آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:47819)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:39233)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:31338)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:24908)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر در سوره طارق:درس سوره طارق:همه تحت مراقبت خداوند هستند.همو كيد كافران را چاره ميكند.    درس سوره عبس چيست؟عبس و تولي خطاب به كيست؟    تدبر و پرسش و پاسخ در سوره ماعون:بی توجهی به هم نوعان و مستمندان نشانه ای از بی باوری به معاد است.    زبان قرآن       آخرین رویداد تالار: بازديد و دانلود مطالب سايت قران پويان،با تعرفه اينترنت ترجيحي داخلي      

توجه

Icon
Error

admin Offline
#1 ارسال شده : 1397/02/19 11:08:05 ق.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 220

5 تشکر دریافتی در 5 ارسال

تدبر درسوره تین ،نكات و پرسش و پاسخ هاي سوره تين

بسم الله الرحمن الرحيم

و التين و الزيتون (1)و طور سينين (2)و هذا البلد الا مين (3)لقد خلقنا الانسن فى اءحسن تقويم (4)
ثم رددنه اءسفل سفلين (5)إ لا الذين ءامنوا و عملوا الصلحت فلهم اءجر غير ممنون (6)

1 - قسم به انجير و زيتون (يا قسم به سرزمين شام و بيت المقدس ).
2 - و سوگند به طور سينين .
3 - و قسم به اين شهر اءمن (مكه ).
4 - كه ما انسان را در بهترين صورت و نظام آفريده ايم .
5 - سپس او را به پائين ترين مرحله باز گردانديم .
6 - مـگـر كـسانى كه ايمان آورده اند و اعمال صالح انجام داده اند كه براى آنها پاداشى است قطع ناشدنى !


🔸 درب پاراگراف اول: آیات ۱تا۶

بهترین ظهور آفرینش پروردگار، درانسان (با دو گرایش متضاد) تجلی یافته است، و ایمان واعمال صالح ، شرط دستیابی وی به اوج اعلی از قعرسفلی معرفی شده است.



فما يكذبك بعد بالدين (7)
اء ليس الله بأ حكم الحاکمین (8)

7 - پس چه چيز سبب مى شود كه تو بعد از اين همه ، روز جزا را تكذيب كنى ؟!
8 - آيا خداوند بهترين حكم كنندگان نيست ؟


🔸 درب پاراگراف دوم: آیات ۷تا۸

حاکمیت مطلق پروردگار،، برجزا وپاداش(دوگروه انسانها)، جایی برای تکذیب روز جزا باقی نمی گذارد.



🔰 درس سوره :

انسان در سایه ایمان واعمال صالح به ملکات فاضله ای دست می یابد که وعده پاداش اخروی آن با حاکمیت احسن الخالقین ،غیرقابل انکاراست.



💫توضیحات:

درابتدای سوره ،خداوند دریک احتمال ،به مکانهای مقدسی قسم یاد کرده است ،که انبیای الهی درآن برخاسته اند ودرجهت راهنمایی انسان در دستیابی به درجات اعلی رسالت یافته اند.

درآیه چهارم ،باذکر کلمه هذا،قسم به شهرامن مکه ورسالت پیامبر گرامی اسلام (ص)،با اهمیت بیشتری جلوه گر می شود.

ازطرفی همواره درکنار کوهها ،دره هایی وجود دارد ،که درآیات ابتدایی گرایش های انسان را نیز می توان تشبیهی به این پستی وبلندی مورد اشاره درنظر گرفت.

بنابراین با توجه به موارد فوق ، درارتباط قسم ها با نتیجه قسم،دو حجت درونی (عقل وگرایشهای فطری) وبیرونی(پیامبران) میتواند انسان را در دو بعد خود متمایز سازد.

درکل سوره برمحور آفرینش زیبای انسان وتکامل یا انحطاط وی دور میزند وسرانجام با تاکید برمعاد وحاکمیت مطلقه پروردگار پایان می یابد.

ارسالي از خانم دكتر الهه سادات خدايي

كلمات كليدي: تين زيتون اسفل انجير
به ناز Offline
#2 ارسال شده : 1397/02/19 11:30:10 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار
سوره مبارکه التین

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان

🌷فراز اول

وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ  {1}
سوگند به (کوه)انجیر و زيتون {1}

وَطُورِ سِينِينَ  {2}
و طور سينا {2}

وَ هَذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ  {3}
و اين شهر که امن است{3}

لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ  {4}
هرآینه به تحقیق آفریدیم انسان را در نيكوترين اعتدال (قوام) {4}

🌷عصاره فراز اول
سوگند به مکان های مقدس وحی
و توجه به خلقت انسان در نیکوترین مقام

◀️ کلمه ی همنشین البلد "امین" که برای شهر مکه آمده و یکی از صفات بارز رسول اکرم ص نیز میباشد به نظر می رسد بعد از خلقت حضرت آدم (تین) و دیگر پیامبران الهی و خاتم انبیاء اولین قدم برای ماندن در بالاترین حالت اعتدال وجودی انسان تبعیت از پیامبران و در نهایت آغوش امن محمد امین ص میباشد.
(نظر بنده فقیر)

🌷فراز دوم

ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ  {5}
سپس رد کردیم (بازگرداندیم) او را به پست ‏ترين [مراتب] پستى ها {5}

إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ  {6}
مگر كسانى كه ایمان آوردند و عمل کردند كارهاى شايسته را پس برای آن ها پاداشى بی ‏منت‏ است {6}


🌷عصاره فراز دوم
تنها دل سپردن به ایمان و گام نهادن در وادی عمل صالح باعث ریزش باران رحمت بی انتهای الهی میگردد و انسان را از سقوط در پست ترین مرتبه وجودی نجات خواهد داد.

◀️ کلمه ی همنشینِ اجر "غیر ممنون" میباشد به نظر می رسد یکی از ویژگی های عمل صالح بی منت بودن و قطع نشدنی بودن آن است که شامل اجر بی انتها و بی منت الهی میشود.
(نظر بنده فقیر)

فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ  {7}
پس چه چيز وادار به تکذیب کرد تو را(ای انسان) در بعد (آن) از این دین {7}

أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ  {8}
آیا نیست خداوند داورترین داوران

🌷فراز سوم
نپذیرفتن دین الهی و حاکمیت الهی فرجامش تکذیب معاد و پست ترین جایگاه را به همراه خواهد داشت.

◀️ این دو آیه نشانه عدالت پروردگار در برابر هرج و مرج انسانهاست که اکثر آنها(سافلین؛ جمع مذکر) حاکمیت الهی را تکذیب میکنند

🌷موضوع سوره
اهمیت سرزمین وحی و توجه به مقام والای انسان

🌷درس سوره
شرط ماندن و رسیدن به نیکوترین اعتدال، ایمان و عمل صالح (بدون چشمداشت) است که سرچشمه آن تبعیت از معصوم است و تبعیت از حاکمیت الهی را بهمراه دارد.


نکات سوره

✅ انسان به خاطر استعداد تقویمی هم می تواند سیر تکامل وهم سیر پستی و نزولی داشته باشد

✅ برای رسیدن به رفیع ترین قوام هیچ راهی جز دین نیست.

✅ برای خروج از أَسْفَلَ سَافِلِینَ پذیرفتن ایمان الهی و انجام اعمال خداپسندانه ضروریست.

✅ نپذیرفتن حاکمیت الهی، تکذیب دین الهی و تکذیب معاد و در نهایت سقوط انسان را به همراه دارد.

✅ تبعیت و عدم تبعیت از معصوم منجر به تبعیت و عدم تبعیت از خدا می شود.



سوالات
1⃣ انسان با تکذیب حاکمیت خداوند و پرهیز از عمل صالح به پست ترین مرتبه میرسند چرا از فعل "رددنا" استفاده شده است؟؟

2⃣ دو ترکیب اضافه اسفل سافلین و احکم الحاکمین که هم ریشه میباشند نشانه نکته ظریفی میباشد و بلاغت قرآن را نشان میدهد؛ نکته بلاغت آن چیست؟؟

3⃣ آیا کلمه الامین فقط بخاطر دعای حضرت ابراهیم ع برای مکه میباشد یا میتوان به لقب پیامبر هم نسبت داد؟

4⃣ کلمه دین اشاره به دین الهی دارد و یا معنای جزا و معاد را میرساند؟






سرکار خانم هادیان
به ناز Offline
#3 ارسال شده : 1397/02/19 11:31:57 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار
✳️ تدبر در سوره مبارکه تین

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
ِبه نام خداوند رحمتگر مهربان

💠پاراگراف اول :

وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ ﴿۱﴾
سوگند به انجير و زيتون(۱)

وَطُورِ سِينِينَ ﴿۲﴾
سوگند به (سرزمین)طور سينا (۲)

وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ ﴿۳﴾
و (سوگند به) اين شهر امن (۳)

لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ﴿۴﴾
هر آینه خلق کرده ایم انسان را در نيكوترين ساختار (۴)

ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ ﴿۵﴾
سپس باز گردانده ایم او را به پایین ترين پَست ها (۵)

إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ ﴿۶﴾
مگر كسانى كه ایمان آوردند و كارهاى شايسته انجام دادند ، پس برای آنهاست پاداشى بى‏ منت‏ (۶)

🔹استخراج درب پاراگراف اول :
سه آیه اول قسمند و آیه ۴ جواب قسم است . آیات ۵ و ۶ توضیحی بر آیه ۴ می باشند . بنابر این آیه ۴ اصلی است .

🔸درب پاراگراف اول :
ساختار وجودی انسان بهترین ساختار ممکن است . ( به شرطی که به جسم و روح و تربیت نفس خود اهمیت بدهد و با ایمان و عمل صالح از پستی و نزول رتبه در امان باشد .)


💠پاراگراف دوم :

فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ ﴿۷﴾
پس چه چيز به تکذیب وامی دارد تو را بعد (از اين) نسبت به روز جزا ؟ (۷)

أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ ﴿۸﴾
آيا خداوند حاکم ترین داوران نیست ؟!

🔹 استخراج درب پاراگراف دوم :
هر دو آیه می توانند اصلی باشند .

🔸 درب پاراگراف دوم :
ای انسان ! تو باید در روز جزا و در محضر خداوند احکم الحاکمین ، پاسخگوی نعمت وجودی خود باشی . ( چون قطعا چنین موجودی در چنین ساختار ارزشمندی نمی تواند فقط به خاطر زندگی چند روزه دنیا خلق شده باشد و قطعا بابت این نعمت بزرگ مورد باز خواست خواهد بود .)

🔸درس سوره :
ساختار وجودی انسان بهترین ساختار است و انسان بابت چنین موهبتی بازخواست و داوری خواهد شد .





سرکار خانم شجاعت
به ناز Offline
#4 ارسال شده : 1397/02/19 04:24:20 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
به نام خداوند بخسنده ی مهربان

وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ ﴿١
سوگند به انجیر وزیتون

 وَطُورِ سِینِینَ ﴿٢﴾
قسم به کوه طور (در )؛سینا

 وَهَذَا الْبَلَدِ الأمِینِ ﴿٣
وقسم به این شهر امن(مکه)

لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ ﴿٤﴾
هراینه به تحقیق افریدیم انسان را در نیکوترین ساختاروقوام

ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ ﴿٥﴾
سپس بازگرداندیم اورا به پایین ترین مراتب پستی

 إِلا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُونٍ ﴿٦﴾ 
مگر کسانیکه ایمان اوردند وانجام دادند نیکیها را پس برای ایشان پاداشی بدون قطع ونقص است

💢فراز اول ایات( ۱_۶)

📚درس سوره:

انسان در بهترین جایگاه افرینش است باید مراقب باشد از این مقام سقوط نکند
🔺درب فراز اول: انسان در بهترین حالت (از لحاظ استعداد ) افریده شده حفظ این حالت در گرو اعمالش هست

🔺 فراز دوم ایات (۷و۸)

فَمَا یُکَذِّبُکَ بَعْدُ بِالدِّینِ ﴿٧﴾
پس چه چیز وادار به تکذیب کرد تورا بعد ( این ) نسبت به روز جزا

 أَلَیْسَ اللَّهُ بِأَحْکَمِ الْحَاکِمِینَ ﴿٨﴾
ایا نیست خدا داورترین داوران

📚درس سوره :انسان در بهترین جایگاه افرینش است باید مراقب باشد از این مقام سقوط نکند

🔻درب فراز دوم: توجه به اقرینش انسان ودیگر مخلوقات جایی برای تکذیب معاد نمی گذارد وداوری خداوند در روز جزا ( ثبت اعمال) مراقبت اعمال را صروری می کند

♻️نکات سوره

1⃣ این سوره با توجه به محتوا (مبدا ومعاد) وآهنگین بودنش در گروه سوره های مکی به شمار می رود

2⃣ قسم به مخلوقات خداوند وشهرهای مهم نشان از اهمیت موضوع مطرح شده در این سوره دارد

3⃣ موارد مورد قسم اندیشیدین در مود آنها را یاداور می گردد

4⃣ همچنین قسم ها نوعی تاکید در تحقق موضوع مطرح شده در این سوره را دارد

5⃣ موضوع جایگاه انسان در آفرینش خداوند است

6⃣به فرموده خداوند انسان در بهترین وبا قوام ترین حالت از لحاظ جسمی وروحی واستعدادی افریده شده

7⃣ این می تواند نشان از هدایت فطری انسان وتوانایی او در کسب هدایت ثانویه باشد

8⃣با توجه به این سوره مراقبت از جایگاه شریف انسانی ضروری به نظر می رسد

9⃣ اگر از این استعدادها وهدایت ها بهره گیرد این جایگاهش را حفظ می کند وگرنه سوء استفاده از این استعداد می تواند او را به پایین ترین مقام حتی پست تر از حیوان سقوط دهد مصداق ایه ۱۷۹
الأعراف
وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُون


سرکار خانم انصاری
به ناز Offline
#5 ارسال شده : 1397/02/19 04:49:18 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار
پرسش❓

۱_ مرجع ضمیر (ک) در ایه ۷ چه کسی می باشد ؟

پاسخ 1 :پیرونظر

برخی از مترجمان و مفسران، این آیه را چنین معنی کرده‌اند: «پس بعد [از این‏] چه چیز تو را به تکذیب دین وامى‏دارد؟». به نظر می‌رسد، این معنی صحیح نیست و بهتر است چنین معنی شود: «پس بعد [از این‏] چه کسی تو (پیامبر) را به سبب دین تکذیب می‌کند؟» دلایل صحت این معنی و اشکال معنای پیشین از این قرار است:

‌أ.         ظاهر (یکذبک) فعل و فاعل و مفعول است و به معنای «تو را تکذیب می‌کند» نه «تو را به تکذیب وامی‌دارد». غیر از معنای مذکور، خلاف ظاهر است و  به دلیل بیّن احتیاج دارد.

‌    سیاق سوره می‌فهماند که در این آیه سخن از تکذیب پیامبراست نه تکذیب روز جزا، چون همه قسمهای صدر سوره مربوط به سرزمینهای وحی است.

پاسخ 2:همين را در تفسير طبري مفصل بحث كرده:

اختلف أهل التأويل في تأويل قوله: ( فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ ) فقال بعضهم معناه: فمن يكذّبك يا محمد بعد هذه الحجج التي احتججنا بها، بالدين، يعني: بطاعة الله، وما بعثك به من الحقّ، وأن الله يبعث من في القبور؟ قالوا: " ما " في معنى " مَنْ"، لأنه عُنِيَ به ابن آدم، ومن بعث إليه النبيّ صلى الله عليه وسلم.
وقال آخرون: بل معنى ذلك: فما يكذّبك أيها الإنسان بعد هذه الحجج بالدين.
* ذكر من قال ذلك:
حدثنا ابن بشار، قال: ثنا عبد الرحمن، قال: ثنا سفيان، عن منصور، قال: قلت لمجاهد: ( فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ ) عني به النبيّ صلى الله عليه وسلم؟ قال: معاذ الله! عُني به الإنسان.
حدثنا ابن حميد، قال: ثنا مهران، عن سفيان، عمن سمع مجاهدا يقول: ( فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ ) قلت: يعني به: النبيّ صلى الله عليه وسلم؟ قال: معاذ الله! إنما يعني به الإنسان.
دثنا أبو كُرَيب، قال: ثنا وكيع، عن سفيان، عن منصور، عن مجاهد ( فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ ) أعني به النبيّ صلى الله عليه وسلم؟ قال: معاذ الله! إنما عُنِيَ به الإنسان.
حدثنا ابن عبد الأعلى، قال: ثنا ابن ثور، عن معمر، عن الكلبيّ( فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ ) ؟ إنما يعني الإنسان، يقول: خلقتك في أحسن تقويم، فما يكذّبك أيها الإنسان بعد بالدين.
وقال آخرون: إنما عني بذلك رسول الله صلى الله عليه وسلم، وقيل له: استيقن مع ما جاءك من الله من البيان، أن الله أحكم الحاكمين.
* ذكر من قال ذلك:
حدثنا بشر، قال: ثنا يزيد، قال: ثنا سعيد، عن قتادة، قوله: ( فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ ) أي استيقن بعد ما جاءك من الله البيان ( أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ ) .

وأولى الأقوال في ذلك عندي بالصواب قول من قال: معنى " ما " معنى " مَنْ", ووجه تأويل الكلام إلى: فمن يكذبك يا محمد بعد الذي جاءك من هذا البيان من الله بالدين؟ يعني: بطاعة الله،

پرسش 2❓

با توجه به آیه 6که خداوندعدم سقوط از مقام انسانی را در گرو اعمال صالح انسانهابرمی شمرد چرا تنزل. اسفل سافلین را به خودش (خدا)نسبت میدهد ؟

پاسخ 1:

اما به رغم فطری بودن پذیرش وحی، گروهی آن را نپذیرفتند، به همین دلیل این گروه را به پست ترین جایگاه بازگرداندیم؛ «5»
، به طوری که همه به الهی بودن این دین واقف و به شکوه و جلال آن معترف می‌شوند، چه تقدیر الهی بر این است که انسان، آسمانی شود. اما از آنجا که عالم خاکی دارِ امتحان است، آن که خود برخلاف فطرت خویش خاکیان را بر افلاکیان ترجیح دهد و برخلاف عقل و فطرت خویش ایمان نیاورد، خداوند او را در درّه ظلمت و نکبت به پایین‌ترینِ مراتب سقوط می‌دهد

پاسخ 2:

در قرآن می¬بینیم چیزهائی را که ما آنها را عادی و طبیعی و قانونمند می¬دانیم و می¬توانیم مکانیزم¬های آن¬ها را بفهمیم ، خداوند به خویش نسبت می¬دهد و می-توانیم بطور معکوس نیز نتیجه بگیریم که چیزهای دیگری را نیز که خداوند انجام آنها را به خویش نسبت می¬دهد ، آنها نیز قانونمند بوده و دارای مکانیزم مفهوم و معقولند. ¬
لذا وقتی که در قرآن می¬خوانیم خداوند هدایت و گمراهی اشخاص را به خویش نسبت می¬دهد باید توجه کنیم که این امر نیز قانونمند است و «هوسی» و بی-قانون نیست . همچنین وقتی که در قرآن می¬خوانیم که خداوند می¬فرماید فلان قوم را هلاک کردیم ، معنی آن این است که آن قوم به اعمالی پرداختند که نتیجه آن هلاکت بود .

در اینجا نیز که خداوند راندن اشخاص را به پست¬ترین پستی¬ها به خویش نسبت می¬دهد با توجه به مطالب فوق، باید این¬طور تفسیر کنیم که خداوند قانونی قرار داده که انسان در صورتی که به اعمالی دست بزند که نتیجه آن سقوط به پست-ترین پستی¬ها باشد ، این اتفاق خواهد افتاد و عامل آن اعمال به آن شرایط سقوط خواهد کرد ، و چون هم آن قانون و هم آن شرایط و هم آن انسان را خداوند آفریده ، لذا این موضوع را نیز به خویش نسبت می¬دهد و اگر ندهد به چه کسی نسبت دهد؟

بنابراین اگر کسی به پست¬ترین پستی¬ها سقوط کرد ، نباید کسی غیر از خویش را ملامت کند.

از تفسیر استاد گنجه ای

ویرایش بوسیله کاربر 1397/02/20 10:35:32 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#6 ارسال شده : 1397/02/19 04:59:35 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار
پرسش❓اقای فرهنگ


یکی از اختلاف ها بین مفسرین و مترجمین در سوره تین

همین کلمات تین و زیتون است.

برخی انرا دو میوه گرفته اند

و برخی دو کوه.


نظر دوستان چیست؟


پاسخ :پیرونظر

درباره تین و زیتون چند گزینه مطرح است:

«دو میوه»، «دو درخت»، «دو کوه که بر اولی، دمشق و بر دومی، بیت المقدس قرار دارد.»

با توجه به قسمهای بعدی (طور سینا و مکه) می­توان گزینه سوم را ترجیح داد، زیرا دمشق و بیت المقدس مانند طور سینا و مکه، از سرزمینهای پیامبران الهی: است. البته دلیل نام­گذاری این سرزمینها به تین و زیتون، کثرت این دو میوه­ یا دو درخت در این مناطق است
💠🌀💠🌀

پاسخ :خانم هادیان

مصادیق گوناگونی كه برای «تین» و زیتون» در این متن و سایر متون تفسیری آمده، از این قرار است:
1 مقصود از «تین» و «زیتون» همان دو میوۀ معروف است؛
2«تین» كوهی است كه كشتی نوح (علیه السلام) روی آن قرار گرفت و «زیتون» اشاره به شاخه زیتونی است كه كبوتر به نشانه پایان یافتن طوفان برای او آورد؛
3«تین» مسجدی است كه حضرت نوح (علیه السلام) روی كوه جودی بنا كرد و «زیتون» مسجد شهر قدس است؛
4«تین» و «زیتون» اشاره به سرزمین ‌هایی است كه درخت انجیر و زیتون در آن پرورش می ‌یابد؛ 5 «تین» و «زیتون» نام دو كوه در شام است؛

6 «تین» و «زیتون» نام دو شهر است؛

7 «تین» و «زیتون» نام دو مسجد در شام است؛
8 «تین» مسجد الحرام و «زیتون» مسجد اقصی است؛
9«تین» شهر دمشق و «زیتون» شهر قدس است؛
10«تین» مسجد دمشق و «زیتون» مسجد شهر قدس است؛
11 «تین» كوهی است كه دمشق بر آن بنا شده و «زیتون» كوهی در شهر قدس است؛
12«تین» مسجد اصحاب كهف (كهف: 21) و «زیتون» مسجد شهر قدس است؛
13«تین» كوه «طور تینا» و «زیتون» كوه «طور زیتا» است؛
14«تین» درخت انجیری است كه آدم و حوا از آن برای خود ساتر تهیه كردند و «زیتون» شهرقدس است؛
15 «تین» اشاره به دوران حضرت آدم (علیه السلام) و «زیتون» اشاره به دوران حضرت نوح (علیه السلام) است؛
16 مقصود از «تین» و «زیتون» سرزمین فلسطین است؛
17«تین» كوه‌هایی بین حُلوان تا همدان است و «زیتون» كوه‌ های شام است.
به ناز Offline
#7 ارسال شده : 1397/02/20 09:51:18 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار
💫🌿سوره تین در تفسیر فرقان



🌸اينجا در آغاز قسم به بهترين ميوه ها است كه نمادى از بهترين وحى هاى ربانى است،

🌸🍃نخست انجير كه پيش از برگش مى آيد كه نمودى است از انجام وعده پيش از وقتش كه خود اظهار معنى است پيش از ادعا، ميوه اش بسى لطيف، زود هضم، نرم و كم كننده بلغم و پاكسار كليه ها، و خوب كننده سنگ مثانه و باز كننده روزنه هاى كبد و طحال و فربه كننده بدن و سودهاى ديگر است و خشك و ترش داراى ويژگيها است.

🌺🍃سپس زيتون از سوئى ميوه و از سوئى ديگر تغذيه و روشنى بخش و بى نياز از بازرسيهاو مراقبت ها و كم نياز به آب است.

🌸🍃انجير تنها اينجا يادآورى شده ولى در جاهاى ديگر مانند (23:20) با صراحت اشاره ياد شده است
.
🌺🍃انجير و زيتون نمايانگراين احسن تقويم بدنى انسان، و طور سينين و اين بلد امين (مكه) نشانگر تقويم روح انسانند كه هر دو بعدش در "احسن تقويم" است، چنانكه جايگاه وحى اسرائيلى طور و پايگاه وحى محمدى اين بلد امين مكه مكرمه است مورد قسم ديگر است.

🌸🍃طور سينادر جاى جاى قرآن به عناوين گوناگون آمده، چنانكه در آيات (2:62)، (19:52)، (52:1) و ... تكرار شده است.
و اين بلد امين كه بر اساس مكى بودن اين سوره مكه مكرمه است، گاه به وصف امين و گاهى به بلد آمن (2:126) يا "ام القرى" (6:92) و مئابة ها (2:125) و او بين بيت (3:97) و در آياتى ديگر قلبش كه كعبه مكرمه است قبله و مطاف موحدان جهان خوانده شده.

🌺🍃دو قسم نخست نمودار كمال جسم انسان و دو قسم ديگر نموداركمال روحى انسان است، كه در نتيجه آفرينش انسان در بهترين تقويم نمودار گردد.

👈اين كمال روحى و جسمى انسان است كه به گونه اى مطلق در احسن تقويم است، كه بر همين زيربنا انسان موظف است بر مبناى دو رسول درونى فطرت و عقل و دو رسول برونى تكوين و تشريع به سوى كمالاتى در احسن تقويم گامهائى بلند نهد.

انسان را همانندى در احسن تقويم هست چنانكه اصل وجود انسانهائى آسمانى همچون زمينى در آيه (42:29) و همسان بودن اين و آن در آيه (17:70) نمودار است، و اينجا «لقد» تأكيدى مضاعف براى اين مورد قسم است.

❗️ولى همين انسان كه در دو "احسن تقويم" ربانى و انسانى است، در صورت تخلف از اين دو مبنى در اسفل سافلين خواهد بود، چنانكه در آياتى چند از حيوانات هم پست تر است، كه حيوان اگر نسبت به انسان پست است از نظر خلقت و استعداد و قصور است، ولى انسان پست با ناديده گرفتن احسن تقويم در دو بعدش به گونه اى مضاعف ازحيوان پست تر است. مگر اين كه با ايمانشان و عمل شايسته ايمان به پيشگاه حضرت رحيم رحمان رهسپارد كه پاداشش هم بى پايان است.
به ناز Offline
#8 ارسال شده : 1397/02/20 09:53:36 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار



🙏قسم های قرآنی⬇️⬇️


🌤در سوره عصر و سوره ضحی مطالب مختصری درباره قسم.های قرآنی عرض کردیم، و در ادامه آنها عرض کردیم که

🌺 اولاً در قسم های قرآنی کلماتی به کار رفته که جنبه سمبلیک دارند و نباید به معنی ظاهری آنها چندان مقید بود و بلکه باید به معنی بالاتری که افاده می کنند نظر داشت

🌺 ثانیاً همچنین باید با توجه به «خلاصه تفسیر» بین آنها و جمله ای که به عنوان «جواب قسم» ذکر شده رابطه صحیح را برقرار کرد.


🌾🌿در این سوره به عنوان جواب قسم «آفرینش انسان در بهترین ساختار» را داریم و در «خلاصه تفسیر» سوره نیز استعداد شگرف انسان مطرح است

🌺 و در آیات 3 گانه اول عوامل مقدماتیِ ایجادِ بهترین استعداد ساختاری انسان مطرح است و لذا با توجه به قسم های سه گانه می توانیم این نتیجه را بگیریم که انسان برای رسیدن به بهترین ساختار نیاز به 🔰🔰


1⃣غذای مطلوب (دو قَسَم آیه اول)

2⃣وحی (آیه دوم)


3⃣شرایط ایمن (آیه سوم) دارد .


👈ملاحظه فرمودید؟ موضوعی که به این روشنی و معقولی و مستقیماً از خود قرآن استفاده شده را مقایسه کنید با مطالبی که در تفاسیر در ذیل همین آیاتِ قسم ارائه شده است .

💫👌💫بهترین ساختار


💥«بهترین ساختار» مورد بحث در چه حوزه ای است؟ 🤔

❓آیا در حوزه جسم انسان است یا در حوزه معنویت و روح او مطرح است؟


♻️♻️با توجه به آیه 5، ظهور بهترین ساختار در حوزه روحیات انسانهاست زیرا اگر فقط به حوزه جسم مربوط بود در آنصورت آیه 5 با واقعیت تطبیق نخواهد داشت زیرا می بینیم متوسط انسانها متولد می شوند، طفولیت می کنند، جوان می شوند، بالنده می شوند، میانسال می شوند، پیر می شوند، و می میرند،

و اگر گفته شود منظور آیه 5 همان پیری است، در آنصورت در آیه 6 مشکل پیدا می کنیم زیرا لازم می آید مؤمنان خوش عمل پیر نشوند که می دانیم این درست نیست.
💢💢 لذا چاره ای نمی ماند جز اینکه حوزه «بهترین ساختار» را حوزه معنوی آدمی یعنی حوزه «روح» و «روان» و «من» و «خود» او بدانیم که در اینصورت هر سه آیه بخوبی مفهوم می گردند.
💢💢همچنین اینک که فهمیدیم «بهترین ساختار» در حوزه روان افراد انسان معنی دارد، فهم «پست ترین پستیها» چندان مشکل نیست و حوزه آن نیز روح و روان و شخصیت است

❗️ و اگر بخواهیم نمونه ذکر کنیم، می توانیم خیلی زیاد ذکر کنیم و تاریخ بشر از آنها کم ندارد.

🖋اقاي گنجه اي

به ناز Offline
#9 ارسال شده : 1397/02/20 09:58:10 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار
❓پرسش:

باتوجه به این که در ابتدا سوره طبق نظر برخی از مفسرین به چهار سرزمین وحی سوگند یاد شده است سوالی برای من پیش آمده که در آیه ۷ (بعد از این همه دلایل چگونه دین را تکذیب می کنید)آیا منظور از دلایل نمی تواند معجزات پیامبران باشد؟


✅پاسخ: اقای فرهنگ


اینکه هر سه ایه نخست به مکان اشاره داشته باشد
و اینکه دین به معنای ایین باشد نه جزا
احتمال کمی دارد.
با توجه به ترتیب سوره ها که تاکنون امدیم و شباهتهای این سوره با عصر و شمس بحث جزا و معاد است.

همچنین اشاره به معجزات سایر پیامبران ،برای مخاطبان زمان پیامبر که انها را ندیده اند،موجه نیست .
به ناز Offline
#10 ارسال شده : 1397/02/20 10:06:37 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 147

تشکرها: 1 بار
تدبر در سوره تين:عصاره فرازها و درس سوره تين،نكات و پرسش و پاسخ در سوره تين
منظور از قسم به تين و زيتون چيست؟

💫🌟بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ {1}سوگند به [كوه] تين و زيتون
وَطُورِ سِينِينَ {2}و طور سينا
وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ {3}و اين شهر امن [و امان]
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ {4}[كه] براستى انسان را در نيكوترين اعتدال آفريديم

💥عصاره فراز آیات( 1-4) قطعا خداوند با تدبیر رفع نیازهای جسمی و روحی انسان،موجبات قوام او را فراهم اورده است.

ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ {5}سپس او را به پست‏ترين [مراتب] پستى بازگردانيديم

إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ {6}
مگر كسانى را كه گرويده و كارهاى شايسته كرده‏اند كه پاداشى بى‏منت‏خواهند داشت

💥عصاره فراز آیات( 5-6)بجز اهل ایمان وعمل صالح،سایر انسانها از احسن تقویم به پایین ترین رتبه تنزل میکنند.

فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ {7}پس چه چيز تو را بعد [از اين] به تكذيب جزا وامى‏دارد
أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ {8}آيا خدا نيكوترين داوران نيست

💥عصاره فراز آیات( 7-8)با توجه به این اختلاف زیاد رتبه بین انسانها،تکذیب جزا و پاداش توسط خدا،مردود است.

📚درس سوره:باتوجه به قابليت انسان در سقوط به بدترين جايگاه از يهترين ساختاري كه آفريده شده،(اختلاف بسیار زیاد بین رفتار و رتبه انسانها)،جزا و پاداش اخروی توسط خداوند،منطقي و غیر قابل تکذیب است.

♻️نکات:

1⃣-آیات 4و5 سوره تین مشابه آیات 7و8 سوره شمس (فالهمها فجورها و تقویها) به قابلیت انسانها در طی کردن دو مسیر متضاد در زندگی دنیوی شان اشاره دارد .مسیر طغیان و گناه یا مسیر تقوا و کنترل.میتواند خلقت احسن خود را حفظ کند یا به اسفل سافلین تنزل کند.

2⃣-آیه 6 مشابه آیه 3 سوره عصر است.در آنجا همه انسانها ،در خسران معرفی شدند بجز اهل ایمان و عمل صالح و تواصی به حق و صبر . در سوره تین جایگاه همه انسانها در اسفل سافلین بیان شده جز اهل ایمان و عمل صالح.

3⃣-آیه 7 نشان میدهد که لزوما خطاب همه ضمایر انت و ک در قران،پیامبر گرامی اسلام نیست.در اینجا مخاطب همان انسانهایی هستند که در نظر یا عمل،معاد را تکذیب میکنند یا یقین ندارند و حال انکه پیامبر اجل از چنین باور و رفتاری است. این موضوع در سوره ضحی نیز اثبات شد که مخاطب ان سوره هم منحصر در پیامبر نیست.



اقای سيد کاظم فرهنگ

ویرایش بوسیله کاربر 1397/02/22 07:53:12 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (3)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2018, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.481 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi