آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:50042)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:40835)    عسل شفا بخش همه مردم-ایه 69سوره نحل (تعداد مشاهده:32339)    آيات 11تا 13 حجرات:برادران ایمانی هم رامسخره نکنید.بدگمان نباشید.غیبت نکنید.تجسس نکنید (تعداد مشاهده:25525)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تدبر درسوره فجر:منظور از قسمهاي والفجر وليال عشر چيست؟    تدبر در سوره غاشيه:اولين توصيف از جزييات نعمات بهشتي و عذاب اخروي    آیا در قرآن کریم فرقی بین مومن و مسلمان وجود دارد؟ آيا برخي تكاليف مثل حجاب،مخصوص مومنين است ؟    تدبر و فهم سوره مدثر:اولين توصيه پيامبر به صبر،قران مايه تذكر و هشدار همه انسانهاست.       آخرین رویداد تالار: معرفی کتاب روش فهم ساده قران و اپلیکیشن تنزیل در شبکه قران سیما توسط سیدکاظم فرهنگ      

توجه

Icon
Error

admin Offline
#1 ارسال شده : 1397/03/02 10:51:02 ق.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 259

5 تشکر دریافتی در 5 ارسال
درس سوره انفطار چيست؟پرسش و پاسخ ونكات سوره انفطار

پاراگراف اول :

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خدای بخشاینده مهربان
إِذَا السَّمَاء انفَطَرَتْ (۱)آنگاه که آسمان بشکافد،
وَإِذَا الْكَوَاكِبُ انتَثَرَتْ(۲)و آنگاه که، ستارگان پراکنده شوند،
وَإِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ(۳)و آنگاه که دریاها شکافته شوند ،
وَإِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ(۴)و آنگاه که قبرها زیر و زبر گردند،
عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ(۵)هر کس می داند چه چیز پیشاپیش فرستاده و چه چیز بر جای گذاشته است

درب پاراگراف :
هشداری به انسان در باره وقایع سخت قیامت و زیر و رو شدن نظام هستی .



پاراگراف دوم :

يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ(۶)
ای آدمی، چه چیز تو را به پروردگار کریمت مغرور کرده است؟
الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ(۷)
آن که تو را بیافرید و متناسب آفرید تو را و اعتدالت بخشید.
فِي أَيِّ صُورَةٍ مَّا شَاء رَكَّبَكَ(۸)
و به هر صورتی که خواست اعضای تو را کنار هم چید .

درب پاراگراف :
سرزنش انسان به خاطر غرور نسبت به پروردگارش .



: پاراگراف سوم :

كَلَّا بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّين(۹)آگاه باشید که شما روز جزا را دروغ می انگارید.
وَإِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِين(۱۰)حال آن که بر شما، ‌حتما محافظانی گمارده شده اند .
كِرَامًا كَاتِبِين(۱۱)کاتبانی بزرگوار،
يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ(۱۲)که می دانند آن چه را که شما انجام می دهید .

درب پاراگراف :
روز جزا به هیچ عنوان تکذیب کردنی نیست .


پاراگراف چهارم :

إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ(۱۳)هر آینه نیکوکاران در نعمتند،
وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ(۱۴)و گناهکاران در جهنم
يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ الدِّين (۱۵)در روز جزا به جهنم در آیند،
وَمَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبِينَ(۱۶)و نیستند غائب شوندگان از آن !
وَمَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّين(۱۷)تو چه می دانی که روز جزا چیست؟
ثُمَّ مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ(۱۸)باز هم تو چه می دانی که روز جزا چیست؟
يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْئًا وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ(۱۹)
روزی که مالک نیست کسی برای کس دیگر هیچ چیزی را و در آن روز فرمان فرمان خدا باشد .

: درب پاراگراف :
پاداش و عقاب در روز جزا حتمی است .


درس سوره :
روز قیامت بسیار سخت و ناشناخته است و پاداش و عقاب آن روز حتمی است .پس باید آنرا جدی گرفت .


نکات سوره انفطار :


:در آیه ۴ به معاد جسمانی اشاره شده است .
:با توجه به چهار آیه اول می توان گفت : در آستانه قیامت کره زمین و آنچه در آن است و آسمان بالای سر ما و آنچه که در آن است زیر و رو می شوند .

:با توجه به درس سوره : نکته اصلی باور ، ایمان و یقین به قیامت و معاد است . با تکذیب آن روز و باور نداشتن قیامت ، فقط کار خودمان را سخت تر کرده ایم چون بی چون و چرا قیامت آمدنی است و قطعا حساب و کتابی در کار است پس بهترین راه ، آماده شدن برای آن روز است .


خانم شجاعت حسيني

كلمات كليدي:تدبر سوره انفطار درس
به ناز Offline
#2 ارسال شده : 1397/03/02 09:19:32 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 189

تشکرها: 1 بار
بنام خدا


🔶 تدبر در سوره انفطار 🔶

بسم الله الرحمن الرحيم

إ ذا السماء انفطرت (1)
و إ ذا الكواكب انتثرت (2)
و إ ذا البحار فجرت (3)
و إ ذا القبور بعثرت (4)
علمت نفس ما قدمت و اءخرت (5)
1 - آن زمان كه آسمان (كرات آسمانى ) از هم شكافته شود.
2 - و آن زمان كه ستارگان پراكنده شود و فرو ريزد
3 - و آن زمان كه درياها به هم پيوسته شود.
4 - و آن زمان كه قبرها زير و رو شود (و مردگان خارج شوند).
5 - در آن زمـان هـر كـس مـى دانـد آنچه را از قبل فرستاده ، و آنچه را براى بعد گذاشته است


🔸درب پاراگراف اول : آیات ۱تا۵

انسانها از اعمال خود (چه اعمال پیش فرستاده وچه سنتهای به جا مانده) در قیامت (با فروپاشی نظام هستی وبرانگیخته شدن از قبرها) آگاه خواهند شد.

ياءيها الانسان ما غرك بربك الكريم (6)
الذى خلقك فسوئك فعدلك (7)
فى اءى صورة ما شاء ركبك (8)
كلا بل تكذبون بالدين (9)
و إ ن عليكم لحافظين (10)
كراما كاتبين (11)
يعلمون ما تفعلون (12)
6 - اى انسان چه چيز تو را در برابر پروردگار كريمت مغرور ساخته ؟!
7 - همان خدايى كه تو را آفريد و منظم ساخت .
8 - و در هر صورتى مى خواست تو را تركيب نمود
9 - آنچنان كه شما مى پنداريد نيست ، بلكه شما روز جزا را منكريد.
10 - و بدون شك نگاهبانانى بر شما گمارده شده .
11 - والامقام و نويسنده (اعمال نيك و بد شما).
12 - آنها مى دانند شما چه مى كنيد.


🔸درب پاراگراف دوم :آیات ۶ تا ۱۲

گستاخی انسان در برابر ربوبیت کریمانه پروردگار،نتیجه تکذیب روز جزا وغفلت وی ا زثبت دقیق اعمالش (توسط حافظین ) می باشد.

إ ن الا برار لفى نعيم (13)
و إ ن الفجار لفى جحيم (14)
يصلونها يوم الدين (15)
و ما هم عنها بغائبين (16)
و ما اءدرئك ما يوم الدين (17)
ثم ما اءدرئك ما يوم الدين (18)
يوم لا تملك نفس لنفس شيا و الا مر يومئذ لله (19)
13 - مسلما نيكان در نعمت فراوانى هستند.
14 - و بدكاران در دوزخند.
15 - روز جزا وارد آن مى شوند و مى سوزند.
16 - و هيچگاه از آن غائب و دور نيستند.
17 - تو چه مى دانى روز قيامت چيست ؟
18 - باز چه مى دانى روز قيامت چيست ؟
19 - روزى است كه هيچكس قادر بر انجام كارى در حق ديگرى نيست ، و همه امور در آن روز از آن خدا است .


🔸درب پاراگراف سوم : آیات ۱۳تا۱۹

همانا رستاخیز روز حسابرسی دقیق اعمال (جزا وپاداش نیکوکاران وبدکاران)وحاکمیت فرمان خداست.


🔰 درس سوره:

انسان بداند ، برپایی رستاخیز با حاکمیت مطلق پروردگار حتمی است واز اعمال خود ونتیجه آن بطور کامل آگاه خواهد شد(چراکه حافظان، اعمال وی را بطور دقیق ثبت می نمایند).
پس در برابر پروردگار خود تواضع کند وازناسپاسی وتکذیب روز جزا دست بردارد.


👈 نکته :

1️⃣انسان می تواند برای پیشگیری از ودرمان غروربه نعمتها والطاف کریمانه پروردگار توجه کند.
چراکه این غرور وناسپاسی می تواند منتهی به تکذیب معاد شود!!
2️⃣صفت کراما برای فرشتگان ،می تواند نشانه ای از مصونیت آنها از گناه باشد وجمله یعلمون ما تفعلون (با خبر بودن آنها از نیات انسانها )نشانه ای از مصونیتشان از خطا در ثبت اعمال است.


خانم خدایی
به ناز Offline
#3 ارسال شده : 1397/03/04 10:16:10 ق.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 189

تشکرها: 1 بار
تدبر در سوره انفطار:معاني برخي لغات مشكل سوره انفطار نظرات منتخب مفسرين در ايات مورد اختلاف سوره انفطار

💢ﻛﻠﻤﻪ ﻫﺎ⬇️

ﺍﻧﻔﻄﺮﺕ: ﻓﻄﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺷﻜﺎﻓﺘﻦ ﻭ ﺍﻧﻔﻄﺎﺭ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺷﻜﺎﻓﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺍﺳﺖ
ﻃﺒﺮﺳﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﺍﺻﻞ ﺍﻟﻔﻄﺮ: ﺍﻟﺸﻖ» ﺭﺍﻏﺐ، ﺷﻜﺎﻓﺘﻦ ﻃﻮﻟﻰ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ

ﻛﻮﺍﻛﺐ: ﻛﻮﻛﺐ: ﺳﺘﺎﺭﻩ، ﺟﻤﻊ ﺁﻥ ﻛﻮﺍﻛﺐ ﺍﺳﺖ.

ﺍﻧﺘﺜﺮﺕ: ﻧﺜﺮ: ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻥ. ﺍﻧﺘﺜﺎﺭ: ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﺷﺪﻥ. ﺭﺍﻏﺐ ﮔﻮﻳﺪ: «ﻧﺜﺮ ﺍﻟﺸﻲ ﺀ ﻧﺸﺮﻩ ﻭ ﺗﻔﺮﻳﻘﻪ»

ﻓﺠﺮﺕ: ﻓﺠﺮ ﻭ ﺗﻔﺠﻴﺮ: ﺷﻜﺎﻓﺘﻦ، ﺑﻌﻀﻰ ﻗﻴﺪ ﻭﺳﻌﺖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺍﻧﺪ.
ﺑﻌﺜﺮﺕ: ﺑﻌﺜﺮ: ﺑﺎﺯ ﺷﺪﻥ. ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﺪﻥ. ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺯﻳﺮ ﻭ ﺭﻭ ﺷﺪﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﺟﻮﻫﺮﻯ ﺍﺳﺘﺨﺮﺍﺝ ﻭ ﻛﺸﻒ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﺑﻦ ﺍﺛﻴﺮ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﻪ ﮔﻮﻳﺪ: «ﺗﺒﻌﺜﺮﺕ ﻧﻔﺴﻰ: ﺟﺎﺷﺖ ﻭ ﺍﻧﻘﻠﺒﺖ».

ﻏﺮﻙ: ﻏﺮ ﻭ ﻏﺮﻭﺭ ﻭ ﻏﺮﻩ: ﻓﺮﻳﺐ ﺩﺍﺩﻥ ﻭ ﺗﻄﻤﻴﻊ ﺑﻪ ﺑﺎﻃﻞ. ﺩﺭ ﺍﻗﺮﺏ ﺍﻟﻤﻮﺍﺭﺩ ﺁﻣﺪﻩ: «ﻣﺎ ﻏﺮﻙ ﺑﻔﻠﺎﻥ» ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻄﻮﺭ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺟﺮﺋﺖ ﻛﺮﺩﻯ ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ ﻣﺎ ﻏَﺮﱠﱠﻙَ ﺑِﺮَﺑﱢﱢﻚَ ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻄﻮﺭ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺟﺮﺋﺖ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩﻯ

ﺳﻮﺍﻙ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺗﺴﻮﻳﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ، ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻭ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﻫﺮ ﻋﻀﻮ ﺍﺯ ﺑﺪﻥ ﺩﺭ ﺟﺎﻯ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺖ (ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ).

ﻋﺪﻟﻚ: ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﻋﺪﻝ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻇﺎﻫﺮﺍ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺍﻋﻀﺎﺀ ﺑﺎ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ ﻣﺜﻠﺎ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﺪﻥ، ﺩﺭﺍﺯﻯ ﺩﺳﺖ ﺩﻭ ﻣﺘﺮ ﺑﻮﺩ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺷﺖ.
ﻧﻌﻴﻢ: ﻧﻌﻤﺖ ﭘﺮ ﻭﺳﻌﺖ ﻭ ﺯﻳﺎﺩ «ﺍﻟﻨﻌﻴﻢ: ﺍﻟﻨﻌﻤﺔ ﺍﻟﻜﺜﻴﺮﻩ» (ﺭﺍﻏﺐ).

ﺟﺤﻴﻢ: ﺁﺗﺶ ﺑﺰﺭﮒ. ﺩﺭ ﺻﺤﺎﺡ ﺍﻟﻠﻐﺔ ﮔﻔﺘﻪ: «ﺍﻟﺠﺤﻴﻢ ﻛﻞ ﻧﺎﺭ ﻋﻈﻴﻤﻪ ﻓﻲ ﻣﻬﻮﺍﺓ». ﻳﺼﻠﻮﻧﻬﺎ:
ﺻﻠّﻰ: ﺩﺍﺧﻞ ﺷﺪﻥ ﺑﺎ ﻣﻠﺎﺯﻣﺖ «ﺻﻠّﻰ ﺍﻟﺮﺟﻞ ﺍﻟﻨﺎﺭ: ﻟﺰﻣﻬﺎ» «ﻳﺼﻠﻮﻧﻬﺎ»: ﺩﺍﺧﻞ ﻭ ﻣﻠﺎﺯﻡ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ.

تفسير احسن الحدیث


"آيه 1 ـ انفطار آسمان مطرح است كه آسمان پذيراى شكافتن است، انفطار در آيه (73:18) نيز آمده، چنانكه انشقاِ (84:1) و اين آسمان تمامى طبقات هفتگانه و ستارگان را شامل است، ولى شامل بهشت كه "عند سدرة المنتهى" است نيست، زيرا اين عالم تكليف است كه منفطر و منشق مى شود، و آن كه عالم تكليف نيست، و همچنان باقى است.

همه چيز و همگان در آن هنگامه از ميان مى روند بجز "من شاءالله" و مكانت و مكان بهشتيان همچنان برقرار است، آرى بهشتى كه از پيش آفريده شده و تا هنگامه رستاخيز كسى هم داخل آن نمى شود چرا خراب گردد!.

♻️از جمله غرورهاى جاهلانه انسان به پروردگار كريمش اين است كه به هنگام تقصيرش اگر مورد سرزنش قرار گيرد گويد: خدا كريم است، غافل از اين كه كرمش تنها از روى عدالت و فضيلت است كه نسبت به منحرفان خود ضد كرم است، علت اين جهالت مغرورانه آرزوهاى بى بند و بار نفسانى و شيطانى (57:14) و زندگى پست دنيوى (45:35) و (31:33) و افتراى بر خدا (3:24) و جست و خيز ظواهر كفار است (3:196)."

تفسیر فرقان

ویرایش بوسیله کاربر 1397/03/30 09:17:24 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

به ناز Offline
#4 ارسال شده : 1397/03/05 01:10:31 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 189

تشکرها: 1 بار
نكات و درس سوره انفطار :منظور از غرور انسان نسبت به خدا چيست؟

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان

إِذَا السَّمَاء انفَطَرَتْ {1}آنگاه كه آسمان زهم بشكافد
وَإِذَا الْكَوَاكِبُ انتَثَرَتْ {2}و آنگاه كه اختران پراكنده شوند
وَإِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ {3}و آنگاه كه درياها از جا بركنده گردند
وَإِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ {4}و آنگاه كه گورها زير و زبر شوند
عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ {5}هر نفسى آنچه را پيش فرستاده و بازپس گذاشته بداند

💢عصاره فراز آیات 1-5: با ظهور قیامت و حوادث عجیب مقارن آن،انسان بر همه اعمالش اگاه میشود.


♻️♻️نکات:
-پیش از این در سوره های زلزال و قارعه به حوادث مقارن قیامت و سنجش سبکی یا سنگینی اورده هرکس اشاره کوتاهی شده بود در سوره انفطار به بخش دیگری از حوادث قیامت و علم انسان به همه اعمالش اشاره شده است.

يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ {6}اى انسان چه چيز تو را نسبت به پروردگار بزرگوارت فریب داده؟ (کر م او؟)
{الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ {7}همان كس كه تو را آفريد و [اندام] تو را درست كرد و [آنگاه] تو را سامان بخشيد

فِي أَيِّ صُورَةٍ مَّا شَاء رَكَّبَكَ {8}و به هر صورتى كه خواست تو را تركيب كرد

كَلَّا بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّينِ {9}نه چنین نیست بلکه شما منكر [روز] جزاييد

♻️♻️نکات:
-پیش از این در سوره اعلی نیز رب اعلی با وصف الذی خلق فسوی توصیف شذه بود.

-عبارت یا ایها الانسان تنها در دو سوره قران بکاررفته که یکی انفطارآیه 6 و دیگری انشقاق است در انجا هم به بازگشت بسوی پرودگار تاکید شده است یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه


-در آیه 6خدا وجدان انسانرا به چالش میکشد که چه چیزی ترا نسبت به خدای کریم و اوامر و نواهی او فریب داده است خدایی که ترا به بهترین صورت افریده و سامان داده است.(مشابه آیه 4 سوره تین لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم)

تاکید بر صفت کریم رب،میتوانداین احتمال را مطرح کند که این نوع انسانهای مخاطب آیه،با تکیه بر صفت کرم خدا،خود را از عقاب اخروی، رهاشده میدانستند.لذا خداوند در آیه 9 این پندار انها را رد کرده میفرماید چنین نیست.مشکل شما در عدم باور به جزای اخروی و حساب و کتاب قیامت است.


⁉️-اما علت تکذیب روز جزا چیست؟ جواب این سئوال با توجه به مطالبی که در سوره های نازل شده تاکنون خوانده ایم،همان ترجیح دنیا بر اخرت و دنیاطلبی شدید است. عبارت "غر بالله "در سوره مدنی حدید نیز امده است که "و غرکم بالله الغرور "یعنی دنیا و شیطان و هر فریبنده دنیوی مثل آرزوها و امال یا عقاید باطل (آل عمران 24)شما را از راه خدا فریفت.

در سوره تین آیه 7 نیزکه با پرسش فما یکذبک بعد بالدین وجدان مخاطب را در غیر منطقی بودن تکذیب جزا به چالش کشید،همین پاسخ دنیا طلبی را مطرح کردیم که در سوره ماعون هم مصادیقی از این فریفتگی مال بیان گردید.

عصاره فراز آیات6-9: تکذیب روز جزا و عدم یقین به ثواب و عقاب اخروی،موجب فریب انسان در اتخاذ و توجیه عقاید باطل نسبت به خداوند میشود.(تکذیب معاد،با توحید ناب منافات دارد)

وَإِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ {10}و قطعا بر شما نگهبانانى [گماشته شده]اند (مشابه سوره طارق)
كِرَامًا كَاتِبِينَ {11}[فرشتگان] بزرگوارى كه نويسندگان [اعمال شما] هستند

يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ {12}آنچه را مى‏ كنيد میدانند

آیات 10-12 هم میتواند اخباری باشد از جانب خدا و هم پاسخ به شبهه افرادی باشد که خب حتی اگر قیامت باشد،چگونه اعمال و رفتار دنیوی ما که متعلق به قرنها قبل از قیامت است،سنجیده میشود؟خداوند هم پاسخ میدهد بر شما مراقبانی کاتب گمارده ایم که همه آنچه میکنید را ثبت(نسخه برداری)میکنند.در سوره طارق هم بیان شد که خود خداوند بر همه انسانها سرپرست و مراقب است.

عصاره فراز آیات 10-12: از جانب خدا مراقبانی بر شما گمارده شده که همه اعمال شما را ثبت میکنند.

إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ {13}قطعا نيكان به بهشت اندرند
وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ {14}و بى‏شك بدكاران در دوزخند
يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ الدِّينِ {15}روز جزا در آنجا درآيند

وَمَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبِينَ {16}و از آن [عذاب] دور نخواهند بود
وَمَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ {17}و تو چه دانى كه چيست روز جزا
ثُمَّ مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ {18}باز چه دانى كه چيست روز جزا
يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْئًا وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ {19}
روزى كه كسى براى كسى هيچ اختيارى ندارد و در آن روز فرمان از آن خداست

نکات:
🔰🔰-در سوره های پیشین ،تنها به سرنوشت متفاوت دو دسته از افراد در قیامت اشاره شد.

در سوره انفطار این دو گروه را با نام ابرار و فجار یاد میکند . دوگانه ابرار و فجار نیز تنها در سوره های انفطار و مطففین با هم بکار رفته است.


❗️-کلمه یوم الدین 13 بار در قران بکار رفته که 3بار آن در سوره انفطار و در فراز پایانی می باشد. همچنین استفاده از عبارت و ما ادریک ما یوم الدین و تکرارآن،اهمیت زیاد این موضوع را در این فراز و این سوره نشان میدهد


💢عصاره فراز آیات 13-19: در روز جزا که بسیار اهمیت دارد وتحت فرمان خداست، ابرار و فجار از یکدیگر تفکیک و سرنوشتی متضاد با یکدیگر خواهند داشت.یکی در بهشت نعمت ها و دیگری در آتش .


📚درس سوره انفطار: در روز جزا که با نشانه های عجیبی همراه و تحت اراده خداوند است،با حسابرسی به همه اعمال انسانها،نیکوکاران و بدکاران به ثواب و عقاب رفتار خودمی رسند باور داشته باشید




اقای سید کاظم فرهنگ

ویرایش بوسیله کاربر 1397/03/30 09:31:41 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

farhang Offline
#5 ارسال شده : 1397/04/12 11:18:51 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 521
مرد
Iran (Islamic Republic Of)

24 تشکر دریافتی در 17 ارسال

برخي از پيام هاي سوره انفطار از تفسير نور


. معاد جسمانی است و مردگان از قبر برمی خیزند. «إِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ»

. به هم ریختن نظام هستی، مقدّمه رستاخیز و رستاخیز، برای حساب و کتاب و جزای اعمال انسان هاست. عَلِمَتْ نَفْسٌ مٰا قَدَّمَتْ...

-.در قیامت ظرفیّت انسان توسعه می‌یابد و همه کارهای گذشته را به یاد می‌آورد. «عَلِمَتْ نَفْسٌ مٰا قَدَّمَتْ»


. در قیامت، انسان به کارهایی که می‌توانسته بکند و به تأخیر انداخته و انجام نداده پی می‌برد. عَلِمَتْ... مٰا قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ و شاید مراد از«اخّرت»کارهایی است که بازدهی آن پس از مرگ به ایشان می‌رسد. مانند تألیف کتاب یا بنای فساد.

. انسان، موجودی غافل و فریب خورده است و خود را از عواقب کار و قهر خدا در امان می‌پندارد. «یٰا أَیُّهَا الْإِنْسٰانُ مٰا غَرَّکَ بِرَبِّکَ»


. آنکه در دنیا تو را آفرید، در آخرت نیز تو را خلق می‌کند، پس تکذیب چرا؟ «کَلاّٰ بَلْ تُکَذِّبُونَ بِالدِّینِ»


.توجّه به ثبت اعمال توسط فرشتگان معصوم، سبب حیا و تقوای انسان می‌شود. «یَعْلَمُونَ مٰا تَفْعَلُونَ»

1.در تربیت و تبلیغ، سرنوشت خوبان و بدان را مقایسه کنید. «إِنَّ الْأَبْرٰارَ لَفِی نَعِیمٍ - إِنَّ الْفُجّٰارَ لَفِی جَحِیمٍ»

.مسائل قیامت را با عقل عادی نمی توان درک کرد، بلکه باید از طریق وحی بپذیریم. «مٰا أَدْرٰاکَ مٰا یَوْمُ الدِّینِ»

.قیامت روز سلب مالکیّت و اختیار از همه انسان هاست. «یَوْمَ لاٰ تَمْلِکُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَیْئاً

سیدکاظم فرهنگ
به ناز Offline
#6 ارسال شده : 1397/05/16 06:58:21 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 189

تشکرها: 1 بار
برخي از پيام هاي سوره #انفطار از #تفسير_نور


. معاد جسمانی است و مردگان از قبر برمی خیزند. «إِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ»

. به هم ریختن نظام هستی، مقدّمه رستاخیز و رستاخیز، برای حساب و کتاب و جزای اعمال انسان هاست. عَلِمَتْ نَفْسٌ مٰا قَدَّمَتْ...

-.در قیامت ظرفیّت انسان توسعه می‌یابد و همه کارهای گذشته را به یاد می‌آورد. «عَلِمَتْ نَفْسٌ مٰا قَدَّمَتْ»


. در قیامت، انسان به کارهایی که می‌توانسته بکند و به تأخیر انداخته و انجام نداده پی می‌برد. عَلِمَتْ... مٰا قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ و شاید مراد از«اخّرت»کارهایی است که بازدهی آن پس از مرگ به ایشان می‌رسد. مانند تألیف کتاب یا بنای فساد.

. انسان، موجودی غافل و فریب خورده است و خود را از عواقب کار و قهر خدا در امان می‌پندارد. «یٰا أَیُّهَا الْإِنْسٰانُ مٰا غَرَّکَ بِرَبِّکَ»


. آنکه در دنیا تو را آفرید، در آخرت نیز تو را خلق می‌کند، پس تکذیب چرا؟ «کَلاّٰ بَلْ تُکَذِّبُونَ بِالدِّینِ»


.توجّه به ثبت اعمال توسط فرشتگان معصوم، سبب حیا و تقوای انسان می‌شود. «یَعْلَمُونَ مٰا تَفْعَلُونَ»

1.در تربیت و تبلیغ، سرنوشت خوبان و بدان را مقایسه کنید. «إِنَّ الْأَبْرٰارَ لَفِی نَعِیمٍ - إِنَّ الْفُجّٰارَ لَفِی جَحِیمٍ»

.مسائل قیامت را با عقل عادی نمی توان درک کرد، بلکه باید از طریق وحی بپذیریم. «مٰا أَدْرٰاکَ مٰا یَوْمُ الدِّینِ»

.قیامت روز سلب مالکیّت و اختیار از همه انسان هاست. «یَوْمَ لاٰ تَمْلِکُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَیْئاً

ویرایش بوسیله کاربر 1397/05/17 03:42:17 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2018, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.305 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi