آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:70729)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:55725)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:50297)    مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:45178)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تفسير و فهم سوره ذاريات:مفهوم و مصداق والذاريات چيست؟منظور از رزق چيست؟ محور و درس سوره ذاريات چيست؟    تفسير و فهم سوره الرحمان:خطابهاي يكسان به انس و جن،به پاس این همه احسان خدا،موازین او رامراعات كنيد    استخاره از منظر قرآن واسلام:ایا استخاره حجیت دارد؟کجا و در چه مواردی باید از استخاره استفاده کرد؟    تدبر و فهم سوره طه: رستگاری در پذیرش هدایت الهی و قرآن هم مايه هدايت اهل خشيت است.       آخرین رویداد تالار: تالار گفتگوهاي قرآن‌‌‌‌‌‌‌‌‌پويان جزو برگزيدگان يازدهمين جشنواره رسانه هاي ديجيتال      

توجه

Icon
Error

kabir Offline
#1 ارسال شده : 1395/04/02 09:29:20 ق.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 209

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
تفسير قران-تفسير ايه 228 سوره بقره-برتري مردان بر زنان

در سوره بقره در اياتي كه به احكام عده وطلاق اشاره كرده، دو جمله زير هم آمده است:

وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ

كه مفسران در تفسير آن نظرات مختلفي دارند.واقعا بهترين ترجمه سازگار با متن آيات چيست؟

وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ

وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۲۲۸﴾

مکارم شیرازی: زنان مطلقه، بايد به مدت سه مرتبه عادت ماهانه ديدن (و پاك شدن) انتظار بكشند! ( عده نگهدارند)
و اگر به خدا و روز رستاخيز، ايمان دارند براي آنها حلال نيست كه آنچه را خدا در رحمهايشان آفريده، كتمان كنند.
و همسرانشان، براي باز گرداندن آنها (و از سر گرفتن زندگي زناشويي) در اين مدت، (از ديگران) سزاوارترند، در صورتي كه (به راستي) خواهان اصلاح باشند.
و براي زنان، همانند وظايفي كه بر دوش ‍ آنهاست، حقوق شايسته‏ اي قرار داده شده، و مردان بر آنان برتري دارند، و خداوند توانا و حكيم است.


كلمات كليدي:عده طلاق زنان مرد درجه حقوق تكليف

ویرایش بوسیله کاربر 1395/09/06 04:58:03 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

kabir Offline
#2 ارسال شده : 1395/04/02 09:33:45 ق.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 209

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
ايت الله صادقي تهراني در تفسير فرقان ،اين گونه نظر داده است:

"
در هر صورت" و بعولتهن أحق بردهنّ فى ذلك" حق شوهرانشان براى رجوع در اين مدت بيش از ديگران است، كه هم از حق زن بيشتر است و هم از مردانى ديگر كه انتظار ازدواج با آن زن مطلقه را مى كشند، گرچه ديگران مادامى كه عده اين زن تمام نشده هيچ گونه حقى را در ازدواج با او ندارند، ولى اين زن هم در عين حق زوجيت در برابر شوهر چنان حقى را در برگشت به او ندارد، كه اين «احق» درباره شوهر برترى است

و لهن مثل الذى عليهن بالمعروف" بيان گر مماثلت و همسانى حقوق طرفينى است، و درجه و امتيازى كه براى مرد است اين جا تنها حق طلاق و همين حق رجوع با شرط اصلاح است، و بالجمله اين همسانى در كل جريانات زناشويى وجود دارد، كه در طول اين زندگى مشترك چنان كه مرد نسبت به همسرش حقوقى دارد، مانند همين حقوق را همسرش نيز نسبت به او دارد،

در هر صورت «درجة» به معناى فضيلت معنوى مرد نسبت به زن نيست، بلكه اين فضليت لازمه رجوليت است مانند رجوع در عده رجعيه، و افزون بودن خون بهاى مرد و ... كه اينها مقتضاى رجوليت اوست، و نه فضيلتش.

وانگهى برخى از حقوق به ظاهر ناهمسان، از نظر عدالت فيمابين جبران پذير است، مانند ميراث مرد كه بيشتر از ميراث زن است كه با نفقه و مهريه و ساير پرداختى هاى واجب مرد جبران مى گردد."
Guest
#3 ارسال شده : 1395/04/03 01:05:27 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 657

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل این آیه چنین آورده است:

"چون اسلام شريعت خود را بر اساس فطرت و خلقت بنا كرده ، معروف از نظر اسلام همان چيزى است كه مردم آن را معروف بدانند، البته مردمى كه از راه فطرت به يك سو نشده ، و از حد نظام خلقت منحرف نگرديده باشند، و يكى از احكام چنين اجتماعى اين است كه تمامى افراد و اجزاى اجتماع در هر حكمى برابر و مساوى باشند و در نتيجه احكامى كه عليه آنان است برابر باشد با احكامى كه به نفع ايشان است ،

البته اين تساوى را بايد با حفظ وزنى كه افراد در اجتماع دارند رعايت كرد، آن فردى كه تاءثر در كمال و رشد اجتماع در شؤ ون مختلف حيات اجتماع دارد، بايد با فردى كه آن مقدار تاءثر را ندارد، فرق داشته باشد، مثلا بايد براى شخصى كه حاكم بر اجتماع است حكومتش محفوظ شود، و براى عالم ، علمش و براى جاهل جهلش ، و براى كارگر نيرومند، نيرومندى اش ، و براى ضعيف ، ضعفش در نظر گرفته شود، آنگاه تساوى را در بين آنان اعمال كرد،

و حق هر صاحب حقى را به او داد، و اسلام بنابر همين اساس احكام له و عليه زن را جعل كرده ، آنچه از احكام كه له و به نفع او است با آنچه كه عليه و بر ضد او است مساوى ساخته ، و در عين حال وزنى را هم كه زن در زندگى اجتماعى دارد، و تاءثرى كه در زندگى زناشوئى و بقاى نسل دارد در نظر گرفته است ، و معتقد است كه مردان در اين زندگى زناشوئى يك درجه عالى بر زنان برترى دارند و منظور از درجه ، همان برترى و منزلت است .

از اينجا روشن مى گردد كه جمله (وللرجال عليهن درجه ...)، قيدى است كه متمم جمله سابق است و با جمله قبلى روى هم يك معنا را نتيجه مى دهد و آن اين است كه خداى تعالى ميان زنان مطلقه با مردانشان رعايت مساوات را كرده ، در عين حال درجه و منزلتى راهم كه مردان بر زنان دارند، منظور داشته است ، پس آن مقدار كه له زنان حكم كرده ، همان مقدار عليه آنان حكم نموده نه بيشتر، "

رويا يارايي
#4 ارسال شده : 1395/04/05 01:17:33 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 657

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

واقعا ترجیح میدهم بگویم نمیدانم ولی نکته ای با الهام از مقاله جناب مهریزی برایم جالب است برای اینکه دو جمله متناقض به نظر نرسند:

جمله اول: با زیان ریاضی بگوئیم مثلا اگر 6 تکلییف بر عهده زنان باشد 6 جا هم برایشان امتیازی قرار داده شده است (این مثال است، ممکن است تعداد مطرح نباشد و وزن کلی هر کدام مطرح باشد)

اگر جمله دوم به این معنا باشد که مردان 6 امتیاز دارند ولی تکلیف کمتر (مثلا 4 تکلیف) منطقی نیست (و نشان دهنده ضعیف تر بودن است) یا 6 تکلیف دارند ولی 8 امتیاز هم همینطور. ولی می تواند این باشد که 8 تکلیف دارند و 8 امتیاز . بعنی در مجموع در رده بالاتری هم از نظر تکالیف و هم از نظر امتیازات هستند (هر چند که قانون کلی تناسب بین تکلیف و امتیاز حفظ شده است)


البته این بحث کلا در حوزه امور خانواده است نه در مقابل خداوند
زهرا سادات ابوترابی
#5 ارسال شده : 1395/04/05 01:20:21 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 657

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال

علامه سيد محمد حسين فضل الله معتقد است: درجه و برتري ذکر شده در اين آيه، مربوط به حق شوهران در امر بازگشت دادن زنان در مدت عده به دامان حفاظت خويش است.

زيرا خداي تعالي در ابتداي آيه مي فرمايند:
«وَ المُطَلَّقاتُ يتَرَبَّصنَ بِاَنفُسِهِنَّ ثَلاثَهَ قُروُءٍ وَ لا يحِلَّ لَهُنَّ اَن يکتُمنَ ما خَلَقَ اللهُ في اَرْحامِهِنَّ اِنْ کُنَّ يوْمِنَّ بِاللهِ وَ اليومَ الاخِرِ وَ بُعُولَتَُهُنَّ اَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ في ذلِکَ اِنْ اَرادوُا ِاصلاحاً».
ali Offline
#6 ارسال شده : 1398/04/08 04:52:34 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 446

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال

فخر رازي مینویسد :

«تعبیر به رجال» به ویژگی این کلمه اشاره دارد؛ زیرا بر نیرو و قوت دلالت میکند،
چراکه گفته میشود: «رجل بیِّن الرجولۀ»؛ یعنی مردي که مردانگی او آشکار است . و «هو ارجل الرجلین»؛ یعنی آن مرد نیرومندترین آن دو مرد است، بدین معنا که درجه به معنی منزلت و مرتبه است.

سپس میافزاید: «بنابراین، معنی آیه چنین است: از آنجا که خداوند، مردان را در قدرت و نیرو بر زنان برتري داده، از ایشان خواسته است تا حقوق زنان را بیش از پیش مراعات نمایند».

شیخ وهبه زحیلی «درجه» را به پایایی و سرپرستی خانواده و آسانسازي امور آن، تفسیر کرده است.
ali Offline
#7 ارسال شده : 1398/04/12 09:42:38 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 446

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال

آیه مربوطه به طلاق و عده نگه داشتن است. از زنان می خواهد که عده نگه دارند (سه دوره پریود) و اگر بار دار شده اند آنرا مخفی نکنند (مشخص است که دغدغه حقوق کودک و تعیین مسئولیت ها برای مردی که جدا شده است را دارد) وبعد شوهر قبلی را نسبت به مردان دیگر برای ازدواج مجدد با زن مطلقه اولی تر می داند تا مشکلات حقوقی و عاطفی خصوصا برای خانواده و کودکان کمتر پیچیده شوند (در این زمینه هم با بیان اینکه شوهر قبلی محق تر است هم جنبه حقوقی را در نظر گرفته و هم لحن پیشنهادی دارد چرا که ممکن است نظر زن به شوهر قبلی نباشد).

سپس می فرماید که برای زنان وظیفه ای معادل آنچه عرف به شکل نیک تعیین می کند وجود دارد (لهن مثل الذی علیهن بالمعروف – برای این زنان به همان اندازه ای تکلیف هست که عرف معقول برعهده ایشان نهاده است. از کلمه لهن و علیهن تکلیف استنباط میشود. بلافاصله اما مرد را از همین لحاظ دارای درجه بیشتری می داند. این بخش از آیه که تافته جدا بافته نیست که ناگهان فتوا به امری عمومی بدهد که بله «مردان از زنان برترند!».
به تکرار کلمه ل (برای) و علی (بر) توجه کنید تا مشخص شود که موضوع تکالیف مرد است نه حق و امتیاز. یعنی مرد در امر رعایت حقوق زنان و فرزندان در امر طلاق و ازدواج مجدد با همسر قبلی مسئولیت بیشتری دارد.
: پس ترجمه درست این می شود: «برای مردان، درجه بیشتری ( در مسئولیت) از آنچه بر عهده زنان است وجود دارد»

از همین روی است که آیه بعدی خطاب به مردان صحبت می کند
و وظیفه را با دقت بیشتری عنوان می نماید که می فرماید «طلاق دو مرتبه است هم در جدا شدنش باید احسان باشد هم در بازگشت به زندگی باید امر خیر یا معروف حفظ شود. و حلال نیست بر شما مردان که از زن چیزهایی که قبلا داده اید را پس بگیرید … «

هرچند که منطقا در یک نظام صد در صد عادلانه باید بین وظایف و حقوق زن و مرد برابری کامل باشد. اما با توجه به این که در جوامع بشری در شرایط ایده آل به سر نمی برند و حتی در قرن بیست و یکم شاهد نابرابری عظیم جنسیتی هستیم و تلاش قران پی ریزی مبانی عدالت خواهی است لذا قران مسئولیت بیشتری را به عهده مرد قرار داده تا حقوق زن در جریان جدایی و بازگشت پایمال نشود. بدیهی است که قوانین یک نظام قانونی عادلانه باید براین اساس تنظیم شود.

کلمه «درجه» در هیچ جای قران و در ادبیات عرب به تنهایی به معنی «برتری» نیست. وقتی با «رفع» یا «فضل» می آید درجه به معنی بالاتر بودن را می دهد. در آن موارد فضل الهی هم این برتری در فضل معنوی و اخلاقی است و به برتری جویی مادی و اجتماعی و اقتصادی اشاره ندارد. مشخص است که مجاهدی که از جان و مال می گذرد برتری مادی بر قاعدین (نشستگان) نمی یابد.

احمد آل یاسین
ali Offline
#8 ارسال شده : 1398/04/14 09:36:20 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 446

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال


درجه تنها در مورد حركتي كه به صورت صعود تدريجي باشد، به كار ميرود.

مانند:سوره مباركه مجادله آيه 11: يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ، تا خدا [رتبه] كسانی از شما را كه گرويده و كسانی را كه دانشمندند [بر حسب] درجات بلند گرداند.يعني ايشان در نتيجه اين كارها و حركاتي كه از آنها صادر شده، داراي استعداد بالا رفتن و صعود تدريجي هستند،

بنابراين اقتضاي بالارفتن و موقعيت تحقق برتري و به دست آوردن درجه در آنها موجود است، اين ويژگي موجب شده تا اين كلمه به جاي مرتبه، منزلت، مقام و مانند آنها به كار رود؛ زيرا به دست آوردن درجه براي مردان، مجاهدان، عاملان، مؤمنان و دانشمندان، به اقتضاي ذوات وجودشان نيست، بلكه به سبب حركات و اعمال الحاقي ايشان است؛ بنابراين به دست آوردن فضيلت، تدريجي و تا زماني است كه آنان به وظائفي كه بر حسب استعدادهايشان، برايشان مقرر شده عمل ميكنند

نقل از التحقیق فی کلمات القران
ali Offline
#9 ارسال شده : 1398/04/17 11:45:11 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 446

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال


این نوع آیات با آیه الرجال قوامون علی النساء نسخ شده (درست است که در موضوع طلاق آمده، اما از لحاظ مفهومی زیرمفهوم موضوع قوامون است)

آیه درجه و آیه قوامون هم موضوع اند و دومی موخر است
شبیه است به موضوع مسکر در سوره روم و بقره و مائده

و خود آیه قوامون مشروط به دو شرط است که سیر حرکت زندگی انسانی در جهت زوال آن دوشرط است
لذا بزودی قوامیت مذکور سالبه به انتفای موضوع خواهد شد
و طبعا درجه مذکور نیز (منسوخ به توان 2 خواهدشد)



اقاي جمال گنجه اي



کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (3)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2019, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.173 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi