logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:176992)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140059)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:130841)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95112)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    قمار، پليد و شيطاني است. از ان اجتناب كنيد    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟    معجزه كمتر شناخته شده پيامبر رحمت : قراردادها             

توجه

Icon
Error

به ناز Offline
#1 ارسال شده : 1396/09/21 07:46:04 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
درس سوره لیل چیست؟مراد از نیسره للیسری چیست؟


📜سوره لیل💥



پاراگراف اول : 🔹 آیات ۱_۴🔹

درب: 💫 قسم به خلقت متفاوت پروردگار(ظلمت شب وروشنایی روز وجنس مذکر ومونث) ،تلاش شما انسانها نیز متفاوت(درمسیر ظلمت ونور)است✨


پاراگراف دوم: 🔹 آیات ۵_۷🔹

درب: 💫 انفاق کنندگان وپرهیزگاران وتصدیق کنندگان جزای نیک الهی رادرمسیر آسانی قرارخواهیم داد✨


پاراگراف سوم: 🔹 آیات ۸_۱۱🔹

درب: 💫 بخیلان ومستغنیان وتکذیب کنندگان جزای نیک الهی رادرمسیر دشواری قرارخواهیم داد✨


پاراگراف چهارم: 🔹 آیات ۱۲_۲۱🔹

درب: 💫 بی یقین ماشمارا درانتخاب مسیرتان هدایت می کنیم با بیم دادن ازآتشی که سزای تکذیب کنندگان است ومتقین که با جلب رضایت الهی انفاق می کنند با دورنگه داشته شدن ازآتش راضی وخشنود خواهندشد✨



🌟 درس سوره 🌟:


🔺🔺آسایش شما در دو دنیا درگرو پذیرش هدایت الهی وجلب رضایت پروردگارتان خواهدبود.🔻🔻


خانم الهه سادات خدایی

کلمات کلیدی:لیل حسنی تیسیر بخشش بخل

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/22 09:00:09 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#2 ارسال شده : 1396/09/22 02:36:44 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
🌿🍃🌿🍃🌿🍃

سوره مبارکه اللیل

💠 فراز اول
آیات ۱ تا ۴

بِسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ 🎆

وَ الَّيلِ إِذا يَغشىٰ (١)
سوگند به شب هنگامی که پرده افکند.🔅

وَ النَّهارِ إِذا تَجَلّىٰ (٢)
سوگند به روز هنگامی که تجلی کند.❇

وَ ما خَلَقَ الذَّكَرَ وَ الأُنثىٰ (٣)
سوگند به آنکه نر و ماده را آفرید.🔅

إِنَّ سَعيَكُم لَشَتّىٰ (٤)
همانا تلاشتان هرآینه متفاوت است.❇

❣عصاره فراز اول
به اندازه فاصله ظلمت شب و نورانیت روز سعی و تلاش مخلوقات بسیار متفاوت است🔅

💠 فراز دوم
آیات ۵ تا ۱۱

فَأَمّا مَن أَعطىٰ وَ اتَّقىٰ (٥)
پس اما هرکس که بخشید و پارسایی نمود،❇

وَ صَدَّقَ بِالحُسنىٰ (٦)
و نیکوترین را تصدیق کرد🔅،

فَسَنُيَسِّرُهُ لِليُسرىٰ (٧)
به زودی او را برای آسان‌ترین (امر)، آسان می کنیم❇.

وَ أَمّا مَن بَخِلَ وَ استَغنىٰ (٨)
و اما هرکس که بخل ورزید و خود را بی‌نیاز دید،🔅

وَ كَذَّبَ بِالحُسنىٰ (٩)
و نیکوترین را تکذیب کرد❇،

فَسَنُيَسِّرُهُ لِلعُسرىٰ (١٠)
به زودی او را برای سخت‌ترین (امر)، آسان و هموار می کنیم.🔅

وَ ما يُغنى عَنهُ مالُهُ إِذا تَرَدّىٰ (١١)
و هنگامی که سقوط کرد، مالش به او سودی ندهد.❇

❣ عصاره فراز دوم
تفاوت انسانها در تلاش🎆💎🎆
کسانی که (مانند خورشید) بی دریغ می بخشند و تقوای الهی دارند و به عاقبت نیکو اعتقاد قلبی دارند پس عاقبت آنها را آسان خواهیم کرد و کسانی که بخیل، بی نیازند (از انفاق) و عاقبت نیکو را تکذیب می کنند به دشوارترین عاقبت دچار می شوند.❇

◀️ بی ثمر بودن ثروت در هنگام سقوط انسانها نتیجه بخل و بی نیازی از خداوند


❣ فراز سوم
آیات ۱۲ تا ۱۸

إِنَّ عَلَينا لَلهُدىٰ (١٢)
همانا تنها بر (عهده‌ی) ماست هرآینه هدایت‌.❇

وَ إِنَّ لَنا لَلإخِرَةَ وَ الأولىٰ (١٣)
و همانا از آن ماست هرآینه آخرت و دنیا.🔅

فَأَنذَرتُكُم نارًا تَلَظّىٰ (١٤)
پس شما را به آتشی زبانه‌دار بیم دادم.❇

لا يَصلىٰها إِلَّا الأَشقَى (١٥)
جز شقی‌ترین (مکلفان) آن را نیفروزد🔅.

الَّذى كَذَّبَ وَ تَوَلّىٰ (١٦)
کسی که تکذیب کرد و رخ برتافت.❇

وَ سَيُجَنَّبُهَا الأَتقَى (١٧)
و به زودی پرهیزگارترین (مکلفان) از آن دور داشته خواهد شد.🔅

الَّذى يُؤتى مالَهُ يَتَزَكّىٰ (١٨)
کسی که مال خود را می‌دهد، تا پاک شود❇.

❣عصاره فراز سوم:
هدایت و مالکیت دنیا و آخرت در سلطه کامل خداست در نتیجه خداست که بیم میدهد تکذیب کنندگان را از آتش و دور میدارد انفاق کنندگان را از آتش🔅.

◀️ ☑تزکیه در اثر بخشش☑

💠 فراز پنجم
آیات ۱۹ تا ۲۱

وَ ما لِأَحَدٍ عِندَهُ مِن نِعمَةٍ تُجزىٰ (١٩)
و برای احدی نزد او نعمتی دارای پاداش نیست‌.🔅

إِلَّا ابتِغاءَ وَجهِ رَبِّهِ الأَعلىٰ (٢٠)
جز طلب رضای پروردگار والایش ❇

وَ لَسَوفَ يَرضىٰ (٢١)
و هرآینه، خشنود خواهد شد.🔅

❣ عصاره فراز پنجم
متقی ترین افراد کسی است که در راه رضای خدا انفاق میکند که سرانجام خشنود است🔅.

☑ درس سوره ☑

عاقبت نیکو و تقوا در گرو بخشش برای طلب رضای خداوند است.❇


خانم هادیان زاده

🌿🍃🌿🍃🌿🍃
به ناز Offline
#3 ارسال شده : 1396/09/23 03:59:17 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
🌾بسم الله الرحمن الرحیم 🌾.

⚡تدبر درسوره اللیل ⚡

✳️ فراز اول :۱_۴

💧عصاره فراز اول 💦:
متفاوت بودن راه وتلاش انسان با سوگند به پدیده های متفاوت 🌀.


✳️ فراز دوم :۵_۷
💧عصاره فراز 💦:تاثیر انفاق در هموار شدن راه سعادت وتوفیقات الهی 🌀

✳️ فرازسوم :۸_۱۱
💧عصاره فراز 💦:تاثیر بخل در هموار شدن بدبختی وشقاوت واز دست دادن توفیقات الهی 🌀

✳️ فراز چهارم :۱۲_۱۳
💧عصاره فراز💦 :هدایت ومالکیت دنیا واخرت از ان خداوند است.🌀

✳️ فراز پنجم :۱۴_۱۶
💧عصاره فراز 💦سرانجام بخل ورویگردانی از خداوند اتش سوزان است 🌀.


✳️ فراز ششم ۱۷_۲۱

💧عصاره فراز 💦:پاداش فراوان انفاق درراه خداوخشنودی ورضای خداوند است 🌀..

🌟🌟درس سوره 🌟🌟: کسانی که انفاق برای خشنودی خدا وتصدیق وعده هاوپاداش دراخرت دارندمایه سعادت وبالعکس بخل انرا مایه شقاوت وسزاوار اتش است⚡

🌌🌟🌌🌟 خانم نرگس پهلوان
.
به ناز Offline
#4 ارسال شده : 1396/09/25 04:25:10 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
به نام خدا

#درس_ سوره _لیل🌟

☑تهدید و انذار ،با این هدف که انسان ها رو متوجه کند که تلاش هایشان یکسان نیست و طبعا عاقبت یکسانی هم نخواهند داشت.☑

پاراگراف1⏪🔼 آیات 1-4

سه سوگند تفکر بر انگیز مبنی بر اینکه سعی 🏃‍♂🚶‍♂انسان ها در زندگی متفاوت است❇.

پاراگراف2⏪ 🔼آیات5-7

افراد باتقوایی که انفاق می کنند،توفیقات بیشتری دارند و عبور از مسیر زندگی برایشان آسان میشود .❇

پاراگراف3⏪🔼 آیات 8-11

افرادی که بخل می ورزند،توفیقاتشون سلب شده و در مسیر زندگی مشکلات زیادی خواهند داشت.❇

پاراگراف4 ⏪🔼آیات 12-21

کار ما هدایت ( تکوینی و تشریعی)است و افراد #باتقوا و #شقی نتیجه اعمالشان را خواهند دید.❇


خانم شکیبا ⭐

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/25 04:28:45 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

به ناز Offline
#5 ارسال شده : 1396/09/29 03:37:14 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
به نام خدا
📜. پرسش یکی از اعضا گروه تدبر🔅

خانم نرگس پهلوان :

سلام خسته نباشید ❇
باتوفیقات روز افزون از خداوند منان .❇
سوال داشتم ❔
درمورد قسمهای اول سوره ☑
جواب قسم ایه ۴ است ❔
یا کلا انفاق وبخل است .

⬛⬜◼◻◾◽▪

پاسخ :اقای سید کاظم فرهنگ
سلام🎆
بله ايه 4 جواب قسم است🔺
و ايات بعدي بيان مصاديق اين رفتارهاي مختلف است.🔺

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/29 03:41:39 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

به ناز Offline
#6 ارسال شده : 1396/09/29 04:22:30 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
سوال:

✅ایا ایات نیسره للیسری و نیسره للعسری
به دنیا اشاره دارد یا اخرت؟

💠🔶💠🔶

پاسخ 1 خانم هادیان زاده :
✅با توجه به أیه 13منظور اصلی 🌼اول اخرت بعد دنیاست 🌼

💠🔶💠🔶
پاسخ 2: علی محمدی


قرآن کریم آیه ۷ سوره لیل

فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَىٰ

خرمدل Persian ترجمه

(مشکلات و موانع را برای او آسان می‌سازیم و در کار خیر توفیقش می‌دهیم و) او را آماده‌ی رفاه و آسایش می‌نمائیم.🌼
[[«نُیَسِّرُهُ»: او را مهیّا و آماده می‌سازیم. «الْیُسْرَی»: رفاه و آسایش. ساده و آسان.

آیه متضمّن دو معنی است:⏪ الف )- او را آماده برای زندگی خوش و آسوده آخرت می‌سازیم (نگا: نحل / 97).⏪ ب) - او را آماده انجام کارهای ساده و آسانی می‌سازیم که پیشتر برای او مشکل و دشوار بود.🌼

یعنی در پرتو گام نهادن به راه خدا مشکلات را برایش ساده و در انجام آنها توفیقش می‌دهیم (نگا: مائده / 16، عنکبوت / 69). اصولاً ایمان به معاد و پاداش عظیم الهی، مشکلات را در نظر انسان سهل و آسان جلوه‌گر می‌سازد و نه تنها مال، بلکه جان خود را در طبق اخلاص می‌گذارد و از این ایثارگری لذّت می‌برد.]]


فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرَىٰ

خرمدل🌼

او را آماده برای سختی و مشقّت (و زندگی بس مشکل و ناگوار دوزخ) می‌سازیم🌼
[[«الْعُسْرَی»: سختی و مشقّت. شدّت و محنت. خواری ناشی از عدم توفیق در اعمال صالحه (نگا: المیزان). عذاب دوزخ.]]🌼

💠🔶💠🔶💠


پاسخ 3:

☑ﻧﻴﺴﺮﻩ: ﻳﺴﺮ (ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﻗﻔﻞ): ﺁﺳﺎﻧﻰ.☑ ﺗﻴﺴﻴﺮ: ﺁﺳﺎﻥ ﻛﺮﺩﻥ☑ ﻧﻴﺴﺮﻩ: ﺁﺳﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻳﻌﻨﻰ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﺑﻪ ﺍﻭ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺠﻤﻊ ﻭ ﻛﺸﺎﻑ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
-

☑یسری:ﻣﺆﻧﺚ ﺍﻳﺴﺮ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ: ﺁﺳﺎﻧﺘﺮ، ﻣﻮﺻﻮﻑ ﺁﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺆﻧﺚ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﻃﺮﻳﻘﻪ، ﻃﺎﻋﺖ ﻭ ﺷﺮﻳﻌﺖ

☑ﻋﺴﺮﻯ: ﻣﺆﻧﺚ ﺍﻋﺴﺮ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻰ: ﺳﺨﺘﺘﺮ، ﻣﻮﺻﻮﻑ ﺁﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺆﻧﺚ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻃﺮﻳﻘﻪ ﻭ ﻧﺤﻮ ﺁﻥ.

(-تفسیر احسن الحدیث)🌼🌼🌼

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/29 09:06:04 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#7 ارسال شده : 1396/09/29 05:13:29 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
☑☑مراد از نیسره للیسری و نیسره للعسری چیست؟ تیسیر در دنیا یا آخرت؟


❇❇❇❇❇❇❇

فعل نیسر فقط در دو سوره اعلی و لیل امده
با توجه به سوره لیل،تیسیر خدا هم بر یسری (آسان ترین روش و طریقه) است و هم بر عسری(سخت ترین راه).

اما این تیسیر به یسری و عسری که نتیجه رفتار متفاوت این دو نوع افراد است،ایا در اخرت است یا در دنیا یا هر دو؟✨

با توجه به
الف)💢-سیاق و محتوای خود سوره و ایات فرازهای بعد به سرنوشت اخروی این دو دسته از افراد اشاره دارد و به کیفیت زندگی دنیوی انها اشاره ای نشده است.

ب-) 💢سوره های قبل و بعد نزدیک به این سوره در ترتیب نزول،نیز همگی بر محور معاد و دو دسته شدن انسانها در اخرت براساس رفتار دنیوی انها تاکید دارد.

ج-)💢ایه شماره 11(و مایغنی عنه ماله اذا تردی)هم میتواند در ادامه ایه 10 بوده و عدم رفع شرایط سخت اخروی با مال و ثروت را توصیف کند.

☑☑لذا دلالت تیسیر به یسری و عسری بر اخرت ارجح است. مخصوصا که در سوره های مراحل ابتدای نزول هم برای توصیف سرنوشت کافرین و مومنین در قیامت و اخرت از یسر و عسر استفاده شده است:

🔆 «« مهطعین الی الداع یقول الکافرون هذا یوم عسر »» ( قمر8)

🔆««فذلک یومئذ یوم عسیر علی الکافرین غیر یسیر مدثر»»( 9 و10)

🔆««فاما من اوتی کتابه بیمینه فسوف یحاسب حسابا بسیرا انشقاق »»(7و8)




✅✅اقای سیدکاظم فرهنگ

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/29 09:09:36 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#8 ارسال شده : 1396/09/29 05:48:21 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
مراد از الحسنی در سوره لیل چیست؟ تکذیب و تصدیق حسنی یعنی چه؟


❎👈 در سوره های قبلی ،این لفظ استفاده نشده است.اما در سوره های بعدی،به ان اشاره شده است:

❎👈ویجزی الذین احسنوا بالحسنی نجم31
❎👈للذین استجابوا لربهم الحسنی رعد 18
❎👈اما من امن و عمل صالحا فله جزاءالحسنی و سنقول له من امرنا یسرا کهف 88

❎👈ان الذین سبقت لهم منا الحسنی اولئک عنها مبعدون(انبیا 101)

✅✅بیگمان كسانى كه قبلا از جانب ما به آنان وعده نيكو داده شده است از آن [آتش] دور داشته خواهند شد🔼 {101}

👈 این آیه تشابه زیادی با سوره لیل دارد.مشمولان وعده حسنای الهی،دور از آتش معرفی شده اند (یعنی همان افراد اتقی که در سوره لیل از اتش دور خواهند بود)ضمن اینکه موقعیت متضاد جزای حسنی را آتش معرفی میکند.🔼

بنابراین🔺⬅⬅،الحسنی پاداش وعده داده شده به اهل ایمان و عمل صالح و اجابت کنندگان دعوت رسولان است.🔺



▶اقای سید کاظم فرهنگ ◀

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/29 09:12:36 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#9 ارسال شده : 1396/10/02 02:45:40 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
☑پرسش ❔


خانم هادیان زاده

❎ ایا میتوانیم أیه فاما من اعطی واتقی را ابنگونه ترجمه کنیم ؟

پس اما هرکس اهل بخشش و تقوا باشد


و این بخشش "زمان، مال، فکر، علم و حال و همه چیز را دربربگیرد


❎معنی مال : دارایی وثروت، خواسته ،انچه در ملک شخص باشد.انچه ارزش مبادله داشته باشد
هر انچه در تصرف ودر ید کسی باشد ،خواسته وثروت ؛دولت وتوانگری ؛زر،وملک☑

☑☑ پاسخ : اقای سید کاظم فرهنگ

🔺 بله میتوان ،اینگونه ترجمه کرد،اما آیات به بخشش مال اشاره دارد
و مایغنی عنه ماله اذا تردی


همانطور كه قبلا هم بیان شد،از تعمیم های بدون وجود قرینه در سیاق،اجتناب باید کنیم

این سوره به بخشش مال آن هم بامعنای دارایی و ثروت اختصاص دارد


اما در مقام عمل و درس کلی از قران
شما بااستنادبه ایه
«« لن تنالوالبر حتی تنفقوا مما تحبون »»

☑میتوانید مصادیق انفاق را به فراتر از مصادیق معروف مال،تسری دهید.❇

ویرایش بوسیله کاربر 1396/10/02 03:49:21 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#10 ارسال شده : 1396/10/02 03:02:39 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
❎ ادامه بحث پيرامون سئوال قبلي

خانم هادیان زاده

☑ 1- «« آیه فاما اعطی و اتقی»»

را بعضی از علمای اهل تسنن این طور معنا کردند "و اما هر کس مالش را به فقیر داد و ..." و فعل اعطی را دو مفعولی گرفتند و مال و فقیر را به عنوان مفعول اول ودوم در ترجمه آوردند و متاسفانه اکثر علمای شیعه هم این آیه رو برای مال ترجمه کردند و بنا به فرموده شما این سوره برای انفاق مال هست
در صورتیکه بعضی از لغات عربی می تواند تا ۷۲ معنی و بیشتر داشته باشد

2-و اگر بخواهیم لغت مال را دقیقا مال معنی کنیم پس در این سوره فقط خدا خدای پولدارهاست و خیلی منطقی و قابل قبول نیست

❌ به نظر بنده حقیر مال هر چیزی هست که در تملک انسان هست
و بخشش نیز در مورد هر چیزی که انسان مالک آن است می باشد و هیچ چیز برای انسان بالاتر رضای خداوند نیست

3-شما که وقت و علم خود را برای بالا بردن آگاهی ما قرار میدهید یک مصداق بخشش میباشد


☑☑پاسخ :اقای سید کاظم فرهنگ

1)⬅مال هر چیزی هست که در تملک انسان هست🔼

این تعریف درستی از مال در لغت نامه هااست.

☑👈اما ایا باید دید که همین لغت نامه ها،عرف اعراب و نیز قران مال را به معنای وقت هم گرفته اند؟. ☑ ایا وقت از مصادیق مال محسوب میشود؟

👈شما اگر چنین برداشتی دارید،باید انرا با استناد به لغت نامه های عربی و ایات قران که بصراحت انرا مشمول وقت هم دانسته باشد،اثبات نمایید

2- ✅قدرت روحیه بخشش از مال ؛ فارغ از فقر وپولداری،است ❇

⭐ممکن است کسی از همان مال اندک خود هم حاضر به انفاق وبخشش نباشد .
هرکس به تناسب دارایی خود مسئول انفاق است بنابراین خدا وآیات فوق مختص پولدارها نیست ⭐

3)⬅-ممنون از نظر لطف تون

⏪ (صرف علم ووقت برای اموزش دیگران)از نظر شما یک مصداق بخشش است🔼

⏪از نظر من ،مصداق بخشش مال نیست 🔼

🔺🔻اما همانطور که گفتم با توجه به ایات دیگر قران،مصداقی از عمل صالح و انفاق و باقیات صالحات محسوب میشود.🔺


💎 👈بحث مهم ما این بود که 🔆✅فقط سوره و متن ایات را تفسیر و فهم کنیم.قرار نیست همه مفاهیم خوب را از همین سوره لیل،استخراج کنیم.🔅✅

ویرایش بوسیله کاربر 1396/10/02 03:53:00 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#11 ارسال شده : 1396/10/03 08:08:50 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
⁉پرسش

خانم هادیان زاده

🔰اگر کلمه حسنی رو اگر وعده بهشت معنی کنیم. با آیه««« الا ابتغاء وجه ...»»» جور در نمیاد 🤔

☑بخشش برای وعده های بهشت یا برای رضای خدا؟


⬛⬜◼◻◾◽

☑پاسخ : اقای سید کاظم فرهنگ

🔰 چرا این دو را ازهم جدا میکنید؟

👈 وعده حسنی را مگر کسی غیر از خدا داده؟
👈این فرد ،قول خدا مبنی بر وعده ثواب اخروی را تصدیق کرده و با این اعتقاد،مال خود را بخشیده است‼️

🔺🔅ثواب اخروی هم شامل نعمات مادی بهشتی است و هم نعمات معنوی قرب الهی🔅🔻
farhang Offline
#12 ارسال شده : 1396/10/07 02:16:17 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,036
Iran (Islamic Republic Of)

47 تشکر دریافتی در 28 ارسال
تفسیر خلاصه و تدبر در سوره لیل- درس سوره لیل و عصاره و پیام فرازهای سوره لیل چیست؟


بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَى {1}سوگند به شب چون پرده افكند {1}


وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى {2}سوگند به روز چون جلوه‏ گرى آغازد {2}

وَمَا خَلَقَ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى {3}و [سوگند به] آنكه نر و ماده را آفريد {3}

إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّى {4}كه همانا تلاش شما پراكنده است {4}

عصاره فراز:همانند وجود پدیده های متضاد در افرینش،قطعا سعی و رفتار انسانها در دنیا مختلف و متضاد با یکدیگر است(که دو نمونه ان در ادامه امده)

فَأَمَّا مَن أَعْطَى وَاتَّقَى {5}اما آنكه [حق خدا را] بخشید و پروا داشت {5}

وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَى {6}و حسنی [وعده پاداش به اجابت کنندگان دعوت خدا ] را تصديق كرد {6}

فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَى {7}بزودى سرنوشت و جزای آسان تر برای او فراهم خواهیم آورد.{7}

وَأَمَّا مَن بَخِلَ وَاسْتَغْنَى {8}و اما آنكه بخل ورزيد و (بخاطر مال )خود را بى‏نياز (از پذیرش پیام خدا و تقوی) ديد {8}

وَكَذَّبَ بِالْحُسْنَى {9}و [وعده پاداش] حسنی را به دروغ گرفت {9}

فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرَى {10}بزودى جزای دشوارترى به او خواهيم نمود {10}

وَمَا يُغْنِي عَنْهُ مَالُهُ إِذَا تَرَدَّى {11}و [ديگر] مالش او را بی نیاز نمی کند،هنگامیکه سقوط کرد.(به جزای دشوار مبتلا شد) {11}

عصاره فراز: سرنوشت متضاد رفتار متفاوت دو دسته از انسانها: بخشش متکی بر باور به معاد و بخل متکی بر انکار معاد

إِنَّ عَلَيْنَا لَلْهُدَى {12}(علت بیان این موارد این است که )همانا هدايت بر ماست {12}

وَإِنَّ لَنَا لَلْآخِرَةَ وَالْأُولَى {13}و قطعا دنيا و آخرت از آن ماست {13}

فَأَنذَرْتُكُمْ نَارًا تَلَظَّى {14}پس شما را به آتشى كه زبانه مى‏كشد بیم دادم (همان جزای سخت){14}

لَا يَصْلَاهَا إِلَّا الْأَشْقَى {15}جز نگون‏بخت‏تر[ين مردم] در آن درنيايد {15}

الَّذِي كَذَّبَ وَتَوَلَّى {16}همان كه تكذيب كرد (وعده جزای اخروی را) و رخ برتافت {16}

وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى {17}و پاك‏رفتارتر[ين مردم] از آن دور داشته خواهد شد {17}

الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّى {18}همان كه مال خود را مى‏دهد [براى آنكه] پاك شود {18}

وَمَا لِأَحَدٍ عِندَهُ مِن نِّعْمَةٍ تُجْزَى {19}و به هيچ كس بدلیل اینکه نعمت (وطلب یا منتی )نزد او دارد نمى‏ بخشد {19}

إِلَّا ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَى {20}جز خواستن رضاى پروردگارش كه بسى برتر است [منظورى ندارد] {20}

وَلَسَوْفَ يَرْضَى {21}و قطعا بزودى خشنود خواهد شد (از جزا و سرنوشت آسان خود){21}

عصاره فراز:سرنوشت آتشین بخیلان منکرین معاد در مقایسه با سرنوشت رضایت مندانه بخشندگان خداباور


درس: : تشویق به بخشش متکی بر باور به معاد و نهی از بخل متکی بر انکار معاد با توجه به سرنوشت اخروی
متضاد آنها



نکات:1-در سوره های قبل،به مال دوستی و دنیا طلبی انسان ها و متفاوت بودن سرنوشت اخروی انسانها برمبنای رفتار دنیوی انان؛اشاره شده بود.

2- در این سوره،کلمات متضاد زیاد بکاررفته است:لیل و نهار،ذکر وانثی،اعطی و بخل،صدق و کذب،یسری و عسری

سیدکاظم فرهنگ
admin1 Offline
#13 ارسال شده : 1396/12/13 08:56:58 ب.ظ
admin1

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/14
ارسالها: 199

8 تشکر دریافتی در 7 ارسال
توضیحاتتان را در مورد سوره لیل خواندم اما سؤال دارم

آیا موصوف محذوفی حسنی با توجه به محتوای خود سوره، می تواند همان وعده پاداش به عمل بخشش و پرهیزگاری باشد؟ بر این فرض می توان گفت فرد بخیل باور ندارد که بخشش مال و پیشه کردن تقوا( مهار نفسش) در آخرت چندین برابر پاداش خواهد داشت ولی فرد پرهیزکار علاوه بر تصدیق این امر پا را فراتر گذاشته و تنها برای خود خدا و خشنودیش انفاق می کند و نه برای پاداش( ۱۸،۱۹،۲۰)

سركارخانم معصوميان
سلام
بله
این هم میتواند درست باشد و همراستا با برداشت ما از حسنی است
ان ،کلی بود و اینجاجزیی و مصداقی.
پاداش موعود در برابر عطا

اما بلحاظ عملی،فردی که این را باورندارد یعنی معاد را قبول ندارد
نمیشه پاداش و عقاب سایر اعمال را قبول داشته باشد و لی عطا را خیر

اقاي فرهنك
کاملا درست می فرماییدولی منظورم تنها پاداش عطا نبود، پاداش تقوا هم هست. تقوا از نظر من مثل مغز یا فرمانده کلی می مونه که اعمال نیک از اون سرچشمه می گیره.

خانم معصوميان
پس عالیه
این طوری شما از خود سوره ،به برذاشت یکسانی با حقير ،
از الحسنی رسیدین 🌷👏

اقاي فرهنك
مدیر تالار
admin Offline
#14 ارسال شده : 1397/08/27 10:13:00 ق.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 421

9 تشکر دریافتی در 9 ارسال
تدبر در سوره ليل:نكات و سير هدايتي سوره ليل :ارتباط فرازهاي سوره ليل با يكديگر

ما می توانیم انتخاب بکنیم که سبک زندگی بخیلانه ای داشته باشیم و یا سبک زندگی همراه با انفاق.
ما می توانیم انتخاب بکنیم که قلبا با تقوا باشیم یا اهل استغنا.
ما می توانیم انتخاب بکنیم که به لحاظ عقیدتی حسنا و عاقبت نیکو را باور بکنیم یا تکذیبش بکنیم.
این انتخاب با ماست اما عاقبت این انتخاب در دست ما نیست.
نتیجه دادن به این انتخاب خارج از محدوده اختیار ماست و این مطلبی است که سیاق دوم سوره لیل مبحث خود را با ان آغاز می کند.


إِنَّ عَلَيْنَا لَلْهُدَى ﴿۱۲﴾
وَإِنَّ لَنَا لَلْآخِرَةَ وَالْأُولَى ﴿۱۳﴾
خداوند می فرماید هدایت یعنی به حرکت درآوردن و به نتیجه رساندن هر یک از دو نوع سبک زندگی مذکور بر عهده ماست. ما هستیم که هر یک از این دو انتخاب را به نتیجه خودش می رسانیم.
آخرت و اولی یعنی همین دنیا در اختیار ما و متعلق به ماست.
ما هستیم که عاقبت هر انتخابی را در دنیا و آخرت معین می کنیم.

ما هستیم که هر یک از این دو انتخاب را به نتیجه خودش می رسانیم. ما هستیم که عاقبت هر انتخابی را در دنیا و آخرت معین می کنیم. اگر این مطلبی را که در این دو آیه گفته شد، یعنی «إِنَّ عَلَيْنَا لَلْهُدَى ﴿۱۲﴾ وَإِنَّ لَنَا لَلْآخِرَةَ وَالْأُولَى ﴿۱۳﴾»، در جان ما نشست و باورش کردیم، نتیجه اش این است:

فَأَنْذَرْتُكُمْ نَارًا تَلَظَّى ﴿۱۴﴾. نکند شیطان شما را وسوسه کند و فریب بدهد که راحت زندگی کن، همین سبک زندگی بخیلانه را هم اگر داشته باشی بالاخره خدا مهربان است و شما را به جهنم نخواهد برد. «هشدار می دهم شما را از آتشی که زبانه می کشد».

لَا يَصْلَاهَا إِلَّا الْأَشْقَى ﴿۱۵﴾. بی تردید کسی داخل آن آتش نمی شود مگر کسی که شقی ترین باشد. کسی که به انتخاب خودش راه شقاوت را در پیش گرفته.

الَّذِي كَذَّبَ وَتَوَلَّى ﴿۱۶﴾
همان کسی که تکذیب کرد و پشت کرد.
در آیات قبلی سوره لیل خوانده بودیم: «وَكَذَّبَ بِالْحُسْنَى ﴿۹﴾. عاقبت نیکو را تکذیب کرد».

تکذیب عاقبت نیکو باعث شد به آن آموزه دین که همان اعطا و انفاق باشد پشت کند و راه بخل را در پیش بگیرد.
بی تردید آن کسی که سبک زندگی همراه با بخل را در پیش بگیرد سر از درکات جهنم در خواهد آورد.

🏵🏵🏵
وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى ﴿۱۷﴾
«و از این آتش زبانه کش، تنها با تقوایان دور خواهند ماند».
تقوا را در آیات قبلی توضیح داده بود. فرموده بود «آن کسی که بر اساس تقوا و بر اساس باور به حسنی اعطا و انفاق کند».

اتقی چه کسانی هستند؟

الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّى ﴿۱۸﴾
منظور از با تقوا در سوره لیل آن کسی است که مال خود را می دهد تا پاکیزه شود.

حجت الاسلام علي صبوحي،نقل از كانال تدبر در كلام وحي
سمیرا گودرزی Offline
#15 ارسال شده : 1400/08/12 05:43:04 ب.ظ
سمیرا گودرزی

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1399/06/17
ارسالها: 112
Iran (Islamic Republic Of)
مکان: تهران


لیل:4
إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّى
همانا كوشش شما بس پراكنده است.3

______
3 - «شَتَّى»، جمع شتيت [مثل مرضيٰ جمع مريض] دلالت بر پراكندگي و فقدان هدف و جهت معين مي‌كند. اشتات مقابل جميع است [نور 61 (24:61) و حشر 14 (59:14) ] و گوناگوني را مورد نظر دارد، مثل گونه‌هاي متنوع گياهان در طبيعت [نَباتٍ شَتّيٰ- طه 53 (20:53) ] يا پراكندگي و گوناگوني مردم در روز قيامت [يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ- زلزله 6 (99:6) ]. گويا زمستان را از آن روي «شتاء» گفته‌اند كه بر و بار و برگ درختان جدا و در طبيعت پراكنده مي‌شود.
انسان برخلاف گياهان و حيوانات، كه مطابق هدايت طبيعي و غريزي عمل مي‌كنند، به دليل «اختيار» و حق انتخابي كه خدا به او عنايت كرده، تلاشهايش برحسب انگيزه‌ها و اهدافي كه دارد متفاوت است، همچون تناوب و تضاد شب و روز، نور و ظلمت، گرما و سرما، پوشيده و آشكار و حركت و سكون، كه از درون چنين دوگانگي‌ها صورت‌هاي مختلف حيات در زمين پديد آمده است. علاوه بر آن، تاريخ تحولات حيات در كرة زمين نشان مي‌دهد كه چرخة حياتي پس از پيدايش زوجيت شتاب فوق‌العاده‌اي يافته است.
استعداد و اختياري كه به انسان عطا شده، انگيزه‌ها و اهداف گوناگوني را پديد مي‌آورد و برحسب تشخيص و ميزان تلاش در شوق رسيدن به آن، افكار و عقايد و صفاتي ظهور و بروز مي‌كند كه برخلاف حيوانات متمايز از هم بوده و در اصلاح و افساد، بخشش و بخل، تقوا و تجاوز، احسان و اسائه و... در تضاد با هم قرار مي‌گيرند.

📚تفسیر آقاے بازرگان
ali Offline
#16 ارسال شده : 1402/02/18 09:00:11 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,950

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
ترجمه تدبر و فهم سوره ليل: مروري بر سيما و خلاصه تفسير سوره ليل از تفسير تسنيم

محور مهمّ سوره این است که افراد و جامعه به دو گروه تقسیم می‌شوند: عده‌ای سعی و کوشش آنها بجا است یک عده سعی و کوشش آنها نابجا است؛ آنها که نابجا است در روز سقوط هیچ پناهگاهی ندارند، آنهایی که سعیشان بجاست هم در دنیا مرفه هستند هم در آخرت سعادتمند هستند و مانند آن.

قسمت مهم سوگند خدا به شمس به آن ضحای آن است که ﴿وَ ضُحاها﴾ فرمود، قسمت مهم سوگند قمر به آن وقتی است که در تلو شمس قرار بگیرد، قسمت مهم سوگند خدا به روز هنگام تجلی آن است، قسم به شب هنگامی که کاملاً فضا را تاریک کرده است. لذا در سوگند به لیل فرمود: ﴿وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشی﴾؛ نه در آغاز لیل نه در انجام لیل؛ بلکه آن وقتی که کاملاً زمین را پوشاند، یک؛ اشیای زمینی را پوشاند، دو
سوگند به شب در حقیقت سوگند به شب‌آفرین است، سوگند به روز سوگند به روزآفرین است؛ زیرا ﴿وَ جَعَلْنَا اللَّیْلَ وَ النَّهَارَ آیَتَیْنِ فَمَحَوْنَا آیَةَ اللَّیْلِ وَ جَعَلْنَا آیَةَ النَّهَارِ مُبْصِرَةً﴾ آیت از آن جهت که آیت است هیچ صبغه‌ای ندارد مگر نشان دادن «ذی الآیة».

ذات اقدس الهی بعد از این سوگندها فرمود شما کارهایتان پراکنده است، این پراکندگی کار غیر از تنوع در کار است تصنّف در کار است تقسیم کار است، روشن است که کارها گوناگون است دامداری و کشاورزی و صنعت و تعلیم و تربیت و رشته‌های گوناگون همه آنها خوب است. پیام آیه آن نیست که کارهای شما پراکنده است یعنی هر کسی یک صنف خاصی کار دارد، نخیر! توضیح آن در آیات بعد است ﴿إِنَّ سَعْیَکُمْ لَشَتَّی﴾، بعضی بخیل‌اند بعضی غنی.
می‌گوید انسان در تلاش و کوشش است یا بجا یا بیجا! یا در راه باطل یا در راه حق! ﴿إِنَّ سَعْیَکُمْ لَشَتَّی﴾ این مَقسم است؛ کار دو گروه بیشتر نیست ﴿فَأَمَّا مَنْ أَعْطی‌ وَ اتَّقی﴾ کسی که از راه حلال پیدا کرد، یک؛ در راه حلال خدمت کرد و جامعه را از هر نظر بی‌نیاز کرد، این دو؛ حالا یا خدمات ارائه کرد یا مال داد یا خدمت پزشکی ارائه کرد.از راه حلال تهیه کردند در راه حلال صرف می‌کنند برای رضای خدا؛ فرمود این دو عنصر محوری خدمت بکند، یک؛ متقیانه باشد، دو؛ یعنی هم حسن فعلی که اعطاء است، هم حسن فاعلی که متقیانه است.

﴿فَأَمَّا مَنْ أَعْطی‌﴾ اما در یکی از دو امر اگر مشکل داشته باشد بیراهه رفته است؛ اگر کسی امساک بکند احتکار بکند خدمت نکند محروم است، خدمت بکند برای خود، برای اینکه خودش را نشان بدهد تظاهر بکند ریا بکند و مانند آن، حسن فاعلی ندارد، دو؛ اگر حسن فعلی یعنی إعطاء و حسن فاعلی یعنی تقوا، این دو بود

فرمود اگر کسی به میدان بیاید سعی کند باری را بر دوش جامعه نگذارد خودش ببرد، یک؛ بار به زمین مانده را انتخاب کند، دو؛ باری که بر دوش دیگران است از دوش دیگران بردارد آنها را آزاد کند که کار دیگر انجام بدهند، سه؛ بار از دوش جامعه بردارد چنین کسی ﴿فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْری﴾‌ ما وسیله خدمات او را، کار خوب کردن او، خوب کار کردن او را فراهم می‌کنیم، برای عاقبت یسری چه در دنیا چه در آخرت، چه در فضیلت‌های دنیا چه در فضیلت‌های آخرت او را آسان می‌کنیم نه کارهای او را. یعنی طرزی قدرت فکری، قدرت بدنی، قدرت تصمیم‌گیری، عزم صالح و صائب، توان بجا، سلامتی و تندرستی و صحت همه جوانب او را برای عاقبتی خوب آماده می‌کنیم نه کارهای او را میسر می‌کنیم، یعنی طرزی او را می‌پرورانیم که به آسانی منشأ کارهای مدیرانه خوب می‌شود ﴿فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْری﴾‌.

﴿فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْری﴾ نه کارها را برای او آسان می‌کنیم. آن ﴿یَسِّرْ لی‌ أَمْری﴾ مطلبی دیگر است. درباره وجود مبارک پیغمبر(ص) فرمود که ﴿وَ نُیَسِّرُکَ لِلْیُسْری﴾ما تو را برای کارهای خیر و کارهای مهم آسان می‌کنیم؛ یعنی چیزها را خوب می‌فهمی، خوب تصمیم می‌گیری، مانع علمی نداریم مانع عملی نداری، در دستگاه فکری تو، اندیشه تو، انگیزه تو جز حق و صفا و صمیمیت چیز دیگری نیست. اینجا هم همین طور است.

﴿فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْری﴾؛ یعنی ساختار آفرینش او را در دو کار ما آسان می‌کنیم: یک؛ در دنیا دست به هر کاری بزند موفق می‌شود، کار حلال، مسیر حلال، فکرش را هدایت می‌کنیم.در آخرت هم برای عاقبت حسنا به آسانی وارد بهشت می‌شود هیچ فشاری در مرگ ندارد.تلخی مرگ ندارد برای او مثل بو کردن یک شاخه گُل است این مربوط به طلیعه رحلت او. بعد در برزخ راحت است در ساهره معاد راحت است، در بهشت هم که ﴿لَا لَغْوٌ فِیهَا وَ لاَ تَأْثِیمٌ﴾این می‌شود «یسری»، آن هم می‌شود تیسیر یسری و جمع این دو می‌شود حسنه دنیا و حسنه آخرت که در سوره «بقره» بحث آن گذشت: ﴿رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً﴾؛ حسنه دنیا به تیسیر آن امور چندگانه است، حسنه آخرت هم به تیسیر این موارد از جان دادن تا بهشت خُلد آرمیدن است این می‌شود تیسیر حسنه.

﴿وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ﴾ کسی که وظیفه مالی خود را انجام نداد، آن صدقات واجب و آن خیرات واجب را انجام نداد و خود را بی‌نیاز پنداشت، خیال کرد که این ﴿یَحْسَبُ أَنَّ مالَهُ أَخْلَدَهُ﴾﴿وَ کَذَّبَ بِالْحُسْنی﴾، به عاقبت حسنا معتقد نبود، به قیامت معتقد نبود به بهشت معتقد نبود، ﴿فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْری﴾

این یکی از عقوبت‌های الهی است که ما او را برای انجام کار زشت آماده می‌کنیم؛ یعنی او کارهای زشت را، خیانت‌ها را، اختلاس‌ها را، نجومی‌ها را راه‌هایش را خوب بلد می‌شود، یک؛ خوب باور می‌کند، دو؛ خوب وسیله‌ آن را فراهم می‌کند، سه؛ خوب عملیاتی می‌کند، چهار؛ او به آسانی سرقت می‌کند به آسانی اختلاس می‌کند به آسانی تخلف می‌کند.


بنابراین معنایش این نیست که سخت سخت نیست، سخت سخت است ولی شدنی است، ما همه اسبابش را فراهم می‌کنیم. اسبابش را فراهم می‌کنیم یعنی مانع را برمی‌داریم راه را باز می‌کنیم، نه اینکه توفیق می‌دهیم که او اختلاس کند توفیق می‌دهیم سرقت کند! ما راه را برمی‌داریم هم‌چنان او آزاد است هم‌چنان راه باز است.

این بُخل گاهی در مال است، گاهی در انتخاب شغل است، گاهی در توزیع کالا است، گاهی در احتکار کردن است، گاهی در گران‌فروشی کردن است

وقتی سقوط کرد کرد، این سقوط در فضای آزاد است، هیچ مانعی ندارد ﴿وَ ما یُغْنی‌ عَنْهُ مالُهُ إِذا تَرَدَّی﴾ وقتی سقوط کرد چیزی مانع حفظ او نیست او پناهگاهی ندارد.
فرمود قسم یاد می‌کنم که شما این گونه هستید و اگر کسی این طور بود یا آن چنان می‌شود یا این چنین.
بعد می‌فرماید: ﴿إِنَّ عَلَیْنا لَلْهُدی﴾‌ بر ما است که ما جامعه را هدایت کنیم فرد را هدایت کنیم، از درون هدایت کنیم و کردیم ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾‌‌؛[15] از بیرون هدایت کردیم ﴿إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلاَّ خَلا فیها نَذیرٌ﴾ هیچ زمانی هیچ زمینی جامعه بشری بدون رهبران الهی یا «مع الواسطه» یا «بلا واسطه» یا خود پیغمبر یا ائمه یا علمایی که حرف‌های آنها را نقل می‌کردند نیست،

ما به شما گفتیم یک نار شعله‌وری شما را تهدید می‌کند: ﴿فَأَنْذَرْتُکُمْ﴾ هم تبشیر کردیم هم انذار کردیم، هم بشارت دادیم به بهشت برین هم انذار کردیم به نار سوزان و شعله داغ؛ ﴿فَأَنْذَرْتُکُمْ ناراً تَلَظَّی﴾ و این شعله‌ای که داغ است و گدازنده است و گزنده است و خاکسترکننده است هیچ کسی واردش نمی‌شود مگر أشقی. اگر کسی خیلی بیراهه می‌رود و راه کسی را می‌بندد طعمه این چنین آتشی می‌شود. آن اشقایی که گرفتار نار تلظی است، این است که ﴿کَذَّبَ وَ تَوَلَّی﴾، هم دروغ پنداشت از نظر اعتقادی، هم بیراهه رفت از نظر عملی، هم قبح فعلی دارد هم قبح فاعلی، هم معتقد نیست هم عامل نیست ﴿الَّذی کَذَّبَ وَ تَوَلَّی﴾. اما ﴿وَ سَیُجَنَّبُهَا الْأَتْقَی﴾؛ آن کسی که اهل تقوا و پرهیزکار است ما او را حفظ می‌کنیم،

ما کسی که اهل تقوا است او را در جانب دیگر نگه می‌داریم او در جانب نار تلظی نیست برای اینکه او در دنیا ﴿إِنَّ عَلَیْنا لَلْهُدی﴾ را گوش داد، نه بیراهه رفت نه راه کسی را بست، هم در عمل انتخاب کرد هم در کیفیت پرورش فرزندها و خانه‌داری و اداره منزل، هم در جامعه. این شخص ﴿الَّذی یُؤْتی‌ مالَهُ یَتَزَکَّی﴾؛ آن دستورهای الهی را انجام می‌داد برای اینکه خودش را پاک کند

اینکه فرمود: ﴿وَ ما لِأَحَدٍ عِنْدَهُ مِنْ نِعْمَةٍ تُجْزی﴾‌ این مربوط به اولیای الهی است. آنها هیچ چیزی نخواستند ﴿إِلاَّ ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلی﴾‌؛ نظیر اینکه در سوره مبارکه «انسان» هم وارد شد ﴿إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ﴾، کاری که می‌کنند هدفشان این است هم موحدانه کار خیر می‌کنند هم بدون منّت کار خیر می‌کنند، هم ﴿إِلاَّ ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلی﴾ است نه «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّةِ». بعد هم ﴿وَ لَسَوْفَ یَرْضی﴾ اینها نفس مطمئنه هستند راضی هستند مرضی هستند به رضوان الهی بار می‌یابند به جایی می‌رسند که راضی‌اند به رضای الهی، نه به رضای نفس. چون خدا راضی است اینها راضی‌اند

ویرایش بوسیله کاربر 1402/02/18 08:37:54 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

ali Offline
#17 ارسال شده : 1402/05/15 11:15:38 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,950

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

«فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْری» مقصود از این تعبیر چیست؟

نظرات مختلف

الف. او را آماده آتش جهنم می‌کنیم

ب. درصدد انجام هیچ شر و بدی‌ای برنمی‌آید مگر اینکه برایش میسر می‌گردد. (جلسه568، حدیث1 و 2)

ج. مسیر را باز می‌گذاریم تا براحتی مرتکب کارهایی شود که وی را مستوجب عذاب سازد. (مجمع‌البیان، ج10، ص760؛ المیزان، ج20، ص303) در حقیقت، راه شر، از این جهت که عاقبتش به سختی و دشواری و بدبختی منجر می‌شود، راه «دشواری» و «سختی» خوانده شده است. (الکشاف، ج4، ص762)

د. توفیق ایمان و عمل صالح را از او می‌گیریم چنانکه انجام این کارها بر او سنگین بیاید. (المیزان، ج20، ص303) به تعبیر دیگر، لطف خود را از او برمی‌داریم به نحوی که انجام طاعت برایش از سخت‌ترین کارها باشد؛ شبیه آیه‌ای که می‌فرماید «وَ مَنْ یُرِدْ أَنْ یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقاً حَرَجاً کَأَنَّما یَصَّعَّدُ فِی السَّماءِ: و کسى را که بخواهد در گمراهیش رها سازد سینه‏اش را به شدت گرفته و تنگ مى‏کند که گویى به زحمت در آسمان رو به بالا مى‏رود» (انعام/125). (الکشاف، ج4، ص762)

ه. حسابرسی شدیدی از او به عمل می‌آید به نحوی که قطعا جهنمی می‌شود؛ شبیه مضمون آیه «فَحاسَبْناها حِساباً شَدیداً وَ عَذَّبْناها عَذاباً نُکْراً: پس آنها را به حساب شدیدى محاسبه کردیم و به عذابى بس سخت عذاب نمودیم.» (طلاق/8)

و. ...


«فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْری»

انجام کارهای بد (بخل ورزیدن و احساس بی‌نیازی کردن و تکذیب خوبی‌ها)، راه را برای سخت شدن انجام خوبی‌ها میسر می‌سازد.

به تعبیر دیگر، کسی که مرتکب بدی شود، تدریجا انجام خوبی و پیمودن راه سعادت برایش دشوار می‌گردد.


تاملی با خویش
پس، اینکه انجام کارهای خوب بر ما سخت می‌آید در مراحل اول زندگی تاحدودی طبیعی است؛ اما اگر هر چه از عمرمان بگذرد و باز کارهای خوب بر ما سخت باشد بدانیم که در بیراهه گام برداشته‌ایم و هرچه سریعتر به فکر علاج خود باشیم!


«فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْری»

از جهنم و نامطلوب‌ترین وضعیت نهایی بشر با تعبیر «عُسری: دشواری؛ یا دشوارترین» تعبیر کرد؛ و فرمود ما دسترسی وی به این دشوار‌ترین را برای او راحت می‌سازیم!

در واقع، کسی که امروز به خیال خود، راحت زندگی می‌کند و به هر گناهی که دلش می‌خواهد تن می‌دهد در حقیقت دشوارترین وضعیت را برای خود فراهم آورده است.

بیهوده نیست که اگر کسی از یاد خدا رویگردان شود - هرچند بهترین امکانات مادی زندگی را هم داشته باشد و در ظاهر خوش باشد- در درون خویش دچار معیشت ناگوار است. (وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً؛ طه/124)


«وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ ... فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْری»

گره خوردن کارهای انسان نتیجه آن است که می‌توانستیم گره از کار دیگران بگشاییم و نگشودیم.

به تعبیر دیگر،اگر فقرا را در عسرت گذاشتیم، خدا هم عسرت پیش پای ما می‌نهد. (تفسیر نور، ج10، ص509)


«وَ أَمَّا مَنْ ... اسْتَغْنی؛ فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْری»

کسی که خود را در مقابل خدا بی‌نیاز ببیند خداوند مقدمات به سختی افتادن او را مهیا می‌سازد.


«فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْری»

«نیسر» به معنای «آسان می‌کنیم» و نقطه مقابل «سختی دادن» است. چرا برای به سختی انداختن، از تعبیر «برایش آسان می‌کنیم ...» استفاده کرد؟

«آسان می‌کنیم» در اینجا به معنای مهیا و آماده می‌سازیم است، و استفاده از این تعبیر برای همراهی با تقابلی است که در آیه7 گذشت که «فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْری» (البحر المحیط، ج10، ص493)



نقل از سايت يك ايه در روز، استاد سوزنچي
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.819 ثانیه ایجاد شد.