logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:177722)    ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:140592)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:131496)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:95543)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: ترجمه تدبر و نکات مهم تفسیری سوره لقمان: ایات حکمت اموز قران هدایت کننده اهل ایمان و عمل صالح است    تعصب ديني ، ممدوح يا مذموم؟ مفهوم تعصب چيست؟    ياد قيامت: عامل بازدارنده از هر گناه    دعاي مستمر براي عدم انحراف قلب پس از هدايت             

توجه

Icon
Error

SAGHI Offline
#1 ارسال شده : 1392/09/27 10:56:17 ق.ظ
SAGHI

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member
تاریخ عضویت: 1390/03/30
ارسالها: 102

تشکرها: 1 بار
12 تشکر دریافتی در 9 ارسال
آيه
وَمِنْهُم مَّن يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ وَجَعَلْنَا عَلَى‏ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَ فِى ءَاذَانِهِمْ وَقْراً وَإِنْ يَرَوْاْ كُلَّ ءَايَةٍ لَّا يُؤْمِنُواْ بِهَا حَتَّى‏ إِذَا جَآءُوكَ يُجَدِلُونَكَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَذَآ إِلَّآ أَسَطِيرُ الْأَوَّلِينَ
ترجمه


بعضى از آنها كسانى هستند كه (به ظاهر) به سخن تو گوش مى ‏دهند، ولى ما بر دلهایشان پرده‏هایى قرار داده ‏ایم تا آن را نفهمند و در گوشهایشان (نسبت به شنیدن حقّ) سنگینى قرار دادیم و آنان به قدرى لجوجند كه اگر هر آیه و معجزه ‏اى را ببینند، باز هم به آن ایمان نمى‏ آورند تا آنجا كه چون نزد تو آیند با تو جدال مى ‏كنند و كسانى كه كافر شدند مى‏ گویند: این نیست جز افسانه ‏هاى پیشینیان.


نکته ها


در شأن نزول این آیه آمده است كه ابوسفیان، ولید بن مغیره، عتبه، شیبه و نضربن حارث، در كنار كعبه به تلاوت قرآن پیامبر گوش مى ‏دادند، به نضر گفتند: چه مى ‏خواند؟ گفت: به خداى كعبه نمى ‏فهمم چه مى‏خواند، ولى چیزى جز افسانه‏ ها و داستان‏هاى پیشینیان نیست، من مشابه این داستان‏ها را براى شما گفته ‏ام. سپس این آیه نازل شد.


«أكنّة» جمع «كنّ» یا «كنان» به معناى پرده است. «وقر» به معناى سنگینى و «أساطیر» جمع «اسطوره» به معناى مطالب پى در پى و خیالى است كه شنیدن آن جاذبه دارد.
پرده‏ افكنى بر دل وسنگینى گوش، به خاطر روحیه‏ ى لجاجت مشركان است.

قرآن مى‏فرماید: «فلما زاغوا أزاغ اللّه قلوبهم» [283]
از اینكه در آیه‏ى قبل، سخن از مشركین بود ولى در این آیه درباره همان گروه تعبیر به «الّذین كفروا» نموده است معلوم مى‏شود مشركین همان كفّارند.
283) صف، 5.


پيام ها
1- پیامبران و رهبران الهى باید از روحیات كفّار و مخالفین و ترفندهاى آنان آگاه باشند. «و منهم مَن یستمع»
2- از همه ‏ى كفّار مأیوس نباشید، بعضى از آنان لجوجند. «و منهم»
3- شنیدن صوت قرآن، آنگاه ارزش دارد كه در دل اثر كند. «أكنة ان یفقهوه»
4- كفّار بر انكار خود اصرار دارند و پرده افكنى خداوند بر دل كفار، به خاطر همین عناد و اصرار خود آنان است. «ان یَروا كلّ آیة لایؤمنوا»
5 - لجاجت، درد بى درمان است و مثل آینه ‏ى موج دار، بهترین صورت‏ها را هم زشت نشان مى‏دهد. «ان یروا كل آیة لایؤمنوا»
6- اگر كسى به قصد جدال و با سوء ظن و روح منفى و موضعگیرى قبلى، حتّى با پیامبر هم ملاقات كند، بهره‏ اى نخواهد برد. «جاءك یجادلونك...»
7- كفّار هیچ راه صحیح و منطقى براى مقابله با پیامبر اسلام نداشتند. (پناه به جدال و تهمت نشانه عجز آنان از منطق است) «یجادلونك...»
8 - قرآن، براى كافران و مشركان نیز جذّاب است. «یقول الذین كفروا ان هذا الاّ اساطیر الاوّلین» («اساطیر»، به معناى سخن زیباست. [284])
284) لسان العرب.



آيه
وَ هُمْ يَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ يَنَْوْنَ عَنْهُ وَ إِن يُهْلِكُونَ إلاَّ أَنفُسَهُمْ وَ مَا يَشْعُرُونَ‏
ترجمه


و آنان، مردم را از آن (پیامبر و قرآن) باز مى‏دارند و خود نیز از آن دور و محروم مى ‏شوند، (ولى بدانند كه) جز خودشان را هلاك نمى ‏سازند، و(لى) نمى ‏فهمند.


نکته ها
«یَنئَون» از ریشه ‏ى «نأى»، به معناى دور كردن است.


برخى از اهل سنت، در تفسیر خود این آیه را درباره ابوطالب دانسته و گفته ‏اند كه وى مردم را از آزار پیامبر نهى مى ‏كرد ولى خودش ایمان نمى‏ آورد و از مسلمان شدن دورى مى ‏جست و برخى آیات دیگر را هم در این باره مى‏دانند (مثل توبه 113، قصص 56)،

ولى به نظر پیروان مكتب اهل‏بیت، ابوطالب از بهترین مسلمانان است و دلایل ایمان ابوطالب پدر عزیز حضرت على ‏علیه السلام بسیار است كه به بعضى از آنها اشاره مى‏كنم:


1- جملاتى كه شخص پیامبراكرم صلى الله علیه وآله و اهل‏بیت‏علیهم السلام درباره ایمان او فرموده ‏اند، بهترین دلیل بر ایمان اوست.
2- حمایت‏هاى بى ‏دریغ وى از پیامبر در شرائط بسیار سخت.
3- اقرارهاى ابوطالب كه در اشعار خود نسبت به پیامبر و رابطه خود با خدا دارد.
4- سفارش‏هاى او به همسر و فرزند و برادرش حمزه كه از اسلام و نماز و پیامبر حمایت كنند.
5 - حزن و اندوه فراوانى كه براى پیامبرصلى الله علیه وآله به خاطر فوت ابوطالب پیدا شد.
6- ابوبكر و عباس گواهى دادند كه ابوطالب هنگام مرگ، كلمات «لااله الاّاللّه و محمّد رسول اللّه» مى‏گفت.
7- رسول خدا صلى الله علیه وآله بالاى منبر براى ابوطالب دعا كرد و جنازه‏ى او را تشییع نمود و به حضرت على علیه السلام دستور كفن كردن او را داد. تنها بر او نماز گذاشته نشد زیرا تا آن روز نماز میّت واجب نشده بود، چنانكه بر خدیجه هم نماز گزارده نشد.
8 - حضرت على علیه السلام در نامه‏اى به معاویه نوشتند كه بسیار فرق است میان پدر من ابوطالب با پدر تو ابوسفیان.
9- رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: من در قیامت، شفیع پدر و مادر و عمویم ابوطالب هستم.
10- در حدیث مى‏خوانیم كه خداوند به رسول خود وحى كرد كه آتش بر پدر و مادر و كفیل تو حرام است.
11- در مسلمان بودن فاطمه بنت ‏اسدعلیها السلام كه از زنان خوش سابقه و مهاجر است، شكّى نیست و اگر ابوطالب مسلمان نبود، هرگز رسول خداصلى الله علیه وآله اجازه نمى‏داد كه شوهر این زن، مردى بى‏ایمان باشد. [285]
285) الغدیر، ج‏7 و8 ؛ الصحیح‏من‏السیره، ج‏1، ص‏134تا142.


پيام ها
1- كفّار و مشركان، همواره در تلاش براى كارشكنى و بازداشتن مردم از گوش‏ دادن به قرآن بودند. «و هم ینهون عنه...»
2- دورى از پذیرفتن حق، سبب به هلاكت انداختن خود انسان مى ‏شود. «و ما یهلكون الاّ انفسهم»
3- شعور واقعى، یافتن راه حقّ است و گم كردن راه حقّ و رهبر حقّ، از سوى هر كه باشد، بى ‏شعورى است. «و ما یشعرون»

ویرایش بوسیله کاربر 1392/09/28 01:57:09 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

ali Offline
#2 ارسال شده : 1399/05/25 09:29:26 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, Administrators, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 1,975

تشکرها: 4 بار
29 تشکر دریافتی در 29 ارسال
تدبر و فهم آيات سوره انعام

ايا خداوند بر دل افراد پرده اي ميزند و جلو هدايت انها را اجبارا مي گيرد؟

بعضي از آنان به [گفتار تو] گوش مي‌دهند، و[لي] ما بر دل‌هاي آنها [در نظام علت و معلولي حاكم بر رفتار انسان‌ها] پرده‌اي در برابر فهم آن [حقيقت توحيدي] و بر گوش‌هاشان سنگيني [از شنيدن سخن حق] قرار داده‌ايم 31 و [به اين ترتيب] اگر هر آيتي ببينند، باور نمي‌كنند، تا جائي كه [بي هيچ شرمي] وقتي نزد تو آيند، به مجادله مي‌پردازند و مي‌گويند اين [قرآن] جز افسانه‌هاي پيشينيان نيست.


______________

31- اين آيه (که مشابة آن نيز در كهف 57 (18:57) و اسراء 46 (17:46) نيز آمده است)، بيانگر اين حقيقت است که ايمان امري صد در صد داوطلبانه و قلبي است، پس مادام که خودِ شخص آمادگي و تمايلي به ايمان و شنيدن حرف حق نداشته باشد، هر هدايت و ارشادي بي‌نتيجه است. کساني که دل‌شان شيفتة ذوقيات و زينت‌هاي دنياست، گوئي پرده‌اي بر دلشان زده شده که زيبائي‌هاي معنوي را نمي‌بينند و گوش دل‌شان از شنيدن حقايق اخروي سنگين است. اين تعابير، تمثيلي براي تجسّم و عينيت بخشيدن به موضوعات ذهني است. نسبت دادن آن به خدا، نشان دادن نقش نظامات علت و معلولي خداوند است (ن ک: ياسين 8 (36:8) و 9، سبا 33 (34:33) ).


«اکـّنه» جمع «کِن» به معني غلاف و ساتر است که چيزي را بپوشاند و احاطه کند. همچون پرده تيره و ضخيم که مانع تابش نور خورشيد به اتاق مي‌گردد. آنچه دل منکران را از فهم حقايق توحيدي باز مي‌دارد، اعتقادات خرافي آباء و اجدادي است که همچون غلافي زنگار بر قلب آنان بسته و آينه دلشان را تيره کرده است. اين همان تعبيري است که در آيه 41 سوره مطففين (83:41) آمده است: « كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ كَلاَّ إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ» (چنين نيست، بلکه تبه‌کاري‌هايشان بر دلشان زنگار بسته، چنين نيست، بي‌ترديد آنها در آن روز (قيامت) از پروردگارشان در حجاب‌اند).



تفسير سوره انعام عبدالعلي بازرگان
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (3)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2024, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.169 ثانیه ایجاد شد.