آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:50042)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:40835)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:32339)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:25525)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر درسوره فجر:منظور از قسمهاي والفجر وليال عشر چيست؟    تدبر در سوره غاشيه:اولين توصيف از جزييات نعمات بهشتي و عذاب اخروي    آیا در قرآن کریم فرقی بین مومن و مسلمان وجود دارد؟ آيا برخي تكاليف مثل حجاب،مخصوص مومنين است ؟    تدبر و فهم سوره مدثر:اولين توصيه پيامبر به صبر،قران مايه تذكر و هشدار همه انسانهاست.       آخرین رویداد تالار: معرفی کتاب روش فهم ساده قران و اپلیکیشن تنزیل در شبکه قران سیما توسط سیدکاظم فرهنگ      

توجه

Icon
Error

farhang Offline
#1 ارسال شده : 1394/01/21 05:58:16 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 521
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

24 تشکر دریافتی در 17 ارسال
تقسير سوره تحريم -ترجمه و پيام سوره تحريم-نكوهش دو همسر پيامبر:حفصه و عايشه
سوره تحریم:

آیات 1-5:

آیات 1-2:خدا پیامبر را مورد خطاب قرار میدهد که چرا برای رضایت همسرانت؛خود را از بهره مندی از یک حلال خدا –بواسطه سوگندی که خوردی- محروم ساخته ای؟خدا راه حلال کردن وشکستن سوگندها را (با ادای کفاره)برای شما مقرر کرده است.(در واقع خداوند،پیامبر را به گشایش سوگندش و ادامه ندادن به منع خود در استفاده از حلال مذکور تشویق میکند)

با توجه به توصیه های دیگر دین اسلام مبنی بر خوش رفتاری با همسران،این ایات نشان میدهد که در این مورد خاص کسب رضایت همسران با امر دیگری از قبیل حق الناس یا حق اله تزاحم داشته که خداوند،رسولش را از ان برحذر میدارد.نه اینکه خشنودساختن و جلب رضایت همسران پیامبر امر مذمومی باشد.

از میان روایات متعدد که این سوگند چه بوده،دو روایت بیشتر مقبول مفسرین شیعه است:1-سوگند به نخوردن عسل یا شربت توسط پیامبر(که این شربت را معمولا در خانه زینب میخورد)2-سوگند به عدم ارتباط با ماریه –همسرپیامبر-
حدس ونقل دیگر با توجه به آیات 4و5،سوگند پیامبربه طلاق ندادن دو همسری است که در آیات 4و5 ذکرشده اند و پس از توبه ،از پیامبر خواسته اند که انها را طلاق ندهد.این دوهمسر در همه روایات عایشه و حفصه ذکرشده اند.

آیه 3: آیه با عبارت و اذ شروع شده و از افشای سر پیامبر که به یکی از همسرانش گفته بود،و او آنرا به فرد دیگری میگوید ،خبر میدهد .خدا پیامبر را در جریان بخشی از این موضوع قرار میدهد.پیامبر هم وقتی آگاهی خود بر این موضوع را به همسرش میگوید ،او تعجب میکند و میپرسد از کجا متوجه شدی که پاسخ میشنود از جانب خداوند.

اینکه آیا این آیه داستان جدیدی را روایت میکند یا در ادامه آیات قبلی است،با ابهام مواجه است.یعتی ایا این افشای سر به همان موضوع سوگند و تحریم مربوط است یا اینکه داستان دیگری است که توسط همان زنان مورد اشاره که پیامبر بخاطر رضایتشان سوگند خورده ،اتفاق افتاده است. و یا اینکه اصلا توسط زنان دیگری بوده است.

آیات 4و5:اگر شما دو زن توبه کنید(و از توطئه دست بردارید) برایتان بهتر است(البته در آیه جواب شرط را نگفته و مثلا نگفته اگر توبه کنید ،خدا شما را میبخشد) چرا که قلبهایتان منحرف شده.و اگر هم علیه پیامبر با هم همکاری کنید ،خدا ،جبرییل ،صالح المومنین و حتی ملایکه پشتیبان پیامبرند.
اگر پیامبر شما را طلاق دهد چه بسا خدا زنانی بهتر از شما را جایگزین نماید.

از آیه 5 که خدا تهدید به طلاق زنان توسط پیامبر میکند،مشخص میشود دو زن آیه 4 هم زنان پیامبر هستند و درواقع ،زن ذکر شده در آیه 3،راز را به زن دیگر پیامبر گفته است.

بنابراین آیه 4،دو تا از زنان پیامبر را از اجرای نقشه خود علیه پیامبر شدیدا هشدار داده و انها را به بازگشت دعوت میکند.اگر هم توبه نکنند و به کارخود ادامه دهند،خود را در مقابل خدا و لشگر الهی قرار داده اند.

این بیان نسبت به زنان پیامبر علظت وشدت زیادی دارد .این عکس العمل با اقدم زنان در دو روایت مشهور تناسب ندارد.عبارت "تظاهرا علیه"صراحت کامل در اقدام علیه پیامبر دارد وحال انکه در هر دو روایت مشهور،اقدام دو زن علیه زن سوم است.هم چنین در آیه ده نیز که مثالی بیان کرده،زن نوح و زن لوط را با صفت خائن معرفی کرده است.

لذا،اینکه خدا این مساله را در قران بیان کرده و با این شدت هم هشدار داده ،نباید به امری خصوصی و خانوادگی مربوط باشد بلکه به امری اجتماعی و مرتبط با اساس دین و رسالت برمیگردد.

از طرفی با توجه به توافق شیعه وسنی بر روی مصداق صالح المومنین که حضرت علی است،پس روایات دیگری که این آیات و افشای سر را به مساله جانشینی پس از پیامبر مرتبط دانسته،موجه تر است.

در آیه 5 اما خطاب از دو زن برگشته و بجای مثنی ،ضمیر جمع بکاررفته .یعنی همه زنان پیامبر را با تهدید طلاق مواجه کرده است.(همانند آیه 1که جمع بکار رفته بود) علت این تغییر ضمیر نیز واضح نیست.اما حداقل همان دو زن را در برمیگیرد.

نکته دیگری که از کنارهم قراردادن آیه 4و5 حاصل میشود این است که چه توبه کنند چه توبه نکنند،پیامبر میتواند آنها را طلاق دهد .خدا هم باین کار رضایت دارد و دراین صورت زنانی بهتر را خدا برایش جایگزین میکند.

با توجه به مطالب فوق ،دو روایت از آیات 1-5 می تواند صحیح باشد:

1-آیات 1-2 و3-4 جدا از هم بوده و هرکدام به یک داستان مجزا اشاره دارند.باینصورت که
ای پیامبر.همسرانت لایق نیستند که بخاطر خوشایند انها،چیزی را بر خود حرام کنی.بنابراین سوگندت را بشکن(آیه 1و2 وبا پذیرش همان دو روایت مشهور)زیرا قبلا هم دو تا از آنها خیانت کردند و با افشای سر تو،نقشه ای علیه تو داشتند که خدا برملا کرد(آیه 3و4 و پذیرش افشای خبر مربوط به جانشینی).بنابراین انها را میتوانی طلاق دهی نه اینکه دنبال رضایت آنها باشی.(آیه 5)

2-همه آیات به یک داستان اشاره دارند و تحریم پیامبر هم ،طلاق ندادن ان دو زن پس از افشای خیانت آنها بوده.

در این حالت ،داستان باین صورت میتواند باشد که پس از افشای خیانت دو زن پیامبر(آیات 3و4)و مخیر بودن پیامبر به طلاق آنها،آنها توبه میکنند و از پیامبر درخواست می کنند که قسم بخورد انها راطلاق نمیدهدو پیامبر موافقت می کنند.اما خدا با نزول این آیات ،ضمن بیان ماوقع ،به پیامبر یادآوری میکند که طلاق ،حلال است و بخاطر جلب رضایت این دو زن با توجه به بنای خیانت انها ،میتوانی سوگندت را بشکنی و انها را طلاق دهی.(که البته بدلایلی از جمله فاصله کم بین نزول این آیات و رحلت پیامبر،این طلاق محقق نمیشود اما خدا مسلمانان را از این وقایع باخبر کرده است)

درس آیات 1-5:

در هرصورت هر کدام از حالات فوق که باشد،با توجه به مفهوم خود آیات پیام صریح این ایات به مسلمانان این بوده که همسر پیامبر بودن به تنهایی فضیلت و معیار حق نیست.

چرا که دو تا از همسران پیامبر ضمن افشای سر او ،بنای اجرای توطئه ای رادشتند که خدا برملا کرد و انها توبه کردند.خدا پیامبر را هم از جلب رضایت آنها در یک مورد برحذر داشت و حتی احتمال طلاق دادن انها هم وجود داشت.بنابراین شما هم بدون توجه به معیارهای دیگر،دنبال جلب رضایت و اطاعت از آنها نباشید.


کلمات کلیری:تحریم سوگند عایشه حفصه زنان پیامبر خيانت

ویرایش بوسیله کاربر 1395/10/28 01:50:15 ب.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#2 ارسال شده : 1394/01/30 05:32:47 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 521
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

24 تشکر دریافتی در 17 ارسال
بنام خدا.

آیات ۶-۹سوره تحریم

آیه۶(با توجه به آیات قبل که دیدیم امکان انحراف حتی برای زنان پیامبر وجود دارد)پس ای مسلمانها مراقب خود و خانواده خود باشید که سرنوشت جهنمی پیدانکنند.

آیه۷:ای کافران،روز قیامت،جای عذر خواهی نیست.
آیه ۸:ای مسلمانها،توبه ای خالص و بدون بازگشت نمایید تا خداهم از بدیهای شما چشم بپوشد.در قیامت ،پیامبر و کسانی که با محوریت او ایمان آورده اند،خوار نمیشوند.

این دو آیه،کاملا خطاب عمومی دارند.اما با توجه به آیه ۴که دوهمسر پیامبر را به توبه دعوت میکرد و آیه ۱۰٫۱۱که مثال کافران را زن دو پیامبر (نوح ولوط)اشاره کرده،پس شامل همان دو همسر پیامبر هم میشود و در واقع اتمام حجت مجددی است که اگر توبه کنید،شاید خدا بگذرد و لی اگر توبه نکنید،قطعا از اهل جهنم بوده ودر شمار کافرین و منافقین خواهید بود.
آیه ۹خطاب به پیامبر است که در مواجهه با کافرین و منافقین،تمام تلاشت را بکار گیر و با شدت برخورد کن که آنها اهل جهنم اند.
در اینجا هم علاوه بر مصادیق عمومی،باز مصادیق خاص این سوره هم می توانند شامل باشند که ای پیامبر ،این دو زن هم اگر توبه نکنند ،باتوجه به آیات ۷،۸با شدت با انها برخورد کن.

پیام آیات ۶-۹:
ای مردم،با مراقبت بر اعمال خود و خانواده تون،از فرصت توبه در این دنیا استفاده کنید تا به همراه ایمان آورندگان با پیامبر،بهشتی باشید.درغیر این صورت در دنیا با واکنش مومنین و در آخرت با عذاب جهنم مواجه خواهید شد.
سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#3 ارسال شده : 1394/02/05 09:02:48 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 521
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

24 تشکر دریافتی در 17 ارسال
آیات 10-12 سوره تحریم:

در این آیات خداوند مثالهایی را برای اهل ایمان و کافرین زده است.دو مثال برای هرکدام که هر چهارتا هم زن هستند.

آیه10:ابتدا زن نوح و زن لوط را که همسر دو تا از بندگان صالح خدا(واز انبیا ) بودند)و خیانت کردند به همسرانشان
بعنوان مثالی برای کافران معرفی میکند که این نسبت همسری انها مانع عذاب دنیوی و اخروی آنها نشد.
این دومثال با ایات ابتدایی سوره که صحبت از خیانت دوزن پیامبر علیه ایشان بود،ارتباط دارد. و درواقع آنها را نسبت به سرنوشت مشابه(کفر و عذاب )برحذر میدارد.

آیه 11:خدا همسر فرعون رامثالی برای اهل ایمان عنوان میکند.او علیرغم مثالهای قبلی، شوهرش فرمانروایی ظالم،متکبر و کافر بود اما ایمانش را حفظ کرد و خواستار نجات خود از دست ظالمین توسط خدا بود.

آیه 12:مثال دیگر مومنین،حضرت مریم است که با حفظ عفت و پاکدامنی، خدا عیسی ع را بدون وجود پدر ،باو بخشید اما تهمتهای زیادی شنید بااین حال فرمانبردار و تصدیق کننده کلمات خدا و رسولش بود.

جمع بندی آیات 10-12:
سرنوشت هر کس تابع عقاید و رفتار خود اوست و نسبتهای فامیلی در دنیا چه با انبیا و چه با ظالمین در این سرنوشت تاثیری ندارد.

پیام سوره تحریم:
از کنارهم گذاشتن پیام های بخش های مختلف سوره که شامل سه بخش (آیات 1-5،6 -9 و10-12)بود،پیام سوره را میتوان این گونه استخراج کرد:

خیانت علیه پیامبر،توسط هرکس حتی همسران او مستوجب عذاب اخروی و برخورد دنیوی است.پس ای مسلمانان مراقب خود وخانواده خود باشید و از فرصت توبه در دنیا جهت بازگشت بسوی خدا و جبران خطاهایتان بهره ببرید.
در غیراین صورت همانند کفار در آخرت سرنوشتی جهنمی و در دنیا مورد خشم وبرخورد شدید پیامبر و مومنان خواهید بود.
سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2018, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.144 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi