آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:46934)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:38722)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:31022)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:24760)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر در سوره طارق:درس سوره طارق:همه تحت مراقبت خداوند هستند.همو كيد كافران را چاره ميكند.    کلیپ کوتاه معرفی اهداف و فعالیتهای قرآن پویان    احلاق اجتماعی از منظر اسلام    تدبر و پرسش و پاسخ در سوره ماعون:بی توجهی به هم نوعان و مستمندان نشانه ای از بی باوری به معاد است.       آخرین رویداد تالار: بازديد و دانلود مطالب سايت قران پويان،با تعرفه اينترنت ترجيحي داخلي      

توجه

Icon
Error

maghrebi Offline
#1 ارسال شده : 1394/04/11 00:12:52 ق.ظ
maghrebi

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1393/12/23
ارسالها: 41
Iran (Islamic Republic Of)

2 تشکر دریافتی در 2 ارسال
نزول قرآن در شب قدر

نظریه اول- آغاز نزول قرآن شب قدر بوده است البته نه نزول تمام قرآن، دلیل آن ظاهر آیه «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن ...» می باشد.

بیشتر قرآن پژوهان و عالمان مانند شیخ مفید این نظریه را پذیرفته اند دلایل آنان 1- معاصرین نزول آیه از واژه قرآن، قرآن کامل را نمی فهمیده اند 2-مواردی در قرآن وجود دارد که نمی توان پذیرفت قرآن در یک شب و به طور کامل نازل شده باشد مانند آیاتی که مورد غزوات آمده است. آیه مربوط به غزوه بدر «ولقد نصرکم الله ببدر و انتم اذله ...» به تحقیق خدا شما را در بدر یاری نمود در حالی که ناتوان بودید ...
این گروه آیات که در قرآن فراوان است و اگر نزول قرآن در اولین شب قدر بوده باشد بایستی به صورت مضارع می آمد نه ماضی.
3- در قرآن آیات ناسخ و منسوخ وجود دارد و مقتضای ناسخ بودن، تاخیر زمانی آیات ناسخ از منسوخ است پس عاقلانه نیست که قرآن یک باره و کامل نازل شده باشد.

نظریه دوم- برخی بر این باورند که در شب قدر هر سال، مجموعه آیاتی که قرار بود در آن سال نازل شود، یک باره بر پیامبر نازل می شد و منظور قرآن از شهر رمضان و لیله القدر یک ماه رمضان و یک شب قدر نیست بلکه همه ماه های رمضان و همه شب های قدر را شامل می شود.( تفسیر کبیر رازی،ج5، ص85- تفسیر طبرسی، ج2، ص276- الاتقان سیوطی، ج1، ص40)

نظریه سوم – گروهی بر این عقیده اند که قرآن دو نزول داشته است، نزول دفعی ( یک باره) و نزولی تدریجی با این توضیح که در شب قدر سال بعثت پیامبر همه قرآن یک باره بر پیامبر نازل شده است، سپس در دوران نبوت، به تدریج دوباره نازل شده است.

دلایل آنان عبارت است از 1- طیق روایاتی از اهل سنت قرآن یک باره از عرش بر آسمان اول و در محلی به نام «بیت العزه» نازل شده است ولی در روایات شیعه جنین آمده که از عرش بر آسمان چهارم و در مکانی به نام «بیت المعمور» و بقیه دوران نبوت نزول تدریجی قرآن بوده است.

در زمینه نزول یک باره قرآن تفسیرهای گوناگون صورت گرفته است.
الف- شیخ صدوق، نزول یک باره قرآن بر پیامبر آگاهی از محتوای کلی قرآن بوده است . ایشان می نویسد: قرآن با عبارات و الفاظ در شب قدر بر پیامبر نازل نشده است بلکه علم به آن و آگاهی اجمالی برمحتوای قرآن نازل شد.

ب- ابوعبدالله زنجانی بر این نظر است که روح قرآن که شامل اهداف عالی آن است و کلی می باشد، در شب قدر بر قلب پیامبر نازل شد و در طول سال های نبوت بر زبان ایشان جاری شد.

ج- علامه طباطبائی می نویسد: قرآن دارای وجود حقیقتی است که در پشت پرده وجود ظاهری آن پنهان شده است . وجود باطنی قرآن یک حقیقت واحدی است که دارای آیه، سوره و جزء نیست و دارای وحدتی حقیقی و محکم می باشد. به عبارت دیگر قرآن دارای دو وجود است وجودی ظاهری در قالب الفاظ و عبارات و وجودی باطنی و اصلی و در شب قدر وجود باطنی یر قلب پیامبر نلزل شدو سپس در طول دوران نبوت وجود ظاهری به تدریج نازل شده است

مرحوم علامه توضيح بيشترى در مورد حقيقت و اصل قرآن و ظاهر آن نداده اند
نظر علامه اگر چه عميق و لطيف و زيباست ولى دليلى از قرآن بر آن نمى توان يافت و نوعى تاويل است كه براى برخى با رويكرد عرفانى و فلسفى قابل قبول است

ولى نظريه اول شيخ مفيد با ظاهر قرآن سازگار است و براى كسى كه مى خواهد احتياط كند موجه تر است

کلمات کلیدی:نزول تنزیل تدریجی قدر بعثت

ویرایش بوسیله کاربر 1395/11/26 05:03:43 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

حمید فغفور مغربی
 1 کاربر از maghrebi برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
hamid3pnn در تاریخ 1395/04/08
farhang Offline
#2 ارسال شده : 1394/04/11 00:15:23 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 505
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

22 تشکر دریافتی در 17 ارسال
مرحوم آیت اله صادقی تهرانی نیز نزول قرآن به دو شکل دفعی و تدریجی را تایید کرده است.استناد ایشان برخی آیات از جمله زیر است:

کتاب احکمت آیاته ثم فصلت
که در اینجا منظور از احکام و تحکیم اولیه،نزول کلی اولیه و در واقع عصاره قران بوده و تشریح و تفصیل بعدی آن،همین آیات تدریجی بوده است.

و قرانا فرقناه لتقراه علی مکث و رتلنه ترتیلا


مرحوم مهندس بازرگان هم در تحقیقی که پیرامون ترتیب نزول آیات و سوره ها انجام داد و به دوکتاب سیرتحول لفظی و معنوی قران منجرشد،
باین نتیجه رسیده که تمام اصول و کلیات احکام و عقاید ،بصورت خلاصه در طول سالهای اول بعثت ،بر پیامبر نازل شده و در طی سالهای بعد تا آخر عمر پیامبر،تشریح و تفصیل آنها بیان شده است.
سیدکاظم فرهنگ
 1 کاربر از farhang برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
hamid3pnn در تاریخ 1395/04/08
Azam.pormaye Offline
#3 ارسال شده : 1395/02/15 11:21:58 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 288
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
28 تشکر دریافتی در 28 ارسال
منظور از نزول دفعي چيست؟ايا همه قران،يكبار باهم و يكبار ،تدريجي نازل شده است؟


در زمينه نزول دفعى و تدريجى قرآن، بزرگان توجيهاتى دارند كه بيشتر جنبه تأويل احاديث را دارد:

1-مقصود از نزول دفعى قرآن بر پيغمبر اكرم (ص) در شب قدر، آگاهى دادن ايشان به محتواى كلى قرآن است. اين تأويل در كلام شيخ صدوق آمده است‏.

طبق روايات اهل سنت قرآن يكجا از عرش بر آسمان اول (پايين‏ترين آسمانها) نازل گرديد، آنگاه در جايگاهى به نام «بيت العزّة» به وديعت نهاده شد،

ولى در روايات شيعه آمده است كه قرآن از عرش بر آسمان چهارم فرود آمد و در «بيت معمور» نهاده شد.

2-فيض كاشانى بيت معمور را قلب پيغمبر دانسته است؛ زيرا قلب آن بزرگوار خانه معمور خداست كه در آسمان (رتبه) چهارم جهان ماده قرار دارد. پيامبر، مراتب جماد و نبات و حيوان را پشت سر گذارد و به اوج مرتبه چهارم يعنى جهان انسانيت نايل گشت‏.

3. ابو عبد الله زنجانى مى‏گويد: روح قرآن كه اهداف عالى قرآن است و جنبه‏هاى كلى دارد، در آن شب بر قلب پاك پيغمبر اكرم تجلى يافت
«نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ عَلى‏ قَلْبِكَ»؛ سپس در طول سالها بر زبان مباركش ظاهر شد «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى‏ مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلًا».

4-علّامه طباطبايى همين تأويل را با بيانى لطيفتر مطرح كرده و فرموده است: اساسا قرآن داراى وجود و حقيقتى ديگر است كه در پس پرده وجود ظاهرى خود پنهان و از ديد و درك معمولى به دور است. قرآن در وجود باطنى خود از هرگونه تجزيه و تفصيل عارى است، نه جزء دارد و نه فصل و نه آيه و نه سوره. بلكه يك وحدت حقيقى به هم پيوسته و مستحكمى است كه در جايگاه بلند خود استوار و از دسترس همگان به دور است.

پس قرآن داراى دو وجود است: ظاهرى در قالب الفاظ و عبارات و باطنى در جايگاه اصلى خود؛

لذا قرآن در شب قدر با وجود باطنى و اصلى خود كه داراى حقيقت واحدى است يكجا بر قلب پيغمبر اكرم (ص) فرود آمد

سپس تدريجا با وجود تفصيلى و ظاهرى خود در فاصله‏هاى زمانى و در مناسبتهاى مختلف و پيشامدهاى گوناگون در مدت نبوت نازل گرديد.

5-نظر آیه الله معرفت: آیات مورد بحث راجع به شروع نزول وحی است بنابراین نزول دفعی نداریم
و کلا نزول تدریجی بوده است زیرا قران از قرانی صحبت میکند که در دسترس مردم است نه آنچه که در لوح محفوظ است زیرا میخواهد شان شب قدر را بالا ببرد در ضمن چه سودی دارد که مثلا قران از عرش در شب قدر بر آسمان چهارم نازل شود؟


برگرفته از كتاب تاريخ قران ايت اله معرفت
 1 کاربر از Azam.pormaye برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
hamid3pnn در تاریخ 1395/04/08
Azam.pormaye Offline
#4 ارسال شده : 1395/02/16 03:21:12 ب.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 288
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
28 تشکر دریافتی در 28 ارسال
چگونه نزول قرآن در شب قدر انجام گرفته است در حالى كه قرآن در مدت بيست سال، نجوما يعنى قطعه قطعه و در مناسبتهاى مختلف و پيشامدهاى گوناگون، نازل شده است؟



در اين مساله،نظرات متفاوتي وجود دارد كه ميتوان آنها را پنج گروه تقسيم كرد:
"1. نظر اول. آغاز نزول قرآن در شب قدر بوده است(نه نزول كل آن)، چنانكه از ظاهر آيه «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ ...» به دست مى‏آيد. بيشتر محققين اين رأى را برگزيده‏اند.

2. نظر دوم. گروهى معتقدند كه در شب قدر هر سال، آن اندازه از قرآن كه نياز سال بود يكجا بر پيغمبر (ص) نازل مى‏شد، سپس همان آيات تدريجا در ضمن سال، بر حسب مناسبتها و پيشامدها نازل مى‏گرديده است. اين نظر را به ابن جريح، عبد الملك بن عبد العزيز بن جريح (متوفاى 150)، نسبت داده‏اند.

3. نظر سوم. مقصود از «أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ» انزل فى شأنه يا فى فضله القرآن است.

4. نظر چهارم. بيشتر آيات قرآن در ماه مبارك رمضان نازل شده است كه برخى علما مانند سيد قطب آن را به صورت احتمال آورده‏اند؛ ولى هيچ نشانه‏اى براى اثبات اين نظر، در دست نيست.

5. نظر پنجم. گروهى معتقدند كه قرآن دو نزول داشته است: دفعى و تدريجى‏.
اين نظر شايد مشهورترين نظر نزد اهل حديث باشد و منشأ آن رواياتى است كه اين تفصيل در آنها آمده است. جلال الدين سيوطى مى‏گويد: صحيحترين و مشهورترين اقوال همين قول است‏."

از كتاب تاريخ قرآن،ايت اله معرفت
 1 کاربر از Azam.pormaye برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
hamid3pnn در تاریخ 1395/04/08
محسن Offline
#5 ارسال شده : 1395/04/28 05:59:03 ب.ظ
محسن

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/07/05
ارسالها: 19

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
بسم الله الرحمن الرحیم

باسلام وتشکر وقبولی طاعاتتان در ماه نور ورحمت رمضان

ازطرح مبحث نزول دفعی وتدریجی قران تشکر می کنم

ولی با اجازه شما این نکته را اضافه می کنم که نظر اول -نزول بخشی از قران در ماه رمضان ـ نمی تواند دقیق باشد
زیرا دراین صورت اختصاصی به ماه رمضان ندارد ودرهر ماه دیگری بخشی از قران نازل شده

ضمن این که درسوره دخان میفرماید ما قران رادر یک شب نازل کرده ایم که ظاهر عبارت به همه قران برمی گردد
به پیامبر اکرم هم خطاب میشود که در قران عجله نکن تا وحیش بر تو حکم وقضی شود (طه .114)

ظاهر این ایه وایات دیگر می رساند که پیامبر اکرم همه قران را می دانسته
سیدمحسن میرباقری
farhang Offline
#6 ارسال شده : 1395/05/06 06:29:56 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 505
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

22 تشکر دریافتی در 17 ارسال
اقای دکتر میرباقری
سلام
طاعات وعبادات شما هم قبول
ممنون که توجه کردین و وقت گذاشتین

توضیحا عرض کنم که نظر اول،معتقداست آغاز نزول قران در شب قدر بوده.نه صرفا بخشی از آن
سیدکاظم فرهنگ
محسن Offline
#7 ارسال شده : 1395/05/08 10:20:21 ب.ظ
محسن

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/07/05
ارسالها: 19

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
بنام رب محبوب  

 اغاز نزول قران مگر در 27 رجب  ٰ زمان بعثت پیامبر اكرم نبوده است؟
سیدمحسن میرباقری
farhang Offline
#8 ارسال شده : 1395/06/12 09:33:55 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 505
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

22 تشکر دریافتی در 17 ارسال

اتفاقا برای خودم هم سوال بود که معتقدین به نطریه اول،باین سوال شما چه پاسخی میدهند

اقای معرفت در کتاب خود چنین گفته است


حكمت تدريجى بودن نزول قرآن، اين است كه پيغمبر اكرم (ص) و مسلمانان احساس كنند همواره مورد عنايت خاص پروردگار قرار دارند.
آغاز وحى رسالى (بعثت) در 27 ماه رجب، 13 سال پيش از هجرت (609 ميلادى) بود. ولى نزول قرآن به عنوان كتاب آسمانى، سه سال تأخير داشت. اين سه سال را به نام «فترت» «1» مى‏خوانند.
مدت نزول تدريجى قرآن بيست سال است؛ سه سال بعد از بعثت آغاز و تا آخرين سال حيات پيغمبر (ص) ادامه داشت



نظر اقاي معرفت در كتاب تاريخ قران


ولی به نظر من،نظر علامه طباطبایی مقبول تره که شب قدر،محکمات و باطن قران بر پیامبر نازل شده است.
سیدکاظم فرهنگ
محسن Offline
#9 ارسال شده : 1395/06/29 05:54:33 ب.ظ
محسن

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/07/05
ارسالها: 19

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
سلام علیکم ورحمه الله

    ان چه مشهور است این است که در اولین مرحله واغاز بعثت   ایات اول سوره علق بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد   اقرا باسم ربک الذی خلق

اگر فترتی هم بوده،بعد از این مرحله بوده است
یاعلی
سیدمحسن میرباقری
dygary Offline
#10 ارسال شده : 1395/09/15 02:43:10 ب.ظ
dygary

رتبه: Newbie

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1395/09/14
ارسالها: 2
Iran (Islamic Republic Of)
مکان: tehran

تشکرها: 1 بار
اصل ارسال توسط : farhang برو به اراسل نقل قول شده

اتفاقا برای خودم هم سوال بود که معتقدین به نطریه اول،باین سوال شما چه پاسخی میدهند


سلام علیکم
طبق قرآن مجید نزول آیات از شب قدر بوده و شب قدر هم در ماه مبارک رمضان است. اگر مبنای بعثت رسول مکرّم (ص) دریافت اولین فرازهای وحی باشد، منطقا رویداد مبعث هم در ماه مبارک رمضان روی داده و قول مشهور (27 رجب) تایید قرآنی ندارد.
آقایی Offline
#11 ارسال شده : 1396/09/04 05:30:29 ق.ظ
آقایی

رتبه: Newbie

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1396/03/23
ارسالها: 7



آقای صالحی نجف آبادی مقاله جامعی در مورد رد نظریه نزول دفعی قرآن دارند که بخشهایی از آن را در این

ارسال می کنم.



در بیان دیدگاه نزول تدریجی، ابتدا، ذکر یک مثال خالی از فایده نیست. اگر شخصی که مشغول حفر قناتی

است، هنگامی که آب قنات بیرون می آید، بگوید: آب قنات روز جمعه بیرون آمد، آیا معنای این سخن او

این است که همه آب قنات روز جمعه بیرون آمد؟ یا اینکه در عرف زبان و محاورات عقلاً و عموم مردم می

گویند: یعنی شروع خروج آب، روز جمعه بوده است. بنابراین وقتی خداوند می فرماید: «ما قرآن را در شب

قدر نازل کردیم.» یعنی شروع نزول قرآن در شب قدر بوده است. دلایل دیدگاه نزول تدریجی 1. تصریح

قرآن: آیه شریفه «وقالَ الَّذینَ کفَروا لَولا نُزِّلَ عَلَیهِ القُرءانُ جُملَةً واحِدَةً...» (فرقان / 32)؛ خداوند در

پاسخ سؤال کافران که پرسیدند: چرا قرآن بر رسول خدا به طور یکجا نازل نشد، در مقام انکار برنیامد

و نفرمود: چنین نیست و قرآن به طور یکجا نیز بر رسول خدا نازل شده است؛ بلکه در مقام اثبات برآمد

و فرمود: همان طور است که می گویید؛ قرآن به طور دفعی نازل نشده است. 2. مضامین قرآن: از ظاهر

برخی از آیات (آیه سؤال از اصحاب کهف: 23 و 24؛ آیه تغییر قبله: بقره / 144؛ و آیه ظهار:

مجادله / 2) چنین حاصل می شود که پیامبر حکم برخی از امور و پاسخ بعضی از سؤالات را نمی دانستند؛ لذا

منتظر نزول آیاتی درباره آن ها می شدند. بدیهی است که اگر قبلاً کل قرآن بر آن حضرت نازل شده بود،

چنین انتظاری معنا نداشت.
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (3)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2018, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.219 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi