logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:177720)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140589)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:131485)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95519)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟    ياد قيامت: عامل بازدارنده از هر گناه    دعاي مستمر براي عدم انحراف قلب پس از هدايت             

توجه

Icon
Error

Azam.pormaye Offline
#1 ارسال شده : 1402/09/27 07:27:16 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
نه دارایی نشانه کرامت خدا و مصونیت از عذاب اخروی است و نه نداری، نشانه بی کرامتی و خواری است

🔹فقير صابر چون درجه‌اش خيلي بالاتر از غني شاكر هست معلوم مي‌شود فقر امتحان سنگين‌تري است .چون «ما ضرب الله العباد بسوط اوجع من الفقر» اين در روايات هست هيچ تازيانه‌اي دردناك‌تر از فقر نيست ظاهراً اين امتحان سنگين‌تر از آن امتحان هست فقير صابر بهتر از غني شاكر هست

🔹همان جمله‌اي كه از اميرالمؤمنين(عليه السلام) فرمود «ما احسن تواضع الأغنياء للفقراء طلباً لما عند الله و احسن منه تيه الفقراء علي الاغنياء اتكالاً علي الله» فرمود تواضع اغنيا براي فقرا لله خيلي ثواب دارد اما بالاتر از تواضع اغنيا براي فقرا آن بي‌اعتنايي فقرا براي اغنيا است آن آزاد بودن فقير است كه او افضل از تواضع غني است چون همه اين خطرات از حب دنيا نشأت مي‌گيرد.

🔹لذا قرآن كريم مي‌فرمايد اول اين آزمايش است يك, نشانه كرم نيست. و هميشه هم نمي‌ماند گاهي دست شماست گاهي دست ديگري است بدانيد كه يكسان نيست اين خطرها را هم گوشزد مي‌كند .

🔹و حالا اگر كسي با اين نصايح متعظ نشد وظيفه ما در برابر اينها چيست؟
👈اين وظيفه را قرآن كريم دو گونه تبيين فرمود :

_يكي بيان سيره خود پيامبران
_يكي بيان روش مؤمنين كه مؤمن راهش در برابر توانگر چيست

🔹در برابر روش انبياء سوره سبأ اين‌چنين آمده آيه 34 به بعد فرمود و ما ارسلنا في قريةٍ من نذيرٍ الا قال مترفوها ما در هر محلي پيامبر بفرستيم آن مترفين‌شان، متمكنين‌شان بهره‌مندان از اموال آنها مي‌گويند انا بما ارسلتم كافرون اوّل اغنيا در برابر انبياء مي‌ايستند ديگر و حرفشان هم اين است و قالوا نحن اكثر اموالاً و اولاداً ما هم از نظر مال زياد داريم و هم از نظر اولاد و قيامتي نيست و اگر هم باشد ما آنجا هم به همين وضع مي‌آييم چرا؟ قيامت كه نيست اگر باشد خدايي باشد و قيامتي باشد به همان دليل كه در دنيا ما را گرامي داشت و متمكن كرد در آخرت هم بشرح ايضاً [هم‌چنين] ما را متمكن مي‌كند
😲 اين روي آن گمان باطل‌شان كه مال، نشانه كرامت است مكرميم براي اينكه خدا در دنيا ما را تكريم كرده بنابراين در قيامت هم ما معذب نيستيم .

🔹آن‌گاه خداي سبحان به رسولش فرمود قل ان ربي يبسط الرزق لمن يشاء و يقدر اينها آزمايش الهي است به يك عده بيشتر به يك عده كمتر ولكن اكثر الناس لايعلمون شما كه گفتيد خدا به ما داد ما را گرامي داشت اين‌چنين نيست
شما وقتي از دور بنگريد پدرانتان فقير بودند شما غني هستيد فرزندانتان فقير يك عده‌اي پدرانشان غني بود خودشان فقيرند اين رشته‌ها همين‌طور يكي پس از ديگري به عنوان آزمايش است شما يك مقطع را مي‌بينيد مي‌گوييد ما غني هستيم پيش خدا مكرميم داشتن نشانه كرامت نيست

📚آیت الله جوادی آملی /تفسیر سوره رعد
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.084 ثانیه ایجاد شد.