آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:50042)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:40835)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:32339)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:25525)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر درسوره فجر:منظور از قسمهاي والفجر وليال عشر چيست؟    تدبر در سوره غاشيه:اولين توصيف از جزييات نعمات بهشتي و عذاب اخروي    آیا در قرآن کریم فرقی بین مومن و مسلمان وجود دارد؟ آيا برخي تكاليف مثل حجاب،مخصوص مومنين است ؟    تدبر و فهم سوره مدثر:اولين توصيه پيامبر به صبر،قران مايه تذكر و هشدار همه انسانهاست.       آخرین رویداد تالار: معرفی کتاب روش فهم ساده قران و اپلیکیشن تنزیل در شبکه قران سیما توسط سیدکاظم فرهنگ      

توجه

Icon
Error

farhang Offline
#1 ارسال شده : 1393/12/02 10:11:19 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 521
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

24 تشکر دریافتی در 17 ارسال
تفسير قران- تفسير و ترجمه سوره حشر به فارسي-درس سوره حشر

بنام خدا:

سوره حشر یکی دیگر از سوره های مدنی است.برای دریافت درس وپیام سوره ،انرابا توجه به لحن وسیاق ایات ،به چند بخش یا پارگراف تقسیم میکنیم:

1-آیات ۱-١٠سوره حشر

آیه ۱همانند سایر سوره های مسبحات (سوره هایی که با سبح یا یسبح لله شروع میشوند)بابیان تسبیح همه موجودات برای خداوند وتاکیدبر عزت و حکمت خدا اغاز شده است.

آیات ۲-۵زوایایی از رویارویی مسلمانان با طایفه ای از کافران اهل کتاب را بیان میکند که حاوی این محورهاست:
۱-خدا انها را از قلعه هایشان وخانه شان اخراج کرد.
۲-این کار،هم برای مسلمانان هم طایفه مذکور،برخلاف انتظار بود و فکرش را هم نمی کردند.
۳-نحوه تحقق این اخراج و امداد الهی:خدا،ترسی در دلشان انداخت که بادست خودشان،خانه هایشان را تخریب کردند.
۴-مسلمانان هم در تخریب خانه ها شرکت داشتند.
۵-چون،این ترک وطن برای انها مقدر شده بود،خدا از نزول عذاب بزرگتر بر انها خودداری کرد.
۶-این کار خدا بخاطر مخالفت انها باخدا و رسول بود.
۷-مسلمانان در قطع برخي درختان هم نقش داشتند که آن هم باذن خدا و تدبیر او بود.

این،آن قسمتهایی است که خدا از داستان یهودیان بنی نضیر ذکر کرده است.که هرچند حاوی مطالب و درسهایی است،اما مقدمه ای برای ایات بعدی و پیام اصلی سوره است.

آیه۶:در واقع جمع بندی آیات قبلی است.خدا پیامبرش را بربنی نضیر مسلط کرد بدون اینکه مسلمانان اسبی یا شتری رانده باشند.

بنابراین ماترک یهودیها هم عطای خدا به رسولش می باشد.

آیه ۷:که غرض و هدف اصلی این بخش از سوره است،ضمن تاکید بر عطابودن(فی ء) این اموال از جانب خدا بر رسول،مصارف انها را برمیشمرد :خدا،رسول و خويشانش،ايتام،بي نوايان و درراه ماندگان از مسلمانان

آیات۸ -۱۰ این ایات را دو نوع ترجمه وتفسیر کرده اند.

یکی اینکه این اموال فقط متعلق به فقرای مهاجرین است و دو ایه بعدی ،تمجیدی از انصار وتابعین است.که با توجه به صفاتی که برای انصار و تابعین ذکر شده که انصار نسبت به آنچه به مهاجرین داده شده،در خود احساس نیاز نمی کنند و مهاجرین را برخود مقدم میدارند و مسلمانان جدید هم از خدا میخواهند که در دل انها کینه ای نسبت به سابقین قرار ندهد،به نظر میر سد این تفسیر صحیح تر است که این اموال به مهاجرین داده شده و خدا با این صفات از پذیرش حکم خدا توسط انها تمجید کرده است.

تفسیر دوم این است که دو ایه بعد هم عطف بر ایه اول است و این اموال را متعلق به فقرا ی مهاجر ،انصار و مسلمانان بعد از هجرت میداند.

در واقع می خواهد بیان کند آن قسمت از این اموال که متعلق به فقرا ست،به فقرای همه مسلمانان اعم از مهاجرین وانصار زمان هجرت و اسلا م آورندگان بعد از هجرت ،تعلق می گیرد.

اما اینکه چرا در سه آیه و جداگانه اسم انها رابرده،خواسته تا ضمن اینکه نظر لطف الهی به صفات و افعال حسنه و برجسته هریک از انها رابیان میکند،اعلام کند که این اعمال خیر شما و سوابق انقلابی و اسلامی و مبارزاتی و هجرت وجهاد هركدام از شما،انحصاری در بهره مندی از این حق اجتماعی في ء براي شما ايجاد نمي كند.و اين اموال متعلق به همه فقراي مسلمين مي باشد.

اين بيان هم چنین از شکل گیری یا تشدید تقسیم بندی و برتری جویی مسلمانان در قالب اسامی انصار ومهاجر یا سابقین و لاحقین نسبت به همدیگر نیز برحذر داشته است.

نکته ای که در آیه ۱۰موجب اختلاف در برخی تفاسیر شده،لفظ من
بعدهم می باشد .در حالیکه با وجود عبارت من قبلهم در آیه ۹ ابهامی نمی ماند.در آیه ۸به مهاجرین اشاره کرده و آیه ۹به انصاری که تا زمان هجرت ایمان اوردند و پذیرای مهاجرین شدند،اشاره دارد.آیه ۱۰هم به مسلمانان بعد از هجرت اشاره می کند که نه اخراج شدند از خانه هایشان و نه توفیق میزبانی مهاجرین راداشتند.

پس پیام اصلی آیات ۱-۱۰این است که اموالی را که خدا بدون جنگ و نبرد مسلمانان به تسلط پیامبرش در می آورد،در اختیار رسول و برای فقرای مسلمان می باشد.


2- آیات 11-17

آیات۱۱-۱۷به گروه دیگری که در ماجرای مسلمانان و یهودیان ،نقش داشتند،اشاره کرده است.
افراد منافق و دو رویی که حداقل با یکی از طرفین در گیر روابط ظاهری داشتند و به یهودیان،قول همکاری علیه مسلمانان داده بودند.اما چون قول و فعل انها از روی عقیده و اتحاد درونی نبود بلکه بخاطر مصالح و منافع دنیوی بود،با ترسی که در دلشان افتاده بود،شجاعت جنگ با مسلمانان را نداشتند ویهودیان را تنها گذاشتند.

پس از نکوهش این رفتاردودوزه بازی و توصیف انها با صفاتی چون کاذبین،لایفقهون،لایعقلون بیان میکند که سرنوشت دنیوی و اخروی این منافقین با متحدانشان یکی است.

نکته ای که لازم تامل است،اینکه در آیات اشاره ای نکرده که ایا این منافقین،از مسلمانان بودند یا اینکه از مشرکان بودند که با یهودیان بنای همکاری ریختند.
در سایر موارد مشابه،ازجمله در سوره بقره،انفال و منافقون در توصیف منافقان مسلمان،تاکید شده که انها در زبان به شما و پیامبر می گویند ایمان آوردیم اما در واقع ایمان ندارند.اما در سوره حشر این عبارت ذکر نشده است.
از طرفی در آیه ۱۵هم این منافقین(ونه یهودیان) را به قومی که در همین اواخر سزای عملشان را چشیدند،تشبیه کرده است.که می تواند به شکست مشرکان در جنگ بدر اشاره داشته باشد چراکه ظاهرا تا زمان حادثه بنی نضیر،حادثه مهم عبرت اموزی برای منافقان مسلمان که آیه بخواهد بان اشاره کند،وجود نداشته است.
بنابراین ترجیح آن است که دوچهرگان مورد اشاره در سوره حشر را از مشرکان و کافرین بدانیم.هرچند تعیین مصداق، حکم و مفاد آبات را محدود نمی کند.

پیام این بخش از سوره (آیات۱۱-۱۷) همانا برحذر داشتن از نفاق و دورویی،همکاری وتوطیه با دشمنان مسلمانان علیه مسلمانان، بیان وعده های دروغ وشعارهای غیر عملی و تکیه نکردن به قول این گونه افراد است.

3- آیات ۱۸تا۲۴سوره حشر

محتوا و سبک آیات در بخش انتهایی سوره،متفاوت از ایات قبلی است و دیگر اشاره ای به ماجرای بنی نضیر که از ابتدای سوره،کلام در حول آن بود، ندارد.

از ابتدای آیه ۱۸ خداوند با خطاب یاایهاالذین امنوا،مسلمانان را مخاطب خود قرار میدهد.

آیه۱۸-۲۰
مسلمانان را به پرهیزگاری و پروای ازخدا دعوت میکند و از فراموش کردن خدا در اعمال و افکار برحذر میدارد.
علت این امر هم وجود زندگی اخروی است که رفتار و عقاید انسانها در این دنیا،توشه زندگی بعدی انهاست که میتواند سرنوشت متفاوت بهشت یا جهنم را برای انها رقم زند.اگر این آیات را با آیات قبلی ارتباط دهیم،مهاجرین و انصار و
مسلمانان واقعی که از رسول اله اطاعت کردند،مصداق فایزین واهل بهشت اند و یهودیان بنی نضیر که پیمان شکنی و با رسول خدا مخالفت کردند و منافقینی که به انها قول همکاری دادند،مصداق فاسقین و اهل آتشند.

آیات ۲۱تا۲۴

ابتدا مثالی میزند که اگرقران بر کوه نازل شود،کوه از خشیت خداوند،خاشع و متلاشی میشود.پس، از شماانسانها انتظار بیشتری برای خشوع در برابر خدا و کلام او وجود دارد.زیرا قران،کلام خدایی است که این همه صفات عالی در سه
ایه بعدی برایش ذکر کرده است.عالم،یکتا،فرمانروا،قدوس،عزیز،جبار،خالق،باری و....که همین صفات او راشایسته تسبیح همه موجودات ارض و سما نموده است.
این مثال باتوجه داستان حضرت موسی که خدا بر کوه تجلی کرد و کوه متلاشی شد،مطابقت دارد زیرا قران هم آیه و جلوه ای از خداست.
نکته جالب این سوره ،مشابهت کلامی و مفهومی جملات بتدایی و نتهایی سوه است :
یسبح له ما فی السماوات والارض وهوالعزیزالحکیم

پس پیام این بخش از آیات،توجه مستمر به خدا در امور زندگی و تقوا و خشیت در برابر اوبه منظور رستگاری و برخورداری از زندگی بهشتی در اخرت است.

اما پیام کل سوره حشرچیست؟

با مروری بر بخشها و پاراگرافهای تشکیل دهنده سوره خواهیم دید:

آیات ۱-۵ بطور خلاصه به پیروزی بدون جنگ و غیرقابل پیش بینی مسلمانان بر یهودیان بنی نضیر میکند.خداوند با القای ترس در دل انها،باعث شد تا خودشان قلعه های خود را خراب کنند .پس خداوند اراده خود و از جمله عذاب مخالفین را با استفاده از اسباب مختلف که گاها خارج از محاسبات مادی انسانهاست،محقق میکند.

آیات ۶-۱۰ بر اطاعت و یاری رسول خدا و پذیرش عملی اوامرو نواهی خدا ورسول تاکید کرده و از انصار و مهاجرین وتابعین واجد این صفات تمجید شده است.

پیام آیات۱۱-۱۷ برحذر داشتن از نفاق و دورویی،همکاری وتوطیه با دشمنان مسلمانان علیه مسلمانان، بیان وعده های دروغ وشعارهای غیر عملی و تکیه نکردن به قول این گونه افراد است.

پیام آیات 18-24 نیز،توجه مستمر به خدا در امور زندگی و تقوا و خشیت در برابر او به منظور رستگاری و زندگی بهشتی در اخرت ست.

جمع بندی سوره:از خداوندی که چنین صفات و قدرتهایی دارد،پروا کنید وهیچ گاه او را از یادنبرید.با ایمان صادقانه،از اوامر و نواهی رسول اطاعت و او را یاری کنید.ازدورویی در افکار و رفتار پرهیز کنید.


کلمات کلیدی:حشر نفاق یهود بنی نضیر فیء

ویرایش بوسیله کاربر 1395/10/28 01:46:13 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (3)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2018, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.307 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi