آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:83275)    مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:75542)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:66486)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:64394)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: فهم و تدبر سوره كهف:اتکا بر عوامل مادي و پرستش و اطاعت از معبودان غیر خدا،شرك است و ماي خسران    تدبر و فهم سوره يوسف:درس داستان هاي يوسف و زليخا و برادرانش چيست؟تبيين معناي توحيد در سوره    تدبر و فهم سوره قصص:داستان موسي و فرعون؛نمونه اي از عزت مستضعفين و هلاكت مستكبرين،اهل ايمان نترسيد.    آيا هر امتي رسول داشتند؟ در اين صورت،چرا خدا مي فرمايد قوم پيامبر، پدرانشان انذار نشده اند؟       آخرین رویداد تالار: با توجه به اختلال تلگرام،كانال قران‌پويان را در ايتا،گپ و بله دنبال نماييد.      

توجه

Icon
Error

ali Offline
#1 ارسال شده : 1398/10/01 09:08:28 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 539

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال

راستش دنبال تفسیر و بررسی درستی از آیه اول سوره نسا بودم

گاهی منظور رو داستان آدم و حوا تعبیر میکنن

منظور از نفس واحده چیه ؟

در ترجمه گفته که شما را از نفس واحدی آفرید... بعضی هم گفتن از انسان...بعضی هم گفتن از یک تن ... ولی این اشاره به زن داره بیشتر ...شاید بهتره ترجمه بشه از نفس واحدی ( زنی که همان مادر شما ست ) ...و در ادامه خدایی که از همان زن حتی مردی رو بوجود آورد از رحمش که زوجش هم میشه یعنی اساس وجود شماها زن هست....... گویا نظر آیه بر اهمیت زن و مادر هست ...

و دیگه درباره الارحام ... ترجمه اولوالارحام به معنی خویشاوندان هست ونه الارحام....الارحام هرجا در قران اومده بمعنی رحم ها هست ...

و کجای آیه گفته که از خویشاوندان مبرید و یا دوری نکنید ؟

و اتقو الله الذي تساءلون به و الأرحام.....ممكنه كه ترجمه و مفهموم دیگه ای داشته باشه ؟ ....تساءلون درست ترجمه نشده


آیه_۱_سوره_نساء

:«يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذي خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثيراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَيْکُمْ رَقيباً»

⚜اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفتش را [نيز ] از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد پروا داريد و از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مى‏ كنيد پروا نماييد و زنهار از خويشاوندان مبريد كه خدا همواره بر شما نگهبان است.


سئوال يكي از كاربران


كلمات كليدي: نفس واحده آدم مرد زنان ارحام حوا
ali Offline
#2 ارسال شده : 1398/10/03 08:22:24 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 539

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال
سلام
"ة" در نفس واحدة علامت وحدت است نه تأنيث يعني شما را از يك تن آفريد كه آدم ابوالبشر عليه السلام است و از ( فاضل طينت) او حواءسلام الله عليها را آفريد و از آن دو همه آدميزادگان را و علامهطباطبايي نوشته اند:

"شما را از یک تن بیافرید و هم از او زوج او را خلق نمود و از آن دو تن مرد و زن بسیار در اطراف عالم پراکند)مراد از نفس واحد، آدم (ع )پدر بشر است و مراد از زوج او(حواء)(س )که او را از نوع همان آدم بیافرید ،یعنی مراد از (خلق منها زوجها) این است که همسر آدم از جنس و نوع خود آدم بود نه آنکه حوا را از دنده آدم خلق نموده باشد، چون هیچ دلیلی بر این سخن نیست و آنگاه خداوند از نسل آن دوتن افراد بسیاری را در سراسر عالم پراکند و منظور از (بث )جدا سازی بوسیله پاشیدن است و از این آیه معلوم می شود که ازدواج در طبقه اولی بعد از آدم بین برادران و خواهران بوده ، چون حرمت ازدواج با محارم حکمی تشریعی است که در آن زمان تشریع نشده بوده ،

(واتقوا الله الذی تساءلون به و الارحام ان الله کان علیکم رقیبا):(و بپرهیزید از خدایی که به نام او از یکدیگر در خواست می کنیدودر باره ارحام از خدابترسید، همانا خدا مراقب بر شما واعمالتان است )منظور از (تسائل )به خدا این است که مردم با سوگند به خدای تعالی از یکدیگرچیزی در خواست کنند و این کنایه از محترم و عظیم بودن خدا در نزد بندگان است و می فرماید پاس حرمت ارحام را هم نگاه دارید و به امر آنان اهتمام بورزید و در حق آنان کوتاهی نکنید و منظور از ارحام و نزدیکان ، وابستگان نسبی هستند ."

اقاي دكتر موذن

ویرایش بوسیله کاربر 1398/10/04 08:41:29 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

ali Offline
#3 ارسال شده : 1398/10/04 08:40:53 ق.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 539

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال


سلام

ممنون از شما

1_در سوره اعراف هم آیه مشابهی هست

خلقکم من نفس واحده و جعل منها زوجها لیسکن الیها

اگر ضمیر ها به نفس واحده برمی‌گردد، فاعل فعل مذکر یسکن کیست؟مرد است يا زن؟


2 علامه در سوره اعراف نفس واحده را متفاوت از سوره نسا تفسیر کرده اند.آیا قابل پذیرش است؟

اقاي فرهنگ

ali Offline
#4 ارسال شده : 1398/10/05 06:43:07 ب.ظ
ali

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1390/03/24
ارسالها: 539

تشکرها: 4 بار
13 تشکر دریافتی در 13 ارسال

سلام بر شما
بنظر در آيه ١٨٩سوره اعراف مراد واحد نوعي باشد و تفصيلش در تفسير نمونه :

پاسخ به يك سؤ ال مهم
در اينكه منظور از اين (زوجين ) كه در دو آيه بالا پيرامون آنها بحث شده كيست ؟ در ميان مفسران گفتگوى بسيار است :
آيا (نفس واحدة ) و همسرش اشاره به (آدم ) و (حوا) است ، در حالى كه آدم از پيامبران و حوا زن با ايمان و شايسته اى بود، آيا ممكن است آنها از مسير توحيد منحرف شده ، راه شرك پيموده باشند؟!
و اگر منظور غير آدم است و همه افراد بشر را شامل گردد با كلمه (واحدة ) چگونه سازگار است ؟
از اين گذشته منظور از اين شرك چه نوع عمل يا تفكرى بوده كه از آنها سرزده است ؟

در پاسخ اين سؤ الات بايد گفت :
در تفسير اين آيات دو راه در پيش داريم كه شايد تمام سخنان گوناگون مفسران كه در تفسير اين آيه گفته اند ريشه اش به اين دو باز گردد.

نخست اينكه : مراد از (واحد) در آيه (واحد شخصى ) است ، همانگونه كه در بعض آيات ديگر مانند آيه اول سوره نساء نيز به همين معنى آمده است .

اصولا (نفس واحدة ) در قرآن مجيد در پنج مورد ذكر شده كه يك مورد آن آيه مورد بحث است و چهار مورد ديگر سوره نساء آيه يك ، سوره انعام آيه 98 لقمان آيه 28 و زمر آيه 6 مى باشد كه بعضى از آنها ارتباطى به بحث ما ندارد و بعضى مشابه آيه مورد بحث است ، بنابر اين آيات مورد بحث منحصرا اشاره به آدم و همسر او است .

در اين صورت مسلما منظور از شرك ، پرستش غير خدا و يا اعتقاد به الوهيت غير پروردگار نيست ، بلكه ممكن است چيزى از قبيل تمايل انسان به فرزندش بوده باشد، تمايلاتى كه گاهى او را از خداوند غافل مى سازد.

تفسير ديگر اينكه مراد از واحد، در اينجا (واحد نوعى ) است ، يعنى خداوند همه شما را از يك نوع آفريد، همانطور كه همسران شما را نيز از جنس شما قرار داد.

در اين صورت اين دو آيه و آيات بعد اشاره به نوع انسانها است كه به هنگام انتظار تولد فرزند دست به دعا بر مى دارند و از خدا فرزند صالح و شايسته مى خواهند و همانند همه اشخاصى كه خود را در برابر مشكل يا خطرى مى بينند، با اخلاص كامل به درگاه خدا مى روند و با او عهد مى كنند كه پس از بر آمدن حاجات و حل مشكلشان شكرگزار باشند، اما به هنگامى كه فرزند متولد شد يا مشكل آنها بر طرف گرديد تمام عهد و پيمانها را به دست فراموشى مى سپارند، گاه مى گويند اگر فرزند ما سالم ، يا زيبا است ، به پدر و مادرش رفته ، و قانون وراثت است ! گاه مى گويند نوع تغذيه ما و شرائط ديگر خوب بوده و چنين محصولى داده ! و گاه به بتهائى كه مورد پرستش آنهاست روى مى آورند و مى گويند فرزند ما نظر كرده بت است !، و امثال اينگونه بحثها، و به طور كلى نقش آفرينش پروردگار را ناديده
مى گيرند، و علت اصلى اين موهبت را تنها عوامل طبيعى و يا معبودهاى خرافى مى شمرند.

قرائنى در آيات فوق وجود دارد كه نشان مى دهد با تفسير دوم سازگارتر و مفهوم تر است زيرا اولا تعبيرات آيه حال همسرانى را بازگو مى كند، كه قبلا در جامعه اى مى زيسته اند و تولد فرزندان صالح و ناصالح را با چشم خود ديده بودند، لذا از خداى خود، فرزندانى از گروه اول تقاضا مى كردند، و اگر آيات مربوط به آدم و حوا باشد، هنوز فرزندى براى آنها به وجود نيامده و هنوز صالح و ناصالح وجود نداشت كه آنها از خداى خود فرزند صالح بخواهند.

ثانيا ضمائرى كه در آخر آيه دوم و آيات بعد وجود دارد همه ضمير جمع است و اين مى رساند كه منظور از ضمير تثنيه اشاره به دو گروه بوده است نه دو شخص .

ثالثا آيات بعد نشان مى دهد كه منظور از شرك در اين آيات شرك به معنى بت پرستى است نه محبت فرزند و امثال آنها و اين موضوع با حضرت آدم و همسرش سازگار نيست .

با توجه به اين قرائن روشن مى شود كه آيات فوق پيرامون نوع انسان و گروه (زوج ) و (زوجه ها) سخن مى گويد.
و همان گونه كه در جلد سوم تفسير نمونه صفحه 245 اشاره كرديم آفرينش همسر انسان از انسان به اين معنى نيست كه جزئى از بدن او جدا و تبديل به همسر شده باشد (آنچنانكه در روايت مجعول و اسرائيلى نقل شده كه حوا از دنده چپ آدم آفريده شد)، بلكه منظور اين است كه همسر انسان از نوع و از جنس اواست آنچنانكه در آيه 21 سوره روم مى خوانيم : و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها. (از نشانه هاى قدرت خدا اين است كه از جنس شما همسرانى براى شما آفريده تا در كنار آنها بياسائيد).


اقای دکتر موذن
کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2020, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.059 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi