آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:51647)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:41951)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:33025)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:26000)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر و فهم سوره مدثر:اولين توصيه پيامبر به صبر،قران مايه تذكر و هشدار همه انسانهاست.    تدبر و فهم سوره واقعه:سه نوع حيات اخروي و سه نوع حيات برزخي براي افراد مختلف    دانلود رايگان فايل پي‌دي‌اف قرآن با ترجمه فولادوند به ترتيب نزول    فهم و تفسير سوره انشقاق:نكات و درس سوره انشقاق چيست؟       آخرین رویداد تالار: امادگی کانال قرآن پویان جهت انتشار مطالب و یادداشتهای نویسندگان و اندیشمندان قرانی      

توجه

Icon
Error

ali Offline
#1 ارسال شده : 1395/07/13 01:56:48 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 355

تشکرها: 4 بار
12 تشکر دریافتی در 12 ارسال
به نام خدا

در سوره شوري خداوند به پيامبر امر كرده كه بگو من مزدي براي رسالت نمي خواهم جز مودت با خويشان.

ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ

قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى

وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ ﴿۲۳﴾

فولادوند: اين همان [پاداشى] است كه خدا بندگان خود را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند [بدان] مژده داده است

بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم مگر دوستى در باره خويشاوندان

و هر كس نيكى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد] براى او در ثواب آن خواهيم افزود قطعا خدا آمرزنده و قدرشناس است.

منظور از مودت في القربي چيست؟چرا بعنوان اجر رسالت پيامبر مطرح شده است؟


كلمات كليدي:رسالت اجر مزد مودت قربي اهلبيت
Guest
#2 ارسال شده : 1395/07/15 01:15:13 ب.ظ
Guest

رتبه: Guest

گروه ها: Guests
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 542

14 تشکر دریافتی در 13 ارسال
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل این آیه چنین گفته است:


"آن چـيـزى كه درخواست اجر مزد در مقابل آن نفى شده، تبليغ رسالت و دعوت دينى است.
مـى فـرمايد: بگو در برابر اينها مزدى درخواست نمى كنم. و خداى تعالى اين معنا را از عده اى از انبياء از قبيل نوح و هود و صالح و لوط و شعيب (عليهماالسلام ) حكايت كرده كه در ضـمـن سـخـنـانـى كـه بـه امت خود مى گفتند، اين را نيز خاطرنشان كرده اند كه (و ما اسـئلكـم عـليه من اجر ان اجرى الا على رب العالمين )

و نـيز فرموده : (قل ما اسئلكم عليه من اجر الا من شاء ان يتخذ الى ربه سبيلا) و معناى آن به بيانى كه در تفسيرش گذشت اين است كه : مزد من اين است كه يكى از شما بخواهد راهى به سوى پروردگارش اتخاذ كند، يعنى دعوت مرا به اختيار خود بپذيرد، همين مزد من است، و خلاصه چيزى بجز دعوت در كار نيست، نه اجرى و نه مزدى.

خـداى تـعـالى در آيه مورد بحث - بر خلاف آياتى كه به عنوان شاهد ذكر گرديد - اجرى براى رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله وسلّم ) معين كرده، و آن عبارت است از مودت نـسبت به اقرباى آن جناب، و اين را به يقين از مضامين ساير آيات اين باب مى دانيم كه ايـن مـودت امـرى اسـت كـه بـاز بـه اسـتـجـابـت دعـوت بـرگـشـت مـى كـنـد، حـال يـا اسـتـجـابـت هـمـه دعـوت، و يـا بـعـضـى از آن كـه اهـمـيـت بـيشترى دارد. و به هر حـال، ظـاهـر ايـن اسـتـثـنـاء اين است كه استثناء متصل است، نه منقطع، چيزى كه هست بايد بـطـور ادعـاء مـودت بـه ذى القربى را از مصاديق اجر دانست،


بيان اين وجه كه مقصود از مودت قربى، محبت عترت و اهل بيت پيامبر (عليهم الصلاة و السلام) است

بـعـضـى هـم گـفـتـه انـد: مـراد از مـودت بـه قـربـى، دوسـتـى خـويـشـاونـدان رسـول خـدا (صـلّى اللّه عـليـه و آله وسـلّم ) - كـه هـمـان عـتـرت او از اهـل بـيـتـش بـاشـنـد - اسـت و بـر طـبـق ايـن تـفـسـيـر روايـاتـى هـم از طـرق اهل سنت، و اخبار بسيار زيادى از طرق شيعه وارد شده كه همه آنها آيه را به مودت عترت و دوسـتـى بـا آن حضرات (عليهم السلام ) تفسير كرده، اخبار متواترى هم كه از طرق دو طائفه بر وجوب مودت اهل بيت و محبت آن حضرات رسيده، اين تفسير را تاءييد مى كند.

و اگـر در يـك طـايفه ديگر اخبار كه آن نيز متواتر است، يعنى اخبارى كه از هر دو طريق از رسـول خـدا (صلّى اللّه عليه و آله وسلّم ) رسيده، و مردم را در فهم كتاب خدا و معارف اصـولى و فـروعى دين و بيان حقايق آن، به اهل بيت (عليهم السلام ) ارجاع داده - مانند حـديـث ثـقـليـن و حـديـث سـفـيـنـه و امـثـال آن - دقـت كـافـى بـه عـمـل آوريـم، هـيـچ شـكـى بـرايـمـان بـاقـى نـمـى مـانـد كـه مـنـظـور از واجـب كردن مودت اهـل بـيت، و آن را به عنوان اجر رسالت قرار دادن تنها اين بوده كه اين محبت را وسيله اى قـرار دهـد بـراى ايـن كـه مـردم را بـه ايـشـان ارجـاع دهـد، و اهل بيت مرجع علمى مردم قرار گيرند.

پس مودتى كه اجر رسالت فرض شده چيزى ماوراى خود رسالت و دعوت دينى و بقاء و دوام آن نيست. پس بنابراين تفسير، مفاد آيه شريفه هيچ تغايرى با آيات ديگر كه اجر رسالت را نفى مى كنند ندارد.

در نتيجه برگشت معناى آيه مورد بحث به اين مى شود كه : من از شما اجرى درخواست نمى كـنـم، چـيـزى كه هست از آنجا كه خداى تعالى مودت به عموم مؤمنين را كه قرابت من هم از ايـشـانـنـد بـر شـمـا واجـب فـرمـوده، مـن مـودت شـمـا را نـسـبـت بـه اهـل بـيـتم اجر رسالتم مى شمارم. و خداى تعالى در اين معنا فرموده : (ان الذين امنوا و عـمـلوا الصـالحـات سـيـجـعـل لهـم الرّحـمـن ودا) و نيز فرموده : (و المومنون و المومنات بعضهم اولياء بعض)."
ali Offline
#3 ارسال شده : 1395/08/15 04:33:33 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 355

تشکرها: 4 بار
12 تشکر دریافتی در 12 ارسال
ايت اله صادقي تهراني در تفسير فرقان چنين گفته است:

 "اين جا پيامبر مأمور است به مكلفان بازگو كند كه مزدى بر اين رسالت با تمام دشوارى اش از شما نمى خواهم مگر در دوستىِ نزديكتران به اين رسول به رسالتش، كه اين خود در حقيقت مزدى نيست بلكه اراده حتمى پروردگار است كه پس از ايمان به پيامبر بزرگوار، هم چنان، دوستى با اين نزديكان رسول و رسالتش را برقرار كنند كه نتيجه و پاداشش پيوند بيشتر با رسول گرامى است.

اين «القربى » چنان كه گفتيم «افعل تفضيل» است يعنى نزديكتران. به كه و به چه؟

يعنى تنها به رسولش و رسالتش و به علم و عقيده و عملش و به مقام والاى عصمتش
.

بر اين مبنا مى بايست پس از پيامبر گرامى براى دريافت كامل رسالت حضرتش با اين نزديكتران به رسالت ايشان، پيوند كامل مودت بريزد تا هر چه بيشتر به رسول گرامى نزديكتر شود كه اين نزديكترى به ايشان، خود نزديكتر شدن به خداست.

چنان كه در آيه (31) سوره فاطر فرموده اند:" ثم اورثنا الكتاب الذين اصطفينا مِن عبادنا فمنهم ظالمٌ لنفسهِ و منهم مقتصد و منهم سابق بالخيرات ذلك هو الفضل الكبير".

اين آيه، مختصراً، پس از آيه رسالت قرآنى رسول گرامى صلى الله عليه و آله، بشارت مى دهد به آمدن گروهى از برگزيدگان خدا با لفظ «اصطفينا» كه در كل قرآن به معنى گزينش معصوم است. به ويژه با لفظ «نا» كه به معناى جمعيت رحيمى ربانى است.

در اين آيه اين خود عصمت عادى اين گروه بزرگوار نيست بلكه" سابق بالخيرات" سبقت و پيشى گرفتن اين گروه را در تمامى خيرات در تمامى زمان ها گوشزد كرده است كه اين بزرگواران بر نوح، ابراهيم، موسى و عيسى در عصمت برترى دارند.

اينان پس از رسول گرامى، از كل معصومان ميان فرشتگان و جنيان و انسان ها در طول زمان و عرض زمين پيشى دارند. سپس در آخر كار" ذلك هو الفضل الكبير" كه اين «اصطفى » و «سبقت» فضل بزرگ پروردگار است و تبعاً بزرگ نزد خدا. از تمامى بزرگان برتر است و سبقت دارد.

بر اين مبنا «القربى » كه اين معصومان بزرگوارند، يا در ميان سنيان اند و يا در ميان شيعيان. سنيان كه حتى خلفاى سه گانه اول و ائمه چهارگانه خودشان را معصوم نمى دانند تا چه رسد به ديگران. و چنان چه اين بزرگواران در شيعيان هم نباشند،- معاذاللَّه- اين آيه كذب خواهد بود.

بنابر تقسيم و كاوش معنوى مراداز اين بزرگوران همان سيزده معصوم محمدى هستند كه از جمله ايشان حضرت فاطمه عليها السلام است. اين معصومان بر سه مبناى اين آيه، از پيامبران اولوالعزم، به استثناى خاتم پيامبران، معصوم ترند گرچه پپيامبر نيستند و حضرت زهرا عليها السلام نيز اگرچه نه پيامبراست و نه امام، از همه پيامبران چهارگانه اولوالعزم پيش از رسول گرامى در عصمت برترى دارد."
kabir Offline
#4 ارسال شده : 1395/08/23 02:48:40 ب.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 207

5 تشکر دریافتی در 4 ارسال
به نام خدا

1-سوره شوري ،مكي است.اگر مراد از مودت في القربي ،محبت اهل بيت پيامبر باشد(ان طور كه برخي مفسران گفته اند)در زمان نزول ايه،اولا پيامبر اهل بيتي نداشته است.زيرا هنوز حضرت علي و حضرت زهرا ازدواج نكرده بودند وحسنين هم متولد نشده بودند.بنابراين توصيه"محبت به اهل بيت"مصداقي نداشته است.

ثانيا لفظ اهل بيت در اواسط دوران مدينه و همزمان با ايه تطهير و حديث كسا رواج يافته است.

2-استثناي موجود در اين ايه ميتواند استثناي منقطع باشد.يعني من از شما اجري نميخواهم اما شما هم با اقرباي خود مودت و محبت داشته باشيد.

3-مودت في القربي هم ميتواند خطابي عمومي به مخاطبان در نيكي به خويشان باشد(با توجه به ساير توصيه هايي كه در سور مكي به احترام و همكاري با ذي القربي بيان شده:ان الله يامر بالعدل و الاحسان و ايتاء ذي القربي)
وهم ميتواند خطابي به قريش باشد كه با اقرباي خود و از جمله پيامبر هم كه خويش و قوم شماست مهربان باشيد و از ازار و اذيت او دست برداريد.
ali Offline
#5 ارسال شده : 1395/12/29 10:23:13 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 355

تشکرها: 4 بار
12 تشکر دریافتی در 12 ارسال

به نام خدا

تفسیر طیری در معنای فی القربی،چهار احتمال را بیان کرده است:

1-مخاطب این ایه مشرکین هستند و پیامبر از انها میخواهد که برای اجر رسالت بانزدیکانشان(که پیامبر هم شامل انها میشود)قطع رحم نکنند (یعنی از پیامبر حمایت کنند)

2-پیامبر به مومنان میگوید ای مومنان اجر رسالتم این است که به نزدیکان من محبت داشته باشید.

3-قربی به معنای نزدیکی جستن به خداست و مراد از الا الموده فی القربی این است که خدا را دوست بدارید

4-اجر رسالت من این است که با نزدیکان خود ارتباط داشته باشید.


زمخشری در تفسیر کشاف چنین گفته است:

فی در"الاالموده فی القربی" :حرف ظرف است باین معنا که همه دوستی هایتان را در ظرف القربی خلاصه کنید و خداوند القربی را مکانی برای دوستی مومنان قرارداده است.

ال در القربی بدل از مضاف الیه است.یعنی به جای قربای -نزدیکان من-گفته است القربی

بنابر این معنای ایه این گونه میشود :ای مومنان اجر رسالت من این است که همه دوستی هایتان را در ظرف نزدیکان ویژه من منحصر کنید.
زمخشری سپس با نقل چندین روایت اثبات میکند که منظور از القربی خاندان ویژه پیامبر یعنی علی فاطمه و حسن و حسین میباشند.

ازجمله این روایت:
اصحاب پس از نزول این ایه از پیامبر پرسیدند این خانواده شما که محبت کردن به انها بر ما واجب شده است،چه کسانی هستند؟ پیامبر در پاسخ گفتند :علی فاطمه و دو فرزندشان


برگرفته از کتاب پرتو ولایت ایت الله معرفت
hedayat Offline
#6 ارسال شده : 1396/12/13 04:17:06 ق.ظ
hedayat

رتبه: Newbie

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1396/12/13
ارسالها: 1
Iran (Islamic Republic Of)

در قرآن دو کلمه القربی و قربی آمده
و منظور از القربی : ایمان آورندگانی هستند که به هدایت رسیده اند و خودشان را به الله متعال نزدیک کرده اند
و منظور از قربی : همان خویشاوندان و فامیل میباشد

و مشرکین منظور از گروه طغیانگر به رهبری طاغوت میباشد که از آنان بعنوان منافقین و کافرین هم نام برده شده
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (2)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2018, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.148 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi