logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:177697)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140573)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:131477)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95514)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟    ياد قيامت: عامل بازدارنده از هر گناه    دعاي مستمر براي عدم انحراف قلب پس از هدايت             

توجه

Icon
Error

SAGHI Offline
#1 ارسال شده : 1392/05/07 01:08:28 ب.ظ
SAGHI

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 102

تشکرها: 1 بار
12 تشکر دریافتی در 9 ارسال
سوره احزاب
تاثیر شخصیت در تشدید عذاب و افزایش ثواب


یَانِسَاءَ النَّبىِ‏ِّ مَن یَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَینْ‏ِ وَ كاَنَ ذَالِكَ عَلىَ اللَّهِ یَسِیرًا(30)

وَ مَن یَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صَلِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَینْ‏ِ وَ أَعْتَدْنَا لهََا رِزْقًا كَرِیمًا(31- احزاب)

اى همسران پیامبر! اگر یكى از شما مرتكب گناه آشكار مى‏شود، عذابش دو برابر است و این براى خدا آسان مى‏باشد و هر كه از شما مطیع دستورات خدا و رسول او باشد و كار پسندیده كند، به او دو برابر پاداش عطا مى‏كنیم و روزى پرارزشى برایش آماده مى ‏سازیم.

این افراد دو برابر دیگران عذاب می شوند و یا پاداش می گیرند زیرا کاری که آنها می کنند در واقع دو کار است یکی در حوزه فردی و یکی در حوزه اجتماعی؛ اگر همسر پیامبر صلی الله علیه و آله مرتکب معصیت شود در واقع دو گناه کرده است؛ یکی آن فعل حرامی که مرتکب شده و دیگری تخریب چهره اسلام.

در بخش طاعات و عبادات هم وضع به همین منوال است عمل صالحی که او انجام می دهد هم در حقیقت دو کار خیر است یکی همان کار و دیگری تقویت و تبلیغ اسلام است.

هر چند آیات فوق در مورد همسران پیامبر صلی الله علیه و آله است؛ ولى از آنجا كه ملاك و معیار اصلى؛ همان داشتن مقام و شخصیت و موقعیت اجتماعى است؛ این حكم در باره افراد دیگر كه موقعیتى در جامعه دارند نیز صادق است.(1) بنابراین اگر فردی گناه و طاعتش تاثیری در اقبال و ادبار مردم به دین داشته باشد مشمول این حکم خواهد شد.


با ناز و عشوه حرف نزنید!

فَلَا تخَْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِى فىِ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا(32- احزاب)

هنگام سخن گفتن‏ صداى خود را نازك نكنید كه بیمار دلان در شما طمع خواهند كرد؛ بنابراین درست سخن بگویید.

این آیه هم به مانند آیه قبل هر چند خطاب به همسران رسول خدا صلی الله علیه و آله است اما اختصاصی به آنها ندارد. این آیه به زنان دستور می دهد که در گفتگوی با نامحرم یا جایی که نامحرم بیمار دل، صدای آنها را می شنود به شکل جدی و معمولی سخن بگویند و از طنازی و نازک کردن صدا و برخی حالات که باعث می شود شنونده شهوتران به فکر گناه بیفتد جدا پرهیز کنند.

تعبیر به «الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ؛ كسى كه در دل او بیمارى است» تعبیر بسیار گویا از این حقیقت است كه غریزه جنسى در حد تعادل و مشروع عین سلامت است؛ اما هنگامى كه از این حد گذشت، تبدیل به نوعی بیمارى می شود تا آنجا كه گاه به سر حد جنون مى‏رسد كه از آن تعبیر به «جنون جنسى» مى‏كنند.(2)



اظهار نظر در حکم خدا ممنوع!


وَ مَا كاَنَ لِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضىَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَن یَكُونَ لهَُمُ الخِْیرََةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَن یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِینًا(36- احزاب)

هنگامى كه از جانب خدا و پیامبرش حکمی صادر شد همه باید به آن گردن نهند و مردان و زنان با ایمان مختار نیستند که آن را بپذیرند و یا به گونه ای دیگر عمل کنند و هركس خدا و پیامبرش را نافرمانى كند یقیناً به صورتى آشكار گمراه شده است.

مراد از قضاى خدا، حكم شرعى اوست كه آن را به وسیله یكى از فرستادگان خود برای بندگان بیان مى‏ كند و منظور از قضاى رسول، احکام و دستورات ولایی(حکومتی) اوست و آن عبارت است از اینكه رسول خدا صلی الله علیه و آله به دلیل ولایتى كه خدا برایش قرار داده(3)، در شأنى از شؤون بندگان، دخل و تصرف كند؛

مانند حکم به اینکه چه کسی فرمانده لشگر باشد. باید توجه داشت که این احکام ولایی رسول خدا صلی الله علیه و آله، جعل حكم شرعى نیست؛ زیرا كه آن مختص به خداى تعالى است و او در این زمینه، تنها بیان كننده وحى است.

در ادامه می فرماید: در چنین مواردی كه خدا و رسولش در آن، امر و دستورى دارند؛ مومنین حق ندارند به اختیار، استناد کرده و هر گونه که خواستند عمل کنند؛ بلکه باید دقیقا مطابق دستور صادره عمل نمایند.(4)

این درست مانند آن است كه یك طبیب ماهر به بیمار بگوید: در صورتى به درمان تو مى‏پردازم كه در برابر دستوراتم تسلیم محض باشی و دخالتی در دستورات من نکنی! که اگر دخالت کردی بیماری تو شدت می یابد. از این رو در پایان آیه مى‏فرماید: كسى كه از دستور خدا و پیامبرش نافرمانى كند گرفتار گمراهى آشكارى شده است؛ چرا كه فرمان خداوند متعال و فرستاده او را كه ضامن خیر و سعادت اوست نادیده گرفته و چه ضلالتى از این آشكارتر؟!(5)

بدیهى است كه نه خدا نیازى به اطاعت و تسلیم مردم دارد و نه پیامبر چشم‌داشتى به فرمانبرداری. این اطاعت بی چون و چرا در حقیقت گامی است برای رسیدن به مصالح واقعی كه گاهى بر اثر محدود بودن آگاهی، آدمی از آن با خبر نمى‏شود ولى خدا که مى ‏داند آن را از طریق پیامبرش به اطلاع مردم طالب سعادت می رساند.(6)

چند توصیه برای مهمانی

یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَدْخُلُواْ بُیُوتَ النَّبىِ‏ِّ إِلَّا أَن یُؤْذَنَ لَكُمْ إِلىَ‏ طَعَامٍ غَیرَْ نَظِرِینَ إِنَاهُ وَ لَكِنْ إِذَا دُعِیتُمْ فَادْخُلُواْ فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُواْ

وَ لَا مُسْتَئنِسِینَ لحَِدِیثٍ إِنَّ ذَالِكُمْ كَانَ یُؤْذِى النَّبىَّ‏َّ فَیَسْتَحْیى مِنكُمْ وَ اللَّهُ لَا یَسْتَحْیی مِنَ الْحَق‏ (53- احزاب)

اى اهل ایمان! بدون اجازه وارد خانه‏ هاى پیامبر نشوید؛ مگر آن كه براى صرف غذا به شما اجازه داده شود. زودتر از وقت هم حاضر نشوید ولى وقتى شما را دعوت كردند، وارد شوید و هنگامى كه غذا خوردید، پراكنده گردید و جلسه گفتگو و انس تشكیل ندهید كه این كار باعث آزار رسول خدا مى‏شود. این [كار كه بنشینید و سرگرم سخن گردید] پیامبر را آزار مى‏دهد و از شما حیا مى‏كند [كه بیرونتان كند] ولى خدا از حق حیا نمى‏كند.

در این آیه توصیه هایی برای رفتن به میهمانی وجود دارد که قابل توجه است:

1. بی اجازه و دعوت به خانه کسی نرویم.

2. اگر برای صرف غذایی دعوت شده ایم؛ زودتر نرفته و در آنجا منتظر غذا ننشینیم.

3. پس از صرف غذا سریعتر بلند شده و آنجا را ترک کنیم.

4. پس از جمع شدن سفره از نشستن بیهوده و سرگرم شدن به گفت و گو پرهیز کنیم.

5. این زودتر رفتن ها و دیرتر بلند شدن ها، صاحبخانه را که برای خود کار و برنامه دارد آزار می دهد و طبیعت کار این است که او از اعتراض و بیرون کردن شما شرم دارد؛ اما شما این وظیفه ای را که خدا بیان کرد بدانید و به آن عمل کنید.


آیه ای که بر رعایت حجاب تاکید کرد
دفاع از کرامت واقعی زن

یَأَیهَُّا النَّبىِ‏ُّ قُل لّأَِزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیهِْنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَالِكَ أَدْنى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَ كاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا (59- احزاب)

اى پیامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران كسانى كه مؤمن هستند بگو: روسرى‏هاى بلند خود را بر خویش فرو افكنند [تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد.] این [پوشش‏] به اینكه [به عفت و پاكدامنى‏] شناخته شوند نزدیك‏تر است، و در نتیجه [از سوى اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است.

كلمه «جلابیب» جمع جلباب است و آن پوششی است سرتاسرى كه تمامى بدن را مى‏پوشاند و یا حداقل پوششی است بزرگتر از روسری و مقنعه که سر و سینه را کاملا در برگرفته و می پوشاند. (7)

منظور از این جمله که فرمود: «یُدْنِینَ عَلَیهِْنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ» این است كه آن را طورى بپوشند كه زیر گلو و سینه‏ هایشان در انظار ناظرین پیدا نباشد. بعد فرمود این «پوشاندن تمام بدن» در برابر نامحرم، معرف عفت و پاکدامنی آنهاست و همین امر سبب می شود تا اهل گناه و شهوت متعرض آنها نشوند.(8)

از این آیه استفاده مى‏شود كه حكم «حجاب و پوشش» براى زنان قبل از این نازل شده بود(9)؛ ولى بعضى از آنها روى ساده ‏اندیشى به خوبی آن را رعایت نمی کردند که آیه فوق نازل شد و بر رعایت دقیق آن سفارش و تاکید کرد.

با توجه به این آیه دیگر مجالی برای توجیه برخی پوششهای امروزی باقی نمی ماند. آنچه که امروز بر سر و اندام برخی زنان مسلمان به چشم می خورد نه تنها آن پوشش کاملی که قرآن می گوید ندارد بلکه بر خلاف فلسفه بازدارندگی حجاب که در آیه هم آمده است به شدت جلب توجه کرده و دلهای مریض و چشمان هوس باز را به سوی خود جلب می کند.

جهت مطالعه نظرات مختلف راجع به آیات حجاب ،لینک زیر را کلیک نمایید


حجاب آیه 59 سوره احزاب

پی نوشت ها:

(1) نمونه ج17 ص284

(2) همان ص289

(3) آیه" النَّبِیُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ" از این ولایت كه خدا براى رسول گرامى اسلام قرار داده خبر مى‏دهد.

(4) ر.ک: المیزان ج16 ص321

(5) ر.ک: تفسیر نمونه ج17 ص318-319

(6) همان

(7) الرداء الّذی یستر تمام البدن و یلبس فوق الثیاب: التحقیق ج2 ص95 ؛ الجِلْبابُ: ثوب أَوسَعُ من الخِمار، دون الرِّداءِ، تُغَطِّی به المرأَةُ رأْسَها و صَدْرَها: لسان العرب ج‏1 ص272

(8) المیزان ج16 ص339

(9) نمونه ج17 ص429

کلمات کلیدی:میهمانی زنان پیامبر حجاب رسول

ویرایش بوسیله کاربر 1402/01/25 11:16:29 ق.ظ  | دلیل ویرایش: key words

admin Offline
#2 ارسال شده : 1396/03/26 11:20:30 ب.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 422

9 تشکر دریافتی در 9 ارسال
جهت مطالعه تفسیر خلاصه و مشروح آیات سوره احزاب ،به لینک زیر مراجعه نمایید

کلیک کنید
farhang Offline
#3 ارسال شده : 1399/02/26 09:19:28 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,048
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
نکات کلیدی و پیام های مهم جزء بیست و دوم قران

جزء 22 شامل ادامه سوره احزاب، سوره های سبا و فاطر و 27 ایه اول سوره یس است.

مبارزه با خرافات و رسوم غلط، یکی از رسالتهای دشوار پیامبران

(ای پیامبر) آنچه را كه از جانب پروردگارت به سوى تو وحى مى‏شود پيروى كن كه خدا همواره به آنچه مى‏كنيد آگاه است {2}
و بر خدا اعتماد كن همين بس كه خدا نگهبان [تو]ست {3}
خداوند آن همسرانتان را كه مورد ظهار قرار مى ‏دهيد مادران شما نگردانيده و پسرخواندگانتان را پسران [واقعى] شما قرار نداده است اين گفتار شما به زبان شماست و[لى] خدا حقيقت را مى‏گويد و او[ست كه] به راه راست هدايت مى‏كند {4}

ای پیامبر به یاد آر هنگامی که به فرزندخوانده ات-زید- توصیه میکردی همسرش را نگه دارد (طلاق ندهد و به زندگی زناشویی خود ادامه دهند) و چیزی را که بعدا خداوند اشکار نمود بخاطر ترس از واکنش و حرف مردم(شماتت در ازدواج با زن زید)، در درون خود نگاه داشتی و حال انکه خداوند شایسته تر است برای ترس. اما با تصمیم آنها (زید و زینب) به طلاق، خداوند زینب را به ازدواج تو درآورد تا از این پس برای مومنان در ازدواج با همسرانِ قبلی پسر خواندگانشان، منع و حرجی نباشد و فرمان خدا انجام شدنی است.{37}

(انبیا) پيامهاى خدا را ابلاغ مى‏كنند و از او مى‏ ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند و خدا براى حسابرسى كفايت مى‏كند {39}

این آیات نشانگر آن است که نفی آداب و رسوم و تفکرات خرافی و باطل از جمله حرام کردن حلال ها، از یک سو نزد افکار عمومی چقدر سخت و باعث ترور شخصیتی مبارزین با خرافات است و از سوی دیگر در نزد خداوند هم از چنان اهمیتی برخوردار است که رسولش را مامور به صف شکنی میکند و به پیامبرش در نترسیدن از حرف مردم ،تذکر و قوت قلب میدهد.

آزار دیگران با تهمتهای نابجا ممنوع

وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا 58
و کسانی که [با اتهامات ناروای خود] مردان و زنان با ايمان را، بي‌آنکه مرتکب گناهی شده باشند، مي‌آزارند، هر آينه بار [مسئوليت این] بهتان و گناه آشکار را به گردن گرفته‌اند.

در ایه 57 اذیت کنندگان پیامبر به لعنت در دنیا واخرت و عذاب اخروی انذار شدند. در ایه 58 میفرماید این
نکوهش از ازار ، فقط مختص به پیامبر نیست بلکه هر کسی مومنین و مومنات را بدون آنکه مستحق آن باشند، اذیت کند (چه با رفتار و چه با گفتار و یا جعل اتهام) گناهی اشکار مرتکب شده است.

ای کاش از سران و بزرگان اطاعت نمیکردیم

يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُـولُونَ يَالَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا 66 وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا 67 رَبَّنَا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْنًا كَبِيرًا 68

روزی که چهره هایشان در آتش دگرگون شود، گويند: ای کاش از خدا و رسول اطاعت مي‌کرديم. و [در توجيه انکار خود، به حالتِ حق به جانب] مي‌گويند: پروردگارا، ما از مهتران و بزرگان خويش اطاعت کرديم آنها ما را از راه منحرف کردند. پروردگارا، آنها را [در کيفر گمراه ساختن ما] دو برابر عذاب کن و از رحمت خويش محروم‌ شان کن، محروميتی بزرگ.

در آیات قران، بارها تاکید شده است که عقاید و باورها و رسوم ابا و اجداد و سران و بزرگان و روسا و زعمای قوم نزد خدا حجیت ندارد و اعمال و عقاید تنها باید مبتنی بر علم و وحی باشد.


رزق و رحمت مقدر شما محفوظ است. خیالتان راحت.

مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿۲﴾
مکارم: خداوند هر رحمتي را به روي مردم بگشايد كسي نمي‏تواند جلو آن را بگيرد، و هر چه را امساك كندكسي غير از او قادر به فرستادن آن نيست، و او عزيز و حكيم است.(2-فاطر)

اگر در زندگی خود به این جمله اعتقاد داشته باشیم که رحمتی را که خدا برای ما مقرر داشته
در هر صورت به ما میرسد و اگر چیزی از ما دریغ شده(به خواست خدا)کس دیگری نمی تواند به ما برساند، بسیاری از حرص خوردنها ، بداخلاقی ها، زیراب زدن هاو زرنگ بازی ها و فریبکاری ها از زندگی ما حذف خواهد شد

بَد مكن كه بد افتى‌ چَه مَكَن كه خود افتى‌

اجتناب از مکر وحیله نسبت به دیگران، چراکه نتيجه حيله به خود انسان برمى‌گردد.
وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ "...نيرنگ بد جز اهلش را فرا نگيرد (فاطر43)

"مکر در اصطلاح علم اخلاق به معنای جستن راه‌های پنهان برای اذیت رساندن به مردمان است؛ لذا رذیله‌ای از رذائل قوه عاقله است و جزء مهلکات بزرگ و زشت‌ترین رذائل به حساب می‌آید که گناه شدید و بزرگی به شمار می‌رود." جامع السعادات

از نظر قران،علما چه کسانی هستند؟
خداوند متعال فرموده:از بندگان خدا ،تنها علما از او خشیت دارند. (فاطر۲۸)
در مجمع البيان در ذيل جمله «انما يخشى اللّه من عباده العلموا...» مى گويد: از امام صادق (ع) روايت شده كه فرمود: منظور خداى تعالى از علما، آن كسى است كه عملش مصدق قولش باشد، كسى كه عملش مصدق قولش نباشد، او عالم نيست ، و نيز در حديثى آمده كه فرمودند: از همه شما عالم تر به خدا، ترسنده تر از خدا است.
پس قرآن لقب علما را فقط به خداترسان داده است .

شیطان دشمن انسانهاست. از طریق خوب جلوه دادن کارهای بد،کار خود را انجام میدهد.

إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ ﴿ فاطر۶﴾
فولادوند: در حقيقت‏ شيطان دشمن شماست‏ شما [نيز] او را دشمن گيريد [او] فقط دار و دسته خود را مى‏ خواند (دعوت میکند) تا آنها از ياران آتش باشند.

أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ (8)
فولادوند: آيا آن كس كه زشتى كردارش براى او آراسته شده و آن را زيبا مى‏ بيند [مانند مؤمن نيكوكار است] خداست كه هر كه را بخواهد بى ‏راه مى‏ گذارد و هر كه را بخواهد هدايت مى‏ كند

ویرایش بوسیله کاربر 1403/01/14 10:38:44 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
سمیرا گودرزی Offline
#4 ارسال شده : 1400/02/15 05:27:33 ق.ظ
سمیرا گودرزی

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1399/06/17
ارسالها: 113
Iran (Islamic Republic Of)
مکان: تهران

💠🔆 أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَصْنَعُونَ 8/فاطر

🌱 آيا کسی که رفتار زشتش در نظرش آراسته شده و آن را پسنديده مي‌بيند 11 [همچون فرد واقع ‌نگر است،] مسلماً خدا هر که را بخواهد [مطابق نظاماتش و عملکرد او] گمراه مي‌کند و هر که را خواهد [به سوی سعادت] رهبری مي‌کند. پس [ای پيامبر] مبادا جانت را از حسرت [ايمان نياوردن‌شان] از دست بدهي. 12 خدا به آنچه [به خيال خود با زرنگی] مي‌کنند، بس داناست.

🔶💮از خود راضی بودن نوعی خودفريبی است که معيارهای ارزشی را به جای حق، تابع نفس مي‌کند، در اين صورت هر آنچه خود بپسندد، نيکو مي‌شمارد، تا جائی که زشت‌کاري‌هايش را زيبا و افسادش را اصلاح مي‌بيند. نگاه کنيد به: محمد 14 (47:14) ، غافر 37 (50:37) ، رعد 33 (13:33) ، يونس 12 (10:12) ، انعام 122 (6:122) ، بقره 11 (2:11) و...

🔷💮 از شگفتي‌های شخصيت پيامبر مکرم اسلام(ص) يکی هم «دردمندی» نسبت به مسائل و مشکلات مردم و غم و غصه جانکاهی بود که برای سرنوشت ابدی آنان داشت. قرآن در وصف اين خصلت آن پيامبر مهربان آورده است: «رسولی از ميان خودتان برخاسته است که تحمل رنجهای شما برای او گران مي‌آيد. حريص [سعادت] شما و نسبت به مؤمنين مهربان است» [توبه 128 (9:128) ]

👈در اين کتاب 9 بار سخن از محزون بودنش به خاطر مردم رفته است [حجر 87 (15:87) ، نحل 127 (16:127) ، نمل 70 (27:70) ، آل‌عمران 176 (3:176) ، مائده 41 (5:41) ، انعام 33 (6:33) ، يونس 65 (10:65) ، لقمان 23 (31:23) ، و يس 76 (36:76) ] که اهميت اين مطلب را نشان مي‌دهد. اين احساس عميق قلبی و دردمندی تا آستانه مرگ را قرآن علاوه بر آيه 8 اين سوره در آيات زير نيز يادآور شده است:
شعراء 3 (26:3) : [لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا یَكُونُوا مُؤْمِنِينَ] تو نزديک است جان خود را از اينکه منکران ايمان نمي‌آورند از دست بدهي.کهف 6 (18:6) : [فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ عَلَى آثَارِهِمْ إِنْ لَمْ یُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا] تو از تأسف نسبت به نتايج ايمان نياوردن آنان به اين پيام نو [قرآن] نزديک است جان خود را به هلاکت اندازي.

🔶💮 ميان فعل «يصنعون» با يعلمون و يفعلون تفاوت ظريفی است؛ يصنعون که با تصنع هنرمندانه توأم است، به رفتاری گفته مي‌شود که برای فريب مردم با ظاهری حق به جانب و هنرمندانه انجام مي‌شود. همچون ريا کاري، تصنع و تقدس ظاهری دکان داران دين [مائده 63 (5:63) ].

📚تفسیر آقاے بازرگان
ali Offline
#5 ارسال شده : 1400/02/15 08:54:13 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,975

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال


نكات مهم و كليدي هر جزء قران

از سال گذشته، هر روز فايل صوتي كوتاهي توسط اقاي سيدكاظم فرهنگ از نكات مهم هر جزء يا محتواي كلي سوره هاي آن جزء در كانال قران پويان و گروه تقرب ارسال ميشود.

با توجه به استقبال كاربران عزيز

لينك دانلود اين فايلها در سايت نيز ارسال ميشود



https://quranpuyan.com/f...surehahzab%20farhang.mp3

جزء بیست و دو، مروری بر سوره احزاب، وظایف و حقوق پیامبر،

pakizeh1sadat Offline
#6 ارسال شده : 1400/02/15 10:03:38 ق.ظ
pakizeh1sadat

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, students, member
تاریخ عضویت: 1397/09/13
ارسالها: 167
مکان: Qom

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
💮🌸همه چيز دست خداست. كسي نميتواند مانع رسيدن رحمتش به شما شود.

🔶ما يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِكَ لَها وَ ما يُمْسِكْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ «2» فاطر

🔹هر رحمتى را كه خداوند (به روى) مردم بگشايد، بازدارنده‌اى براى آن نيست، و هر چه را خداوند دريغ دارد، پس غير او فرستنده‌اى براى آن نيست، و اوست عزيز و حكيم.

🔹می‌فرماید: «آنچه را خداوند از رحمت برای مردم بگشاید کسی نمی‌تواند جلو آن را بگیرد» (ما یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِکَ لَها).


💮«و آنچه را باز دارد و امساک کند کسی بعد از او قادر به فرستادن آن نیست» (وَ ما یُمْسِکْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ).

👈«چرا که او قدرتمندی است شکست ناپذیر و در عین حال حکیم و آگاه» (وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ).

👈💮 چشم داشت به غير خدا بيهوده است، اگر او نخواهد هيچ قدرتى كارائى ندارد. «فَلا مُمْسِكَ‌- فَلا مُرْسِلَ»

📚تفاسیر نور ونمونه

ویرایش بوسیله کاربر 1400/02/15 05:11:03 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

ali Offline
#7 ارسال شده : 1401/02/04 08:39:13 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,975

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

اينفوگرافي تصويري نكات مهم و برگزيده جزء 22

جهت مشاهده و دانلود تصوير با نام كاربري خود وارد سايت شويد

و يا لينك زير را كليك كنيد

https://www.instagram.co..._source=ig_web_copy_link
ali تصاویر زیر را ارسال کرده است:
22.jpg (27kb) تعداد دانلود 0 بار.

شما نمی توانید ضمائم را ببینید/دریافت کنید. ثبت نام کنید.
farhang Offline
#8 ارسال شده : 1402/01/24 11:33:10 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,048
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
از خدا پروا کنید. #سخن_حق بگوئيد تا گناهانتان امرزیده شود

💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدِيداً (۷۰) يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمالَكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظِيماً (۷۱/احزاب)

🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! تقوای الهی پيشه كنيد و سخن (حقّ و) استوار گوييد.
‏تا خداوند كارهای شما را اصلاح كند و گناهانتان را بيامرزد؛ و هر كس خدا و رسولش را اطاعت كند، بدون شكّ به رستگاری بزرگی دست يافته است.

🔷"كلمه ((سديد)) به معناى اصابت راى ، و داشتن رشاد است ، و بنابر اين ، #قول_سديد، عبارت است از كلامى كه هم مطابق با واقع باشد، و هم لغو نباشد، و يا اگر فايده دارد، فايده اش ‍ چون سخن چينى و امثال آن ، غير مشروع نباشد.
👈پس بر مومن لازم است كه به راستى آنچه مى گويد مطمئن باشد، و نيز گفتار خود را بيازمايد، كه لغو و يا مايه افساد نباشد

🔷سپس ((اصلاح اعمال)) و ((مغفرت ذنوب )) را نتيجه قول سديد دانسته ، و فرموده : قول سديد بگوييد، تا اعمالتان صالح گردد، و گناهانتان آمرزيده شود، و اين بدان جهت است كه وقتى نفس آدمى عادت كرد به راستى ، و به قول سديد، و به هيچ وجه آن را ترك نكرد، ديگر #دروغ از او سر نمى زند، و سخن لغو، و يا سخنى كه فساد از آن برخيزد از او شنيده نمى شود، و وقتى اين صفت در نفس رسوخ يافت ، بالطبع از فحشاء و منكر، و سخن لغو دور گشته ، در چنين وقتى اعمال انسان صالح مى شود، و بالطبع از عمرى كه در گناهان مهلك صرف كرده ، دريغ مى خورد، و از كرده ها پشيمان مى گردد، و همين پشيمانى توبه استو وقتى توبه كرد، و خدا هم در مابقى عمر از ارتكاب گناهان مهلك محافظتش فرمود، ديگر گناهان كوچك خيلى خطرى نيست ، چون خود خدا وعده داده كه اگر از گناهان كبيره اجتناب كنيد، ما صغيره هايتان را مى آمرزيم ."

تفسیر المیزان

🔷‏علمای اخلاق گفته‌اند: زبان پربركت‌ترين عضو بدن، و مؤثرترين وسيله طاعت و هدايت و اصلاح است، و در عين حال خطرناكترين و پر گناهترين عضو بدن محسوب می‌شود، تا آنجا كه حدود سی گناه كبيره از همين عضو كوچك صادر می‌گردد.

📚تفسیر نمونه


سیدکاظم فرهنگ
ali Offline
#9 ارسال شده : 1403/01/14 10:38:04 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,975

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
مجازات خلافهای منسوبان #چهره_های_دینی و اجتماعی بیشتر است.

یَانِسَاءَ النَّبىِ‏ِّ مَن یَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَینْ‏ِ وَ كاَنَ ذَالِكَ عَلىَ اللَّهِ یَسِیرًا(۳۰)وَ مَن یَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صَلِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَینْ‏ِ وَ أَعْتَدْنَا لهََا رِزْقًا كَرِیمًا(۳۱- احزاب)
اى همسران پیامبر! اگر یكى از شما مرتكب گناه آشكار مى ‏شود، عذابش دو برابر است و این براى خدا آسان مى ‏باشد (۳۰)و هر كه از شما مطیع دستورات خدا و رسول او باشد و كار پسندیده كند، به او دو برابر پاداش عطا مى ‏كنیم و روزى پرارزشى برایش آماده مى ‏سازیم.
(۳۱- احزاب)
♦"اين دو ایه مى‌گويد: زنان پيامبر اگر كار بدى كنند دو برابر ديگران عذاب خواهند ديد و در صورت كار خوب كردن دو برابر ديگران پاداش خواهند برد. علّت اين مطلب، جريان سبب و مسبب است، زن پيامبر اگر كار نيك كند، هم كار نيك كرده است و هم ديگران را به اسلام خوشبين نموده است، مردم چون ببينند كه در خانه پيامبر بدين عمل مى‌شود، تشويق مى‌شوند، همچنين است عكس قضيه. مراد از فاحشه كار بسيار قبيح است كه بر گناه كبيره تطبيق مى‌شود، مانند اذيت پيامبر، غيبت و نحو آن، قيد «مبينة» براى آنست كه اگر آشكار نشود فقط‍‌ يك گناه دارد، زيرا وقتى كه آشكار نشد در ديگران اثر بد نخواهد گذاشت ."
تفسیر احسن الحدیث

🔹"كسانى كه #چهره‌ى_دينى و #اجتماعى دارند و كارشان براى ديگران سرمشق است، اگر گناه كنند، كيفرشان بيش از ديگران است.
🔹خانواده و #بستگان_مسئولان_نظام اسلامى بايد بدانند كه اگر مرتكب خلافى شدند، نه تنها آزاد نمى‌شوند، بلكه چند برابر ديگران مجازات مى‌بينند.
🔹 اگر كيفر بستگان متخلّفِ يك مسئول چند برابر است، كيفر خود مسئولِ‌ متخلّف چه ميزان است‌؟ نِسٰاءَ اَلنَّبِيِّ‌ ... اَلْعَذٰابُ ضِعْفَيْنِ (قرآن در مورد كيفر تخلّف خود پيامبر مى‌فرمايد: لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنٰا بَعْضَ اَلْأَقٰاوِيلِ‌ ... لَقَطَعْنٰا مِنْهُ اَلْوَتِينَ‌ اگر سخن ناروايى را به ما نسبت دهد، رگ‌هاى گردن او را قطع مى‌كنيم."
تفسیر نور

✅ روزی با خداست. هرچه #انفاق کنید خدا عوضش را میدهد.
قُلْ إِنَّ رَبى يَبْسط الرِّزْقَ لِمَن يَشاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ مَا أَنفَقْتُم مِّن شىْءٍ فَهُوَ يخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيرُ الرَّزِقِينَ (سبا-39)

♦سياق آيه بيان اين نكته است كه انفاق نزد خدا ضايع و گم نمى شود، بلكه خداوند آن را عوض مى دهد بنابراين جمله ((قل ان ربى يبسط الرزق لمن يشاء و يقدر)) در صدر آيه براى اشاره به اين نكته است كه مساله رزق، در سعه و ضيقش به دست خدا است ، خدايى كه اگر كم روزى دهد، خزينه اش زياد نمى شود، و اگر زياد بدهد خزينه اش كم نمى گردد،
👈 آنگاه فرموده : ((و ما انفقتم من شى ء))، هر چه انفاق كنيد، چه كم و چه زياد و آن مال هر چه باشد، ((فهو يخلفه )) خدا جانشين كننده و جا پركن آن است ، و عوض آن را به شما مى دهد، يا در دنيا، و يا در آخرت ، ((و هو خير الرازقين ))، و او بهترين روزى رسان است . از تفسیر المیزان

🔹انفاق مهم است نه مقدار آن. «ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ»
🔹انفاق، تنها با مال نيست بلكه از هر نعمتی كه خدا به انسان داده می‌توان انفاق كرد. «ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ»
‏🔹يقين به پرداخت عوض، عامل سخاوت است. ما أَنْفَقْتُمْ‌ ... فَهُوَ يُخْلِفُهُ‌
‏🔹انفاق‌ها جبران می‌شود. «فَهُوَ يُخْلِفُهُ» و خداوند ضامن جبران است. ‏
🔹انفاق‌ها به بهترين صورت جبران می‌شود. «خَيْرُ الرَّازِقِينَ»
تفسیر نور

💠إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتابَ اللَّهِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً يَرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ «29»فاطر
🌱همانا كسانى كه كتاب خدا را تلاوت مى‌كنند و نماز بر پا مى‌دارند و از آن چه ما روزيشان كرده‌ايم، پنهان و آشكار #انفاق مى‌كنند، به تجارتى دل بسته‌اند كه هرگز زوال نمى‌پذيرد.
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (3)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.575 ثانیه ایجاد شد.