آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:71089)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:55960)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:50801)    مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:46012)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تفسير و فهم سوره ذاريات:مفهوم و مصداق والذاريات چيست؟منظور از رزق چيست؟ محور و درس سوره ذاريات چيست؟    تفسير و فهم سوره الرحمان:خطابهاي يكسان به انس و جن،به پاس این همه احسان خدا،موازین او رامراعات كنيد    تدبر و فهم سوره طه: رستگاری در پذیرش هدایت الهی و قرآن هم مايه هدايت اهل خشيت است.    استخاره از منظر قرآن واسلام:ایا استخاره حجیت دارد؟کجا و در چه مواردی باید از استخاره استفاده کرد؟       آخرین رویداد تالار: تالار گفتگوهاي قرآن‌‌‌‌‌‌‌‌‌پويان جزو برگزيدگان يازدهمين جشنواره رسانه هاي ديجيتال      

توجه

Icon
Error

عنوان جدید ارسال پاسخ
Guest
#1 ارسال شده : 1394/10/21 10:42:34 ق.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 658

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال
سلام

از اساتید بزرگوار بالاخص جناب دکتر مغربی و مهندس گنجه ای خواهشمندم

جنات تجری من تحتهاالانهار را برای رفع شبهه های ایجاد شده توضیح وتفسیر بفرمایند .


كلمات كليدي:جنت بهشت رضوان نهر حوري

ویرایش بوسیله کاربر 1396/02/03 09:56:03 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

جمال گنجه ای Offline
#2 ارسال شده : 1394/10/21 10:48:55 ق.ظ
نقل قول
جمال گنجه ای

رتبه: Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1394/05/02
ارسالها: 21
Armenia
مکان: ایران تهران

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال

ذکر نعمت های بهشتی در قرآن «به زبان مثَل» ذکر شده است.براي توضيح بيشتر به مقالات اين جانب مراجعه نماييد.
maghrebi Offline
#3 ارسال شده : 1394/10/22 11:24:59 ق.ظ
نقل قول
maghrebi

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1393/12/23
ارسالها: 42
Iran (Islamic Republic Of)

2 تشکر دریافتی در 2 ارسال

(وعدالله المؤمنین و المؤمنات جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها و مساکن طیبه فی جنات عدن و رضوان من الله اکبر ذلک هو الفوز العظیم ):

(خداوند به مردان و زنان مؤمن وعده بهشت هایی را می دهد که نهرها در زیر آن جاریست و در آن جاودانه خواهند بود و هم چنین خانه های پاکیزه در بهشت های جاویدان و از همه بالاتر خشنودی خداست ، این همان رستگاری عظیم است )

،خداوند در مقابل ایمان و شایستگی عمل به مؤمنان وعده های نیکویی داده است که شامل بهشت ها با جوی های روان و خانه های پاک ودر باغ های مستقر وجاویدان و رضوان خدا می باشد، ولی خشنودی خدا از همه اینها بالاتر است ، رضوان خدا در واقع و حقیقت ، همه رستگاری و سعادت است ، چون حقیقت بندگی آنست که آدمی از جهت حب به خدا او را بپرستد نه به طمع بهشت و نه از خوف دوزخ وسعادت حقیقی کسب رضایت خداوند است.

مجمع البیان

وَ مَساکِنَ طَیِّبَةً

و نیز سراهایى خوش و پاک و پاکیزه به آنان وعده فرموده است؛ سراهایى که از دیدگاه برخى دانشوران از درّ و یا قوت و زبرجد سبز ساخته شده و خدا چنین مقرّر فرموده است که در آنها نه رنج و دردى باشد و نه مشکل و آزارى.

فى جَنَّاتِ عَدْنٍ
واژه «عدن» در لغت به مفهوم جاودانه و ماندگار است و در تفسیر آن دیدگاه ها متفاوت است:

1 - به باور «ابن مسعود» منظور از «عدن» قلب بهشت و وسط آن است.

2 - امّا به باور «ضحّاک» منظور شهرى است در بهشت که پیامبران و امامان راستین و شهیدان پاک باخته در آنجا هستند و مردم با ایمان برگرد آن شهر مسکن دارند و در کنار آن بهشت هاى دیگرى قرار دارد.

3 - و از دیدگاه «مقاتل» و «کلبى»، «عدن» پر فرازترین و پرشکوه ترین بخش بهشت است و چشمه «تسنیم» نیز در آنجاست و برگرد آن بهشت هاى زیبا و پر طراوت دیگرى قرار دارد و آفریدگار هستى از لحظه اى که آن را آفریده، پوشیده داشته است و همچنان خواهد بود، تا آنگاه که صاحبان گرانقدر آن، یعنى پیامبران، امامان راستین، شهیدان راه حق، مردم شایسته کردار و با اخلاص و کسانى که خدا از آنان خشنود است در آنجا گرد آیند. در آن شهر وصف ناپذیر کاخ هایى شکوهمند و پر معنویت از درّ و طلا و یاقوت بر پاگشته و نسیمى خوش ودلپذیر از زیر عرش بر آنها مى وزد و انبوهى از مشک سفید را با خود برداشته و برآنها مى افشاند.

از پیامبر گرامى آورده اند که در این مورد فرمود:
عدن، دار الله الّتى لم ترها عین و لم یخطر على قلب بشر، لا یسکنها غیر ثلاثة: النبیّن و الصدیقین و الشّهداء، یقول الله عزوجلّ: طوبى لمن دخلک.(217)

«عدن»، آن سراى خوش و وصف ناپذیرى است که نه چشمى هرگز آن را دیده و نه بر قلب و مغز انسانى خطور کرده است. در آنجا تنها سه گروه راه مى یابند که عبارتند از: پیامبران، صدّیقان و راستى پیشگان و دیگر شهیدان راه حق و فضیلت. سرایى است که خدا بدان پیام مى دهد که: خوشا به حال کسى که در تو مسکن گزیند.

وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ اَکْبَرُ

به باور «جبایى» منظور این است که: و خشنودى خدا از کسانى که وارد آن سراى پر معنویت مى گردند، از همه پاداشها و بخششها برتر و پرشکوه تر است، و خشنودى خداست که انسان را به آن پاداش وصف ناپذیر مى رساند.

به باور «حسن» منظور این است که شادمانى قلب و خشنودى خاطرى که به انسان از رضایت و خشنودى خدا دست مى دهد از هر چیزى برتر و بالاتر است.

جنت

«جنة» (مفرد جنات) به بوستانى گفته مى شود که زمین آن پوشیده از درخت باشد.


ـ تمایل طبیعى و غریزى انسان به بوستان، آب، خانه هاى دلپذیر و جاودانگى، وسیله اى در جهت گرایش دادن وى به ارزشهاى معنوى

با توجّه به این که خداوند، همین گرایش هاى طبیعى را وسیله هدایت انسان ها و سوق دادن آنان به کسب ارزش ها قرار داده است، برداشت فوق به دست مى آید.

ـ حیات انسان در آخرت، حیاتى مادى و جسمانى است نه صرفاً معنوى و روحانى.

بهره گیرى از لذایذ مادى، چون باغ هاى پوشیده از درخت و خانه هاى دلپذیر، در سراى آخرت، مستلزم وجود مادى و جسمانى انسان نیز مى باشد.

ـ وجود خانه هاى عالى و پاکیزه براى مؤمنان نیک کردار در «جنات عدن»

و مسکن طیبة فى جنت عدن

«جنات عدن» مى تواند نامى خاص باشد و غیر از «جنات تجرى ... » به شمار آید. برداشت فوق برگرفته از این احتمال است.

ـ بهشت داراى مراتب، و پاداشهاى اخروى، داراى گونه هاى متکامل

جنت تجرى ... جنت عدن و رضون من اللّه أکبر

در برداشت فوق، از تمایز «جنات تجرى» و «جنات عدن» از یکدیگر مراتب بهشت، و از «رضوان من اللّه أکبر» تفاوت کمالى نعمتهاى آن استفاده شده است.


ـ از امام سجاد (ع) روایت شده که فرمود: «إذا صار اهل الجنة فى الجنة ... فیقول لهم تبارک و تعالى: رضاى عنکم و محبّتى لکم خیر و اعظم مما انتم فیه ... ثم قرء على بن الحسین هذه الآیة «وعد اللّه المؤمنین و المؤمنات جنات تجرى من تحتها الانهار ... و رضوان من اللّه اکبر ...» 2

آن گاه که بهشتیان در بهشت قرار گیرند ... خداى تبارک و تعالى به آنان مى فرماید: رضایت و محبّت من درباره شما بهتر و بزرگتر است از نعمتهاى بهشتى که غرق در آن هستید. سپس امام (ع) این آیه را قراءت فرمود: خداوند به مردان و زنان با ایمان، باغهایى از بهشت وعده داده که نهرهایى از زیر درختانش جارى است ... و رضایت و خشنودى خدا [از همه اینها ]بزرگ تر است .
حمید فغفور مغربی
پاسخ سریع نمایش بخش پاسخ سریع
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
عنوان جدید ارسال پاسخ
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن می باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن می باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن می باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2019, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.175 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi