logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:177720)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140582)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:131484)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95519)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟    ياد قيامت: عامل بازدارنده از هر گناه    دعاي مستمر براي عدم انحراف قلب پس از هدايت             

توجه

Icon
Error

farhang Offline
#1 ارسال شده : 1395/03/17 03:52:09 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,048
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
تفسير خلاصه سوره نور- درس سوره نور چيست؟سوره نور راجع به حجاب و زنا چه مي گويد؟

به نام خدا
مروری کوتاه بر آیات ۱-۱۰سوره نور

۱-آیات ۲و۳ دربیان حکم مجازات مرد و زن زناکاراست(۱۰۰ضربه شلاق)و اینکه ازدواج زنان و مردان پاک مومن،با زناکار حرام است.

۲-آیات ۴و۵مجازات افرادی که بدون دلیل،به دیگران اتهام زنا میزنند را بیان کرده:

۸۰درصد مجازات فعل زنا ،را برای اتهام زنندگان قرارداده
ضمن آنکه این فرد را بعنوان فاسق که شهادتش پذیرفته نیست،
معرفی کرده است.

روش اثبات:۴شاهد گواهی دهند که انجام این فعل را دیده اند.

چه اثبات سختی و چه مجازات شدیدی برای اتهام زننده

زیرا که اتهام زنا وشیوع آن در جامعه هم مانند شیوع زنا،قبح آنرا می برد.


البته که راه توبه و جبران هم مانند سایر خطاها ،باز است.

۳-سپس در آیات ۶-۱۰استثنایی از روش اثبات این اتهام را بیان کرده

و آن هم برای زن وشوهری است که قرار است مدتی طولانی باهم زندگی کنند.

قران،روش اثبات ۴شاهد را برای همسران،به پنج سوگند (لعان)تسهیل کرده ضمن اینکه همین روش را برای رفع اتهام و برایت زوجه نیز پذیرفته است.

والبته با اجرای این روش، قتل های حاصل از عصبانیت طبیعی ناشی از مشاهده این صحنه توسط زوج را هم جلوگیری و یا سخت تر نموده است.


درس مهم این آیات :

با بيان حكم مجازات مرد وزن زناكار و مجازات اتهام زننده زنا به افراد پاك و روش اثبات اين اتهام،توجه انسانها را به تهیه و تشریع نظامات حقوقی و جزایی جامع جلب ميكند.
نظاماتی که با هدف امنیت اخلاقی جامعه تهیه شده باشد ،هم جرایم محکومین شفاف باشد،هم تناسب مجازات با جرم عایت شده باشد، هم روش اثبات جرم مشخص باشد،هم مجازات اتهام زنندگان مشخص باشد و
هم استثناها و موارد خاص دیده شده باشد.

نکته اعجاز ی این درس آن است که در ۱۴۰۰سال پیش آمده ،نه الان که نظامات حقوقی انسانی پیشرفت کرده است.


جهت مطالعه بيشتر در اين خصوص به لينكهاي زير مراجعه نماييد:

واكنش مرد به زناي همسرش

مجازات مرد و زن زناكار

كلمات كليدي:سوره نور زنا افك رجم شلاق لعان قذف خمار پوشش حجاب

ویرایش بوسیله کاربر 1395/09/23 04:47:59 ب.ظ  | دلیل ویرایش: size

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#2 ارسال شده : 1395/03/28 02:10:39 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,048
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
مروری خلاصه بر آیات 11تا 25 سوره نور:

این آیات به نکوهش وتقبیح عملکرد دسته ای از مسلمانان در اتهام زدن به یک زن پاک و انتشار دهان به دهان آن در سطح جامعه می پردازد که مهم ترین نکات آن بشرح زیر است:

1-همه افرادی که این تهمت را شنیدند و نشر دادند،مرتکب گناه شدند اما کسی که نقش اصلی در این اتهام زنی را داشته،عذابی بزرگ دارد.ایه 11

2-گناه شنوندگان:چرا وقتی شنیدید، نسبت به یکدیگر(و نسبت به فرد مورد اتهام)ظن و گمان نیکو نداشتید و نگفتید این دروغی آشکار است.ایه 12

3-گناه اتهام زنندگان ونقل کنندگان:
الف-چرا بدون شهادت چهار شاهد،این اتهام را پذیرفتید.پس اگر نتوانید شاهد بیاورید،دروغگویید(و مطابق ایه 4فاسقید وشهادتتان از این پس پذیرفته نیست)ایه 13

ب-چرا چیزی را که به آن علم نداشتید،به راحتی دهان به دهان نقل کردید درحالیکه موضوع مهم وبزرگی است.(آبروی یک انسان پاک) آیه 15

ج-بجای باور کردن ونقل آن،باید می گفتید که ما چون به آن علم نداریم،نمی توانیم سخنی بگوییم چراکه بهتانی بزرگ است.ایه 16

4-خدا به شما و همه مخاطبان قران اندرز میدهد که مبادا ابدا این کار را تکرار کنید بلکه مطابق توصیه های ایات فوق عمل کنید.آیه 17

5-اتهام زنا به زنان پاک و پخش آن در جامعه ،موجب ریختن قبح ان در جامعه میشود.لذا کسانی که عامدانه به شیوع فحشا در جامعه کمک میکنند،کاری شیطانی کرده وعذابی بزرگ در دنیا واخرت دارند.آیه 19 و21
6-کسانی که به زنان پاک مومن نسبت زنا میدهند،در دنیا و آخرت لعنت شده اند و عذابی بزرگ دارند.آیه 23

درس مهم ایات 1-25:از 25 ایه نخست سوره نور،تنها یک آیه به بیان مجازات مرد وزن زناکار اختصاص داشت اما سایر آیات به روش اثبات این جرم و سپس مجازات اتهام زنندگان و نکوهش شدید شایعه پردازان و رواج دهندگان این تهمت اختصاص داشت .

پس در گفته ها و نوشته های خود و فوروارد مطالبی که حاوی اتهام بی مدرک به افراد دیگر است،وسواس زیادی به خرج دهیم.

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#3 ارسال شده : 1395/04/04 01:46:24 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,048
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
به نام خدا

مروری خلاصه بر آیات 27-29 سوره نور:

حرمت ورود و نفوذ به حریم خصوصی دیگران:

ای مسلمانها وارد خانه و هر گونه حریم خصوصی دیگران نشوید مگر اینکه
آشنایی دهید (خود را معرفی کنید وسلام دهید) تا اهل خانه اطمینان و سکون یابند و به شما اجازه ورود دهند.ایه 27

پس اگر جوابی ندادند یا کسی در خانه نبود،داخل نشوید.اگر هم پاسخ منفی دادند حتما برگردید.ایه 28

این ایه زشتی و حرمت هر گونه ورود به حریم خصوصی دیگران بدون اجازه و رضایت انها را تاکید میکند.

البته در محل های عمومی و یا ملک غیر مسکونی سایرین که باهدف ورود عموم (مثل مغازه وتجارت خانه) و داد و ستد ایجاد شده است،نیازی به مراحل فوق و اجازه گرفتن نیست.آیه 29

تفسیر احسن الحدیث در بیان اثرات این ایات چنین آمده است:"این عمل باعث میشود مردم به یکدیگر طمینان پیدا کنند.حریم ها محفوظ گردد.آنچه مردم خوش دارند کسی از آن اگاه نشود هم چنان از دیگران پوشیده بماند،که نتیجه اش ظاهر شدن خوب ها و مستور ماندن نا شایستها ست."

با تعمیم مفهوم کلمه" بیوت"به هر گونه حریم خصوصی افراد و منحصر نکردن "لا تدخلوا"به داخل شدن توسط پا بلکه نفوذ دادن هر عضوی از بدن از جمله چشم وگوش به حریم دیگران،

این ایه در عصر نزول که خانه ها در نداشتند منحصر نمی ماند و در عصر فناوری های دیجیتال نیز مصون بودن حریم خصوصی افراد (چون ایمیل،گوشی،حافظه رایانه،مکالمات،اتاق های پرو و ....)را از تعرض و ورود بدون اجازه سایر چشم وگوش های طبیعی و مصنوعی تایید می کند.

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#4 ارسال شده : 1395/04/25 01:54:58 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,048
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
به نام خدا

آیات 30-34 سوره نور:

در ایات قبل به لزوم اجازه گرفتن برای ورود و نفوذ به حریم خصوصی دیگران تاکید شد.

آیات 30و31:حاوی دستورالعمل هایی مشترک برای زنان و مردان مومن و نیز دستوراتی مخصوص زنان مومن به منظور تعریف حریم ها وحراست از آنها می باشد:

1-مردان و زنان نگاه خود به عورت دیگران را فرو بندند

2-مردان و زنان عورت خود را از دیده شدن محافظت نموده و بپو شانند

3-زنان،با روسری یا بالا پوش خود ؛گریبان وسینه های خود را بپوشانند.

4-در خصوص اشکار کردن زینتها برای زنان دو حریم ومحدوده متفاوت قایل شده است

الف:محدوده ای شامل محارم و زنان و پسران غیر ممیز:در این محیط ، میتوانند همه زینتهای خود را اشکار کنند و لزومی به پوشاندن انها نیست.در این محیط و محدوده،تکلیفی فراتر از مردان ندارند.

ب:محدوده فراتر از محدوده الف که محارم وغیرمحارم را در برمیگیرد:در این محیط،زنان لزومی به پوشاندن آنچه از زینتهای خود را که غالبا آشکار است(یا پوشاندن انها ،با سختی است مثل صورت و دست ها)ندارند.اما زینت های مخفی و غیر اشکار را نباید در معرض دید بگذارند و یا به طرق دیگر،توجه مردان نامحرم را به آنها جلب نمایند.

نکته:در آیه 58 همین سوره ،خداوند حریمی را هم مخصوص زن وشوهر در اوقات خلوت آنها تعریف کرده که هیچ کس حتی فرزندان غیر بالغ هم حق ورود به آن را بدون اجازه ندارند و زن وشوهر مشترکا باید از این حریم و اشکار نشدن آن محافظت نمایند.

بنا براین میتوان گفت قران سه حریم برای افراد و خانواده تعریف کرده است:
حریم مخصوص زوجین ،حریم مخصوص نزدیکان ومحارم،حریم عمومی و اجتماعی


آیه32:دختران وپسران مجرد را همسر دهید(مقدمات و بستر لازم برای ازدواج آنها را فراهم نمایید)اگر هم وسعت و تکمن مالی ندارند،خداوند از فضل خود انها را بی نیاز می کند.

نظر برخی مفسران این است که در واقع با ازدواج و مسئول شدن زوجین در برابر همدیگر،تلاش بیشتری برای رفع مایحتاج ضروری خود میکنند و از این طریق مستوجب دریافت روزی بیشتر برای گذران زندگی خود خواهند بود.

ایه 33:اگر هم دختران و پسران جوان،به هر علتی نمی توانند ازدواج کنند باید خویشتنداری و خودداری نمایند.
وکسانی که آزادی و استقلال انها وابسته به رای شماست اگر در انها استحقاق می بینید و حاضرند برای آزادی خود ،عهد وضمانتی بسپارند،کوتاهی نکنید و حتی از مالی که خدا به شما داده به انها بدهید(بخشش یا قرض)تا بتوانند مستقل و ازاد زندگی و ازدواج نمایند.

هم چنین مملوکان و زیردستان خود را بخاطر متاع ومنافع دنیوی به فحشا مجبور نکنید که اگر انجام این کار برخلاف میل انها باشد،خدواند نسبت به انها بخشنده است و انها را مواخذه نمیکند(بلکه شما مسئول و مقصرید)

آیه 34:همانا قران،بیانگر ایات و احکام روشنگر ،سرگذشتی از اقوام قبل و اندرزی برای پرهیزگاران و کنترل کنندگان نفس است.

پیام اصلی آیات 30تا 34 را میتوان تعریف حریم خصوصی و عمومی زنان ومردان و الزام به حفظ انها به منظور تامین سلامت روانی واخلاقی جامعه در زمینه مسایل جنسی دانست .فراهم کردن بستر ازدواج جوانان ،عدم اجبار زیر دستان به فحشا نیز دو راهکار در این رستاست.

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#5 ارسال شده : 1395/05/01 01:37:07 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,048
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
مروری خلاصه بر ایات35-46 سوره نور:

ایات 35تا 40 به مقایسه وضعیت بهره مندان از نور هدایت الهی و پس زنندگان این هدایت،می پردازد.
خداوند ،ظاهر کننده آسمانها و زمین است.هر که استحقاق داشته باشد را با نور هدایت خویش که کاملا روشن و مصون از خاموش شدن است،هدایت میکند.

این نور هدایت،در همه جا و هر محیطی نیست.بلکه در مکانهایی است که دائما با ذکر ویاد خدا و تسبیح او منور و رفیع است.

این نور هدایت ،بری همه افراد هم مفید و موثر نیست. بلکه برای انسانهایی است که زندگی دنیا و امور روزمره،انها را از توجه دائمی به خدا و نماز و توجه به هم نوعان و پرداخت زکات باز نمی دارد.
اینها همواره نگران پاسخ گویی به اعمال خود در قیامت هستند.

خداوند اینها را هدایت میکند و بهترین اعمالشان را مبنای پاداش دهی به انها قرار میدهد و حتی بیشتر چرا که خدا در فضل خود ،حد وحسابی ندارد.

اما کسانی هم که این چنین نیستند و اگاهانه نخواستند از نور هدایت ،بهره مند شوند ،در اخرت اعمال و رفتار خود در زندگی دنیا را چون سرابی می بینند که فایده ای برای انها ندارد.
اینها که نور خدا را پس زدند در نهایت تاریکی بسر می برند و هیچ نوری،انها را ثمر بخش نیست.

در ایات 41-45 برای اینکه صحت ایات بالا و قدرت خداوند در تحقق این امر را به مخاطبان یاداوری کند،به نشانه هایی از خلقت خدا در نظام طبیعت اشاره کرده است:
راندن ابرها،نزول باران و تگرگ،دگرگونی شب و روز،خلق موجودات از آب و ظهور انها در اشکال و انواع مختلف نشانه هایی از فرمانروایی مطلق خدا بر اسمانها وزمین است.

این فراز نیز مطابق فراز قبلی به پایان میرسد که ما نشانه ها و دلایل واضح خود را نازل کردیم و خدا هر کس را که استحقاق دارد به راه راست هدایت میکند.

پیام این فراز از سوره را میتوان"تشویق انسانها به بهره مندی از هدایت الهی" دانست.

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#6 ارسال شده : 1395/05/21 11:54:16 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,048
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
مروری خلاصه بر ایات57-47 سوره نور:

به نام خدا

در این فراز از سوره نور به نکوهش رفتار منافقان و تمجید رفتار و اعتقاد مسلمانان واقعی پرداخته است.در اکثر سوره های مدنی به رفتارهای منافقین از جمله ترس از حضور در جنگ،عدم پذیرش فرمان و حکم پیامبر،اتخاذ اولیا از دشمنان مسلمانان،عدم باور درونی به آنچه میگویند و...اشاره شده است.در این سوره نیز به عدم اطاعت پذیری منافقین از رسول الهن و تن ندادن به قضاوت و حکم پیامبر پرداخته شده است.

الف-نشانه ها و رفتارهای منافقان:


1-مى‏ گويند به خدا و پيامبر او ایمان آورديم واطاعت كرديم اما پس از اين اقرار روى برمى‏ گردانند
2- و آنان (قلبا)مؤمن نيستند (47)

3-چون به سوى خدا و پيامبر او خوانده شوند تا ميان آنان داورى كند روى برمى‏ تابند (۴۸)

4-اما اگر حق به جانب ايشان باشد ،اطاعت میکنند(49)

5-علت این اعراض انها از حکم پیامبر این است که يا بیمار دلند‏ يا شك دارند يا از آن مى‏ ترسند كه خدا و فرستاده‏ اش بر آنان ستم کنند نه بلكه خودشان ستمكارند (۵۰)

6- به خدا سوگند ياد كردند كه اگر به آنان دستوری دهى حتما[براى جهاد] بيرون خواهند آمد بگو سوگند مخوريد(بلکه بجای سوگند) اطاعت کنید كه خدا به آنچه مى ‏كنيد داناست (۵۳)

ب-نشانه ها و رفتارهای مومنان:

- مؤمنان وقتى به سوى خدا و پيامبرش خوانده شوند تا ميانشان داورى كند مى‏ گويند شنيديم و اطاعت كرديم. اينانند كه رستگارند (۵۱)

ج-دستور به اطاعت و نتایج و پاداش فرمان پذیری از رسول

1- كسى كه خدا و فرستاده او را فرمان برد و از خدا بترسد و از او پروا كند كامياب است (۵۲)

2-بگو خدا و پيامبر را اطاعت كنيد پس اگر پشت نموديد (بدانيد كه به پیامبر ضرری نمیرسد) او مسئول وظایف خود و شما مسئول تکالیف خود هستیدو اگر اطاعتش كنيد راه خواهيد يافت و رسول جز ابلاغ آشكار ماموریتی ندارد(۵۴)

3-خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند وعده داده است كه حتما آنان را در اين سرزمين جانشين [خود] قرار دهد همان گونه كه كسانى را كه پيش از آنان بودند جانشين [خود] قرار داد و آن دينى را كه برايشان پسنديده است به سودشان مستقر كند و ترسشان را به امنیت مبدل گرداند [تا] مرا عبادت كنند و چيزى را با من شريك نگردانند (۵۵)

4-و نماز را برپا كنيد و زكات را بدهيد و پيامبر [خدا] را فرمان بريد تا مورد رحمت قرار گيريد (۵۶)

5-(اگر فاقد باور قلبی واطاعت عملی باشید در واقع کافرید) و مپندار كسانى كه كفر ورزيدند [ما را] در زمين درمانده مى كنند اینها جايگاهشان در آتش است و چه بد بازگشتگاهى است (۵۷)

پیام این فراز از آیات
با ایمان قلبی و اطاعت از دستورات خدا و پیامبر،از هدایت الهی بهره مند شوید تا رستگار شوید.

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#7 ارسال شده : 1395/05/26 10:25:27 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,048
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
مروری خلاصه بر ایات58-61 سوره نور:

به نام خدا

در فراز هاي قبلي سوره،حريم افراد در محيط جامعه تبيين شد.این فراز از سوره با بيان احكامي پيرامون مراعات حریم خصوصی ونیز نحوه پوشش در برابر نامحرم در داخل خانواده - كه با اغماض هايي نسبت به احكام داخل جامعه همراه است-موضوع حريم ها را تكميل نموده است:

آیات58و59:
در آیه 27 به همه مسلمانان دستور داده شد که هنگام ورود به خانه دیگران،اجازه بگیرند وسلام کنند.
در این دو آیه ،مقرراتی برای ارتباطات داخل خانه با هدف حفظ حریم خصوصی افراداز جمله زن وشوهر در مواقع خلوت خود و نیز زنان نامحرم(درخانه هایی که افراد زیادی از خانواده در ان زندگی میکنند) بشرح زیر وضع کرده است:

1-ورود به حریم خلوت(بی لباسی) سایرین(زن یا مرد) توسط هرکس اعم از کنیز یا آزاد ،بالغ یا نابالغ ممنوع است مگر با کسب اجازه .

2-در غیر مواقع خلوت(که افراد پوششی بر تن دارند)کنیزان و بچه های نابالغ که غالبا در محیط خانه و باهم هستید، لزومی به کسب اجازه ندارند.

3- در غیر مواقع خلوت،سایرین(غیر از کنیزان و بچه های نابالغ) موظف به کسب اجازه هستند که آیه 59 هم این امر را برای بچه های بالغ تاکید کرده است.

با توجه به اینکه در ایات 30و31 پوشش خاص فقط برای زنان مسلمان در برابر افراد نامحرم وضع شده بود،در اینجا هم مراد ،کسب اجازه توسط پسران و مردان است از زنان نامحرم نه ازسایر مردان یا از زنان محرم.

نکات:

-در آیه 58 به سه وقت خلوت (ثلاث عورات)اشاره شده است:پیش از نماز صبح،پس از نماز عشا و ظهر که لباس خانگی(ثیاب)خود را از تن بیرون میکنید.و دستور داده شده که در این سه موقع کسب اجازه کنند.هدف،حفظ حریم افراد است و خود زمانها خصوصیتی ندارد.اگر با تغییر شرایط زندگی،زمانهای خلوت هم عوض شد زمانهای کسب اجازه هم تغییر میکند.

-این آیه مکمل آیه 31 است.در آنجا تکلیفی برای زنان در پوشاندن خود در برابرنامحرمان وضع شد.در اینجا هم تکلیفی برای مردان خانواده که غافلانه بر زنان نامحرم وارد نشوند بلکه اعلام ورود کنند واجازه بگیرند.

-طبق ایه 31 پسران ممیز(آگاه به عورت زنان)،جزو غیر محارم محسوب شدند.در ایه 58 به جهت ایجاد سهولت ،تخفیفی برای پسران ممیز ولی غیر بالغ که داخل خانه زندگی میکنند،قایل شده است و به نوعی آنها را در شمار محارم به شمار اورده است.یعنی به پسران حدفاصل سن تمييز تا بلوغ و زنان نامحرم داخل خانه اجازه داده كه در مقابل هم راحت باشند.

همان طور که آنها ملزم به کسب اجازه نیستند،زنان نامحرم نیز موظف به پوشاندن خود نیستند.برعکس وقتی که پسران بالغ شدند و ملزم به کسب اجازه هستند،زنان نامحرم نیز باید پوشش خود را درست کرده وسپس اجازه دهند.

-لباس داخل خانه ثیاب است(حین تضعون ثیابکم من الظهیره) لذا با توجه به ایه 31، زنان داخل خانه پس از اطلاع از ورود نامحرمان بالغ ،زینتهای مخفی خود راپوشانده و خمار برسر وسینه میاندازند.

-ایه فوق از جمله ایاتی است که برتفکیک اوقات نمازهای پنج گانه یومیه دلالت دارد.

آیه 60: تخفیفی برای زنان سالمند قایل شده است .زنان مسن ازکارافتاده که مردان ،امید یارغبتی به نکاح با آنها ندارند،اگر آراسته به زینت و زیور نباشند،میتوانند در داخل خانواده ثیاب( لباس داخل خانه،لباس زیر جلباب) خود را درآورند .البته اگر از این کار خود داری کنند برای انها بهتر است.

در تفسیر آیه ۶۰ سوره نور که مجوز ترک حجاب به زنان مسن داده شده است،دیدگاه های متفاوتی راجع به نوع لباس آنها و حدود این مجوز ارایه شده است.
تامل در آیه و مقایسه آن با آیه ۵۸ به فهم بهتر آیه کمک کرده ونکات زیر نتیجه گرفته میشود:

۱-در هر دو آیه ۵۸و۶۰ از عبارت«تضعون ثیابکم»و«یضعن ثیابهن» استفاده شده است.

آیه ۵۸به پوشش افراد داخل خانه «ثیاب» اشاره داشت که در آوردن آن حتی در حضور بچه ها جایز نبود.
آیه۶۰هم به پوشش زنان قواعد اشاره دارد و همان لفظ «ثیاب»را بکار برده است.لذا منظور لباس داخل خانه است نه چادر وجلباب که برخی مفسرین گفته اند. ثیاب ،مانع از برهنگی است همانطور که تفسیر المیزان نیز همین نظر را دارد.
"و جمله (و ان يستعففن خير لهن ) كنايه است از خودپوشى، يعنى همين زنان سالخورده نيز اگر خود را بپوشانند بهتر از برهنه بودن است "(تفسير الميزان )

2-عموم مفسران ،این آیه را دال بر تخفیف حجاب زنان مسن در جامعه دانسته اند.اما با توجه اینکه ایات قبل و بعد مربوط به مقررات داخل خانواده و ورود به خانه های خویشاوندان است،به نظر نگارنده احتمال اینکه آیه 60هم ناظر به پوشش داخل خانواده و در ادامه ایات 58 و59 باشد،بیشتر است.بویژه که وضع ثیاب(در آوردن لباس خانه) را مجاز دانسته نه وضع جلباب را.

3- تخفیف مجاز در این ایه برای زنان مسن وضع ثیاب بشرط مزین نبودن به زینت الات است.یعنی که پوشش ثیاب برای سایر زنان در داخل خانواده خود(افرادی که در خانه باهم زندگی میکنند)کافی است و لزومی به جلباب نیست(چه با زینت باشند چه بدون زینت)

۴-از ظرایف آیه ۶۰که در تفسیر فرقان به آن اشاره شده،مذکر بودن فعل «لایرجون نکاحا» است.یعنی زنانی که مردان،رغبتی یا امکانی به نکاح و آمیزش با آنها ندارند،مشمول این آیه هستند.
نکته جالب توجه اینکه در آیه ۳۱همین سوره نیز مردان فاقد شهوت و غیر نیازمند به نکاح را در ردیف محارم زنان قرار داده بودکه زنان می توانستند زینتهای مخفی خود را هم در برابر آنان نپوشانند.

این نکته،موید این نظر که در تفسیر فرقان نیز آمده هست که «نامحرمی،منحصر در تجاذب جنسی است و بس»

۵-بررسی سه آیه فوق نشان میدهد که دلیل اصلی وضع احکام قران در زمینه حجاب زنان و پوشاندن زینتها و خودداری از جلب توجه نامحرمان به آنها‌،فراهم کردن فضای سالم اخلاقی در جامعه و اجتناب از تحریک غریزه جنسی مردان و در نهایت، مصون ماندن زنان و مردان از فواحش و انحرافات جنسی است.یعنی که حجاب راهکار است نه هدف.

آیه61:
این آیه در واقع استثنایی بر ایه 27 است که همگان برای ورود به خانه سایرین،مکلف به کسب اجازه شدند.در اینجا افرادی که دارای حرج واضطرار هستند و نیز نزدیکان وفامیل را از این قاعده مستثنا کرده اجازه ورود و حتی خوردن غذا در حد متعارف را به انها میدهد.
این خانه ها شامل خانه والدین،برادر و خواهر،عمو و عمه،خاله ودایی،دوستان صمیمی و خانه هایی که اختیار انها به ما واگذار شده،ميباشد.
اینجا هم مانند ایه 27 سلام کردن و تحیت دادن هنگام ورود را تاکید کرده است.

درس این فراز از آیات:
توجه به رعايت حریم افراد در داخل خانواده در ضمن تسهیل آن نسبت به حرمت هاي مقرر در جامعه.


سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#8 ارسال شده : 1395/05/27 06:10:28 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,048
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
مروری خلاصه بر ایات 62تا 64 سوره نور
فراز اخر سوره:

این فراز نیز مکمل ایات 47 تا 57 در توصیف رفتار مومنان واقعی است.در آنجا مومنان واقعی را برخلاف منافقین و مرددین افرادی دانسته بود که به دعوت خدا ورسولش همواره لبیک(سمعنا واطعنا) میگویند،حکم آنها را در موارد اختلاف می پذیرند و در جهاد حاضر میشوند.

در آیه 62 نشانه دیگر مومنان واقعی را استمرار همراهی آنها با پیامبر در هر امر اجتماعی و حکومتی و تا انتهای کار میداند.این مومنان اگر هم بدلیلی ادامه همراهی برایشان مقدور نباشد،از پیامبر حتما اجازه میگیرند و پیامبر هم بنا به تشخیص خود اجازه میدهد.

نکته :

1-در سوره توبه ایات 44و45 و نیز آیه 13 سوره احزاب یکی از نشانه های منافقان اجازه گرفتن برای ترک جهاد در هنگام خروج از شهر به سوی جنگ عنوان شده و تاکید شده که مومنان واقعی برای همراهی با پیامبر و اطاعت از او دنبال بهانه و کسب اجازه نیستند مگر افراد مریض و عذر داران.

یعنی مومنان اوامر پیامبر را بسرعت و از صمیم قلب اجرا میکنند و تا اخر هم همراه میمانند.در شرایط خاص نیز برای عدم حضور خود از پیامبر کسب اجازه میکنند.

2-فعل استاذن تنها در سه سوره نور،احزاب و توبه بکار رفته است .در سوره نور علاوه بر کسب اجازه از پیامبردر امور اجتماعی،به کسب اجازه افراد داخل خانواده از یکدیگر نیز اشاره شده بود.

آیه 63:فراخوان پیامبر را مانند دعوت دیگران تلقی نکنید.بلکه اطاعت کنید.خدا کسانی را که در پشت دیگران مخفی شده و از شرکت در صحنه های مدنظر پیامبر طفره میروند،میشناسد.
پس از مخالفت با امر پیامبر بر حذر باشید که نتیجه آن گرفتارشدن در بلا یا عذابی دردناک است.

آیه 64:بدانید که خدا حال شما و نیات شما را میداند ودر قیامت از هرچه کرده اید،شما را باخبر میکند.و او به همه چیز داناست(پس نفاق و دورویی و ظاهرسازی در برابر پیامبر را کنار بگذارید واو را اطاعت و دعوتش را اجابت نمایید.)

پیام این فرار از آیات:اجابت دعوت خدا ورسول از طریق اطاعت کامل از پیامبر و حفظ همراهی با او در صحنه های اجتماع

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#9 ارسال شده : 1395/05/28 12:19:27 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,048
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
به نام خدا

درس یا درس های سوره نور چیست؟

در حین مطالعه این سوره،هشت فراز اصلی را شناسایی کردیم و پیام مهم ان فراز را استخراج کردیم که در زیر پشت سرهم قرار میدهیم:

فراز اول:ایات 1-10
بیان مجازات مرد وزن زناكار و مجازات اتهام زننده زنا به افراد پاك و روش اثبات اين اتهام ،
تاکیدی است بر لزوم نظام جزایی جامع برای مجازات متخلفین همراه با حفظ حقوق و آبروی افراد و متهمین و تعیین روشهای اثبات جرم

فراز دوم:آیات 11-25
تاکید بر حفظ آبروی انسانها در جامعه و برخورد شدید با تهمت زنندگان و شایعه پردازان

فراز سوم:آیات 27-29
تاکید بر حریم خصوصی افراد و لزوم کسب اجازه برای ورود و نفوذ به حریم خصوصی آنها

فراز چهارم:ایات 30تا 34:
تعیین حریم خصوصی،خانوادگی و اجتماعی برای بانوان مسلمان والزامات این حریم ها و تاکید بر تزویج دختران وپسران برای حفظ امنیت روانی و اخلاقی جامعه

فراز هفتم:آیات 58-61
توجه به حریم افراد در داخل خانواده که نسبت به حریم های مفروض در جامعه تسهیل شده است. .

فراز پنجم:آیات 35-46:
تشویق انسانها به بهره مندی از هدایت الهی

فراز ششم:آیات 47-57:
با ایمان صادقانه و اطاعت از دستورات خدا و پیامبر،از هدایت الهی بهره مند شوید تا رستگار شوید.

فراز هشتم:آیات 62-64:
اجابت دعوت خدا ورسول از طریق اطاعت کامل از پیامبر و حفظ همراهی با او در صحنه های اجتماع


همانطور که مشاهده میشود از ابتدای سوره تاآیه 34 و سپس آیات 58-61 به حفظ ابروی افراد و حریم خصوصی آنها بویژه بانوان در داخل جامعه و خانواده اختصاص دارد.

از ایه 35 تا 64(بجز 58-61)هم به تمجید از ایمان واقعی و اطاعت از پیامبر جهت بهره مندی از هدایت الهی پرداخته است.

پس درس سوره نور عبارت است از

:حفظ آبرو و رعایت حریم خصوصی افراد در جامعه وخانواده،ایمان واقعی و اطاعت کامل از رسول


سیدکاظم فرهنگ
ali Offline
#10 ارسال شده : 1399/02/23 07:54:48 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,975

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

در آیه 31 سوره نور خداوند دستوراتی در خصوص نحوه ظاهر شدن زنان مسلمان در حریم عمومی اجتماع و حریم خانوادگی (محارم)وضع کرده است.هم چنين در ايات 58 و60 دستوراتي راجع به پوشش زن وشوهر و نيز زنان قواعد صادر شده است.

با بررسی دقیق آیات فوق،مقاله اي تهیه و ارسال شده که به سئوالات زیر پاسخ میدهد:

✅مراد از زینت چیست؟
✅مراد از زینت ظاهری و مخفی چیست؟
✅انواع لباسهای ذکر شده در قرآن در این موضوع چیست؟ جلباب و خمار چيست؟
✅پوشش معیار و مطلوب برای زنان مسلمان از نگاه قران چیست؟
✅پوشش زنان مسن چگونه است؟

جهت مطالعه و دانلود مقاله فوق به لينك زير مراجعه نماييد

حجاب معيار چيست؟

ali Offline
#11 ارسال شده : 1400/08/25 11:16:22 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,975

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
تدبر و تفسير سوره نور

پرسش: در آیه ی ۶۱، ايا اعمي اعرج و مريض از خود فاميل است يا هر مريض و ناتواني؟ با توجه به ابتداي سوره ايا اذن گرفتن هم در اين خانه ها لازم است؟

ذکر اعمی، اعرج و مریض کمی برای من مبهم است. چرا این سه ذکر شده اند؟ آیا منظور افراد غریبه ای هستند که چنین شرایطی دارند؟ یعنی یک شخص کور، لنگ یا مریض نباید پشت در معطل بماند و یک شرایط استثنایی نسبت به بقیه ی غریبه ها دارد؟ و باید رفتار ما با آنها طوری خونگرم باشد که راحت در کنار ما غذا بخورند و یا با یک سلام و تحیت وارد خانه شوند؟ چون اگر منظور اعمی، اعرج و مریضی باشد که از بستگان است، دلیل را نمیفهمم چون ذکر و لا علی انفسکم در آیه کفایت میکرد.

آیه ی ۶۱ اشاره ای به کسب اجازه ورود به خانه نمیکند، بلکه صحبت از غذا خوردن است. این آیه برای من کمی مبهم است. یعنی شخصا آنچه که از ظاهر آیه متوجه میشوم این است که ظاهرا تشویق به روابط صمیمی بین اعضای یک خانواده، پدر، مادر، خواهر،برادر، عمه، عمو، دایی، خاله و دوست میکند. از یک طرف محدودیتهای افراد مانند مریضی ، کوری و لنگ بودن نباید باعث طرد آنها و رفتار تبعیض آمیز شود و از طرف دیگر به قول معروف فامیل و دوست نباید با هم تعارف داشته باشند.... باید رابطه به قدری خودمانی و صمیمی باشد که از غذای یکدیگر، آن هم بدون تشریفات، به صورت دسته جمعی یا انفرادی با طیب خاطر تناول کنند... یعنی خداوند متعال در این آیه چنین فضایی را به عنوان مطلوب یک خانواده ترسیم فرمودند... حال باید ببینیم چقدر با این مطلوب جامعه فاصله دارد.... هم غذایی و هم سفره ای نمونه ی بارز مهمان نوازی و رابطه ی صمیمی است و در آن نوعی ایثار و مقابله با خساست نهفته است. اما خوب اینها درباره ی غذا خوردن و فضایی از خانه است که در آن غذا خورده میشود...و همه ی این صمیمیتها و روابط تنگاتنگ و "خاکی" بعد از کسب اجازه ی ابتدایی برای ورود به خانه، سلام کردن بر اهل خانه و حفظ حریم خصوصی برهنگی زن و شوهر میباشد.

اگر این قسمت از آیه را کمی بیشتر توضیح بدهید ممنون میشوم.

از اعضاي گروه تقرب واتساپ

پاسخ:

لَّيْس عَلى الاَعْمَى حَرَجٌ وَ لا عَلى الاَعْرَج حَرَجٌ وَ لا عَلى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَ لا عَلى أَنفُسِكمْ أَن تَأْكلُوا مِن بُيُوتِكمْ...أَوْ صدِيقِكمْ

ظاهر آيه اين است كه در آن براى مؤمنين حقى قائل شده ، و آن اين است كه مى توانند در خانه خويشاوندان ، و يا كسانى كه ايشان را امين مى دانند ، و يا خانه دوستان خود چيزى بخورند، البته به مقدارى كه بدان احتياج دارند، نه به حد اسراف و افساد.

((ليس على الاعمى حرج ... و لا على انفسكم )) - در عطف ((على انفسكم )) كه عطف به ما قبل خود شده ، دلالت است بر اينكه شمردن نامبردگان از اين باب نبوده كه خصوصيتى داشته باشند، بلكه از باب اين بوده كه به خاطر عيب و نقصى كه در اعضاء دارند احيانا نمى توانند رزق خود را كسب كنند، لذا جايز است كه از خانه هاى نامبردگان رفع حاجت كنند، و الا فرقى ميان كور و چلاق و مريض و غير ايشان نيست .

((من بيوتكم او بيوت آبائكم ...)) - در اينكه خانه هايتان را با خانه هاى خويشاوندانتان و بقيه نامبردگان آورده ، اشاره است به اينكه در دين اسلام خانه هاى نامبردگان با خانه خود شما فرقى ندارد، چون در اين دين مؤمنين ، اولياى يكديگرند، و در حفظ خانه و زندگى يكديگر فرقى با خانه و زندگى خودشان نمى گذارند، آن طور كه صاحب اختيار و سرپرست خانه خويشند، خانه هاى اقرباء و كسانى كه شما قيم و سرپرستى آنان را داريد و دوستان خويش را نيز سرپرستى مى كنيد.


علاوه بر اين كلمه ((بيوتكم )) شامل خانه فرزند و همسر انسان نيز مى شود همچنان كه روايت هم به اين معنا دلالت دارد.

تفسير الميزان


آيه 26 و 27 و اينها كه قبلاً گذشت درباره ورود در منازل بود كه بدون اذن وارد نشويد حالا در اين آيه مي‌فرمايد ورود شما در اين منازل مستثناست كه بدون اذن وارد بشويد اذن جديد لازم نيست (يك) و در جريان هم‌سفره بودن هم‌كاسه شدن با اين افراد ذوالأعذار محذوري ندارد نه شما حريم بگيريد كه اينها را هم‌سفره قرار ندهيد نه آنها شرمنده بشوند و خجالت بكشند و با شما هم‌كاسه نشوند با اينها هم‌كاسه بشويد هم‌سفره بشويد هم‌غذا بشويد هيچ محذوري هم ندارد

اين ﴿بُيُوتِكُمْ﴾ يعني «بيوت أولادكم, بيوت أزواجكم» اگر خانه‌اي, اتاقي مخصوص پسر شماست مخصوص همسر شماست اين را اگر بدون اذن وارد بشويد مجازيد اينكه فرمود: ﴿مِنْ بُيُوتِكُمْ﴾ نه يعني خانه خود شما اين ديگر احتياجي به وحي نبود كه انسان وارد خانه خودش بشود حرجي ندارد از چه كسي اذن بگيرد اين ﴿بُيُوتِكُمْ﴾ مي‌بينيد در اين آيه ازواج اصلاً نيامده ابنا اصلاً نيامده سرّش اين است كه اينها داخل در ﴿بُيُوتِكُمْ﴾ هستند وگرنه خانه خود آدم كه ديگر احتياج به وحي نيست كه, كه خدا بفرمايد عيب ندارد شما برويد در خانه‌تان اينكه ﴿مِنْ بُيُوتِكُمْ﴾ را فرمود بعد مسئله فرزند را ذكر نكرد مسئله همسر را ذكر نكرد معلوم مي‌شود كه ﴿بُيُوتِكُمْ﴾ يعني «بيوت أبنائكم, بيوت أزواجكم» و مانند آن كه اينها بيت شماست در حقيقت.

خب در جريان ورود فرمود وارد خانه ديگران نشويد مگر اينكه مأنوس بشويد و سلام بكنيد درباره اينها فرمود هيچ محذوري ندارد كه ﴿أَن تَأْكُلُوا مِنْ بُيُوتِكُمْ﴾ خب أكل در بيوت فرع بر دخول است پس هم «لا تدخلوا بيوتكم الا أن يؤذن لكم» و مانند آن موارد استثنايي دارد كه آنچه در همين سورهٴ مباركهٴ «نور» بيان شده است يعني آيه 27 كه فرمود: ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَدْخُلُوا بُيُوتاً غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّي تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَي أَهْلِهَا﴾ بعد هم فرمود: ﴿فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فِيهَا أَحَداً فَلاَ تَدْخُلُوهَا﴾ و تا اذن نگرفتيد وارد نشويد اين براي كساني است كه اين هشت نُه گروه نباشند درباره اين هشت نُه گروه استثنا شده

اين آيه ناظر به اين بخشهاي از تصرّفات خانوادگي است كه فرمود اينها يعني اين بيماران اين اعرج اين اعما اينها با شما در اين مسائل شريك‌اند يكسان‌اند برخيها مي‌گفتند كه اينها نيايند شركت نكنند براي اينكه يك اعرج جاي بيشتري مي‌خواهد تفصّح در جا مي‌خواهد يعني جاي وسيع‌تري مي‌خواهد يا خود او خجل مي‌شد شركت نمي‌كرد يا بعضيها كه متنفّر بودند مي‌گفتند اينها نيايند آيه آمده كه اعرج و غير اعرج اعما و غير اعما مريض و غير مريض با هم باشيد براي اينكه ديدن اينها خيلي از آثار و بركات را به همراه دارد هم اين دل‌شكسته‌ها تأمين مي‌شوند و هم از غرور شما مي‌كاهد اين حرجي نيست كه با هم زندگي كنيد در كنار سفره با هم بنشيند نه آنها احتجاب بكنند نه شما بي‌جا فاصله بگيرد اگر مسئله به همين صورت حل بشود با سياق آيات هم سازگار است چه اينكه سيدناالاستاد(رضوان الله عليه) هم همين راه را طي كردند ﴿لَيْسَ عَلَي الْأَعْمَي حَرَجٌ وَلاَ عَلَي الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلاَ عَلَي الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَلاَ عَلَي أَنفُسِكُمْ﴾ كه اين كارها را انجام بدهيد. خب مي‌بينيد اينها مدينه فاضله درست مي‌كند

تفسير تسنيم

ali Offline
#12 ارسال شده : 1400/09/10 09:00:55 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,975

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
اصل ارسال توسط : ali برو به اراسل نقل قول شده

در آیه 31 سوره نور خداوند دستوراتی در خصوص نحوه ظاهر شدن زنان مسلمان در حریم عمومی اجتماع و حریم خانوادگی (محارم)وضع کرده است.هم چنين در ايات 58 و60 دستوراتي راجع به پوشش زن وشوهر و نيز زنان قواعد صادر شده است.

با بررسی دقیق آیات فوق،مقاله اي تهیه و ارسال شده که به سئوالات زیر پاسخ میدهد:

✅مراد از زینت چیست؟
✅مراد از زینت ظاهری و مخفی چیست؟
✅انواع لباسهای ذکر شده در قرآن در این موضوع چیست؟ جلباب و خمار چيست؟
✅پوشش معیار و مطلوب برای زنان مسلمان از نگاه قران چیست؟
✅پوشش زنان مسن چگونه است؟

جهت مطالعه و دانلود مقاله فوق به لينك زير مراجعه نماييد

حجاب معيار چيست؟




سلام و ممنون از این مقاله دقیق،
اینکه آیه ی ۶۰ در ادامه ی مطالب آیه ی ۵۸ هست و نه مسئله ی حجاب در حریم عمومی به نظر من مطلب خیلی دقیق و منطقی هستش و بیشتر از تفاسیر معروف معنی میدهد،
اما اين مسئله برای من مبهم هستش:
۱. در رابطه با زنان سالمند، که تحت شرایطی (عدم تبرج و عدم جاذبه ی جنسی) میتوانند "ثیاب" خود را درآورند، آیا این بدین معناست، که آنها میتوانند در خانه برهنه باشند؟ چون آن طور که متوجه شدم ثیاب لباسی است که از برهنگی جلوگیری میکند، و اشاره به این مطلب کمی برای من عجیب است. یعنی آیا آیه در مقام بیان یک حکم شرعی است (جواز درآوردن لباس زیر و برهنگی زنان سالمند در خانه!)، یا نه آیه میخواهد به نکته ای اشاره کند و آن هم اینکه کلا این احکام پوشش برای کسانی موضوعیت دارد که بحث جذابیت جنسی داشته باشد... مثل این است که پیرزنی روی پوشش داخل خانه در برابر محرم و نامحرم وسواس داشته باشد و به او بگوییم که: شما اصلا برهنه باشید، فرقی نمیکند!... حال آنکه منظور آن نیست که او واقعا برهنه شود... و عملا هم این موضوع دور از انتظار است، بالعکس زنان سالمند ظاهرا بدن خود را بیشتر میپوشانند و دوست ندارند آثار پیری بدن خود را نمایان کنند، چه برای محرم چه برای نامحرم! (البته فروج در هر صورت به غیر از مقابل همسر باید حفظ شود، پس درآوردن ثیاب به معنای آشکاری فروج نمیتواند باشد، درست است؟)

پرسش مطرح شده در گروه تقرب واتساپ


کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.520 ثانیه ایجاد شد.