logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:170771)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:133480)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:123429)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:89880)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: آيا توصيفاتي كه در آيات مختلف قران براي نعمات بهشت شده است، تمثيل است يا وافعي؟    مشخصات حكومت صالح و ناصالح در قران : حكومت فرعوني چه ويژگيهايي دارد؟    عذاب و مغفرت خدا مشمول قانون عام است و منحصر به گروه خاصي نيست.    ایا دعا به هم زدن نظام موجود هستی است؟       آخرین رویداد تالار: قران پویان 14 ساله شد : خلاصه اماری 13 سال فعالیت تالار گفتگوهای قران پویان      

توجه

Icon
Error

Azam.pormaye Offline
#1 ارسال شده : 1397/11/02 06:57:05 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال

سئوالي از سوره مزمل

منظور از ورتل القران ترتيلا چيست؟

واژه ترتيل تنها در دو سوره از قران بكار رفته است
. يكي در سوره فرقان است كه خداوند در پاسخ به ايراد عدم نزول يكجاي قران،ميفرمايد "كذلك لنثبت به فوادك و رتلناه ترتيلا" و ترتيل قران را به خود منسوب مي كند.

در سوره مزمل نيز واژه ترتيل بكار رفته كه به پيامبر ترتيل قرآن امر شده است.

در معناي لغوي ترتيل كلام چنين امده است:
1. رَتَّلَ
o [ ر ت ل ]. ( فعل : رباعي متعد ). رَتَّلْتُ ، أُرَتِّلُ ، رَتِّلْ ، مصدر تَرْتِيلٌ .
1 . :- رَتَّلَ آيَاتٍ مِنَ الذِّكْرِ الحَكِيمِ :- : قَرَأَهَا قِرَاءةً إنْشَادِيَّةً ، تَجْوِيدِيَّةً . المزمل آية 4 وَرَتِّلِ القُرْآنَ تَرْتِيلاً ( قرآن ).
2 . :- رَتَّلَ الصَّلَوَاتِ :- : تَغَنَّى بِهَا .
3 . :- رَتَّلَ البَيْتَ :- : نَسَّقَهُ ، نَظَّمَهُ .
4 . :- رَتَّلَ الكَلاَمَ :- : أَحْسَنَ تَأْلِيفَهُ .
المعجم: الغني

2. رتّل الله القرآن
o أنزله مقسّمًا على حسب الأسباب في تؤدة وتمهّل :- { كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلاً }.
المعجم: عربي عامة

در قران،ترتيل قران منحصر به خدا و پيامبر شده و حتي در ايه 20 همين سوره مزمل هم كه خداوند به مسلمانان در قيام شب تخفيف داده،انها را به ترتيل خواني قران موظف نكرده بلكه فرموده است:فاقرئوا ما تيسر من القران.

منظور از ترتيل قران توسط پيامبر چيست؟ ايا مسلمانان هم موظف به ترتيل قران هستند؟




كلمات كليدي:ترتيل قرآن مزمل قرائت رتل

ویرایش بوسیله کاربر 1397/11/15 08:06:34 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

Azam.pormaye Offline
#2 ارسال شده : 1397/11/03 07:43:36 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال

در جستجو در اينترنت به كتابي برخوردم باعنوان پژوهشي پيرامون تدبر در قران كه فصلي را هم به ترتيل اختصاص داده، بخشي از مطالب كتاب را اينجا ارسال مي كنم

اقوال در معنی لغوی و اصطلاحی ترتیل

تفسیر المیزان در معنی رتلناه ترتیلا می فرماید: بعضی از آیات را در پی بعضی دیگر آوردیم بگونه ای که روابط از میان نرود و آثار آنها منقطع نگردد تا در نتیجه آن غرض و هدف تعلیم تباه نشود، بلکه قرآن دارای سور و آیاتی است که بعضی از آنها در پی بعضی دیگر نازل شده و مرتب و منظم گشته است.
می بینیم که نظم و ارتباط معنوی را نیز، علامه در آیه فوق، مطرح می نماید، لیکن با کمال تعجب در آیه سوره مزمل، ترتیل را به تلاوت قرآن بواسطه تبیین حروف با حفظ توالی و ارتباط لفظی معنی نموده اند!:(293)
ترتیل القرآن: تلاوته بتبین حروفه علی توالیها.
تفسیر کشاف: ترتیل را در آیه اول، بمعنی تقدیر آیه ای بعد از آیه دیگر و تقدیر توفیقی دیگر از پس توقفی گرفته است و احتمال می دهد که به معنی امر به ترتیل قرائت قرآن باشد در آیه دوم می گوید: ترتیل قرآن: قرائت قرآن: با سهولت و روانی و درنگ و مهلت، بواسطه تبیین حروف و اشباع حرکات می باشد تا آنکه آیات تلاوت شده، به دندان مرتب و منظم شده، تشبیه گردد؛ وی سپس به قول عمر در نهی از قرائت تند تند و به قول عایشه، در مورد قرائت پیامبر استشهاد می کند که اگر شنونده می خواست حروف آیات را در قرائت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بشمارد می توانست.(294)

سیوطی در اتقان،(295) ترتیل را در حوزه لفظ معنی می کند با آنکه خود، روایات ترتیل در لفظ و معنی را در ابتدا ذکر می نماید، و از قول زرکشی در البرهان می گوید: کمال ترتیل، تفخیم الفاظ و تبیین و جدا نمودن و عدم ادغام حروف در یکدیگر می باشد و گفته شده است که این اقل مراتب ترتیل می باشد و کمال ترتیل آن است که قرآن را بر جایگاههایش بخواند پس اگر آیه تهدیدی را خواند با آهنگ تهدید، آن را تلفظ نماید و یا اگر آیه تعظیمی را قرائت نمود با آهنگ تعظیم تلفظ نماید.
سیوطی در بحثهای بعدی خود تدبر، گریه هنگام قرائت، زیبایی صوت، قرائت با تفخیم و رفع صوت را مطرح می نماید که نشان می دهد ترتیل را به معنی مذکور در البرهان گرفته است حال آنکه چنانکه بیان شد همه این مسائل را ترتیل با خود بهمراه دارد.
غزالی در احیاء علوم الدین(296) ترتیل را کمک و یاور تفکر و مقدمه آن مطرح می نماید و به همان نظر سیوطی معنی می کند و جهر در قرائت و تحسین صوت و گریه را از معنی ترتیل جدا می نماید.
فیض کاشانی در مقدمه صافی و در محجه البیضاء با وجود ذکر روایات ترتیل به همان معنی مذکور در احیاء علوم الدین می گیرد.(297)

مختار الصحاح به روانی در قرائت و تبیین حروف معنی می کند و زمخشری در اساس البلاغه، ترتیل را به معنی روانی در قرائت و نیکو نمودن تالیف حروف می گیرد.
مجمع البیان در ذیل آیه، ترتیل را ترتیب حروف با تثبت در درنگ آنگونه که در تلاوت سزاوار است معنی می کند با وجود آنکه خود در تفسیر آیه، روایات ترتیل را در لفظ و معنی را، در کنار هم ذکر می نماید.
صاحب التحقیق فی کلمات القرآن در واژه رتل می گوید: اصل در این واژه زیبایی چینش و هماهنگی می باشد و ترتیل قرآن را به معنی تبیین حروف و زیبایی و روانی در قرائت می گیرد و فرق ترتیل را با لغات مشابه آن نسق، نصد، نظم و رصف، در حسن هماهنگی و نظم و ترتیب در بهترین شکل آن می داند در حالیکه واژه های دیگر به احسن هماهنگی و نظم نظر ندارند و صرفاً در امر نظم و چینش با ترتیل اشتراک دارند.

تنها در میان تفاسیر، فخر رازی در تفسیر کبیر خود(298) پس از نقل اقوال در معنی ترتیل، مقصود از ترتیل قرآن را حضور قلب و کمال معرفت مطرح می کند و ترتیل در لفظ را حکایتگر ترتیل در معنی می داند و سرعت قرائت را دلیل عدم توجه به معانی، معرفی می کند؛ او می گوید: بدانکه که خداوند همینکه رسول خدا را به نماز شب امر نمود، او را به ترتیل قرآن فرمان داد تا ذهن به تامل در حقایق آیات و دقایق آن قدرت یابد در نتیجه، هنگام رسیدن به یاد خدا، عظمت و جلال او را با وجود احساس نماید و هنگام رسیدن به وعده، امید و هراس حاصل گردد و آن هنگام دل به نور معرفت خدا روشن می گردد؛ و سرعت گرفتن در قرائت بر عدم اطلاع بر معانی دلالت می کند چرا که نفس با یاد امور الهی و معنوی به وجد و سرور در می آید، و هر که بواسطه چیزی به وجد و سرور در آید دوست دارد آن چیز را یاد نماید و هر که چیزی را دوست داشت بسرعت بر او نمی گذرد، پس معلوم گشت که مقصود از ترتیل، صرفاً حضور قلب و کمال معرفت، می باشد.

ترتیل قرآن:
نظم و چینش خاص آیات، هماهنگ با تامین نیازهای فکری روحی بشر، با اهداف درمان فکر و روح و ثبات بخشی به قلب مومنین و هدایت و ارشاد آنها به قله های کمال بشری، خواهد بود.
این معنی از ترتیل به خداوند منسوب می باشد:
کذلک لنثبت به فواذک و رتلناه ترتیلا. (فرقان / 32)
(بدینسان قرآن را یکباره فرو نفرستادیم به این دلیل که از این راه، دل پر التهاب تو را ثبات بخشیم و دلیل دیگر اینکه آن را ما به نحو خاصی چیده و نظام بخشیده ایم).
از آنجا که قرآن با روح بشر، سروکار دارد، این چینش و انتظام هم در بخش الفاظ قرآن و هم در حوزه محتوا و معانی آیات مطرح است که هم زیبایی ظاهر و هم عمق باطن را گویاست.(285)

و در واقع، بخش الفاظ، انتظامش، مقدمه ای است برای ورود به حوزه معانی قرآن تا که با توجه به چینش و نظام خاص معانی آیات، به ژرف اندیشی و بررسی نتایج و آثار پیام قرآن بپردازیم.

با این توضیحات، معنایی که راغب در مفردات خویش برای ترتیل آورده است نه با معنی باب مجرد آن هماهنگ است و نه با کاربرد واژه در قرآن، سازگاری دارد:
الرتل: اتساق الشی ء و انتظامه علی استقامه، یقال رجل رتل الاسنان.
الترتیل: ارسال الکلمه من الفم بسهوله و استقامه، قال تعالی ورتل القرآن ترتیلا، ورتلناه ترتیلا.
(ترتیل: فرستادن و خارج نمودن کلمه از دهان با سهولت و به شیوه صحیح می باشد. چرا که خدای تعالی می فرماید: ورتل القرآن....
این معنی و این استشهاد، هر دو ناقص می باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد.
معنی مفردات به بخشی از معنی ترتیل آنهم جزء مقدمی آن نظر دارد، حال آنکه عمده، بخش معنی قرآن می باشد که به غفلت سپرده شده است.
این غفلت شگفت آور در اکثر تفاسیر و کتب لغت بچشم می خورد(286) با وجود اینکه آیات و احادیث در مورد ترتیل بوضوح، اینگونه، تلقی از ترتیل را مردود می شمارد.

شواهد معنی ترتیل

الف: شواهد قرآنی

دلیل روشن و محکم برای جامعیت معنی ترتیل، آیه 32 فرقان و 4 مزمل می باشد که با احادیث فراوانی تایید می گردد:
وقال الذین کفروا لو لا نزل علیه القرآن جمله واحده کذلک لنثبت به فوادک و رتلناه ترتیلا.
(و کسانی که کفر ورزیدند گفتند: چرا بر او قرآن به یکباره نازل نگردید، بدینسان قرآن را یکباره فرو نفرستادیم که از این راه دل پر التهاب تو را ثبات بخشیم و دلیل دیگر اینکه آن را ما به شیوه خاصی چیده و نظام بخشیده ایم).

در این آیه شریفه، در پاسخ به اعتراض کفار که چرا قرآن قطعه قطعه نازل می شود و به یکباره نمی آید دو علت را ذکر می نماید:(287)
1 - قرآن برای تربیت و هدایت و رشد می باشد، از این رو باید بتدریج نازل شود تا از لحاظ فکری و روحی، آیات جذب شده، به اجرا در آید و در صحنه ها و شرایط گوناگون نهضت اسلامی، پیامبر و یارانش را روحیه بخشد چرا که قرآن ریشه محکم پیوند و اتصال با منبع لایزال عزت و رحمت، خدای عالم می باشد:
و تو کل علی العزیز الرحیم الذی یراک حین تقوم و تقلبک فی الساجدین. (شعراء / 219 و 218)
(و بر خدای شکست ناپذیر با رحمت تکیه کن کسی که تو را هنگامی که بپا می خیزی می بیند و تغیر مکان تو را در میان سجده کنندگان نیز مشاهده می نماید).
جذب و اجرا، مستلزم تدریج و مکث و تانی است و نمی شود این سفره بیکران الهی را یکباره، بلعید و هضم و جذب نمود، تقویت روحی نیز در لحظات و شرایط گوناگون، مطرح است پس نزول تدریجی، متناسب با جریان روحی فکری حاکم بر مومنین و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می باشد؛ نکته جذب و اجرا در سوره اسرا / 106 به وضوح آمده است:
و قرآنا قرقناه لتقراه علی الناس علی مکث و نزلناه تنزیلا.

2 - قرآن به نحو خاصی مرتب و منظم شده است که این امر نیز مستلزم نزول تدریجی می باشد چرا که نظم و چینش مرتبط با هدف تربیت و اجرا، اقتضاء دارد که تا آیات قبلی به قدر کافی، جذب نشود، آیات بعدی در جایگاه صحیح خود، درک نخواهد شد؛ این ترتیب و پیوند زنجیره ای در تعلیم و تربیت قرآنی، ناچار از زمان بندی نزول آیات می باشد که این خود، نگرش عمیق را نسبت به جریان تحول و دگرگونی روحیه بشر، نشان می دهد که امر تربیت و سازندگی از پیچیدگی برخوردار است و عجله و شتاب بر نمی دارد؛ خصوصاً، آنجا که هدف تربیت، رسیدن به مقام والای خلافت و ولایت الهی است خلیفه ای که مظهر جمال و جلال الهی در عرصه وجود می باشد و با پرورش نسلی اندیشمند و آگاه به تمام حوزه های انسانی، نسلی پاک و مقدس، نسلی پخته و مجرب و غیور و شجاع در برابر آلودگی اخلاقی و فساد اجتماعی.
مشکلات فکری و روحی و اجرایی این مسیر، آنقدر فراوان و گوناگون می باشد که جز با پایمردی و صبر و حوصله عظیم و رنج فراوان در طول زمان، هرگز حاصل نخواهد شد؛ امری که اگر شرح صدر الهی نبود ستون فقرات رسول اکرم (علیه السلام) را با وجود خلق عظیم در هم شکسته بود؛ امر تربیتی که سهمگینی اش از خلال تعبیرات رسول خدا نمایان است.(288)
حال سوال می کنیم: ترتیل به معنای قرائت شمرده شمرده و منظم که در حوزه لفظ مطرح است چه ربطی به نزول تدریجی و تثبیت دل پیامبر دارد؟!

این سوال پاسخ خود را نمی یابد جز آنکه ترتیل معنای جامع خویش را بدست آورد.


دلیل سوم: در سوره مزمل، خداوند دستور برخورد ترتیلی با قرآن را به پیامبر عظیم الشان، صادر می نماید که باید در دل شب در کنار قیام به نماز و مناجات با خدا تحقق پذیرد.
در تبیین این سوال که: چرا باید قیام در شب صورت گیرد؟ و چرا باید پیامبر قرآن را به نحو ترتیل بخواند؟ سه دلیل را ذکر می نماید:
الف: ما بر دوش تو در آینده خیلی نزدیک، گفتار سنگینی را قرار خواهیم داد، رسالت سنگین بیرون کشیدن مردم از ظلمات جهل و کفر و نفاق و فساد.
ب: تاثیر شب در پیدایش و شکل گیری افکار و روحیات عمیق و مستحکم، بسیار شدید و موثر می باشد.
ت: شما در اجرای رسالت الهی در طول روز، برخوردهای وسیعی، خواهی داشت که سلامت برخورد در روز و اثر گذاری بر فکر و روح و عدم ثاثیر از فرهنگ و روحیات محیط فاسد، مستلزم قیام در شب و انس با قرآن به نحو ترتیل می باشد:
یا ایها المزمل قم الیل... ورتل القرآن ترتیلا.
انا سنلقی علیک قولا ثقیلا.
ان ناشئه اللیل هی اشد وطا و اقوم قیلا.
ان لک فی النهار سبحا طویلا. (مزمل / 7 - 1)
حال سوال می کنیم: ترتیل قرآن به معنی رایج چه ربطی به حمل بار سنگین رسالت الهی دارد؟!.(289)

در اینجا نیز بروشنی دیده می شود، آنچه که باعث حمل بار سنگین رسالت الهی است و آنچه که روحیه انسان را بالا می برد و در برابر تاثیرات محیط فاسد، بیمه، می کند، قیام در شب در دو شکل نماز و انس با محتوای قرآن می باشد نه صرف رعایت قواعد تجوید و لحن که از این جنبه های لفظی بلند حاصل نمی شود.
همانگونه که خداوند، قرآن را با نظم و چینش خاصی بر اساس اهداف تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت و هدایت بسوی رشد نازل فرموده است رعایت ترتیل برای ما چنین معنی خواهد داشت:
پیروی از نظم و چینش الهی آیات و سیر در فضای فکری روحی که آیات قرآن در آن جاری می باشند.
این سخن که قرآن را آنگونه بخوانید که گویی هم اکنون بر شما نازل می شود، ناظر به این مقام می باشد؛ به این بیان، اگر روایت خاص نباشد، برگرفته از بیانات متعددی است که در روایات آمده است:
... قلت... فما فضله عند الله؟، قال بقراءه القرآن کما انزل.... امام جواد (علیه السلام) (ب 30، ح 3)
(گفتم پس برتری او نزد خدا به چیست؟ فرمود به قرائت قرآن آنگونه که نازل شده است).



پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن
ولی الله نقی پورفر
http://www.ghadeer.org/Book/872/130489


✒سیدکاظم فرهنگ

ویرایش بوسیله کاربر 1397/11/15 08:29:52 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

Azam.pormaye Offline
#3 ارسال شده : 1397/11/08 05:43:49 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال

سلام جناب فرهنگ.
1. ظاهرا دلیلی بر این نداریم که امر به ترتیل قرآن معلول یا پیامد نزول قول ثقیل بر پیامبر باشد. وقتی از ادات دال بر علیت بین دو جمله استفاده نشود، گاهی رابطه دو عبارت پیاپی ممکن است رابطه علی باشد و گاهی نباشد. می شد بگوید و رتل القرآن ترتیلا لاننا سنلقی...
در این حالت کاربرد لام صراحت داشت در وجود چنین رابطه‌ای. اینجا می توان بدون مفروض گرفتن چنین رابطه‌ای معناداری آیات را حفظ کرد.
2. می توان کلیت امر به شب زنده داری با تلاوت قرآن را لازمه نزول این قول ثقیل بر پیامبر دانست.
3. ترتیل احتمالا نوعی خواندن بوده که میان اهل کتاب رواج داشته قرائتی با طمانینه و سنگین.

🖋سر کار خانم نرگس موسوی
Azam.pormaye Offline
#4 ارسال شده : 1397/11/08 05:45:47 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال

سلام و تشكر خانم دكتر
1-درسته. دليل لفظي بر عليت نداريم. اما بهرحال ارتباطي بين اين ترتيل و القاي قول سنگين بوده(يا به تنهايي يا در ظرف تهجد شبانه)
اگر تنها،تاثير قيام شبانه مدنظر بود همان جمله ان ناشئه الليل كفايت مي نمود.
به نظرم شايد ارتباطي بين ترتيل و ادامه نزول قران ،مدنظر بوده است.

2-اينكه رتلنا به خدا هم منسوب شده است و در انتهاي سوره هم مومنين را به قرايت قران توصيه كرد و نه ترتيل،
را چه نظري داريد؟
🖋سید کاظم فرهنگ
Azam.pormaye Offline
#5 ارسال شده : 1397/11/08 05:49:51 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال

می دانیم که نماز در سالهای نخست دعوت کارکرد ابلاغ داشته و قالبی برای ابلاغ دعوت قرآن بوده و قرائت قرآن بخش عمده و اصلی این پرفورمنس دینی محسوب می شده، برای همین در سوره اسراء صلاة الفجر، قرآن الفجر نامیده شده.
قیام به نماز شبانه بدون قرائت پاره های قرآن متصور نیست.
اما اینکه تلاوت قرآن به ترتیل و شمرده شمرده باشد یا گونه دیگر فرعی تر است تا خود ابلاغ قرآن در نماز.
ترتیل و شمرده و سنگین خواندن قرآن البته با ایفای این وظیفه پیامبر متناسب است اما برای عموم مومنان چنین نیست.
"و قرآنا فرقناه لتقراه علی الناس علی مکث" هم شاید همین شمردگی را حکایت کند
مضمونی که در اسراء 32 در جواب لولا نزل علیه القرآن جملة واحدة، آمده: کذلک لنثبت به فؤادك و رتلناه ترتی

🖋سر کار خانم نرگس موسوی
Azam.pormaye Offline
#6 ارسال شده : 1397/11/09 08:06:10 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
سپاس خانم دكتر
اينكه نمازهم كاركرد ابلاغي داشته بواسطه قرايت ايات قران،درست است
اما ايات سوره مزمل به تهجد شبانه و وظيفه فردي پيامبر اشاره دارد.
يعني اين ايه ورتل القران ترتيلا جزو وظايف قيام شبانه پيامبر بوده لذا جنبه تبليغي ان براي مخاطبان ديگر،مطرح نيست.

🖋سید کاظم فرهنگ
Azam.pormaye Offline
#7 ارسال شده : 1397/11/09 08:10:00 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال

در باره سه چیز بیربط باربط

"ادراء" و "ترتیل" و "وزر"

جامع این سه تعبیر همان ابهامی است که در لسان بیانی آیات وابست دیده میشود.

— فهم چرائیِ ابهام مشهود در استعمالات مربوط به فعل "ادراء" روشن است، چون این ابهام به خودی خود مهم است و کارکرد بیانی روشنی دارد.
اما در دو مورد دیگر اساسن چنین نیست: نه تنها خود "ترتیل" مبهم است بلکه قید کنار آن ("ترتیلا") نیز بر ابهامش دوچندان می‌افزاید.
همچنین، نه تنها "وزر" یادشده در سوره انشراح خودش مجهول است بلکه نیز تفاسیرش به جای نورافشانی تیرگی به بار آورده اند، زیرا از مصادیقی یاد میکنند که با مفهوم "انقاض ظهر" تناسب ندارند.

— از سوی دیگر، همنشینی مفهوم "ترتیل" با تعبیری که بلافاصله پس از آن در مزمل:5 میبینیم یا آنچه در فرقان:32 شاهدیم پرسشخیز است.
چه رابطه‌ای میان ترتیل آیات با القاء یا انزال آنها وجود دارد؟

— اگر سخن مفسران در مصادیق "وزر" شرح:2 نامتناسب و نادرست باشد آیا میتوان از مصداقی یاد کرد که با سوانه "ترتیل-القاء-انزال" بستگی داشته باشد؟

🖋حمید فرزین

Azam.pormaye Offline
#8 ارسال شده : 1397/11/10 07:20:29 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 651
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
منظور از ورتل القران ترتيلا چيست؟

ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 96 :
"((و رتل القران ترتيلا)) - ((ترتيل قرآن )) به معناى تلاوت آن است به نحوى كه حروف پشت سر هم آن روشن و جداى از هم بگوش شنونده برسد، و اين جمله عطف است بر جمله ((قم الليل ))، و معناى آن دو
اين است كه شب برخيز و قرآن را به ترتيل بخوان .
و ظاهرا مراد از ترتيل قرآن ، ترتيل آن در نماز، و يا اصلا منظور از قرآن خود نماز است ، و خداى تعالى نظير اين تعبير را از نماز كرده ، مثلا فرموده : ((اقم الصلوه لدلوك الشمس الى غسق الليل و قران الفجر ان قران الفجر كان مشهودا)).
بعضى گفته اند: مراد آيه شريفه اين است كه قرائت قرآن را واجب كند نه نماز را.

و در الدر المنثور است كه عسكرى در كتاب مواعظ از على (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) پرسيدند معناى ((و رتل القران ترتيلا)) چيست ؟ فرمود: حروفش را واضح بگويى ، و چون خواندن شعر صداى خود را ترجيع ندهى نه مانند بحر طويل يكسره باشد و نه مانند شعر پاره پاره ، وقتى به عجائبش برمى خورى در آنجا بايستى ، (و با تكرار آن ) دل را به حركت در آورى ، و زنهار! همتتان اين نباشد كه زودتر به آخر سوره برسيد.

مؤلف : نظير اين معنا را كلينى در كافى به سند خود از عبد اللّه بن سليمان از امام صادق از على (عليه السلام ) به اين عبارت نقل كرده كه فرمود: يعنى حروف آن را واضح بگوييد، و مانند خواندن شعر، به صوت خود ترجيع ندهيد، و مانند ريگ ، درهم و برهمش مكنيد، بلكه با (تكرار ) آياتش دلهاى مبتلا به قساوت را از قساوت تهى كنيد، و هم هيچ يك از شما اين نباشد كه زودتر سوره را تمام كنيد.
و در همان كتاب است كه ابن ابى شيبه از طاووس روايت كرده كه گفت : از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) پرسيدند كداميك از مردم قرآن را بهتر مى خوانند؟ فرمود: آن كس كه وقتى تلاوتش را مى شنوى احساس كنى كه او از خدا مى ترسد.

و در اصول كافى به سند خود از على بن ابى حمزه روايت كرده كه گفت : امام صادق (عليه السلام ) فرمود: قرآن نبايد به سرعت خوانده شود، بلكه بايد ترتيل شود، پس وقتى به آيه اى بر مى خورى كه در آن سخن از بهشت رفته ، همانجا بايست و از خداى عز و جل درخواست بهشت كن ، و چون به آيه مربوط به دوزخ مى رسى از خدا بخواه تا از آتش پناهت دهد.
و در مجمع البيان در معناى ترتيل از ابى بصير از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: ترتيل آن است كه در آن مكث كنى و صوتت را نيكو گردانى .


تفسیر فرقان :

"محور اين قيام و قيامهاى شخصى اسلامى ترتيل قرآن است و نه تنها ترتّل آن، ترتل خواندن آرام خودى است كه قلب در پيش بحركت ايمانى رسد، ولى ترتيل بحركت آوردن دلهاى ديگران است كه در جمع مأموريت حضرتش همان ترتيل: خواندن اثربخش در قلب حضرتش بگونه ايست كه ديگران رانيز بحركت آورد،كه اگربجاى «ترتيلا»، «ترتلا» بود، همان خواندن اثربخش شخصى هم كافى بود.

و اين "قولا ثقيلا" دو معنى قرآنى را در بر دارد، نخست نقل اجمالى محكم قرآن است كه در نخستين شب قدر پس از حدود پنجاه روز از آغاز رسالتش بر قلب مباركش نازل شد، اين ثقل شخصى بود، سپس استمرار وحى مفصلش كه اين سبح طويل رسالت را در پى داشته است.
آرى قيام ليل، ترتل ترتيل، و قول ثقيل براى سبح طويل ضرورت رسالت بوده است"

ویرایش بوسیله کاربر 1397/11/15 08:38:54 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.248 ثانیه ایجاد شد.