logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170824)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133503)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123464)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89897)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

kabir Offline
#1 ارسال شده : 1394/04/18 06:49:34 ب.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 221

6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
بنام خدا

در جند جا از قران تاکید شده که اگر کار خوب کنید،برای خود و به سود خود کرده اید و اگر کار بدی کنید،به زیان خود کرده اید.

از جمله در سوره اسراء آیه 7

إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا

فولادوند: اگر نيكى كنيد به خود نيكى كرده ‏ايد و اگر بدى كنيد به خود [بد نموده‏ ايد]

یا در سوره فصلت آیه 46

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ ﴿۴۶﴾


خرمشاهی: و هركس كه كارى شايسته پيشه كند، به سود خود اوست، و هركس كارى بد پيش گيرد، به زيان خود اوست، و پروردگارت در حق بندگان ستمگر نيست‏

و یا در سوره جاثیه آیه 15

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ ﴿۱۵﴾

فولادوند: هر كه كارى شايسته كند به سود خود اوست و هر كه بدى كند به زيانش باشد سپس به سوى پروردگارتان برگردانيده مى ‏شويد


کلمات کلیدی:خوب بد نیک سوء احسان
ali Offline
#2 ارسال شده : 1394/04/27 02:56:39 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
بنام خدا

خوبی و بدی ذکر شده در آیات فوق ،منحصر به اعمال و رفتار نیست.حتی عقاید و خصایل درونی را نیز شامل میشود.

قرآن کریم،کفر و گمراهی را هم به زیان خود فرد و طهارت و تزکیه را هم به سود خود او دانسته است.

از جمله در سوره فاطر

هُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ فِي الْأَرْضِ فَمَن كَفَرَ فَعَلَيْهِ كُفْرُهُ وَلَا يَزِيدُ الْكَافِرِينَ كُفْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ إِلَّا مَقْتًا وَلَا يَزِيدُ الْكَافِرِينَ كُفْرُهُمْ إِلَّا خَسَارًا ﴿۳۹﴾

فولادوند: اوست آن كس كه شما را در اين سرزمين جانشين گردانيد پس هر كس كفر ورزد كفرش به زيان اوست و كافران را كفرشان جز دشمنى نزد پروردگارشان نمى ‏افزايد و كافران را كفرشان غير از زيان نمى‏ افزايد

وَمَن تَزَكَّى فَإِنَّمَا يَتَزَكَّى لِنَفْسِهِ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ 18

و هر كس پاكى ورزد، همانا به سود خويش پاكى ورزيده است، و سير و سرانجام به سوى خداوند است‏

و یا در سوره زمر

إِنَّا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ لِلنَّاسِ بِالْحَقِّ فَمَنِ اهْتَدَى فَلِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَمَا أَنتَ عَلَيْهِم بِوَكِيلٍ ﴿۴۱﴾

فولادوند: ما اين كتاب را براى [رهبرى] مردم به حق بر تو فروفرستاديم پس هر كس هدايت‏ شود به سود خود اوست و هر كس بيراهه رود تنها به زيان خودش گمراه مى‏ شود و تو بر آنها وكيل نيستى
rahim Offline
#3 ارسال شده : 1394/04/31 07:21:06 ب.ظ
rahim

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04
ارسالها: 134

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
بنام خدا

از دیگر موارد رفتاری که قرآن نتیجه آن را به سود وزیان خود فرد میداند،بخل و سعی وتلاش است.

در سوره محمد آیه 38 میفرماید:وَمَن يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِ

هر كس بخل ورزد تنها به زيان خود بخل ورزيده است.

یا در سوره آل عمران ،آیه میفرماید:

وَلاَ يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَّهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ

سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُواْ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ﴿۱۸۰﴾

فولادوند: و كسانى كه به آنچه خدا از فضل خود به آنان عطا كرده بخل مى‏ ورزند هرگز تصور نكنند كه آن [بخل] براى آنان خوب است بلكه برايشان بد است به زودى آنچه كه به آن بخل ورزيده‏ اند روز قيامت طوق گردنشان مى ‏شود

و در سوره عنکبوت آیه 5 نیز میفرماید:

وَمَن جَاهَدَ فَإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴿۶﴾

فولادوند: و هر كه بكوشد تنها براى خود مى‏ كوشد زيرا خدا از جهانيان سخت بى ‏نياز است

ویرایش بوسیله کاربر 1394/05/06 08:18:33 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

rahim Offline
#4 ارسال شده : 1394/05/12 09:54:14 ب.ظ
rahim

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04
ارسالها: 134

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
از جمله رفتارهای دیگری که خداوند آنرا علیه خود فرد میداند ،ظلم و سرکشی است:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْيُكُمْ عَلَى أَنفُسِكُم سوره یونس آیه 23

اى مردم سركشى(ظلم) شما فقط به زيان خود شماست‏


هم چنین قرآن،بازتاب عمل پیمان شکنی را هم متوجه خود فرد میداند.

فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنكُثُ عَلَى نَفْسِهِ سوره فتح آیه 11

هر كس پيمان شكني كند به زيان خود پيمان شكسته است

هم چنین در سوره انعام مکرو حیله را نیز علیه خود فرد دانسته است

وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُواْ فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلاَّ بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ ﴿۱۲۳﴾


مکارم: و همچنين در هر شهر و روستائي بزرگان گنهكاري قرار داديم (افرادي كه همه گونه قدرت در اختيارشان گذارديم اما آنها از آن سوء استفاده كرده و راه خطا پيش گرفتند) و سرانجام كارشان اين شد كه به مكر (و فريب مردم) پرداختند ولي تنها خودشان را فريب مي‏دهند و نمي‏فهمند.

ویرایش بوسیله کاربر 1394/06/09 10:59:21 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

rahim Offline
#5 ارسال شده : 1394/05/22 11:02:11 ب.ظ
rahim

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04
ارسالها: 134

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
خداوند در سوره نساء،هر گناهی را به زیان خود انسان دانسته است.

وَمَن يَكْسِبْ إِثْمًا فَإِنَّمَا يَكْسِبُهُ عَلَى نَفْسِهِ وَكَانَ اللّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿۱۱۱﴾

فولادوند: و هر كس گناهى مرتكب شود فقط آن را به زيان خود مرتكب شده و خدا همواره داناى سنجيده ‏كار است

این مفهوم در آیه 286 سوره بقره نیز ذکر شده است:

لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ


خداوند هيچ كس را جز به قدر توانايى ‏اش تكليف نمى‏ كند. آنچه (از خوبى‏) به دست آورده به سود او، و آنچه (از بدى‏) به دست آورده به زيان اوست‏.

ویرایش بوسیله کاربر 1394/06/10 09:15:42 ب.ظ  | دلیل ویرایش: key words

ali Offline
#6 ارسال شده : 1394/05/31 10:20:04 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,741

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
خداوند در سوره انعام ،هر گناه و عمل سوئی را علیه خود فرد دانسته و هشدار داده که کسی بار دیگری را بدوش نمی کشد

قُلْ أَغَيْرَ اللّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ وَلاَ تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلاَّ عَلَيْهَا وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَى رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿۱۶۴﴾

فولادوند: بگو آيا جز خدا پروردگارى بجويم با اينكه او پروردگار هر چيزى است
و هيچ كس جز بر زيان خود [گناهى] انجام نمى ‏دهد و هيچ باربردارى بار [گناه] ديگرى را برنمى دارد آنگاه بازگشت‏ شما به سوى پروردگارتان خواهد بود پس ما را به آنچه در آن اختلاف مى ‏كرديد آگاه خواهد كرد
rahim Offline
#7 ارسال شده : 1394/06/09 11:02:32 ب.ظ
rahim

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/04
ارسالها: 134

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
قرآن ،بصیرت و کوری را نیر به نفع یا علیه خود فرد میداند

قَدْ جَاءكُم بَصَآئِرُ مِن رَّبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا وَمَا أَنَاْ عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ ﴿۱۰۴﴾

فولادوند: به راستى رهنمودهايى از جانب پروردگارتان براى شما آمده است پس هر كه به ديده بصيرت بنگرد به سود خود او و هر كس از سر بصيرت ننگرد به زيان خود اوست و من بر شما نگهبان نيستم
kabir Offline
#8 ارسال شده : 1394/07/03 11:28:36 ق.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 221

6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
بنام خدا

در خصوص آیات فوق و موضوع برگشت عکس العمل هر عمل به خود فرد،مقاله ای از حاج آقای محدثی دیدم که در اینجا هم ارسال می کنم.
هماهنگ ساختن خود با (نظام هستى) و (سنّت هاى خداوند) در جهان خلقت, انسان را زودتر به هدف و كمال مى رساند و از آفات حفظ مى كند.
شناختِ نظامِ (عمل) و (عكس العمل) نيز پايه اى براى اين هماهنگى است.
نگاه مجموعه اى و (كل ّ نگر) به عالم وجود, آن را به هم پيوسته, هماهنگ و مرتبط نشان مى دهد. شناخت و كشف اين رابطه ها, تأثير مطلوبى بر عملكرد فردى و اجتماعى انسان دارد; مثلاً: رابطه و تأثير متقابل جسم و روح, رابطه دنيا و آخرت, رابطه عمل و جزا, رابطه انسان و طبيعت, و… اينكه قرآن كريم آفرينش آسمان ها و زمين را بر اساس حق مى داند نه بازيچه و بى هدف, 1 از لوازم اين نظام متقن و متّكى به حق در جهان و ارتباط عمل ها و عكس العمل هاست. بسيارى از حوادث و تحوّلات پيش آمده را بايد در عملكردها و گذشته ها ريشه يابى كرد. براى بروز بسيارى از قضايا و رخدادهاى كنونى نيز, بايد منتظر آثار و پيامدهاى آن بود.
بر اساس اين نگاه و رهنمودها قرآنى كه از كليّت نيز برخوردار است, انسان در باغ زندگى, ميوه و نهال بذرى را كه خودش كاشته, مى چيند و خرمن محصولى را كه خودش زراعت كرده است, برداشت مى كند, چه در دنيا و چه در آخرت, چه زود چه دير, چه كم چه بسيار, چه معادل يا چند برابر.
اگر باغ و راغ است, خود كِشته اى
اگـر پرنيـان اسـت, خو رِشتـه اى
توجه به اين حقيقت و قانون; يعنى جريان دقيقِ نظام (عمل و عكس العمل), انسان را وا مى دارد كه بر عملكردهاى خويش, نظارت بيشترى داشته باشد و آينده و عاقبت خود را بر اساس كار و تلاش امروزش بنيان نهد.
دهقان سـالخورده چه خوش گفت با پسر
كاى نور چشم من, به جز از كشته ندروى

نمونه هايى از سنّت ها
آنچه را خداوند به صورت سنّت در رابطه ميان اعمال و پيامدهاى آنها قرار داده, بسيار است. در اين جا به تعدادى از آنها اشاره مى شود:

1 ـ خدا فراموشى و خود فراموشى
خود فراموشى و از ياد بردن هدف خلقت و زمينه هاى رشد و چشم اندازهاى كمال, از آفت هاى بزرگ حيات انسان است. كسى كه خدا را به عنوان مربى و هادى و معبود خويش از ياد ببرد, خود را هم از ياد خواهد برد و نتيجه خدا فراموشى, خود فراموشى است:
ـ (نسوا اللّه فنسيهم;2 خدا را فراموش كردند, خدا هم آنان را فراموش كرد. )
ـ (نسو اللّه فأنساهم انفسهم;3 خدا را فراموش كردند, خداوند هم آنان را از ياد خودشان فراموشاند. )
در اين آيات, پيامد فراموش كردن خداوند, دو چيز بيان شده است: يكى, فراموش كردن خدا آنان را, ديگرى فراموش كردن آنان خودشان را.
فراموش كردن خدا; يعنى آنان را به حال خودشان وا گذاشتن و سلب عنايت و رحمت و هدايت خاصّه. فراموش كردن خود; يعنى غفلت انسان از جايگاه ارزشى و فرجام و چيستى او و اين كه چه بايد بكند و خود را به كجا برساند.

2 ـ عمل و سرنوشت
گر چه سرنوشت و تقدير انسان از سوى خداوند رقم مى خورد و حتمى مى شود, ولى اين امر در چهار چوب عقيده, انتخاب راه و عمل و رفتار انسان است, نه جبرى و بى اراده او. قرآن كريم در يك جا هلاكت اقوام گذشته را پيامد ظلم و بيدادگرى خود آنان بر مى شمارد: (و تلك القرى اهلكناهم لمّا ظلموا)4 و در جاى ديگر, سستى و ضعف و از ميان رفتن شكوه و اقتدار يك ملّت را نتيجه كشمكش ها و منازعات داخلى دانسته, از آنها نهى مى كند: (و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم;5 با هم نزاع و كمشكش نكنيد كه سست شويد و قدرت و شوكت شما از بين برود). در جايى هم به صورت يك قاعده كلّى, تغيير سرنوشت يك قوم را مربوط به تغييرات درونى و اوضاع و شرايط و احوال خود انسان ها و متحول شدن آنان دانسته است: (ان ّ اللّه لا يغيّر ما بقوم حتّى يغيّروا ما بأنفسهم. )6
پس روشن مى شود كه عمل فردى و اجتماعى انسان ها در سرنوشت فردى يا گروهى آنان نقش و تأثير دارد. گر چه عمل نيز از انديشه و عقيده مايه مى گيرد, ولى فرهنگ و انديشه مادامى كه به مرحله عمل نرسد, سازنده و ويرانگر نمى باشد.

3 ـ عمل و پاداش
توجه به پاداش عملكردها و كيفر بدى ها, انگيزه آفرين است.
در بازار عمل و پاداش, بين اين دو پيوند عميق وجود دارد. هر كس به نوعى پاداش و كيفر خوبى ها و بدى هاى خود را در دنيا و سراى ديگر مى چشد. محصول اعمال انسان, به صورت بهشت و جهنّم در آخرت و به شكل سعادت و شقاوت دنيوى يا اخروى در مى آيد و افراد, مكافات اعمال خويش را مى بينند.
آن چنـان گرم اسـت بـازار مكـافـات عـمل
گر به دقت بنگرى, هر روز روز محشر است

به اين آيات دقت كنيد:
ـ (و ان ليس للأنسان الاّ ما سعى);7 براى انسان جز آنچه تلاش و كوشش كرده است, نيست. )
ـ (من عمل صالحاً فلنفسه و من اساء فعليها;8 هر كس كار شايسته كند, به سود خود كرده و هر كس بدى كند, به زيان خويش عمل كرده است. )
ـ (ان احسنتم احسنتم لأنفسكم و ان اسأتم فلها;9 اگر خوبى كنيد, به خودتان خوبى كرده ايد و اگر بدى كنيد, به خودتان بدى كرده ايد. )
هر چه كنى به خود كنى
گر همـه نيـك و بد كنى

4 ـ شكر و نعمت
از قوانين ديگر الهى كه حاكم بر هستى و عمل هاست, رابطه (شكر) و (افزايش نعمت) و ناسپاسى و زوال نعمت است.
سپاس گزارى از نعمت ها و خوبى ها (چه به صورت زبانى باشد, چه عملى, چه قلبى) مايه تداوم نعمت و افزايش آن است و كفران و قدر ناشناسى و تضييع نعمت ها, هم مايه زوال آن است و هم قهر و غضب الهى را در پى دارد.
ـ (لئن شكرتم لأزيدنّكم و لئن كفرتم ان ّ عذابى لشديد;10 اگر شكر و سپاس كنيد, بر شما مى افزايم و اگر ناسپاسى كنيد, عذاب من سخت است. )
ناگفته نماند كه نتيجه شكر نعمت به خود انسان بر مى گردد و براى خداوند. نه شكر بندگان سودى مى رساند و نه از ناشكرى آنان به او زيان مى رسد.
گر جمله كائنات كافر گردند
بر دامـن كبرياش ننشيند گرد

ـ (من شكر فانّما يشكر لنفسه و من كفر فان ّ ربّى غنى ّ كريم;11 هر كه شكر كند, به سود خودش سپاس گزارى كرده و هر كه ناسپاسى كند, پروردگار من بى نياز و بخشنده است. )
شناخت اين رابطه, در شاكر بودن انسان اثر مثبت مى گذارد.

5 ـ اعمال انسان و مفاسد اجتماعى
شِكوه و گِله انسان از ازدياد مفاسد و روند رو به فساد جامعه, از يك جهت بى جاست, چون به عملكرد خود او باز مى گردد.
گسترش فساد در سطح جهان و جامعه, نتيجه بد عمل كردن يا عمل نكردن به وظايف و يا قصورها و سهل انگارى هاست. هوس رانى, قانون گريزى, ثروت اندوزى, لذّت جويى, در آمدهاى حرام, دروغ و ريا, دزدى و احتكار و ده ها خلاف از اين دست, پيامدهاى سويى دارد كه دامن گير افراد جامعه مى شود و نمى توانند از آن بگريزند.
چو بد كـردى مشو ايمـن ز آفات
كه واجب شد طبيعت را مكافات
در ضرب المثل ها نيز آمده است: (گندم از گندم برويد, جو ز جو. )
در قرآن كريم مى خوانيم:
ـ (ما اصابكم من مصيبة فبما كسبت ايديكم;12 هر مصيبتى كه به شما مى رسد, دستاورد كارهاى خود شماست. )
اين آيه, رابطه مذكور را واضح تر ترسيم مى كند:
ـ (ظهر الفساد فى البرّ و البحر بما كسبت ايدى الناس;13 به سبب آنچه مردم انجام داده اند, فساد و تباهى در خشكى و دريا آشكار شده است. )
خشكى و دريا كنايه از همه جهان است; يعنى گسترش و ظهور پديده مفاسد در همه جا, دستاورد اعمال خود مردم است. از اين رو قرآن هشدار و تذكّر مى دهد كه در سرگذشت پيشينيان بنگريد و مطالعه كنيد, سرنوشت آنان را عبرت خود قرار دهيد, ببينيد آنان كه بودند و چه كردند و به كجا منتهى شدند و سرانجام كارهاشان چه شد. با آن كه از شما قدرت مندتر و ثروت مندتر بودند, خداوند آنان را به كيفر گناهانشان گرفت و دچار كرد و كسى نبود كه از آنان پشتيبانى و دفاع كند, يا عذاب را از آنان دفع كند. 14

http://www.shareh.com/pe...azine/maaref_i/58/03.htm
Azam.pormaye Offline
#9 ارسال شده : 1401/07/29 07:13:29 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال


️ای مردم ،بد و خوبتان به خودتان برمیگردد

🔷در آیه 23 از سوره مباركه «یونس» فرمود: ﴿فَلَمَّا أَنجَاهُمْ إِذَا هُمْ یبْغُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیرِ الْحَقِّ﴾ بعد یك اصل كلی را فرمود, فرمود: ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾ _ سخن از ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾ نیست, سخن از ﴿یا أَهْلَ الْكِتَابِ﴾ نیست، سخن از ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾ است _ ﴿إِنَّمَا بَغْیكُمْ عَلَی أَنفُسِكُم﴾؛ این حصر است یعنی هر كس ستمی می ‌كند ولو نسبت به خانواده ‌اش, ولو نسبت به همسایه ‌اش, ولو نسبت به زیرمجموعه ‌اش، در واقع نیشی به خود میزند، منتها الآن مَست قدرت است؛ ولی وقتی این حالت تخدیری برطرف شد دادش در می ‌آید.

🔷این ‌طور نیست كه الآن درد نباشد، الآن آسیب هست منتها چون ﴿فِی سْكْرَتِهِمْ یعْمَهُونَ﴾ یعنی مستانه زندگی می‌ كنند و تخدیر شده ‌اند، كسی كه تخدیر شده است درد را احساس نمی ‌كند، اما وقتی آخرهای عمر فرا رسید دادش در می ‌آید؛ فرمود: ﴿إِنَّمَا بَغْیكُمْ عَلَی أَنفُسِكُم﴾.

🔷آن آیه كه در سوره مباركه «اسراء»  هست كه ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾، آنجا لام, لام اختصاص است؛ ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ﴾ یعنی «إنّ الإحسان یختصّ بالمحسن»، ﴿وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾ یعنی «إنّ الاسائة تختصّ بالمسیء».

📚آیت الله جوادی آملی

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.195 ثانیه ایجاد شد.