آپارات اينستاگرام لينكداين
logo
پر بازدید ترین عناوین تالار از ابتدا: ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند (تعداد مشاهده:70814)    اوقات نماز های یومیه در قران (تعداد مشاهده:55803)    آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد (تعداد مشاهده:50415)    مطالب زیبا با آیات (تعداد مشاهده:45384)      پر بازدید ترین عناوین سه ماه گذشته: تفسير و فهم سوره ذاريات:مفهوم و مصداق والذاريات چيست؟منظور از رزق چيست؟ محور و درس سوره ذاريات چيست؟    تفسير و فهم سوره الرحمان:خطابهاي يكسان به انس و جن،به پاس این همه احسان خدا،موازین او رامراعات كنيد    استخاره از منظر قرآن واسلام:ایا استخاره حجیت دارد؟کجا و در چه مواردی باید از استخاره استفاده کرد؟    تدبر و فهم سوره طه: رستگاری در پذیرش هدایت الهی و قرآن هم مايه هدايت اهل خشيت است.       آخرین رویداد تالار: تالار گفتگوهاي قرآن‌‌‌‌‌‌‌‌‌پويان جزو برگزيدگان يازدهمين جشنواره رسانه هاي ديجيتال      

توجه

Icon
Error

farhang Offline
#1 ارسال شده : 1397/10/15 11:38:49 ق.ظ
سید کاظم فرهنگ

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, Administrators
تاریخ عضویت: 1390/02/31
ارسالها: 589
Iran (Islamic Republic Of)

32 تشکر دریافتی در 21 ارسال
تدبر و فهم و ترجمه و تفسير سوره كافرون:

سوره الکافرون به ترتیب مصحف کنونی سوره 109 - وبه ترتیب نزول سوره ۳۲_ ودارای۶ آیه و یک فراز می باشد با توجه به محتوای سوره جزء سورهای مکی می باشد
سال سوم بعثت ودر مرحله چهارم نزول قران است که در این مرحله که گسترش دعوت پیامبر ص به توحید است شروع آزار وکید مشرکان وکافران بر پیامبرص ومسلمانان دیده می شود که در این سوره بیشتر قابل احساس است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
به نام خداوند بخشنده ی مهربان
قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ﴿١﴾
بگو ای کافران
لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿٢﴾
نمی پرستم آنچه را که می پرستید
وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٣﴾
ونیستید شما پرستنده ی آنچه می پرستم
وَلا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿٤﴾
ونیستم من پرستنده ی آنچه می پرستید
وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٥﴾
ونیستید شما پرستنده ی آنچه می پرستم
لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ ﴿٦﴾
برای شماست (جزا وسرانجام)دین شما وبرای من(جزا وسرانجام) دین من است

درس سوره: سفارش خداوند به پیامبر ص برای اعلام جدایی مسیر توحید وشرک

نکته: ۱_تکرار ظاهری ایات برای تاکید است وهمچنین پاسخ در مقابل تکرار درخواست مشرکان از پیامبر ص جهت پرستش معبودانشان

۲_ بیان قل در اول سوره نشان از امانتداری پیامبر ص در دریافت وابلاغ وحی دارد. زیرا اگر بیان می شد" یا ایها الکافرون" این مطلب القا می شد که این کلام کلام پیامبرص است نه خدا

۳_مسیر توحید وشرک کاملا از هم جدا است توحید انسان را به خدا می رساند درحالیکه شرک انسان را از خدا دور می کند وبت پرستی مظهر آشکار شرک است لذا با توجه به این سوره تقاضای پرستش بتان از طرف مشرکان به شدت بامخالفت خدا وپیا مبر ص روبرو میشود ودر اصل رسالت همه ی انبیا نفی شرک بود

ترجمه و تدبر:خانم ليلا انصاري
كلمات كليدي:سوره كافرون عبادت شرك توحيد
سیدکاظم فرهنگ
به ناز Offline
#2 ارسال شده : 1397/10/17 02:24:19 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
بنام خدا


🔶 تدبر در سوره کافرون 🔶

بسم اللّه الرحمن الرحيم

 قل يا ايها الكافرون (1)
لا اعبد ما تعبدون (2)
و لا انتم عابدون ما اعبد (3)
و لا انا عابد ما عبدتم (4)
و لا انتم عابدون ما اعبد (5)
لكم دينكم ولى دين (6)


بگو هان گروه كفر پيشه ! (1).
من نمى پرستم آنچه را كه شما مى پرستيد (2).
و شما هم نخواهيد پرستيد آنچه را كه من مى پرستم (3).
من نيز براى هميشه نخواهم پرستيد آنچه را شما مى پرستيد (4).
و شما هم نخواهيد پرستيد آنچه را من مى پرستم (5).
دين شما براى خودتان و دين من هم براى خودم (6)


🔰 درس سوره :

ای پیامبر ، موضع اسلام ویکتا پرستی مشخص است .
وهرگز جای هیچ سازشی و با هیچ بهانه ای ، با هیچ مرام ومکتب الحادی وجود ندارد.


👈 پیام سوره :

🕋قولوا لا اله الا الله تفلحوا🕋




خانم خدایی
به ناز Offline
#3 ارسال شده : 1397/10/17 02:28:58 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
🔸سوره کافرون :
این سوره ۱۰۹ سوره در مصحف کنونی است و بر اساس ترتیب نزول ۳۲ سوره محسوب می شود . این سوره مکی است و چهارمین سوره در مرحله چهارم نزول وحی می باشد که ۶ آیه و یک فراز دارد .

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ﴿١﴾
(ای پیامبر !)بگو ای گروه کافران !

لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿٢﴾
عبادت نمی کنم آنچه را که عبادت می کنید .

وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٣﴾
و نه شما عبادت کنندگانید آنچه را که عبادت می کنم .
وَلا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿٤﴾
و نه من عبادت کننده بودم آنچه را که عبادت کردید .
وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٥﴾
و نه شما عبادت کنندگانید آنچه را که عبادت می کنم .
لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ ﴿٦﴾
برای شماست دین شما و برای من است دین من .

🔶درس سوره :
تعیین موضع صریح پیامبر در رابطه با کافران و تاکید بر جدایی مطلق کفر و توحید .

🔶نکات سوره :
تعبد و توحید کاملا مقابل کفر و شرک قرار دارد .

🔹اعلام موضع صریح پیامبر در رابطه با دین و آیین جدیدی که آورده اندخود نوعی اعلام قدرت است آن هم تقریبا در ابتدای دعوت ایشان .

🔹در مقابل کفر هیچگاه نباید مسامحه کرد .

🔹آیه ۴ و فعل ماضی عبدتم اشاره دارد به اینکه پیامبر هیچگاه از مسیر توحید خارج نبوده اند .


خانم شجاعت


admin Offline
#4 ارسال شده : 1397/10/19 04:02:20 ب.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 349

6 تشکر دریافتی در 6 ارسال

تدبر و فهم سوره كافرون:منظور از دين در لكم ديكنم ولي دين چيست؟

1-دين: بكسر اوّل جزا. طاعت. اين دو معني از جملۀ معناي دين است كه در صحاح و قاموس و مجمع و مفردات نقل شده و در مجمع از امام باقر عليه السلام روايت كرده كه دين بمعني حساب است
«مٰالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» يعني صاحب روز حساب است. در قاموس ديّان را محاسب و جزا دهنده گفته است.

راغب ميگويد: شريعت را باعتبار طاعت و فرمانبري دين گويند و آن مانند ملّت و طريقه است ليكن انقياد و طاعت در آن ملحوظ ميباشد.
طبرسي در ذيل آيۀ ۱۹ آل- عمران ميگويد: طاعت و انقياد را دين گفته اند زيرا كه طاعت براي جزاست (يعني خداوند بطاعت پاداش خواهد داد) قول طبرسي در وجه تسميه از قول راغب بهتر است.

علي هذا شريعت را از آنجهت دين گفته اند كه در آن طاعت و پاداش هست.

ناگفته نماند اين كلمه در قرآن مجيد بمعني جزا و شريعت و طاعت آمده است و از آن ملّت نيز تعبير شده است
مثلا در آيۀ «قُلْ إِنَّنِي هَدٰانِي رَبِّي إِليٰ صِرٰاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْرٰاهِيمَ حَنِيفاً» انعام: ۱۶۱ بشريعت اسلام دين و ملّت هر دو گفته شده است.
همچنين است آيۀ « … وَ مٰا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرٰاهِيمَ هُوَ سَمّٰاكُمُ الْمُسْلِمِينَ» حج: ۷۸.

جاهائيكه «دين» بمعني جزا آمده مثل «مٰالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» فاتحه: ۴ «أَ إِذٰا مِتْنٰا وَ كُنّٰا تُرٰاباً وَ عِظٰاماً

أَ إِنّٰا لَمَدِينُونَ» صافات: ۵۳ «فَلَوْ لٰا إِنْ كُنْتُمْ غَيْرَ مَدِينِينَ تَرْجِعُونَهٰا إِنْ كُنْتُمْ صٰادِقِينَ» واقعه: ۸۷ «وَ إِنَّ عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ إِليٰ يَوْمِ الدِّينِ» حجر: ۳۵ «إِنَّمٰا تُوعَدُونَ لَصٰادِقٌ وَ إِنَّ الدِّينَ لَوٰاقِعٌ» ذاريات: ۶
در اينگونه موارد ميتوان دين را بمعني حساب نيز دانست و آن با جزا متقارب است.

قاموس قرآن، ج ۲، ص: ۳۸۱

2-اين آيه به حسب معنا تاءكيد مطلب گذشته ، يعنى مشترك نبودن پيامبر و مشركين است ، و لام در ((لكم )) و در ((لى )) لام اختصاص است ، مى فرمايد: دين شما كه همان پرستش بت ها است مخصوص خود شما است ، و به من تعدى نمى كند، و دين من نيز مخصوص خودم است ، شما را فرا نمى گيرد.

در اينجا ممكن است به ذهن كسى برسد كه اين آيه مردم را در انتخاب دين آزاد كرده ، مى فرمايد هر كس دلش خواست دين شرك را انتخاب كند، و هر كس خواست دين توحيد را برگزيند. و يا به ذهن برسد كه آيه شريفه مى خواهد به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) دستور دهد كه متعرض دين مشركين نشود.
و ليكن معنايى كه ما براى آيه كرديم اين توهم را دفع مى كند، چون گفتيم آيه شريفه در مقام اين است كه بفرمايد شما به دين من نخواهيد گرويد و من نيز به دين شما نخواهم گرويد، و اصولا دعوت حقه اى كه قرآن متضمن آن است ، اين توهم را دفع مى كند.

بعضى از مفسرين براى دفع اين توهم گفته اند: كلمه دين در آيه شريفه به معناى مذهب و آئين نيست ، بلكه به معناى جزا است مى فرمايد: جزاى شما مال شما، و جزاى من از آن من است كه اين معنا،دور از فهم است.

از تفسير الميزان

3- هر دو معنا ميتواند درسا باشد.دین اینجا می تواند شریعت باشد گویی پیامبر ص از هدایت یافتن انان ناامید شده وفرموده دین شما برای خودتان ودین من برای خودم
یا منظور جزا وپاداش فرمانبرداری ایمان اورندگان یا جزاي عدم فرمانبرداری کافران
(هر کسی در گرو اعمال خویش هست)
مطابق ایه۳۱و۳۹سوره ماقبل ( نجم)

وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ لِيَجْزِيَ الَّذِينَ أَسَاءُوا بِمَا عَمِلُوا وَيَجْزِيَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى
ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ ، ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﺧﺪﺍﺳﺖ ، ﺗﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﮔﻨﺎﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻴﻔﺮ ﺩﻫﺪ ، ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﻚ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﻜﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﻫﺪ .(٣١)

وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ
ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺟﺰ ﺁﻧﭽﻪ ﺗﻠﺎﺵ ﻛﺮﺩﻩ [ ﻫﻴﭻ ﻧﺼﻴﺐ ﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﺍﻱ ]ﻧﻴﺴﺖ ،(٣٩)

خانم انصاري

admin Offline
#5 ارسال شده : 1397/10/19 04:13:28 ب.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 349

6 تشکر دریافتی در 6 ارسال
ترجمه و تفسير سوره كافرون: چرا در سوره كافرون ولا انتم عابدون ما اعبد تكرار شده است؟ در آیه 3 چرا اینطور نفرمود «و لا انتم تعبدون ما اعبد»؟

1-و در تفسير قمى از پدرش از ابن ابى عمير روايت كرده كه گفت : ابو شاكر از ابى جعفر احول از سوره مورد بحث سؤال كرد، كه مگر يك سخنگوى حكيم اينطور حرف مى زند كه در يك سطر مطلبى را دو بار بگويد و تكرار كند؟ ابى جعفر احول جوابى از اين اشكال نداشت .
ناگزير به طرف مدينه روان شد، و در مدينه از امام صادق (عليه السلام ) پرسيد حضرت فرمود: سبب نزول اين سوره و تكرار مطلبش اين بود كه قريش به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) پيشنهاد كرده بود، بيا تا بر سر پرستش خدايان مصالحه اى كنيم ، يك سال تو خدايان ما را عبادت كن و يك سال ما خداى تو را، باز يك سال تو خدايان ما را عبادت كن و يك سال ما خداى تو را، خداى تعالى در پاسخشان عين سخن آنان را يعنى تكرار مطلب را بكار برد، آنها گفته بودند يك سال تو خدايان ما را عبادت كن در پاسخ فرمود: ((لا اعبد ما تعبدون ))، آنها گفته بودند و يك سال ما خداى تو را، در پاسخ فرمود ((و لا انتم عابدون ما اعبد))، آنها گفته بودند باز يك سال تو خدايان ما را عبادت كن در پاسخ فرمود: ((و لا انا عابد ما عبدتم ))، آنها گفته بودند و يك سال ما خداى تو را در پاسخشان فرمود: ((و لا انتم عابدون ما اعبد لكم دينكم و لى دين )).

ابوجعفر احول وقتى اين پاسخ را شنيد نزد ابى شاكر رفت ، و جواب را بدو گفت ، ابوشاكر گفت : اين جواب مال تو نيست اين را شتر از حجاز بدينجا حمل كرده ، (يعنى تو نزد جعفر بن محمد رفته اى و پاسخ را از او گرفته اى ).
مؤلف : مفاد تكرار در كلام قريش اين است كه بيا تا به آخر عمر يك سال تو خدايان ما را و يك سال ما خداى تو را بپرستيم .

ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 649

2-پيامبر ما فرمودند: «قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ، لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ» (كافرون/1 و 2) من آنچه شما مي‌پرستيد، و بعداً مي‌پرستيد، نمي‌پرستم. «وَ لَا أَنتُمْ عَبِدُونَ مَا أَعْبُدُ» شما هم شوخي مي‌كنيد. شما هم خداي مرا نخواهيد پرستيد. اين يك كار سياسي است كه شما انجام مي‌دهيد. اصلاً شما خداي مرا نخواهيد پرستيد.

بعضي از مفسرين فرمودند: اين يك اخبار غيبي است كه سران قريش هيچوقت با پيغمبر همراه نشدند. ولي شايد يك مقدار از اين فراتر است. چون اين فقط ناظر به سران قريش نيست. چون كفر آنها، كفر از سر غفلت نيست. كفر از سر علو و شقاق و عزت و غرور است. اينها دست از كفرشان برنداشتند.

فرمودند: شما دست از بت‌پرستي‌تان برنمي‌داريد. شما در مقابل خداي متعال سجده نمي‌كنيد. من هم در مقابل غير خداي متعال سجده نمي‌كنم.

«لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ، وَ لَا أَنتُمْ عَبِدُونَ مَا أَعْبُدُ» تعبير اول اين است «لا اعبد» من نمي‌پرستم، «وَ لَا أَنتُمْ عَبِدُونَ مَا أَعْبُدُ» يعني اصلاً شما اين كاره نيستيد. شما خداپرست نيستيد، شما اهل توحيد نيستيد.

«وَ لَا أَنتُمْ عَبِدُونَ مَا أَعْبُدُ» دوباره تكرار مي‌شود. «وَ لَا أَنَا عَابِدٌ» و نه من مي‌پرستم، «مَّا عَبَدتمُ» آنچه شما مي‌پرستيد. تعبير اول اين بود، «قُلْ يَأَيهَُّا الْكَفِرُونَ، لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ» آنچه شما مي‌پرستيد، من نمي‌پرستم.
تعبير دوم اين است «وَ لَا أَنَا عَابِدٌ» من اصلاً اهل اين كار نيستم، مشي من و شما دو تا است. شأن من نيست، «وَ لَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتمُ» آنچه قبلاً پرستيديد، يعني نه معبود آينده‌تان، نه معبود فعلي‌تان، نه معبود گذشته‌تان، معبود من نيست.

دوباره مي‌گويد: «وَ لَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ» شما هم اهل پرستش آنچه من مي‌پرستم، نيستيد. اختلافي در تعبير اين آيات است كه بعضي بزرگان نكته خوبي گفتند. گفتند: در باب نبي اكرم يك چيز بيشتر نيست. «وَ لَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ» آنچه من مي‌پرستم، «مَا أَعْبُدُ» دو بار تكرار شده است. ولي در باب آنها يك باب اين است كه «مَّا عَبَدتم» اين علامت اين است كه آنچه مي‌پرستيد، پيداست آنها در پرستش تلوّن دارند. هر روز يك بتي انتخاب مي‌كنند. بت‌هايشان مي‌شكند، يك روز چوب است، يك روز سنگ است.
دكتر سيد محسن ميرباقري

3-در آیه 3 چرا اینطور نفرمود «و لا انتم تعبدون ما اعبد»؟
نکته لطیفی در اینجا هست و آن ¬هم این است که با انتخاب آن نوع جمله¬پردازی عبادت خداوند را از اینکه در همان سطح عبادت بت¬ها قرار داشته باشد متمایز کرده و آن را (چنانکه واقعاً هست) بالاتر قرار داده.
در زبان محاوره خودمان نیز جمله «تو کنندۀ این کار نیستی» با جمله «تو این کار را نمی¬کنی» فرق زیادی دارد و انتخاب جمله آیه 3 شبیه همان «تو کننده این کار نیستی» است و اگر می¬فرمود «و لا انتم تعبدون ما اعبد» (که قرینه آیه 2 باشد) شبیه جمله «تو این کار را نمی¬کنی» می¬بود و فرق این دو جمله واضح است.

از تفسير اقاي گنجه اي
admin Offline
#6 ارسال شده : 1397/10/19 04:18:14 ب.ظ
admin

رتبه: Administration

گروه ها: Administrators, Moderator, member
تاریخ عضویت: 1391/10/20
ارسالها: 349

6 تشکر دریافتی در 6 ارسال
تدبر و فهم سوره كافرون

معاني عبادت چيست؟

عبادت: تذلّل با تقديس. اطاعت. در مفردات گويد: عبوديّت اظهار تذلّل و عبادت غايت تذلّل است و از عبوديّت ابلغ ميباشد. در مجمع فرموده: «العبادة في اللّغة هي الذّلَّة» و راهي را كه با رفتن هموار شده گويند: «طريق معبّد» برده را بواسطۀ ذلّت و انقيادش عبد گويند.

در صحاح گفتۀ: «اصل العبودية الخضوع و الذلّ … و العبادة الطّاعة» عبارت قاموس چنين است: «العبوديّة و العبودة و العبادة: الطّاعة» در اقرب الموارد آمده: «العبادة: الطّاعة و نهاية التّعظيم للّه تعالي».

معني جامع اين كلمه همان تذلّل و اطاعت است مثل «يٰا أَبَتِ لٰا تَعْبُدِ الشَّيْطٰانَ» مريم: ۴۴. پدرم شيطان را اطاعت مكن. «وَ جَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَ الْخَنٰازِيرَ وَ عَبَدَ الطّٰاغُوتَ» مائده: ۶۰. يعني طغيانگر را اطاعت كرد.

دربارۀ خداوند دو جور عبادت داريم: يكي اطاعت از فرامين او و اينكه در زندگي روز مرّه راجع بحلال و حرام و غيره از دستورات خداوند و دين او پيروي كنيم، اين عبادت بمعني طاعت و فرمانبري است،

باحتمال قوي آيات: «إِيّٰاكَ نَعْبُدُ وَ إِيّٰاكَ نَسْتَعِينُ» فاتحه: ۵. «وَ مِنَ النّٰاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللّٰهَ عَليٰ حَرْفٍ» حج: ۱۱ «وَ مٰا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلّٰا لِيَعْبُدُونِ» ذاريات: ۵۶. «فَاعْبُدْنِي وَ أَقِمِ الصَّلٰاةَ لِذِكْرِي» طه: ۱۴. شامل اين عبادت هستند.
ديگري تذلّلي است توأم با تقديس يعني بنده نهايت خضوع و ذلت را در برابر حق اظهار ميدارد
و در عين حال او را از تمام نقائص پاك و بتمام كمالات دارا ميداند در زبان ميگويد: اللّه اكبر، سبحان اللّه، الحمد للّه، ايّاك نستعين و با بدن ركوع و سجود ميكند. يعني معبود من حتي بزرگتر از توصيف است، او پاك و منزّه است همۀ حمدها مال اوست، و از وي ياري ميجويم،


[قاموس قران - صفحه۱۳۵۱]
به ناز Offline
#7 ارسال شده : 1397/10/20 08:52:50 ب.ظ
به ناز

رتبه: Advanced Member

گروه ها: member, students, Moderator
تاریخ عضویت: 1396/05/22
ارسالها: 267

تشکرها: 1 بار
ترجمه،تدبر و فهم سوره كافرون:

32 - كافرون

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ {1}
بگو اى كافران {1}
لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ {2}
آنچه مىپرستيد نمىپرستم {2}
وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ {3}
و شما پرستنده آنچه من مىپرستم نیستید{3}
وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ {4}
و نه من پرستنده آنچه پرستيديد هستم{4}
وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ {5}
و شما پرستنده آنچه من مىپرستم نیستید {5}
لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ {6}
دين شما براى خودتان و دين من براى خودم {6}

عصاره فراز آیات 1-6:توحید و شرک با هم ناسازگارند. با خداپرستی نمیتوان،سایرمعبودان را پرستید و با بت پرستی هم نمیتوان خداپرست بود.

درس سوره كافرون: توحید و شرک با هم ناسازگارند. با خداپرستی نمیتوان،سایرمعبودان را پرستید و با بت پرستی هم نمیتوان خداپرست بود.

نکات:ارتباط عقايد نادرست توحيدي با معاد:سير مبارزه قران با بت پرستي

1-در سوره های قبلی به دفعات از تکذیب معاد و جزای اخروی توسط کافران و مکذبان نکوهش شده بود و ریشه ان در دنیا طلبی و میل انسان به ازادی برای فجور و گناه بیان شده بود. در سوره نجم به یکی دیگر از عقاید خرافی انها که مانع باور انها به معاد و مسئولیت پذیری در قبال اعمالشان میشود،اشاره شد.انها فرشتگان را که کارگزاران خدا در اداره امور جهانند دختر خدا میدانستند. علت انثی دانستن انها هم این بود که طبق افسانه ها فرشتگان را موجوداتی مهربان و نرم و تاثیرپذیر تصور میکردند.لذا امید داشتند که با پرستش بتهایی که به عنوان سمبل این فرشتگان بودند،دختران خدا را تحت تاثیر عبادات و نذر و نیازهای خود قرار دهند تا انها هم در جبران این اعمال انها،در نزد خدا شفاعتشان را کنند و باین ترتیب از مسئولیت و تبعات اعمال دنیوی خود رها شوند. همین موضوع است که اتصال موضوع معاد و توحید را که بعد از سوره نجم بطور زیادی در قران تکرار شده،برقرار میکند.

یعنی عقاید اشتباه و خرافی راجع به خدا و توحید و کارگزاران خدا از جمله شفعا،باعث میشود تا انسانها بدون باور به جزای اخروی اعمالشان هر طور که مایلند رفتار کنند و خود را با امیدواری به این شفعا،از عذاب وجدان و ترس از عذاب اخروی برهانند. لذا از این جا به بعد نفی بت پرستی و دستور به پرستش الله به عنوان تنها معبود تکرار میشود.در انتهای سوره نجم برای نخستین بار دستور عبادت خدا بیان شده است.
از سوي ديگر مخالفان پیامبر هم علاوه بر تکذیب معاد،به نفی بت پرستی هم اعتراض داشته و مخالفت های بیشتری را اغاز نمودند.این مخالفتها هم ریشه عقیدتی داشت(بت پرستان با فردی مواجه شده بودند که ایین و رسوم و مقدسات انها را نفی میکرد)و هم ریشه مادی (در میان سران و متولیان بتخانه ها که از عواید نذورات و هدایای مردم بهره مند میشدند و برای خود موقعیت اجتماعی دست و پا کرده بودند)
لذا پیام توحیدی پیامبر برای این دسته،قابل تحمل نبود و اقدامات خود برای مهار این موضوع را اغاز کردند از جمله معامله با پبامبر که هر دو طرف حاضر شوند معبودان همدیگر را محترم شمرده و بطور دوره ای و نوبتی یا همزمان پرستش کنند.

خداوند با نزول سوره کافرون و دوبار تاکید بر نپرستیدن بتها توسط پیامبر واتخاذ موضعی صریح (علیرغم در قلت بودن پیامبر و پیروانش) ضمن رد پیشنهاد آنها، تلفیق حق و باطل و به رسمیت شناختن باطل را نفی می کند.

2-اینکه پیامبر،بتها را نمی پرستد و نخواهد پرستید قابل درک است. اما چرا خداوند تاکید کرده که کافران هم ،خدا را نخواهند پرستید؟
دو احتمال مطرح است یا اینکه خداوند از بدقولی و نقض قول مشرکان در اینده خبر داده (که احتمال کمتری دارد) و یا اینکه خداوند ماهیت تفکرانها را به چالش کشیده است. باین ترتیب که این االهی که اینها میخواهند بپرستند،معبودی است در کنار سایر معبودان.اللهی که با سایر عقاید خرافی انها در خصوص اختیار فرشتگان به عنوان دختران خدا و شفعانی برای نجات گناه کاران از چنگال عدالت،سازگاری دارد
و حال انکه در باور توحیدی،این عقاید نفی میشود و الله تنها معبود قابل پرستش و قابل سجود است که از ثواب و عقاب اخرویش هم فراری نیست.


اقای سیدکاظم فرهنگ

ویرایش بوسیله کاربر 1397/10/23 08:17:59 ق.ظ  | دلیل ویرایش: edit

Azam.pormaye Offline
#8 ارسال شده : 1398/04/24 05:25:46 ق.ظ
Azam.pormaye

رتبه: Advanced Member

گروه ها: Moderator, member
تاریخ عضویت: 1394/12/17
ارسالها: 370
Iran (Islamic Republic Of)

تشکرها: 7 بار
28 تشکر دریافتی در 28 ارسال


پیام های سوره کافرون از تفسیر نور

۱- پیامبر اکرم امین وحی است و هر چه به او نازل شود بازگو می کند. «قُلْ»

۲- مسلمانان باید در برابر پیشنهادات غیر منطقی،صریح و قاطع پاسخ بگویند و دشمنان را از خود مأیوس نمایند. «لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ»

۳- به نام وحدت،نباید از اصول و ارزشها سرپیچی کرد. «لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ»

۴- دنیای کفر باید از تسلیم شدن مسلمانان مأیوس باشد. لا أَعْبُدُ ... وَ لا أَنا عابِدٌ


۵- اعلام برائت از کفار باید مکرّر و مؤکّد و علنی باشد. «قُلْ یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ»

۶- در دین معامله نکنید،با دشمن سازش و مداهنه نکنید و در برابر تکرار پیشنهادهای نابجا،شما نیز موضع خود را قاطعانه تکرار کنید. لا أَعْبُدُ ... لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ... وَ لا أَنا عابِدٌ ...

۷- به خاطر جذب دیگران،دست به هر کاری نزنید. لا أَعْبُدُ ... وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ

۸- قرآن از غیب خبر می دهد.حتی یک نفر از پیشنهاد دهندگان،حاضر به اسلام آوردن نشد. «وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ»

۹- پایداری و قاطعیّت،شرط رهبری است. وَ لا أَنا عابِدٌ ...

۱۰- عبادت و بندگی خدا،ملاک تمایز مؤمن از کافر است. یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ ... لا أَنْتُمْ

عابِدُونَ ما أَعْبُدُ»


۱۱- انسان در انتخاب دین آزاد است نه مجبور. «لَکُمْ دِینُکُمْ وَ لِیَ دِینِ»

۱۲- باید صف ها از هم جدا شود،حق از باطل و کفر از ایمان متمایز شود. «لَکُمْ دِینُکُمْ وَ لِیَ دِینِ»

۱۳- معبود هر کس،بیانگر دین و آیین اوست. لا أَنا عابِدٌ ... لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ... لَکُمْ دِینُکُمْ وَ لِیَ دِینِ

💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢

کاربرانی که در حال مشاهده انجمن هستند
Guest (5)
جهش به انجمن  
شما مجاز به ارسال مطلب در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این انجمن نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این انجمن نمی باشید.

قدرت گرفته از YAF 1.9.6.1 | YAF © 2003-2019, Yet Another Forum.NET
این صفحه در مدت زمان 0.297 ثانیه ایجاد شد.
logo-samandehi