پرسش❓❓❓
ارتباط فراز اول و مطففين با بقيه ايات سوره چیست؟
پاسخ 1:
در پاراگراف 1 می فرماید کم فروشان نیز مانند سایر مجرمان می باید درپیشگاه خداوند حاضر شوند و در باره رفتارشان که خود را تافته جدا بافته حساب می کنند پاسخگو باشند.
در پاراگراف 2 قانون برخورد با کسانی که بسیار اهل گناهند این است که آنها در حالتی که شبیه به «زندان در زندان» است خواهند بود، و قانون برخورد با آدم های خوب این است که آنها در نعمت های زیاد خواهند بود.
در این پاراگراف می فرماید گناهگاران عادت داشتند مومنان را مسخره کنند، در حالیکه کسی آنها را فضول مومنان قرار نداده بود.
در این پاراگراف می فرماید در آخرت این مومنان هستند که به کافران خواهند خندید.
از تفسير اقاي گنجه اي
پاسخ 2:
سلام
در فراز اول کم فروشان را تهدید ومعرفی نموده ودلیل این کار شان را بیان نموده ودر ایات بعدی جایگاه انان را توصیف نموده وانان را با مکذبین روز قیامت هم سنگ تلقی کرده زیرا مکذبان نیز به مانند کم فروشان که به دلیل باور نکرون قیامت به این فجور گرفتار شدند با انکار قیامت به فجور گرفتار می شوند که نتیجه هر دو "ویل "عذابی شدید مثل جحیم را تجربه خواهند کرد
در ایات بعدی هم مقابل این دو گروه از گروه" ابرار" نیکو کاران نام برده شده با معرفی جایگاه انان در نظر دارد اهرم تشویق را برای هدایت بکارگیرد
خانم انصاری
💢💠💢
پاسخ 3:
به نظر من مطففين در زمره كساني هستند كه بطور عملي ،معاد را تكذيب ميكنند
مشابه سوره ماعون
اقاي گنجه اي ،فراز اول را فرعي و پرانتزي ميداند.
اقاي الهي زاده ،با توجه به معناي لغوي طفف :كم كردن
فراز اول و اخر را مرتبط ميداند
اولي مطففين اقتصادي
دومي مطففين فرهنگي
اما اگر نگاه كلي به همه فرازهاي سوره داشته باشيم.
در فراز اول از کم گذاران و کاهندگان حقوق مردم نکوهش شد و علت انرا بی باوری به بعث در قیامت خواند. سپس متذکر شد که اینها فاجرند و نامه عمل فجار هم در سجین ثبت و ضبط است.در فراز دوم به ریشه یابی تکذیب و ناباوری به معاد پرداخت و انرا ناشی از استمرار گناه و تجاوز و انحراف تدریجی قلوب انها دانست .در سوره های قبل نیز خواندیم که میل به فجور و گناه،موجب ناباوری و غفلت و دیرپنداری قیامت میشود. در واقع این دو فراز به کم فروشان و کم گذاران هشدار میدهد که هرگونه فجور و تضییع حقوق دیگران با بی باوری به معاد،ارتباط مستقیم و دوطرفه دارند.
در فراز بعدی به نقطه مقابل این فجار یعنی ابرار و سرنوشت اخروی بسیار مطلوب انها پرداخت تا دوگانه هدایتی تنبیه و تشویق را متمایز نموده،امکان انتخاب مسیر توسط مخاطبان را فراهم نماید.
در فراز اخر نیز به بروز رفتار زشت تری از مکذبان و فجارکه نتیجه همان زنگار قلب و تکذیب معاد است اشاره میکند و ان تمسخر اهل ایمان بدلیل حق پنداری خود و باطل انگاری مومنین(طرف مقابل) است که ضمن انذار از جزای اخروی،به معکوس شدن این صحنه در اخرت اشاره کرده همزمان ، به مومنین نیز دلداری میدهد.
در واقع این نوع برخورد،شدت غوطه ورشدن فرد در گناه و تکذیب را نشان میدهد. چه بسا افرادی که معاد یا عقیده دیگری را قبول ندارند اما کاری هم به معتقدان به ان عقیده نداشته و در جامعه بدون تقابل با هم زندگی میکنند. اما در اینجا به کفاری اشاره شده که علاوه بر تکذیب ایات الهی و معاد، به جبهه گیری علیه پیامبر و یارانش که معتقد و مبلغ این عقیده هستند،اقدام کرده اند.که شرح اقدامات مختلف انها در سوره های بعدی خواهد امد.
بعبارتی میتوان گفت از ابتدا تا انتهای سوره در هر فراز،زشتی اعمال و شدت گمراهی بی باوران به معاد افزایش یافته است.
کم گذاران-فجار- مکذبین-مجرمین تمسخرکننده مومنین
اقای فرهنگ
ویرایش بوسیله کاربر 6 years ago
| دلیل ویرایش: مشخص نشده است