آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:70786)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:55781)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:50395)    مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:45325)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تفسير و فهم سوره ذاريات:مفهوم و مصداق والذاريات چيست؟منظور از رزق چيست؟ محور و درس سوره ذاريات چيست؟    تفسير و فهم سوره الرحمان:خطابهاي يكسان به انس و جن،به پاس این همه احسان خدا،موازین او رامراعات كنيد    استخاره از منظر قرآن واسلام:ایا استخاره حجیت دارد؟کجا و در چه مواردی باید از استخاره استفاده کرد؟    تدبر و فهم سوره طه: رستگاری در پذیرش هدایت الهی و قرآن هم مايه هدايت اهل خشيت است.       آخرین رویداد تالار: تالار گفتگوهاي قرآن‌‌‌‌‌‌‌‌‌پويان جزو برگزيدگان يازدهمين جشنواره رسانه هاي ديجيتال      

توجه

Icon
Error

maghrebi Offline
#1 ارسال شده : 1394/03/29 10:29:36 ب.ظ
maghrebi

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1393/12/23
ارسالها: 42
Iran (Islamic Republic Of)

2 تشکر دریافتی در 2 ارسال

بنام خدا

در مورد ملايك دو نظريه است علامه و مفسران صدرايى آن ها را از جنس ملكوت و ماوراء مادى مى دانند و رواياتى كه خلقت آن ها را از نور مى داند به نور معنوى تفسير مى كنند

ولى علامه مجلسى و اهل حديث ملايك را مجرد از ماده نمى دانند و آنان را جسم لطيف مثل هوا و امواج مى دانند

جن در لغت يعنى پوشيده و از نار است كه در سوره جن و برخى سور ديگر آمده است و آنان را همه مادى مى دانند كه خلقتشان از آتش است ولى همه ويژگى هاى انسان را دارند يعنى عقل و اختيار و زاد و لد و عالم و جاهل و... دارند.

ابليس از جنيان بوده است آيه ٥٠ سوره كهف و فرزندان فكرى ابليس را شيطان ناميده شده كه ممكن است انسانى يا جنى باشد شياطين الجن و الانس

برخى جنيان مومن هستند

هر نورى و هر آتشى ملك يا جن نيست آن چنان كه انسان از خاك است ولى هر خاكى انسان نيست
خلقت ويژه و پيچيده اى دارند مثل نسبت انسان با خاك

آنان در نظام عالم نقش دارند

ملايك بسيارى از امور عالم را اداره مى كنند که میتوانید به دعاى ٣ صحيفه مراجعه فرماييد

ملك و جن هر چون شبيه امواج هستند دايما با انسان در تماس هستند
ملايك مارا دعوت به نيكى ها و جنيان شيطانى ما را وسوسه به گناه مى كنند
اگر در خودمان فرو رويم و دقت كنيم رد پاى ملايك و جنيان را مى بينيم

در روايت آمده است كه خانه هايى كه قرآن خوانده مى شود ملايك حضور مى يابند و خانه هايى كه گناه مى شود جنيان كافر حضور مى يابند
شيطان اگر با الف و لام بيايد معرفه شده و منظور ابليس است ولى اگر نكره باشد شامل هر انسان و جن كافر و گنهكار مى شود

شيطان از نظر صدرا از طريق قوه واهمه دخالت مى كند

ولى انسان اگر در درون خود تامل كند گاه احساس مى كند از درون دعوت به بدى ها مى شود مثل حسادت و تكبر و گاه از درون احساس دعوت به كار خيرى مى كند اين ملك است و علامت آن ها هم در روايات آمده است

انسان از درون داراى دو نيرو مى باشد عقل و گرايش هاى مثبت ، غرايز و هواهاى نفس كه دايما در درون ما در گير هستند
و دو نيرو هم از بيرون با ما تعامل دارد و مثل كاتاليزرو نقش واسطه دارد ولى مجبور نمى تواند نمايد

يكى ملايك هستند و جنيان مومن كه پيام هاى مثبت مى دهند كه به آن الهام مى گويند و يكى هم ابليس و شيطان هايش مى باشند كه پيام هاى منفى مى دهند و به آن وسوسه مى گويند


کلمات کلیدی:جن ملائک فرشته شیطان ملک

ویرایش بوسیله کاربر 1395/11/30 11:24:10 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

حمید فغفور مغربی
admin Offline
#2 ارسال شده : 1394/06/30 09:48:21 ق.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 349

6 تشکر دریافتی در 6 ارسال
 أَفَأَصْفَاكُمْ رَبُّكُم بِالْبَنِینَ وَاتَّخَذَ مِنَ الْمَلآئِكَةِ إِنَاثًا إِنَّكُمْ لَتَقُولُونَ قَوْلاً عَظِیمًا 1
 ترجمه: آیا [پنداشتید كه] پروردگارتان شما را به [داشتن] پسران اختصاص داده و خود از فرشتگان دخترانى برگرفته است‏ حقا كه شما سخنى بس بزرگ مى ‏گویید

   أَمْ خَلَقْنَا الْمَلَائِكَةَ إِنَاثًا وَهُمْ شَاهِدُونَ 2
 ترجمه: یا فرشتگان را مادینه آفریدیم و آنان شاهد بودند

    وَجَعَلُوا الْمَلَائِكَةَ الَّذِینَ هُمْ عِبَادُ الرَّحْمَنِ إِنَاثًا أَشَهِدُوا خَلْقَهُمْ سَتُكْتَبُ شَهَادَتُهُمْ وَیُسْأَلُونَ 3
 ترجمه: و فرشتگانى را كه خود بندگان رحمانند مادینه [و دختران او] پنداشتند آیا در خلقت آنان حضور داشتند گواهى ایشان به زودى نوشته مى ‏شود و [از آن] پرسیده خواهند شد

و از دیگر آیات؛‌ صریحتر، این آیه است که می فرماید:
 
  إِنَّ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ لَیُسَمُّونَ الْمَلَائِكَةَ تَسْمِیَةَ الْأُنثَى 4
 ترجمه: در حقیقت كسانى كه آخرت را باور ندارند فرشتگان را در نامگذارى به صورت مؤنث نام مى ‏نهند

از دیدگاه روایات هم؛ جنس ملائکه از نور و در بعضی دیگر از روایات آمده که از جنس روح می باشند:
روایت از امام صادق علیه السلام است که: «خداوند عزوجل ملائكه را از نور خلق كرد.» 5
و امام علی علیه السلام می فرماید: "خلق الملائکه روحانیین لهم اجنحة یطیرون بها حیث یشاء الله 6 خداوند ملائکه را از روح آفرید و برای آنان بال هایی قرار داد که پرواز کنند به هر کجا که خدا بخواهد "

و اگر در آیات یا روایاتی ملائکه به صورت بشر دیده شده اند، این از باب تمثّل است؛ به این معنا كه ظهور ملائكه برای بیننده به صورت بشر است نه اینكه ملك، بشر بشود بلكه تمثل به این معناست كه چیزی به صورت چیز دیگر ظاهر شود مثلاً در سوره‌ی مریم آیه‌ی 19 می‌فرماید: «فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِیّاً» كه جبرئیل خود را به صورت بشری برای حضرت مریم(س) ظاهر كرد یعنی جبرئیل در ظرف ادراك ایشان به آن صورت محسوس شد، نه اینكه واقعاً هم به آن صورت درآمده باشد؛ بلكه خارج از ادراك وی صورتی غیرصورت بشر داشت. 7



1-  سوره الاسراء آیه 40
2- سوره الصافات آیه 150
3- سوره الزخرف آیه 19
4- سوره النجم آیه 27
5- بحارالانوار، جلد 56، ص 191.
6- بحار الانوار ج 54 ص 322
7- تفسیر المیزان، ج 17، ذیل آیه اول سوره‌ی فاطر
5. قرآن كریم می‌فرماید: «ستایش مخصوص خداوندی است آفریننده‌ی آسمان‌ها و زمین، كه فرشتگان را رسولانی قرارداد دارای بال‌های دو گانه و سه گانه و چهار گانه، او هر چه بخواهد در آفرینش می‌افزاید...»12
اینكه قرآن ملائكه را دارای بال معرفی می‌كند به این معناست كه فرشتگان نیز مجهز به چیزی هستند كه با آن از آسمان به زمین و از زمین به آسمان می‌روند. كه قرآن نام آن چیز را جناح ]= بال[ گذاشته و این نامگذاری مستلزم آن نیست كه بگوئیم ملائكه دو «بال» نظیر «بال» پرندگان دارند كه پوشیده از «پر» است.
همانطور كه واژه‌ی «عرش»، «كرسی» و «قلم» كه در مورد خداوند به كار می‌بریم نمی‌گوییم آنها نظیر عرش و كرسی و قلم ما می‌باشند.13
آری بال داشتن ملائكه و تعداد آن كنایه است از قدرت طیران و پرواز ملائكه.
سوره فاطر ایه ١،،،
المیزان جلد ١٧,
قرآن مجيد روي هم رفته ويژگيهاى آنها را چنين مى شمرد:
1 ـ فرشتگان موجوداتى عاقل و با شعورند و بندگان گرامى خدا هستند   (بل عباد مكرمون)
(انبياء 26).
2 ـ آنها سر بر فرمان خدا دارند و هرگز معصيت او نمى كنند (لايسبقونه بالقول وهم بامره يعملون) (انبياء 27).
3 ـ آنها وظائف مهم و بسيار متنوعى از سوى خداوند بر عهده دارند:
گروهى حاملان عرشند (حاقه ـ 17).
و گروهى مدبرات امرند (نازعات ـ 5)
گروهى فرشتگان قبض ارواحند (اعراف ـ 37).
و گروهى مراقبان اعمال بشرند (سوره انفطار ـ 10 تا 13).
گروهى حافظان انسان از خطرات و حوادثند (انعام ـ 61).
و گروهى مأمور عذاب و مجازات اقوام سركشند (هود 77).
و گروهى امداد گران الهى نسبت به مؤمنان در جنگها هستند(احزاب ـ 9).
و بالاخره گروهى مبلغان وحى و آورندگان كتب آسمانى براى انبياء مى باشند (نحل ـ 2)
4 ـ آنها پيوسته مشغول تسبيح و تقديس خداوند هستند، چنانكه در آيه 5 سوره شورى مى خوانيم: والملائكه يسبحون بحمد ربهم و يستغفرون لمن فى الارض : «فرشتگان تسبيح و حمد پروردگار خود را بجا مى آورند و براى كسانى كه در زمين هستند استغفار مى كنند».
5 ـ با اين حال انسان به حسب استعداد تكامل از آنها برتر و والاتر است تا آنجا كه همه فرشتگان بدون استثناء بخاطر آفرينش آدم به سجده افتادند و آدم معلم آنها گشت .(آيات 30 ـ 34 سوره بقره).
6 ـ آنها گاه به صورت انسان در مى آيند، و بر انبياء و حتى غير انبياء ظاهر مى شوند، چنانكه در سوره مريم مى خوانيم: فرشته بزرگ الهى به صورت انسان موزون بر مريم ظاهر شد: فارسلنا اليها روحنا فتمثل لها بشراً سويا: (مريم ـ 17).
در جاى ديگر به صورت انسانهائى بر ابراهيم و بر لوط ظاهر شدند (هود ـ 69 و77).
حتى از ذيل اين آيات استفاده مى شود كه قوم لوط نيز آنها را در همان اشكال موزون انسانى ديدند (هود ـ 78).
7 ـ از روايات اسلامى استفاده مى شود كه تعداد آنها بقدرى زياد است كه به هيچ وجه قابل مقايسه با انسان نيست، چنانكه در روايتى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: هنگامى كه از آن حضرت پرسيدند آيا عدد فرشتگان بيشترند يا انسانها؟ فرمود: «سوگند به خدائى كه جانم به دست او است فرشتگان خدا در آسمانها بيشترند از عدد ذرات خاكهاى زمين، و در آسمان جاى پائى نيست مگر اينكه در آنجا فرشته اى تسبيح و تقديس خدا مى كند»(1).
8 ـ آنها نه غذا مى خورند و نه آب مى نوشند، و نه ازدواج دارند، چنانكه در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «فرشتگان غذا نمى خورند و آب نمى نوشند و ازدواج نمى كنند بلكه با نسيم عرش الهى زنده اند!»(2).
9 ـ آنها نه خواب دارند نه سستى و غفلت، چنانكه على(عليه السلام) در حديثى چنين مى گويد: «در آنها نه سستى است، ونه غفلت، و نه عصيان... خواب بر آنها چيره نمى گردد و عقل آنها گرفتار سهو و نسيان نمى شود، بدن آنها به سستى نمى گرايد، و در صلب پدران و رحم مادران قرار نمى گيرند»(3).
10 ـ آنها مقامات مختلف و مراتب متفاوت دارند، بعضى هميشه در ركوعند و بعضى هميشه در سجودند.
مامنا الا له مقام معلوم و انا لنحن الصافون و انا لنحن المسبحون: «هريك از ما مقام معلومى دارد، ما همواره صف كشيده منتظر فرمان او هستيم و پيوسته تسبيح او مى گوئيم» (صافات 164 ـ 166).
امام صادق مى گويد: «خداوند فرشتگانى دارد كه تا روز قيامت در ركوعند، و فرشتگانى دارد كه تا قيامت در سجودند»!(4).
ـ «بحار الانوار» جلد 59 صفحه 176 (حديث 7) روايات فراوان ديگرى در اين زمينه نيز نقل شده است.
2 ـ «بحار الانوار» جلد 59 صفحه 174 (حديث 4).
3 ـ «بحار الانوار» جلد 59 صفحه 175.
4 ـ «بحار الانوار» جلد 59 صفحه 174.
admin Offline
#3 ارسال شده : 1394/06/30 09:51:23 ق.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 349

6 تشکر دریافتی در 6 ارسال
فرشتگان، آفریده های خداوند یکتا هستند که در آفرینش آن ها، شگفتی های بسیاری هست و بیشتر انسان ها از آن آگاهی ندارند. آنها موجوداتى هستند مخلوق خدا و واسطه‏هایى بین او و بین عالم مشهود، که خداوند آنان را موکل بر امور عالم تکوین و تشریع کرده است. قرآن کریم کارهای فراوانی را برای فرشتگان برشمرده است؛ وساطت در نزول وحی و ابلاغ پیام الهی به پیامبران، تدبیر امور عالم و وساطت در وصول فیض الهی به مخلوقات، استغفار و شفاعت برای مۆمنان و امداد آنان، لعن کافران، ثبت اعمال بندگان و قبض روح آنان در هنگام مرگ از جمله مأموریت های الهی است که فرشتگان آنها را اجرا می کنند.
maghrebi Offline
#4 ارسال شده : 1398/01/11 09:06:05 ق.ظ
maghrebi

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1393/12/23
ارسالها: 42
Iran (Islamic Republic Of)

2 تشکر دریافتی در 2 ارسال

تعريف و تفاوتهاي انسان، ملائک و جنیان

«ان ‌الله‌ عزوجل‌ ركب‌ في‌ الملائكه‌ عقلا بلاشهوه‌ و ركب‌ في‌ البهائم‌ شهوه‌ بلاعقل‌ و ركب‌ في‌ بني‌آدم‌ كلتيهما فمن‌ غلب‌ عقله‌ شهوته‌ فهو خير من‌ الملائكه‌ و من‌ غلبت‌ شهوته‌ عقله ‌فهو شر من‌ البهائم.‌» (ميزان‌ الحكمه‌ ،ج‌. 2 ،ص‌. 362 – وسائل،‌ ج‌. 11 ،ص‌. 164)

خداوند ملائك‌ بر اساس‌ عقل‌ تركيب‌ نموده است و حيوانات‌ بر اساس‌ غرايز و انسان‌ بر اساس‌ عقل‌ و غرايز و هر كس‌ عقلش بر شهواتش غلبه کند (در مسير عقل‌ حركت‌ كند) از ملائك‌ برتر و هر كس شهواتش بر عقلش غلبه کند (در مسير غرايز حرکت کند)، از حيوانات‌ پست‌تر مي‌شود.

اين‌ حديث،‌ هم‌ اختيار و هم‌ دليل‌ اختيار انسان‌ را مي‌گويد و اين‌ كه‌ رفتن‌ در مسير عقل،‌ همان‌ مسير نفس‌ مطمئنه‌ و رفتن‌ در مسير غرايز و هوي‌ و هوس ها، همان‌ مسير نفس‌ امّاره‌ است.

شبيه‌ روايت‌ فوق‌ روايت‌ ديگري‌ نيز آمده‌ است:‌ «ان‌ الله‌ خص الملك‌ بالعقل‌ دون‌ الشهوه‌ و الغضب‌ و خص‌ الحيوانات‌ بها دونه‌ و شرف‌ الانسان‌ باعطاء الجميع‌ فان‌ انقاذت‌ شهوته‌ و غضبه‌ لعقله‌ صار افضل‌ من‌ الملائكه‌ لوصوله‌ الي‌ هذه‌ المرتبه‌ مع‌ وجود المنازع‌ و الملائكه‌ ليس‌ لهم‌ مزاحم.‌» (جامع‌ السعادات‌، ج‌. 1، ص‌. 34)
در این روایت دلیل برتری انسانی که عقلش را بر شهواتش حاکم کرده است، بر ملائک، آن است که انسان مزاحم و مانع و منازع، در مسیر دارد ولی ملائک ندارند.

رابطه ملایک و جنیان با انسان
ملایک

عقل
بر طبق عقل عمل می کنند و چون شهوات ندارنـد گنـاه نمی کنند. انسان و جن

شهوات + عقل
چون هر دو را دارند امکان انتخاب خوب و بد را داشته و مسئولیت دارند. حیوانات

شهوات
بر طبق طبیعت و غرایز خود عمل می کنند و چون عقل ندارند تخطی نمی کنند.
عقل از ملکوت و غیر مادی است و قدرت تشخیص خوبی ها از بدی ها و هم قدرت تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری می باشد یعنی هم عقل عملی و هم عقل نظری را در بر می گیرد.
... + هواها + شهوات + فطرت + اراده + عواطف + عقل = نفس انسان
فرآیند رابطه ملایک و جنیان با انسان:
ملائک و جنیان موجوداتی شبیه امواج اند که امکان تحرک و ورود به درون انسان دارند.
آنها دائماً با درون انسان (همان نفس) پیام می دهند و رابطه دارند.
پیام ملائک (جبرئیل و میلیونها ملک زیر فرمان او) را الهام و پیام جنیان (ابلیس و میلیونها جن زیر فرمان او) وسوسه نامند.
آنها انسان را نمی توانند به کاری مجبور کنند و انتخاب با انسان است (نقش آن ها مانند کاتالیزور است).
ملائک با توجه به کارهای نیک آدمی، علایق و افکار نیک، انسان را دعوت به خوبی می کنند و جنیان شیطانی در شرایط گناه با توجه به نقاط ضعف درونی، وسوسه می کنند خانه هایی که قرآن خوانده شود، ملائک رفت و آمد می کنند و آن ها الهام به خوبی ها می کنند و خانه هایی که در آن گناه انجام شود، جنیان شیطانی رفت و آمد می کنند و اهل خانه را وسوسه به گناه می کنند.
در حالت عادی که انسان با خود خلوت می کند، جا پای آنها را می یابد، دو ملاک برای شناخت حضور ملائک و جنیان شیطانی، در درون انسان هست، یکی محتوای پیام (ملائک مثبت و خوب و جنیان منفی و بد) و دیگری حالت درونی و روانی (ملائک با احساس آرامش و جنیان با حالت اضطراب و دلهره).

نتیجه و جمع بندی:
انسان دارای دو نیرو و قوه از درون است که یکی او را به خوبی ها و دیگری بدی ها دعوت می کند و با توجه به اراده و اختیار خود انتخاب می کند (عقل به خوبی و شهوات به بدی) و دو نیرو و جریان از بیرون است که با اتکاء به دو نیروی درونی یکی (ملایک) انسان را دعوت به نیکی ها و دیگری (جنیان شیطانی) دعوت به زشتی ها می نماید و انتخاب با آدمی است.

ویژگی های فرشتگان (ملائک)

1-ماهیت و خلقت آنها اختلاف است گروهی مجرد و غیرمادی و گروهی آنها را جسم لطیف می دانند (از نور هستند).
2-آنها دارای عصمت و اهل عبادت اند و گوهری عقلانی دارند.
3-رسالت الهی دارند، رسالت تکوینی و رسالت تشریعی دارند.
4-کارهای آنها، تدبیر امور عالم، کمک به مؤمنان، ثبت اعمال، قبض روح (دعای سوم صحیفه)
5-اصناف و مراتب گوناگون دارند.
6-امکان تمثل و تجسد دارند، برای ابراهیم (ع) و لوط (ع) و مریم (س) به صورتی انسانی وارد شده اند.

ویژگی های جنیان

1-خلقت آنها از نار (آتش) است «خلق الجان من مارج من نار»
2-خلقت جنیان قبل از انسان بوده است «و الجان خلقناه من قبل من نار السموم»
3-شعور، اختیار و تکلیف دارند، سوره جن «ما خلقت الجن و الانس اِلاّ لیعبدون»
4-دارای زندگی جمعی و گروهی هستند و دارای امت هستند.
5-الشیطان معرفه (آن شیطان) همان ابلیس از جنیان بوده است و خود با اختیار خود گمراه شده است.
6-هر انسان یا جنی که در مسیر ابلیس حرکت کند شیطان نامیده می شود «شیاطین الجن و الانس».
7-از کارهای شیاطین وسوسه انسان است ولی سلب اختیار از انسان نمی شود.

در مورد ملائک و روح دو نظریه موجود است
1- نظر علامه مجلسی و غالب اخباریون بر این است که جز خدا هیچ چیز مجرد از ماده نیست و به روایاتی استناد می کنند که روح و ملائک جسم لطیف هستند مثل هوا، در برابر جسم کثیف (متکاثف و فشرده) همین موجودات که می بینیم.
2- ولی فلاسفه از ابن سینا تا سهروردی تا ملاصدرا که مراتب برای مادیات و مجردات قائلند، این موجودات را مجرد می دانند و به آیاتی در قرآن که روح و ملائک از عالم امرند نه از عالم خلق (عالم خلق موجودات مادی و تدریجی است ولی این موجودات از عالم امر از ملکوت و ماوراء ماده هستند)
3 – در قرآن جنیان از نار (آتش بی دود) و در روایات آمده است که ملائک از نورند (برخی نور مادی دانسته اند و برخی نور معنوی)کسانی که از نور مادی می دانند توجیه جدیدی کرده اند.

.درخلقت جن وملایکه :
در قرآن آمده است ابلیس که از نوع جن است از آتش خلق شده و آتش عبارت است از ذراتی ملتهب و گداخته به علاوه امواجی به نام امواج حرارتی یا مادون قرمز شبیه امواج رادیویی که از ذرات گداخته نیست چون در این صورت از ماده بود و خاکی پس از امواج حرارتی یا مادون قرمز است وشبیه امواج رادیویی و در این صورت از طرفی می تواند به مغز انسان پیام بدهد که اگر منفی و زشت باشد می شود وسوسه و در این صورت که از این نوع امواج باشد با یک تغییر و تحول تبدیل می شود به نور و دیده می شود. مثل این که ما با عینک های دید در شب و با امواج گرمایی موجود انسان یا ماشین آن را در شب می بینیم به رنگی مثل سبز و مانند آن است. در مورد ملائکه هم در حدیث است از نور خلق شده اند یا در صحیفه است از اجسام لطیفیه نورانیه اند که باید از امواج ماورا بنفش مثل ایکس و گاما و مانند آن باشند با قدرت برد و نفوذ بسیار که تا قعر آسمان ها می توانند بروند و خداوند امور عالم را به وسیله آنها اداره می کند.

مثلا در حدیث است بارش باران به وسیله ملائکه است. و در این صورت این ها هم با یک تغییر و تحول می توانند تبدیل شوند به نور و دیده شوند چنان که ما با اشعه ایکس از یک ناحیه بدن فیلم و عکس می گیریم.
حمید فغفور مغربی
farhang Offline
#5 ارسال شده : 1398/01/13 08:05:02 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 589
Iran (Islamic Republic Of)

32 تشکر دریافتی در 21 ارسال


برای توضیحات بیشتر و نظرات متفاوت در خصوص جنیان و جن از منظر قران به لینک زیر مراجعه نمایید


جن چیست؟ایا جن وجود دارد؟ تفاسیر متفاوت از جنیان در قران
سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (3)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2019, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.256 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi