آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:53893)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:44212)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:34434)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:29242)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر و فهم سوره مرسلات:واي بر مكذبين    تدبر و فهم سوره تكوير:منظور از حشر وحوش چيست؟ درس و مفهوم ايات سوره اذاالشمش كورت    تدبر و فهم سوره مطففين:كم گذاشتن از حقوق مردم،تمسخر مومنان و افسانه خواندن آيات:ناشي ازانكارمعاد    دانلود فايل پي‌دي‌اف تدبر در سوره هاي مرحله اول نزول شامل درس سوره ها،نكات مهم و كلمات كليدي       آخرین رویداد تالار: اپلیکیشن تنزیل با امکانات جدید، مناسب برای هر ایرانی علاقه‌مند به قرآن      

توجه

Icon
Error

به ناز Offline
#1 ارسال شده : 1396/09/11 08:07:53 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 226

تشکرها: 1 بار
درس و تفسير خلاصه سوره اعلي -پيام هاي سوره اعلي

با سلام،
سوره مبارکه اعلی،
َمکی و دارای ۱۹ آیه است.

از سوره های نازل شده در مرحله اول نزول قرآن.

پاراگراف اول:
آیات ۱ الی ۵،
درب پاراگراف:
خداوند را به پاکی یاد کن.

پاراگراف دوم:
آیات ۶ الی ۱۳،
درب پاراگراف:
خطاب به پیامبرکه قرآن را به تومی آموزیم و سختی آن را برتوهموار میکنیم تو تذکر بده گرچه برخورد انسانها دوگانه است، یا‌پند می پذیرند یا روی میگردانند.

پاراگراف سوم:
آیات ۱۴ و ۱۵،
درب پاراگراف:
هرکس نفس را تزکیه کند و خداوند را بندگی کند، رستگار است.

پاراگراف چهارم:
آیات ۱۶ الی ۱۹،
درب پاراگراف:
مطابق این کتاب و کتب آسمانی پیشین، آخرت بهتر و پایدارتر از دنیاست ولی منکران دنیا را ترجیح میدهند.

درس سوره:
ای پیامبر خداوند را تسبیح گو و به مردم تذکر بده ، ما تورا یاری میکنیم.
انسان خاشع پند می پذیرد و بدکار روی میگرداندو دنیارا ترجیح می دهد.
آخرت برتر از دنیاست و هرکس نفس را تزکیه کند رستگار میشود
.



خانم موبدی

كلمات كليدي:درس سوره اعلي تفسير و تدبر

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/12 04:17:20 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#2 ارسال شده : 1396/09/12 08:05:05 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 226

تشکرها: 1 بار

❤️ تدبر در سوره اعلی

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ

سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى {۱} الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى {۲} وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَى {۳} وَالَّذِي أَخْرَجَ الْمَرْعَى {۴} فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَى {۵} سَنُقْرِؤُكَ فَلَا تَنسَى {۶} إِلَّا مَا شَاء اللَّهُ إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا يَخْفَى {۷} وَنُيَسِّرُكَ لِلْيُسْرَى {۸} فَذَكِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّكْرَى {۹}

سَيَذَّكَّرُ مَن يَخْشَى {۱۰} وَيَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى {۱۱} الَّذِي يَصْلَى النَّارَ الْكُبْرَى {۱۲} ثُمَّ لَا يَمُوتُ فِيهَا وَلَا يَحْيَى {۱۳} قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى {۱۴} وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى {۱۵} بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا {۱۶} وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى {۱۷} إِنَّ هَذَا لَفِي الصُّحُفِ الْأُولَى {۱۸} صُحُفِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى {۱۹}

به نام خداوند رحمتگر مهربان

نام پروردگار والاى خود را به پاكى بستاى {۱} همان كه آفريد و هماهنگى بخشيد {۲} و آنكه اندازه‏گيرى كرد و راه نمود {۳} و آنكه چمنزار را برآورد {۴} و پس [از چندى] آن را خاشاكى تيره‏ گون گردانيد {۵}

ما بزودى [آيات خود را به وسيله سروش غيبى] بر تو خواهيم خواند تا فراموش نكنى {۶} جز آنچه خدا خواهد كه او آشكار و آنچه را كه نهان است مى‏ داند {۷} و براى تو آسانترين [راه] را فراهم مى ‏گردانيم {۸} پس پند ده اگر پند سود بخشد {۹}

آن كس كه ترسد بزودى عبرت گيرد {۱۰} و نگون‏بخت‏ خود را از آن دور مى ‏دارد {۱۱} همان كس كه در آتشى بزرگ در آيد {۱۲} آنگاه نه در آن مى ‏ميرد و نه زندگانى مى‏ يابد {۱۳}

رستگار آن كس كه خود را پاك گردانيد {۱۴} و نام پروردگارش را ياد كرد و نماز گزارد {۱۵}

ليكن [شما] زندگى دنيا را بر مى ‏گزينيد {۱۶} با آنكه [جهان] آخرت نيكوتر و پايدارتر است {۱۷} قطعا در صحيفه‏ هاى گذشته اين [معنى] هست {۱۸} صحيفه ‏هاى ابراهيم و موسى {۱۹}

ترجمه : مهدی فولادوند

*پاراگراف اول : آیات ۱ الی ۵

ای پیامبر نام پروردگار بلند مرتبه ات را که خالق هستی است به والایی بستای

*پاراگراف دوم : آیات ۶ الی ۹

ای پیامبر فارغ از نگرانی فراموشی آیات وحی به مردم پند ده

*پاراگراف سوم : آیات ۱۰ الی ۱۳

خاشعان راه حق را می گزینند و اشقیاء منحرف می شوند و جایگاهشان دوزخ است

*پاراگراف چهارم : آیات ۱۴ و ۱۵

رستگار کسی است که خود را تزکیه نماید و نماز گزارد

*پاراگراف پنجم : آیات ۱۶ الی ۱۹

همانطور که در کتب پیشین هم آمده زندگی دنیا فانی و زندگی آخرت پایدار است.

درس سوره_اعلی : ای پیامبر پروردگارت را به نیکی یاد کن و از آیاتی که به تو وحی میشود به مردم پند ده و بدان راه رستگاری ، یاد خدا و بی توجهی به دنیای فانی است.

🔹آیات اصلی : آیات ۱ و ۶ و ۹ و ۱۰ و۱۴ و ۱۵ و ۱۶ و ۱۸


شهره شهروزی

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/23 10:01:34 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#3 ارسال شده : 1396/09/13 03:59:32 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 226

تشکرها: 1 بار
بنام خدا


🔸تدبر درسوره اعلی🔸


⭐پاراگراف۱: ایات ۱تا۵

درب:پروردگارت که دارای صفات کمال است را بستای✨


⭐پاراگراف ۲:ایات۶تا۹

درب:ای پیامبر توسط پروردگارت درحفظ وپیشبرد وحی الهی یاری خواهی شد پس متذکر باش✨

⭐پاراگراف۳:ایات۱۰تا۱۳

درب: با تذکرتو راه رستگاری ازراه شقاوت مشخص میشود✨

⭐پاراگراف ۴: ایات ۱۴تا۱۷

درب:حب دنیا باعث مقدم شمردن دنیا براخرت است ولی رستگاری درگرو توجه به اخرت است✨

⭐پاراگراف ۵:ایات ۱۸تا۱۹

درب:تعالیم پیامبران پیشین نیز برهمین اصل است✨


☑درس سوره: ای پیامبر بستای پروردگارت را که تورابرهدایت بندگانش رسالت داد،
پس متذکرباش که رستگاری انها درگرو فرمانبرداری ازتذکر وهدایت الهی است💢




الهه سادات خدایی

به ناز Offline
#4 ارسال شده : 1396/09/16 02:10:19 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 226

تشکرها: 1 بار
با سلام
🔷🔶🔷🔶


فرازهای سوره اعلی 🔹🔸

۱◀ (۱-۵) پاک و منزه بدار نام خدای بلند مرتبه ات را که همه عالم تحت ربوبیت اوست.

۲◀(۶-۹) تو را در حفظ آیات وحی و انجام رسالتت یاری خواهیم داد؛ پس مردم را به آیات متذکر ساز!

۳◀(۱۰-۱۳) خاشعین متذکر خواهند شد و اشقیا از تذکر گریزان و مستوجب آتش (دوزخ)

۴◀( ۱۴-۱۵) بی تردید رستگاری در تزکیه نفس ( در پی تذکرپذیری) و ذکر ( دایمی) نام خدا و سپس بجای آوردن نماز است.

۵◀(۱۶-۱۹) لیکن شما انسانها زندگی دنیای ( فانی) را (بر آن رستگاری) ترجیح می دهید، در حالیکه آخرت بهتر و فنا ناپذیر است.

☑درس سوره:
بدان که رستگاری در آخرت بی تردید در گرو تذکر پذیری از آیات وحی، تزکیه نفس (از تعلقات) دنیای فانی و ذکر (دایمی) نام پروردگار بلند مرتبه و سپس نماز است.💢


خانم معصومیان
به ناز Offline
#5 ارسال شده : 1396/09/22 07:25:36 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 226

تشکرها: 1 بار
سوره اعلي 🔅

از نخستين سوره هاي نازل شده است كه خداوند بطور صريح به پيامبر دلداري و دستور ميدهد كه تذكر دادن به ديگران را شروع كن ❇
و به او اين ديد را ميدهد كه در برابر اين تذكردادن هاي تو
مردم دو دسته ميشوند⭐
يا اهل خشيت هستند و تذكر ترا مي پذيرند🔅
و يا شقي و دنيا طلب هستند كه از تذكرات تو روگرداني ميكنند.🔅


▪◽◾◻◼⬜ ⬛

🎆🎆👈 نکات و عبارات قابل توجه سوره اعلی در مقایسه با سوره های نزدیک :🎆🎆

قد افلح من تزکی (اعلی) 🔅:قدافلح من زکیها (شمس)🔅

نیسرک للیسری:اعلی 🔅، فسنیسره للیسری:لیل🔅

فذکر ان نفعت الذکری:اعلی 🔅،اویذکر فتنفعه الذکری :عبس🔅

توثرون الحیاه الدنیا:🔅اعلی،اثر الحیاه الدنیا:نازعات🔅

اخره خیر و ابقی:اعلی🔅،اخره خیر لک من الاولی:ضحی🔅

یتجنبها الاشقی:اعلی🔅،سیجنبها الاتقی:لیل🔅

ذکراسم رب🔅:اعلی مزمل انسان 🔅

تزکی ،یزکی،یتزکی 🔅: اعلی نازعات لیل عبس

یخشی🔅: اعلی نازعات عبس



اقای سیدکاظم فرهنگ

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/23 10:03:52 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#6 ارسال شده : 1396/09/22 07:39:40 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 226

تشکرها: 1 بار
تدبر در ایات و فرازهای سوره اعلی

سئوال یکی از اعضای گروه تدبر:

با سلام

حرف "ف" در فعل "فصلی" در سوره اعلی در ترجمه و تفسیرهای مختلف به سه شکل ترجمه شده

"و" ،"پس" ، "بلافاصله" که هر کدام مفهوم جداگانه ای در ذهن تداعی می کند و همچنان برایم سوال است.

و:مثل این است که برای فلاح هر سه حالت یعنی تزکیه، ذکر نام خدا و نماز(عبادت) توام باشد
پس: نماز نتیجه دو شرط قبل باشد
بلافاصله: تزکیه و ذکر ناخودآگاه در انسان حالت خضوع و خشوع در برابر خدا ایجاد کند

لطفا توضیح دهید.


پاسخ از آقای سید کاظم فرهنگ:

ف ⚡ به معناي پس است ،اما هيچ كدام از سه گزينه مورد اشاره شما نيست
فقط👈 نتيجه ذكراسم رب است و شامل تزكيه نميشود✨

يعني نتيجه و اثر و نشان به ياد رب بودن،عبادت و نماز است.

اين از خود متن قابل حصول است💢✨

از ايات سوره هاي ديگر هم قابل نتيجه است
چون افراد تزكيه شده،نكوهش نشده اند
اما مصلين چرا.✨
بنابراين☑ صرفا نماز و عبادت ،نميتواند نشانه تزكيه و رستگاري باشد



پاسخ فرد سئوال کننده:

سلام
بله با این توضیح کاملا مجاب شدم. من تمام این مدت "صلی" را هم با آیه قبل و هم با ذکر مرتبط می دانستم. یک دنیا ممنون از پاسختان🙏🙏

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/23 10:12:15 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#7 ارسال شده : 1396/09/23 10:40:36 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 226

تشکرها: 1 بار
☑تدبر در ایات وفراز های سوره اعلی

❔سوال یکی از اعضا گروه تدبر🔽
سلام

به نظر بنده این سوره فقط پیامبر را خطاب قرار نداده (خصوصا ۹آیه اول) که بخواهیم👈 درس سوره را تسبیح کردن و تذکر دادن پیامبر قرار دهیم.🍀

📝 برداشت بنده: این هست که در عصر امروز که پیامبر ص نیستند این آیات خطاب به پیامبر درونی ما (عقل) است که باید تذکر دهنده باشد در انتهای عصاره ی فراز ها که علامت❗️ گذاشتم "درسی" بود که خودم باید از نتیجه عصاره دریافت میکردم.

شاید 🔻در قرآن فقط آیات محدودی باشند که تنها خطاب به پیامبر باشد.🔺

سوال خانم هادیان زاده


⏬🔼⏬🔼⏬

با سلام و تشکر از شما

📍در برداشت و فهم از ایات ،باید به ظواهر متن و سیاق وفاداربود🔹

💢 نه تعمیم های بلاوجه داد و نه تضییق .💢

✨پنج ایه اول را می توان علاوه بر پیامبر ،برای سایر مخاطبان قران ،هم قابل عمل دانست ✨

اما💢 در سنقریک فلا تنسی،نمی توان.

بنابر👈این،مخاطب سوره پیامبر است
اما منافاتی با این ندارد که برخی پندها و پیامهای سوره ،قابل استفاده برای همه انسانها باشد.🎆


پاسخ : اقای سید کاظم فرهنگ

ویرایش بوسیله کاربر 1396/09/23 10:44:42 ق.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

farhang Offline
#8 ارسال شده : 1396/09/27 08:16:28 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 539
Iran (Islamic Republic Of)

26 تشکر دریافتی در 18 ارسال
تدبر در سوره اعلی- درس و تفسیر خلاصه سوره اعلی

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان

سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى {1}نام پروردگار والاى خود را به پاكى بستاى {1}
{الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى {2}همان كه آفريد و هماهنگى بخشيد {2}
وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَى {3}و آنكه اندازه‏ گيرى كرد و راه نمود {3}
وَالَّذِي أَخْرَجَ الْمَرْعَى {4}و آنكه چمنزار را برآورد {4}فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَى {5}و پس [از چندى] آن را خاشاكى تيره‏ گون گردانيد {5}}

عصاره فراز:ای پیامبر رب والای خود( با این صفات و توانایی ها)را تسبیح کن(به پاکی یاد کن)

سَنُقْرِؤُكَ فَلَا تَنسَى {6}ما بزودى [آيات خود را] بر تو خواهيم خواند تا فراموش نكنى {6}
{إِلَّا مَا شَاء اللَّهُ إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا يَخْفَى {7}جز آنچه خدا خواهد كه او آشكار و آنچه را كه نهان است مى‏داند {7}}
وَنُيَسِّرُكَ لِلْيُسْرَى {8}و براى تو آسانترين [راه] را فراهم مى‏گردانيم {8}
فَذَكِّرْ إِن نَّفَعَتِ الذِّكْرَى {9}پس تذکرده اگر تذکر سود بخشد {9}

عصاره فراز: ای پیامبر با پشتوانه برخورداری از حمایتهای الهی ،تذکر به افراد مستعد را آغاز کن.

{سَيَذَّكَّرُ مَن يَخْشَى {10}آن كس كه ترسد (از خدا) متذکر (متنبه) خواهد شد{10}
وَيَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى {11}و نگون‏ بخت‏ خود را از آن دور مى‏دارد {11}
{الَّذِي يَصْلَى النَّارَ الْكُبْرَى {12}همان كس كه در آتشى بزرگ در آيد {12}
ثُمَّ لَا يَمُوتُ فِيهَا وَلَا يَحْيَى {13}آنگاه نه در آن مى‏ميرد و نه زندگانى مى‏يابد {13}}}

عصاره فراز:ای پیامبر، تذکرات تورا،افراد مستعد(دارای خشیت از رب)می پذیرند و افراد شقی از ان رو گردانند.



قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى {14}رستگار آن كس كه خود را پاك گردانيد {14}
وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى {15}و نام پروردگارش را ياد كرد پس عبادت ونمازکند {15}
بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا {16}ليكن [شما] زندگى دنيا را بر مى‏گزينيد {16}
{وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى {17}با آنكه [جهان] آخرت نيكوتر و پايدارتر است {17}}

عصاره فراز:(تذکر این است که)رستگاری در تزکیه و رب را یاد کردن است.اما شما بدلیل ترجیح دنیا براخرت،از مسیر رستگاری فاصله گرفتید.


{إِنَّ هَذَا لَفِي الصُّحُفِ الْأُولَى {18}قطعا در صحيفه‏هاى گذشته اين [معنى] هست {18}
صُحُفِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى {19}صحيفه‏ هاى ابراهيم و موسى {19}}

عصاره فراز: این مطلب،در کتب انبیای قبل هم بوده است( از اینرو،تذکر و یاداوری لازم است)

پشت سرهم گذاشتن فرازهای اصلی:

ای پیامبر رب والای خود( با این صفات و توانایی ها)را تسبیح کن(به پاکی یاد کن)
ای پیامبر با پشتوانه برخورداری از حمایتهای الهی ،تذکر به افراد مستعد را آغاز کن.

(تذکر این است که)رستگاری در تزکیه و رب را یاد کردن است.اما شما بدلیل ترجیح دنیا براخرت،از مسیر رستگاری فاصله گرفتید.

درس سوره:ای پیامبر با پشتوانه برخورداری از حمایتهای رب والای خود، به افراد مستعد تذکر بده که رستگاری در تزکیه نفس با محوریت توجه به رب است.

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#9 ارسال شده : 1396/10/01 10:01:27 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 539
Iran (Islamic Republic Of)

26 تشکر دریافتی در 18 ارسال

تدبر در سوره اعلی -نکات جالب و جدید سوره سبح اسم

 نکات و عبارات قابل توجه در مقایسه با سوره های نزدیک :

1-قد افلح من تزکی (اعلی) :قدافلح من زکیها (شمس): شرط ذکر رب و عبادت برای فلاح ،به تزکیه که در سوره شمس آمده بود،اضافه شد

2-نیسرک للیسری:اعلی ، فسنیسره للیسری(لیل) فعل نیسر فقط در این دو سوره امده.با توجه به سوره لیل،تیسیر خدا هم بر اسانی است و هم بر عسر.ضمن انکه تیسیر به یسر منحصر به پیامبر هم نیست.(یسرنا القران للذکر)

3-فذکر ان نفعت الذکری:اعلی ،اویذکر فتنفعه الذکری (عبس)،شرط تذکردادن در سوره اعلی،نافع بودن ان است.(با توجه اینکه ابتدای رسالت است) با توجه به سوره عبس،که متذکر شدن فرد را نشانه نافع بودن میداند (لذا نظر برخی مفسرین که تذکر به فرد روگرداننده از تذکر را هم برای نخستین بار به منظور اتمام حجت،نافع میدانند،قابل تایید نیست) پس در این مرحله پیامبر موظف به تذکر به افراد مستعد (خداباور)که احتمال پذیرش میداده ،بوده است و این امر با انچه که در تاریخ اسلام به دوران دعوت مخفی نامیده شده،تطابق دارد.با این توضیح و دستور، تذکر خدا به پیامبر در سوره عبس مبنی بر رعایت اولویت به افراد مستعد در تبلیغ،راحت تر فهمیده میشود.

4-توثرون الحیاه الدنیا:اعلی،اثر الحیاه الدنیا:نازعات در سوره های مراحل نخست از ترجیح دنیا براخرت و حب دنیا شدیدا نکوهش شده
در سوره عادیات ،ناسپاسی انسان نسبت به ربش ناشی از حب مال بیان شده است.لذا در اینجا هم توثرون الحیاه الدنیا،بی توجهی به رب را بدنبال دارد وبنابراین با شر ط فلاح که تزکیه و ذکر رب است،در تناقض است لذا این پیام را میرساند که شما ها که دنیا طلب هستیداز مسیر فلاح دور شده اید،و نیازمند تذکر هستید.

5- اشقی (اعلی و لیل):این کلمه فقط در این دو سوره بیان شده است که در هر دو هم این افراد ،تکذیب کننده و نپذیرنده تذکر معرفی شده و سرانجام وارد اتش میشود.

6-یخشی: اعلی (سیذکر من یخشی)نازعات(ان فی ذلک لعبره لمن یخشی) عبس (وهو یخشی فانت عنه تلهی)
در هر سه سوره،خشیت از خدا،شرط و نشانه عبرت و پند پذیری است.

7-تزکی ،یزکی،یتزکی : اعلی (قد افلح من تزکی)نازعات(فقل هل لک الی ان تزکی) لیل (الذی یوتی ماله یتزکی)عبس(و مایدریک لعله یزکی،و ماعلیک الایزکی) در سوره شمس و اعلی و عبس ،تزکیه بطور مطلق بیان شده اما در سوره لیل،به تزکیه مالی اشاره شده است.

8-فعل صلی در سوره های مراحل اولیه مکی،لزوما به نمازهای کنونی ما منطبق نیست (که در اواخر مکی و مدنی،فعل اقام الصلاه وضع شد) فعل صلی به عبادات و نیایش با خدا و نمازهای اعراب ان زمان اشاره دارد.در این سوره هم مصداقی از ذکر رب است.

اخره خیر و ابقی:اعلی،اخره خیر لک من الاولی:ضحی
یتجنبها الاشقی:اعلی،سیجنبها الاتقی:لیل
ذکراسم رب:اعلی مزمل انسان

سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2018, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.238 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi