده؟ آیا نه من که خداوندم؟ حالا برو ، من به زبان تو قدرت خواهم داد و به تو یاد میدهم که چه بگویی. امّا موسی عرض کرد : نه ای خداوند. خواهش میکنم یک نفر دیگر را بفرست.
آنگاه خداوند بر موسی خشمگین شد و فرمود: آیا نمیدانم که برادرت هارون لاوی ، سخنران خوبی ست؟ او الان به ملاقات تو می آید و از دیدن تو خوشحال خواهد شد. تو با او صحبت کن و به او بگو که چه بگوید. به هنگام صحبت به هر دوی شما کمک خواهم کرد و به هردوی شما خواهم گفت که چه باید بکنید. او سخنگوی تو خواهد بود و بجای تو با قوم صحبت خواهد کرد. آنگاه تو همانند خدا به او خواهی گفت که چه بگوید. این عصا را با خود ببر تا با آن نشانه ی خود را ظاهر سازی. (تورات،پیدایش،فصل۴آیه۱۰)
Guest
#6 ارسال شده : 1396/08/09 00:11:20 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 798

17 تشکر دریافتی در 16 ارسال
قبلا خوشحال بودم که فک میکردم ماهم مثل آدمای عادی هستیم که لکنت داریم چون پیامبر خداهم لکنت داشته یکم آروم میشدم .میگفتم وقتی خدا لکنت حضرت موسی رو درمان نکرده یعنی چیز خاصی نیست بخودم امیدوار میشدم ولی الان که مطلبو خوندم دیدم نه بابا پیامبرا و اماما و پاکان درگاهش همه سالمن .ما بدبخت بیچاره ها که تنها آرزوم حرف زدن بدون خندیدن دیگران یه خواسته خیلی عجیبه و قاطی ادما نیستیم.من نمیدونم کجای عشمت الهی کم میشد اگه یه زبون سالم بهمون میداد تا از اول زندگی تا لحظه مرگ دایم زیر فشار باشیم و هزارجور بیماری قلبی و عصبی رو تحمل کنیم.قربونه حکمتش برم که فقط واسه ماست
ali Offline
#7 ارسال شده : 1396/08/17 04:03:39 ب.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
سلام علیکم

آنچه به نظر بنده حقیر می رسد این است که از طرفی خوب است به خداوندگارمان مطمئن باشیم تا دچار چنین شکایاتی نشویم خداوند خود را پاک از هر بدی بدانیم(سبحان الله) تا بتوانیم دوستش داشته باشیم و به حکمتش ایمان داشته باشیم.

از طرفی دیگر باید گفت پیامبران از نظر ظاهری اکثرا اتفاقا زیبا بوده اند چرا؟ چون امروزه طبق نظر روانشناسی برای تبلیغات یک محصول باید به بهترین و زیباترین شکل تبلیغ کرد تا خریدار رغبت به خرید محصول کند چون مردم غالبا عقلشون به چشمشونه ... الان ببینید مثلا زعفران ایران بدون بسته بندی خوب به کشور اسپانیا فروخته میشه اما آنها خودشان زعفران ایران را در بسته بندیی مرغوب و خوشگل موشگل روانه بازار و به چند برابر قیمت خرید به خریدارانشان می فروشند...


پیامبر هم یک مبلغ است مبلغ دینی آسمانی پس خداوند بر طبق جامعه ای که او در آن زندگی می کند حکیمانه تصمیم می گیرد که زیبایی ظاهری به او دهد تا مردم بخاطر ظاهر جالبش که ویترین محصول خدایی است بیایند دو کلام حرف حساب بشنوند حالا فرض کن یک افلیج و یا یک آبله رو پیامبر میشد مردم حالشون بهم میخورد نگاش کنند چه برسه بخوان باهاش همکلام بشن فوقش اگه کسی هم به حرفش گوش می داد از سر دلسوزی بود امیرمؤمنان‌می فرماید: سیره مردم عامه این است که اگر شاخصه های دنیایی از قبیل ثروت را نداشته باشی اگر خدای علم هم باشی پیش مردم ارزشی نداری و از طرف آنها احمق و نادان تعریف می شوی اما اگر از شاخصه های دنیایی بهره مند باشی یک جمله بچگانه هم بگی برات به به و چه چه می زنند

پس پیامبر ویترین فروش کالای الهی به مردم عامه است ...

ثانیا پیامبر در قبال این نعمات دارای وظیفه ای سنگین است که ابدا به او اجازه نمی دهد لذتی دنیایی‌ببرد و از طرفی پیامبر شخصی است که برای امر نبوت تربیت شده است پس غرق در لذات دنیا نمیشود پس هم روح پیامبر و هم وظیفه پیامبر متفاوت از ما انسانهای عادی است.

البته باید اضافه کنم که مدرکی موثق وجود‌ندارد که به ما بگوید حضرت موسی علیه آلاف تحیة و السلام لکنت زبان داشته اند یا خیر...
ali Offline
#8 ارسال شده : 1402/09/18 12:34:19 ق.ظ
نقل قول
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

موسي عرض كرد وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِن لِسَانِي مهم‌ترين ابزار كار انبيا همان بَنان و بيان است بايد بگويند يا بنويسند و مانند آن,
من مشكلي در تلفّظ دارم نه مشكل ادبي, ادبيات فن است و علم و انبيا آشنايند, بلاغت فنّ علمي است, فصاحت فنّ علمي است, نكات معاني و بيان و بديع فنّ علمي است به علوم برمي‌گردد اينها دارا هستند
وجود مبارك موساي كليم عرض نكرد به من فصاحت بده يا به من بلاغت بده اينها را ذات اقدس الهي داد براي اينكه علوم است. مشكل وجود مبارك موساي كليم اين بود كه آن آسيبي كه در زبان اوست و حروف را درست اَدا نمي‌كند آن را برطرف كن وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِن لِسَانِي.
خب اگر كسي آن فصاحت والا را نداشت حرف او قابل فهم هست اما اگر كسي مشكل زباني داشت حرف درست از مخرجش اَدا نشد خب اين قابل فهم براي خيليها نيست يَفْقَهُوا قَوْلِي
خداي سبحان هم او را عطا كرد فرمود: قَدْ أُوتيِتَ سُؤْلَكَ يَا مُوسَي آن مشكلِ زباني‌ات برطرف شد.،

فصيح كسي است كه هم حرفِ خوب بزند هم خوب حرف بزند هم هنر خوب داشته باشد هم چيزهاي خوب را نشان بدهد هم چيزهاي خوب را بنويسد هم خوب بنويسد و مانند آن. اين بخش را وجود مبارك موساي كليم فرمود برادرم از من هنرمندتر است هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي لِسَاناً

ايت اله جوادي املي تفسير سوره طه

پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.129 ثانیه ایجاد شد.