آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:48077)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:39374)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:31432)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:24959)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر در سوره طارق:درس سوره طارق:همه تحت مراقبت خداوند هستند.همو كيد كافران را چاره ميكند.    درس سوره عبس چيست؟عبس و تولي خطاب به كيست؟    تدبر و پرسش و پاسخ در سوره ماعون:بی توجهی به هم نوعان و مستمندان نشانه ای از بی باوری به معاد است.    زبان قرآن       آخرین رویداد تالار: بازديد و دانلود مطالب سايت قران پويان،با تعرفه اينترنت ترجيحي داخلي      

توجه

Icon
Error

farhang Offline
#1 ارسال شده : 1394/02/13 09:40:58 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 516
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

22 تشکر دریافتی در 17 ارسال
تفسير قران كريم- تفسير ساده سوره انسان (سوره دهر)

بخش بندي سوره دهر -درس هاي سوره انسان

بنام خدا

تاملي كوتاه در سوره انسان(هل اتی)

1- بخش اول :آیات ۱-۴

آیات ۱-۲:بطور خلاصه به مراحل تکامل و آفرینش انسان اشاره میکند که در دوره ای اصلا موجود قابل ذکری نبوده است.اما پس از آن و از طریق تشکیل نطفه (وسپس طی مراحل رشد جنینی)ورود انسان به این عالم محقق شده است.


(بنظر دکتر سیدمحسن میرباقری ،آیه اول به عالم زر اشاره دارد که تنها طینت خاکی انسانها،وجود داشته و پس از آن با قرار گیری در صلب پدران،نسل به نسل منتقل شده و پس از قرار گیری در رحم مادران و تشکیل نطفه،مسیر ورود انسان به این دنیا آغاز میشود.(آیه۲).هم چنین منظور از نطفه امشاج،شامل بودن نطفه از فضایل و رذایل است که میتواند او را شکور یا کفور کند)

آیات ۳و۴:خداوند برای انسانی که باین دنیا وارد شده و ابزار شناخت (گوش و چشم)را هم در اختیار دارد،راه هدایت را نشان داده و در واقع نعمت وجود را با نعمت هدایت تکمیل کرده است.

اما انسان میتواند از این نعمت هدایت استفاده کند یا آنرا نپذیرد و بکار نگیرد که در این صورت بعنوان ناسپاسی و کفران ،سرنوشت شومی در جهان دیگر خواهد داشت(غل و زنجیر وشعله سوزان).

درصورت استفاده از این نعمت هدایت جزو ابرار خواهد بود که پاداش خوبی در انتظارش میباشد که در آیات بعدی مشروح آن بیان شده است.

2-بخش دوم سوره: آیات 5- 22:

از آیه 5 به بیان پاداش ابرار(بهره گیران از راه هدایت الهی) و نیز برخی از اعمال و رفتارهای انها در این دنیا اشاره شده است:

آیات 5-6:بیان بخشی از سرنوشت خوب ابرار در بهشت
ابرار هم از ظروف مطبوعی مینوشند و هم از جشمه های مطبوعی که عبادالله از آن مینوشند.

آیات 7-10:برخی از رفتارهای خوب ابرار عبارتست از:وفای به نذر،خوف از خدا و روز حساب،اطعام به مساکین،ایتام واسرا،(این اطعام را تنها بخاطر خدا وبدون چشمداشت جبران یا حتی تشکر از جانب مردم انجام میدهند)

آیات 11-22:بیان پاداش خدا در برابر اعمال ابرار

-خدا آنها را از شر آنروز(قیامت) نگه میدارد(در برابر اینکه آنها از شر فراگیر این روز خوف داشتند)

-خدا سرور و شادمانی به آنها میدهد(در برابر خوف آنها از خداوند در روز غم بار قیامت)

- بهشت در برابر صبر آنها (در تحمل گرسنگی)و ایثار طعام خود به یتیم و فقیر واسیر علیرغم نیاز خود

سپس از آیه 12 تا 21 خداوند به توصیف این بهشت و نعمات آن میپردازد.این آیات در واقع در حکم بخش داخل پرانتز نسبت به آیه 12 هستند.
این توصیفات بهشت عبارت است از :تکیه زدن برتختهادر زیر سایه درختان میوه،اعتدال دما ،مهماندارانی چون مروارید که با جامهای نقره وبلور گرداگرد آنها میچرخند،وبالاخره در همه طرفف نعمت و ملک فراوان بچشم می خورد.

آیه 22:خداوند در پاسخ به عمل خالصانه ابرار که نه جزایی از مردم خواستند ونه تشکری(آیه9)می فرماید اینها (که در بالا ذکر شد)پاداش عمل و عقیده شماست و سعی شما مشکور و مورد تشکر ما قرار گرفته است.

پس آیات 5-22 درصدد بیان سرنوشت بهشتی ابرار و شادمانی و سرور آنها بعنوان کسانی که شاکر نعمت هدایت الهی بوده اند میباشد.دربرابر غل وزنجیر وآتش کافران هدایت الهی (که در آیه 4 ذکر شد)



جمع بندی آیات :خدا با آفرینش انسان،راه هدایت را نیز نشان داده است

که اگر انسان از آن بهره نگیرد،سرنوشت جهنمی خواهد داشت. و اگر از این هدایت استفاده کند جزو ابرار و سرنوشت مطلوب بهشتی خواهد داشت.


کلمات کلیدی:انسان ابرار هدایت

ویرایش بوسیله کاربر 1395/10/11 08:38:30 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

سیدکاظم فرهنگ
farhang Offline
#2 ارسال شده : 1394/03/01 02:56:12 ب.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 516
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

22 تشکر دریافتی در 17 ارسال
بنام خدا

بخش سوم آیات 23تا 28

این آیات خطاب به پیامبر اسلام بوده و با سبک ولحن آیات سابق متفاوت است.به همین جهت هم علیرغم اختلاف بین مفسرین راجع به مدنی یا مکی بودن آیات وسط سوره،مکی بودن آیات انتهای سوره از اتفاق نظر بیشتری برخوردار است.

مفهوم آیات :ای پیامبر ما قرآن را بر تو نازل میکنیم.پس در برابر فرمان خدا صبر کن و با نماز در طول شبانه روز و تسبیح و مناجات شبانه از خدا کمک بگیر.

هم چنین از آنها چه کفور و چه گناه پیشه اطاعت مکن.چرا که انها دوست دار دنیای نقد و زودگذرند و آخرت وقیامت را فراموش کرده اند.اینها نباید باعث نگرانی تو باشند زیرا همانطور که خلقشان کردیم ،می توانیم محوشان کنیم وقومی دیگر را جایگزین آنها کنیم(همچنان که در اقوام قبلی اتفاق افتاد)

نکته 1-ضمیر هم در "ولاتطع منهم"به چه کسانی برمیگردد؟

با توجه به اینکه آیات قبل ،بحث ابرار و پاداش آنها بود،و به لحاظ مفهومی نمی تواند این ضمیر به ابرار برگردد،پس باید به آیات قبل از 5-22 برگردیم.

اولین ضمیر جمع در آیه 4 به کافرین اشاره دارد.سیاق و نوع افعال آیه 24و23 هم با آیات 1-4 همخوانی دارد.

اگر این آیات را پشت سرهم بگذاریم،سکته ای هم حاصل نمیشود.یعنی آیات 5-22 که وصف ابرار بود؛می تواند جداگانه در مدینه نازل شده باشد.

إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْناهُ سَمِيعاً بَصِيراً. 2 إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً.3

.إِنَّا أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ سَلاسِلَ وَ أَغْلالاً وَ سَعِيرا 4.إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ تَنْزِيلاً 23، فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُوراً24

معنا نیز چنین میشود:ما انسان را آفریدیم.و همواره با نشان دادن راه،آنها راهدایت کردیم اما برخی انسانها شکر گزارند و برخی خیلی ناسپاس.که برای ناسپاس ها آتشی مهیا کرده ایم.

الان هم ای پیامبر برای هدایت انسانها ،قرآن را بر تو نازل کردیم آن هم بطور تدریجی که مرحله به مرحله انسانها را رشد دهی.

(در برابر سختی ها و ناسپاسی ها)صبر کن و از این ناسپاس ها(کافران)اطاعت نکن.


نکته 2:تفاوت معنای کفور و کافر

کفور صیغه مبالغه بروزن فعول و صبور مثل جزع جزوع نمی خواهد بگوید کفور صرف حق پوشی تنهاست می خواهد بگوید زیاد حق را سر پوش می گذارند.(سیدمحمد علی ایازی)

(بنابراین در آیه 3 که خداوند شاکر را در برابر کفور قرار داده،گویای لطف و مرحمت زیاد خدا به انسانهاست که شما نیاز نیست خیلی شاکر و شکور باشید.شاکر بودن کافیست.)

كلمه ی «كفر» چه كلمه ای است؟ معنی كلمه ی «كفر» همان سَتْر و پوشش است. كافر را از این جهت كافر می گویند كه در واقع می خواهد روی چیزی را بپوشد و آن را طرد كند.

شاید این طور تصور شود كه كفر در هر جای قرآن كه آمده همان مفهوم پوششِ اولیه را دارد، در صورتی كه این گونه نیست، مفهوم خاصی كه قرآن از كفر دارد همان طرد و انكار است یعنی موضع مخالف گرفتن، نه فقط قبول نكردن. صِرف قبول نكردن نیست، بلكه قبول نكردن و موضع مخالف و ضد گرفتن و مبارزه كردن.(مرتضی مطهری)

«کفور» واژه اى است که هم در مورد کفران نعمت به کار مى رود و هم در مورد «کفر اعتقادى» (همان گونه که «راغب» در «مفردات» آورده است.(تفسیر نمونه)

نکته 3- آثم اسم فاعل است و به کسی خطاب میشود که گناه کار و رفتار غالب او باشد و در واقع مشهور به گناه باشد.نه اینکه گاها و بنابر نسیان یا خطا ،مرتکب گناهی شود.

بخش چهارم:آیات 29-31:

اینجا مجددا مانند ابتدای سوره ،خطاب متوجه تمامی انسانهاست. که این مطالب و آیات قران تذکری است.

هر کس که بخواهد از آنها استفاده میکند و در مسیر حرکت بسوی پروردگارش قرار میگیرد.البته این خواست سما در مرحله ای بالاتر ،تابع خواست و اراده خداست که اراده کرده شما در مسر دست یابی به رحمت او قرار گیرید .کسانی هم که از این تذکر و راه نمایی بهره نگیرند ،ظالمند و خدا هم عذاب دردناکی برای آنها مهیا کرده است.

نکته:ترکیب آیه 3 "هدیناه السبیل"و آیه 29 "الی ربه سبیلا"مشخص میکند آن سبیلی که خدا به انسان نمایانده است،رو به سوی خالق دارد و مقصد نهاییش ،رب جلیل است. انا الیه راجعون

جمع بندی و پیام سوره:

خدا انسان را افرید و با نشان دادن راه و نزول قرآن او را هدایت کرد.او میتواند شاکر یا کفور باشد.اما با توصیف رفتار و سرنوشت ابرار ،آدمی را به اتخاذ راه خدایی تشویق میکند.به پیامبر هم در راه تبلیغ حق توصیه به صبر و نماز وتسبیح و عدم اطاعت از کافران میکند.

ویرایش بوسیله کاربر 1394/03/01 04:10:07 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

سیدکاظم فرهنگ
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (3)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2018, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.139 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi