logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:177905)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140782)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:131756)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95671)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟    ياد قيامت: عامل بازدارنده از هر گناه    دعاي مستمر براي عدم انحراف قلب پس از هدايت    تفقه در دين وظيفه همه است نه فقط علما. دين را با تحقيق بايد شناخت             

توجه

Icon
Error

kabir Offline
#1 ارسال شده : 1396/05/25 09:54:14 ق.ظ
kabir

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/11/17
ارسالها: 221

6 تشکر دریافتی در 5 ارسال
انتقاد از اينكه قران را فقط براي ثواب ،قرائت كنيم

امام خميني در كتاب آداب الصلاه،بخش كوچكي را به موضوع قران اختصاص داده اند كه حاوي نكات قابل تاملي است


فصل سوم‏

اكنون كه مقاصد و مطالب اين صحيفه الهيه را دانستى، يك مطلب مهمّى را بايد در نظر بگيرى كه با توجه به آن راه استفاده از كتاب شريف بر تو باز شود و ابواب معارف و حِكَم بر قلبت مفتوح گردد.

و آن، آن است كه به كتاب شريف الهى نظر تعليم داشته باشى و آن را كتاب تعليم و افاده بدانى، و خود را موظف به تعلّم و استفاده بدانى.

و مقصود ما از تعليم و تعلّم و افاده و استفاده آن نيست كه جهات ادبيّت و نحو و صرف را از آن تعليم بگيرى، يا حيث فصاحت و بلاغت و نكات بيانيّه و بديعيّه از آن فراگيرى، يا در قصص و حكايات آن به نظر تاريخى و اطّلاع بر امم سالفه بنگرى؛ هيچ يك از اينها داخل در مقاصد قرآن نيست و از منظور اصلى كتاب الهى به مراحلى دور است.

و اين كه استفاده ما از اين كتاب بزرگ بسيار كم است، براى همين است كه يا به آن نظر تعليم و تعلم نداريم- چنانچه غالباً اين طوريم- فقط قرائت قرآن مى‏كنيم براى ثواب و اجر، و لهذا جز به جهت تجويد آن اعتنائى نداريم. مى‏خواهيم قرآن را صحيح بخوانيم كه ثواب به ما عنايت شود، و در همين حد واقف مى‏شويم و به همين امر قناعت مى‏كنيم؛ و لهذا چهل سال قرآن شريف را مى‏خوانيم و به هيچ وجه از آن استفاده‏اى حاصل نشود جز اجر و ثواب قرائت.

و يا اگر نظر تعليم و تعلّم داشته باشيم، با نكات بديعيّه و بيانيّه و وجوه اعجاز آن، و قدرى بالاتر، جهات تاريخى و سبب نزول آيات، و اوقات نزول، و مكّى و مدنى بودن آيات و سور، و اختلاف قرائات و اختلاف مفسرين از عامّه و خاصه، و ديگر امور عرضيّه خارج از مقصد كه خود آنها موجب احتجاب از قرآن و غفلت از ذكر الهى است، سر و كار داريم. بلكه مفسرين بزرگ ما نيز عمده همّ خود را صرف در يكى از اين جهات يا بيشتر كرده و باب تعليمات را به روى مردم مفتوح نكرده ‏اند.

به عقيده نويسنده تا كنون تفسير براى كتاب خدا نوشته نشده. به طور كلّى معنى تفسير كتاب آن است كه شرح مقاصد آن كتاب را بنمايد؛ و نظر مهم به آن، بيان منظور صاحب كتاب باشد.

اين كتاب شريف، كه به شهادت خداى تعالى كتاب هدايت و تعليم است و نور طريق سلوك انسانيّت است، بايد مفسِّر در هر قصه از قصص آن، بلكه هر آيه از آيات آن، جهت اهتداء به عالم غيب و حيث راه‏نمايى به طرق سعادت و سلوك طريق معرفت و انسانيّت را به متعلّم بفهماند. مفسِّر وقتى مقصد از نزول را بما فهماند مفسر است، نه سبب نزول به آن طور كه در تفاسير وارد است

الجمله، مقصود ما از اين بيان نه انتقاد در اطراف تفاسير است، چه كه هر يك از مفسِّرين زحمتهاى فراوان كشيده و رنجهاى بى‏ پايان برده تا كتابى شريف فراهم آورده فَلِلّهِ دَرُّهُمْ وَ عَلَى اللَّه اجْرُهُم، بلكه مقصود ما آن است كه راه استفاده از اين كتاب شريف را، كه تنها كتاب سلوك الى اللَّه و يكتا كتاب تهذيب نفوس و آداب و سنن الهيّه است و بزرگتر وسيله رابطه بين خالق و خلق و عروة الوثقى و حبل المتين تمسّك به عزّ ربوبيّت است، بايد به روى مردم مفتوح نمود.


كلمات كليدي:قرآن تدبر قرائت مفسر
به ناز Offline
#2 ارسال شده : 1397/04/09 05:19:45 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
💢مهجور گذاردن قرآن، مراتب بسیار ومنازل بی شمار دارد که به عمده ی آن شاید ما متصّف باشیم.

🌟آیا اگر ما این صحیفه ی الهیّه را مثلا جلدی پاکیزه وقیمتی نمودیم ودر وقت قرائت یا استخاره بوسیدیم وبه دیده نهادیم آن را مهجور نگذاشتیم؟

🌟 آیا اگر غالب عمر خود راصرف در تجوید وجهات لغویّه وبیانیّه وبدیعیّه آن کردیم این کتاب شریف رااز مهجوریّت بیرون آوردیم؟

🌟 آیا اگر قرائات مختلفه وامثال آن را فرا گرفتبم از ننگ هجران از قرآن خلاصی پیدا کردیم ؟

🌟آیا اگر وجوداعجاز قرآن وفنون محسنّات آن راتعلّم کردیم از شکایت رسول خدا مستخلص شدیم.هیهات! که هیچ یک از این امور مورد نظر قرآن ومنّزل عظیم والشان آن نیست.

🖋امام خمینی

ویرایش بوسیله کاربر 1397/04/09 05:41:30 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

به ناز Offline
#3 ارسال شده : 1397/04/09 05:30:51 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار


در قرآن کریم این سرچشمه فیض الهی تدبّرکن،هرچندصرف خواندن آن که نامه ی محبوب است به شنونده ی محجوب آثاری دلپذیر دارد.
لکن تدبّر در آن انسان را به مقامات بالاتر و والاتر هدایت می کند.


أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا

و تا این قفل و بندها بازنگردد و به هم نریزد،از تدبر هم آنچه نتیجه است،حاصل نگردد.

💢 صحیفه امام خمینی،ج18،نامه به خانم طباطبایی

ویرایش بوسیله کاربر 1397/08/23 10:22:45 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

ali Offline
#4 ارسال شده : 1397/08/23 07:05:14 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,985

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال

از خدای تبارک و تعالی بخواهیم که ما را آشنا کند با لسان قرآن ، زبان قرآن یک زبان خاصی است ، ما آشنا بشویم به آن زبانی که با آن زبان قرآن ، وارد شده است . قرآن مثل انسان می ماند ، که یک موجودی است (که ) همه چیز دارد ، منتها مثل یک انسان بالفعل می ماند قران یک سفره ای است که خدا پهن کرده برای همه بشر ، یک سفره پهنی است ، هر که به اندازه اشتهایش از آن می تواند استفاده کند ؛

اگر مریض نباشد که بی اشتها بشود . امراض قلبیه باشد ، از قرآن استفاده می کند (قرآن ) یک سفره پهنی است که همه از آن استفاده می کنند ؛ مثل این دنیا که هم یک سفره پهنی است که همه استفاده می کنند : یکی علفش را از آن استفاده می کند ، یکی میوه را از آن استفاده می کند ، یکی مسائل دیگر را استفاده می کند . از همین دنیا ، هر یک یکطور استفاده دارد ، انسان یک طور استفاده دارد ، حیوان یک طور ، انسان در مقام حیوانیت یک طور ، (و) هرچه بالاتر برود از این سفره پهن الهی که عبارت از وجود است ، (بیشتر) استفاده می کند .

قرآن هم این طوری است ، یک سفره پهنی است برای همه ، هرکس به اندازه آن اشتهایی که دارد و آن راهی که پیدا بکند به قرآن ، استفاده می ) . لکن استفاده اعلایش را آن می برد که برایش نازل شده : انما یعرف القرآن من خوطب به کند . آن استفاده اعلا مال اوست ( نباید ما ماءیوس بشویم ، باید ما هم از این سفره بهره ای برداریم

اصلا قرآن مثل یک سفره ای است که هر کس ، به اندازه خودش از آن استفاده باید بکند مال یک دسته نیست ، مال همه است ، مال همه مردم است . همه مردم باید از آن استفاده بکنند ؛ هر کس به اندازه خودش ادعیه هم همین طورند .


امام خمینی(ره) تفسیر سوره حمد
farhang Offline
#5 ارسال شده : 1402/10/01 01:28:24 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 1,051
Iran (Islamic Republic Of)

48 تشکر دریافتی در 28 ارسال
قرآن سفره عمومي خداي سبحان است
همه انسانها در كنار اين سفره نشسته‌اند تنها علما و حكما و اهل برهان دعوت نشده‌اند
همه انسانها براي هدايت دعوت شده‌اند

فكر بسياري از آنها با برهان و استدلال عقلي مأنوس نيست ولي همان معارف را در حد تنزل به صورت يك مثل ذكر مي‌كند تا ديگران هم متوجه بشوند باز به اين هم اكتفا نمي‌كند

چون قرآن كتاب علم نيست كه مطلب را به هر زباني كه شد به مردم بفهماند خواه با برهان خواه با تمثيل
كتاب هدايت است يعني هم بفهمند و هم بپذيرند تنها غرض اين نيست كه اين اصول را به ياد مردم بدهد تا
آنها كه با برهان آشنايند از راه دليل بفهمند
آنها كه اهل برهان نيستند با مثل بفهمند
بايد اين معارف را بپذيرند و به اين معارف گردن بنهند ايمان بياورند

لذا قرآن كريم همه اين حقايق را اول با برهان تثبيت فرمود بعد اشكالات را ذكر كرد ویکی پس از ديگري به اين شبهات جواب داد سپس همه اين معارف را در حد يك تمثيل متنزّل كرد كه دست همه برسد

آنهايي كه با برهان فهميدند با تمثيل بهتر بفهمند آنها كه اهل برهان نيستند با تمثيل اصل مطلب را درك كنند و سپس پرداخت به عاملي كه نمي‌گذارد اينها گردن بنهند و ايمان بياورند

اين علاقه به دنياست خواه درحكيم, خواه در جاهل, خواه در عالم, اين علاقه‌ها هست يا در آنها بيشتر در جاهل‌ها كمتر يا بالعكس اين مربوط به خصوصيت‌هاي فردي است لذا قرآن كريم كتاب نور و هدايت است نه كتاب برهان و علم خشك نظير كتب عقلي و مانند آن آن‌گاه به علاج اين مسئله مي‌پردازد مي‌فرمايد تنها چيزي كه نمي‌گذارد انسان به فهميده گردن بنهد و در برابر حق خضوع كند حب دنياست دنيا با همه معاني وسيعش


ایت اله جوادی املی- تفسیر سوره رعد

ویرایش بوسیله کاربر 1402/10/01 01:33:05 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.169 ثانیه ایجاد شد.