رتبه: Advanced Member
گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30 ارسالها: 102
تشکرها: 1 بار 12 تشکر دریافتی در 9 ارسال
|
نکاتی از جزء هجدهم قرآن کریم سوره مومنون
تصور غلطی که سرمایه داران بی دین دارند
أَ یحَْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ مِن مَّالٍ وَ بَنِینَ(55) نُسَارِعُ لهَُمْ فىِ الخَْیرَْاتِ بَل لَّا یَشْعُرُونَ(56- مومنون)
آیا گمان مىكنند افزونى و گسترشى كه به سبب مال و اولاد به آنان مىدهیم؛ برای آن است که مىخواهیم در عطا كردن خیرات به آنان شتاب ورزیم؟ [چنین نیست] بلكه [آنان] درك نمىكنند. تصوری بین دینداران بی بضاعت و بی دینان ثروتمند رواج دارد که گمان می کنند داشته و انباشته آنان که بی دینی می کنند همه از لطف و عنایت ویژه خداوندی به آنهاست و به تعبیر دیگر خدا نظر خیر و رحمت به آنها کرده است که اینچنین ثروت و دارایی مالی و فامیلی را به زندگی آنها سرازیر کرده است؛ اما خدا در این آیات خط بطلان بر چنین تصوری کشیده و صاحبان این پندار را افرادی قلمداد کرده است که از درک و شعور لازم برای فهم حقیقت این امر بی بهره اند.
زیرا آنها نمى دانند كه این فرزندان و اموال فراوان در حقیقت یك نوع عذاب و مجازات یا مقدمه عذاب و كیفر براى آنها است. آنها نمىدانند كه خدا مىخواهد آنها را در ناز و نعمت فرو برد تا به هنگام گرفتار شدن در چنگال كیفر الهى، تحمل عذاب بر آنها دردناكتر باشد؛ زیرا اگر درهاى نعمت به روى انسان بسته شود او آمادگى پذیرش ناراحتیها را پیدا می کند؛ اما اگر كسى را از میان ناز و نعمت بیرون كشند و به زندان مخوف و حشتناكى بیفكنند فوق العاده برای او دردناك خواهد بود. بعلاوه این فراوانى نعمت، پردههاى غفلت و غرور را بر روى چشمان او ضخیمتر مىكند تا آنجا كه راه باز گشت بر او غیر ممكن مىشود و این همان چیزى است كه در سایر آیات قرآن از آن به قانون استدراج(1) یاد شده است.(2)
روش برخورد با بدی ها
ادْفَعْ بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ (96- مومنون)
به بهترین شیوه بدی را از خودت دور کن. یكى از مؤثرترین راههای مبارزه با دشمنان سرسخت و لجوج آن است كه بدیهای آنها به نیكى پاسخ داده شود؛ اینجاست كه شور و غوغایى از درون و جدان آنها برخاسته و او را سخت تحت ضربات سرزنش و ملامت قرار مىدهد. این کار در بسیار از موارد سبب بیداری وجدان تغییر عملکرد او می شود. در سیره پیشوایان و روش عملى پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و ائمه هدى علیهم السلام بسیار دیده شده كه افراد یا جمعیتهایى را كه دارای بدترین برخورد بودهاند را به نیكى پاسخ گفته و مشمول محبتشان ساختهاند؛ که همین طرز برخورد، سبب انقلاب درونی و دگرگونى روحى و باز گشت آنها به راه حق شده است. قرآن کریم به دفعات این شیوه را به عنوان یك اصل در مبارزه با بدیها به مسلمانان گوشزد کرده است و حتى در آیه 34 سوره فصلت مىگوید: « نتیجه این كار آن خواهد شد كه دشمنان سرسخت، دوستان گرم و صمیمى شوند.»
یک تذکر مهم:
ناگفته پیدا است كه این دستور مخصوص مواردى است كه دشمن از آن سوء استفاده نكند و آن را دلیل بر ضعف شما نشمارد و بر جرات و جسارتش افزوده نگردد. و نیز مفهوم این سخن هرگز سازشكارى و قبول تسلیم در برابر وسوسههاى دشمنان نیست، و شاید به همین دلیل بعد از بیان این دستور در آیات فوق بلا فاصله به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله دستور داده شده است كه از همزات و وسوسههاى شیاطین و حضور آنها به خدا پناه ببرد.(3)
سوره نور
در اجرای حکم خدا دلسوزی نکنید
الزَّانِیَةُ وَ الزَّانىِ فَاجْلِدُواْ كلَُّ وَاحِدٍ مِّنهُْمَا مِاْئَةَ جَلْدَةٍ وَ لَا تَأْخُذْكمُ بهِِمَا رَأْفَةٌ فىِ دِینِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ (2- نور)
به هر زن و مرد زنا كاری صد تازیانه بزنید و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، نباید در [اجراى] دین خدا نسبت به آن دو دلسوزى و مهربانى کنید. این نهی از رأفت و دلسوزی که در آیه آمده است در حقیقت نهی از ترحم بی جایی است که سبب سستی و کوتاهی در اجرای احکام و دستورات دین خدا می شود برای همین بود که فرمود در اجرای این حکم الهی از رأفت در دین خدا پرهیز کنید.(4) نکته قابل توجه این است که آیه تاكید می کند که مبادا در اجرای این حکم الهی گرفتار محبتها و احساسات بى مورد شوید؛ احساسات و محبتى كه نتیجهاى جز فساد و آلودگى اجتماع ندارد. آنگاه براى خنثى كردن انگیزههاى این گونه احساسات، مساله ایمان به خدا و روز جزا را یادآور می شود؛ زیرا ایمان به خداوند حكیم سبب مىشود كه انسان بداند هر حكمى فلسفه و حكمتى دارد و بى دلیل تشریع نشده و ایمان به معاد سبب مىشود كه انسان در برابر تخلفها احساس مسئولیت كند.(5)
دراینجا حدیث جالبى از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده كه توجه به آن لازم است: «روز قیامت بعضى از زمامداران را كه یك تازیانه از حد الهى كم كردهاند در صحنه محشر مىآورند و به او گفته مىشود چرا چنین كردى؟ مىگوید: براى رحمت به بندگان تو! پروردگار به او مىگوید: آیا تو نسبت به آنها از من مهربانتر بودى؟! و دستور داده مىشود او را به آتش بیفكنید! دیگرى را مىآورند كه یك تازیانه بر حد الهى افزوده، به او گفته مىشود: چرا چنین كردى؟ در پاسخ مىگوید: تا بندگانت از معصیت تو خوددارى كنند! خداوند مىفرماید: تو از من آگاهتر و حكیمتر بودى؟! سپس دستور داده مىشود او را هم به آتش دوزخ ببرند.(6)
اینگونه انسان، آدم می شود
وَ لَوْ لَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْكمُْ وَ رَحْمَتُهُ مَا زَكىَ مِنكمُ مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا (21- نور)
اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، هرگز احدى از شما [از عقاید باطل و اعمال و اخلاق ناپسند] پاك نمىشد. «زكات» و «تزكیه» در اصل به معنى «نمو یافتن و نمو دادن» است، ولى در معناى «پاك شدن و پاك كردن» هم به كار رفته است که ممكن است هر دو معنا به یك ریشه باز گردد؛ زیرا تا پاكى از موانع و مفاسد و رذائل نباشد نمو و رشد امكان پذیر نخواهد بود.(7) بر اساس این آیه، تنها عامل نجات انسانها از آلودگیها و انحرافات و نیز رشد و بالندگی روحی او فقط فضل و رحمت الهى است و بس؛ با این تحلیل که: او هم نعمت عقل را به انسان داده و هم از طریق و فرستادگانش راه پاک شدن و ماندن و رشد کردن را به بشر تعلیم داده است. افزون بر این عنایات عمومی، توفیقات خاص او و امدادهاى غیبیش كه نصیب انسانهاى آماده و مستعد مىگردد را هم باید اضافه کرد. بنابراین اگر تبعیت از دین خدا و الطاف او نباشد محال است کسی بتواند در را خود سازی و ترک گناهان قدم از قدم بردارد و نیز با همین آیه ثابت می شود که تمام عرفانها و دستورالعمل هایی که خارج از این مسیر است همگی باطل اند و تنها باعث گمراهی انسان می شوند.
شاهدان همراه
یَوْمَ تَشهَْدُ عَلَیهِْمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیْدِیهِمْ وَ أَرْجُلُهُم بِمَا كاَنُواْ یَعْمَلُونَ(24- نور)
روزى كه زبانها و دستها و پاهایشان بر ضد آنان به گناهانى كه همواره انجام مىدادند، شهادت می دهند. پیام آیه صریح است و روشن و نیازی به توضیح ندارد؛ تنها چیزی که می توان گفت توجه به هشداری است که در آیه نهفته است. هشدار به کسانی که گناه در خلوت را ساده انگاشته و به راحتی از کنار آن می گذرند غافل از آنکه در مخفی ترین مکانها همواره شاهدانی با ما هستند که گناه، خیانت و جنایت را درک کرده و در آن روز که محکمه عدل الهی بر پا می شود بر علیه ما شهادت می دهند.
چند دستور مهم به بانوان مسلمان
وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَرِهِنَّ وَ یحَْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضْرِبْنَ بخُِمُرِهِنَّ عَلىَ جُیُوبهِِنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلّا َّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ... وَ لَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یخُْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ (31- نور)
به زنان با ایمان بگو از نگاه كردن به مردان نامحرم خوددارى كنند و دامان خود را از گناه حفظ نمایند و نباید زینت خود را آشكار سازند جز آن مقدار كه طبیعتا ظاهر است و باید روسری های خود را روی سینههاى خود بیندازند. آنها نباید زینت خود را آشكار سازند مگر برای شوهرانشان و ... (یازده مورد دیگر) و هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان برای نامحرمان دانسته شود. این آیه شریفه در بردارنده چند حکم مهم در مورد رعایت عفت و پاکدامنی است که رعایت تمام آنها برای بانوان مسلمان لازم و ضروری است:
1. «چشمچرانى» و دیدن صحنه های حرام همانگونه كه بر مردان حرام است بر زنان نیز حرام مىباشد.
2. «پوشاندن شرمگاه» در مقابل نگاه دیگران، همانگونه که برای مردان واجب است براى زنان نیز واجب است.
3. «پنهان کردن محلهایی از بدن که معمولا تزیین می کنند» یا زینتهایی که معمولا از دید نامحرم پنهان است را درمعرض دید او قرار دهند؛ مگر دستها تا مچ و گردی صورت به شرط آنکه زینت نداشته و بدون آرایش باشد.
4. «وجوب رعایت حجاب»: زنان باید اندام خود را در مقابل دیگران بپوشانند(8) براین اساس واجب است حجاب را رعایت کنند.
خُمُر جمع خِمار است و خمار آن جامهاى است كه زن سر خود را با آن مىپوشاند و اضافه آن را روی سینهاش آویزان مىكند. كلمه جیوب جمع جَیب است و مراد از آن، سینهها است بنابراین معنای آیه این می شود كه به زنان دستور بده تا اطراف مقنعههای خود را روی سینههاى خود انداخته و آن را بپوشانند.
5. «پرهیز از جلب کردن توجه نامحرم به هنگام راه رفتن»: به هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا توجه نامحرم به آنها جلب شود. (به احتمال خیلی قوی کفشهای صداداری که این روزه زنان به پا می کنند مصداق این فراز قرار بگیرد)(9)
جهت مطالعه نظرات مختلف راجع به حجاب در قرآن ،لينك زير كليك كنيد.آيه 59 احزاب-حجاب پی نوشت ها : (1) آیه 182 سوره اعراف (2) نمونه ص14 ص263 (3) ر.ک به نمونه ج14 ص308-309 (4) ر.ک به المیزان ج15 ص79 (5) ر.ک به نمونه ج14 ص359 (6) عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة ج2 ص153 (7) نمونه ج14 ص414 (8) برای زنان در مقابل نامحرم پوشاندن تمام بدن به جز دستها تا مچ و گردی صورت (در صورت نداشتن زینت و آرایش) واجب است اما اگر نامحرم نبود آن مقدار متعارفی که محرمها در مقابل هم باز هستند می توانند از حجاب کم کنند. (9) برگرفته از توضحیات المیزان و نمونه در ذیل آیه شریفه كلمات كليدي:حجاب زنا زاني نور مومنون نگاه ویرایش بوسیله کاربر 1394/04/14 09:16:03 ق.ظ
| دلیل ویرایش: key words
|
1 کاربر از SAGHI برای ارسال مفیدش تشکر کرده است.
|
|
|
رتبه: Administration
گروه ها: Administrators, Moderator, member تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 422
9 تشکر دریافتی در 9 ارسال
|
نکات و پیام های جزء هجدهم قران کریم
سوره نور در جزء 18 قرار دارد. این سوره در سال گذشته در گروه قران پویان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
جهت مطالعه خلاصه تفسیر و در سهای سوره نور ،به لینک زیر مراجعه نمایید. تفسیر خلاصه و درس فرازهای سوره نورویرایش بوسیله کاربر 1396/03/22 09:51:10 ب.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Administration
گروه ها: Administrators, Moderator, member تاریخ عضویت: 1391/10/20 ارسالها: 422
9 تشکر دریافتی در 9 ارسال
|
به نام خدا
با آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما همراهان عزيز
سوره نور شاملاحكام و نكات اجتماعي مهمي است. تعدادي از اين موضوعات كه قبلا در تالار گفتگوهاي قران پويان مورد بحث و بررسي قرار گرفته است،به همراه لينك انها ارسال ميگردد
تا دوستان علاقه مند براي مطالعه بيشتر به انها مراجعه نمايند.
اگر مردي،متوجه زناي همسرش با مرد ديگر شد،چه بايد بكند؟ ايا ميتواند مرد متجاوز را به قتل برساند؟(قتل در فراش)
نظرات مختلف فقها و حكم قانوني چيست؟ http://quranpuyan.com/ya...gr-shd-chh-byd-bknd.aspx
مجازات و حكم زناكار در قرآن چيست؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار تفاوت دارد؟ حكم زناي محصنه با غير محصنه چه تفاوتي دارد؟ايا در قران به سنگسار اشاره شده است؟ايا سنگسار نسخ شده است؟
نظرات مختلف مفسرين را در لينك زير مطالعه كنيد
http://quranpuyan.com/ya...-khr--mjrd--100shlq.aspx
مجازات اتهام زنا به زن پاک: 80 درصد مجازات زناکار (حد قذف)
http://quranpuyan.com/ya...-80-drSd-mjzt-znkhr.aspx
حجاب در قران،قران راجع به ميزان پوشش و حجاب زنان چه مي گويد؟جلباب چيست؟ايا چادر واجب است؟ايا پوشاند سر و گردن خانم ها لازم است؟ حجاب داخل خانواده چگونه باشد؟
http://quranpuyan.com/ya...bry-znn-mslmn-chyst.aspx
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: member, Administrators تاریخ عضویت: 1390/02/31 ارسالها: 1,048 48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
|
نکات کلیدی و پیام های مهم جزء هجدهم قران مجید
جزء هجدهم شامل سوره های مومنون، نور و بخشی از سوره فرقان است.
مومنان از افعال و افکار لغو روگردانند
خداوند در توصيف مومنان می فرمایند:الذین هم عن اللغو معرضون". [۴]المومنون "کار" لغو" آن کاری است که فایده نداشته باشد. پس کارهای لغو در نظر دین، آن اعمال مباح و حلالی است که صاحبش در آخرت و یا در دنیا از آن سودی نبرد و سر انجام آن، منتهی به سود آخرت نگردد. البته لغو تنها شامل سخنان و افعال بیهوده نمیشود بلکه افکار بیهوده و بی پایهای که انسان را از یاد خدا غافل و از تفکر در آنچه مفید و سازنده است به خود مشغول میدارد همه در مفهوم لغو جمع است. در واقع مؤمنان آن چنان ساخته شدهاند که نه تنها به اندیشههای باطل و سخنان بی اساس و کارهای بیهوده دست نمیزنند، بلکه به تعبیر قرآن از آن" معرض" و رویگردانند." تفسیر المیزان
سوره نور
از ابتدای سوره تا آیه ۳۴ و سپس آیات ۶۱ تا ۵۸ به حفظ ابروی افراد و حریم خصوصی آنها بویژه بانوان در داخل جامعه و خانواده اختصاص دارد.از آیه ۳۵ تا ۶۴ (بجز ۶۱ تا ۵۸) هم به تمجید از ایمان واقعی و اطاعت از پیامبر جهت بهره مندی از هدایت الهی پرداخته است.
احکام مجازات مرد و زن زناکار مثالی از یک نظام جزایی جامع
1-آیات ۲و۳ دربیان حکم مجازات مرد و زن زناکاراست (۱۰۰ضربه شلاق) و اینکه ازدواج زنان و مردان پاک مومن، با زناکار حرام است. ۲-آیات ۴و۵ مجازات افرادی که بدون دلیل، به دیگران اتهام زنا میزنند را بیان کرده:۸۰ ضربه شلاق یعنی ۸۰درصد مجازات فعل زنا،را برای اتهام زنندگان قرارداده، ضمن آنکه این فرد را بعنوان فاسق که شهادتش پذیرفته نیست، معرفی کرده است. 3-روش اثبات:۴شاهد گواهی دهند که انجام این فعل را دیده اند. چه اثبات سختی و چه مجازات شدیدی برای اتهام زننده زیرا که اتهام زنا وشیوع آن در جامعه هم مانند شیوع زنا،قبح آنرا می برد.
این آیات توجه انسانها را به تهیه و تشریع نظامات حقوقی و جزایی جامع جلب ميكند. نظاماتی که با هدف امنیت اخلاقی جامعه تهیه شده باشد، هم جرایم محکومین شفاف باشد، هم تناسب مجازات با جرم عایت شده باشد، هم روش اثبات جرم مشخص باشد،زهم مجازات اتهام زنندگان مشخص باشد و هم استثناها و موارد خاص دیده شده باشد. نکته اعجازی این درس آن است که در ۱۴۰۰سال پیش آمده ،نه الان که نظامات حقوقی انسانی پیشرفت کرده است.
نکوهش شدید از اتهام زنندگان و رواج دهندگان شایعات
آیات 11تا 25 سوره نور به نکوهش وتقبیح عملکرد دسته ای از مسلمانان در اتهام زدن به یک زن پاک و انتشار دهان به دهان آن در سطح جامعه می پردازد که مهم ترین نکات آن بشرح زیر است: 1-همه افرادی که این تهمت را شنیدند و نشر دادند، مرتکب گناه شدند اما کسی که نقش اصلی در این اتهام زنی را داشته،عذابی بزرگ دارد.ایه 11 2-گناه شنوندگان:چرا وقتی شنیدید، نسبت به یکدیگر(و نسبت به فرد مورد اتهام) ظن و گمان نیکو نداشتید و نگفتید این دروغی آشکار است.ایه 12 3-گناه اتهام زنندگان و نقل کنندگان: الف-چرا بدون شهادت چهار شاهد،این اتهام را پذیرفتید.پس اگر نتوانید شاهد بیاورید، دروغگویید(و مطابق ایه4 فاسقید وشهادتتان از این پس پذیرفته نیست) ایه 13 ب-چرا چیزی را که به آن علم نداشتید،به راحتی دهان به دهان نقل کردید درحالیکه موضوع مهم و بزرگی است.(آبروی یک انسان پاک) آیه 15 ج-بجای باور کردن و نقل آن،باید می گفتید که ما چون به آن علم نداریم،نمی توانیم سخنی بگوییم چراکه بهتانی بزرگ است.ایه 16 4-خدا به شما و همه مخاطبان قران اندرز میدهد که مبادا این کار را تکرار کنید بلکه مطابق توصیه های ایات فوق عمل کنید.آیه 17 5-اتهام زنا به زنان پاک و پخش آن در جامعه ،موجب ریختن قبح ان در جامعه میشود. لذا کسانی که عامدانه به شیوع فحشا در جامعه کمک میکنند،کاری شیطانی کرده و عذابی بزرگ در دنیا و اخرت دارند. آیه 19 و21
درس مهم ایات 1-25: از 25 ایه نخست سوره نور،تنها یک آیه به بیان مجازات مرد وزن زناکار اختصاص داشت اما سایر آیات به روش اثبات این جرم و سپس مجازات اتهام زنندگان و نکوهش شدید شایعه پردازان و رواج دهندگان این تهمت اختصاص داشت .پس در گفته ها و نوشته های خود و فوروارد مطالبی که حاوی اتهام بی مدرک به افراد دیگر است، وسواس زیادی به خرج دهیم.
حرمت ورود و نفوذ به حریم خصوصی دیگران:
ای مسلمانها وارد خانه و هر گونه حریم خصوصی دیگران نشوید مگر اینکه آشنایی دهید (خود را معرفی کنید و سلام دهید) تا اهل خانه اطمینان و سکون یابند و به شما اجازه ورود دهند. ایه 27 پس اگر جوابی ندادند یا کسی در خانه نبود، داخل نشوید.اگر هم پاسخ منفی دادند حتما برگردید.ایه28 این ایه زشتی و حرمت هر گونه ورود به حریم خصوصی دیگران بدون اجازه و رضایت انها را تاکید میکند. با تعمیم مفهوم کلمه" بیوت"به هر گونه حریم خصوصی افراد و منحصر نکردن "لا تدخلوا"به داخل شدن توسط پا بلکه نفوذ دادن هر عضوی از بدن از جمله چشم وگوش به حریم دیگران، این ایه در عصر نزول که خانه ها در نداشتند منحصر نمی ماند و در عصر فناوری های دیجیتال نیز مصون بودن حریم خصوصی افراد (چون ایمیل،گوشی،حافظه رایانه،مکالمات،اتاق های پرو و ....)را از تعرض و ورود بدون اجازه سایر چشم وگوش های طبیعی و مصنوعی تایید می کند.
تعریف حریم های سه گانه برای زنان مسلمان
در سوره نور درخصوص اشکار کردن بدن و زینتهای زنان سه حریم متفاوت تعریف شده است: الف:محدوده ای شامل محارم و زنان و پسران غیر ممیز:در این محیط ، میتوانند همه زینتهای خود را اشکار کنند و لزومی به پوشاندن انها نیست.در این محیط و محدوده، تکلیفی مشابه مردان دارند. ب:محدوده فراتر از محدوده الف که محارم و غیرمحارم را در برمیگیرد: در این محیط، زنان با روسری یا بالا پوش خود ؛گریبان وسینه های خود را بپوشانند .لزومی به پوشاندن آنچه از زینتهای خود که غالبا آشکار است (یا پوشاندن انها ،با سختی است مثل صورت و دست ها) نبوده اما زینت های غیر اشکار را نباید در معرض دید بگذارند و یا به طرق دیگر، توجه مردان نامحرم را به آنها جلب نمایند. ج: حریم مخصوص اوقات خلوت زن و شوهر که هیچ کس حتی فرزندان غیر بالغ هم حق ورود به آن را بدون اجازه ندارند و زن وشوهر مشترکا باید از این حریم و آشکار نشدن آن محافظت نمایند.
بنا براین میتوان گفت قران سه حریم برای افراد و خانواده تعریف کرده است: حریم مخصوص زوجین ،حریم مخصوص نزدیکان و محارم، حریم عمومی و اجتماعی
✅ دستور #کنترل_نگاه به زنان و مردان مومن
💠قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ (۳۰/نور) به مؤمنان بگو: چشمان خود را فروگيرند و دامن خود را حفظ نمايند. اين برای پاك ماندن آنان بهتر است. خداوند به آنچه انجام میدهند آگاه است. 🔷 اين سوره در حقيقت سوره عفت و پاكدامنی و پاكسازی از انحرافات جنسی است، و بحثهای مختلف آن از اين نظر انسجام روشنی دارد، 🔷" يغضوا" از ماده" غض" (بر وزن خز) در اصل به معنی كم كردن و نقصان است و در بسياری از موارد در كوتاه كردن صدا يا كم كردن نگاه گفته میشود، بنا بر اين آيه نمیگويد مؤمنان بايد چشمهاشان را فرو بندند، بلكه میگويد بايد نگاه خود را كم و كوتاه كنند. 📚تفسیر نمونه
مقایسه بهره مندان از نور هدایت الهی و پس زنندگان این هدایت (آیات 35-40)
خداوند ،هر که استحقاق داشته باشد را با نور هدایت خویش که کاملا روشن و مصون از خاموش شدن است،هدایت میکند. این نور هدایت،در همه جا و هر محیطی نیست.بلکه در مکانهایی است که دائما با ذکر و یاد خدا و تسبیح او منور و رفیع است. این نور هدایت ،بری همه افراد هم مفید و موثر نیست. بلکه برای انسانهایی است که زندگی دنیا و امور روزمره،انها را از توجه دائمی به خدا و نماز و توجه به هم نوعان و پرداخت زکات باز نمی دارد. اینها همواره نگران پاسخ گویی به اعمال خود در قیامت هستند. خداوند اینها را هدایت میکند و بهترین اعمالشان را مبنای پاداش دهی به انها قرار میدهد و حتی بیشتر چرا که خدا در فضل خود ،حد وحسابی ندارد. اما کسانی هم که اگاهانه نخواستند از نور هدایت ،بهره مند شوند ،در اخرت اعمال و رفتار خود در زندگی دنیا را چون سرابی می بینند که فایده ای برای انها ندارد. اینها که نور خدا را پس زدند در نهایت تاریکی بسر می برند و هیچ نوری، انها را ثمر بخش نیست.
ویرایش بوسیله کاربر 1403/01/11 10:25:42 ق.ظ
| دلیل ویرایش: edit |
سیدکاظم فرهنگ |
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, students, member تاریخ عضویت: 1397/09/13 ارسالها: 167 مکان: Qom
1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
|
💢🚫تعصب بر گروه،فرقه، حزب و ايين ، ممنوع.
💮🔶فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَيْنَهُمْ زُبُرًا ۖ كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ
🔹(گروهى از پیروان ناآگاه پیامبران) کار خود را در میان خویش به پراکندگى کشاندند، و هر گروهى به راهى رفتند. هر گروه به آنچه نزد خود دارند شادمانند! (مؤمنون/53)
جمله کُلُّ حِزْب بِما لَدَیْهِمْ فَرِحون، آیه فوق، یک حقیقت مهم روانى و اجتماعى را بازگو مى کند و آن تعصب جاهلانه احزاب و گروه ها است که هر یک راه و آئینى را براى خود برگزیده، و دریچه هاى مغز خود را به روى هر سخن دیگرى بسته اند، و اجازه نمى دهند شعاع تازه اى به مغز آنها بتابد، نسیمى به روحشان بوزد و حقیقتى را بر آنها روشن سازد!.
💮🔸این حالت که از خود خواهى، حب ذات افراطى، خود بینى و خودپسندى سرچشمه مى گیرد، بزرگترین دشمن تبیین حقایق و رسیدن به اتحاد و وحدت امت ها است. 💢👈این خوشحال بودن به راه و رسم خویشتن، و احساس تنفر و بیگانگى از هر چه غیر آن است، گاه به جائى مى رسد که: اگر انسان سخنى بر خلاف راه و رسم خویش بشنود، انگشت در گوش مى گذارد، و جامه بر سر مى کشد و پا به فرار مى نهد مبادا حقیقتى بر خلاف آنچه با آن خو گرفته بر او روشن شود، آنچنان که قرآن درباره مشرکان عصر نوح(علیه السلام) بیان مى کند:
💮🔶 وَ إِنِّی کُلَّما دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصابِعَهُمْ فِی آذانِهِمْ وَ اسْتَغْشَوْا ثِیابَهُمْ وَ أَصَرُّوا وَ اسْتَکْبَرُوا اسْتِکْباراً:
🔹 بار الها! هر زمان که من از اینها دعوت کردم که به سوى تو آیند و گناهانشان را ببخشى، انگشت ها بر گوش نهادند و جامه بر خود پیچیدند و در راه غلطشان اصرار ورزیدند و به شدت در برابر حق استکبار کردند . 💮👈و تا به این حالت پایان داده نشود راه وصول به حق براى انسان ممکن نیست و هر کس بر طریقه خود اصرار مى ورزد و لجاجت مى کند.
💫💫ڪانال نڪات تفسیرے
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1399/06/17 ارسالها: 113 مکان: تهران
|
🛑اعمالی همچون سراب!
💠🔆 وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ كَسَرَابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّى إِذَا جَاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئًا وَوَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ 39/نور
🌱و كسانى كه كفر ورزيدند كارهايشان چون سرابى در زمينى هموار است كه تشنه آن را آبى مى پندارد تا چون بدان رسد آن را چيزى نيابد و خدا را نزد خويش يابد و حسابش را تمام به او دهد و خدا زودشمار است.
🍃🌺 #سـراب در اصـل از مـاده سـَرَب بـه مـعـنـى راه رفـتـن در سـراشـيـبـى اسـت، به همين مـنـاسـبـت (سـراب ) بـه تـلالؤ ى مـى گـويـند كه از دور در بيابانها و سراشيبى ها نمايان مى شود و به نظر مى رسد كه در آنجا آب وجود دارد، در حالى كه چيزى جز انعكاس نور آفتاب نيست .
🍃🌺 #قيعه به معنى زمين گسترده و وسيعى است كه آب و گياه ندارد و به تعبير ديگر به زمينهاى كوير مانند مى گويند و « #ظَمأن» كسى را مىگویند كه عطشش زیاد باشد. «وَفّى» به معناى اداى كامل و بدون كم و كاست چیزى است.
🍃🌺انسان كفرگرا هنگامى كه روز رستاخيز به سوى عملكرد سراب گونه خويش رفت و آن را چيزى نيافت، خدا را نزد آن مى يابد و خدا كيفر كفر و بيداد او را به طور كامل و بى كم و كاست به وى مى دهد.
🍃🌺 مردمى كه كارهاى زشت و ظالمانه انجام مى دهند و در همان حال آن كارها را درست مى پندارند، عملكردشان بسان سرابى در بيابان هموارى است كه فرد تشنه و نيازمندِ آب، آن را آب مى پندارد.
🍃🌺 اين انسان تشنه، هنگامى كه پس از مدّتى راه پيمايى به آن سراب مى رسد آنجا را زمينى بى آب مى يابد؛ درست عملكرد انسان كفرگرا و بيدادپيشه اين گونه است كه كارهاى خود را سودمند و مفيد مى پندارد در حالى كه در حقيقت رفتار زشت و كارهاى ظالمانه اش نه سودمند است و نه در خور پاداش.
👈پس مردمان كفر پيشه از ياد پروردگارشان غافل شدند، و اعمال صالح را كه رهنماى به سوى نور او است ، و ثمره آن سعادت ايشان است ، از ياد بردند و پنداشتند كه سعادتشان در نزد غير خدا، و آلهه اى است كه به غير خدا مى خوانند، و در سايه اعمالى است كه خيال مى كردند ايشان را به بت ها تقرب مى بخشد، و به همين وسيله سعادتمند مى گردند، و به خاطر همين پندار غلط سرگرم آن اعمال سرابى شدند.
👈و نهايت قدرت خود را در انجام آن گونه اعمال به كار زده ، عمر خود را به پايان رساندند، تا اجلهايشان فرا رسيد، و مشرف به خانه آخرت شدند، آن وقت كه چشم گشودند هيچ اثرى از اعمال خود كه اميد آن آثار را در سر مى پروراندند نديدند، و كمترين خبرى از الوهيت آلهه پندارى خود نيافتند، و خدا حسابشان را كف دستشان نهاد، و خدا سريع الحساب است.
📚برگرفته از ڪانال تفسیر روزانه
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,975
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
نكات مهم و كليدي هر جزء قران
از سال گذشته، هر روز فايل صوتي كوتاهي توسط اقاي سيدكاظم فرهنگ از نكات مهم هر جزء يا محتواي كلي سوره هاي آن جزء در كانال قران پويان و گروه تقرب ارسال ميشود.
با توجه به استقبال كاربران عزيز
لينك دانلود اين فايلها در سايت نيز ارسال ميشود
نكات جزء 18 سوره نور ماجراي افك و ترويج شايعات
https://quranpuyan.com/f...reh%20noor%20farhang.mp4
ویرایش بوسیله کاربر 1400/02/12 09:05:15 ق.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,975
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
پست تصويري نكات كليدي برگزيده جزء 18 قران كريم
جهت مشاهده تصوير با نام كاربري خود وارد سايت شويد
يا لينك زير را كليك نماييد
https://www.instagram.co..._source=ig_web_copy_link
ویرایش بوسیله کاربر 1401/01/31 09:10:21 ق.ظ
| دلیل ویرایش: edit ali تصاویر زیر را ارسال کرده است: جزئ 18.jpg (30kb) تعداد دانلود 0 بار.شما نمی توانید ضمائم را ببینید/دریافت کنید. ثبت نام کنید.
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, member تاریخ عضویت: 1394/12/17 ارسالها: 651 تشکرها: 7 بار 31 تشکر دریافتی در 31 ارسال
|
*⚛💮مسئوليت جامعه در قبال ازدواج افراد بي همسر*
💠وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿۳۲﴾ نور
🌱مردان و زنان بي همسر را همسر دهيد و همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را، اگر فقير و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خویش بی نياز مي سازد، خداوند واسع و آگاه است.
🔹جالب این است که خطاب آیه به افراد بی همسر نیست که خودتون ازدواج کنید.بلکه سایر افراد جامعه را مخاطب قرار داده که شما متوجه انها باشید و انها را به ازدواج یکدیگر دراورید. در تفسیر نور نکات زیر در ذیل این ایه اورده شده است: 👨👩👧👦 خانواده و جامعه، مسئول ازدواج افراد بى همسر است. «و اَنكِحوا» ازدواج در اسلام، امرى مقدّس و مورد تأكيد است. «و اَنكحوا»
🔹لازم نيست خواستگارى، از طرف خاصّى باشد، هر يك از طرفين ازدواج می توانند پيشقدم شوند. «و اَنكحوا»
🔹زنان بيوه را همسر دهيد. «و اَنكِحوا الايامى»(«اَيامى»، شامل آنان نيز می شود.)
🔹داشتن صلاحيّت، شرط ازدواج است. «والصّالحين» (يعنى بايد طرفين صلاحيّت اداره زندگى مشترك را داشته باشند.)
🔹اقدام جامعه براى عروس و داماد كردن افراد صالح، تشويقى است كه جوانان لااُبالى و هرزه نيز خود را در مدار صالحان قرار دهند. «والصّالحين...» (بنا بر اين كه مراد از صلاحيّت، صلاحيّت اخلاقى و مكتبى باشد.)
🔹در تأمين نيازهاى جنسى، فرقى ميان انسانها نيست. (زن، مرد، غلام و كنيز) «منكم، عبادكم، امائكم»
🔹فقر، نبايد مانع اقدام در امر ازدواج شود. «اِن يكونوا فقراء...»
🔹در صورت فقر، به ازدواج اقدام كنيد و بر خدا توكّل نماييد. «يُغنِهم اللّه»
🔹فقر، براى عروس وداماد عيب نيست. «ان يكونوا فقراء...»
🔹خداوند، تأمين زندگى عروس و داماد را وعده داده است و ازدواج، وسيله وسعت و بركت زندگى است. «يغنهم اللّه»
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
|
|
|
|
رتبه: Advanced Member
گروه ها: Moderator, Administrators, member تاریخ عضویت: 1390/03/24 ارسالها: 1,975
تشکرها: 4 بار 29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
|
✅#تلاوت ظاهری قران كافی نيست، بلكه #مهجوريتزدايی لازم است
وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً (۳۰/فرقان) پيامبر (در روز قيامت از روی شكايت) میگويد: پروردگارا! قوم من اين قرآن را رها كردند. 🔹اين سخن و اين شكايت پيامبر ص امروز نيز هم چنان ادامه دارد، كه از گروه عظيمی از مسلمانان به پيشگاه خدا شكايت میبرد كه اين قرآن را به دست فراموشی سپردند، قرآنی كه رمز حيات است و وسيله نجات، قرآنی كه عامل پيروزی و حركت و ترقی است،
🔹نخواندن قرآن، ترجيح غير قرآن بر قرآن، محور قرار ندادن آن، تدبّر نكردن در آن، تعليم ندادنش به ديگران و عمل نكردن به آن، از مصاديق #مهجور كردن قرآن است. حتّی كسی كه قرآن را فرا گيرد ولی آن را كنار گذارد و به آن نگاه نكند و تعهّدی نداشته باشد، او نيز قرآن را مهجور كرده است. 🔹انتقاد از كسانی است كه آگاهانه قرآن را كنار میگذارند. اتَّخَذُوا ... و نفرمود: «كان عندهم مهجورا» 📚تفاسیر نور و نمونهویرایش بوسیله کاربر 1403/01/11 10:24:59 ق.ظ
| دلیل ویرایش: edit
|
|
|
|
جهش به انجمن
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.